Terveppä terve,
Viime vuonna sain lukion päättötodistuksen mutten YO lakkia. Amk hain ja samalla yliopistoon. Ongelma vaan että käsitykseni mukaan yliopistoon tarvii YO lakin.
Amk pääsykokutsu tuli kotia postissa muttei yliopiston. Kaveri kyllä sano et sitä ei tuukkaa. No ny katoin sähköpostia ja oli tullut kutsu. "Olet tehnyt hyvän valinnan, tervetuloa yliopiston pääsykokeeseen!" Blaa blaa blaa.
Eli: onko valkolakki must have vai onko kyseessä enemmän koulukohtainen asia? Vaasan yliopisto kyseessä.
Ja sellasta vielä. Jos nyt pääsisin ihmeen kaupalla sisään, minua ei hyväksyttäisi koska ei lakkia? Vai olisiko mahollista mennä ns kepulikonsteilla inee? Vai häh?
Yliopistoon ilman lakkia?
4
366
Vastaukset
- daffy
YO-todistuksesta saa lähtöpisteitä haetun alan mukaan. Kaavat ovat julkisia ja nähtävillä valintaoppaissa. Jos YO-todistusta ei ole, hakija käsitellään pelkän valintakokeen perusteella valittavien ryhmässä. Kepulikonsteihin ei ole mitään mahdollisuutta, sillä todistukset tarkastetaan suoraan rekisteristä. Muutenkin asenne taitaa olla suurin ongelma, vaikka pääsisitkin sisään.
- Lakiton sieni
Eipä minullakaan ole sellaista. Enkä pitänyt mitään juhlia sillä pääsin kabinettiylioppilaaksi (periaatteessa säälistä, ja kun lautakunnassa oli tuttuja). Yliopistoon sen sijaan pääsin helposti pääsykokeilla. Arvosanoilla en olisi päässyt yhtään mihinkään. Hyvä jos ammattikouluun. Jossain englannissa tai amerikassa taitaa olla perinteenä se pipolakki jota pidetään päässä sisälläkin.
- lakillinen
Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on erilaiset hakukelpoisuudet.
Ammattikorkeakouluun riittää pelkkä lukio, yliopistoon ei.
Yliopistoon voi silti päästä ilman lakkia, jos yliopisto katsoo, että hakijalla on tarvittavat valmiudet. Silloin hakumenettely on yleensä erilainen ja yliopistolle joutuu toimittamaan lisäksi anomuksen papereita tämän asian tueksi.- -80-luku
Tarkoittanet avoimen yliopiston väylää. Jo -80-luvulla yliopistoon pääsi saman alan opistoasteen tutkinnolla, myös ilman valkolakkia ja lukion oppimäärää. Aloittajan tapauksessa lukion oppimäärä korvaa entisen opistoasteen. Nykyään myös toisen asteen ammatillisella perustutkinnolla voi hakea yliopistoon ilman lukiota ja valkolakkia, eikä perustutkinnon ole pakko olla samalta alalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415