Nivomat

mikä mikä?

Mikä se lisävarustelistalla komeileva Automaattinen tasonsäädin Nivomat oiken on ja miten se toimii?

12

6422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasaperä

      Se on automaattinen auton perän tasonsäätö eli
      kun painoa lisätään tai vähennetään autosta,
      niin auton perä pysyy aina samalla tasolla.
      Hyvin on toiminut V70:ssa, myös peräkärryn kanssa.
      Suosittelen.

    • automaatti

      Nivomat on iskareissa oleva systeemi joka säätää
      perän korkeutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen.se ei vaadi käyttövoimakseen muuta kuin ajoa.Systeemi on yksinkertainen mutta volvomaiseen tapaan aika kallis.(köyhälle on kaikki kallista).

      • Karavaanari

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)


      • Fysiikan alkeet
        Karavaanari kirjoitti:

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.


      • Jormapetteri
        Fysiikan alkeet kirjoitti:

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....


      • tasaperä
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.


      • se peräsin
        tasaperä kirjoitti:

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.

        nivomatin ei tarvi oikeastaan toimia kuin yhteen suuntaan,eli nostaa perää.Kun ajat se toimii
        kuin polkupyörän pumppu,toisin sanoen ,perä nousee jos se on liian alhaalla.Auton takapää
        liikkuu yleensä sitä enemmän ylös alas mitä raskaammin auto on kuormattu.Toisinpäin eli jos perä on liian ylhäällä niin iskarissa olevat venttiilit päästää hydr.paineen takaisin.iskareiden varsiin.Jos asia on ylivoimainen ymmärtää niin volvon maahantuoja kyllä varmasti asiassa auttaa.


      • Karavaanari
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...


      • Jormapetteri
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Kyseessä ei ole mikään Citroenin käyttämä paineilmajousitus, jossa tosiaan tarvitaan ulkoinen kompressori.

        Ihan hydraulisesti toimivat virtauskanavien perusteella. Jos kiinnostaa niin allaolevasta linkistä saa toimintaperiaatteen selville.

        http://www.zfsachs.us/direkt.php?link=owx_21_41445_2_6_0_00000000000000.html


      • Instrumenttiasentaja
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Vanha viestiketju, mutta edelleen täyttä asiaa. Vanhana instrumenttiasentajana mieltä lämmittää kun löytyy joku joka on just kärryillä. Siis tarvitaan PID - säädin, jotta alkuperäinen korkeus voidaan saavuttaa. Pelkällä P-säädöllä jää aina poikkeama. Sitä suurempi, mitä enemmän lisäkuormaa on. Jos Nivomatissa ei ole mitään lisäenergiaa käytössä, on se juuri mainittu "jäykkä" P-säädin. Näin se on!


    • ja kun

      auto tulee tarpeeksi vanhaksi niin yön aikana perä painuu alas sen verran et on ruman näkönen...

      • JA MAKSAA

        mutta hyvä se varmaan on, jos paljon kuorma vaihtelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14351
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3817
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3722
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      1504
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      369
      1464
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      14
      1406
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      48
      1263
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1031
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      938
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      93
      783
    Aihe