Vanhempien sairastelu

....................

Hei pienten lasten vanhemmat. Miten teillä on ollut pienten lasten kanssa kun lapsi sairastuu flunssaan tms. niin sairastutteko aina itse samalla? Me olemme nyt vuoden aikana saaneet miehen kanssa kaikki samat taudit kuin lapsikin ja ihmettelen miten huono vastustuskyky meillä voi olla kun en aiemmin ole sairastanut kuin korkeintaan ehkä yhden-kaksi flunsaa vuodessa. Nyt olen sairastanut siis jo 5-6 erilaista flunssaa ja nuhakuumetta, yksi niistä oli tosi raju johon piti syödä parit antibiootitkin. Helpottaako tämä yhtään vai tulevatko seuraavat vuodet olemaan jatkuvaa sairastelua?

18

1854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teillä on vain

todella huono vastustuskyky. Itselle ei ainakaan ole tarttunut lasten kaikki sairaudet, vaan normiflunssa tulee joku 2krt vuodessa ja joskus harvoin vatsatauti, ei edes kerran vuodessa.

• ap...............

Sitähän se minäkin, että ei kai tämä ole ihan normaalia. Ihmettelen mistä tämä yhtäkkinen vastustuskyvyn heikkeneminen voisi johtua kun en ole eläissäni näin paljon sairastellut.

• ...
        ap............... kirjoitti:

Sitähän se minäkin, että ei kai tämä ole ihan normaalia. Ihmettelen mistä tämä yhtäkkinen vastustuskyvyn heikkeneminen voisi johtua kun en ole eläissäni näin paljon sairastellut.

Olisiko ulkoilu ja unet jääneet viimeaikoina vähemmälle? Miten on ravinnon laita?

• ap.............
        ... kirjoitti:

Olisiko ulkoilu ja unet jääneet viimeaikoina vähemmälle? Miten on ravinnon laita?

Ulkoillaan kyllä lähes päivittäin ja monipuolisesti syödään. Kuntoa olen myös koko kevään ajan kohottanut, jumppaillut yms ja sehän tässä harmittaakin kun näin jatkuva sairastelu haittaa kunnon kohotusta kun menee taas monta viikkoa ennenkuin pystyy kuntoilemaan kunnolla. Unet on kyllä tosin vähän niin ja näin...mutta kyllä meillä nukutaan kohtuullisen hyvin, vähintään se 6 tuntia yössä mikä on vähemmän kuin sillon kun oltiin lapsettomia. Nukuttiin helpostikkin aina se 8-10 tuntia ja pistettiin aikasin nukkumaan. Voisko sillä tosiaan olla noin paljon vaikutusta asiaan?

• ------------
        ap............. kirjoitti:

Ulkoillaan kyllä lähes päivittäin ja monipuolisesti syödään. Kuntoa olen myös koko kevään ajan kohottanut, jumppaillut yms ja sehän tässä harmittaakin kun näin jatkuva sairastelu haittaa kunnon kohotusta kun menee taas monta viikkoa ennenkuin pystyy kuntoilemaan kunnolla. Unet on kyllä tosin vähän niin ja näin...mutta kyllä meillä nukutaan kohtuullisen hyvin, vähintään se 6 tuntia yössä mikä on vähemmän kuin sillon kun oltiin lapsettomia. Nukuttiin helpostikkin aina se 8-10 tuntia ja pistettiin aikasin nukkumaan. Voisko sillä tosiaan olla noin paljon vaikutusta asiaan?

Jos olet kevään ajan kohottanut kuntoa, niin voisiko olla mahdollista, että sinulla on kuntotasoosi nähden liian rankka liikuntaohjelma? Sehän on ihan tyypillistä, että kun aletaan treenata, niin aloitetaan liian rankasti ja tällöin elimistö joutuu palautumaan liikunnasta lähes koko ajan eikä ehdi sen takia keskittyä vastustamaan kaikenlaisia pöpöjä.

• ...
        ap............. kirjoitti:

Kyllähän lepo yleiskuntoon vaikuttaa. Voisitte ostaa vaikka RELA-maitohappobakteereja, koska ne vahvistavat vastustuskykyä.

• ....................
        ------------ kirjoitti:

Jos olet kevään ajan kohottanut kuntoa, niin voisiko olla mahdollista, että sinulla on kuntotasoosi nähden liian rankka liikuntaohjelma? Sehän on ihan tyypillistä, että kun aletaan treenata, niin aloitetaan liian rankasti ja tällöin elimistö joutuu palautumaan liikunnasta lähes koko ajan eikä ehdi sen takia keskittyä vastustamaan kaikenlaisia pöpöjä.

En ole alottanut liian rajusti vaan kevyesti ensin ihan vain kävelylenkeillä ja sitten lisännyt siihen pari kertaa vikossa puolen tunnin lihaskuntojumpan ja siinäkin liikkeiden välillä levähdystauot. Olen kokenut liikkuja ja ennen raskautta olin todella kovakuntoinen, eli pohja on hyvä mutta kuntohan tietysti laskee jos ei pääse kunnolla pitkään aikaan liikkumaan.

• jatkuvasti

Saman asian kanssa olen kamppaillut. Jatkuvasti ollaan vuoronperään sairaana, millon mitäkin. Syödään monipuolisesti ja ulkoillaan, mutta itselläni tuo unettomuus vie voimia jo itsessään ja varmasti vaikuttaa vastustuskykyyn. Työpaikallani ollaan riemuissaan aina kun ilmoitan jääväni sairaslomalle joko itseni tai lapsen takia, alkaa varmaan olla jo kiikunkaakun ettei potkuja tule ja se tuottaa sitten jo oman stressinsä.

• ap........

Helpottavaa kuulla, ettemme sentään ole ainoita tämän sairastelun kanssa! Juuri tuo minua huolettaakin, että miten sitten työelämään paluu jos ei tää sairastelu ala helpottamaan. Työnantajat varmaan tosiaan tykkää...

Oletteko ennen olleet "pöpö turvallisessa" ympäristössä? Siis en lasten hankintaa ja näin vastustuskyky on heikko.
      Ei tuo nyt niin epänormaalilta kuulosta tiedän perheitä joissa ensimmäiset talvet lapsien tulon jälkeen meni sairastaessa elokuusta toukokuuhun.
      Olipa lapsia tai ei niin sairastelut usein sumppuuntuu eli vuosia menee tervennä ja sitten koko ajan sairaana.
      Ihmisillä on erilaisia vastuskykyjä eri taudeille, joku on usein vatsataudissa joku ei koskaan, itse en ikinä sairasta influenssaa vaikka työskentelen paikassa jossa influenssa jällyy flunssat tarttuu senkin edestä.
      Perheen sisälläkin voi olla hyvin erilainen vastustuskyky, puoli perhettä sairastaa jotain tautia osa jotain muuta ja joku säästyy lähes kaikelta. Tai sitten perhe sairastelee porukalla taudit kun ne yhdelle tulevat.
      Itsellä ainakin flunssat väheni kuitenkin kun nostin d-vitamiinin annostusta talviaikaan ja syön myös sinkkiä.
      Taitaa olla kovin ihmisestä kiinni ja millaisen vastuskyvyn on saanut lapsena, tiedän ihmisiä jotka eivät todellakaan syö ravintoympyrän mukaan ja käsiä ei pestä ikinä ja sairaana eivät ole juuri koskaan.

• harvoin sairas

Ehkä sitä pidetään normaalina että flunssaa sairastaa pari kertaa vuodessa, minusta on sekin aika paljon, mutta se kai myös riippuu siitä kuinka rajuna sen sairastaa.
      On aika yleistä että pikkulasten vanhemmat sairastaa usein, olen huomannut. Veljeni perhe on usein pikku nuhakuumeessa (kolme pikkulasta), vaikuttaa siltä että pöpöt kiertää jatkuvasti. Itse olen ihmetellyt voisiko johtua siitä kun eivät ole kovin tarkkoja hygienian eikä siivouksen kanssa.
      Toisaalta liika siivoaminen ei ole sekään hyväksi mutta vähän enemmän voisi panostaa siihen ja opettaa lapsia pesemään käaiä riittävän usein.

Itselläni on ilmeisesti hyvä vastustuskyky kun en sairastanut yhtään flunssaa 7 vuoteen, viime syksynä tuli sitten rajumpi variaatio kun olin ollut lapsenvahtina veljelläni ja siellä lapset oli sairaina. Aikaisemmin ei heidän flunnsat tarttuneet minuun.
      Vaikea sanoa mistä se sairastaminen voi johtua kun ihmisiä on niin erilaisia. Tässä en huomannut että olisi kukaan miettinyt onko kotona tai esim. tarhassa mahdollisesti hometta? Ainakin se on asia joka altistaa jatkuvalle sairastelulle.

• ap............

Tuo home asia minullakin kävi mielessä, mutta toisaalta sitten kyllä meidän naapurissakin lapsiperheelliset sairastaa sekä vanhemmat, että lapset. Siisteys ei ole asiaan vaikuttanut.

Se kyllä, että en ole aiemmin ollut paljon tekemissiä lapsiperheellisten kanssa, joten elimistössäni tuskin on vastustuskykyä näihin lapsiperheitä kiertäviin pöpöihin. Työelämässä kun olin niin sain todella harvoin mitään tauteja ja jos joku yritti päälle niin elimistö taltutti taudin parissa päivässä.

Toivottavasti tästä tämän vuoden sairastelusta saa sitten edes jonkunlaisen vastustuskyvyn ensi vuodelle ettei nyt ihan kaikki tarttuisi. Meillähän poika alkoi sairastaa vasta parivuotiaana kun imetin pitkään ja hällä muutenkin nuo flunssat on olleet yhtä lukuunottamatta melko lieväoireisia. Tuntuu, että itelle tulee paljon pahempana ja pojallahan virtaa riittää.

• fdbdf11

Moikka, saman ongelman kánssa täälläkin painiskeltu kohta 7 vuotta. Vähän masentaa, kun aiemmin olin tooodella harvoin sairas ja kunto oli hyvä (ja kiloja 10 vähemmän). Nyt vastustuskyky on romahtanut ja kuntoa on vaikea saada kohoamaan. Olen vakuuttunut että töihin paluu ja parin vuoden kova stressi sekä valvotut vuodet ovat edesauttaneet asiaa. Toki homejutut ym. on ollu mietinnässä. Nyt kaikki RELAt, omega kalat, D-vitamiinit kehissä. Ja muutto suunnitteilla. Ehkä se tästä. Mun tuttavapiirin lapsiperheet ei kyllä ole läheskään tähän malliin sairastelleet... Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää todelliset syyt tähän jamaan.

• ....................

No jos jo seitsemän vuotta niin itse kyllä alkaisin epäillä jo hometta ja teettäisin sisäilman tutkimukset kaiken varalta. Jos ei meillä on seuraavakin vuosi samanlaista niin itse ainakin aion testauttaa tuon home asian ja siihenhän ei pelkät kosteusmittaukset riitä vaan täytyy tehdä ihan kunnon sisäilman laatututkimukset.

• d-vitamiini?

mä en oo sairastanut kuin ihan pari flunssaa vajaaseen 10 vuoteen. (taisi olla 2007 ku mulla murtui ranne ja sen jälkeen pistin d-vitamiinitasoni kuntoon- ympäri vuoden 75mikrog/pv mulle sopiva määrä- ja siihen loppui jatkuvat flunssat). ja mulla on 3v tyttö joka on sairastanut elämässään 2 flunssaa. Nekin ihan äskettäin lähempänä kolmea vuotta kun aloitti kerhossa käynnin (muutoin kotihoidettu).

• 11+8

Tarpeeksi unta ja tarpeeksi c-vitamiinia. Sillä pääsee jo aika pitkälle.

Jotkut tosin sairastuvat helpoimmin,kai se on yksilöllistä. Itse en saa koskaan lasten pöpöjä, en edes vatsapöpöjä. Mutta auta armias, jos äitini sattuu olemaan kylässä lasten sairastellessa, on takuuvarmaa että hänkin sairastuu. Vaikka nukkuu hyvin ja syö monipuolisesti...

• Voivitun pökäleet!

Peskää käsiä ja siivotkaa! Lopettakaa se jatkuva kyläpaikoissa kulku ja olkaa paikallaan. AVUTTOMAT!

• Perusjuttuja

Joo-o, "pökäle", mutta asiat voi sanoa nätimminkin. Hygieniaolot ja -taso todella merkkaavat aiheessa jotain ja ovat tärkeä asia terveydestä puhuttaessa.

Jos on jatkuvasti kipeä, kannattaa ajatella ja kartoittaa myös omat elämäntapansa. Tuleeko syötyä terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, nukuttua riittävästi ja liikuttua säännöllisesti. Ne ovat ikään kuin aakkoset aiheessa, hyvä peruskunto on terveyden perusta, 'kivijalka'.

Vastustuskyky on monimutkainen ja -muotoinen aihe ja siihen vaikuttaa em. lisäksi muutkin asiat geeniperimää myöten. Lisäksi mielenpuoli vaikuttaa kaikkeen eli jos ajatus- ja asennepuoli elämästä on matalapaineinen, niin fyysinenkin terveys seilaa pohjamudissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      116
      7133
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      494
      5271
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      146
      3240
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2621
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      38
      2307
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1232
    8. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1168
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1133
    Aihe