Alkoholituotteiden ostaminen alaikäisen kanssa

Ymmällään

Ihmettelen tuota, että alkoholia ei myydä, jos on alaikäinen mukana, tai hän ei pysty todistamaan ikäänsä.

Olen 30-vuotias ikäistäni nuoremman näköinen ja mieheni on 40 v. Jokin aika sitten olimme yhdessä ruokaostoksilla ja mies osti muutaman pilsnerin. Myyjätyttö kysyi olemmeko yhdessä ja kun kerroin että kyllä olemme, niin hän vaati saada nähdä paperini. Jos minulla ei olisi ollut niitä mukana, emme olisi saaneet ostettua muutamaa pilsneriä LIDL:istä.

Eilen mieheni oli poikansa kanssa ruokaostoksilla ja ottivat muutaman saunakaljan. Taas kysyttiin papereita pojalta, joka on 18 v. Jos hän olisi ollut 17, niin olisiko hänen 40 v. isänsä joutunut jättämään saunakaljat kauppaan? Eikö vanhemmat voi enää käydä lapsineen kaupassa ja ostaa muutamaa olutta? Miten näin voi olla. Pitääkö alaikäisen tai paperittoman jäädä ulos odottamaan?

147

9461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian tiukas menny

      Kyllä varmaan jos poika olis ollu 17v niin kaljat olis jääny siihen.

      Samaa mieltä kyllä, että nää rajoitukset menee jo liian pitkälle.

      Onneks on Viro jossa on järkevämpi alkoholi laki ja sinne pääsee välillä pakoon tätä naurettaavaa pelleilyä.

      • Per....een juopot

        Eikö teitä hävetä ostaa viinaa ruokakaupasta. Jos ei, niin sitten ei pitäisi näissä kaupan rajoituksissakaan olla mitään harmiteltavaa.


      • abs-
        Per....een juopot kirjoitti:

        Eikö teitä hävetä ostaa viinaa ruokakaupasta. Jos ei, niin sitten ei pitäisi näissä kaupan rajoituksissakaan olla mitään harmiteltavaa.

        ruokakaupassa ei myydä viinaa


      • kkcxlxljfkfkcjcx
        abs- kirjoitti:

        ruokakaupassa ei myydä viinaa

        Virossa ja saksassa myydään. Ja ei, minua ei hävettänyt viinan osto ruokakaupasta. Kerran minua on ruokakaupassa hävettänyt. Ostin tuorekurkun, kortsuja ja oliiviöljyä. Vasta hihnalla huomasin tuon kokoonpanon koomisuuden. Ja ei, kukin tuote meni siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettukin:)


      • suomessa ei
        Per....een juopot kirjoitti:

        Eikö teitä hävetä ostaa viinaa ruokakaupasta. Jos ei, niin sitten ei pitäisi näissä kaupan rajoituksissakaan olla mitään harmiteltavaa.

        Ei Suomen ruokakaupassa viinaa myydä. Kaljaa ja lonkkua yms 4.7 % asti. Virossa toki on jopa 80% viinaa


      • Nykyään normaalia
        kkcxlxljfkfkcjcx kirjoitti:

        Virossa ja saksassa myydään. Ja ei, minua ei hävettänyt viinan osto ruokakaupasta. Kerran minua on ruokakaupassa hävettänyt. Ostin tuorekurkun, kortsuja ja oliiviöljyä. Vasta hihnalla huomasin tuon kokoonpanon koomisuuden. Ja ei, kukin tuote meni siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettukin:)

        ...eli anaaliin.


      • VILUTTAA123
        Per....een juopot kirjoitti:

        Eikö teitä hävetä ostaa viinaa ruokakaupasta. Jos ei, niin sitten ei pitäisi näissä kaupan rajoituksissakaan olla mitään harmiteltavaa.

        "Eikö teitä HÄVETÄ ostaa VIINAA ruokakaupasta". No perhansa sentään, kerros nyt mistä ruokakaupasta saa viinaa? Mitäs hävettävää siinä on jos ostaa KESKIKALJAA (ei ole viinaa) ruokakaupasta?? Ostetaanhan sieltä kortsuja, terveyssiteitä ym INTIIMIÄ.. Haloo pahvi, eletään vuotta 2014


      • Kotkis
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        "Eikö teitä HÄVETÄ ostaa VIINAA ruokakaupasta". No perhansa sentään, kerros nyt mistä ruokakaupasta saa viinaa? Mitäs hävettävää siinä on jos ostaa KESKIKALJAA (ei ole viinaa) ruokakaupasta?? Ostetaanhan sieltä kortsuja, terveyssiteitä ym INTIIMIÄ.. Haloo pahvi, eletään vuotta 2014

        Meidän kaupasta saa viinaa, huoria ja huumeita. Lisäksi saat kauppiaalta persettä.


      • lollotiloo
        Kotkis kirjoitti:

        Meidän kaupasta saa viinaa, huoria ja huumeita. Lisäksi saat kauppiaalta persettä.

        "Kauppias hoitaa homman".


      • kjhdsakjhjladfgjkdf
        Nykyään normaalia kirjoitti:

        ...eli anaaliin.

        Sillä estetään alkoholin välittäminen alaikäisille. Se nyt on vaan on tiimityötä, eli jokainen joutuu vähän joustamaan. Älä ota poikaa kauppareissulle jos ostat alkoholia. Jos luulitte, että alkoholin välittäminen nuorille estetään esduskunnan penkiltä käsin niin miettikääpä uudestaan. Ei ole kansanedustajien eikä EU:n vika, että realiteetit tässä todellisuudessa on mitä on.


      • Spurguja ovat
        kjhdsakjhjladfgjkdf kirjoitti:

        Sillä estetään alkoholin välittäminen alaikäisille. Se nyt on vaan on tiimityötä, eli jokainen joutuu vähän joustamaan. Älä ota poikaa kauppareissulle jos ostat alkoholia. Jos luulitte, että alkoholin välittäminen nuorille estetään esduskunnan penkiltä käsin niin miettikääpä uudestaan. Ei ole kansanedustajien eikä EU:n vika, että realiteetit tässä todellisuudessa on mitä on.

        Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa.

        Nuorimmille lapsille vanhempiensa kännäilyjen seuraaminen jättää muuttumattomia käsityksiä vanhempiaan kohtaan, ja muuttaa myös lapsen koko kehitystä.


      • nnfldkkfldldkfkfl
        kjhdsakjhjladfgjkdf kirjoitti:

        Sillä estetään alkoholin välittäminen alaikäisille. Se nyt on vaan on tiimityötä, eli jokainen joutuu vähän joustamaan. Älä ota poikaa kauppareissulle jos ostat alkoholia. Jos luulitte, että alkoholin välittäminen nuorille estetään esduskunnan penkiltä käsin niin miettikääpä uudestaan. Ei ole kansanedustajien eikä EU:n vika, että realiteetit tässä todellisuudessa on mitä on.

        No ei tuolla mitään estetä, kiusantekoa ja kyykyttämistä tuo on. Jos joku hakee teineille kaljaa, ei se niitä kauppaan mukaan ota, vaan raha ja tuotteet vaihtaa omistajaa kulman takana piilossa.


      • Nainen31vuotta
        Spurguja ovat kirjoitti:

        Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa.

        Nuorimmille lapsille vanhempiensa kännäilyjen seuraaminen jättää muuttumattomia käsityksiä vanhempiaan kohtaan, ja muuttaa myös lapsen koko kehitystä.

        "Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa."

        Onko sinulla jotain perusteita väitteesi tueksi? Mietin vaan, kun omat vanhempani ovat ostaneet silloin tällöin saunakaljaa/siideriä tai juhlapyhinä viiniä ja ihan samalla kauppareissulla missä minäkin olen ollut lapsena mukana. Samoin ulkomaan matkoilta tai risteilyiltä on alkoholia juotu ja ostettu. Humalassa en ole kuitenkaan nähnyt vanhempiani koskaan, ja käytän itsekin hyvin vähän alkoholia. Mitään traumoja tai muutakaan vinoutumaa ei minulle jäänyt, vaikka ruokakärrysä olikin joskus kaljapullo, tai kauppareissun jälkeen käytiin alkossa ostamassa viinipullo. Kyllä ne lapsuuden vinoumat jostain ihan muunlaisesta toiminnasta syntyy.


      • ...traumat on
        Nainen31vuotta kirjoitti:

        "Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa."

        Onko sinulla jotain perusteita väitteesi tueksi? Mietin vaan, kun omat vanhempani ovat ostaneet silloin tällöin saunakaljaa/siideriä tai juhlapyhinä viiniä ja ihan samalla kauppareissulla missä minäkin olen ollut lapsena mukana. Samoin ulkomaan matkoilta tai risteilyiltä on alkoholia juotu ja ostettu. Humalassa en ole kuitenkaan nähnyt vanhempiani koskaan, ja käytän itsekin hyvin vähän alkoholia. Mitään traumoja tai muutakaan vinoutumaa ei minulle jäänyt, vaikka ruokakärrysä olikin joskus kaljapullo, tai kauppareissun jälkeen käytiin alkossa ostamassa viinipullo. Kyllä ne lapsuuden vinoumat jostain ihan muunlaisesta toiminnasta syntyy.

        Kyllä ne traumat muustakin voi syntyä. Sekin on totta.

        Sinä todistat juuri väitettäni:

        "Humalassa en ole kuitenkaan nähnyt vanhempiani koskaan"
        "Mitään traumoja tai muutakaan vinoutumaa ei minulle jäänyt"

        Jos olisit nähnyt, traumat olisi. Nimimerkillä...


      • 14+8
        ...traumat on kirjoitti:

        Kyllä ne traumat muustakin voi syntyä. Sekin on totta.

        Sinä todistat juuri väitettäni:

        "Humalassa en ole kuitenkaan nähnyt vanhempiani koskaan"
        "Mitään traumoja tai muutakaan vinoutumaa ei minulle jäänyt"

        Jos olisit nähnyt, traumat olisi. Nimimerkillä...

        Kaikki myötätunto sinulle, jos olet joutunut kärsimään vanhempasi alkoholismista. Oikeat hoitokeinot alkoholismiin yhteiskunnassamme ovat kuitenkin terapia ja lääkehoito, ei alkoholin myyntikielto kaikilta tai kaikkien kontrolloiminen. Jos juoppo haluaa viinaa, juoppo hakee sitä lapsen kanssa tai ilman. Ylipäätäänkin kaupan kassa ei ole mikään sosiaalitäti, sitä varten on eri ihmiset (työterveyshuolto, päiväkodit, koulut jne), ennemmin vaikka naapurit joiden tehtävä on puuttua ongelmatapauksiin.


      • gtkt
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        "Eikö teitä HÄVETÄ ostaa VIINAA ruokakaupasta". No perhansa sentään, kerros nyt mistä ruokakaupasta saa viinaa? Mitäs hävettävää siinä on jos ostaa KESKIKALJAA (ei ole viinaa) ruokakaupasta?? Ostetaanhan sieltä kortsuja, terveyssiteitä ym INTIIMIÄ.. Haloo pahvi, eletään vuotta 2014

        Ainakin virosta ja Saksasta ja espaniasta saa ruokakauoasta viinaa. On kait muitakin maita. Suomessa saa vaan kaljaa ei viiinaa. Kalja ei ole mikään viina.


      • HolhouksKyllästKusip

        Suositukseni on mennä samaan kauppaan paperienkysymispelleilytapauksen jälkeen. Lapata hihnalle sellaisen papereita salettiin kysyvän kassamyyjän kohdalle about 80 tölkkiä kaljaa. Kuulla se kysymys "onko sulla papereita", sitten pokkana vastata että "Eipä ole, heihei", ja jättää ne tölkit siihen. Ihan hyvän aikaa saa miettiä kannattaako kysyä papereita selvästi yli 18-vuotiaalta tyypiltä niitä kaljoja takaisin kuskatessaan.

        Tiedän eräästä lähikaupasta erään kyylämyyjän, joka kysyy aina paperit, vaikka tietää minun olevan jo melkein kolmekymppinen. Silti joka kerta kysyy paperit, ilmeisesti koska aivoissa on perustavanlaatuinen vika. Tykkää ilmeisesti myös kiikuttaa kaljoja urakalla takaisin hyllyyn.


      • VILUTTAA 123
        Spurguja ovat kirjoitti:

        Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa.

        Nuorimmille lapsille vanhempiensa kännäilyjen seuraaminen jättää muuttumattomia käsityksiä vanhempiaan kohtaan, ja muuttaa myös lapsen koko kehitystä.

        "Ne samat ihmiset jotka ostavat lastensa kanssa kaljoja, myöskin ovat avoimesti kännissä lastensa seurassa"

        Sanoisin että OHHOH, taas yksi "todella fiksu
        neropatti" pääsi oikein loistamaan "tiedoillansa". Joko olet eläkeikään ehtinyt naapurikyttääjä ja kaikkien inhoma vanha kääpä, joka kiusaa ympäristöään noilla sairailla väitteillä. Tai sitten olet todella katkera vanhapiika ämmä


      • Sannnnnnni
        nnfldkkfldldkfkfl kirjoitti:

        No ei tuolla mitään estetä, kiusantekoa ja kyykyttämistä tuo on. Jos joku hakee teineille kaljaa, ei se niitä kauppaan mukaan ota, vaan raha ja tuotteet vaihtaa omistajaa kulman takana piilossa.

        Mielestäni vanhemmuuden todistaminen pitäisi riittää; jos joku randomi nelikymppinen joka ei lapselle ole mitään sukua olisi teinin kanssa alkoholiostoksilla niin sitten itsellänikin heräisi kysymys että mitä oikein tapahtuu. Ja kyllä meillä on käynyt niin että aviomieheni kanssa ostoksilla ei ole sitä saunakaljaa myyty koska paperit jäivät, vaikka olenkin itse kolmikymppinen nyt, kuten mieskin. Sitä en kuitenkaan pidä isona asiana, ei niiden paperien roudaamisesta niin suurta vaivaa ole. Sensijaan se ajatus että oma lapsi pitäisi jättää parkkihalliin tai jonnekin valvomatta seisoskelemaan kun tekee normaaleja parin viikon ostoksia on kyllä outo.


      • Hehheh vaan
        kjhdsakjhjladfgjkdf kirjoitti:

        Sillä estetään alkoholin välittäminen alaikäisille. Se nyt on vaan on tiimityötä, eli jokainen joutuu vähän joustamaan. Älä ota poikaa kauppareissulle jos ostat alkoholia. Jos luulitte, että alkoholin välittäminen nuorille estetään esduskunnan penkiltä käsin niin miettikääpä uudestaan. Ei ole kansanedustajien eikä EU:n vika, että realiteetit tässä todellisuudessa on mitä on.

        "Sillä estetään alkoholin välittäminen alaikäisille. Se nyt on vaan on tiimityötä, eli jokainen joutuu vähän joustamaan"

        Eikös tämä ole vähän koominen kommentti eli "estetään alkoholin välittäminen alaikäisille" ?

        Se mitä olen nähnyt on niin, että muksut antavat rahan kaupan ulkopuolella ja aikuinen käy ostamassa sekä tuo alkoholin naperoille - eivät ne mukana roiku.

        Itse ollessani 17v. pyysin erästä tuttua aikuista hakemaan minulle kolme pulloa kaljaa. Annoin rahat ja odottelin aivan muualla, kun heppu palasi kauppareissulta.


      • Pysy ajantasalla
        HolhouksKyllästKusip kirjoitti:

        Suositukseni on mennä samaan kauppaan paperienkysymispelleilytapauksen jälkeen. Lapata hihnalle sellaisen papereita salettiin kysyvän kassamyyjän kohdalle about 80 tölkkiä kaljaa. Kuulla se kysymys "onko sulla papereita", sitten pokkana vastata että "Eipä ole, heihei", ja jättää ne tölkit siihen. Ihan hyvän aikaa saa miettiä kannattaako kysyä papereita selvästi yli 18-vuotiaalta tyypiltä niitä kaljoja takaisin kuskatessaan.

        Tiedän eräästä lähikaupasta erään kyylämyyjän, joka kysyy aina paperit, vaikka tietää minun olevan jo melkein kolmekymppinen. Silti joka kerta kysyy paperit, ilmeisesti koska aivoissa on perustavanlaatuinen vika. Tykkää ilmeisesti myös kiikuttaa kaljoja urakalla takaisin hyllyyn.

        Vuodesta 2013 alkaen päivittäistavarakaupoilla on ohjeistus jossa paperit kysytään kaikiltä, jotka näyttävät alle 30 vuotiailta.

        http://yle.fi/uutiset/kaupat_sopivat_jatkossa_paperit_kysytaan_alle_30-vuotiaan_nakoisilta/6333094


      • Anonyymi
        Per....een juopot kirjoitti:

        Eikö teitä hävetä ostaa viinaa ruokakaupasta. Jos ei, niin sitten ei pitäisi näissä kaupan rajoituksissakaan olla mitään harmiteltavaa.

        Ei ruokakaupasta saa viinaa...


    • väärää holhousta

      Minun on vaikea kuvitella että alaikäiselle alkoholia välittävä menisi ko. alaikäisen kanssa alkoholin myyntipaikkaan. Taitaa olla vääränlaista holhousta, joka vain rakentaa alkoholille turhaa myyttistä auraa.

      • nkjfjkfkfkgkflfkfkfflf

        Tuota se on suomessa ollut iät ja ajat. Muistan kun juuri täysi-ikäisenä menin kauppaan ja meinasin ostaa sixpackin olutta. No myyjä tivaamaan että ei taida kaverin ikä riittää, tarkoittaen pikkuveljeäni. Totesin, että ei ole kaverisi vaan pikkuveljeni. Ja että kuka hullu 8-vuotiaalle ostaisi kaljaa. Mutta kun niin harvoin myyjä pääsee pätemään, niin kiinnihän sen oli pidettävä. Otin sen packin ja kiskaisin lattialle säpäleiksi ja totesin, että eipä tätä osta kukaan muukaan :) tuon jälkeen kyseisessä kaupassa oli kovinkin hyvä palvelu!


      • NaurettavuudenHuippu
        nkjfjkfkfkgkflfkfkfflf kirjoitti:

        Tuota se on suomessa ollut iät ja ajat. Muistan kun juuri täysi-ikäisenä menin kauppaan ja meinasin ostaa sixpackin olutta. No myyjä tivaamaan että ei taida kaverin ikä riittää, tarkoittaen pikkuveljeäni. Totesin, että ei ole kaverisi vaan pikkuveljeni. Ja että kuka hullu 8-vuotiaalle ostaisi kaljaa. Mutta kun niin harvoin myyjä pääsee pätemään, niin kiinnihän sen oli pidettävä. Otin sen packin ja kiskaisin lattialle säpäleiksi ja totesin, että eipä tätä osta kukaan muukaan :) tuon jälkeen kyseisessä kaupassa oli kovinkin hyvä palvelu!

        Jos on alaikäisiä mukana, niin olette vaan "eri porukkaa" eli alle 18-vuotias ostaa itselleen tikkarin 20-senttisellään ja that's it.


      • mies 38.

