Mikä se lisävarustelistalla komeileva Automaattinen tasonsäädin Nivomat oiken on ja miten se toimii?
Nivomat
12
6117
Vastaukset
- tasaperä
Se on automaattinen auton perän tasonsäätö eli
kun painoa lisätään tai vähennetään autosta,
niin auton perä pysyy aina samalla tasolla.
Hyvin on toiminut V70:ssa, myös peräkärryn kanssa.
Suosittelen. - automaatti
Nivomat on iskareissa oleva systeemi joka säätää
perän korkeutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen.se ei vaadi käyttövoimakseen muuta kuin ajoa.Systeemi on yksinkertainen mutta volvomaiseen tapaan aika kallis.(köyhälle on kaikki kallista).- Karavaanari
Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)
- Fysiikan alkeet
Karavaanari kirjoitti:
Mistä tulee ylöspäin punnertava voima iskareihin? Ei ulkoista käyttövoimaa? Siis ei sähköäkään? Koulun fysiikka joutuu nyt koville =)
Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.
- Jormapetteri
Fysiikan alkeet kirjoitti:
Siellähän se perä hytkyy ylös alas joka kuopassa. Siinä kyllä voimaa ja energiaa on aivan riittävästi. Auton moottoristahan se epäsuorasti on peräisin, aivan kuten jos nokan ajaa lyttyyn puoli metriä lyhyemmäksi. Melkoinen voima ja energia siinäkin tarvitaan ilman, että siihen jotakin erityistä lytistyskonetta ja energianlähdettä tarvittaisi.
Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy.... - tasaperä
Jormapetteri kirjoitti:
Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii. - se peräsin
tasaperä kirjoitti:
Tämä asia tuntuu kovasti kinnostavan tekniikan miehiä. Nyt olisi oiva tilaisuus todellisella
Nivomat-asiantuntijalla ottaa pisteet kotiin ja
selittää kansantajuisesti kuinka Nivomat toimii.nivomatin ei tarvi oikeastaan toimia kuin yhteen suuntaan,eli nostaa perää.Kun ajat se toimii
kuin polkupyörän pumppu,toisin sanoen ,perä nousee jos se on liian alhaalla.Auton takapää
liikkuu yleensä sitä enemmän ylös alas mitä raskaammin auto on kuormattu.Toisinpäin eli jos perä on liian ylhäällä niin iskarissa olevat venttiilit päästää hydr.paineen takaisin.iskareiden varsiin.Jos asia on ylivoimainen ymmärtää niin volvon maahantuoja kyllä varmasti asiassa auttaa. - Karavaanari
Jormapetteri kirjoitti:
Eiköhän se ihan hydraulisesti toimi...
Ajatellaan vaikka yksinkertaisesti että kaksi virtauskanavaa, toinen ylempänä ja toinen alempana. Mäntä painaa nestettä kasaan ja kun tarpeeksi painoa niin mäntä peittää toisen kanavan jolloin iskari jäykistyy....Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...
- Jormapetteri
Karavaanari kirjoitti:
Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...
Kyseessä ei ole mikään Citroenin käyttämä paineilmajousitus, jossa tosiaan tarvitaan ulkoinen kompressori.
Ihan hydraulisesti toimivat virtauskanavien perusteella. Jos kiinnostaa niin allaolevasta linkistä saa toimintaperiaatteen selville.
http://www.zfsachs.us/direkt.php?link=owx_21_41445_2_6_0_00000000000000.html - Instrumenttiasentaja
Karavaanari kirjoitti:
Niinpä. Jäykistyy varmasti, mutta nostavaa voimaa tällä konstilla ei pitäisi syntyä. Muistetaan koko ajan, että iskari ei ole jousi. Mittaus ja säätötekniikkaa lukeneena ei mahdu nuppiin miten alkuperäinen korkeus tällä tavoin voidaan saavuttaa. Korjaavan momentin olemassaoloon tarvitaan aina poikkeama alkuperäisestä arvosta. Vai pysyykö perä oikealla korkeudella kovasti kuormitettuna vaiko painuuko se vähän. Näillä on selkeä ero. Mielestäni passiivisella systeemillä ei voida palauttaa alkuperäistä korkeutta vaan siihen tarvitaan aktiivinen (ulk. energiaa pumppu tms.) systeemi. (Vrt, PID-säätö)Okei - meni säätämiseksi...
Vanha viestiketju, mutta edelleen täyttä asiaa. Vanhana instrumenttiasentajana mieltä lämmittää kun löytyy joku joka on just kärryillä. Siis tarvitaan PID - säädin, jotta alkuperäinen korkeus voidaan saavuttaa. Pelkällä P-säädöllä jää aina poikkeama. Sitä suurempi, mitä enemmän lisäkuormaa on. Jos Nivomatissa ei ole mitään lisäenergiaa käytössä, on se juuri mainittu "jäykkä" P-säädin. Näin se on!
- ja kun
auto tulee tarpeeksi vanhaksi niin yön aikana perä painuu alas sen verran et on ruman näkönen...
- JA MAKSAA
mutta hyvä se varmaan on, jos paljon kuorma vaihtelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk295498Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin173177Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_161302Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.511283Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231154PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1501059Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43969- 125948
- 37844
- 142783