Uuden testamentin kolme ensimmäistä evankeliumia:
Evankeliumi Matteuksen mukaan
Evankeliumi Markuksen mukaan
Evankeliumi Luukkaan mukaan
Kaikki nämä kolme evankeliumia kertovat Jeesuksen elämäntarinan samanlaisesta näkökulmasta, sisältävät monia samoja kertomuksia ja käyttävät usein samoja sanojakin, monesti kertoen joitakin tapahtumia jopa sanasta sanaan samoin.
Tästä voidaan päätellä, että ne on kirjoitettu käyttäen lähteenä samaa tai samoja alkutekstejä.
Evankeliumien kirjoitusajankohdasta on käyty pitkään kiivasta väittelyä. Kaikki kolme näyttäisivät kuitenkin olleen viimeistään olemassa toisen vuosisadan alussa.
Synoptinen tulee kreikan kielen sanoista συν (syn, "yhdessä") ja οψις (opsis, "näkeminen"). Tämä kuvaa hyvin sitä, että niitä voi helposti lukea rinta rinnan, koska ne etenevät samassa järjestyksessä ja kertovat samat asiat.
EVANKELIUMIT OVAT ROSKAA
EVANKELIUMIT ROSKAA
16
150
Vastaukset
Heippa
Mä kannatan sekä rehellisyyttä että aikuisuutta.
Mutta haluaisin kysyä, kuinka olet tullut otsikon mukaiseen johtopäätökseen? Edellä kirjoittamiesi tietojen perusteella vai jostain muusta syystä?
Päivi-pappi Hämeestä- Arsene Lubin
Lukiko Päivi-pappi edes aloitus kirjoitusta? Minulle selvisi aivan hyvin miksi evankeliumit voi hyvin kyseenalaistaa ja pitää niitä pelkkänä roskana. Ne eivät ainakaan todista jesseä historialliseksi henkilöksi.
- Rehellinen aikuinen
Rehellinen aikuinen ei tuputa satuja totena, niin kuin te papit teette.
Markuksen evankeliumi on muiden evankeliumien pohjana, ja Markuksen evankeliumin luotettavuus ainakaan tositapahtumien kuvaajana on hyvin kyseenalainen. Sen pohjalta rakennettujen muiden kertomusten luotettavuus on vielä heikompi.
Oletko Päivi kenties erimieltä? Ovatko evankeliumit luotettavia kuvauksia jostakin, vai fantasiakertomuksia?- elämä t. kuolema
Arsene Lubin kirjoitti:
Lukiko Päivi-pappi edes aloitus kirjoitusta? Minulle selvisi aivan hyvin miksi evankeliumit voi hyvin kyseenalaistaa ja pitää niitä pelkkänä roskana. Ne eivät ainakaan todista jesseä historialliseksi henkilöksi.
Evankeliumi Johanneksen mukaan 5
6. Kun Jeesus näki hänen siinä makaavan ja tiesi hänen jo kauan aikaa sairastaneen, sanoi hän hänelle:
"Tahdotko tulla terveeksi?"
Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon oli paljon kansaa.
14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle:
"Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt. ...
37. Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta.
Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
38. eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40. ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän. - Pyry :-)
elämä t. kuolema kirjoitti:
Evankeliumi Johanneksen mukaan 5
6. Kun Jeesus näki hänen siinä makaavan ja tiesi hänen jo kauan aikaa sairastaneen, sanoi hän hänelle:
"Tahdotko tulla terveeksi?"
Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon oli paljon kansaa.
14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle:
"Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt. ...
37. Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta.
Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
38. eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40. ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.Mitä yrität kertoa noilla raamatun kopioilla?
Tiesithän että raamattu on pelkkä satukirja. Sama kuin kopioisit tänne Aku-Ankan puhekuplia. - ed.
Pyry :-) kirjoitti:
Mitä yrität kertoa noilla raamatun kopioilla?
Tiesithän että raamattu on pelkkä satukirja. Sama kuin kopioisit tänne Aku-Ankan puhekuplia.Ihminen joka ei tunne Jumalaa, on sairas.
" Tiesithän että raamattu on pelkkä satukirja. Sama kuin kopioisit tänne Aku-Ankan puhekuplia. "
Tiesitkö, että olet aika lapsellinen.
Evankelumit ovat vertauskuvallisesti kerrottu kansalle,kaikki eivät vaan halua otta vastaan sitämitä tarjotaan.Loppu pelissä ovat ulkopuolella,menemässä pimeyteen.
Rehellinen Aikuinen- Voi voi .....
Uskonnot ovat vieneet järkesi.
Voi voi ..... kirjoitti:
Uskonnot ovat vieneet järkesi.
Hei uskonnolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa,sana on sen joka vaikutta tahtomisen ja tekemisen. Jumalan sana on uskonnosta täysin riipumaton.
yksin kertaista jota sen ymmärtävät- Häpeä uskis
kuulija1 kirjoitti:
Hei uskonnolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa,sana on sen joka vaikutta tahtomisen ja tekemisen. Jumalan sana on uskonnosta täysin riipumaton.
yksin kertaista jota sen ymmärtävätPilkkaat terveen järjen käyttöä uskonnollasi.
Häpeä uskis kirjoitti:
Pilkkaat terveen järjen käyttöä uskonnollasi.
*Pilkkaat terveen järjen käyttöä uskonnollasi. *Ei ole uskonto jota kirjoitan,evankelumia en häpä,mikä on kirjoitettu kansien väliin ja nimeltä Raamattu tereen järjen käyttö on sallittu on vielä toistaiseksi terveen paperit jumala kyllä hulluistaan huolen pitää,jotkut vanhat ovat snoneet.
Voi voi ..... kirjoitti:
Uskonnot ovat vieneet järkesi.
*Uskonnot ovat vieneet järkesi.*Se voi olla mahdollista,pyydä apua Jeesukselta pystyy varmasti auttamaan,ei ole uskonnosta kiinin joka on todelinen vaikutta henkensä kautta.
Voi voi ja niitä on vielä tulossa lisää.
- Henki ja Elämä
HERRA ANNA MINULLE SITÄ VETTÄ!
Evankeliumeja voi hyvin lukea rinta rinnan ja níistä lukija saa imeä itseensä sitä "vettä", mistä Jeesus kertoi eräälle naiselle näin:
Joh. 4:10-15
Jeesus sanoi naiselle: "Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
Nainen sanoi: "Herra, eihän sinulla edes ole astiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinä lähdevettä ottaisit?
Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano,
mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."
Nainen sanoi: "Herra, anna minulle sitä vettä. - ateismusmaximus
Ainoa evankeliumi johon minä uskon, on Juudaksen evankeliumi. Selittää kaiken Juudaksen motiiveista joten kannattaa lukea se jäljelle jäänyt osa. Muuttaa Raamatun nimittäin täysin.
Ps. Olen ateisti ja luen Raamatun virheitä, en kirjaa - Uskon Mustanaamion
Jos kaikki maailman ihmiset uskoisi Mustanaamioon, niin eläminen täällä olisi paljon turvallisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683