Tässä mun arvot:
10/2011
S-T4-V 10,6 (10,2-21)
S-TSH 4,96 (0,4-4,5)
Tässä vaiheessa olin niin väsynyt, että juuri ja juuri jaksoin käydä töissä. Kotona vain nukuin. Tk-lääkäri määräsi masennuslääkkeet.
8/2013
S-T4-V 11,3 (10,2-21)
S-TSH 3,10 (0,4-4,5)
Nämä arvot otettiin raskauden toisella kolmanneksella.
4/2014
S-T4-V 10,0 (10,2-21)
S-TSH 2,20 (0,4-4,5)
Viimeisimmät arvot.
2010-2011 paino nousi vuodessa 20kg. Sen jälkeen painoa tullut koko ajan vaan lisää ja edelleen jatkuu, vaikka liikun joka päivä aktiivisesti vähintään tunnin ja syön terveellisesti ja reilusti alle kulutuksen. Äidin puolen suvussa kaikilla aikuisilla on vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Mun oireita lihomisen lisäksi:
- masentuneisuus, ahdistuneisuus
- väsymys
- motivaatio ja kyky opiskella kadonnut (verraten siihen että ennen olin täydellisten arvosanojen oppilas)
- todella kuiva iho, päänahka hilseilee ympäri vuoden kuivuuden takia
- muistihäiriöt
- hiukset katkeilee ja tippuu
- kuukautiset eivät ole ikinä olleet säännölliset, välillä melkein vuosi ilman kuukautisia, kadonneet johonkin
Olen varannut ajan yksityiselle lääkärille sukulaisten kehotuksesta, kuulemma minulla on niin selvästi vajaatoiminta. Tk:ssa eivät näe arvoissa vikaa. Mutta en viitsisi tuhlata järjettömästi rahaa yksityiseen lääkäriin, jos tämä nyt ei vajaatoimintaa kuitenkaan ole. Mielipiteitä?
Vajaatoiminta vai oonko ihan hakoteillä?
11
211
Vastaukset
- ................
Kyllä sulla mitä todennäköisimmin on vajaatoiminta. T4V:ssä viitteen alakantti on riittävä tosi harvoille ja nythän sulla on T4V tippunut jo alle viitteen. Se että TSH ei ole jostain syystä tuon korkeampi ei todista sitä, että sulla ei voi olla vajista - tuolloin 2011 sulla oli jo selvästi vajikseen kallellaan olevat lukemat. Pyydäpä tutkimaan kilpirauhasen vasta-aineet - koholla olevat vasta-aineet voi helpottaa vajisdiagnoosin ja lääkityksen saantia. Vahvan sukurasituksen pitäis myös painaa vaakakupissa. Jos yksityinen lääkäri on yhtään kartalla määrää hän edes koelääkityksen.
- Selvä hypotyreoosi
Johan sinun olisi vuonna 2011 pitänyt saada koelääkitys! Sulla on mitä todennäköisimmin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kiukuttaa, miten huonosti kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoidaan terveyskeskuksissa. Annetaan potilaiden elämän mennä pilalle, työkyvyn romahtaa ja lihoa 20kg, kun labrakokeet eivät ole reilusti viitteiden ulkopuolella. Tekevätkö nämä puoskarit kliinisiä tutkimuksia vastaanotolla ollenkaan?
Hoitamaton vajis tekee rakenteellisia muutoksia sydämeen, mikä ennustaa sydämen vajaatoimintaa. Luulisi tämänkin tekevän lääkärit valppaammiksi aloittamaan koelääkityksen. Koelääkitys voidaan aina lopettaa, jos se ei poista potilaan oireita ja osoittautuu tarpeettomaksi- edellyttäen, että annos on nostettu riittävän korkealle hoitotasolle. Liian alhaisena oireet vaan pahenevat, koska Thyroxin saa kilpirauhasen vähentämään omaa hormonituotantoaan.
Toivottavasti saat tarvitsemasi avun yksityiseltä. Onhan hän endokrinologi tai sisätautilääkäri? Sinänsä törkeää, että julkipuolelta moni vajislainen ei saa ammattitaitoista hoitoa kilpiraihassairauksissa. Julkisella puolella ei tasa-arvo toteudu. Masennus- ja kolesterolilääkkeitä kyllä määrätään helposti.
Palaa keskusteluun kertomaan, miten sulle kävi. Saitko koelääkityksen ja myöhemmin, miten se on vaikuttanut, vai löysikö lääkäri muun selityksen oireillesi.
Tsemppiä!- Napssss
On endokrinologi, aika maanantaina iltapäivästä. Tuun sitte kertomaan miten kävi!
- ei näin ystävät
"Sulla on mitä todennäköisimmin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kiukuttaa, miten huonosti kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoidaan terveyskeskuksissa. Annetaan potilaiden elämän mennä pilalle, työkyvyn romahtaa ja lihoa 20kg, kun labrakokeet eivät ole reilusti viitteiden ulkopuolella. Tekevätkö nämä puoskarit kliinisiä tutkimuksia vastaanotolla ollenkaan? "
Ei taida olla kovin kummoisilla järjenlahjoilla siunattu tämä yksilö. Ymmärtänetkö ironian käsitettä, kun mollaat niitä "puoskareita" ja tarjoilet itse internetdiagnoosiasi koskaan näkemättä henkilöä. Tietänet sanonnan, että on parempi olla hiljaa ja antaa ihmisten epäillä älynlahjojasi kuin avata suunsa ja varmistaa olevansa idiootti, kuten olet juuri tehnyt. - taasnäitä
ei näin ystävät kirjoitti:
"Sulla on mitä todennäköisimmin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kiukuttaa, miten huonosti kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoidaan terveyskeskuksissa. Annetaan potilaiden elämän mennä pilalle, työkyvyn romahtaa ja lihoa 20kg, kun labrakokeet eivät ole reilusti viitteiden ulkopuolella. Tekevätkö nämä puoskarit kliinisiä tutkimuksia vastaanotolla ollenkaan? "
Ei taida olla kovin kummoisilla järjenlahjoilla siunattu tämä yksilö. Ymmärtänetkö ironian käsitettä, kun mollaat niitä "puoskareita" ja tarjoilet itse internetdiagnoosiasi koskaan näkemättä henkilöä. Tietänet sanonnan, että on parempi olla hiljaa ja antaa ihmisten epäillä älynlahjojasi kuin avata suunsa ja varmistaa olevansa idiootti, kuten olet juuri tehnyt.kun (jos) ite sairastut vajaatoimintaan ja kärsit oireista vuosikausia etkä saa lääkitystä ni tuuppa sit kertomaa mitä mieltä ite oot näistä terveyskeskuksen puoskareista.
Kokemusta on! - Selvä hypotyreoosi
ei näin ystävät kirjoitti:
Ei taida olla kovin kummoisilla järjenlahjoilla siunattu tämä yksilö. Ymmärtänetkö ironian käsitettä, kun mollaat niitä "puoskareita" ja tarjoilet itse internetdiagnoosiasi koskaan näkemättä henkilöä. Tietänet sanonnan, että on parempi olla hiljaa ja antaa ihmisten epäillä älynlahjojasi kuin avata suunsa ja varmistaa olevansa idiootti, kuten olet juuri tehnyt.Kukahan se idiootti tässä ketjussa on? Siitä voidaan olla eri mieltä. Aloittaja on antanut jo paljon taustatietoja oireista ja sukurasitteesta, jotka kaikki tukevat epäilyä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kirjoitinkin, että hänellä TODENNÄKÖISESTI on hypotyreesi enkä ole tehnyt varmaa maallikkodiagnoosia, joka kuuluu lääkärille, vaikka otsikoinkin puheenvuoroni Selvä hypotyreoosi subjektiivisen arveluni mukaan.
Hypotyreoosidiagnoosia ei saa tehdä pelkkien labra-arvojen perusteella, se olisi puoskarointia, johon terveyskeskuslääkärit valitettavasti liian usein syyllistyvät puutteellisen kilpirauhasosaamisen takia. Olen seurannut kilpirauhaspalstoja vuosikaudet ja lukenut lukemattomia kirjoituksia em. kokemuksista, joilta onneksi itse olen säästynyt. Diagnooseja saatetaan tehdä jopa jättämällä T4-v ottamatta.
Sitä paitsi aloittajan arvot olivat viitteiden ulkopuolella jo 2011 ja paremmillakin arvoilla annetaan koelääkityksiä, kun oireet ja kliiniset tutkimukset tukevat hypotyreoosidiagnoosia. Väsymys, masennus ja lihominen ovat epäspesiivejä oireita, joilla voi olla useita syitä, mutta millä selität kuukautishäiriöt? Ne jos mitkä ovat hormoniperäisiä. Kilpirauhanen säätelee sukuhormonien tuotantoa ja häiriöt kilpparin toiminnassa heijastuvat kuukautiskiertoon.
Koelääkitys on nimensä mukaan KOELÄÄKITYS, jonka aikana potilas on lääkärin tiuhassa seurannassa ja siitä saadun kokemuksen perusteella lääkitys joko muutetaan jatkuvaksi tai lopetetaan tarpeettomana. Jatkuvanakin kontrolleissa käydään vähintään vuoden välein - ainakin kunnes hoito on pitkäaikaisesti ollut tasapainossa.
Valitettavasti kilpirauhassairauksien diagnosoinnissa ei ole Käypä hoito -suosituksia, vaikka niitä on esitetty vuosikausia. Niitä odotellessa lukuisat vaikeista oireista kärsivät, joilla on autoimmuunityreoidiitti ja subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta joutuvat hakemaan apua yksityiseltä erikoislääkäriltä, kun kilppariarvot ovat vielä niukasti laajojen viitearvojen sisällä.
- hththt
Oon ite saanu aikoinaan koelääkityksen voimakkaitten oireitten takia arvoilla TSH 2,3 ja T4V 12.
Tsemppiä lääkärireissuun! - Napssss
Noniin, nyt on yksityisellä käyty. Otti kyllä minut ihan vakavasti ja kokeilemalla sanoi kilpirauhasen olevan suurentunut. Laittoi lähetteen verikokeisiin, otetaan S-TSH, S-T4V, S-TPO-Ab, S-T3V ja joku joka näyttää S-TonCs:ltä, mutta en osaa oikeen tulkita tuota käsialaa. Sanoi, että heti pitäis yrittää saada aika labraan ja sitten viedä tulokset sille, lähettää niistä kommentin kirjeenä.
- ...............
Hyvä homma! Yritä päästä labroihin mahd. aikaisin aamusta, jotta saat "mahdollisimman huonot" tulokset (joissain labroissa on alettu ottaa kilpparikokeita klo 10 tai peräti puolenpäivän jälkeen, jolloin arvot on jo selvästi "paremmat" kuin aikaisen aamun lukemat)
- Näin mulla
............... kirjoitti:
Hyvä homma! Yritä päästä labroihin mahd. aikaisin aamusta, jotta saat "mahdollisimman huonot" tulokset (joissain labroissa on alettu ottaa kilpparikokeita klo 10 tai peräti puolenpäivän jälkeen, jolloin arvot on jo selvästi "paremmat" kuin aikaisen aamun lukemat)
Jes jes! :)
Noilla arvoilla mitä sulla oli 10/2011, aika nappiin samat, sain koelääkityksen kun tarpeeksi meuhusin tk-lääkärille. Joka kuitenkin oli tarpeeksi fiksu keskittymällä lähinnä oireisiini.
Tsemppiä! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna242978- 512872
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582568Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782198- 692088
- 452082