Kun kerran Kouvolan henkilöstöä verrataan muihin vastaaviin kaupunkeihin, niin verrataan sitten rakennettakin toisiinsa.
Maapinta-ala Kouvolassa 2558 km2
Maapinta-ala Lahdessa 135 km2
Taajama-aste Kouvolassa 85,6%
Taajama-aste Lahdessa 99,6%
Rivi- ja pientaloissa asuvien asuntokuntien osuus Kouvolassa 61,8%
Rivi- ja pientaloissa asuvien asuntokuntien osuus Lahdessa 28,5%
Kesämökkejä Kouvolassa 7720
Kesämökkejä Lahdessa 306
Palvelujen työpaikkojen osuus, % Kouvolassa 70,6%
Palvelujen työpaikkojen osuus, % Lahdessa 76,0%
Kouvolan taajamat on lisäksi varsin hajallaan ja silti tuo taajama-aste on todella alhainen verrattuna Lahden vastaavaan. Vanhan Kouvolan alueella on 35,000 asukasta ja loput 50,000 asukasta on jossain muualla. Jos palveluita keskitetään, niin porukka ei muutakkaan kaikki palvelujen perässä Kouvolaan vaan ne muuttaa palvelujen perässä Iittiin. Ne asuu Kouvolan reunamilla siksi, että se on se idylli missä ne haluavat asua. Kaikista typerintä säästämistä on se, että työntekijöistä alettaisiin säästämään numeraalisesti tai että eläköityviä ei korvata, vaikka tarve olisi. Jos noin esimerkkinä Inkeroisten jäähallilta ei korvattais jossakin vaiheessa eläkkeelle jääviä henkilöitä, niin kyseinen jäähalli jouduttaisiin sulkemaan kokonaan. Jäänhoito jäis suorittamatta, jos hommaa ei voisi tehdä kahdessa vuorossa. Ja jos lähdetään sille saralle, että lopetetaan palveluita, niin samalla voidaan hahmotella sitä tulevaisuutta, että miten kivasti se pienempi veropohja näyttäytyy niissä laskelmissa. Jos reunamilta katoaa asukkaita Iittiin, niin katoaa sieltä ostovoimapohjan kaventuessa myös pk-yrityksetkin.
Kyllä päällekkäisyydet ja selkeät turhat virat voi karsia ja pitääkin karsia, mutta ei pelkkien lukujen perusteella mitoittaa henkilöstöä samoihin raameihin kuin jossain kaupungissa, joka on rakenteeltaan täysin erilainen.
Kouvola vs Lahti
38
1146
Vastaukset
Niin ja jotain josta mainitsinkin ohimennen... Kouvolassa väkiluvun muutos on muuten negatiivinen -0,4%. Pistää miettimään.
- Yksiääni
jari.pilli kirjoitti:
Niin ja jotain josta mainitsinkin ohimennen... Kouvolassa väkiluvun muutos on muuten negatiivinen -0,4%. Pistää miettimään.
Ihan kiva konsti saada ääniä kirjoittelemalla täällä. Miten on Jari,oliko perussuomalaiset kouvolan keskustan lukion lakkauttamisen kannalla?Olen niin yksinkertainen,että vastaa kyllä tai ei.
Yksiääni kirjoitti:
Ihan kiva konsti saada ääniä kirjoittelemalla täällä. Miten on Jari,oliko perussuomalaiset kouvolan keskustan lukion lakkauttamisen kannalla?Olen niin yksinkertainen,että vastaa kyllä tai ei.
En minä tiedä olenko enää koskaan ehdolla. En kerää ääniä. En ainakaan itselleni.
Tuon vain esille sen suhteellisuuden, jos verrataan henkilöstömääriäkin toisiin suhteellisen saman väkimäärän kaupunkeihin.
En noista perusteista tiedä ihan loppujen lopuksi, että mille näytti ne tulevaisuus kehitykset ja mitkä oli kustannusperusteet ja sitä rataa. En tunne asiaa niin hyvin. Lisäksi on niin, että muualta on jo noita palveluita ajettu alas ilman perusteita vuosia. Esimerkiksi Inkeroisten hammaslääkärien siirrolla ei haettu mitään säästöjä, piti vain jostain syystä vaihtaa remontoiduista tiloista muualle. On lähtenyt ammattikoulua ja pienempiä kouluja... Jos sit tulee eteen pakollinen säästön paikka jonkun päätöksellä ja vaihtoehtoina on taas kerran leikata reuna-alueilta se ainoa lukio tai tärkeä koulu ja toisaaltaan sit poistaa joku kallisvuokrainen keskustan koulu jossa on lähellä muuta koulutusmahdollisuutta, niin kyl itse silloin kääntyisin siihen keskustan koulun vähentämiseen. Mutta kuten jo sanoin, niin minulla ei ole asiasta niitä olennaisia tietoja, joiden perusteella päätökset tehtiin. Valtuutetuilla on tiedot olemassa. Varmaan he osaavat perustella paremmin.
Itse jätin kaikki Manskin telttailut väliin 2012 vaalien alla ja kerroin syyksi sen, ettei minulla ole mitään erityistä annettavaa keskustan asukkaille. Kävin Valkealassa, Kuusaalla, Kuusankoskella, Inkeroisissa, mutta en keskustassa.
Kyllä kuitenkin peruskoulu-koulutus tulee löytyä suhteellisen läheltä ja eiköhän näin olla tuossakin päätöksessä kaavailtu.
- Iitin tiltu
Muuttaa Iittiin?? Älä naurata. Miksi kukaan muuttaisi vielä riitaisempaan Iittiin??
Josta kaikki palvelut häviää totaalisesti.Iitin väkiluku kasvaa. Väkilukumuutos on 0,4% kun Kouvolassa se oli saman verran tappiollinen. En ala perustelemaan sen enempää. Kouvolasta kuitenkin muutetaan pois.
Ja tosiaan ei ne palvelut sieltä kaikki mihinkään lähde uuden SoTe-päätöksen jälkeen. Joku koulu voi lähteäkin, mutta Kouvolasta niitä on lähteny jo melkonen luottelo.- Sentraali
jari.pilli kirjoitti:
Iitin väkiluku kasvaa. Väkilukumuutos on 0,4% kun Kouvolassa se oli saman verran tappiollinen. En ala perustelemaan sen enempää. Kouvolasta kuitenkin muutetaan pois.
Ja tosiaan ei ne palvelut sieltä kaikki mihinkään lähde uuden SoTe-päätöksen jälkeen. Joku koulu voi lähteäkin, mutta Kouvolasta niitä on lähteny jo melkonen luottelo.Meillä Iitissä tehdään ihan yksimielisiäkin päätöksiä - siis 1-26, eli Vasemmistoliitto vastaan muu Iitti. Vas. eläköitymisen varalta meillä kasvatettiin yhtä kok. edustajaa, mutta jossain vaiheessa ovat tainneet sukset mennä sielläkin ristiin ja nyt seuraamme sit. edustajan kehittymistä. Meillähän ei esim. kyläkouluja lakkautettu, Ravilinnaan pistetään miljoonia ja terveyskeskus on juuri remontoitu. Ja viime tilinpäätös oli plussalla.
- ahneus on hyve ?
Sentraali kirjoitti:
Meillä Iitissä tehdään ihan yksimielisiäkin päätöksiä - siis 1-26, eli Vasemmistoliitto vastaan muu Iitti. Vas. eläköitymisen varalta meillä kasvatettiin yhtä kok. edustajaa, mutta jossain vaiheessa ovat tainneet sukset mennä sielläkin ristiin ja nyt seuraamme sit. edustajan kehittymistä. Meillähän ei esim. kyläkouluja lakkautettu, Ravilinnaan pistetään miljoonia ja terveyskeskus on juuri remontoitu. Ja viime tilinpäätös oli plussalla.
Iitissä on yhtenäinen hengi. Mutta nämä yhdistetyt kunnat on liivin-napit vastakkain joka lauseessa. Sinänsä yllättävää että ennen liitosta maalaiskunnat tuli hyvin juttuun ja rahatilanne / talous ojennuksessa. Mutta Ydinkouvolan rahastajasuvut haluaa eurot omalle tilille, joten sairaala suolle kuulostaa toiveiden täyttymykseltä.
Koko kuntaliitos oli typerä ja turha, vahingollinen. Ennenkin on ollut köyhiä pikkukuntia mutta tasausrahastojen kanssa pärjäsivät. Tuntuu tietysti pahalta kun rahaa virtaa naapurikylään mutta ei joka paikassa hyrrää paperitehtaat.
