Miksi jeesuksesta ei kirjoitettu mitään hänen elinajoilta?
Kirjoitukset jeesuksesta
31
106
Vastaukset
- vanha ja vakaa
Itämaisessa Tuhannen ja yhden yön satukirjaan raamattuun on kait jotain fiktiivisiä viitteitä ko. henkilöstä.
John Lennonista sensijaan on paljonkin tosikertomuksia. - a-nonyymi
Kyllä varmaan kirjoitettiin, mutta ei tuollaiset papyruskaislaan kirjoitetut tekstit säily sataakaan vuotta, paitsi äärimmäisen kuivissa ja muutenkin suotuisissa olosuhteissa.
Jeesusta seuranneet olivat pääasiassa köyhiä ja kirjoitustaidottomia. Kovin harvaa kirjoitustaitoista Jeesuksen opetukset kiinnostivat.
Eihän tuolta ajalta ole kai säilynyt esimerkiksi väestökirjanpitoa tai verotusluetteloitakaan.
Jeesus puhui todennäköisesti aramean kieltä ja Uusi Testamentti on kirjoitettu alunperin kreikaksi, joten tulkintaa käännös sisältää varmasti.- Raamatusta löytyy
Evankeliumi Matteuksen mukaan
Jeesuksen kaste
13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi. 14 Johannes esteli ja sanoi: "Sinäkö tulet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!" 15 Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä.
16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. 17 Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."
Jeesuksen maine leviää
23 Jeesus kulki sitten joka puolella Galileaa. Hän opetti seudun synagogissa, julisti ilosanomaa Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat. 24 [i] Hänen maineensa levisi sieltä koko Syyriaan. Hänen luokseen tuotiin kaikki erilaisista taudeista kärsivät ihmiset -- niin pahojen henkien vaivaamat kuin kuunvaihetautiset* ja halvaantuneetkin -- ja hän paransi heidät. 25 Hänen perässään kulki suuri joukko ihmisiä. Heitä oli lähtenyt Galileasta ja Dekapoliin alueelta, Jerusalemista ja Juudeasta sekä Jordanin toiselta puolen. Raamatusta löytyy kirjoitti:
Evankeliumi Matteuksen mukaan
Jeesuksen kaste
13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi. 14 Johannes esteli ja sanoi: "Sinäkö tulet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!" 15 Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä.
16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. 17 Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."
Jeesuksen maine leviää
23 Jeesus kulki sitten joka puolella Galileaa. Hän opetti seudun synagogissa, julisti ilosanomaa Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat. 24 [i] Hänen maineensa levisi sieltä koko Syyriaan. Hänen luokseen tuotiin kaikki erilaisista taudeista kärsivät ihmiset -- niin pahojen henkien vaivaamat kuin kuunvaihetautiset* ja halvaantuneetkin -- ja hän paransi heidät. 25 Hänen perässään kulki suuri joukko ihmisiä. Heitä oli lähtenyt Galileasta ja Dekapoliin alueelta, Jerusalemista ja Juudeasta sekä Jordanin toiselta puolen.Kumma kun missään muualla kuin kymmeniä vuosia myöhemmin kirjoitetuissa teksteissä ei kerrota sanallakaan noin kuuluisasta ja suuria väkijoukkoja liikutelleesta miehestä...
Mistähän se mahtaisi johtua?- a-nonyymi
jimmyogg kirjoitti:
Kumma kun missään muualla kuin kymmeniä vuosia myöhemmin kirjoitetuissa teksteissä ei kerrota sanallakaan noin kuuluisasta ja suuria väkijoukkoja liikutelleesta miehestä...
Mistähän se mahtaisi johtua?Mitä tekstejä meillä on ylipäätään käytettävissä tuolta ajalta tuosta paikasta - ei luultavasti ehkä todennäköisesti mitään! Historioitsija Josephus kirjoitti vähän myöhemmin kyllä Jeesuksesta. Kerro mitä muita tekstejä on olemassa tuolta ajalta roomalaisten miehittämästä juutalaisten maasta?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuus a-nonyymi kirjoitti:
Mitä tekstejä meillä on ylipäätään käytettävissä tuolta ajalta tuosta paikasta - ei luultavasti ehkä todennäköisesti mitään! Historioitsija Josephus kirjoitti vähän myöhemmin kyllä Jeesuksesta. Kerro mitä muita tekstejä on olemassa tuolta ajalta roomalaisten miehittämästä juutalaisten maasta?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuusTuotapa juuri tarkoitinkin, että ei ole mitään tekstejä. Ainoastaan ut:n evankeliumeissa kerrotaan Jeesukseta ja tämän väitetystä suosiosta ja ihmeteoista yhtään mitään. Mitenkään spuolueettomana lähteenä tätä ei voi pitää.
Josephuksen lyhyt viittauskin Jeesukseen / Kristukseen on kyseenalainen, eikä sitäkään voi pitää luotettavana eikä välttämättä edes autenttisena.- Raamattu on
jimmyogg kirjoitti:
Tuotapa juuri tarkoitinkin, että ei ole mitään tekstejä. Ainoastaan ut:n evankeliumeissa kerrotaan Jeesukseta ja tämän väitetystä suosiosta ja ihmeteoista yhtään mitään. Mitenkään spuolueettomana lähteenä tätä ei voi pitää.
Josephuksen lyhyt viittauskin Jeesukseen / Kristukseen on kyseenalainen, eikä sitäkään voi pitää luotettavana eikä välttämättä edes autenttisena." Tuotapa juuri tarkoitinkin, että ei ole mitään tekstejä."
Mitäs muita silloisen ajan tekstejä löydät ? Yli 2000v. on pitkä aika. Raamattu on kirjoitti:
" Tuotapa juuri tarkoitinkin, että ei ole mitään tekstejä."
Mitäs muita silloisen ajan tekstejä löydät ? Yli 2000v. on pitkä aika.Onhan tuolta ajalta ja vanhempiakin kirjoituksia säilynyt sellaisenaan mm. Egyptissä, hautakirjoituksissa ja kaiverruksissa jne. Myös esimerkiksi Platonin ja monen muun antiikin Kreikan filosofin kirjoituksia on säilynyt vielä vanhemmilta ajoilta. Ja ei, ei tietenkään alkuperäisinä kääröinä tms, mutta kirjoituksia on kopioitu ja muut myöhemmät kirjoittajat ovat lainanneet ja viitanneet alkuperäisiin, joten myöhempien kopioiden ja viittausten sekä lainausten pohjalta on pystytty rakentamaan alkuperäisiä tekstejä uudelleen.
Tekstien ajoittamiseeneri aikakausilta säilyneiden kappaleiden, kirjoitustyylien, viittausten ja lainausten, tunnettujen tapahtumien yms. kautta on myös omat menetelmänsä.
- SNF
Varhaisimmat kristilliset teksi (Paavali ja Tuomaksen evankeliumi) eivät kerro maallisesta, äskettäin eläneestä Jeesuksesta mitään. Mahdollista, että Jeesusta ei ole ollut olemassakaan vaan kyseessä onkin myyttien pohjalta syntynyt kertomus
- mmmmm666611111111111
jeesus oli myös pietari
https://kirja.elisa.fi/ekirja/rakkaus-0
luku 4 ja hämmästy- ???
Ja ite taidat olla pihalla kuin lumiukko... ;)
- +++
Uuden testamentin syntyaikoihin suosituin kirjoitusmateriaali oli papyrus. Sitä valmistettiin leikkaamalla papyruskaislan (Cyperus papyrus) ruo’osta pitkiä suikaleita, jotka liimattiin toisiinsa kahdessa kerroksessa, pystyyn ja vaakaan. Näin saatu papyrusarkki kuivattiin ja tasoitettiin hohkakivellä.
Vähässä-Aasiassa sen kilpailijaksi nousi vähitellen Pergamonin kaupungin mukaan nimetty kotieläinten nahasta valmistettu pergamentti. Myös pergamenttia käytettiin aluksi kääröinä, mutta UT:n tekstiä sisältäviä pergamenttikääröjä ei ole löytynyt.
Pitkää teosta oli hankala käyttää käärönä. 200-luvulla antiikin kirjamarkkinoille ilmaantuikin koodeksi (lat. codex ’kirja’), papyrus- tai pergamenttilehdistä sidottu kirja. Koska varhaisimmat löydetyt koodeksit ovat kristillisiä tekstejä, koodeksia on pidetty kristittyjen keksintönä.
Varhaisin löydetty Uuden testamentin tekstiä sisältävä papyrus on ajoitettu käsialan perusteella 100-luvulle – Ryland Pap. p52 (Joh. 18:31–33, 37–38) noin vuodelta 140. Useimmista Uuden testamentin kirjoista on löydetty papyruskäsikirjoitusten katkelmia 200-luvulta: Matteuksen evankeliumista niitä on tavattu 11 eri luvusta seitsemässä eri käsikirjoituksessa, Markuksesta kahdeksasta luvusta yhdessä käsikirjoituksessa (Chester Beatty I, p45). Luukkaan evankeliumista on luettavissa suurin osa (mm. luvut 9–17, 22–24 lähes täydellisesti) käsikirjoituksessa p75 (P. Bodmer XIV, XV). Johannes on säilynyt koko pituudeltaan (tosin luvut 14–21 epätäydellisesti) papyruskäsikirjoituksessa p66 (P. Bodmer II), ja luvut 1–15 pienin puuttein käsikirjoituksessa p75.
Kun Konstantinus Suuri (keisarina 306–337) nosti kristinuskon valtionuskonnoksi, käsikirjoitusten tarve kasvoi räjähdysmäisesti. Alettiin tuottaa suuria, koko kreikankielisen Vanhan testamentin (Septuaginta) ja Uuden testamentin sisältäviä pergamenttikoodekseja. Näitä on säilynyt 300-luvulta kaksi: Codex Sinaiticus (א, 01)ja
Codex Vaticanus (B, 03; sivujen katoamisen takia puuttuu Pastoraalikirjeet, Filem., Hepr. 9:14–13:25 ja Ilm.). Näitä pidetään eräiden papyrusten ohella luotettavimpina Uuden testamentin tekstin lähteinä. Lisäksi 400-luvulta on säilynyt Codex Alexandrinus (A, 02; koodeksista puuttuvat suurin osa Matteusta, Joh. 6:50–8:52 sekä 2. Kor. 4:13–12:7). He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen
syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.joh 8:6
Syytetyn naisen kohdalla,vetosivat Mooseksi laikiin antaa meille määräyken tälläiset on kivitettävä.
Top 10- epäselvää
Miten tämä nyt kuuluu asiaan?
epäselvää kirjoitti:
Miten tämä nyt kuuluu asiaan?
*Miten tämä nyt kuuluu asiaan?*Miksi jeesus ei kirjoittanut elin aikanaa,sen sijaan hän kirjoitti maahan
- 1213
"Miksi jeesuksesta ei kirjoitettu mitään hänen elinajoilta? "
Minun mielestäni ei ole ythään todistetta, ettei Jeesuksesta kirjoitettu elinaikanaan. Jos tekstejä ei ole löytynyt, se ei todista, etttei niitä ole kirjoitettu.
On kuitenkin selvää, että samat jotka pyrkivät tapaaa Jeesuksen opetuslapsia, pyrkivät varmasti hävittämään kaikki tekstit Jeesuksesta. Olisi tarinan logiikan vastaista löytää paljoa tekstiä Jeesuksesta.- SNF
eli todisteiden puuttuminen onkin todiste?
- kopittelija007.
SNF kirjoitti:
eli todisteiden puuttuminen onkin todiste?
Kun sinä SNF kuolet niin sinusta ei kukaan enää puhu mitään ja se on todiste ettei sinua ole ollut olemassakaan....
- SNF
kopittelija007. kirjoitti:
Kun sinä SNF kuolet niin sinusta ei kukaan enää puhu mitään ja se on todiste ettei sinua ole ollut olemassakaan....
Jos minä johtaisin suuria kansanjoukkoja ja tekisin suurta huomiota herättäviä ihmetekoja, minusta varmasti jäisi aikalaiskirjoituksia ja -dokumentaatiota talteen. Ja jää minusta muutenkin, valokuvia ja ainakin muutama lopulta yhdentekevä kirjoitus nettiin.
Sinänsä minulle on yhdentekevää jääkö minusta mitään todistusaineistoa. Toivottavasti kukaan ei minun nimissäni vaadi ketään lopettamaan omaa ajattelua tai muutenkaan sokeasti seuraamaan minun dokumentoimattomia, väitettyjä sanomisiani. Minulle riittä se, että toivoakseni ne ihmiset jotka minulle ovat tärkeitä ja joille minä olen tärekä, muistavat minut aikanaan koitttavan kuolemankin jälkeen. Minä en ole täällä sitä katsomassa, enkä vaatimassa heiltä mitään. - 1213
SNF kirjoitti:
Jos minä johtaisin suuria kansanjoukkoja ja tekisin suurta huomiota herättäviä ihmetekoja, minusta varmasti jäisi aikalaiskirjoituksia ja -dokumentaatiota talteen. Ja jää minusta muutenkin, valokuvia ja ainakin muutama lopulta yhdentekevä kirjoitus nettiin.
Sinänsä minulle on yhdentekevää jääkö minusta mitään todistusaineistoa. Toivottavasti kukaan ei minun nimissäni vaadi ketään lopettamaan omaa ajattelua tai muutenkaan sokeasti seuraamaan minun dokumentoimattomia, väitettyjä sanomisiani. Minulle riittä se, että toivoakseni ne ihmiset jotka minulle ovat tärkeitä ja joille minä olen tärekä, muistavat minut aikanaan koitttavan kuolemankin jälkeen. Minä en ole täällä sitä katsomassa, enkä vaatimassa heiltä mitään."Jos minä johtaisin suuria kansanjoukkoja ja tekisin suurta huomiota herättäviä ihmetekoja, minusta varmasti jäisi aikalaiskirjoituksia ja -dokumentaatiota talteen."
Paitsi jos olisit hallitsijoiden vihaama ja tulisit teloitetuksi heidän toimesta.
On mielestäni hassua kuvitella, että ne, jotka murhasivat Jeesuksen, säilyttäisivät Jeesuksesta ylistäviä kirjoituksia. Vaikea kuvitella, että Jeesuksen murhaajat haluaisivat säilyttää mitään tekstiä hänestä jälkipolville, se olisi erittäin epäloogista. - Lässyn lässyn
Jeesus on fiktio. Todisteita mistään muustakaan ei ole.
- Laarin. :-)
1213 kirjoitti:
"Jos minä johtaisin suuria kansanjoukkoja ja tekisin suurta huomiota herättäviä ihmetekoja, minusta varmasti jäisi aikalaiskirjoituksia ja -dokumentaatiota talteen."
Paitsi jos olisit hallitsijoiden vihaama ja tulisit teloitetuksi heidän toimesta.
On mielestäni hassua kuvitella, että ne, jotka murhasivat Jeesuksen, säilyttäisivät Jeesuksesta ylistäviä kirjoituksia. Vaikea kuvitella, että Jeesuksen murhaajat haluaisivat säilyttää mitään tekstiä hänestä jälkipolville, se olisi erittäin epäloogista.Kyllä kuolemaan tuomituista jää merkintä.
On täysin epäloogista väittää täysin todistamattomia uskomuksia todeksi. 1213 kirjoitti:
"Jos minä johtaisin suuria kansanjoukkoja ja tekisin suurta huomiota herättäviä ihmetekoja, minusta varmasti jäisi aikalaiskirjoituksia ja -dokumentaatiota talteen."
On mielestäni hassua kuvitella, että ne, jotka murhasivat Jeesuksen, säilyttäisivät Jeesuksesta ylistäviä kirjoituksia. Vaikea kuvitella, että Jeesuksen murhaajat haluaisivat säilyttää mitään tekstiä hänestä jälkipolville, se olisi erittäin epäloogista.Valtaapitävien salaliitot, kuten kaikkien silminnäköijöiden ja todisteiden hävittäminen, onnistuvatkin aina menestyksekkäästi. Jo antiikin ajoista saakka.
Miten sitten Paavalin kirjoitukset säilyivät? Tai evankeliumit?
On mielestäni hassua kuvitella, että evankeliumien mukaan niin suositusta ja hämmästyttäviä tekoja ympäriinsä tehneestä miehestä ei olisi jäänyt jälkeäkään mihinkään omalta ajaltaan. Ei ylistäviä kirjoituksia, ei mustamaalavia. Jos raamatun tarinoita olisi uskominen, mies ehti häärätä pitkin ja poikin ihmetekojensa kanssa useamman vuoden, eikä silti mitään silminnäkijäviittauksia missään. Pääsiaisen tapahtumia tarinoiden mukaan todisti sankat ihmisjoukot, eikä näistäkään yhtään aikalaiskertomusta tai edes viittausta sellaisiin missään.- A&O
Lässyn lässyn kirjoitti:
Jeesus on fiktio. Todisteita mistään muustakaan ei ole.
Raamatun tuhansia vuosia vanhat profetiat tulevat osoittamaan...ja ovat jo suurelta osalta osoittaneet...että Jeesus elää ja Raamatun sanoma on totta! :)
Omassa elämässäni Jeesus on rukouksen kautta tehnyt useita ihmeitä...ei voi muuta kuin uskoa evankeliumi, kun on itse henk.koht. kokemuksia hyvästä ja rakastavasta Jumalasta. Eikä muuten ole harhaa eikä fiktiota vaan totista totta, minkä monet muutkin ihmiset ovat saaneet todeta! ;) A&O kirjoitti:
Raamatun tuhansia vuosia vanhat profetiat tulevat osoittamaan...ja ovat jo suurelta osalta osoittaneet...että Jeesus elää ja Raamatun sanoma on totta! :)
Omassa elämässäni Jeesus on rukouksen kautta tehnyt useita ihmeitä...ei voi muuta kuin uskoa evankeliumi, kun on itse henk.koht. kokemuksia hyvästä ja rakastavasta Jumalasta. Eikä muuten ole harhaa eikä fiktiota vaan totista totta, minkä monet muutkin ihmiset ovat saaneet todeta! ;)Mistä nimenomaisista profetioista on kysymys, ja miten ne ovat toteutuneet?
- yötyö
jimmyogg kirjoitti:
Mistä nimenomaisista profetioista on kysymys, ja miten ne ovat toteutuneet?
Lue Raamattusi (jos sellaisen omistat) pariin kolmeen kertaan ajatuksella lävitse niin ehkäpä sinullekin alkaa em.profetiat kirkastumaan...jos nimittäin kiinnostaa. Sieltä ne löytyvät kaikki...
yötyö kirjoitti:
Lue Raamattusi (jos sellaisen omistat) pariin kolmeen kertaan ajatuksella lävitse niin ehkäpä sinullekin alkaa em.profetiat kirkastumaan...jos nimittäin kiinnostaa. Sieltä ne löytyvät kaikki...
Olen lukenutkin. En kuitenkaan ole löytänyt yhtään toteutunutta profetiaa.
Voisitko ystävällisesti listata vaikka edes viisi raamatun toteutunutta profetiaa; siis profeti missä/milloin/miten toteutunut, ja mistä tämän voi todentaa? Kiitos.- 1213
jimmyogg kirjoitti:
Valtaapitävien salaliitot, kuten kaikkien silminnäköijöiden ja todisteiden hävittäminen, onnistuvatkin aina menestyksekkäästi. Jo antiikin ajoista saakka.
Miten sitten Paavalin kirjoitukset säilyivät? Tai evankeliumit?
On mielestäni hassua kuvitella, että evankeliumien mukaan niin suositusta ja hämmästyttäviä tekoja ympäriinsä tehneestä miehestä ei olisi jäänyt jälkeäkään mihinkään omalta ajaltaan. Ei ylistäviä kirjoituksia, ei mustamaalavia. Jos raamatun tarinoita olisi uskominen, mies ehti häärätä pitkin ja poikin ihmetekojensa kanssa useamman vuoden, eikä silti mitään silminnäkijäviittauksia missään. Pääsiaisen tapahtumia tarinoiden mukaan todisti sankat ihmisjoukot, eikä näistäkään yhtään aikalaiskertomusta tai edes viittausta sellaisiin missään."On mielestäni hassua kuvitella, että evankeliumien mukaan niin suositusta ja hämmästyttäviä tekoja ympäriinsä tehneestä miehestä ei olisi jäänyt jälkeäkään mihinkään omalta ajaltaan. "
Kyllä Jeesuksesta jälki jäi, hänet tavanneiden mieleen ja sieltä se sitten kulki eteen päin, koska kaikkia Jeesuksen opetuslapsia ei onnistuttu tappamaan. - no löytyykö
jimmyogg kirjoitti:
Olen lukenutkin. En kuitenkaan ole löytänyt yhtään toteutunutta profetiaa.
Voisitko ystävällisesti listata vaikka edes viisi raamatun toteutunutta profetiaa; siis profeti missä/milloin/miten toteutunut, ja mistä tämän voi todentaa? Kiitos.ei tainnut löytyä yhtään esimerkkiä`?
- Järkyttävää
En ole koskaan ymmärtänyt uskovaisten sekoilua.
- Mitä täältä haet?
...joten olisi ehkä viisasta poistua???
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663245
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272303Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681869Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281785Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161421- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291271Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177