liiketoiminnan myynti, tilinpäätös miinuksella

ei jaksa enää

Haluaisn myydä liiketoiminnan (oy), mutta tilinpäätös näyttää miinusta ja reippaasti. Toiminta on kuitenkin kannattavaa, liikevaihto viime ajalta 1.7-31.12.2013 reilut 260th. Tappoin on aiheuttanut alkuvaiheen suuret hankinta- ym kulut. Mahtaakohan tällaista toimintaa saada myytyä? Lueskelin netistä artikkeleita ja yhdesää sanottiin että yhtiö voi muuttaa tilinpäätöksen tietoja tietyin ehdoin (en nyt muista sananmuotoa tarkkaan), mutta täytyy tuntea pykälät tätä varten. Eli voinko pyytää kirjanpitäjää jotenkin muuttamaan tietoja "paremmalta" näyttäviksi?
Miinuksen siis aiheuttavat pääasiassa alkuvaiheen (toininta ollut minulla vuoden verran, mutta toiminut 20 vuotta).

17

3982

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi on nähty

Ostaja käyttää apunaan ammattilaista, joka "purkaa" kaikki temput auki ja vielä rakentaa firman uuden arvostuksen "käypiä" ja "realistisia" arvoja käyttäen. Mitä enemmän yrität säätää, sen epätoivoisemmalta ja epärehellisemmältä vaikutat.

• ei jaksa enää

Eli kannatta mennä noilla alkuperäisillä, vaikka miinusta hirmuisesti näyttävätkin? Tuskin noilla saa sitä edes myyntiin, ihan ammattilaiselle olen minäkin menossa sitä arvioimaan. Täytyy varmaan koittaa selittää nuo miinukset, eivät kuitenkaan ole jatkuvia..

• yrittäjähenki

Olen samaa mieltä.
        On toki jotain arvostuseriä joita voi nollata, mutta vaikuttaako se tulokseen myönteisesti, ei.

Itse miettisin lopetusta. Loppuun myynti ja siitä saa mitä saa. Loput jäi saamatta.
        Toki jokin odotusarvo pitää lopulla olla. Muuten se ei ole kestävää.

Ehkä joku konkurssiveijari voisi auttaa, mutta ne on melko vaarallisia nekin.

..tai sitten jatkaa toimintaa kunnes kuittaa nollat tai plussat.

Ostajat voivat käyttää tosiaan "ammattilaista" mutta joka usein ei ole ammattilainen vaan ostajan edunetsijä. Yrittää saada omaa palkkaansa aikaiseksi. Nähty on sekin.
        Oma kokemukseni oli, että ostajan apulainen pilasi hyvät mahdollisuudet. Minua se ei harmittanut, mutta ehkä ostaja-ehdokasta, jos tämä tajusi asioista mitään edes jälkeenpäinkään.

Siitä ole, kuten sanoin, samaa mieltä, että ei kieroiluja tai silmänkääntöjä. Niistä jää aina huonot fiilikset jollekin. Hyvin voimme olla toisiamme kohtaan reiluja ja rehellisiä.

• YritysVälittäjä

Paljonko käyttökate on plussalla?

• ei jaksa enää

En löydä tilinpäätöksestä kohtaa "käyttökate"...voiko olla jollakin toisella nimellä? Minukset ovat syntyneet pääasiassa palkkojen suuruudesta. Nykyinen liiketoiminta on alkanut viiem kesänä, sitä ennen yhtiöllä ei ollut toimintaa kahteen vuoteen. Yhtiökumppani nosti (ja minä myös) palkkaa myös noilta vuosilta (oli kertynyt aiemman liiketoiminnan aikana rahaa tilille) ja nyt tämän toiminnan alettua yhtiökumppani halusi lunastaa itsensä ulos. Tämän vuoksi miinusta kertyi ja suurimmat tappiot johtuvat tästä...

• Yrittttäjä

Yrittäjä ei osaa laskea käyttökatetta? No ei ihme jos on miinuksella.

• kjhgvcvbnm,.

Sanoi kyllä että tulos on miinuksella, vaikka ei maininnut käyttökatetta. Ei kannata niillä termeillä elvistellä, käy kuten sinulle, kompastuu omaan nokkeluutensa.

• Yrittttttäjä
        kjhgvcvbnm,. kirjoitti:

Sanoi kyllä että tulos on miinuksella, vaikka ei maininnut käyttökatetta. Ei kannata niillä termeillä elvistellä, käy kuten sinulle, kompastuu omaan nokkeluutensa.

Tulos voi olla miinuksella vaikka käyttökate olisi plussalla.

• kjhghjklkjhgv
        Yrittttttäjä kirjoitti:

Tulos voi olla miinuksella vaikka käyttökate olisi plussalla.

Vaikka kuinka saivartelisit ja pätisit, ei yrityksellä mene hyvin, jos tulos on miinuksella.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nettotulos

• 092l slll 3

Oletko käynyt mitään yrittäjäkurssia? Ihan joka ikisen yrittäjän pitäisi olla kiinnostunut oman yrityksensä kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä. Musta tuntuu -fiilis ei kerro tosiasioita, vaan ainoastaan luvut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Käyttökate
      Tuosta ylläolevasta linkistä löydät perusteellisen selityksen sille, että mitä on käyttökate. Sen avulla voi verrata lukuja vastaavaan yritykseen samalla toimialalla..

Pelkkä liikevaihto ei kerro välttämättä mitään. Jos puolen vuoden myynti on ollut 260 tonnia, niin eniten ratkaisee se, että paljonko jää rahaa käteen tuosta summasta. Pitäisikö palkkoja alentaa? Voisiko ottaa yritykseen jonkun ulkopuolisen osakkaaksi rahoittamaan toimintaa? Pitäisikö keskustella kirjanpitäjän ja tilintarkastajan kanssa yrityksen tilanteesta ja sen kehittämisestä? Kannattaisi myös tehdä suunnitelma, että mitä tahtia yritys voisi lyhentää lainaa sinulle takaisin. Myös se pitäisi tarkistaa, että miten lainat on kirjattu yhtiön kirjanpitoon. Yleensä ne kirjataan pitkäaikaisina, jolloin se kohdistuu useammalle vuodelle eikä vain yhdelle tilikaudelle.

Tietenkin voit yrittää myydä yrityksen, mutta tappiollisuuden vuoksi tuskin saat yrityksestä hyvää hintaa, sillä jos uusikin yrittäjä joutuu ostamaan varaston ja tekemään kalliita hankintoja kuten sinä teit, niin eikös se toiminnan pyörittäminen ole hänellekin ihan yhtä lailla tappiollista?

• keka tietaa

Niin no jos kyseessä on varaston hankinta ja muita kalliita hankintoja niin eikös ne mene taseeseen?

Tietenkin pidemmät poistoajat lisäävät tulosta.

Kuten sanoit laskentaa kannattaa alkaa tekemään ilman palkkoja ja yhtiökumppanin ulosostokuluja,

• yrittäjä2002

Oletko myymässä koko osakekannan? vai pelkän liiketoiminnan?

Liiketoimintakaupassa ostaja yleensä ostaa liiketoiminnan sekä sen käyttö‐ ja vaihto-omaisuuden, jonka hän tarvitsee liiketoiminnan jatkamiseen. Kaupassa siirtyvästä käyttöomaisuudesta ja vaihto‐omaisuudesta maksetaan usein käypä arvo.
      Mahdollisten riskien ja helppouden takia ostaja usein haluaa mieluummin ostaa liiketoiminnan kuin koko yrityksen osakekannan. Silloin ostaja vastaa vain yrityksen tulevaisuudesta ja hänen riskinsä on rajoitettu. Lisäksi ostaja pystyy poistoina hyödyntämään ostetun yrityksen liikearvon kymmenen vuoden kuluessa.

Olen tehnyt viimeisen 10 vuoden aikana 3 liiketoiminta kauppaa ja yhden osakekaupan. Kaikki on ostettu kilpailijoilta, josta kaksi oli reilusti tappiolla. Tappio yritykset eivät haitanneet, koska pystyin liiketoimia vertamaan ja suhteuttamaan omaan yritykseen ja näin sieltä löytyi terve liiketoiminta.

• hekke

Aloittaja puhuu: "hankinta ym kulut" - siis mitä nämä ovat ? - onko ne tavaravatastoa - koneita ja kalustoa vai kenties markkinointikuluja ? - kaksi ensimmäistä kuuluu taseeseen ja markkinointipanoksetkin voi aktivoida ja poistaa sitten vuosipoistoina. Jos kerran toiminta on kannattavaa, niin kyllä sen pitää käydä tuloslaskelmasta ilmi ilman eri selittelyä.

• ei jaksa enää

Yrittäjä2002: Liiketoimintaa olen myymässä. Kävin välittäjän puheilla, ei ainakaan heti tyrmännyt myyntihaaveita. Tappiollisuus johtuu viime vuonna toisen osakkaan uloslunastamisesta (ei itse halunnut hommassa olla mukana aiemman liiketoiminnan jälkeen). Pyysi tekemään arviolaskelman tämän vuoden tuloksesta ja katsotaan sen jälkeen päästäänkö myyntisopimukseen. Myytävä yritys on kuulemma alalla jossa on tällä hetkellä kysyntää, joten sen puolesta voisi asian saada hoidettua, jos vaan luvut saadaan paremmiksi.

• yrittäjä2002
        ei jaksa enää kirjoitti:

Yrittäjä2002: Liiketoimintaa olen myymässä. Kävin välittäjän puheilla, ei ainakaan heti tyrmännyt myyntihaaveita. Tappiollisuus johtuu viime vuonna toisen osakkaan uloslunastamisesta (ei itse halunnut hommassa olla mukana aiemman liiketoiminnan jälkeen). Pyysi tekemään arviolaskelman tämän vuoden tuloksesta ja katsotaan sen jälkeen päästäänkö myyntisopimukseen. Myytävä yritys on kuulemma alalla jossa on tällä hetkellä kysyntää, joten sen puolesta voisi asian saada hoidettua, jos vaan luvut saadaan paremmiksi.

Toivotan onnea myyntiin!

• HehHeeh

Aivan höpöjä kirjoittelet - osakkaan uloslunastaminen ei kyllä millään näy yrityksen tuloksessa jollet ole sitten soveltanut aivan itse keksimiäsi kirjanpitosäännöksiä....

• Nimim

Voi se näkyä, jos esim. erosopimuksessa on maksettu irtisanomiskorvauksia palkkoina. Niin on voi olla pakko tehdä, jos tase ei kestä ja oma massi ei riitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3238
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      72
      1580
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      80
      1129
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      145
      1052
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      941
    6. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      888
    7. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      862
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      836
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      139
      775
    Aihe