Valtio on sälyttänyt paljon turhaa toimintaa ja palvelutarjontaa kuntatalouksille. Miksi ? Ehkä vaaleja varten äänien kalastukseen. Tai työttömyyden torjuntaan.
- Ylistäkää Persui
Onks tää Pillikii näitä hourupää Persuja. Varmaan kuuluu tähän Ylistyksen Vuori uskonlahkoon mitä Korpivaara johtaa??
En taida kuulua. En kuitenkaan ala täällä ruotimaan noita kuvioita. Tulen kyllä toimeen myös Korpivaaran kanssa. PerusSuomalainen olen.
- Ihmettelijä toinen
jari.pilli kirjoitti:
En taida kuulua. En kuitenkaan ala täällä ruotimaan noita kuvioita. Tulen kyllä toimeen myös Korpivaaran kanssa. PerusSuomalainen olen.
"En taida kuulua"? Onko tuo uskonlahko jotenkin määräilevä tekijä paikallisessa Persu toiminnassa. Tuo video näyttää hieman huolestuttavalta missä Korpivaara esiintyy!!
Ihmettelijä toinen kirjoitti:
"En taida kuulua"? Onko tuo uskonlahko jotenkin määräilevä tekijä paikallisessa Persu toiminnassa. Tuo video näyttää hieman huolestuttavalta missä Korpivaara esiintyy!!
En ole nähnyt kyseistä videota.
jari.pilli kirjoitti:
Eikä sillai kiinnostakkaan, että mitä Korpivaara tekee. Vastaan enempi omista tekemisistäni. Omalta kohdalta voin kertoa sen verran, että puolue tuskin minua mihinkään lahkoon heilauttelee, jollen ite sit päätä lahkolaiseks ryhtyy. Se olkoon minun harkinnassani. :D Eikä varmaan muitakaan.
jari.pilli kirjoitti:
Ja nytpä olen sit senkin videon nähnyt. Olkoon se Pekan oma asia. Ei kuulu minulle.
- Ihmettelijä toinen
jari.pilli kirjoitti:
Ja nytpä olen sit senkin videon nähnyt. Olkoon se Pekan oma asia. Ei kuulu minulle.
Arvostan sinun mielipidettä, älä ikinä sekaannu uskonlahkoihin. Sen verran utelias olen että onko tämä huru-uskovaisuus kovin yleistä paikallisilla Persuilla?? Mitä mieltä olet toveri Korpivaarasta??
Ei tarvi vastata. Menestystä valitsemallasi tiellä!! Ihmettelijä toinen kirjoitti:
Arvostan sinun mielipidettä, älä ikinä sekaannu uskonlahkoihin. Sen verran utelias olen että onko tämä huru-uskovaisuus kovin yleistä paikallisilla Persuilla?? Mitä mieltä olet toveri Korpivaarasta??
Ei tarvi vastata. Menestystä valitsemallasi tiellä!!Sen mitä tiedän niin väittäisin ettei ole sen laajempaa. Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon ja kuulun oikeastaan siksi, etten ole tullut eronneeksikaan kirkosta. Helpointa vastata tästä mitä itse olen tai en ole.
Ja joo, jätän vastaamatta Korpivaarasta sen enempiä. Ei ole tarpeellista ottaa kantaa yksittäisistä henkilöistä julkisilla foorumeilla.- Ihmettelijä toinen
jari.pilli kirjoitti:
Sen mitä tiedän niin väittäisin ettei ole sen laajempaa. Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon ja kuulun oikeastaan siksi, etten ole tullut eronneeksikaan kirkosta. Helpointa vastata tästä mitä itse olen tai en ole.
Ja joo, jätän vastaamatta Korpivaarasta sen enempiä. Ei ole tarpeellista ottaa kantaa yksittäisistä henkilöistä julkisilla foorumeilla.Sähän kuulostat ihan ei-persulta!! En ole tiennytkään että siellä on ihan järkeviäkin tyyppejä!!Mun pisteet tulee sulle täysin. Oletko ehdolla minne ja milloin??
Ihmettelijä toinen kirjoitti:
Sähän kuulostat ihan ei-persulta!! En ole tiennytkään että siellä on ihan järkeviäkin tyyppejä!!Mun pisteet tulee sulle täysin. Oletko ehdolla minne ja milloin??
No kiitos kiitos.
Itse epäilen tällä hetkellä etten välttämättä ole enää ehdolla. Mutta jos joskus olen ehdolla, niin sitten ne on niitä kunnallisvaaleja. 2015 saatan tukea joidenkin eduskuntavaalikampanjaa, mutta katsotaan nyt sitäkin vielä.
En sano ei koskaan, mutta ne asiat mitä viimeksi ajoin, niin ne sain jossain määrin sanottua. Joskaan ei toteutunu ihan niin kunnianhimoisina, kuin itse niitä kaavailin ja varsinkin se hanke millaiseksi se alkoi 2012 Joulukuun jälkeisessä jatkokehittelyssä muodostumaan Iitin PSn kahden jäsenen kanssa (nimeäisin molemmat, mutta en tiedä mitä he siitä tykkäisivät. Jenni Vilenin uskaltanen mainita.). Joskus 2013 helmikuussa tein luonnoksen sit viimenää matkailualan organisointiyrityksestäkin ja tää olis onnistuessaan taannut alueellisen kehityksenjatkumon. Mutta joitain asioita on kenties siis kehitettykin ja kenties toimii toisellakin tapaa toteutettuna, kukapa tietää.
SoTe-puolella tein resurssipuolen kestävyysvajeen torjumiseksi aika kattavankin ehdotelman joka perustui tutkimuksiin ja sit maalaisjärkeenkin ja lähetin sen puolueen parille kansanedustajalle (Hanna Mäntylälle ja Jari Lindströmille), joista kumpikin kehui sitä ja toimitti sen eteenpäin puolueen asiantuntijoille. Ehkä siinä oli joku pieni hiven mitä ei olleet osanneet ajatellakkaan, hiukan eri kantilta kyseenalaistettuna meinaan. Tää on valtakunnan politiikkaa, mutta ilman kunnallisvaalia tuskin tätä olisin edes tutkinut näin paljoa. Kymmeniä tunteja ainakin.
Olishan sekin tärkeää, että sais yhdessä muiden kanssa politiikan tukemaan sitä millainen kaupunki oikeasti ollaan, eikä haihattelemaan jotain mitä ei olla. Mutta en tiiä ja sit... Politiikka on kivaa niin kauan kun sitä harrastaa teoriatasolla ja virkamiesvinkkelistä kehitysehdotuksia luonnostellen. Enemmän olen sen kannalla, etten ehkä lähde enää ehdolle.
Mutta ei homma minusta ole kiinne. On populaa paljon muitakin PerusSuomalaisissa ja osaavampia käytännön politiikassa. Käytännön politiikka on paljon muuta kuin pelkkiä mielipiteitä.
- konsultit hittoon
Hyvä Jari. Selkeää tietoa. Mutta kuten vastauksista huomaa, niin ei aivan terve kylä. Pelkästään epämääräinen sivusto paikkakunnasta karkoittaa perheet pois.
Mikäli johtoporras on niin osaamaton ettei kykyne moninkertaista hallintoa keventää, niin heittäkää kaikki ulos.
Tämä aihe on sovittu, olen myös kuntaliitoksen oleellinen peruste.Kiitoksia. Kyllä jotain tarttee tietenkin tehdä. Se on selvä. Päällekkäisyydet pois ja niistähän oli se alkuperäinen arvio, että 325 on vähennystarve. Sen jälkeen tuli joku ja sano että nyt säästetäänkin rahallisesti 20 miljoonaa henkilöstöstä ja 600 henkilöä, olipa ne ylimääräisiä tai ei. Jonkun numeron heittäminen mutu-tuntumalta on jo sinällään väärin kun tiedettiin jo etukäteen, että 325 on se oikea tarve vähentämisille. Jos haluttaisiin säästää 20 miljoonaa, niin ensin vähennettäisiin se 325 ja sen jälkeen loput siitä summasta pitää repiä jostain muusta kuin vähentämällä henkilöstöä arvioimatta sen enempää mitä seuraamuksia sillä olisi.
Nyt jo Kouvolassa on monissa paikoissa alimiehitys. Jossain on toki liikaakin, mutta kuvaa juuri sitä, ettei pelkillä numeroilla kuntaa johdeta. Henkilöstö sen mukaan mikä on tarpeen ja mikä toimii. Pelkästään henkilöstöstä leikkaamalla voidaan joutua tilanteeseen, jossa jotkut toiminnot ei olekkaan enää mahdollisia toteuttaa, "vahingossa". Palvelu lakkaisi, koska ei ole miehitystä. Jos palveluita lakkautetaan, niin ne pitää sitten reilusti lakkauttaa säästösyistä ja kestää sitten seuraukset. Mutta sitä ennen on muitakin vaihtoehtoja olemassa.
Mutta... Esimerkiksi toimeentulotuen perusosa siirretään 2017 alkaen KELAn toimitettavaksi. Se tietää aivan varmasti sosiaalipuolelle ylimääräistä henkilökuntaa. Sen lisäksi suurin ongelmia aiheuttava yksittäinen tekijä budjeteissa eli sosiaali- ja terveyspuoli siirtyy kuntien päätännän ulkopuolelle. Mitä se tekee kustannusrakenteisiin, niin sen tietää vasta kun SoTe uudistuksen pääpiirteet hahmottuu paremmin. Ja jos joitain kuluja leikataan, niin jostain Kinnon kaltaisilta toiminnoilta. Ne on nyt puolessatoista vuodessa saanu jotain aikaan, mutta sen jälkeen kun Suninen toimitti mun kirjoittaman sähköpostin niille joulukuussa 2012, jossa kertoilin joistain toiminnoista miten turismia tulisi kehittää. Leikatkoon Kouvolan Kaupungin teatterin avustuksesta ja leikatkoon Kymi-sinffonietan avustuksesta. Muualla ne aloitti noiden leikkaamisista, mutta Kouvolassa vuosittain kasvaa noiden saamat rahat. Keskittämisvuokria kuluu miljoonia niin ikään samaan aikaan kun tyhjii kiinteistöi kaupunki omistaa vaikka miten.
Ei nyt pidä minkään ideologian takia lopettaa mitää reuna-alueiden palveluita. Kouvolasta ei tule koskaan mitään metropolia siksi, että tää on omakotitalojen kaupunki. Nyt pitäisi tehdä osa toimista ja juurikin siellä johtoportaassa kuten sanoit ja sen jälkeen malttaa hiukan katsoa.
- Expersu
Perussuomalaiset on kaikkein innokkaimmin vaatimassa niitä kuntatyöntekijöiden irtisanomisia.Eli juuri sitä mainitsemaasi kaikkein typerintä säästämistä.
En osaa tuohon sanoa mitään. Mä olen tätä mieltä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että monikin on halukas irtisanomaan juurikin sitä ylimääräistä johtoporrasta.
- Expersu
jari.pilli kirjoitti:
En osaa tuohon sanoa mitään. Mä olen tätä mieltä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että monikin on halukas irtisanomaan juurikin sitä ylimääräistä johtoporrasta.
Viimeksi kaupunginhallituksessa osa halusi että loput irtisanomiset toteutetaan välittömästi. Kaupunginjohtajan esitys voitti jossa katsotaan ensin mistä voidaan vähentää. Pidän sitä viisaampana että ensin tutkitaan ja vasta kun on selvillä mistä voi vähentää niin sitten vähennetään. Yrityksissäkin yt neuvottelut kestää pitkään ja vuosi on lyhyt aika jos 600 ihmistä pitää vähentää ellei sitten ajeta alas kokonaisia yksiköitä. Olen samaa mieltä että ylimääräistä johtoporrasta pitää karsia mutta sieltä ei vaan taida löytyä 600 ylimääräistä. Siksi pitää poliittisen päätöksen takia vähentää myös niitä työntekijöitä. Itse en muuten ole noiden irtisanomisten kannalla koska ne vähentää kaupungin verotuloja ja ajanmittaa nostaa kaupungin maksamia menoja sosiaalimenojen myötä. Lisäksi ostovoima heikkenee ja yritykset kärsii siitä. En edes oleta että monetkaan irtisanotuista löytäisivät uuden työpaikan Kouvolasta. Irtisanomisten vaikutus voi kaupungin taloudelle olla pieni.