        Eihän pojalta voi kysyä paperia jos isä ostaa kaljat. Myyjätyttö ei taida tietää keneltä nitä papereita pitää kysyä. Olen itse 38 v ja olen hakenut täysi ikäiselle kaverilleni useasti kaljaa koska sillä ei ole papereita ja kerran on kysytty papereita s-marketista. Kaveriltani kysyttiin kans vaikka se ei ostanut kaljaa. Sanoin sitten sille myyjälle että ei se voi kysyä kaverin papereita jos se ei osta kaljaa ja myyjän esimies vahvisti asian siinä. Kyllähän se uusi sääntö että alle 30 v näköiseltä kysytään papereita mutta en ole nuorennäköinen.


      • kassatyttö-
        mies 38. kirjoitti:

        Eihän pojalta voi kysyä paperia jos isä ostaa kaljat. Myyjätyttö ei taida tietää keneltä nitä papereita pitää kysyä. Olen itse 38 v ja olen hakenut täysi ikäiselle kaverilleni useasti kaljaa koska sillä ei ole papereita ja kerran on kysytty papereita s-marketista. Kaveriltani kysyttiin kans vaikka se ei ostanut kaljaa. Sanoin sitten sille myyjälle että ei se voi kysyä kaverin papereita jos se ei osta kaljaa ja myyjän esimies vahvisti asian siinä. Kyllähän se uusi sääntö että alle 30 v näköiseltä kysytään papereita mutta en ole nuorennäköinen.

        Olet väärässä!

        Myyjä saa ja myyjiä myös ohjeistetaan kysymään paperit alkoholia/tupakkaa ostavan aikuisen seurassa olevalta alaikäisen näköiseltä! Tällä siis pyritään siihen, ettei tämä aikuinen välittäisi alkoholia/tupakkaa mukana olevalle alaikäiselle. TOKI myyjän pitää osata käyttää harkintakykyään tässä ja päätellä voisiko olla kyse välittämisestä.

        Olen ollut vuosia kassalla töissä ja näin meitä ohjeistetaan. Kyseinen ikäkysely mukanaolijalta kirjataan vielä kassajärjestelmään koodilla "IKÄKYSELY VÄLITYSEPÄILY".

        Mutta todella olen sitä mieltä että iän kysyminen mukanaolijalta on AIVAN NAURETTAVAA HOLHOUSTA. Mutta minkäs myyjänä teet, kun sääntö tulee ylhäältä.


      • teeme sen
        kassatyttö- kirjoitti:

        Olet väärässä!

        Myyjä saa ja myyjiä myös ohjeistetaan kysymään paperit alkoholia/tupakkaa ostavan aikuisen seurassa olevalta alaikäisen näköiseltä! Tällä siis pyritään siihen, ettei tämä aikuinen välittäisi alkoholia/tupakkaa mukana olevalle alaikäiselle. TOKI myyjän pitää osata käyttää harkintakykyään tässä ja päätellä voisiko olla kyse välittämisestä.

        Olen ollut vuosia kassalla töissä ja näin meitä ohjeistetaan. Kyseinen ikäkysely mukanaolijalta kirjataan vielä kassajärjestelmään koodilla "IKÄKYSELY VÄLITYSEPÄILY".

        Mutta todella olen sitä mieltä että iän kysyminen mukanaolijalta on AIVAN NAURETTAVAA HOLHOUSTA. Mutta minkäs myyjänä teet, kun sääntö tulee ylhäältä.

        että emme osta kyseisestä kaupasta tai kauppaketjusta mitään vähään aikaan, panemme sen niinsanotusti "kehittämistauolle".


    • Tsot tsot

      Aloittajalle tiedoksi, että pilsneri on ykkösolutta - siihen ei tarvita papereita.

      Luulisi kolmikymppisen ihmisen tietävän tuollaisen jutun. Joten arvioisin aloittajan kehnoksi provoksi.

      • abs-

        kuule edes simaa ei myydä alakikäsille


      • Tietamaton_moukka

        Ei pidä paikkaansa.

        "Pilsner (eli pilsener tai pils) on lager-tyylinen pohjahiivaoluttyyppi."


      • viktoriaani

        Mistä sitten johtuu kun muutama viikko sitten näin pari teiniä S-marketissa ostavan jotain juomaa (en katsonut mitä juomia oli kyseessä) niin myyjä kysyi heiltä papereita. Teinit vastasivat "Muttä eihän nämä juomat sisällä edes alkoholia!?" Mutta myyjä ei silti myynyt juomia heille.

        Missä oli vika?


      • VILUTTAA123

        Tarvitaan, kun tarvitaan SIMAANKIN!! Prosenttejahan simassa on ihan hirveästi. Kokemusta on, mutta naamataulusta olisi pitänyt huomata,... Olihan se mukavaa kun pentu kassalla kysy vanhalta ihmiseltä papereita, että meikäläinen olisi saanut SIMAhuikat.. Tuumasin typykälle, että noilla prosenteilla tarttis kitata tankkiautollisen verran. Sairasta touhua täällä paskasuomessa


      • Pöljät
        abs- kirjoitti:

        kuule edes simaa ei myydä alakikäsille

        No mitäs käytte junttien S-marketeissa, jossa edes tiramisua ei myydä ilman henkkareita?


      • Niin samaa mieltä
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        Tarvitaan, kun tarvitaan SIMAANKIN!! Prosenttejahan simassa on ihan hirveästi. Kokemusta on, mutta naamataulusta olisi pitänyt huomata,... Olihan se mukavaa kun pentu kassalla kysy vanhalta ihmiseltä papereita, että meikäläinen olisi saanut SIMAhuikat.. Tuumasin typykälle, että noilla prosenteilla tarttis kitata tankkiautollisen verran. Sairasta touhua täällä paskasuomessa

        Jep, alaikäiset ei saa enää ostaa sitä ruokasiideriä, mitä vielä 90-luvulla itse alaikäisenä sain ostaa. Kun siinä on joku 0,4 % alkoholia tai jotain. Toisaalta sellaista siideriä ei juurikaan enää tehdä, ehkä Pirkka-tuotesarjassa vielä on. S-marketeista on tämä paras koko perheen siideri poistunut ja tilalla on äklöjä lighteja ja muita pahanmakuisia. Että rajoitukset on purreet ihan valmistukseenkin jo. Suomi on paskamaa, samaa mieltä. Tästä holhouspolitiikasta pitäisi tehdä seuraavien eduskuntavaalien asiakysymys, ja kansa saisi äänestää sitten järkeviä ihmisiä eikä näitä idiootteja, jotka vaan holhoamisellaan lisää alkoholismia ja häiriökäyttäytymistä.


      • abs- kirjoitti:

        kuule edes simaa ei myydä alakikäsille

        On alkoholia sisältävää simaa, jota ei myydä alaikäisille.


      • Ei oo murkuillakaan
        viktoriaani kirjoitti:

        Mistä sitten johtuu kun muutama viikko sitten näin pari teiniä S-marketissa ostavan jotain juomaa (en katsonut mitä juomia oli kyseessä) niin myyjä kysyi heiltä papereita. Teinit vastasivat "Muttä eihän nämä juomat sisällä edes alkoholia!?" Mutta myyjä ei silti myynyt juomia heille.

        Missä oli vika?

        enään helppoa olla murkku.


      • Huono merkonomi oli
        viktoriaani kirjoitti:

        Mistä sitten johtuu kun muutama viikko sitten näin pari teiniä S-marketissa ostavan jotain juomaa (en katsonut mitä juomia oli kyseessä) niin myyjä kysyi heiltä papereita. Teinit vastasivat "Muttä eihän nämä juomat sisällä edes alkoholia!?" Mutta myyjä ei silti myynyt juomia heille.

        Missä oli vika?

        Myynnissä vika. Kauppoja ei syntynyt.


      • 5687tryurtfyu
        Aavetyttö55 kirjoitti:

        On alkoholia sisältävää simaa, jota ei myydä alaikäisille.

        Onse hieno juttu ettei kefiiriä enää myydä, sillä siinäkin on alkoholia.


      • Ei ykkösoluttakaan saa myydä alle 18-vuotiaalle. Sen lisäksi monet kaupat eivät myy mitään alkoholipitoisia juomia alaikäisille vaikka lakisääteinen raja on 1,2 prosentissa.


      • energiakuoma
        viktoriaani kirjoitti:

        Mistä sitten johtuu kun muutama viikko sitten näin pari teiniä S-marketissa ostavan jotain juomaa (en katsonut mitä juomia oli kyseessä) niin myyjä kysyi heiltä papereita. Teinit vastasivat "Muttä eihän nämä juomat sisällä edes alkoholia!?" Mutta myyjä ei silti myynyt juomia heille.

        Missä oli vika?

        Nykyään jotkut kaupat eivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. Olisiko niistä ollut kyse?


      • Jospa vaikka
        viktoriaani kirjoitti:

        Mistä sitten johtuu kun muutama viikko sitten näin pari teiniä S-marketissa ostavan jotain juomaa (en katsonut mitä juomia oli kyseessä) niin myyjä kysyi heiltä papereita. Teinit vastasivat "Muttä eihän nämä juomat sisällä edes alkoholia!?" Mutta myyjä ei silti myynyt juomia heille.

        Missä oli vika?

        Jos ostivat energiajuomia. Niitä ei alaikäiset saa ostaa.


      • Alkup. aloittaja

        Tiedän että pilsneri on ykköstä. Siksi tämä ihmettely! Siis ihan todellinen tilanne, ostimme LIDL-kaupasta muutaman ykkösen, paperit kysyttiin.


    • ne kassat

      multa kysyttiin henkkarit kun ostin alkoholitonta siideriä.

      • alkohoiton?

