Äitini suorastaan vaahtoaa että säästötilini ( jossa on 30 000€ ) on hänen, " se on lopulta minun raha ja minä voin koska tahansa tyhjentää sen tilin. " tili on minun nimissä, jonne Kela maksaa lapsilisää 150€ kuukausittain ja olen 16v.
Lapsen säästötilikö muka äidin?
20
291
Vastaukset
- okaokaoka a
Äitisi kasvattaa ja huoltaa sut. Eli niin on, kunnes olet se 18vee.
- Juu tyypillistä...
Tämä kuuluu samaan sarjaan kun lesket haluavat käyttää edesmenneen puolison kaikki varat.
Tässäkin aloittajan tapauksessa varmaan joku haukkuu hänet ahneeksi.
Jos nuita aloittajan rahoja ei olisi tarkoitettu lapselle niin miksi tili on avattu lapsen nimissä?
Lapsi voisi tehdä sellaisen radikalin toimenpiteen että marssii maistraattiin ja kertoo siellä tämän ongelman.
Homma hoituu sen jälkeen maistraatin valvonnassa että nuo rahat pysyvät lapsen nimissä.
Tosin tuo ahne äiti joutuu tekemään joka vuosi vuositilin maistraattiin.
En ole koskaan ymmärtänyt sellaisia lahjanantajia jotka vaativat lahjan takaisin jonkin ajan päästä.
Jos lahja on ehdollinen se täytyy mainita lahjaa annettaessa, muussa tapauksessa lahja on vastikkeeton.- kysypankistatilistä
En tiedä, MUTTA
Avasin lapsenlapsille tili joista kukaan ei voi nostaa rahaa eikä saada tietoja. Lapsenlapset voivat itsekin nostaa rahaa, vasta kun täyttävät
18 v. Isillä on verkkopankki oikeus katsoa tilen saldot edes itselleni en sitä oikeutta laittanut. Tileille menee rahaa joka kuukausi, minulla tavoite säästää niille määrätty summa, kunnes lapsenlapset ovat 18v.
En luottaisi edes lastenlasten vanhempiin, koska aikanaa mummuni jätti minulle perinnön oli silloin 16v. ja isäni vei sen.
Voisin pika apuna käydä pankissa kysymässä millainen tilisi on ja keillä siihen on nosto oikeus. Kysy voitko suojata tilisi nosto oikeuden vain itsellesi.
- dryhtrdutrutyu e
Lapsilisää ei pidä maksaa niille, jotka eivät tarvitse sitä lapsen pukemiseen ja ruokkimiseen ja asuttamiseen, vaan joilla on varaa jättää se lojumaan lapsen tilille. Maa on kohta konkurssissa, ja rahaa jaetaan varakkaille kuin mielipuolet.
Lapsilisät on tarkoitettu lapsen elämiseen, ei sijoitukseksi. Jos ne menevät nimellisesti lapsen tilille, verotus- tai muista syistä, ei se poista tätä faktaa. Minusta lapsilisät pitäisi maksaa ruoka- ja vaatekuponkeina, jotka menevät umpeen parissa kuukaudessa, jos niitä ei käytetä. Ja noita kuponkeja ei voisi jälleenmyydä. No, tietysti joku voisi ostaa vaatetta ja myydä sitä edelleen, mutta harvempi kai sentään.- HD3000
Isäni on sanonut että se on sitä varten avattu sinulle, että kun opiskelet, saat tämän kautta rahaa kirjoihin, vuokraan, huonekaluihin ja muuhun tälläiseen varaan etten jää asunnottomaksi. Itse ajattelun sijoittaa omistusasuntoon, kun astun työelämään.
- HD3000
Sanoo usein että et sinä tule saamaan niitä rahoja koskaan muttei viitannut että hän ne saa, joten miksi toi summa on ylipäätänsä olemassa, jos se on minua varten tehty, jolla voin esimerkiksi lisäkseeni maksaa ajokortin täyttäessäni 18v.
- Käyppä...
Piruuttaan siellä maistraatissa, silloin rahasi ovat ihan oikeasti korvamerkitty sulle.
- Vielä lisäys...
Käyppä... kirjoitti:
Piruuttaan siellä maistraatissa, silloin rahasi ovat ihan oikeasti korvamerkitty sulle.
Säästin itsekki lapselleni lapseneläkkeet 7 vuoden ajalta.
Ne rahat oli tarkoitettu elinkustannuksiin, mutta ajattelin että ompa parempi lähtö aikuisuuteen pienelläpesämunalla.
Olisin myöhemmin tarvinnut itsekkin niitä rhoja mutta kun ne on lapselle annettu niin ne ovat silloin lapsen.
Piti tehdä vain pitempää päivää. - orpo.
Käyppä... kirjoitti:
Eikö lapsen vanhemman pidä olla yksinhuoltaja, leski sillon maistraatti hoitaa alaikäisen raha asiat.
- Faktaa..
orpo. kirjoitti:
Eikö lapsen vanhemman pidä olla yksinhuoltaja, leski sillon maistraatti hoitaa alaikäisen raha asiat.
Laki holhoustoimesta ilmenee asia että kun lapsen omaisuus on 15000€ (muistaaksni) niin häet tulee merkitä holhousrekisteriin.
On lisäksi muitakin kritereitä mutta tuo eurosumma on selkeä eikä siinä maita mitään orvoista vaan yleensä lapsista/vajaavaltaisista.
Laki rajoittaa myös holhousrekisterin ulkopuolella olevien alaikästen asioita.
Esim. kiinteistön osto, omaisuuden vuokraus (pitempään kuin 3 vuotta), lainaus, lahjoitus, yms. sitovista toimenpiteistä.
Alaikäiselle saa lahjoittaa mutta esim. lahjan takaisin ottaminen on sitten jo laitonta.
Muuten harhaanjohtava tuo Maistraatin nimimerkki, ei varmaan ollut virkailijan tekstiä kekellä yötä.
- maistraatti.fi
Maistraatin tehtävänä on valvoa alaikäisten omaisuutta. On nimittäin sellaisia vanhempia, jotka tyhjentävät lastensa tilin esim. perinnön osalta ja kun lapsi on täyttänyt 18-v, niin hän onkin huomannut, että vanhempi onkin ryypännyt, pelannut tai shoppaillut koko perinnön taivaan tuuliin. Käsitttääkseni esim. jos lapsi on perinyt kuolleen vanhempansa asunnon, niin jäljelle jäänyt vanhempi ei saa myydä asuntoa lapsen puolesta ilman, että maistraatilta irtoaa myynnille lupa.
- HD3000
Muista aina että " sä et tile koskaan sitä saamaan "
- kfjisdjgrieo
taidat olla rikkaiden pentu, itse olen lähes 40v duunari enkä vielä tähän päivään mennessä ole nähnyt 30.000e tililläni. Lapsilisiä ei säästetty pesämunaksi mulle vaan vanhemmat käytti ne "lastentarvikkeisiin" eli uusiin autoihin ja omakotitalojen rakennuksiin...
- 40 vuotta turhaan
Aika huonosti on mennyt, kun olet sentään tienannut nykyrahassa noin miljoonan. Ja kaikki on karannut käsistä.
- kfjis...
40 vuotta turhaan kirjoitti:
Aika huonosti on mennyt, kun olet sentään tienannut nykyrahassa noin miljoonan. Ja kaikki on karannut käsistä.
enhän minä päässyt 90-luvun laman takia heti edes tienaamaan...
- HD3000
Työtön mutsi ja ahne faija.
- 814
Lapsilisät kuuluvat vanhemmille käytettäväksi lapsen kuluihin.
Lapsilisät kannattaa panna tulemaan vanhempien tilille.
Lapsi pitäkööt oman tilinsä omanaan, käytännössä lapsen hallinnassa. Jos lapsilisät tulevat lapsen tilille, ja niitä pääsee kertymään on tilanne hiukan epäselvä, saako vanhemmat käyttää suuria kertasummia. - asdfghjklfvghjk
Äidillä ei ole mitään oikeutta koskea ( tai edes uhkailla) lapsen nimissä oleviin tileihin/rahoihin. Poliisiasia, jos on rahoihin koskenut. Ei ole kauaakaan, kun lehdessä oli tuomio äidille, kun oli lapsen rahoihin koskenut.
Se kuuluuko lapsilisät rikkaille keskustelu ei kuulu tähän ketjuun.- Äiti oikeassa
Äitisi on oikeassa googlaappas:
hallita omalla työllä ansaitsemaansa omaisuutta
Voit avata toisen tilin ja siirtää rahat pankkivekselillä sinne.
Pankkisalaisuus estää äitiäsi utelemasta tästä tiilistä pankista. - Kerroppas????
Äiti oikeassa kirjoitti:
Äitisi on oikeassa googlaappas:
hallita omalla työllä ansaitsemaansa omaisuutta
Voit avata toisen tilin ja siirtää rahat pankkivekselillä sinne.
Pankkisalaisuus estää äitiäsi utelemasta tästä tiilistä pankista.Mitä hallinta on?
Onko se rahojen käyttöä omaan tarkoitukseen?
Googlaappa itse ja lue ajatuksen kanssa.
Näitä samoja riitoja käydään leskien kanssa joilla hallintaoikeus.
Omistajuus on se joka on tärkein, omistajan oikeuksia ei saa loukata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986888- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41929