Expersu kirjoitti:
Viimeksi kaupunginhallituksessa osa halusi että loput irtisanomiset toteutetaan välittömästi. Kaupunginjohtajan esitys voitti jossa katsotaan ensin mistä voidaan vähentää. Pidän sitä viisaampana että ensin tutkitaan ja vasta kun on selvillä mistä voi vähentää niin sitten vähennetään. Yrityksissäkin yt neuvottelut kestää pitkään ja vuosi on lyhyt aika jos 600 ihmistä pitää vähentää ellei sitten ajeta alas kokonaisia yksiköitä. Olen samaa mieltä että ylimääräistä johtoporrasta pitää karsia mutta sieltä ei vaan taida löytyä 600 ylimääräistä. Siksi pitää poliittisen päätöksen takia vähentää myös niitä työntekijöitä. Itse en muuten ole noiden irtisanomisten kannalla koska ne vähentää kaupungin verotuloja ja ajanmittaa nostaa kaupungin maksamia menoja sosiaalimenojen myötä. Lisäksi ostovoima heikkenee ja yritykset kärsii siitä. En edes oleta että monetkaan irtisanotuista löytäisivät uuden työpaikan Kouvolasta. Irtisanomisten vaikutus voi kaupungin taloudelle olla pieni.
Jonkun verranhan on tutkittu. Ennen tosiaan tän 600 henkilön irtisanomisselvitystä oli se selvitys, jossa selvitettiin ne ylimääräiset virat ja tittelit. Jollei sitä vielä pantu täytäntöön sitte siinä ekas vaihees, nii se pitäis toteuttaa heti. Mutta joo samaa mieltä että sen jälkee pitäis harkita ja tehdä päätökset tarpeen mukaan sekin huomioiden, että kuinka tärkeästä toiminnosta on kyse. Mieluummin siten, ettei enää kiristetä ruuvia kuin ehdottoman pakon edessä. Vois jopa miettiä sitä ennen vuokrien maksamisen vähentämistä sellaisissa toiminnoissa, jotka voi korvata olemassa olevilla rakennuksilla. Ollaan samoilla linjoilla noin muutoin ton henkilöstöpolitiikan suhteen, että ennemminkin lisää työtä nyt kun työttömyys on korkealla sinne tekevään osastoon.
- ihmetteli
Kunta velkaantuu kovaa vauhtia. Johtuuko se koulujen sulkemisesta vai joutoporukan syöttämisestä ?
Oot oikeassa. Koulut jää kuitenkin kaupungin omistukseen. Ei siinä mitään säästetä. Parin opettajan palkka enintään ja joku siivooja.
- hölmöt asialla
jari.pilli kirjoitti:
Oot oikeassa. Koulut jää kuitenkin kaupungin omistukseen. Ei siinä mitään säästetä. Parin opettajan palkka enintään ja joku siivooja.
Eli yhtä tyhjän kanssa. Parin kolmen palkka, vastapainona kuljetukset missä yksi taksi nappaa tonnin päivässä. Ja nappaajia on monta.
hölmöt asialla kirjoitti:
Eli yhtä tyhjän kanssa. Parin kolmen palkka, vastapainona kuljetukset missä yksi taksi nappaa tonnin päivässä. Ja nappaajia on monta.
Itsekään en näe sitä pointtia näissä niin kauan kun se oppilasmäärä pysyy suhteellisen järkevänä ja toisaaltaan pitää arvioida se kuinka tärkeästä palvelusta on juurikin sille alueelle kyse. Alueellisesti pitäis muutenkin enemmän huomioida tarpeita ja koittaa kasvattaa toimintaa kaikkialla ja pyrkiä ylläpitämään syitä asua kaikkialla Kouvolassa. Joskus se ei ole mahdollista ja silloin on tehtävä ikäviä päätöksiä, mutta silloin löytynee painavat perustelutkin asialle.
- Paasikivi
jari.pilli kirjoitti:
Itsekään en näe sitä pointtia näissä niin kauan kun se oppilasmäärä pysyy suhteellisen järkevänä ja toisaaltaan pitää arvioida se kuinka tärkeästä palvelusta on juurikin sille alueelle kyse. Alueellisesti pitäis muutenkin enemmän huomioida tarpeita ja koittaa kasvattaa toimintaa kaikkialla ja pyrkiä ylläpitämään syitä asua kaikkialla Kouvolassa. Joskus se ei ole mahdollista ja silloin on tehtävä ikäviä päätöksiä, mutta silloin löytynee painavat perustelutkin asialle.
Kerropa Jari Pilli, miten Kouvola pääsisi eroon tuosta perustyhmästä palomiehestä, joka istuu kh:n kokouksissa pöydän päässä. Näyttää vähän siltä, jokaisessa valtuustoryhmässä on enemmistö niitä, jotka pitävät palomiestä rasitteena Kouvolalle.
- juumalauta
Paasikivi kirjoitti:
Kerropa Jari Pilli, miten Kouvola pääsisi eroon tuosta perustyhmästä palomiehestä, joka istuu kh:n kokouksissa pöydän päässä. Näyttää vähän siltä, jokaisessa valtuustoryhmässä on enemmistö niitä, jotka pitävät palomiestä rasitteena Kouvolalle.
Kerroppa miten päästään eroon tästä Ylistyksen vuori seurakunnasta joka näyttää ohjaavan Persujen toimintaa täysin?? Korpivaara kusee hunajaa ja Suninen pissii viiniä sen edessä!!
Paasikivi kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuohon provosoivaan osaan, niin se pitää seuraavien vaalien alla pyrkiä valottamaan vielä paremmin, että miksi harjoitettu politiikka ei ole niin hyvää kuin mitä sen puolustajat väittävät. Tosin sinne on aikaa ja ketkä silloin on kertomassa, sekin on oma lukunsa. Kyl pitää olla hyviä vaihtoehtojakin, koska henkilöilläkin on merkitystä. Ei kaikkia äänestetä, vaikka olis kuinka kylän miehiä tai naisia. Suurin ongelma on saada ihmisiä uurnille. Se kai se suurin haaste on. Liian moni kokee asian siten, ettei sillä ole merkitystä, että ketä äänestää. Mutta kunnallisvaaleihin asti mennään näin. Sitä ennen on vielä paljon merkittävämmät eduskuntavaalit, joissa sanellaan erittäin paljon reuna-alueiden kohtaloa. Niissä vaaleissa voidaan ratkoa paljon myös kuntakentän asioita. Miettikääpä nyt vaikka tilannetta, missä ALVta laskettaisiinkin ja vaikkapa kuntien valtionosuutta korotettaisiin tai jos kunnat saavatkin työllistämisrahoja. Mutta niihinkin on vielä aikaa.
- Helluntai
Korpivaaran "ihmeparantumiseen" viitaten pidän sitä vähemmän huolestuttavana kuin Jari Larikan vapaamuuraritoimintaa, jossa ollaan lähempänä Saatanan palvontaa kuin Pyhän Hengen läsnäoloa.
- homepäät hoitoon
Kunta on laaja. En kuitenkaan näe mitään järkeä pakottaa ihmiset ja toiminnat kouvolan vanhaan ydinkeskustaan.
Vaikka joka ainoa asuisi siinä niin kyse on edelleen pikkukylästä. Toki olisi hienoa kun joka aamu lähtisi 40 tuhatta ihmistä kuin työmuurahaiset hesaan, lahteen, kotkaan, lappeenrantaan.
Tulispa kymenlukolle tohinaa.
Suositan yhä uudestaan että pidetään maaseutu toiminnassa, vaikka pikku tietokone näyttäisi että ei kannata.
Kannattaa varmasti paremmin kuin suon perkaaminen.Juurikin siksi ei pidäkkään edes yrittää pakottaa kaikkia toimintoja yhteen sumppuun, kun kunta on niin laaja. Silloin pitää suosia lähipalveluja monissa taajamissa. Pitäisi tunnustaa se tosiasia, että Kouvola ei ole metropoli, vaan maaseutukaupunki.
- mikkihiiri123321
Kyllähän se niin on että kouvola on parempi kuin lahti.
- Katkera.stalkkeri
Ja millähän perusteella? Lahdessa on satama, Kouvolassa ei ole kuin rumia rakennuksia.
Kouvola on maalaiskylien keskittymä, ei kaupunki.
Lahdessa on näköjään nyt myös ylipisto. - Lahteen
Ei meidän Iittiläisten mielestä.
- rtyuiop
Mielenkiintoinen ketju. Vieläkö tämä Pilli on persu vai loikkasiko Lindströmin mukana sinisiin, niin tai Korpivaaran kokoomukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849