Escitalopram actavis ahdistus

miehen pää räjähtää

Hei.

Aloitin escitalopram actavicsen (cipralex) noin viikko sitten ja ymmärsin kun kerrottiin että alussa oireet pahenevat, mutta en uskonut että ne näin paljon pahenisivat. Ahdistaa aivan tolkuttoman paljon ja mielessä pyörii itsemurha-ajatukset aivan kokoajan. Muistan että ennen lääkkeiden aloittamista ei tuottanut ongelmaa mennä ihmisten ilmoille mutta nyt ei kiinnosta edes televisiota avata. Kesätyöt minulla alkaisivat kahden viikon kuluttua enkä todellakaan pysty tässä tilassa työskentelemään.

Olenkin miettinyt että pitäisikö lopettaa tämä lääke koska pelottaa että olo on samanlainen kahden viikon päästä ja kun joka päivä tuntuu todella vaikealta suorittamiselta ja pelottaa.

Olen 7,5mg tätä nyt sen viikon syönyt päivässä joten onko odotettavissa kummallisempia vaikutuksia jos nyt lopetan käytön? Kuinka kauan kestää että oloni tasaantuu sille tasolle mistä lähdin?

26

13799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

Mulle tuli kans järkyttävät sivuoireet Citalopramista. Helppo lopettaa jos ei ole kauaa käyttänyt. Venlafax sopi mulle ja on auttanut. Optipar taitaa olla myös hyvin siedetty. Pelkkä lääke ei kyllä riitää. Liikunta, ruokavalio, sos.kanssakäyminen ihmisten kanssa, riittävä yöuni ja stressin vähentäminen on auttanut mut vuoden jälkeen melko hyvään kuntoon.

• Citashit

Lopeta itsesi myrkyttäminen ennen kuin on liian myöhäistä tai voi olla, että et palaa enää koskaan itseksesi.

Mielentilasi sekoittuminen on merkki siitä, että aivosi huutavat hoosiannaa ja rukoilevat sinua lopettamaan. SSRI:den aivovaurioittava pysyvämpi vaikutus syntyy muutamissa viikoissa, jolloin muutut tunteettomaksi (mitä ilmeisesti psykiatrisi haluaa, haluatko sinä?) Seurannutta aivojen kemiallista lobotomiaa kutsutaan psykiatriassa hyväksi hoitovasteeksi, mutta se on usein tuhoisaa henkilölle itselleen varsinkin pitkässä juoksussa vaikka aluksi moni tykkää, kun ei huolet herätä enää mitää tunnevastetta.

Aivosi taistelevat nyt vastaan ja, jos vielä jatkat kuormittamista antavat ne ennen pitkään periksi ja pysyvämpiä/pitkäaikaisia aivomuutoksia alkaa syntymään.

• miesvaa23

No kerroppa mitä mun kannattais tehä jos noi on kusetusta? Oljenkorret on aikalaila käytetty elän terveellisesti ja liikun ja alkonki lopetin siltin en koe onnea mistään ja motivaatio työhön ja opiskeluun 0% oon ihmisten kanssa työssäni tekemisissä ja tekis vaan mieli haistatta kaikille vitut ku ahdistaa

• Citashit
        miesvaa23 kirjoitti:

No kerroppa mitä mun kannattais tehä jos noi on kusetusta? Oljenkorret on aikalaila käytetty elän terveellisesti ja liikun ja alkonki lopetin siltin en koe onnea mistään ja motivaatio työhön ja opiskeluun 0% oon ihmisten kanssa työssäni tekemisissä ja tekis vaan mieli haistatta kaikille vitut ku ahdistaa

Se mitä sinun kannattaisi kokeilla tai tehdä riippuu siitä mistä ahdistuksesi alunperin johtui, kun lähdit kokeilemaan kemiallista mielenmuokkausta SSRI:llä. Yleensä suositellaan terapiaa ja elämäntapamuutoksia riippuen juuri taustalla olevista syistä ja elämän tilanteesta.

En tunne sinua lainkaan, joten joutuisin vain arvailemaan. Jos sinulta puuttuu elämästä sisältöä olisi hyvä lähteä miettimään esim psykoterapeutin tai vastaavan kanssa, tai vaikka itseksesi, jos siihen pystyt, mitä haluat elämältäsi tai mitä siitä puuttuu. Useiten kuultuja ongelmia ovat yksinäisyys, kaipuu läheisyyteen ja rakkauteen, elämän tarkoituksen tai "suunnan" puuttuminen ja niin edelleen. Jokaisella on omat syynsä voida pahoin.

• miesvaa23
        Citashit kirjoitti:

Se mitä sinun kannattaisi kokeilla tai tehdä riippuu siitä mistä ahdistuksesi alunperin johtui, kun lähdit kokeilemaan kemiallista mielenmuokkausta SSRI:llä. Yleensä suositellaan terapiaa ja elämäntapamuutoksia riippuen juuri taustalla olevista syistä ja elämän tilanteesta.

En tunne sinua lainkaan, joten joutuisin vain arvailemaan. Jos sinulta puuttuu elämästä sisältöä olisi hyvä lähteä miettimään esim psykoterapeutin tai vastaavan kanssa, tai vaikka itseksesi, jos siihen pystyt, mitä haluat elämältäsi tai mitä siitä puuttuu. Useiten kuultuja ongelmia ovat yksinäisyys, kaipuu läheisyyteen ja rakkauteen, elämän tarkoituksen tai "suunnan" puuttuminen ja niin edelleen. Jokaisella on omat syynsä voida pahoin.

Kaikki mainitsemasi asiat täyttyvät kohdallani. Ongelmana vaan on se että en osaa nauttia asioista. Menen rennolle mökkilomalle enkä nauti koko reissusta. Terapeutit kertovat että "kehu itseäsi ja tee listoja missä olet hyvä ja kiitollinen elämässäsi" näitä olen tehnyt turhautumiseen asti enkä koe mistään tekemästäni onnellisuutta. Tunnen olevani paskempi kuin muut joka juontaa juurensa lapsuuden tapahtumiin ja kiusaamiseen. Lääkäri sanoi että pelkällä terapialla tuloksia tulee n 3-4kk päästä mutta lääkkeiden kanssa jopa kuukauden sisällä. Otin sen vaihtoehdon joska olen tuntenut näin jo monia vuosia ja tuntuu tosiaan että kaikki muut keinot on käytetty. Nyt illalla oloni on rauhallisempi. En tiedä mihin nämä kaikki väitteet ssri lääkkeiden pahasta perustetaan koska olen henk koht kuullut vain positiivisia kokemuksia. Tietenkin jos polttaa ja ryyppää samaan aikaa niin varmasti menee aivokemiat vituilleen

• miesvaa23
        miesvaa23 kirjoitti:

Kaikki mainitsemasi asiat täyttyvät kohdallani. Ongelmana vaan on se että en osaa nauttia asioista. Menen rennolle mökkilomalle enkä nauti koko reissusta. Terapeutit kertovat että "kehu itseäsi ja tee listoja missä olet hyvä ja kiitollinen elämässäsi" näitä olen tehnyt turhautumiseen asti enkä koe mistään tekemästäni onnellisuutta. Tunnen olevani paskempi kuin muut joka juontaa juurensa lapsuuden tapahtumiin ja kiusaamiseen. Lääkäri sanoi että pelkällä terapialla tuloksia tulee n 3-4kk päästä mutta lääkkeiden kanssa jopa kuukauden sisällä. Otin sen vaihtoehdon joska olen tuntenut näin jo monia vuosia ja tuntuu tosiaan että kaikki muut keinot on käytetty. Nyt illalla oloni on rauhallisempi. En tiedä mihin nämä kaikki väitteet ssri lääkkeiden pahasta perustetaan koska olen henk koht kuullut vain positiivisia kokemuksia. Tietenkin jos polttaa ja ryyppää samaan aikaa niin varmasti menee aivokemiat vituilleen

Yleisestiottaen huonommuuden tunne ja epäonistumusen pelko ahdistavat. Haluaisin vain olla onnellinen ja nauttia asioista miettimättä liikaa mitä muut ajattelee

• öasldöfj
        miesvaa23 kirjoitti:

Haluaisin itse myös tuntevani oloni onnelliseksi, mutta pikku hiljaa olen alkanut tajuta, että se taitaa olla epärealistinen asenne omalla kohdallani, ainakin tällä hetkellä.

Sinänsä asiani ovat ok, olen hyvässä työpaikassa jne.

Ehkä elämältä ei pidä edes vaatia onnea, jos sitä tulee, niin hyvä, mutta jos ei tule, niin sitten ei tule.

Samanlaista onnellisuutta mitä muistan lapsena kokeneeni, en muista kokeneeni enää 20 vuoteen.

Mikään materiaalinen ei myöskään tuota enää suurta tyydytystä.

Olen alkanut pikku hiljaa suhtautua elämään erilaisena päivittäisenä taisteluna, suoritan sisulla kaikki asiat, enkä edes vaadi mitään onnea. Jos rupean vaatimaan onnea, niin se vain tekee minut entistä enemmän onnettomaksi.

• Citashit
        miesvaa23 kirjoitti:

Aivokemiasi menevät juuri sananmukaisesti vituilleen, kun käytät SSRI:tä. SSRI:t vievät tunteet ja estävät pahimmassa tapauksesa kokonaan mielihyvän kokemukset, joten nauttiminen voi muuttua biokemiallisesti mahdottomaksi. Kannattaisi keskustella uudemman kerran lääkärisi kanssa SSRI-käytön järkevyydestä ja tarvittaessa hakeutua toiselle lääkärille, jos yhteistyö ei meinaa luonnistua.

"Lääkäri sanoi että pelkällä terapialla tuloksia tulee n 3-4kk päästä mutta lääkkeiden kanssa jopa kuukauden sisällä."

No tämä on nyt sitten taas jo ihan suoraa paskapuhetta. Huumausaineilla saa kyllä tuloksia nopeasti, mutta silloin kannataisi turvautua vaikka suoriin amfetamiineihin, jos haluaa, että on heti hauskaa ja hyvä fiilis, eikä mihinkään SSRI:hin.

Kemiallinen mielialanmuokkaus on omasta henkilökohtaisesta mielestäni järjetöntä elämänongelmista johtuvissa tilanteissa. Jokainen päättää ratkaisuistaan toki itse. Ymmärrän, että jotkut haluavat turruttaa tunteitaan tai päästä pilveen, kun on huono olla tai haluavat bilettää, mutta silloin pitää hyväksyä huumausaineiden käyttöön liittyvät riskit, pysyvätkin sellaiset.

Kunnioitan kuitenkin valinnan vapautta ja ihmisten omaa päätösvaltaa.

"Tunnen olevani paskempi kuin muut joka juontaa juurensa lapsuuden tapahtumiin ja kiusaamiseen."
        "Otin sen vaihtoehdon joska olen tuntenut näin jo monia vuosia ja tuntuu tosiaan että kaikki muut keinot on käytetty."

Mutta totta kai tunnet niin vuosia, jos kerta olet yhä yksinäinen ja elämältäsi puuttuu sisältöä ja tarkoitus. Sehän on vain inhimillistä ja itsestään selvää. Asiat eivät muutu ennen kuin ne muuttaa ja se ei ole ratkaistavissa lääketieteellisin menetelmin nappeja kiskomalla, kuten vaikka bakteeritulehdus on. Liikkeelle kannattaa lähteä pieni askel kerrallaan.Keskustelu- ja neuvonta-apua varten on erilaisia ammattiauttajia (jotkut ovat toki huonoja tai surkeita), joiden kanssa voi ongelmia alkaa ratkomaan. Sinun pitänee keksiä miten pääsisit tutustumaan uusiin ihmisiin, jotta et tunne yksinäisyyttä. Yksinäisiä ovat tuhannet kohtalontoverisi ympäri Suomea koko ajan. Se on aivan varmaa, että ei kavereita huumenapeilla saa.

• aölsdjfk
        Citashit kirjoitti:

Aivokemiasi menevät juuri sananmukaisesti vituilleen, kun käytät SSRI:tä. SSRI:t vievät tunteet ja estävät pahimmassa tapauksesa kokonaan mielihyvän kokemukset, joten nauttiminen voi muuttua biokemiallisesti mahdottomaksi. Kannattaisi keskustella uudemman kerran lääkärisi kanssa SSRI-käytön järkevyydestä ja tarvittaessa hakeutua toiselle lääkärille, jos yhteistyö ei meinaa luonnistua.

"Lääkäri sanoi että pelkällä terapialla tuloksia tulee n 3-4kk päästä mutta lääkkeiden kanssa jopa kuukauden sisällä."

No tämä on nyt sitten taas jo ihan suoraa paskapuhetta. Huumausaineilla saa kyllä tuloksia nopeasti, mutta silloin kannataisi turvautua vaikka suoriin amfetamiineihin, jos haluaa, että on heti hauskaa ja hyvä fiilis, eikä mihinkään SSRI:hin.

Kemiallinen mielialanmuokkaus on omasta henkilökohtaisesta mielestäni järjetöntä elämänongelmista johtuvissa tilanteissa. Jokainen päättää ratkaisuistaan toki itse. Ymmärrän, että jotkut haluavat turruttaa tunteitaan tai päästä pilveen, kun on huono olla tai haluavat bilettää, mutta silloin pitää hyväksyä huumausaineiden käyttöön liittyvät riskit, pysyvätkin sellaiset.

Kunnioitan kuitenkin valinnan vapautta ja ihmisten omaa päätösvaltaa.

"Tunnen olevani paskempi kuin muut joka juontaa juurensa lapsuuden tapahtumiin ja kiusaamiseen."
        "Otin sen vaihtoehdon joska olen tuntenut näin jo monia vuosia ja tuntuu tosiaan että kaikki muut keinot on käytetty."

Mutta totta kai tunnet niin vuosia, jos kerta olet yhä yksinäinen ja elämältäsi puuttuu sisältöä ja tarkoitus. Sehän on vain inhimillistä ja itsestään selvää. Asiat eivät muutu ennen kuin ne muuttaa ja se ei ole ratkaistavissa lääketieteellisin menetelmin nappeja kiskomalla, kuten vaikka bakteeritulehdus on. Liikkeelle kannattaa lähteä pieni askel kerrallaan.Keskustelu- ja neuvonta-apua varten on erilaisia ammattiauttajia (jotkut ovat toki huonoja tai surkeita), joiden kanssa voi ongelmia alkaa ratkomaan. Sinun pitänee keksiä miten pääsisit tutustumaan uusiin ihmisiin, jotta et tunne yksinäisyyttä. Yksinäisiä ovat tuhannet kohtalontoverisi ympäri Suomea koko ajan. Se on aivan varmaa, että ei kavereita huumenapeilla saa.

Itselläni ei ole vienyt tunteita tai mielihyvän kokemuksia, mutta on piristänyt ja lievittänyt ahdistuneisuutta. Lääke on escitalopram actavis. Ilmeisesti vaikutukset ovat aika yksilöllisiä.

• Joskus näinkin
        aölsdjfk kirjoitti:

Itselläni ei ole vienyt tunteita tai mielihyvän kokemuksia, mutta on piristänyt ja lievittänyt ahdistuneisuutta. Lääke on escitalopram actavis. Ilmeisesti vaikutukset ovat aika yksilöllisiä.

Sama juttu. Olen käyttänyt kolmea eri lääkettä, ennen kuin löysin itselleni sopivan. Kävin kaksi vuotta analyyttisessa terapiassa ja lääkkeitä ei ollut käytössä. Puoli vuotta terapian jälkeen mieliala laski ja lopulta alkoi masennus jälleen. Sitten oli 6 kk lyhytterapiaa ja sekään ei auttanut. Kokeilin lääkkeitä ja lopulta löytyi oikea lääke minulle. Elämänilo palasi ja tunsin vällillä olevani onnellinenkin. Sukulaiseni kuoli ja surin sekä itkin, niin kuin kaikki muutkin. Seitsemän vuotta lääkitystä takana ja tunnen olevani normaali.

• Citashit
        aölsdjfk kirjoitti:

Vaikutus on aikariippuvainen. Jos olet käyttänyt SSRI:tä vasta muutamia viikkoja tai kuukausia mieleisisi vaikutus saattaa olla yhä päällä. SSRI:t "kuluttavat" aivojen eri välittäjäainejärjestelmiä, kunnes lopulta aivosi antavat periksi. Silloin usein ihmiset raportoivat, että tunteet ovat kadonneet. Muutos tapahtuu jollain hyvin nopeasti muutamassa viikossa tai kuukaudessa, mutta osalla kehitys voi kestää useita vuosiakin. Vaikutusnopeus on yksilöllinen.

• artsi7

Mulla on kaksi henkilöa ystäväpiirissä jotka ovat joutuneet käyttämään mielialalääkettä noin 10 vuotta ja heillä ei ole muutakuin hyvää kerrottavaa niistä. Infoa mielialalääkkeistä:

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/masennuslaake_suojaa_mielta_ja_kehoa

Kaikille eivät lääkkeet sovi, mutta on naurettavaa sanoa että mielialalääkkeet ovat kusetusta. Ne ovat pelastaneet monen hengen. Ei niitä kukaan huvikseen syö.

• Citashit

Kyseinen artikkeli on täyttä lääkeyhtiöpropragandaa. En suosittele ottamaan tosissaan Tiihosen näkemyksiä.

• Voivoi ja voi
        Citashit kirjoitti:

Kyseinen artikkeli on täyttä lääkeyhtiöpropragandaa. En suosittele ottamaan tosissaan Tiihosen näkemyksiä.

Lopeta jo tuo mollaaminen. Jostain syystä olet ottanut tuon mollaamisen elämän tehtäväksesi ja haittaa kirjoittelullasi kaikkia.

• Citashit
        Voivoi ja voi kirjoitti:

Lopeta jo tuo mollaaminen. Jostain syystä olet ottanut tuon mollaamisen elämän tehtäväksesi ja haittaa kirjoittelullasi kaikkia.

Et kai minua syytä siitä, että kerron mielipiteeni? Luulenpa, että moni saa apua myös minun mielipiteistäni ja mielipiteistäni. Tuo Tiihosen haastattelu on yhtä typerä, kun haastattelisi kokkia ydinfysiikasta.

• aölsjfösakf

Kyllä pitäisi parin viikon käytön jälkeen tasaantua ja sitten alkaa mennä hyvään suuntaan.

Mutta eikö ole mahdollista käyttää rinnalla esim. jotain Xanoria tai Lyricaa tilapäisesti, se kohottaa mielialaa ja parantaa oloa?

• Kokemusta lääkkeestä

Söin Citalopramia reilu puoli vuotta. Aluksi huononsi oloa, mutta parissa viikossa alkoi helpottaa. Kun annosta vielä nostettiin niin noin neljän viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta olo alkoi olla täysin normaali. Lääke ei todellakaan poistanut mielihyvän kokemuksia, päin vastoin aluksi tunsin suunnatonta "euforiaa" siitä että saan taas elää normaalia elämää, ilman minkäänlaista ahdistusta. Sitten kun alun ihanuus tasoittui, kaikki tunteet ja mielihyvänkokemukset olivat ihan samanlaiset kuin ennen ahdistusta ja lääkkeiden käyttöä. Ja lääkkeen lopetuksen jälkeen tilanne pysyi edelleen samana.

• miesvaa23

Kiitoksia vastauksista. Taidankin olla sitten tällainen koekappale tällä lääkkeellä ja voin tulla parin viikon/kuukauden jälkeen kertomaan että kuinka paljon aivoni ovat sulaneet tai kuinka hyvin elämässäni sitten pyyhkii. Nämä valittajat eivät ainakaan ole minkäänlaisia perusteluita näkemyksilleen esittäneet saatika itse lääkkeitä kokeilleet? Voin sitten tuhota elämäni kokonaan jos se sen vaatii, mutta ei se elämä elämisen arvoiselta ennen näitä lääkkeitäkään tuntunut vaikka kuinka asioistaan terapeuteille puhui ja yritti avata niitä "solmuja" ja kirjoittaa kymmenien sivujen pituisia manifesteja omasta itsestään ja miksi minun pitäisi elää.

Se, että et voi tuntea onnellisuutta ei johdu siitä että elämässäsi ei ole sisältöä. Minulla on elämässä kaikki hyvin. On perhe ja työpaikka ja rahaa ja sitä sun tätä. Diilasin senkin asian kanssa että minulla ei ole tällä paikkakunnalla ketään, onhan minulla kyllä kavereita, en vain halua viettää heidän kanssaan aikaa koska en vaan vittu jaksa. Ahdistusta vain aiheutti se, että en koe minkäänlaista mielihyvää mistään. En innostu mistään ja pelkään tehdä uusia asioita koska pelkään epäonnistumista.

Uskon että tärkeässä asemassa on nyt tämä lääkityksen kokeileminen ja siihen liitettynä terveelliset elämäntavat, liikunta sekä hyvä terapiasuhde. Olen valmis kokeilemaan tätä enkä koe menettäväni elämässäni mitään vaikka sitten muuttuisin eunukiksi näiden "reptiliaanien kehittämien aivokudosta sulattavien lääkkeiden" takia. Sen näkee sitten mitä tapahtuu. Haluaisin kokemuksia ihmisiltä jotka näitä lääkkeitä OVAT kokeilleet ja terveellisen elämän osana. En tee sillä tiedolla mitään että marjatta 40v mielestä ssri lääkkeet ovat aivon tuhoajia koska hän käytti lääkettä kuukauden ja ryyppäsi samalla joka viikonloppu eikä muutenkaan yrittänyt itse tehdä asialle mitään.

MUUTOS LÄHTEE ITSESTÄ

• Citashit

Varoituksia väheksyvä asenteesi saattaa koitua kohtaloksesi, mutta kunnioitan päätöstäsi. Onnea matkaan. Toivottavasti asiasi järjestyvät ja löydät ja saat elämältä sitä mitä haluat.

• miesvaa23
        Citashit kirjoitti:

Varoituksia väheksyvä asenteesi saattaa koitua kohtaloksesi, mutta kunnioitan päätöstäsi. Onnea matkaan. Toivottavasti asiasi järjestyvät ja löydät ja saat elämältä sitä mitä haluat.

Ymmärrän huomautuksesi, mutta mihin perustat väitteesi että nämä lääkkeet tuhoavat ihmisen? Tämäkun on vähän kaksipiippuinen juttu että ei oikeen tiedä että ketä tässä enää uskoo. Paljon olen kuullut pahaa näistä mutta myös paljon hyvää. Pahoihin kokemuksiin ei vaan yleensä ole liitetty mitään muuta informaatiota elämäntavoista/elämäntilanteesta niin on vaikea ottaa kantaa mihinkään. Kyllähän joillakin ihmisillä alkoholikin aiheuttaa suurta haittaa ja ongelmia mutta osalle ei mitään vaikka kuinka paljon käyttäisi. Itse lukeudun sen aineen kanssa siihen ryhmään että kun otan niin en osaa lopettaa ja seuraavana päivänä haluan itseni tappaa.

• Citashit
        miesvaa23 kirjoitti:

Ymmärrän huomautuksesi, mutta mihin perustat väitteesi että nämä lääkkeet tuhoavat ihmisen? Tämäkun on vähän kaksipiippuinen juttu että ei oikeen tiedä että ketä tässä enää uskoo. Paljon olen kuullut pahaa näistä mutta myös paljon hyvää. Pahoihin kokemuksiin ei vaan yleensä ole liitetty mitään muuta informaatiota elämäntavoista/elämäntilanteesta niin on vaikea ottaa kantaa mihinkään. Kyllähän joillakin ihmisillä alkoholikin aiheuttaa suurta haittaa ja ongelmia mutta osalle ei mitään vaikka kuinka paljon käyttäisi. Itse lukeudun sen aineen kanssa siihen ryhmään että kun otan niin en osaa lopettaa ja seuraavana päivänä haluan itseni tappaa.

"mihin perustat väitteesi että nämä lääkkeet tuhoavat ihmisen?"

Tietenkin "tuhoavat ihmisen" on raju argumentti, mutta enpä kovin paljoa itsekään pehmeemmin asiaa ilmaisisi. Perustan tietämykseni ja näkemykseni sekä siitä seuraavat varoitukset julkiseen tutkimusfaktaan. SSRI:t aiheuttavat osalle käyttäjistä pysyviä aivovaurioita eikä tämä ole väiteltävissä oleva asia. Kysymys on vain siitä kenellä on tietoa näistä asioista ja kenellä ei, kuka on tehnyt kotiläksynsä kuka ei.

Se onko aivovaurio jonkun mielestä ihan jees ja hyväksyttävissä oleva asia ei ole minun asiani, mutta itse tiedän, että aivovaurioituneet henkilöt eivät ole yleensä kovin iloisia vammoistaan ja merkittävästä elämänlaadun laskusta.

"Pahoihin kokemuksiin ei vaan yleensä ole liitetty mitään muuta informaatiota elämäntavoista/elämäntilanteesta niin on vaikea ottaa kantaa mihinkään."

Olet oikeassa. On vaikea tietää kehen luottaa. Ymmärrän hyvin, että on ristiriitaiset ajatukset, kun osa kehuu paljon ja osa varoittaa sen minkä vaan pystyy. Tässä kohtaan en itsekään pysty sinua auttamaan enempää muutoinkin kuin kertomalla asioista parhaan osaamiseni ja tietouteni pohjalta. Suosittelenkin, että otat asioista itse selvää esim. kirjallisuudesta ja sen jälkeen peilailet palstalaisten näkemyksiä ja eri mielipiteitä näistä aineista niiden pohjalta.

Hyviä kirjoja lukea mielialalääkkeistä ovat esimerkiksi Robert Whitakerin Anatomy of An Epidemic sekä vaikkapa Joanna Moncrieffin Myth of the Chemical Cure ja The Antidepressant Fact Book.

• artsi7

Mulla oli ja ehkä vieläkin on vähän sama probleema. Ihan kun joku ympyrä olisi sulkeutunut. Ikään kuin kyllästyminen kaikkeen ja mikään ei tunnu oikein miltään. Mutta uskon että tämän on vain välivaihe ja jonkun ajan päästä elämä alkaa taas maistuun. Yksi iso kriisi elämässä on yleistä kaikilla ihmisillä. Itse aloitin uudelleen lenkkeileen, pelaan futista, käymään matseissa, tapaan kavereita jne... Avantouinti uutena harrastuksena on jota aina talvella odotan. Siinä hommassa ahdistuskin saa shokkihoitoo. Ja koetan löytää uusia juttuja josta saan mielihyvää vaikkapa hyvän kirjan lukeminen. Turha pelätä epäonnistumisia, sillä ne kuuluu pelin henkeen. Kovassa krapulassa moni haluaa tappaa itsestä sekin kuuluu pelin henkeen. Kannattaa myös harkita korkin kiinni laittamista ainakin vähäksi aikaa. Elämässä on paljon hienoja juttuja kun käyttää mielikuvitusta. Joskus maiseman vaihtokin auttaa. Lääkettä kannattaa ottaa silloin kun tarve vaatii.

• Meitä on moneks

" Elämässä on paljon hienoja juttuja kun käyttää mielikuvitusta. Joskus maiseman vaihtokin auttaa. "

Minulle auttoi juuri tuo maiseman vaihto. Hylkäsin vanhat kaverini ja lopetin juomisen - siis sellaisen viikonloppu örveltämisen. Noh, ehkä en ollut masentunut vaan enemmänkin vain yksinäinen sekä ujo ja kaljoittelu kuppilassa irrotti kielen kannat ja sai uusia ystäviä. Viiden vuoden jälkeen oli vaikea ratkaisu, mutta kannatti.

• töött

Oon syönyt eri lääkkeitä ahdistukseen ja masennukseen 15 v aikana, jotkut auttavat tosi hyvin ja joistain ei mitään apua. Jollei sulla olo ole jo parantumaan päin, vaihda nappia.
      Pistää vihaks noi "älä kokeile ssri-lääkkeitä koska össsflwkfpor", pitäiskö kenties sit vetäistä itsensä kiikkuun luomusti ennemmin?

• töttörööö

Kuka on koskaan sanonut, että vaihtoehdot ovat ssri tai kuolema? oletko niin sokea, ettei muita vaihtoehtoja keksi kuin huumeet tai itsemurhan?

• artsi7

ei masennuslääkkeet mitään huumeita ole. huumeisiin kasvaa toleranssi nopeasti. uskon esim. et sokeri, tupakka, alkoholi, ruokien lisäaineet ovat päivittäin käytettynä vaarallisempia. liikunta muut luonnonmenetelmät ja tarvittaessa masennuslääke terapia on paras menetelmä jolla päästään selvästi parempaan olotilaan, voidaan jopa parantua kokonaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4165
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      861
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      854
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      850
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. 36
      776
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    Aihe