        Eikös niissä ole kuitenkin alkoholia


      • liian tarkkaa
        alkohoiton? kirjoitti:

        Eikös niissä ole kuitenkin alkoholia

        Täysin nolla prosenttista siideriä on ja mun mielestä sitä saa alaikäsille myydä koska siinä ei ole alkoholia lainkaan. Enkä ymmärrä tota simankaan kieltämistä. Jossa on alkoholia 0.5% mutta se ei vaikuta lainkaan. Ihan liian tiukasi mennyt näö killot ja verot nostettu taivaisiin. Onneksi on viro. Kai kohta joku suomalainen yrittää mennä tiukentaan vironkin lakeja


      • liian tarkkaa
        alkohoiton? kirjoitti:

        Eikös niissä ole kuitenkin alkoholia

        Täysin nolla prosenttista siideriä on ja mun mielestä sitä saa alaikäsille myydä koska siinä ei ole alkoholia lainkaan. Enkä ymmärrä tota simankaan kieltämistä. Jossa on alkoholia 0.5% mutta se ei vaikuta lainkaan. Ihan liian tiukasi mennyt näö killot ja verot nostettu taivaisiin. Onneksi on viro. Kai kohta joku suomalainen yrittää mennä tiukentaan vironkin lakeja


      • teros
        liian tarkkaa kirjoitti:

        Täysin nolla prosenttista siideriä on ja mun mielestä sitä saa alaikäsille myydä koska siinä ei ole alkoholia lainkaan. Enkä ymmärrä tota simankaan kieltämistä. Jossa on alkoholia 0.5% mutta se ei vaikuta lainkaan. Ihan liian tiukasi mennyt näö killot ja verot nostettu taivaisiin. Onneksi on viro. Kai kohta joku suomalainen yrittää mennä tiukentaan vironkin lakeja

        ensimmäinen sima piikki voi tappaa


      • liian tarkkaa kirjoitti:

        Täysin nolla prosenttista siideriä on ja mun mielestä sitä saa alaikäsille myydä koska siinä ei ole alkoholia lainkaan. Enkä ymmärrä tota simankaan kieltämistä. Jossa on alkoholia 0.5% mutta se ei vaikuta lainkaan. Ihan liian tiukasi mennyt näö killot ja verot nostettu taivaisiin. Onneksi on viro. Kai kohta joku suomalainen yrittää mennä tiukentaan vironkin lakeja

        Siman myyntikielto ei perustu lakiin vaan on täysin kaupan oma päätös.


    • olutt veikko

      Suomen laki yksiselitteisesti sanoo,ettei alaikäiselle saa ostaa eikä pidä myöskään välittää alkoholi pitoisia juomia,joten kaupoilla on ilmeisesti sellainen ns turvamarginaali olemassa ettei alaikäisen seurassa oleva ostaisi seurassaan olevalle alaikäiselle alkoholia.Ja mitä alkoholin nauttimiseen itsessään tulee niin kyllä kaduilla ja etenkin juhlapäivinä kuten juhannus jne näkee alaikäisten nauttivan alkoholia mutta kyllä ne useimmiten käyttätyvät asiallisesti silloinkin mielestäni enempi aikuiset rellestävät humalassa tekevät tyhmyyksiä oikeastaan nuorisolle voisi antaa suuren plussapisteen siitä etttä he osaavat käyttäytyä jopa alkoholia nauttineena niinkin kohteliaasti:)

      • Mulla on mun 11-vuotias ollu mukana Alkossa, eikä ole kyllä ikinä jätetty viinitonkkaa myymättä. Joko kyse on asiakkaan naamasta tai tosiaan kassan pätemisen tarpeesta, mene ja tiedä.


      • VILUTTAA 123

        Sanoo laki mitä sanoo. Jos mulla on alaikäinen kakarani mukana kaupassa ja ostan pari pulloa bisseä, jos sitä kaljaa ei mulle myydä sillä verukkeella, että on lapsi mukana, niin tavarat jää siihen ja siinä kaupassa käynti loppu. Ruokaostokset on satoja eroja/kk ja siinä kaksi pulloa/kk, voi jokainen miettiä paljonko sitä rahaa kannan siihen liikkeeseen pelkkiin ruoka-aineksiin ja vertaa sitä kahden kaljapullon hintaa. Ei ihme, että kansa vaeltaa etelänaapuriin. Tämä holhousyhteiskunta sen tekee. Vainotaan ja verotetaan. Siinä on tämän päivän ihmisen "elämä". Kansa vetää itseään hirteen tai junan/rekan alle. Saavat luonnollista poistumaa.


      • 20+1
        VILUTTAA 123 kirjoitti:

        Sanoo laki mitä sanoo. Jos mulla on alaikäinen kakarani mukana kaupassa ja ostan pari pulloa bisseä, jos sitä kaljaa ei mulle myydä sillä verukkeella, että on lapsi mukana, niin tavarat jää siihen ja siinä kaupassa käynti loppu. Ruokaostokset on satoja eroja/kk ja siinä kaksi pulloa/kk, voi jokainen miettiä paljonko sitä rahaa kannan siihen liikkeeseen pelkkiin ruoka-aineksiin ja vertaa sitä kahden kaljapullon hintaa. Ei ihme, että kansa vaeltaa etelänaapuriin. Tämä holhousyhteiskunta sen tekee. Vainotaan ja verotetaan. Siinä on tämän päivän ihmisen "elämä". Kansa vetää itseään hirteen tai junan/rekan alle. Saavat luonnollista poistumaa.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


      • 26 kkkk
        inkkupinkku-70 kirjoitti:

        Mulla on mun 11-vuotias ollu mukana Alkossa, eikä ole kyllä ikinä jätetty viinitonkkaa myymättä. Joko kyse on asiakkaan naamasta tai tosiaan kassan pätemisen tarpeesta, mene ja tiedä.

        jos lapsesi olisi jotain n. 15 niin saattaisivat jättää myymättä, kun epäilevät, että hänelle ostat


    • sdfsfs

      Enpä itse moista koskaan huomannut pikkuveljeni (15 vuotta) kanssa kaupalla käydessämme.

      • 4+13

        En myöskään ole tiennyt aiemmin asiasta.Ilmankos paikallinen alkomyyjä
        katsoi vähän oudosti,kun poikani kanssa olimme ostoksilla. Eipä sanonut
        mitään, hyvä kun joku vielä käy alkossa.


    • Oman oksan sahaajat

      Olen ostanut oluet ja muut alkoholijuomat Virosta sen jälkeen, kun suomalaiset kauppiaat alkoivat ihan oma-alotteisesti innokkaammiksi paperinkyttääjiksi kuin mitä laki edellyttää tai mitä edes Alko tekee.

      (Mikään laki ei määrää kysymään papereita 30-vuotiaalta, laissa on pelkästään 18 vuoden ikäraja.)

      • njjgkfkfncmflfkkdf

        Näinpä olen itsekin nykyään tehnyt. Virolaiset ei suhtaudu alkoholiin niin suurella fanaattisuudella kuin suomalaiset. Ja onhan se nyt siellä reilusti halvempaakin, että kannattaa silloin tällöin käydä auto täyttämässä.


      • Almah

        Nykyään kyllä määrätään kysymään paperit jokaiselta, joka kassan mielestä NÄYTTÄÄ alle 30-vuotiaalta. Sellainen kyltti on joka alkoholimyyntipaikan kassalla.


      • Kaupan päätös
        Almah kirjoitti:

        Nykyään kyllä määrätään kysymään paperit jokaiselta, joka kassan mielestä NÄYTTÄÄ alle 30-vuotiaalta. Sellainen kyltti on joka alkoholimyyntipaikan kassalla.

        Se on kaupan oma määräys, EI lakiin perustuva määräys.


      • VILUTTAA123
        Almah kirjoitti:

        Nykyään kyllä määrätään kysymään paperit jokaiselta, joka kassan mielestä NÄYTTÄÄ alle 30-vuotiaalta. Sellainen kyltti on joka alkoholimyyntipaikan kassalla.

        Mieti nyt itsekin. Ensinnäkään se EI OLE laki vaan kauppiaat noudattaa suosituksia ja tekevät itse siitä "lain". Toiseksi, kaupan kassat on pääsääntöiset just 16 v täyttäneitä pikkutyttöjä, jotka eivät osaa katsoa ihmistä onko se kuinka vanha. Ne on töysiä pentuja, ja yrittävät olla paskantärkeitä, mutta odotas kun omat kaverit tulee kaljaostoksille, niin ei varmasti kysytä papereita tai sitten muodon vuoksi kysytään ja kaveri vilauttaa jotain paperilappua. Näin se menee..


      • no kun ei
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        Mieti nyt itsekin. Ensinnäkään se EI OLE laki vaan kauppiaat noudattaa suosituksia ja tekevät itse siitä "lain". Toiseksi, kaupan kassat on pääsääntöiset just 16 v täyttäneitä pikkutyttöjä, jotka eivät osaa katsoa ihmistä onko se kuinka vanha. Ne on töysiä pentuja, ja yrittävät olla paskantärkeitä, mutta odotas kun omat kaverit tulee kaljaostoksille, niin ei varmasti kysytä papereita tai sitten muodon vuoksi kysytään ja kaveri vilauttaa jotain paperilappua. Näin se menee..

        alaikäiset ei saa myydä alkoholia.


      • VILUTTAA123
        no kun ei kirjoitti:

        alaikäiset ei saa myydä alkoholia.

        Aivan, ja nyt on asiakkailla mahdollisuus kysyä kaupan kassoilta henkilöllisyyspaperit, riittääkö niillä pikkutytpyköillä ikä myydä sitä. Tuo onkin hyvä veto


      • ...
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        Aivan, ja nyt on asiakkailla mahdollisuus kysyä kaupan kassoilta henkilöllisyyspaperit, riittääkö niillä pikkutytpyköillä ikä myydä sitä. Tuo onkin hyvä veto

        Tietääkseni kauppaan ei ainakaan kassoille oteta kuin 18 vuotta täyttäneitä, että siinä mielessä kyllä niiden ikä pitäisi riittää.


      • Ikiteini

        Olen 35 ja jos minulta kysytään papereita, olen iloinen. Näytän siis ikäistäni nuoremmalta.


      • njjgkfkfncmflfkkdf kirjoitti:

        Näinpä olen itsekin nykyään tehnyt. Virolaiset ei suhtaudu alkoholiin niin suurella fanaattisuudella kuin suomalaiset. Ja onhan se nyt siellä reilusti halvempaakin, että kannattaa silloin tällöin käydä auto täyttämässä.

        Mitäs jos vain keittelis itse? =)


      • mies vm 73
        Ikiteini kirjoitti:

        Olen 35 ja jos minulta kysytään papereita, olen iloinen. Näytän siis ikäistäni nuoremmalta.

        täällä 40-vuotias ja toisinaan papereita kysellään, silloin pistää kassaakin huvittaan


      • jjjj3
        ... kirjoitti:

        Tietääkseni kauppaan ei ainakaan kassoille oteta kuin 18 vuotta täyttäneitä, että siinä mielessä kyllä niiden ikä pitäisi riittää.

        otetaan. Olin kaverini kanssa ostoksilla. Myyjä nmöi muut ostokset ihan ok. Hän ilmoitti sitten, että kutsuu toisen myyjän myymään tuon alkoholijuoman, kun on alaikäinen, eikä saa myydä alkoholia.


      • Niitä papereita kysytään juuri siksi, että varmistetaan ostajan olevan 18 vuotias. Silmämääräisesti ei voi varmistua isästä, joten jos on pienikin mahdollisuus, että on alle 18 pitää kysyä. 30 vuotta on hyvä raja, koska sen ikäisen jo erottaa. Aikaisempi 23 vuoden raja oli täysin mahdoton.


      • Ostan ulkomailta.
        okaro kirjoitti:

        Niitä papereita kysytään juuri siksi, että varmistetaan ostajan olevan 18 vuotias. Silmämääräisesti ei voi varmistua isästä, joten jos on pienikin mahdollisuus, että on alle 18 pitää kysyä. 30 vuotta on hyvä raja, koska sen ikäisen jo erottaa. Aikaisempi 23 vuoden raja oli täysin mahdoton.

        Isästä? No niin, kysytäänpä sitten kaikilta alkoholituotteiden ostajilta ihan täydellinen sukuselvitys kassalla. Tarkastetaan vielä hampaatkin. Olisi hyvä tuoda vielä todistus myyjälle ettei kanna mitään tappavaa tautia mukanaan. Selvitys vatsan toiminnastakin olisi hyvä olla, ja verikokeiden tulokset korkeintaan kahden viikon takaa. Ja ehdottomasti selvitys ostajan seksuaalikäyttäytymisestä viimeisen vuoden ajalta. Ja dokumentit siviilisäädystä ja lasten lukumäärästä. Kassa voi sitten harkita voiko alkoholia myydä kyseiselle ostajalle.


    • Katimari

      Tuollaisessa tapauksessa sähköpostia kyseisen
      myymäläketjun hallintoon. Yleensä se toimii

    • kyrsiiniinmaanperkel

      Vedät sitä kassakissaa kuopnoon ja jätät maksun niin kyseessä ei ole ryöstö vaan suora palaute.

    • oh oh

      olen ostanut siideriä ja oluttakin marketista lasten ollessa mukana enkä ole moiseen törmännyt...

    • Loputonta suota

      Laki, sisäiset säännöt ikärajojen varmistamisesta ja maalaisjärkinen arvio tulkitessa mikä nyt voisi olla mahdollisesti välitystoimintaa ja alaikäiselle ostamista, onkin sellainen loputon suo miettiä ettei siihen tiivistettyä vastausta olekaan.. Mistäs senkään tiedät ovatko jotkut tuntemattomat samaa perhettä, vai onko kuusitoista kesäinen lähtenyt ostamaan kaljaa naapurinsedän kanssa.. Helppoahan se onkin jos selvästi nuoren näköiset ostavat omia juomiaan tai siten, että "kaikkien paperit kiitos" -onkin ihan simppeli juttu. Jos 4 jannua ostaa 5 laatikkoa kaljaa, kolme on 18 ja yksi 17 niin voinee jo tiukkapipoisesti tulkita tuon 17-vuotiaankin osallistuvan talkoisiin.

      Kuka maksaa, miten juomat kassalle tuodaan ja yleisvaikutelma tilanteesta.. Miten sitä nyt muuten osaat pohtia sen paremmin. Suuret ikäerot porukassa vaikeita toki ovatkin, mutta ei nyt kauhean terävä kynä penaalissa tarvi sikäli olla kun nyt huomaa että onko siinä isoisä, isä ja ehkä alaikäinen poika menossa mökille grillaamaan viikonlopuksi vai nuori jannu lyöttäytynyt vanhempien patujen seuraan ja bisset menevät hänelle tai hänellekin..

    • Se on paha juttu lasten seurassa osta alkoholia .olin viime kuun puolella norjassa jonka siellä ei edes saa mainosta alkolia missä muualla kuin tiedot paikat esimerkiksi tiellä tai kauppakeskus tai pussin kylke tai lehdet ei saa mainosta alkoholi erittäin hyvä laki.ei isä voi estä lapsia älä katso kuin ostan oluen vaa laki pidä estä ei saa myydä tavallisella kaupalla

    • kakkua

      Tarviiko sitä kaljaa olla aina ostamassa...mä en tajuu ku nykyään on niin muka normaalia ostella kaljoja lasten kanssa...osataanko olla ilman niitä kaljoja enää ollenkaa!!!!
      Ja huostaanotot ja lasten hyvinvointi on lisääntyny....ai miks??

      • Tilanteesta kiinni

        No ei se ostaminen vaan se malli... Siinäkin kohdin jälleen kerran. Pari pulloa saunaolueksi ja niiden mukainen käytös, joskus satunnaisesti jossain juhlatilaisuudessa enemmän, on kuitenkin aika eri malli kuin joka perjantai 6 laatikkoa viikonlopuksi ja välillä tarttuilee matkaan viikollakin satunnaispulikoita..


      • hyvä, hyvä

        "Ja huostaanotot ja lasten hyvinvointi on lisääntyny....ai miks??" ...no mut sehän on vaan hyvä, jos hyvinvointi on lisääntynyt;) ja onko alkoholin kulutus ainut syy huostaanottoihin...??


      • Nykyään? Onko olut mielestäsi uusi keksintö? Sen myynti kauppoihin vapautui jo vuonna 1969


      • ...

        Pitääkö lähteä monen kilometrin päähän kauppaan erikseen alkoholeja noutamaan jos ei niitä samalla kertaa saa ostaa? Mitä se muuttaisi, eiköhän ne kaljat nautita joka tapauksessa ihan samassa paikassa ja tilanteessa riippumatta siitä onko ne ostettu samalla kertaa muiden ostosten kanssa vai ei.


      • eläkeläinen

        Kyllä se oli tavanomaisempaa 70 luvulla, kuin nykyään. Nykyisin lapsia holhotaan ja suojellaan enemmän kuin koskaan - uusavuttomia niistä tulee.


    • Varmanpäälle

      Jos isukki oli jo maistissa myyjä varmisti ettei riko lakia myymällä humalaiselle.

    • nxnkxjffllfgkgödömf

      Parasta huumoria on mennä kassalla olutta ostavan luo ja sönköttää: terve kaverriii, mitäshä täällä? Mhuistatko?
      No joo, nenähän tuosta voi kyllä kipeäksi tulla.

      • jenkkityyliin

        Jos siitä turpaansa saa,niin sitten saa myös kaljarahat oikeusteitse.. =)


      • kjfjeldkfkf
        jenkkityyliin kirjoitti:

        Jos siitä turpaansa saa,niin sitten saa myös kaljarahat oikeusteitse.. =)

        Totta. Ja kaljaahan voi juoda aina pillilläkin..


    • ei alaikäiselle

      Minä ainakin olen huomannut, kun marketissa käyn ostoksilla, niin kun vanhemmilla on olutta ostoskärryissä ja monta alaikäistä lasta mukana ja vauvojakin, niin oluet on alaikäisten lasten vanhemmat saaneet ostaa, vaikka lapset ovat mukana.

      Enpä ole ennen huomannut, että romanit käy alkossa ja vieläpä pienen lapsensa kanssa, joka istui ostoskärryissä.
      Enpä usko, että alkon myyjä ei uskalla olla myymättä romaneille alkoholia, vaikka mukana on alaikäinen lapsi.
      Varmana suomalaiselle ei myydä, jos on alaikäinen mukana, joka oletettavasti myös joisi.
      Luulisi myyjillä olevan maalaisjärkeä, ettei vanhemmat tarjoa alkoholia vauvoille ja lapsille.

    • wtuo

      ei lapsille pidä opettaa heti kaljan ostoa,jos ruokaa ostetaa,ostakoot kaljansa eriaikoihin.jokunen vanehempi ostaa näköjään alaikäisille joka on väärin ,itse opettavat niitä jo juomaan,sitten valitetaan että kun ne juopi se on sananlaskukin että ei omena kauas putoa kuin puunjuureen.

      • VILUTTAA123

        Jos yksi vanhempi 5000:sta ostaa lapselleen vaikkapa sitä kaljaa, ollaan lähempänä totuutta.. Jokainen muistaa varmasti oman nuoruutensa, kun vanhemmat sisärukset tai kaverit kävi hakemassa "lastin", aivban varmasti täälläkin nipottavat ovat sen lastinsa kakarana saaneet tavalla tai toisella.. Kyllä kaljan juonninkin voi siihen kasvamiseen lukea siinä kuin muutkin tempaukset.. Ja jos oikein saivarellaan, mieluummin minä sen kaljapullon lyön kotona käteen ja sanon, että alas kitata kun että se kakara muiden samanmielisten kanssa hölmäilee jossain pusikossa.


      • nbcdkfjldlfkfklf

        Kannattaa nimenomaan näyttää lapsille mallia terveessä suhtautumisessa alkoholiin. Juuri tuo suomalaisten fanaattisuus ja salailukulttuuri sitä humalajuomista aiheuttaa!
        Kielletty hedelmä.


    • hämmästystä äänessä

      Totta, että myyjät asetetaan aika ikävään asemaan näiden lakien kanssa. Pitäisikö myyjän jättää ohjeistuksensa huomioimatta ja ottaa vaikka lopputili sen uhalla, että myy oluen henkilölle, joka vaikka ostaa kaljan alaikäiselle.... eli mihin suuntaan nyt kannattaisi närkästyksensä osoittaa? Myyjälle vai lain säätäjälle?

      • Aika muuttuu

        Jaa, että nykyään on sitten alaikäiset mukana kaljaostoksilla, kun täysi-ikäinen ostaa kaljaa.
        Ennenvanhaa asia oli niin, että jos alaikäiset tahtoivat kaljaa, niin pyysivät jotain täysi-ikäistä hakemaan kaupasta kaljaa pientä korvausta vastaan.
        Menivät sitten piiloon kauemmas jonnekin pensaan taa tai nurkan taa odottamaan kun täysi-ikäinen tuo kaljat kaupasta, mikä on tietenkin laitonta.
        Eivät silloin alaikäiset lähteneen mukaan kauppaan, jos kaljaa halusivat.

        Kannattaa laittaa ne rahat johon harrastukseen, eikä alkoholiin ja harrastaa liikuntaa, eikä ryyppäämistä, niin se on terveellisempää elämää.


      • Jos minä olisin kauppias ja myyjä kieltäytyisi myymästä asiakkaalle, jolla on oma lapsi mukana, lähtisi myyjä samantien kortistoon. Ei ole myyjän asia valvoa aikuisia asiakkaita.


    • juokaa maitoa.

      Ei pitäs myydä minkään-ikäisille.

    • ootteko tyhmiä?

      no jos on ikävä on asiakas niin sitten on myös ikävä myyjäkin ei sen kummempaa ja aina voi kutsua vartijat ja poliisin paikalle. jos rikot sen sixpäkin lattialle niin maksat sen. tästä näkee miten typeriä suomalaiset ovat. en yhtään ihmettele miksi näitä lakeja pitää säätää suomalaisille, koska ne ei osaa käyttäytyä edes siellä kauppajonossa... vaan pitää sielläkin ruveta "örveltää" ja miksi... ihan hyvä vaan ettei myydä alaikäisille sitä kaljaa ja muutakaan. onpahan vähemmän huonosti käyttäytyviä ja koska ne ei kunnioita vanhempiaan muutenkaan niin sitten humalassa ovat vielä pahempia niin vieläkö ihmetellään miksi säädetään suomalaisille näitä lakeja? ootteko ihan tyhmiä???????????????

    • Satoja kertoja on tullut ostettua kaljaa kaupasta aikoinaan kun lapsia ollut mukana jos jonkun ikäisinä eikä ikinä ole kaljat kassalle jääneet.
      Oisko sitten aivan viime aikoina käytäntö kaupoissa muuttunut.

    • TyperäSepitys

      Kyllä LIDL,li on toimivin ja asiakasystävällisin ruokakauppa Suomessa ja erityisen ystävällinen henkilökunta, ennenmuuta edullisin kauppa.

      Toisin kuin tää suoliBrovo yrittää piilomainostaa.

      Sokkarit ja Kesko on ryöstöhintaisia ja korruptoituneita kauppoja.

      Muutenkin tää aloitusTrolli on typerä sepitys.

      Kas kun siellä kaupassa ei kysytty samantien kaikilta papereita ja vielä ulkonakin parkkipaikalla olleilta.

    • 77femact

      Asiaa sivuten, jos Suomen alkoholipolitiikka ja holhoaminen ottaa nuppiin, suosittelen allekirjoittamaan nämä kansalaisaloitteet: Ravintoloiden aukioloaikojen vapauttaminen https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/865 ja EU:n vapaakauppasäännösten noudattaminen alkoholituotteiden jälleenmyynnistä Suomessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/832.

      Suosittelen myös äänestämään ensi vuoden eduskuntavaaleissa jotakuta muuta, kuin Päivi Räsästä.

      Jos opiskelijoiden alhaiset tuet ja kansanedustajien ylisuuret palkat ottavat päähän, kannattaa allekirjoittaa myös tämä aloite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/767

      • Noista tolla

        ensimmäisellä aloitteella saattaa olla teoreettinen mahdollisuus mennä läpi, mutta kiirettä pitää. Muut tuskin ylittää 50t kannattajarajaa puolessa vuodessa.

        Ps. Päivi Räsäsellä on ihan oma, erikoinen kannattajakuntansa, siihen emme voi juurkaan vaikuttaa.


      • Noista tolla kirjoitti:

        ensimmäisellä aloitteella saattaa olla teoreettinen mahdollisuus mennä läpi, mutta kiirettä pitää. Muut tuskin ylittää 50t kannattajarajaa puolessa vuodessa.

        Ps. Päivi Räsäsellä on ihan oma, erikoinen kannattajakuntansa, siihen emme voi juurkaan vaikuttaa.

        Siis 50 tonniako ??? Sitähän toi merkintä t tarkoittaa !!! Tyhmä !!!!! Opettele kirjot-taan sekopää !!!!!


    • ajatmuuttuu8

      Kun olin 15 ja sain mopon niin päräytin sillä kauppaan, ostin korin keppanaa, kiinnitin sen mustekalalla mopon tarakalle ja päristelin savun saattamana uimarannalle kaljottelemaan.

    • äiree ja 3 poikaa

      Oon mä nyt käynyt alkossakin lasten kanssa, eikä siinä ole mitään kummallista. ( 2 kertaa vuodessa) Ei alkoholista pidä lapsille mitään mörköä opettaa. Parempi on lapsena jo oppia malli että kohtuudella voi alkoholia nauttia, kuten äiti juhlan kunniaksi osti pullon kuohuviiniä ja nauttia lasilliset isän kanssa. Pitää pyytää kauppaan joku lapsiparkki (ilmainen) jos ei kerta alkoholi ostoksia voi lasten aikana tehdä!

    • muistakaa ehkäisy

      Minä käytän kortsua joten ei ole pelkoa että joutuisin ilman alkoholijuomiani kaupasta poistumaan.

    • melkein vauva

      Entäs jos ostaa kaljaa ruokakaupasta.vauvanvaunujen kanssa,kysytäänkö vauvalta paperit?

    • skördä

      Lasten kanssa ei pitäisi mennä mihinkään kauppaan. Menee siinä muidenkin asiakkaiden kauppareissu päin widdua, kun pitää väistellä huonosti käyttäytyviä räkänenäisiä kakaroita.

    • MutamaaltaLIDL,ä

      Päivi Räsänen on politikkona tiensä päässä ryppyotsineen.

      Uutta puh.joht ollaan jo etsimässä.. uskonhörhöjen lahkossa.

      Tää aloitusTrolli on läpinäkyvä piilomainos jolla yritetään mustamaalata LIDLiä

    • MitäHolhousta

      "Eikö vanhemmat voi enää käydä lapsineen kaupassa ja ostaa muutamaa olutta? Miten näin voi olla."

      Ihmettelen samaa. Tuntuu ikävältä, että vanhemmat joutuvat epäilyn kohteeksi alkoholin välityksestä alaikäisille lapsilleen. Toiseksi tuo hankaloittaa normaalia elämää, jos joutuu tekemään monia kauppareissuja. Helppoa ehkä isommissa kaupungeissa, mutta esim. maalla asuvilla voi olla kauppaan useita kymmeniä kilometreja.

      Kaupan kassat ovat sanoneet, että tupakan myynti on vaan lisääntynyt sen jälkeen kun tupakat laitettiin piiloon. Sauhuttelijat ostavat sitten monta askia kerralla, kun kerran joutuvat vaivaamaan myyjää ja pyytävät avaamaan tupakkahyllyn. Vaikka haluttua merkkiä ei löytyisi, eivät kehtaa olla ostamatta kuitenkin jotain muuta, ja hakevat halutun merkin toisesta kaupasta. Tämä tuskin oli tarkoituksena?

      Käyköhän alkoholin kanssa samalla tavalla? Myynti ja kulutus kasvaa, kun juomia pitää hamstrata varastoon hankalan oston takia. Tämäkään tuskin oli tarkoituksena....

    • naimaton onni alcco

      Ihmettelen aivan ainoastaan etten nauti alccoo ja laapssia valjjaissaa ... muutakinn terveellistä täältä pesee

    • Ikärajapassi...

      Mikäli isä on kaupassa alaikäisen tai alaikäiseltä vaikuttavan poikansa kanssa ja ostaa saunakaljaa itselleen, myyjän pitää kassalla kysyä isältä kenelle oluet tulevat. Jos isä vastaa uskottavasti että hänelle itselleen, myyjä saa myydä oluet isälle vaikka alaikäinen poika on mukana. Mikäli isä ei vastaa myyjän mielestä uskottavasti tai ei suostu vastaamaan, myyjän on kysyttävä viimeistään tällöin pojalta myös papereita. Jos poika on alaikäinen, ei myyjä saa myydä kaljoja edes isälle, koska epäilee tämän ostavan niitä myös pojalleen.

      • Ei se myyjälle pätkääkään kuulu, kenelle ne tulevat. Ne voivat tulla vaikka koko saunaporukalle.


    • KALLE KELLO

      Alaikäisen kanssa ei pidä mennä myöskään autokauppaan, koska eihän sillä ole ajokorttia. voiko autonmyyjä luovuttaa autoa asiakkaalle jos mukana on alaikäinen ja ajokortiton?.

    • pyromaani

      Mun auto oli viime talvena huollossa ja meillä oli jäätävän kylmä ja aloin lämmittää takkaa tai olisin lämmittänyt, jos joku ei ois käyttänyt vikaa stidiä ja jättänyt tyhjää rasiaa hyllylle. Lähetin 17 v. tyttäreni kaverinsa kanssa kauppaan stidejä hakemaan, kaverin autolla. Likka tuli naama mutterilla himaan ja kertoi, ettei stidejä oltu myyty, koska ne on tupakointivälineitä. Voi kiesus, mä sytyttelen vaan takkaa ja kynttilöitä!

      • Myyjä toimi väärin. Tulitikut eivät ole tupakointiväline. Sytkärit ovat.


      • HEH HEH
        okaro kirjoitti:

        Myyjä toimi väärin. Tulitikut eivät ole tupakointiväline. Sytkärit ovat.

        Tulitikut eivät ole tupakointiväline, sytkärit ovat. Hienoa okaro, tosi hieno väittämä. Keksitkö sen ihan itse vai auttoiko joku ?. Moni piipunpolttaja haluaa sytyttää piippunsa tulitikulla, onko tulitikut sittenkin tupakointiväline ?. Entäpä avonuotio tai hitsaajan kaasupillin liekki, saa niistäkin tulen tupakkaan. Kerro toki lisää neroja ajatuksiasi, niin saadaan isolle porukalle hyvät naurut. HEH HEH


      • KALLE KELLO
        HEH HEH kirjoitti:

        Tulitikut eivät ole tupakointiväline, sytkärit ovat. Hienoa okaro, tosi hieno väittämä. Keksitkö sen ihan itse vai auttoiko joku ?. Moni piipunpolttaja haluaa sytyttää piippunsa tulitikulla, onko tulitikut sittenkin tupakointiväline ?. Entäpä avonuotio tai hitsaajan kaasupillin liekki, saa niistäkin tulen tupakkaan. Kerro toki lisää neroja ajatuksiasi, niin saadaan isolle porukalle hyvät naurut. HEH HEH

        Okaro puhuu p@skaa, tupakkatuotteet luokitellaan erikseen ja tulentekovälineet on ihan eri juttu. Sitäpaitsi aiheena oli alkoholituotteiden ostaminen kun alaikäinen on mukana, jos ette sattumalta muista.


      • skördä
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Okaro puhuu p@skaa, tupakkatuotteet luokitellaan erikseen ja tulentekovälineet on ihan eri juttu. Sitäpaitsi aiheena oli alkoholituotteiden ostaminen kun alaikäinen on mukana, jos ette sattumalta muista.

        Jos tulitikut tai kaasusytyttimet luokiteltaisiin tupakkatuotteiksi, tulisi niistä maksaa myöskin tupakkaveroa. Jos alaikäisille on ostorajoituksia, pitää se koskea sekä kaasusytyttimiä että tulitikkija tasapuolisesti.


      • VILUTTAA123
        HEH HEH kirjoitti:

        Tulitikut eivät ole tupakointiväline, sytkärit ovat. Hienoa okaro, tosi hieno väittämä. Keksitkö sen ihan itse vai auttoiko joku ?. Moni piipunpolttaja haluaa sytyttää piippunsa tulitikulla, onko tulitikut sittenkin tupakointiväline ?. Entäpä avonuotio tai hitsaajan kaasupillin liekki, saa niistäkin tulen tupakkaan. Kerro toki lisää neroja ajatuksiasi, niin saadaan isolle porukalle hyvät naurut. HEH HEH

        Shköhellasta (oikeat levyt) saa myös tupakkaan tulen. Kiellettäköön myös hellat


      • YAMAHA TTR 600 E
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        Shköhellasta (oikeat levyt) saa myös tupakkaan tulen. Kiellettäköön myös hellat

        Merkkisen moottoripyörän pakoputken alkukäyrästä sytytin kerran tupakan, kun kone oli käynnissä. Ovatko moottoripyörät tai niiden pakoputket siis tupakointivälineitä ?. Pitäisikö motoristien maksaa tupakkaveroa vaikkei poltakaan ?. Entä jos aikuinen ostaa kioskilta pornolehden ja alaikäinen on mukana, niin miten myyjän tulee menetellä ?.


    • EWRTYUIO

      Onko tämä joku uusi muutos. Olen alaikäinen ja ollut mukana kun vanhempi on ostanut samalla kaljaa eikä ole kyselty mitään. Ei taida vanhemmat yleensäkkään olla ne ketkä välittää alkoholia

    • Eihän sitä litkua saisi edes myydä mihinkään perheeseen, jossa on yksikin alaikänen lapsi, oli se sit mukana tai ei........ja miks ihmees sitä litkua pitää ostaa ????? Häpeäl -listä litkua, jonka myynti pitäisi kieltää juuri viikonloppuisin ja iltaisin, vain muutama tunti pari kolme kertaa viikossa, ja silloinkin vain pari pulloa tai tölkkiä, ei ehdottomas -ti enempää per ostaja. Eikä saa ostaa sitä litkua mistään muualta enää sen jälkeen, kun on jo ostanut yhdestä paikasta. Ja myyjät tekee ihan oikein, jos kysyy papereita kaikilta mukana olleilta. Räs yks päivä vähän aikaa sitten täällä meidän kaupassa e-räs selvästi alaikänen penska, max. 14-v pojankloppi, oli ostamassa tupakkaa, ja vaikka sillä oli jotkut henkkarit mukana, niin en uskonut, että ne oli sen OMAT !!! Ja kassa möi sille sitä. Hyi, kassan olis pitänyt tarkistaa sen vanhemmilta sen penskan ikä !!! Soittaa niille. Näki ihan selvästi, et se oli alaikänen !! Se sen henkkarit oli taku -ulla jonkun sen kaverin, joka vain sattuu olemaan jokaeenkin saman näkönen...... Ja niitäkin voidaan väärentää, se on lasten leikkiä !!! Lapsikin sen osaa....... Itse olen TÄYSIN VASTAAN KAIKKEA ALKOHOLIA SISÄLTÄVÄÄ !!!! Erioten juomia......

      • rahat valuu ulkomail

        Tehkää vaan suomeen noita rajoituksia ja veronkortuksia alkoholiin. Onneksi maapallo on jaettu eri maihin jossa varsinkin alkoholilaki ja verotus Ei paljon toimi jos vaan pelkkä suomi rajoittaa. Nykyset lait ja verot vie jo nyt rahat viron puolelle jossa on paljon alkoholiliikkeitä ja myydään ruokakaupassakin 80%:sta viinaa.peljon kevyemmällä verotuksella kuin taallä kielto rajoitus korkea vero maassa.


      • rahat valuu ulkomail
        rahat valuu ulkomail kirjoitti:

        Tehkää vaan suomeen noita rajoituksia ja veronkortuksia alkoholiin. Onneksi maapallo on jaettu eri maihin jossa varsinkin alkoholilaki ja verotus Ei paljon toimi jos vaan pelkkä suomi rajoittaa. Nykyset lait ja verot vie jo nyt rahat viron puolelle jossa on paljon alkoholiliikkeitä ja myydään ruokakaupassakin 80%:sta viinaa.peljon kevyemmällä verotuksella kuin taallä kielto rajoitus korkea vero maassa.

        siis jäi puuttuun, että eri maissa alkoholiat ja verotus veihtelee paljon.


      • rahat valuu ulkomail
        rahat valuu ulkomail kirjoitti:

        siis jäi puuttuun, että eri maissa alkoholiat ja verotus veihtelee paljon.

        alkoholilait


      • litku on hyvää (y)

        Luultavasti sinäki oot sitä "litkua" nauttinu ku on noin paljon kirjoitus virheitä. :)


      • hyvä olo tulee

        Juo sinäkin alkoholia siitä saa hyvän olotilan.


    • ****¨¨¨¨****

      minulta kysyttiin papereita, kun ostin tuoksukynttilän ja tulitikkuja... olen 25 vuotias. ihan järkyttävää pilkunviilausta nykyisin kaupoissa.

    • täysijärkinen

      Eihän ole totta. Myyjällä tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin. Tulitikut eivät ole tupakointivälineitä. Aiheesta löytyy googlettamalla, vaikka tuolta:

      https://www.s-kanava.fi/uutinen/ikarajavalvonta-kiristyy-ruokakaupoissa-712013/391272_10816

      Maalaisjärkeä voi tietysti käyttää. Jos aikuinen ostaa tulitikkuja ja kynttilöitä, on varmaan ihan uskottavaa että tarkoituksena on oikeasti sytyttää se kynttilä eikä esim viereistä puutaloa tuleen. Tietysti jos 10-v poikaporukka käy hakemassa tikkuja ja kainalossa on kasa pahvia ja paperia, niin ymmärrän että epäilys herää.

      Ei hyvää päivää oikeasti...vajakeilleko tätä yhteiskuntaa rakennetaan?

