Kantapohjan palovamma oireillut lapsesta asti, hermovaurio?

askelvirhe

Minua on vaivannut varmaan noin 18 vuotta eräs palovamma joka sattui vasempaan jalkaan kun olin noin 5 vuotias. Astuin silloin tulikuuman kolvin päälle vahingossa. Siis sellaisen mitä käytetään kun juotetaan esim. elektroniikka komponentteja. Kun on kävellyt monta kilometriä niin kantapohjaan sattuu kun yrittää astua jalalla normaalisti. Kipu on sellaista repäisevää/vihlovaa. Minua ei silloin lapsena viety lääkäriin tuon palovamman takia muistaakseni. On muutenkin jo käyntejä fysioterapiassa tämän vasemman jalan takia kun linkutan sillä enkä astu kunnolla. Nyt vasta itse ymmärsin että kipu kantapohjassa muttaa kävelytapaa. Onkohan tälläiseen vaivaan mitään hoitokeinoa olemassa? Kannattaisiko ruveta esim. venyttelemään jokapäivä? Tämä on vaivannut kuitenkin jo lähes kaksi vuosikymmentä.

4

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipuliini

Kokeile laittaa pehmeät silikonista tehdyt kantapehmusteet kenkiin. Vai onko sinulla jo? Kantapäässä on kuulemma rasvapatjat, jotka pehmentävät kantapään kontaktia maahan. Näin minulle selitettiin, kun lenkkeilin paljon ja kantapäät tulivat aroiksi. Minulla ei kyllä tuolloin ollut mitään vammaa. Käy kysymässä jostain terveyskenkäkaupasta tai vastaavasta. Omani tuolloin ostin kyllä ihan urheiluliikkeestä. Silläkin kyllä voi olla merkitystä, onko kantapehmuste suora vaiko onko siinä reunat ja silloin se olisi muodoltaan hieman kupera siis, kantapäätä varten on sopiva " kuoppa" missä kantapää pysyy paikoillaan hyvin. Varmasti on tuolla askelluksella merkitystä. Voi olla, että on arpikudosta kantapäässä. Arpi voi olla kireä ja joustamaton. Arpia kyllä luullakseni pystytään käsittelemään jotenkin. Voikohan sellaisella LPG- laitteella kantapäätä käsitellä? Fysioterapeutisi saattaisi tietää.

• Tehovenyttelijä

Akillesjänne kannattaa myös venyttää kunnolla. Monessa vammassa (kuten hoitamattomassa nilkan nyrjähdyksessä) akillesjänne kiristyy, ja aiheuttaa kiputiloja ja luupiikkejä. Venytykseen on olemassa erilaisia apuvälineitä. Itse hankin Casall Runner Stretchin, kun en saanut muuten venytettyä. Ja pääsin siis eroon päkiän kivuista, joista olin kärsinyt noin 7 vuotta.

Venyttelyn on oltava hyvin intensiivistä, eli noin 4 min. 2 x päivässä. Parissa kuukaudessa vaikuttavuuden pitäisi näkyä. Itselläni auttoi vähempikin.

• Sipuliin

Joo ihan samaa mieltä myös tuosta venyttelystä. Itse asiassa akilles ongelmavoi myös tuntua kantapohjassa, mutta ainakin minulla se tuntui ihan kantapohjan takaosassa, ei siis keskellä kantapohjaa. Ja jalan takaosassa, mihin akilles kiinnittyy viuhkamaisesti. Akillesjänteen lisäksi kannattaa venyttää ja hieroa myös keskellä jalkapohjaa olevaa jännettä. Nosta varpaat ylöspäin niin huomaat vahvan jänteen pituussuunnassa jalkapohjassa. Tennispallo lattialle ja pyörittele jalkapohjalla palloa lattiaa vastaan niin jänne saa hierontaa. Voit myös ottaa jalan polven päälle ja hieroa jännettä käsin. En tiedä millainen apuväline tuo edellisen neuvojan ehdottama härveli on, varmaan on ihan asiallinen. Minua fysiatri neuvoi akilleksen venyttelyssä tässä taannoin, että pitää tehdä pumppaavaa venytystä, ei pitkäkestoista. Jänne kuulemma venyy siten parhaiten. Muista kuitenkin kaikessa venyttelyssä ja jumpassa aloittaa vähitellen ja hitaasti lisäät määriä. Ja tee liikkeet hitaasti, ei revitellään. Ja kuuntele oman kehosi reaktioita. Aina mikä sopii ja auttaa toiselle, ei välttämättä ole itselle hyväksi. Akilles on kyllä sitten paksu ja vahva jänne, voi kestää pidempäänkin sen venyminen kuin kaksi viikkoa. Eli älä hätäile. Ja vähitellen. Minulle fysiatri sanoi, että koska olin juossut aktiivisesti vuosia, minun jänne ei varmasti katkea, niin paksu ja vahvan tuntuinen se on. Mutta kuulemma liikkumattomilla jänne voi olla hauras. Eli jos et ole kuormittanut jännettä, voi vaarana olla myös sen hauraus. Siksi aloita vähitellen

• Heti nyt

Eka ensimmäiseksi hyvälle jalkaterapeutille näyttämään vaivasi. Hän osaa neuvoa jatkotoimenpiteet olivat ne millaisia hyvänsä, lääräkäriä, kirurgisia toimenpiteitä, jumppaa ja / tai tukia eli ortooseja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      255
      4664
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      79
      3118
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2483
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1923
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      91
      1520
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1305
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      975
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe