Mikä on merkitsevä aallonkorkeus kun et enää lähde merelle? Liukuville veneille: koska pudotat liu'usta pois, millä nopeuksilla ajat eri aallonkorkeuksilla? Veneesi merkki/malli?
Merkitsevä aallonkorkeus kun jäät maihin?
16
1692
Vastaukset
- bozki000
Metrin aallossa mennään vielä myötä/vasta-aallokossa normaalia 19-22 solmun vauhtia. 1.5 metrin aallokko on vielä jotenkin aleltavissa liukukynnyksen rajamailla. Suora sivutuuli ei ole mukavaa ajettavaa juuri missään aallokossa. Veneenä ison tuulipinnan omaava 750 Yamarin.
- lainekorkeus
Rannikolla ja varsinkaan saaristossa on harvoin yli puolen metrin merkitsevää aallonkorkeutta 12 m/s ylittävillä tuulillakaan. Ihmisen silmä on noin 1,5 m korkeudella seisaaltaan ja istussa hieman vähemmän. Usein puhutaan että on ollut päälle metrin merkitsevää aallonkokeutta, joka tarkttaa sitä että aallonpohjalla kyyristelevän busteristin vierellä oleva aalto peittää jo horisontin. Useimmille metrin merkitsevä aallonkorkeus on todellisuudessa puoli metriä.
- bozki000
Totta. Edellisen viestin aallot ovat lähinnä juurikin niitä vähän isomman selän suurimpia yksittäisiä aaltoja... saaristomerellä. Merkitsevän aallonkorkeuden määrittely on kyllä todella hankalaa mututuntumalta. Saaristossa kovalla tuulella enemmän haittaa on siitä itse tuulesta, kuin aallokosta. Ainakin koppiveneellä ajellessa.
- 14+20
No höpö höpö! Jottei rannikolla muka olisi aallokkoa, tälläkin hetkellä Helsingin edustalla on 1 m merkitsevä aallonkorkeus, korkein yksittäinen aalto 1,8 m ja tuulennopeus 7 m/s (ilmatieteenlaitoksen nettisivulta löytyy)
Saarten suojassa ei tietystikään ole aallokkoa, mutta monet paikat rannikosta ovat sellaisia että mereltä aalto pääsee varsin vapaasti rannalle. Suomenlahden kaupungeista Kotka, Helsinki ja Hanko esimerkkeinä, ei tarvitse kovin kauas merelle seilata kun saa avomeriaallokon vastaansa. Porkkalan läntinen selkä on aika hyväaaltoinen paikka reippaammalla S-W välin tuulella. Lisäksi rannikolla on kohtia joissa aalto nousee rannikkoa lähestyttäessä avomeriaaltoa korkeammaksi, meren mataloituminen aiheuttaa tämän ilmiön.
Omalla kohdalla olen kehittänyt aallonkorkeuden arviointia, teen arvion ja kelistä päästyä käyn katsomassa mitä lähinnä sijainnut aaltopoiju on antanut viralliseksi tiedoksi. Ilmatieteenlaitoksen aallonkorkeussivulla näkyy diagrammi josta selviää vuorokauden, parin historia ja myös ennuste. Ilman tuulimittaria seilatessa käytin samaa menetelmää tuulennopeuden arviotarkkuuden kehittämiseksi. Väitän siis tässäkin vastaan, aallonkorkeus on suhteellisen helppo arvioida, eikä siihen harjaantuneelle tule virhettä jossa puolenmetrin aallonkorkeus arvioidaan metriksi.
Helsingin edustan aallonkorkeusennusteesta näkyy että lähipäivinä merkitsevä aallonkorkeus nousisi parin metrin paikkeille, ja merisään tuuliennusteesta näkyy että tuulet nousevat tuonne 12-14 m/s paikkeille. Tästä voi vähemmän merellä liikkunutkin päätellä edellisen kirjoittajan lauseen totuusarvon: "Rannikolla ja varsinkaan saaristossa on harvoin yli puolen metrin merkitsevää aallonkorkeutta 12 m/s ylittävillä tuulillakaan."
- ke3wrf
Asiaan liittyen voisi kysyä että millä te mittaatte aallonkorkeuden?
Veneen keulakin painuu aaltoon että ei sekään kovin tarkka mittari ole
se keulan korkeus veden pinnasta?
Kun tyynellä vedenpinta on 0cm tasolla ja jos aalto on 20cm aallokossa
niin tarkoittaako se sitä että aalto käy -10cm vedenpinnan alapuolella ja
myös 10cm vedenpinnan yläpuolella :) Mitenköhän tuokin menee
eli millä korkeudella se aalto taasen kulkee, periaatteessa jos on
hyvin korkeet aallot niin venekkin käy aallon pohjalla matalissa vesissä aika lähellä pohjaa?
Kaikkea sitä miettii.. - Oon moottorivenemmie
Minä en lähde koskaan tyynellä merelle. Pitää olla 17-28 m/s ja 5 metriset aallot, niin guttaberga-avokkaalla ja 9 hv Selvalla ajan Utön ja Merikarvian väliä.
- guuo
Sulla on mun luonne! Minä odotan aina kun varoitetaan yli 4 metrin aalloista. Siiten tukilla vaan lähden vastatuuleen kohti Itämerta ja laulan "Kun on pälviä maas.... Me tuleme taas!"
- ldlslslsmsms
Erikoinen kysymys. Aallokko on erilaista eri merialueilla, kuten myös tuulen suunnasta riippuvainen, sekä kauanko on tuullut. Merkitystä myös kuinka pitkälle ollaan lähdössä, eri asia ajaa kovassa kelissä 10 min kuin tunnin tai kaksi. Ja missä ajetaan, airistolla vai utön eteläpuolella. Airistolle auttavat saapuvat 10 minuutissa, avomerelle paljon kauemmin.
- 3 m
Aallon muoto ei ole sama kaikkialla.
Kolmemetriseen aaltoon en enää lähde eli merkitsevä aallon korkeus on silloin jossain 1,5-1,8m nurkilla. Se ei ole enää kivaa. - 16+12
Eiköhän tuuli ole se ratkaiseva tekijä ainakin useimmille silloin, kun jonkin numeerisen tiedon valossa päätöstä tehdään.
- Aalto ei tuuli
Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.
Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.
Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina. Aalto ei tuuli kirjoitti:
Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.
Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.
Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.Vene pitäisi saada ajettua myös laituriinkin, ei ole kivaa voimakkaassa sivutuulessa. Silloin tuulitiedoista on paljonkin apua, ja ainakin mulla se vaikuttaa reitin ja vierailusataman valintaan.
- Ei ..vetti sentään.
Aalto ei tuuli kirjoitti:
Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.
Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.
Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.Toivottavasti tähän touhoon ei tarvitse vesillä "törmätä". Lienee todellakin rasittava pakkaus.
- 16+12
Aalto ei tuuli kirjoitti:
Voi olla joillekin, mutta harvaan veneeseen tuuli ottaa niin, että sillä ei voisi kulkea. Kyllä se aallokko on vaarallisempi tekijä.
Aallokko tietenkin rippuu siitä, milloin on tuullut, mistä suunnasta on tuullut, kuinka kovaa on tuullut ja kuinka pitkän aikaa ja kuinka suojaisa väylä on ja mikä on väylän syvyys ja miten pohjan muoto muuttuu.
Koska aaltoennusteen saa helposti, en ymmärrä miksi pitäisi käyttää tuulta mittarina.Tuossa jo kerrottiinkin se, että tuuli vaikuttaa satamamanöövereissa. Ja sitten taas se tuulitieto on paljon helpommin ja useammasta lähteestä saatavissa ja ihan omilla havainnollakin helpommin kuin aaltotiedon.
Rautalankaa: sen, missä tuulessa on mukavaa kulkea ja missä ei, tietää paljon vähemmällä miettimisellä kuin aallokon.
- Ei aina
Kukin tyylillään.
Minun veneeni ei ole kovin herkkää tuulelle, joten sillä ei ole merkitystä edes satamassa. Ymmärrän ongelman perävetolaiteen kanssa varsinkin, jos on flaikkari. - vesikattai
Meren pohjan muoto vaikuttaa myös syntyvään aaltoon. Matalikko saattaa kasvattaa aallon korkeutta jopa kolminkertaiseksi merkitsevään aallonkorkeuteen nähden.
Myös ristiaallokko on paha. Itse asiassa pahinta mitä tiedän. Olo on joskus sellaisessa ajellessa kuin kiehuvassa vesikattilassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1521626Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä671303En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 441144
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102915Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42687Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156675