Olen tässä miettinyt ...

^o-o^

Uskovaiset sanovat esim. homoseksuaaleista, että he joutuvat helvettiin ja uskovaisten mielestä tämä on kaiken lisäksi oikeudenmukaista, että näin tapahtuu.
Toimiiko tämä sananvapaus myös toiseen suuntaan? Saako esimerkiksi uskovaiselle sanoa, että hän tulee joutumaan väkivallan uhriksi ja että tämä on ihan oikein hänelle?

Mitä tapahtuisi jos joku esim. TV:ssä sanoisi näin?

En missään tapauksessa sanoisi näin kenellekään, koska en ole sitä mieltä, mutta sitähän uskovaiset nimenomaan tarkoittaa, kun pitää oikeudenmukaisena sitä, että toista kidutetaan ikuisesti.

Itse veikkaan että ero on tässä:
Jos uskovaiselle sanoo että hän joutuu väkivallan uhriksi, niin se on tavallaan uhkaus ja se voi periaatteessa toteutua.
Kun taas uskovainen sanoo että toinen joutuu helvettiin, kaikki tietää että se on vaan "sanonta" ja että se ei ole totta, eikä näin tule tapahtumaan.

Mitä muut veikkaa? Miksi tämän tyyppinen sananvapaus ei toimi molempiin suuntiin?

25

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 139

Aito uskova ei sano, että homoseksuaali joutuu helvettiin. Aito uskova tietää, että yksin Jumalalla on oikeus päättää sekä homoseksuaalin että myös aidon uskovan itsensä iankaikkisesta kohtalosta.

Yhtälailla aito uskova tietää, että Raamatussa Jumala varoittaa monin eri tavoin sovittamattoman synnin vievän ihmisen lopulta kadotukseen. Aito uskova ei tahdo yhdenkään ihmisen sinne joutuvan, joten tämän takia aito uskova kokee tarpeelliseksi kertoa tätä Jumalan varoitusta.

Ihan oikeasti, alkaa olla todella kulunut vitsi jo, kun uskovia aina moititaan tuomitseviksi. Kyse EI OLE tuomitsemisesta, jos uskova varoittaa muitakin siitä totuudesta, minkä on Raamatusta lukenut. Tämä tosiasia ei muutu miksikään siitä, että monien mielestä tämä uskovan Raamatusta lukema totuus ei ole totta.

• ^o-o^

On yksi asia olla pelkkä "sanansaattaja" ja sen voin jopa jollain tasolla ymmärtää (vaikka olen siitä täysin eri mieltä)
        Sitä taas EN voi ymmärtää, että uskova pitää tätä oikeudenmukaisena, että toinen joutuu helvettiin koska rakastaa väärää sukupuolta.

Esimerkki:
        Jos olet Saksassa 30-luvulla ja sanot juutalaiselle: "jos menet nyt ulos kadulle, sinut otetaan todennäköisesti kiinni ja joudut keskitysleille", kerrot faktan.
        Jos taas sanot samalla hänelle että se on mielestäsi moraalisesti oikein ja oikeidenmukaista että näin tulee tapahtumaan, puhutaan taas ihan eri asiasta.

Tästä on nyt kyse. Uskavainen ei siis ainoastaan varoita, vaan pitää lopputulosta oikeana.

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

On yksi asia olla pelkkä "sanansaattaja" ja sen voin jopa jollain tasolla ymmärtää (vaikka olen siitä täysin eri mieltä)
        Sitä taas EN voi ymmärtää, että uskova pitää tätä oikeudenmukaisena, että toinen joutuu helvettiin koska rakastaa väärää sukupuolta.

Esimerkki:
        Jos olet Saksassa 30-luvulla ja sanot juutalaiselle: "jos menet nyt ulos kadulle, sinut otetaan todennäköisesti kiinni ja joudut keskitysleille", kerrot faktan.
        Jos taas sanot samalla hänelle että se on mielestäsi moraalisesti oikein ja oikeidenmukaista että näin tulee tapahtumaan, puhutaan taas ihan eri asiasta.

Tästä on nyt kyse. Uskavainen ei siis ainoastaan varoita, vaan pitää lopputulosta oikeana.

Ei. Kukaan ei joudu helvettiin sen takia, että rakastaa "väärää" sukupuolta. Helvettiin joudutaan sen takia, että ei myönnetä omaa syntisyyttä todeksi ja uskota Jeesusta ihmiseksi tulleeksi Jumalan Pojaksi, joka kuoli kärsien sen rangaistuksen mikä olisi kuulunut jokaiselle meistä oman syntisyytemme vuoksi. Sillä, mitä tekoja tai laiminlyöntejä tuo syntisyys on itse kussakin meistä aiheuttanut ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, että yksikään meistä ei ole elänyt niinkuin Jumala olisi tahtonut. Ei homoseksuaalit eikä aidot uskovat.

Jumalan tuomiota pidetään oikeana, koska Jumalan oikeudenmukaisuuteen luotetaan. Tämä oikeudenmukaisuus ilmenee mm. siinä, että Jumala itse suostui kärsimään meidän puolestamme, että meidän ei tarvitsi, vaikka ehdottomasti olisimme jokainen ansainneet sen.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Ei. Kukaan ei joudu helvettiin sen takia, että rakastaa "väärää" sukupuolta. Helvettiin joudutaan sen takia, että ei myönnetä omaa syntisyyttä todeksi ja uskota Jeesusta ihmiseksi tulleeksi Jumalan Pojaksi, joka kuoli kärsien sen rangaistuksen mikä olisi kuulunut jokaiselle meistä oman syntisyytemme vuoksi. Sillä, mitä tekoja tai laiminlyöntejä tuo syntisyys on itse kussakin meistä aiheuttanut ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, että yksikään meistä ei ole elänyt niinkuin Jumala olisi tahtonut. Ei homoseksuaalit eikä aidot uskovat.

Jumalan tuomiota pidetään oikeana, koska Jumalan oikeudenmukaisuuteen luotetaan. Tämä oikeudenmukaisuus ilmenee mm. siinä, että Jumala itse suostui kärsimään meidän puolestamme, että meidän ei tarvitsi, vaikka ehdottomasti olisimme jokainen ansainneet sen.

Miten ihmeessä voit pitää lopputulosta oikeudenmukaisena tietämättä mikä lopputulos on?
        Mehän kuitenkin tiedämme mikä Raamatun kanta on homosekuaaleista, joten ei ole vaikea päätellä mikä lopputulos on.
        Onko sinusta siis oikeudenmukaista jos homoseksuaali kärsii helvetissä sen takia koska vietti elämänsä rakastamansa ihmisen kanssa?

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Miten ihmeessä voit pitää lopputulosta oikeudenmukaisena tietämättä mikä lopputulos on?
        Mehän kuitenkin tiedämme mikä Raamatun kanta on homosekuaaleista, joten ei ole vaikea päätellä mikä lopputulos on.
        Onko sinusta siis oikeudenmukaista jos homoseksuaali kärsii helvetissä sen takia koska vietti elämänsä rakastamansa ihmisen kanssa?

Turhaa minulta on kysyä, onko se minusta oikeudenmukaista vai ei. Jumala sen asian ratkaisee. Minun tehtäväni on vain yrittää kertoa tästä, koska tahtoisin mahdollisimman monen pelastuvan.

Sinä kiinnität nyt aivan liiaksi huomiota tuohon homoseksuaalisuuteen. Se on vain yksi asia ihmisen Jumalan tahdon vastaisen elämän ja valintojen joukossa. Se ei ole tässä ongelman ydin. Ydin on, että me kaikki olemme syntisiä, ja sovittamattoman synnin lopputulos on kadotus.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Turhaa minulta on kysyä, onko se minusta oikeudenmukaista vai ei. Jumala sen asian ratkaisee. Minun tehtäväni on vain yrittää kertoa tästä, koska tahtoisin mahdollisimman monen pelastuvan.

Sinä kiinnität nyt aivan liiaksi huomiota tuohon homoseksuaalisuuteen. Se on vain yksi asia ihmisen Jumalan tahdon vastaisen elämän ja valintojen joukossa. Se ei ole tässä ongelman ydin. Ydin on, että me kaikki olemme syntisiä, ja sovittamattoman synnin lopputulos on kadotus.

Tä? Keneltä minun pitäisi kysyä mielipidettäsi jos en sinulta?
        Pointtini tässä ei ole homoseksuaalisuus, vaan se, että löytyy ihmisiä jonka mukaan on oikeudenmukaista joutua ikuiseen kidutukseen vaikka kyseinen henkilö ei ole tehnyt mitään pahaa kenellekään.

Mieti asiaa tältä kantilta:

"Turhaa minulta on kysyä, onko se minusta oikeudenmukaista vai ei. Hitler sen asian ratkaisee. Minun tehtäväni on vain yrittää kertoa tästä, koska tahtoisin mahdollisimman monen pelastuvan.

Sinä kiinnität nyt aivan liiaksi huomiota tuohon juutalaisuuteen. Se on vain yksi asia ihmisen Hitlerin tahdon vastaisen elämän ja valintojen joukossa. Se ei ole tässä ongelman ydin. Ydin on, että me kaikki olemme syntisiä, ja sovittamattoman synnin lopputulos on keskitysleiri."

Miksi minulle on niin helppoa sanoa että asia on väärin, sairasta, sadistista ja epäoikeudenmukaista, mutta sinä et saa sitä sanotuksi millään?

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Tä? Keneltä minun pitäisi kysyä mielipidettäsi jos en sinulta?
        Pointtini tässä ei ole homoseksuaalisuus, vaan se, että löytyy ihmisiä jonka mukaan on oikeudenmukaista joutua ikuiseen kidutukseen vaikka kyseinen henkilö ei ole tehnyt mitään pahaa kenellekään.

Mieti asiaa tältä kantilta:

"Turhaa minulta on kysyä, onko se minusta oikeudenmukaista vai ei. Hitler sen asian ratkaisee. Minun tehtäväni on vain yrittää kertoa tästä, koska tahtoisin mahdollisimman monen pelastuvan.

Sinä kiinnität nyt aivan liiaksi huomiota tuohon juutalaisuuteen. Se on vain yksi asia ihmisen Hitlerin tahdon vastaisen elämän ja valintojen joukossa. Se ei ole tässä ongelman ydin. Ydin on, että me kaikki olemme syntisiä, ja sovittamattoman synnin lopputulos on keskitysleiri."

Miksi minulle on niin helppoa sanoa että asia on väärin, sairasta, sadistista ja epäoikeudenmukaista, mutta sinä et saa sitä sanotuksi millään?

Kuten sanoin, luotan siihen, että Jumala on oikeudenmukainen. Tehtäväni ei kuitenkaan ole esittää siitä arvioita.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Kuten sanoin, luotan siihen, että Jumala on oikeudenmukainen. Tehtäväni ei kuitenkaan ole esittää siitä arvioita.

Asia selvä. Sinulta puuttuu siis täysin käsitys oikeasta ja väärästä, etkä osaa itse erottaa väärää oikeasta? Tarviit siihen Raamatun.

Taisimme juuri löytää evolutiivisen selityksen sille, miksi uskontoja on olemassa.

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Asia selvä. Sinulta puuttuu siis täysin käsitys oikeasta ja väärästä, etkä osaa itse erottaa väärää oikeasta? Tarviit siihen Raamatun.

Taisimme juuri löytää evolutiivisen selityksen sille, miksi uskontoja on olemassa.

Tuntuuko hyvältä nostaa itsensä tuolla tavoin keskustelukumppanin yläpuolelle?

Ainakaan sinun ei pitäisi enää hyvällä omatunnolla syyttää uskovia samasta.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Tuntuuko hyvältä nostaa itsensä tuolla tavoin keskustelukumppanin yläpuolelle?

Ainakaan sinun ei pitäisi enää hyvällä omatunnolla syyttää uskovia samasta.

Rehellisesti sanottuna tuntuu hyvältä uskaltaa sanoa, että ikuinen kidutus siitä että osoittaa rakkautta sitä ihmistä kohtaa ketä rakastaa, on väärin, moraalitonta, sadistista ja sairasta.

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna tuntuu hyvältä uskaltaa sanoa, että ikuinen kidutus siitä että osoittaa rakkautta sitä ihmistä kohtaa ketä rakastaa, on väärin, moraalitonta, sadistista ja sairasta.

Yksi sovittamattoman syntisyyden tunnusmerkeistä on juuri se, että ihminen kuvittelee voivansa arvioida tällaisia asioita Jumalaa paremmin.

Nauti tuosta tunteesta nyt, kun sinulla vielä on se. Toivon, että jonain päivänä saisit nauttia siitä, että olet tullut tuntemaan totuuden. Nyt et siihen vielä kykene, joten ehdotan, että jätetään tämä nyt tähän.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Yksi sovittamattoman syntisyyden tunnusmerkeistä on juuri se, että ihminen kuvittelee voivansa arvioida tällaisia asioita Jumalaa paremmin.

Nauti tuosta tunteesta nyt, kun sinulla vielä on se. Toivon, että jonain päivänä saisit nauttia siitä, että olet tullut tuntemaan totuuden. Nyt et siihen vielä kykene, joten ehdotan, että jätetään tämä nyt tähän.

Nauti sinä myös tuosta tunteestasi. Toivon, että jonain päivänä saisit nauttia siitä, että olet huomannut, että ikuinen kidutus ei ole sopiva rangaistus ihmiselle joka on rakastanut väärää sukupuolta olevaa henkilöä.

Toivon myös, että minusta ei koskaan tule niin kostonhaluista kuin sinä olet.

• Jumala on oikeudenmu

Me ihmiset voidaan olla mitä mieltä tahansa mutta Jumala tekee päätöksen. Minkälaisen tuomion Jumalan sitten antaakaan tai armon niin se tapahtuu oikeudenmukaisuuden hengessä. Sen minkä Jumala on ilmoittanut Sanassaan ei muutu sen mukaan kuin ihmiset ajattelevat tai ajat muuttuvat.

Mutta me ihmiset ei voida toista kadotukseen tuomita kun sen tekee vain Jumala. Ratkaisevaa on se mitä tapahtuu kuoleman hetkellä. Moni luulee pääsevänsä taivaaseen vaikkei pääsekään.

• ^o-o^

Ei se välttämättä muutu, mutta voi sitä silti pitää huonona.
        Ei USA:n kuolemantuomiotkaan poistu, vaikka olisin niistä mitä mieltä tahansa, mutta voin minä silti olla sitä mieltä että ne ovat moraalittomia.

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Ei se välttämättä muutu, mutta voi sitä silti pitää huonona.
        Ei USA:n kuolemantuomiotkaan poistu, vaikka olisin niistä mitä mieltä tahansa, mutta voin minä silti olla sitä mieltä että ne ovat moraalittomia.

Kun tulet uskoon / kun kohtaat itse Jumalan ja oman tuomiosi, sinäkin tulet myöntämään, että tuo tuomio on oikea, vaikket nyt siihen kykenekään.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Kun tulet uskoon / kun kohtaat itse Jumalan ja oman tuomiosi, sinäkin tulet myöntämään, että tuo tuomio on oikea, vaikket nyt siihen kykenekään.

Tämä on sitä sanahelinää mitä voidaan huoletta jättää pois tästä keskustelusta.
        Pysytään nyt vaan aiheessa.

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

Tämä on sitä sanahelinää mitä voidaan huoletta jättää pois tästä keskustelusta.
        Pysytään nyt vaan aiheessa.

Et voi aloittaa keskustelua kuvitellen, että sinä saat rajoittaa sen, mitä sanotaan ja mitä ei. Tai ehkä voit aloittaa, mutta ei kannata loukkaantua, jos se ei kestä kovinkaan pitkään.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Et voi aloittaa keskustelua kuvitellen, että sinä saat rajoittaa sen, mitä sanotaan ja mitä ei. Tai ehkä voit aloittaa, mutta ei kannata loukkaantua, jos se ei kestä kovinkaan pitkään.

OK, jatketaan keskustelua sinun logiikallasi:

Kun tulet naziksi/ kun kohtaat itse Fürerin ja oman tuomiosi, sinäkin tulet myöntämään, että keskitysleiri on oikea tuomio juutalaisille, vaikket nyt siihen kykenekään.

Viekö tämä logiikka mielestäsi keskustelua eteenpäin?

• 139
        ^o-o^ kirjoitti:

OK, jatketaan keskustelua sinun logiikallasi:

Kun tulet naziksi/ kun kohtaat itse Fürerin ja oman tuomiosi, sinäkin tulet myöntämään, että keskitysleiri on oikea tuomio juutalaisille, vaikket nyt siihen kykenekään.

Viekö tämä logiikka mielestäsi keskustelua eteenpäin?

Sinulle tuollainen vertailu lienee mahdollinen, mutta minulle se ei ole. Jumala ei nimittäin ole ihminen. Hitler sen sijaan oli, eikä vain ihminen, vaan myös syntinen ihminen, kuten me kaikki muutkin.

• ^o-o^
        139 kirjoitti:

Sinulle tuollainen vertailu lienee mahdollinen, mutta minulle se ei ole. Jumala ei nimittäin ole ihminen. Hitler sen sijaan oli, eikä vain ihminen, vaan myös syntinen ihminen, kuten me kaikki muutkin.

No, miten sen nyt ottaa. Raamatun mukaan Jumala tappoi monta kertaa enemmän ihmisiä kuin Hitler. Syntisiä olivat siis molemmat, jos tappaminen on synti.

• Helluntailaisuuteen on perinteisesti kuulunut maailmallisten ja muiden kristillisten kirkkojen jäsenten tuomitseminen helvettiin. Homoseksuaaliset ihmiset ovat luonnollisesti helluntailaisten mielestä suuria syntisiä, joita helluntaiuskovat ovat tuominneet helvettiin. Näin he ovat menetelleet siitäkin huolimatta, että homoseksuaaliset ihmiset eivät itse ole edes syyllisiä omaan identiteettiinsä. Kuitenkin helluntaiseurakunnissa on homoja ollut aina. Itsekin olen tuntenut muutaman helluntaiseurakuntiin kuuluvan homon.

• 139

Juuri, kun päästiin sanomasta, että Jumalan asettaman tuomion olemassaolosta varoittaminen ei ole ihmisen tuomitsemista, niin tämä älyn jättiläinen tulee kirjoittamaan siitä, miten kirkkojen jäsenet tuomitsevat :D.

• 139 kirjoitti:

Juuri, kun päästiin sanomasta, että Jumalan asettaman tuomion olemassaolosta varoittaminen ei ole ihmisen tuomitsemista, niin tämä älyn jättiläinen tulee kirjoittamaan siitä, miten kirkkojen jäsenet tuomitsevat :D.

Sinä tuomitset numero 139. Ja jumalasi on vain sinun mielikuvitustasi.

• jättäkää rauhaan

Uskovaiset ovat robotteja jotka osaavat vain sen, minkä ovat opetelleet ulkoa.
      Empatia, moraali ja oikeudemukaisuus ovat täysin vieraita käsitteitä heille.

• näin se vaan on

Ikuinen kidutus on täysin moraaliton ja epäoikeudenmukainen rangaistus, oli "rikos" sitten mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4284
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3426
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3054
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      289
      2038
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1703
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1601
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1543
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe