Suurempi nopeus on turvallinen

Rajoitukset typeriä

Nopeuden nostaminen on ainoa liikenneturvallisuutta lisäävä keino. Jokainen sekunti pois liikenteestä vähentää onnettomuusriskiä. Silloin liikenteessä olemisen aika vähenee huomattavasti. Itse esim. hirvivaara-alueella pyrin aina kaksinkertaistamaan nopeuden. Silloin olen vaaravyöhykkeellä pois mahdollisimman nopeasti. Joku muu on puolet enemmän ajastaan vaarassa. Tietenkin joku hölmö haluaa maata tulessa. Minun mielestä tuleen ei kannata jäädä makaamaan. Ei sota-aikaakaan haluta pitkittää turvallisuuden vuoksi.
Hitaat nopeudet aiheuttavat myös tekemisen puutteen matkan aikana. Siksi ajoitan kaikki puhelut työmatkojen ajaksi, sekä sähköpostien lähettämisen. IPadistä luen myös uutisia aamuisin, kun pitää istuskella autossa ja odotella. Usein tulee katseltua myös uutisvideoita. Suurempi nopeus kannustaisi seuraamaan myös liikennettä.
Tilastot osoittavat, että hyvissä liikenneolosuhteissa nopeus sinänsä ei ole vaaraa kohottava riski. Turvallisuuden kannalta oleellista on kuljettajan kunto, sillä kuljettajan tilaan liittyvä taustariski, kuten alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana 86 prosentissa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

26

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tylsää menoa

Olen huomannut selailevani nettiä ajaessa, kun ei ole muuta tekemistä.

• SAMAA MIELTÄ!!!

Hitaassa ajossa autonkuljettajat tekevät kaikkea muuta kuin ajavat autoa, mutta nopeassa menossa seurataan liikennettä tiiviimmin

• mk490

Mutta jos ajaa tosi hitaasti, ei ehdi siihen kolariin...

• Niin kai

Eli sodassakin seisoisit eturintamalla rauhassa, ettei ehdi tulla ammutuksi.

• Vain nopeat elävät
        Niin kai kirjoitti:

Minä taas juoksentelisin sodassa kokoajan niin vihollinen ei ehtisi ampua minua. Eikö olekin helppoa ja nerokasta?!

• 12+3
        Niin kai kirjoitti:

uskomattoman idiootti. paikallaan seisovaan on helpompi osua.

• oikeita valintoja

Menemällä junalla, bussilla, tai vaikka lentäen kohteeseensa, välttyy kaikelta tuollaiselta, ja voi esim. surffailla netissä vaikka koko matkan ajan. Paikan päällä voi sitten vaikka vuokrata auton, tai kulkea pikkumatkat julkisilla.

• Aivan!

• Provoko?

• Yritä enemmän!

Jotain yritystä edes näihin provoihin. Samojen kierrättäminen vuodesta toiseen on pöhköä.

• Provoilulla tyydytystä??

Jep, Autoileva nainen-nimimerkillä aikaisemmin palstalla häiriköinyt idiootti on palannut ja jatkaa samalla "hauskalla" provolinjalla. Ideat alkaa vaan kaverilta näköjään loppua.

• yritä ymmärtää...

"Jotain yritystä edes näihin provoihin. Samojen kierrättäminen vuodesta toiseen on pöhköä."

Kaikki eivät ole saaneet 11 laudaturia kirjoituksissa......

• The_Bat

Onko kaikkien lempparitietäjä rotta vaihtanut nimimerkkiä? Aloitus on suoraan hänen raamatustaan.

• Rotta presidentiksi!

Epäilen. Vaikka kirjoitus aluksi ehkä HÄNEN kirjoituksiaan muistuttaisi ihan noin "viisas" ei HÄNKÄÄN ole. Tähän ketjuun HÄN on jopa liian viisas!

• Birgit / TPS

Jutussa on totuuden siemen.... Isommalla nopeudella on pienempi riski joutua onnettomuuteen, mutta mahdollinen vahinko voi olla isompi.

Otetaan esimerkki.

Seisot valaisemattoman pimeän tien reunassa mustissa vaatteissa yöllä, ja halut ylittää tien...

Taatusti teet sen niin nopeasti kuin jaloista lähtee? meinaan jos lähdet ihan normi vaihdilla kävelemään tien yli, niin todella suurella todennäköisyydellä pamahtaa auto sua päisin ;)

• Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika

Miksi sinä Nolo sika levität tuota samaa paskaa tälläkin palstalla? Eikö kuorma-autofoorumi riitä? Kun älysi ei kertakaikkiaan riitä ymmärtämään liikenteestä ja fysiikastakaan yhtään mitään niin miksi näillä sivuilla pyörit??

• Birgit / TPS
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

Miksi sinä Nolo sika levität tuota samaa paskaa tälläkin palstalla? Eikö kuorma-autofoorumi riitä? Kun älysi ei kertakaikkiaan riitä ymmärtämään liikenteestä ja fysiikastakaan yhtään mitään niin miksi näillä sivuilla pyörit??

Onko teillä lukihäiriö?

Sanoin että on totuuden siemen, en että se on täysin totta... siinä vissiin PIENI ero.

Mutta toi mun vertaus, sehän on totta, jos et usko, mene itse kokeilemaan.... Tosin suositelen että EKAKSI koitat juoksua, koska kävelykokeen jälkeen olet vainaa, vaikka kävelisit kuinka varovaisesti tai hiljaa

• Taidat olla nero??

Kävelemällä hitaasti tien yli autolle jää enemmän mahdollisuuksia väistää jalankulkijaa. Sinun mielestäsi nopeasti tielle ryntäävä hirvi on helpommin väistettävä kuin se joka tulee tielle hitaasti??

• Taidat olla nero??
        Birgit / TPS kirjoitti:

Onko teillä lukihäiriö?

Sanoin että on totuuden siemen, en että se on täysin totta... siinä vissiin PIENI ero.

Mutta toi mun vertaus, sehän on totta, jos et usko, mene itse kokeilemaan.... Tosin suositelen että EKAKSI koitat juoksua, koska kävelykokeen jälkeen olet vainaa, vaikka kävelisit kuinka varovaisesti tai hiljaa

Kerropa totuuden siemenesi nopeasti tielle ryntäävästä hirvestä? Onko se vähemmän vaarallinen kuin tielle hitaasti arkaillen kävelevä hirvi?? Tai entä sivutieltä nopeasti eteesi syöksyvä auto. Onko se tu4vallisempi kohdata kuin hitasti tielle tuleva ajoneuvo??

• frewfwe
        Taidat olla nero?? kirjoitti:

Kävelemällä hitaasti tien yli autolle jää enemmän mahdollisuuksia väistää jalankulkijaa. Sinun mielestäsi nopeasti tielle ryntäävä hirvi on helpommin väistettävä kuin se joka tulee tielle hitaasti??

Onko sulla holmo olo?

Nyt puhuttiin JALANKULKIJAN kohtalosta, ei autoilijan

• 445646565

Kerropa totuuden siemenesi nopeasti tielle ryntäävästä hirvestä? Onko se vähemmän vaarallinen kuin tielle hitaasti arkaillen kävelevä hirvi?? Tai entä sivutieltä nopeasti eteesi syöksyvä auto. Onko se tu4vallisempi kohdata kuin hitasti tielle tuleva ajoneuvo??

Kyllä, mitä hitaammin hirvi menee tien yli, sen suuremmalla mahdollisuudella auto osuu siihen

Eli isommalla nopeudella:

Riski törmäykseen pienenee MUTTA mahdollisessa törmäyksessä on tuho paljon pahempi

• Taidat olla nero??
        445646565 kirjoitti:

Kyllä, mitä hitaammin hirvi menee tien yli, sen suuremmalla mahdollisuudella auto osuu siihen

Eli isommalla nopeudella:

Riski törmäykseen pienenee MUTTA mahdollisessa törmäyksessä on tuho paljon pahempi

Vaikka vaihdoit nimimerkkiä tyhmyytesi loistaa silti läpi. Etkö puupää ymmärrä että jos hirvi on kuljettajan näkökentässä vaikka viisi sekunttia ennenkuin lähtee kävelemään tien yli jää kuljettajalle vähintään se viisi sekunttia aikaa jarruttaa ja väistää hirvi mutta jos se hirvi hyppää parissa sekunnissa tielle ei auton kuljettajalle jää aikaa tehdä yhtään mitään kun se hirvi konepellille/tuulilasiin rojahtaa??!! No ei kaltaiselle idiootille kannata mitään kertoa. Et ymmärrä kuitenkaan!

• 7898

Vaikka vaihdoit nimimerkkiä tyhmyytesi loistaa silti läpi. Etkö puupää ymmärrä että jos hirvi on kuljettajan näkökentässä vaikka viisi sekunttia ennenkuin lähtee kävelemään tien yli jää kuljettajalle vähintään se viisi sekunttia aikaa jarruttaa ja väistää hirvi mutta jos se hirvi hyppää parissa sekunnissa tielle ei auton kuljettajalle jää aikaa tehdä yhtään mitään kun se hirvi konepellille/tuulilasiin rojahtaa??!! No ei kaltaiselle idiootille kannata mitään kertoa. Et ymmärrä kuitenkaan!

Nyt ei puhuta siitä mikä on auton mahdollisuus törmätä tietä ylittävään.. vaan se mikä on tietä ylittävällä mahdollisuus törmätä autoon.

Miksi sotket asioita?

Eli jos joudut ylittämään vilkkaan tien pimeällä tummissa vaatteeissa niin?

Menetkö tien yli mahdollisimman nopeasti

Mahdollisimman hitaasti :)

• Kehoon kohdistuva

Korkea nopeus vähentäisi onnettomuuksia huomattavasti, koska esim. hirvikolari riskeissä auto on jo mennyt hirven tullessa tielle. Jos kuitenkin auto osuisi hirveen olisi tuhot samat kuin pienemmälläkin nopeudella, koska kineettisen energian pienuudella tai suuruudella ei ole suoraa vaikutusta vammojen asteeseen. Ainoa millä on merkitystä on se, minkälaisia kiihtyvyyksiä kehoon kohdistuu kolarin aikana.
      Suuremmalla nopeudella hidastuvuus olisi pienempi. Esim. 150 km/h ajettaessa hidastuvuus olisi sekunnissa nopeuteen 140 (10km/h) ja 75 nopeutta ajettaessa nopeus hidastuisi 55km/h.(20km/h)
      Eli kyse on tuplarasituksesta kehoon ja tuplavammoista pienellä nopeudella.

• A pu va !

Hei halloo nyt taas!

En viitsi selittää perusfysiikkaa, ilmeisesti siihen käytetty aika olisi muutenkin hukkaan heitettyä. Testaa tuota väitettäsi ettei nopeudella ole merkitystä vammojen asteeseen esim. seuraavasti:

Pudota tomaatti 10cm, 50cm ja 100cm korkeudelta lattialle. Koe on identtinen muuten, paitsi että nopeus muuttuu. Esittämäsi tilanne on ihan analoginen tähän. Hirveen törmääminen pienemmällä nopeudella tai suuremmalla nopeudella eroaa vain nopeuden osalta...

• Fysiikka 1. tunti

Lattia ei ole vertailukelpoinen, koska se on paikallaan ja ei anna periksi. Pudota tomaatti tyynylle ja katso seuraukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5076
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2686
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1850
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1815
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1638
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      153
      1197
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1184
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      43
      984
    Aihe