Voiko pihassa kasvavan luonnon männyn ympäriltä kattaa alueen juurimatolla ja päällystää alueen irtokivillä, (ei siis mitään muurausta tms) Tykkääkö mänty huonoa.
männyn
8
272
Vastaukset
- Nokkoset kukkivat
Mänty taitaa tykäkä huonoa, ainakin hiukan. Männyn juuret tykkäävät olla niin kuin luonnostaan ovat kasvaneet. Juurien hapensaanti muuttuu vaikeammaksi.
- Metsän poika.
Mänty ei tolppajuurisena juuri piittaa, mitä sen ympärillä tapahtuu, kuusi on eri juttu.
- Nokkoset kukkivat
Et ole siis metsässä käynytkään. Onhan männyllä muitakin juuria kuin pääjuuri.
- Metsän poika
Nokkoset kukkivat kirjoitti:
Et ole siis metsässä käynytkään. Onhan männyllä muitakin juuria kuin pääjuuri.
reilu 40 oon metsästä leipäni saanut, pihahommissa olen kuusenkin haudannut n 40cm, eikä puu ollut moksiskaan. Mikä sitten on oikein, ja mikä väärin.. mene tiedä.
- juurialue
Kiva, että tuli muutama vastauskin, vaikkakin vähän ristiriitaisia ;) Itse ajattelisin, että varmaankin tuo hengissä pysyisi, vaikka laittaisi sen juurimaton, ettei heinät kasva ja isohkoja kiviä sen päälle, niin ei kai se sen puun tilanne oikeastaam muuksi muutu sikäli, että eihän juurialueelle ole edes maata laitettu, kyllähän kivien välistä juurialueen ilmastointi toimii edes joten kuten.
- Metsän poika
Tuosta nyt ei ole mitään haitaa puulle. Rakensin v-83, ja ostin hyvin vinon, ja täyttöä vaativan tontin. Pelkkää rompoolia ajettiin 104 autokuormaa tontille, lisäkis vielä hiekat talon alle, ja ruokamulta, yht. noin 110 kuormaa.
Yksi mänty tontin alalaidalla, tuli siinä peiteltyä noin metrisellä maakerroksella, kaadoin kyseisen männyn reilu 10v myöhemmin, täysin terve se oli yhä, mutta oli vaan tiellä siinä vaiheessa.
- Onnistuupa tieteski
Ilman muuta voi ja kivenkoloihin voi istutella kivikkokasveja halutessaan.
Lehtipuut enempi tykkää kyttyrää, varsinkin pintajuuriset kuten vaahtera.
Mulla kuusenjuurien päällä monen vuoden haravoidut lehdet ja ruohonleikkuujätteet, eikä nuo ole moksiskaan. Tuskin se mänty rantumpi ois, kunhan ei ala vesi seisoa juurilla. - juurialue
No kiva kuulla, vähän näin kyllä muistelinkin, että nuo pintajuuriset voi olla tässä tarkempia, mutta en varmaksi muistanut kuin päin se oli, niin täytyi kysyä, ko mänty kun on kuitenkin varsin keskeisellä paikalla pihassa ja siksikin sen ympäristöä on tarve siistiä ja kaunistaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232413Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531673- 251952
Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu276941Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup11917- 146893
- 56824
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110739- 46725
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8698