Nivomat

mikä mikä?

Mikä se lisävarustelistalla komeileva Automaattinen tasonsäädin Nivomat oiken on ja miten se toimii?

12

5753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasaperä

      Se on automaattinen auton perän tasonsäätö eli
      kun painoa lisätään tai vähennetään autosta,
      niin auton perä pysyy aina samalla tasolla.
      Hyvin on toiminut V70:ssa, myös peräkärryn kanssa.
      Suosittelen.

    • automaatti

      Nivomat on iskareissa oleva systeemi joka säätää
      perän korkeutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen.se ei vaadi käyttövoimakseen muuta kuin ajoa.Systeemi on yksinkertainen mutta volvomaiseen tapaan aika kallis.(köyhälle on kaikki kallista).

      • Karavaanari

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)


      • Fysiikan alkeet
        Karavaanari kirjoitti:

        Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.


      • Jormapetteri
        Fysiikan alkeet kirjoitti:

        Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....


      • tasaperä
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.


      • se peräsin
        tasaperä kirjoitti:

        Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
        Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
        selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.

        nivomatin ei tarvi oikeastaan toimia kuin yhteen suuntaan,eli nostaa perää.Kun ajat se toimii
        kuin polkupyörän pumppu,toisin sanoen ,perä nousee jos se on liian alhaalla.Auton takapää
        liikkuu yleensä sitä enemmän ylös alas mitä raskaammin auto on kuormattu.Toisinpäin eli jos perä on liian ylhäällä niin iskarissa olevat venttiilit päästää hydr.paineen takaisin.iskareiden varsiin.Jos asia on ylivoimainen ymmärtää niin volvon maahantuoja kyllä varmasti asiassa auttaa.


      • Karavaanari
        Jormapetteri kirjoitti:

        Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
        Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...


      • Jormapetteri
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Kyseessä ei ole mikään Citroenin käyttämä paineilmajousitus, jossa tosiaan tarvitaan ulkoinen kompressori.

        Ihan hydraulisesti toimivat virtauskanavien perusteella. Jos kiinnostaa niin allaolevasta linkistä saa toimintaperiaatteen selville.

        http://www.zfsachs.us/direkt.php?link=owx_21_41445_2_6_0_00000000000000.html


      • Instrumenttiasentaja
        Karavaanari kirjoitti:

        Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...

        Vanha viestiketju, mutta edelleen täyttä asiaa. Vanhana instrumenttiasentajana mieltä lämmittää kun löytyy joku joka on just kärryillä. Siis tarvitaan PID - säädin, jotta alkuperäinen korkeus voidaan saavuttaa. Pelkällä P-säädöllä jää aina poikkeama. Sitä suurempi, mitä enemmän lisäkuormaa on. Jos Nivomatissa ei ole mitään lisäenergiaa käytössä, on se juuri mainittu "jäykkä" P-säädin. Näin se on!


    • ja kun

      auto tulee tarpeeksi vanhaksi niin yön aikana perä painuu alas sen verran et on ruman näkönen...

      • JA MAKSAA

        mutta hyvä se varmaan on, jos paljon kuorma vaihtelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe