Tervehdys foorumiin.
Olen yrittänyt löytää netistä/muualta tietoa kuinka paljon V-P kuluttaa mutta tuloksetta.
Kiinnostaisi tietää kulutuskokemuksia tyhjäkäynnistä matkavauhdin kautta urku auki asentoon jos jollaki niitä löytyy.
Olen hankkimassa venettä jossa ko. kone on ja itse vene on 7,5 metrinen, liukuva ja painaa 2,5 tonnia. Kyse on uudesta paketista.
Jos muitakin käyttökokemuksia löytyy niin kertoilkaa kiitos.
Kiitokset etukäteen!
Volvo Penta 4.3 DP/GL (190hp) Kulutus?
7
5181
Vastaukset
- Omistaja
Mulla on tuollainen Volvo Penta 431 noin 1.5 tonnin painoisessa daycruiserissa ja siihen on asennettu kulutusmittari.
Lukemat men i jotenkin niin että alle 30 litraa tunnissa pysytään selvästi mikäli kierrokset eivät ylitä 3400 - sen jälkeen tulee kaksi nälkäistä kaasarikurkkua lisää ruokittavaksi ja silloin menee bensaa... Täydellä kaasulla tuo kulutus mittari ylittää 70 litraa tunnissa
Tyhjäkäynnillä mittari näytti muistaakseni jotain 4 litraa tunnissa.
Kiva kone muuten, kun siinä on automaattiryyppy. Ei tarvitse kauan sahata ennen kuin lähtee käyntiin ja äänikin on ihan jees. Pakosarjat ja mutkat aiheuttavat kovia kustannuksia jos ne pitää vaihtaa.....- Edelleen Pihi
Kiitokset asiallisesta vastauksesta vaikka täyden kaasun kulutus vähän hirvittääkin. Toivottavasti harvoin kylläkin tuota tahtia menovettä tarvitsee polttaa.
Pihi - tuntematon
Edelleen Pihi kirjoitti:
Kiitokset asiallisesta vastauksesta vaikka täyden kaasun kulutus vähän hirvittääkin. Toivottavasti harvoin kylläkin tuota tahtia menovettä tarvitsee polttaa.
PihiJos täyden kaasun kulutus hirvittää, olet valinnut taloudellisiin resursseihisi nähden liian suuren veneen.
Teho kun otetaan ainoastaan ja vain polttoaineesta, ei sitä ilman kulutusta synny.
Olen monta kertaa esittänyt tälläkin palstalla sen karkean nyrkkisäännön, jonka mukaan dieseli kuluttaa teho(hv)/4 litraa tunnissa, 4-t-bensamylly vastaavasti teho/3 l/h ja vanhan ajan 2-t-moottori teho/2.
No, täyttä tehoahan ei yleensä tarvitse käyttää kuin liukuun nousussa, joten 70 l/h menee hyvin lyhyitä aikoja. Ehkä mielekkäämpää olisikin miettiä kulutusta kuljettuun matkaan suhteutettuna, jolloin havaitaan, että jokin tietty vene vie suunnilleen saman polttoainemäärän tietyllä välillä koneen huipputehosta riippumatta. - Pihi
tuntematon kirjoitti:
Jos täyden kaasun kulutus hirvittää, olet valinnut taloudellisiin resursseihisi nähden liian suuren veneen.
Teho kun otetaan ainoastaan ja vain polttoaineesta, ei sitä ilman kulutusta synny.
Olen monta kertaa esittänyt tälläkin palstalla sen karkean nyrkkisäännön, jonka mukaan dieseli kuluttaa teho(hv)/4 litraa tunnissa, 4-t-bensamylly vastaavasti teho/3 l/h ja vanhan ajan 2-t-moottori teho/2.
No, täyttä tehoahan ei yleensä tarvitse käyttää kuin liukuun nousussa, joten 70 l/h menee hyvin lyhyitä aikoja. Ehkä mielekkäämpää olisikin miettiä kulutusta kuljettuun matkaan suhteutettuna, jolloin havaitaan, että jokin tietty vene vie suunnilleen saman polttoainemäärän tietyllä välillä koneen huipputehosta riippumatta.Puhut ihan asiaa ja siksi selvittelenkin etukäteen kuinka paljon veneen ajaminen/ylläpito kokonaisuudessaan tulee kustantamaan ennen kuin teen lopullisen hankintapäätöksen. Kulutus ei tietenkään ole ainoa mikä kokonaispottiin kuuluu vaan myös vakuutukset, venepaikka, telakointi, huollot jne täytyy huomioida pitkällä juoksulla ettei vene jää rantaan manipulaation vuoksi.
Pihi - Anadigi
Coronet 21 DC:ssä 1,7tn ollut tuo pata duoprop nyt 5v. Hyvä vekotin.
Ajamme noin 52h vuodessa, cruisailua ja liukua, liukuvauhdit yleensä matkustajamukavat 21-25kts.
Tyhjäkäynnillä alle 7kts 4L/h
Likukunopeudella 21kts 0.9 L/nm
Yli 25kts > 34L/h
Vuosittainen keskikulutus kahdella kuskilla keskimäärin 52 ajotunnilla 12,2L/h.
Lisätiedot Venemestari artikkelit Coronet 21DC kunnostuksesta v. 2009 , en muista tarkkoja mittatuloksia enää.
-P- - anadigi
Vakuutukset:
Ota ulkomailta jos omaat pätevyyskirjoja (varsinkin kaupallisia, nuo harrastajauolen "kirjat" ei paljoa auta asiaa ). Kuskirajoituksella (nimetyt kuskit tai pätevyysvaatimukset) saat vakuutuksesi hinnan kolmasosaan suomalaisista vastaavista. Ref ilmailualan pikkukoneiden vakuuttaminen kokemusperustein. Atlantica on yksi yhtiö, tosin noilla taitaa olla nykyään sopimus suomalaisten yhtiöiden kanssa että eivät tunge suomen markkinoille... :p (kartelli?)
Meillä vakuutusarvo 25.000€ (vene tarkastettu tuohon summaan yhtiön toimesta ja olen sitoutunut siihen, että kaikki mahdolliset muutokset dokumentoidaan ja tehdään sääntöjen puitteissa), omavastuu 100€, kattaa talvitelakoinnin ja siirrot, hinta vuodessa 320€.
Koneen muut kulut:
Huollot ja talvitelakointi koko veneelle laske noin 1500€/vuosi. Mun ajotunneilla öljynvaihto ajoittuu juurikin talvitelakointiin.
Toistaiseksi ei vielä uusittavia osia, ohjaustehostimen ohjausventtiili meni takuuseen koska alkoi vuotamaan sisäisesti työstölastun koverrettua muutamassa vuodessa seinämään uran => vuotoa=> klappi ohjaukseen.
Sinkit sisältyy tuohon hintaan, vaihdettava stadissa kerran 4/v. (tänähän riippuu paikasta ja veneestä).
Veneeseen itsessään saa uppoamaan kaiki rahat mitä sinne kaataa, tänä vuonna ehostuksiin ja fixauksiin venepaikkaan jne edellisten lisäksi yli 700€
46 vuotta vanhaan veneeseen mennyt tänä talvikautena (lakkaukset, sähköt, ohjaus, jne...) noin 150h duunia ja lukemattomia ajokilometrejä osien hankinnan yhteydessä. Niin, klassikkoon kun käytetään klassikon ruuvveja jne.
Voisihan sitä aina pistää reilut 35.000€ melkein vastaavat tilat tarjoavaan Bellaan tai Aqvadoriin mutta niissä ei ole samoja ominaisuuksia ja henkeä... valintoja ... valintoja...
-P- - Anadigi
Yksi tyyppivika ainakin on tullut kohdalle:
Kierroslukumittarin yhteydessä oleva tuntimittari lopettaa vuosittain toimimisen kun 47 ajotuntia tullut täyteen. Ihme ominaisuus mutta kuulemma yleinen eikä parannuskeinoa ole.
Asenna siis paneliin perinteinen tuntimittari moottorin vaihdon yhteydessä.
-P-
PS. Englannin Volvo myy tuohon vekottimeen maakaasusarjaa karvan alle 2000€ mutta mistä jakelu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841