hahmotushäiriö onko toivoa lukiosta?

sadness face 89

Ollessani lapsi minulla todettiin avaruullinen hahmotushäiriö ja opiskelin koko peruskoulun ajan erityisluokalla jossa minulla olivat kaikki oppimisaineet
mukautettu.
Peruskoulun jälkeen lähdin ammattikouluun jossa tiedettiin tästä mutta luokanvalvojalla ei ollut tarpeeksi aikaa eikä opettajilla auttaa minua.
koulun käynti oli minulla todella vaikeaa ku en saanut tarvitsemaani tukea opiskeluun 3-vuoden aikana enkä pystynyt keskittymään opiskeluun koska olin masentunut ja pelotti aina lähteä kouluun.
Olin tuon 3-vuotisen ammattikoulun ajan koulukiusattu eikä kukaan luokallani ei pitänyt minusta.

Nyt tuosta ammattikoulusta on kulunut aikaa jo yli 5-vuotta
en ole se jälkeen opiskellut mitään.
Mutta olen jo vuoden tässä miettinyt että halusin ruveta opiskelemaan aikuis lukiossa ja tulla ylioppilaaksi mutta pahoin pelkään että se ei tule onnistumaan koska matikka on minulle erityisen vaikeaa tämän hahmotushäiriön takia.

Onko toivoa vai unohdanko tuon lukioon menon?

3

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitimuori

      Käy ihmeessä keskustelemassa asiasta,tuntuisi että asia olisi mahdollista järjestää,tottakai on toivoa!

    • Mahdollistakyllä

      Hahmotushäiriö tai mikään kehitysvamma tai oppimisvaikeus ei ole suoranainen este lukioon pääsylle, se on vain äärettömän vaikeaa sillä lukiossa ei ole välttämättä avustajaa joka voi vieressä opettaa saatikka opettajaa jolla olisi aikaa tukiopetukseen.

      Itselläni on AdHd ja Asperger ja olen opiskellut vain matematiikan mukautettuna josta kauppiksessa ainoastaan geometria oli mukautettua, joten ei se mikään mahdottomuus ole, mutta minulla olikin hyviä luokkakavereita jotka pystyivät aina koulun jälkeen asuntolassa opiskelemaan yhdessä ja toistamaan mitä koulussa oli päivän aikana tehty sekä lainaamaan muistiinpanoja.

      Jos läpäiset pääsykokeen, pystyt keskittymään ja saat kaverin joka pääsee koulun jälkeen vaikka kirjastoon tekemään kanssasi muistiinpanoja ja tarjoamaan tukiopetusta niin ei mikään mahdottomuus.

      Aina kannattaa yrittää ja puhua asiasta koulun kanssa, onhan Hjallis Harkimollakin oppimisvaikeuksia ja Alfred Einstein ei todellakaan ollut mikään luokkansa priimus vaan päin vastoin kamppaili jatkuvasti opintojensa kanssa.

    • emmiira

      Hahmotus- tai vaikkapa lukihäiriö ei ole sidoksissa älykkyyden kanssa, mutta ne voivat hidastaa opintoja. Täytyy olla aika sinnikäs pystyäkseen opiskelemaan.

      Jos sun koulutodistuksesta löytyy tähtimerkintä jokaisesta aineesta, niin kyseessä on silloin aineen yksiöllistäminen. Se on kait sulle tuttu juttu. Tällöin asia on aika hankala, sillä esimerkiksi tähtimerkitty ysi ja tähdetön ysi vaikkapa matematiikasta eroaa toisistaan opetuksen sisällön perusteella.

      Itselläni oli matematiikka erityisopetuksen puolella ollessani peruskoululainen, ja mukautettu matematiikan kirja erosi yleisopetuksen matematiikan kirjasta siten, että siitä oli karsittu ne haastavimmat tehtävät pois. Tosin eipä se matematiikka edes erityisopetuksen puolellakaan ollut mitään lasten leikkiä, yläasteella ainakin tuli ne vähänkin haastavat tehtävät kuvioihin. Oli geometriaa, sin, cos ja tan-tehtäviä, prosentti- ja verolaskuja.

      Erityiskoulua käynyt lukiolainen on aika harvinainen. Tässä on esimerkki erityiskoulun käyneestä ylioppilaasta: http://www.hs.fi/kotimaa/a1432786748275

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe