Moklobemidi (Aurorix) masennukseen ja ahdistukseen

JF5848

Aika vähän on löytynyt keskusteluja moklobemidista, ilmeisesti koska lähinnä psykiatrit määräävät sitä. Ajattelin kysyä millaisia kokemuksia teillä muilla on lääkkeestä?

Itsellä diagnosoitu keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Olen kokeillut kolmea eri SSRI lääkettä täs 6 vuoden aikana, jotka kyllä ovat jonkun verran auttaneet mutta olen kuitenkin aina tuntenut oloni vähän masentuneeksi ja ahdistuneeksi. Lisäksi ruokahalun lisääntyminen ja seksuaalihäiriöt ovat ärsyttäneet.

Tämän takia psykiatri määräsi moklobemiidia 2x150mg päivässä ja on siis ensimmäinen ei-SSRI jota kokeilen. Olen 2 viikkoa jo syönyt mutten tunne että olisi vielä vaikuttanut, kaunko teillä on kestänyt että alkoi vaikuttamaan?
Mietin kans voisiko alkoholinkäyttöni haitata tehoa, ahdistuksen takia alkoholi on usein ainoa tapa rentoutua.

Sivuoireita ei itsellä ole ollut lähes ollenkaan, erittäin lievää päänsärkyä joskus pillerin oton jälkeen muttei muuta.

Mutta muutenkin olis mielenkiintoista kuulla lisää kokemuksia moklobemidista.

11

9435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bipo

      Mulla se toimi muutama vuosi sitten tosi hyvin. Aktivoiduin harrastamaan kaikenlaista, urheilua lähinnä ja tein paljon töitä. Sillä oli kummasti piristävää vaikutusta, vaikken ollut hypomaaninen ja itsetuhoisia ajatuksia oli silti. Tunne-elämään vaikutus oli vähäisempi, mutta niin on ollut mulla kaikkien muidenkin lääkkeiden kanssa. Oleellisin vaikutus on ollut muistiin, keskittymiskykyyn ja työkykyyn yleensäkin. Ilman lääkkeitä olisin joutunut olemaan sairauslomilla.

      Pari kk sitten aloitin sen jälleen, mutta nyt siitä ei ole ollut apua. Pitkälti johtuu siitä, että elämäntilanteeni on paljon surkeampi kuin ennen. Alkoholiakin tulee käytettyä todella paljon, mikä ei ole hyväksi minkään mielialalääkkeen kanssa.

      • bipo kans

        Mulla samoja kokemuksia, Aurorix antoi energiaa muttei parantanu. bipo miekin.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


    • JF5848

      Keskittymiskyky on itselle yksi pääongelmista joten siinä mielessä kuulostaa hyvältä jos tuo auttaa siihen. Ehkä minulla jostain syystä aina kestää ennen kuin vaikutukset alkaa, SSRI kohdalla sai kans vähintään 2kk odottaa ennen kuin tuli selvää vaikutusta. Tää moklobemidi pitäisi vaan olla nopeampi.

    • Huolellisen lääke

      Vanhanaikainen lääke jonka ongelmana äärimmäisen monen lääkkeen kanssa yhteensopimattomuus!

      Kun sairastat, katso tarkkaan että lääke jonka lääkäri kirjoittaa, sopi sen kanssa yhteen. Usein käy niin, että sanovat kirjaa katsottuaan että sopii. Sitten apteekissakin voivat katsoa ohjelmallan ja sanoa sopii. Sitten luet yhteisvaikutuslistan maksamastasi lääkkeestä ja kas; sielä sanotaan ei sovi mao-estäjän kanssa. (Astmalääke, kipulääke, allergialääe jne)

      Edesmennyt psykiatri ylipoistolla lääkäreitä lääkeasioissa opettava S. Antila Tampereelta sanoi, että on tullut kuolemia tämän lääkkeen kanssa niille, jotka ryyppää tai unohtelee ja ei osaa ottaa säännöllisesti lääkettä.

      Pitää vaan olla tarkkana, voi hyvinkin sulle sopia.

      Vei minulta yöunen syvyyden, herään pieneenkin rapsahduseen ja aiheuttaa ärtymystä.

    • Säikähtänyt

      "Kun sairastat, katso tarkkaan että lääke jonka lääkäri kirjoittaa, sopi sen kanssa yhteen. Usein käy niin, että sanovat kirjaa katsottuaan että sopii. Sitten apteekissakin voivat katsoa ohjelmallan ja sanoa sopii. Sitten luet yhteisvaikutuslistan maksamastasi lääkkeestä ja kas; sielä sanotaan ei sovi mao-estäjän kanssa. (Astmalääke, kipulääke, allergialääe jne)"

      Heh, minulle kävi nimenomaan Aurorixin kanssa noin. Olin aloittanut Aurorixin ja otin ensimmäisen sumatriptaanin migreenikohtaukseen töissä. Iski ihan järkyttävä olo. Sydäntä puristi ja joudun ottamaan tukea seinistä että pääsin eteenpäin. Koko kroppaa tuntui puristavan ja jalat oli mennä alta. Tunne oli todella kauhea. En keksinyt muuta yhteyttä kuin tuon yhteisvaikutuksen, joten kokeilin ottaa jatkossa pienen murusen sumatriptaania migreeniin seuraavaa lääkärikäyntiä odotellessa. Se toimi hyvin. Mitään mainintaa ei Aurorixin paketissa ollut.

      Lopulta huomasin kun sain apteekista korvaavaa moklobemidiä, että varoitus yhteiskäytöstä oli kopiolääkkeen selosteessa, muttei itse Aurorixin. Apteekissa kone hälytti seuraavaa satsia hakiessa ja farmaseutti kysyi, että enhän enää käytä sumatriptaania, koska Aurorix moninkertaistaa sen tehon. Kerroin sitten tuon kokemukseni ja hän antoi siunauksensa käyttötavalleni, samoin lääkäri. Lopulta varoitus ilmeistyi myös Aurorixin selosteeseen.

      Tulin kyllä varovaiseksi noiden yhteisvaikutusten suhteen, veikkaan, että tuo tilanne oli oikeasti sydämelle vaarallinen, koska sumatriptaani vaikuttaa suuriin verisuoniin eikä esimerkiksi iäkkäät potilaat saa käyttää sitä sen vuoksi ollenkaan.

    • JF5848

      Käsittääksen nämä uuden sukupolven MAOI lääkkeet kuten Aurorix ovat kuitenkin paljon turvallisempia ja paremmin yhteensopivia kuina vanhat MAOIt. Usein tuntuu että ihmiset sekoittavat nämä uudet ja vanhat MAOIt. Onhan niitä toki joitakin lääkkeitä mitä ei voi syödä samalla.

      Alkuperäiseen viestiinin viitaten, olen nyt ollut lähes viikon ilman alkoholia ja tuntuu kyllä että mieliala paranee sen myötä. Kun ei alkoholin avulla pakene todellisuutta niin sitä tulee helpommin otettua itseän niskastakin kiinni. Kannattaa kyllä yrittää lopettaa jos muillakin on alkoholiongelmia, auttaa varmasti masennukseen.

    • Anonyymi

      muita kokemuksia?

      • Anonyymi

        Moi

        Taitaa olla 2010 tai aiemmin kun käytin moclobemid tabletteja.
        Käytin aika kauan tätä lääkettä, minulle ei oikein sopinut.

        -Huononti unta,
        -Teki minusta vihaisen.
        -Järki ei juossut, teki tyhmäksi.
        Huomasin etenkin siinä kun vaihdoin työpaikkaa jossa piti tietenkin oppia uutta, asiat olivat yksinkertaisia mutta en millään tahtonut oppia. Jätin lääkkeen pois kokonaan ja sitten asiat menivät perille.


    • Anonyymi

      mitä oireita tuli kun jätit pois? muu kuin oppiminen parani.

      • Anonyymi

        Aurorix lopettaminen on helpointa kaikista masennuslääkkeistä sillä se poistuu elimistöstä jopa vuorokaudessa. Itse olen lopettanut sen parikin kertaa uniongelmien takia eikä mitään muuta sivuvaikutusten ole tullut kuin alakuloisuuden pahenemista. Aurorix 150 mg tuskin riittää monellakaan ja on hankala siten että sen puoliintumisaika on erittäin lyhyt, siksi lääkäri sanoi että otat 1 pilleri 150mg heti aamulla ja jo ennen iltaa uuden toisen pillerin. Silloin se vähentää masennusta eikä juuri mitään sivuoireita tule (ja juustoa saa syödä!) mutta jos on vakava masennustila jonka lisänä on ahdistus niin valitettavasti Aurorix ei auttanut kunnolla. Erittäin hyvin siedetty lääke on kyseessä, ei edes seksuaalisia haittavaikutuksia tule yleensä kenellekään, eikä närästä eikä ummetusta tai ripulia tule kuten lähes kaikissa SSRI ja SNRI lääkkeissä. Aurorix on yksi erikoinen outo kummajainen joista moni on raportoinut jenkeissä että se voi toisinaan tehdä hirveän vihaiseksi, minullekin tuli välillä ihan raivo kohtauksia. Eli Aurorix on siis kokeilun arvoinen ja voi helpottaa oloa jo viikossa! Sivuoireita ei juuri mitään ole paitsi mainittu katkeileva uni ja unen saannin vaikeuksia, jotka pitäisi ratkaista jollain muulla lääkkeellä, mutta Aurorix (MAO:n) kanssa ei sovi yhteen juuri mikään lääke. Aloittaminen ja lopettaminen kuitenkin äärettömän helppoa eli kyseessä on kehittynyt moderni lääke joka ei edes ole kallis. Suosittelen kokeilemaan ja toivottavasti se auttaa 👍.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe