männyn

juurialue

Voiko pihassa kasvavan luonnon männyn ympäriltä kattaa alueen juurimatolla ja päällystää alueen irtokivillä, (ei siis mitään muurausta tms) Tykkääkö mänty huonoa.

8

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkoset kukkivat

      Mänty taitaa tykäkä huonoa, ainakin hiukan. Männyn juuret tykkäävät olla niin kuin luonnostaan ovat kasvaneet. Juurien hapensaanti muuttuu vaikeammaksi.

    • Metsän poika.

      Mänty ei tolppajuurisena juuri piittaa, mitä sen ympärillä tapahtuu, kuusi on eri juttu.

      • Nokkoset kukkivat

        Et ole siis metsässä käynytkään. Onhan männyllä muitakin juuria kuin pääjuuri.


      • Metsän poika
        Nokkoset kukkivat kirjoitti:

        Et ole siis metsässä käynytkään. Onhan männyllä muitakin juuria kuin pääjuuri.

        reilu 40 oon metsästä leipäni saanut, pihahommissa olen kuusenkin haudannut n 40cm, eikä puu ollut moksiskaan. Mikä sitten on oikein, ja mikä väärin.. mene tiedä.


    • juurialue

      Kiva, että tuli muutama vastauskin, vaikkakin vähän ristiriitaisia ;) Itse ajattelisin, että varmaankin tuo hengissä pysyisi, vaikka laittaisi sen juurimaton, ettei heinät kasva ja isohkoja kiviä sen päälle, niin ei kai se sen puun tilanne oikeastaam muuksi muutu sikäli, että eihän juurialueelle ole edes maata laitettu, kyllähän kivien välistä juurialueen ilmastointi toimii edes joten kuten.

      • Metsän poika

        Tuosta nyt ei ole mitään haitaa puulle. Rakensin v-83, ja ostin hyvin vinon, ja täyttöä vaativan tontin. Pelkkää rompoolia ajettiin 104 autokuormaa tontille, lisäkis vielä hiekat talon alle, ja ruokamulta, yht. noin 110 kuormaa.
        Yksi mänty tontin alalaidalla, tuli siinä peiteltyä noin metrisellä maakerroksella, kaadoin kyseisen männyn reilu 10v myöhemmin, täysin terve se oli yhä, mutta oli vaan tiellä siinä vaiheessa.


    • Onnistuupa tieteski

      Ilman muuta voi ja kivenkoloihin voi istutella kivikkokasveja halutessaan.
      Lehtipuut enempi tykkää kyttyrää, varsinkin pintajuuriset kuten vaahtera.

      Mulla kuusenjuurien päällä monen vuoden haravoidut lehdet ja ruohonleikkuujätteet, eikä nuo ole moksiskaan. Tuskin se mänty rantumpi ois, kunhan ei ala vesi seisoa juurilla.

    • juurialue

      No kiva kuulla, vähän näin kyllä muistelinkin, että nuo pintajuuriset voi olla tässä tarkempia, mutta en varmaksi muistanut kuin päin se oli, niin täytyi kysyä, ko mänty kun on kuitenkin varsin keskeisellä paikalla pihassa ja siksikin sen ympäristöä on tarve siistiä ja kaunistaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe