Merkitsevä aallonkorkeus kun jäät maihin?

Aaltoa

Mikä on merkitsevä aallonkorkeus kun et enää lähde merelle? Liukuville veneille: koska pudotat liu'usta pois, millä nopeuksilla ajat eri aallonkorkeuksilla? Veneesi merkki/malli?

16

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bozki000

      Metrin aallossa mennään vielä myötä/vasta-aallokossa normaalia 19-22 solmun vauhtia. 1.5 metrin aallokko on vielä jotenkin aleltavissa liukukynnyksen rajamailla. Suora sivutuuli ei ole mukavaa ajettavaa juuri missään aallokossa. Veneenä ison tuulipinnan omaava 750 Yamarin.

    • lainekorkeus

      Rannikolla ja varsinkaan saaristossa on harvoin yli puolen metrin merkitsevää aallonkorkeutta 12 m/s ylittävillä tuulillakaan. Ihmisen silmä on noin 1,5 m korkeudella seisaaltaan ja istussa hieman vähemmän. Usein puhutaan että on ollut päälle metrin merkitsevää aallonkokeutta, joka tarkttaa sitä että aallonpohjalla kyyristelevän busteristin vierellä oleva aalto peittää jo horisontin. Useimmille metrin merkitsevä aallonkorkeus on todellisuudessa puoli metriä.

      • bozki000

        Totta. Edellisen viestin aallot ovat lähinnä juurikin niitä vähän isomman selän suurimpia yksittäisiä aaltoja... saaristomerellä. Merkitsevän aallonkorkeuden määrittely on kyllä todella hankalaa mututuntumalta. Saaristossa kovalla tuulella enemmän haittaa on siitä itse tuulesta, kuin aallokosta. Ainakin koppiveneellä ajellessa.


      • 14+20

        No höpö höpö! Jottei rannikolla muka olisi aallokkoa, tälläkin hetkellä Helsingin edustalla on 1 m merkitsevä aallonkorkeus, korkein yksittäinen aalto 1,8 m ja tuulennopeus 7 m/s (ilmatieteenlaitoksen nettisivulta löytyy)

        Saarten suojassa ei tietystikään ole aallokkoa, mutta monet paikat rannikosta ovat sellaisia että mereltä aalto pääsee varsin vapaasti rannalle. Suomenlahden kaupungeista Kotka, Helsinki ja Hanko esimerkkeinä, ei tarvitse kovin kauas merelle seilata kun saa avomeriaallokon vastaansa. Porkkalan läntinen selkä on aika hyväaaltoinen paikka reippaammalla S-W välin tuulella. Lisäksi rannikolla on kohtia joissa aalto nousee rannikkoa lähestyttäessä avomeriaaltoa korkeammaksi, meren mataloituminen aiheuttaa tämän ilmiön.

        Omalla kohdalla olen kehittänyt aallonkorkeuden arviointia, teen arvion ja kelistä päästyä käyn katsomassa mitä lähinnä sijainnut aaltopoiju on antanut viralliseksi tiedoksi. Ilmatieteenlaitoksen aallonkorkeussivulla näkyy diagrammi josta selviää vuorokauden, parin historia ja myös ennuste. Ilman tuulimittaria seilatessa käytin samaa menetelmää tuulennopeuden arviotarkkuuden kehittämiseksi. Väitän siis tässäkin vastaan, aallonkorkeus on suhteellisen helppo arvioida, eikä siihen harjaantuneelle tule virhettä jossa puolenmetrin aallonkorkeus arvioidaan metriksi.

        Helsingin edustan aallonkorkeusennusteesta näkyy että lähipäivinä merkitsevä aallonkorkeus nousisi parin metrin paikkeille, ja merisään tuuliennusteesta näkyy että tuulet nousevat tuonne 12-14 m/s paikkeille. Tästä voi vähemmän merellä liikkunutkin päätellä edellisen kirjoittajan lauseen totuusarvon: "Rannikolla ja varsinkaan saaristossa on harvoin yli puolen metrin merkitsevää aallonkorkeutta 12 m/s ylittävillä tuulillakaan."


    • ke3wrf

      Asiaan liittyen voisi kysyä että millä te mittaatte aallonkorkeuden?

      Veneen keulakin painuu aaltoon että ei sekään kovin tarkka mittari ole
      se keulan korkeus veden pinnasta?

      Kun tyynellä vedenpinta on 0cm tasolla ja jos aalto on 20cm aallokossa
      niin tarkoittaako se sitä että aalto käy -10cm vedenpinnan alapuolella ja
      myös 10cm vedenpinnan yläpuolella :) Mitenköhän tuokin menee
      eli millä korkeudella se aalto taasen kulkee, periaatteessa jos on
      hyvin korkeet aallot niin venekkin käy aallon pohjalla matalissa vesissä aika lähellä pohjaa?

      Kaikkea sitä miettii..

    • Oon moottorivenemmie

      Minä en lähde koskaan tyynellä merelle. Pitää olla 17-28 m/s ja 5 metriset aallot, niin guttaberga-avokkaalla ja 9 hv Selvalla ajan Utön ja Merikarvian väliä.

      • guuo

        Sulla on mun luonne! Minä odotan aina kun varoitetaan yli 4 metrin aalloista. Siiten tukilla vaan lähden vastatuuleen kohti Itämerta ja laulan "Kun on pälviä maas.... Me tuleme taas!"


    • ldlslslsmsms

      Erikoinen kysymys. Aallokko on erilaista eri merialueilla, kuten myös tuulen suunnasta riippuvainen, sekä kauanko on tuullut. Merkitystä myös kuinka pitkälle ollaan lähdössä, eri asia ajaa kovassa kelissä 10 min kuin tunnin tai kaksi. Ja missä ajetaan, airistolla vai utön eteläpuolella. Airistolle auttavat saapuvat 10 minuutissa, avomerelle paljon kauemmin.

    • 3 m

      Aallon muoto ei ole sama kaikkialla.
      Kolmemetriseen aaltoon en enää lähde eli merkitsevä aallon korkeus on silloin jossain 1,5-1,8m nurkilla. Se ei ole enää kivaa.

    • 16+12

      Eiköhän tuuli ole se ratkaiseva tekijä ainakin useimmille silloin, kun jonkin numeerisen tiedon valossa päätöstä tehdään.

      • Aalto ei tuuli

        Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.

        Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.

        Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.


      • Aalto ei tuuli kirjoitti:

        Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.

        Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.

        Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.

        Vene pitäisi saada ajettua myös laituriinkin, ei ole kivaa voimakkaassa sivutuulessa. Silloin tuulitiedoista on paljonkin apua, ja ainakin mulla se vaikuttaa reitin ja vierailusataman valintaan.


      • Ei ..vetti sentään.
        Aalto ei tuuli kirjoitti:

        Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.

        Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.

        Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.

        Toivottavasti tähän touhoon ei tarvitse vesillä "törmätä". Lienee todellakin rasittava pakkaus.


      • 16+12
        Aalto ei tuuli kirjoitti:

        Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.

        Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.

        Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.

        Tuossa jo kerrottiinkin se, että tuuli vaikuttaa satamamanöövereissa. Ja sitten taas se tuulitieto on paljon helpommin ja useammasta lähteestä saatavissa ja ihan omilla havainnollakin helpommin kuin aaltotiedon.

        Rautalankaa: sen, missä tuulessa on mukavaa kulkea ja missä ei, tietää paljon vähemmällä miettimisellä kuin aallokon.


    • Ei aina

      Kukin tyylillään.
      Minun veneeni ei ole kovin herkkää tuulelle, joten sillä ei ole merkitystä edes satamassa. Ymmärrän ongelman perävetolaiteen kanssa varsinkin, jos on flaikkari.

    • vesikattai

      Meren pohjan muoto vaikuttaa myös syntyvään aaltoon. Matalikko saattaa kasvattaa aallon korkeutta jopa kolminkertaiseksi merkitsevään aallonkorkeuteen nähden.

      Myös ristiaallokko on paha. Itse asiassa pahinta mitä tiedän. Olo on joskus sellaisessa ajellessa kuin kiehuvassa vesikattilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      476
      1723
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1487
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1338
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1299
    5. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      895
    6. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      856
    7. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      46
      777
    8. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    10. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      701
    Aihe