    • määmy

      Siel jossai kaupas plakaatti, mis kerrotaa papereit kysytään henkilöilt, jotka näyttää alt kolmenkympin.

    • Käyttäjä 50 v. ajan

      Kertoo jotakin todella valitettavaa Suomesta, suomalaisista ja Suomen kansan itselleen valitsemista päättäjistä, että tämänkaltaisiin keskusteluihin on mitään aihetta.

      Sivistysmaissa alkoholituotteet (väkevätkin) löytyvät ruokakaupan hyllyiltä. Niitä saa kohtuuhintaan eikä kassahenkilöillä juolahtaisi mieleenkään epäillä ostajan olevan aikeissa välittää ostoksiaan alaikäisille. Henkilötodistuksen vaatiminen kolmikymppisiltä saunaoluiden ja vastaavien ostajilta ei taatusti mahdu kenenkään muunmaalaisen ymmärrykseen.

      Muualla kohtuukäyttö on oletusarvoista, luontevaa ja normaalia. Mikä meidän kansamme saa näkemään aivan normaaliin elämänmenoon kuuluvissa juomissa kauhistuttavan mörön ja kielletyn hedelmän, jonka epäjumala-asemaa pitää ehdoin tahdoin pönkittää typerääkin typerämmillä rajoituksilla ja kielloilla?

      Sairasta, sairasta, sairasta!

      • kuvastaa kulttuuria

        Onkohan missään muussa kielessä kuin suomessa yhtä sanaa tarkoittamaan "kohtuukäyttäjää"? Ehkä ei, kun ei ole tarvettakaan, koska kohtuukäyttö on itsestäänselvyys; osittain siksi opittu koska alkoholia ei mystifioida.

        Minä en muuten osannut kääntää eräälle ääliölle suomen sanaa "työrauha", jotta olisin saanut sen.


    • gustavo_1987

      eikös kirjoittaja ole huomannut, että nykyään on tullut uusi laki, jolloin kaikilta alta 30vuotiailta kysytään paperit , jos ostaa väkeviä juomia . minultakin kysytään vielä papereita, vaikka olen , tosin jo 27vuotias, kun 29vuotiailtakin voi kysyä papereita , kun kaikilta alta 30vuotailta kysytään yleensä ne paperit.... hyvää kesää kaikille...

      • omia kieltoja

        Ei se ole mikään laki vaan kauppojen omia sääntöjä jotka ei perustu lakiin. Jotkut kaupat ovat laittaaneet enegiajuomienkin ikärajaksi 15 vaikka mikään laki ei kiellä myymästä energiajuomia alle 15v. En sitten tiedä saako tälläisiä omia kieltoja tehdä jooita kuitenkaan laki ei kiellä


      • VILUTTAA123

        Ei muuta kun lappu (henkilöllisyystodistus) kaulaan roikkumaan kauppaan mennessä, kuten muinoin oli sotalapsia lähetettäessä ruotsinmaalle ja vähän muuallekkin.. Asiointinkikin sujuu jouhevammin, kun ei ihmisten enää tarvitse alkaa kaivella niitä henkilöllisyyspapereita perstaskusta/kassinpohjalta -viis henkilörekisterilaista ja -suojasta.. Kassapipmut näkee heti onko ikää tarpeeksi siinä viivakoodia vetäessään


      • PIKKUpili
        VILUTTAA123 kirjoitti:

        Ei muuta kun lappu (henkilöllisyystodistus) kaulaan roikkumaan kauppaan mennessä, kuten muinoin oli sotalapsia lähetettäessä ruotsinmaalle ja vähän muuallekkin.. Asiointinkikin sujuu jouhevammin, kun ei ihmisten enää tarvitse alkaa kaivella niitä henkilöllisyyspapereita perstaskusta/kassinpohjalta -viis henkilörekisterilaista ja -suojasta.. Kassapipmut näkee heti onko ikää tarpeeksi siinä viivakoodia vetäessään

        Onko kortsuissa ostoikärajaa ja jos on niin mikä ?. Voiko aikuinen ostaa kortonkeja jos alaikäinen seisoo vieressä. Entä jos ei seiso ja ostaa kuitenkin, voiko ne kortsut antaa sille alaikäiselle kun itse ei pysty niitä käyttämään?.


    • mitähä_

      Ostin kerran Loimaan Citymarketissa ginger alea (oli tuotu atlantin takaa. canada dry)

      Myyjä pyöritteli purkkia (joka siis oli täyttä limsaa, eli ei alkoholia ollenkaan).
      Vaati saada nähdä paperit. Totesin asuneeni Kanadassa ex-avomieheni luona ja että kyseistä limsaa join melkein päivittäin ja että siinä ei ole alkoholia.

      Hauskinta oli se, että olin myös töissä tuolla Cittarissa joskus...

    • HEH HEH

      Okarosta tuli taas tuppisuu, sano ny jotain nii saadaan porukka naurammaa. HEH HEH

      • @okaro

        Alaikäiset voi ostaa hampurilaisia, niitä saa eurolla


    • äiti555

      Mutta eikö se ole hyvä, että lapset näkevät kotona normaalia alkoholin käyttöä? Ja eikö nuoren ole hyvä juoda ensimmäinen humala kotona vanhempien silmien alla jotta vanhempi ja nuori itse näkee ja tuntee rajansa ,eikä siten että eka humala juodaan jossain ulkona yms paikassa ,jossa juomien laadusta ja / tai turvallisuudesta ei ole takuita?
      Energiajuomille pitäisi tulla lakimuutos ,ettei niitä myytäisi alle 16 vuotiaille. Jotkut alle 10 vuotiaatkin ovat koukussa energiajuomiin. Sitten ihmetellään kun on adhd ja yms.keskittymisvaikeuksia ,ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia ,kun kasvavassa iässä olevat lapset vetävät tölkki kaupalla kofeiini yms.moskaa sisältäviä juomia ,kun heidän pitäisi tulla toimeen normaalilla perusruoalla.

    • juuuuuuu

      Kyllä vain.

      Eihän peliautomaatillakaan saa pelata, jos on lastenvaunujen kanssa matkassa tai ihan jo vanhemmankin pienokaisen kanssa.
      Pienokaiset saavat vaikutteita.

    • jotainrajaa

      Anteeksi vain, mutta mun mielestä tuo on vain hyvä asia!!!

      Koska et kai itsekään haluaisi, että vaikka 15-vuotias kaverisi/lapsesi saisi viinaa jos on 20 vuotiaan kaverinsa kanssa kaupassa?!

      Eikö ole parempi pieni vaiva, kun se että lasten on helppo saada viinaa...

      Mulla on meinaan käynyt niin, että olin pikkusiskon 24v kanssa kaupassa, ja koska mulla (4 vuotta vanhemmalla!) ei ollut papereita, bisset jäi ostamatta. No, vähän harmitti, mutta isompaa kuvaa ajatellessa, se oli vain hyvä! Kyllähän me voidaan käydä kotona hakemassa paperit ja käydä uudestaan, ja nolostuttaa se myyjä, mutta jos kyseessä olis oikeasti ollut se alaikäiselle diilaaminen, niin jos se olisi jäänyt sehän on vaan hyvä juttu!!!!

      Hei jotain rajaa... ennemmin näin päin, kun että alaikäiset dokaa...

    • kaikenlaista paskaa

      Nykyään vedetään ihan älytöntä jeesustelu linjaa. Pitäs laittaa miedoille ja tupakalle ikärajaksi 16 ja väkeville 18. Jeesustelijat ja terveysfasistit voivat painua helvettiin.

      • kaikenlaista paskaa

        ja voi jumalauta sitä holhousta "alle 30vuotiaan näköiseltä kysellään paperit, haistakaa perse!" :D Kauppias käyttäköön omaa harkintakykyään, toiset ovat tiukempia, toiset löyhempiä, silleen sen kuuluu mennä, eikä tollasta vajakkitouhua.


    • Virossa on eril laki

      Samaa mieltä. Liian pilkun tarkaksi mennyt koko systeemi. Sekä verotus on alkoholissa nostettu liian ylös. No onneksi ette voi tehdä näitä lakeja ja rajoituksianne suomen rajoen yli. Virosta tai Tallinnasta on helppo hakea. Kielitaidotokin saa sieltä haettua kun varsinkin sataman alkoholiliikkeissa puhuvat suomea. Virossa on myös ruokakaupassa 80% viinaa. Baaritkin saa olla vaikka 24h auki ja kaiken lisäksi huomattavasti kevyepi alkoholivero. Mahtaa kukkahattuja harmittaa kun ei ole valtaa suomen rajojen yli. Hahhaa. Kaikki vaan viroon ostaan alkoholia.

    • jhfee

      Sitten on vielä tuo pelaaminenkin.

      Alle 18v ei saa ostaa Esim: raha- arpoja, lottoa, kenoa jne..
      Mutta, vanhempi voi sen ostaa lapselleen lahjaksi. Ei voi edes valita lahja-arpaansa.

    • itkeää äitiänne

      sakot vaan kaillle lainvastaisesti toimijoille. tää maa hukkuu viinaan ja nuoriso sekoaa ja ottaa vallan. sitten itketään kun esivalta tulee ja hoitaa hommansa. menkää hitto pöllimettään ulisemaan pakkaseen.

      http://www.youtube.com/watch?v=vxS_2H9xLH8

    • Alepamummo

      Äiti oli ostamassa röökiaskia ja myyjä ei suostunu myymään koska MULLA ei ollu lappuja mukana..??? Käytii sitten uudestaan tänään ja sama myyjä vastassa. Rupes vituttamaan niin Kysyin sitte että miksei tää myyjä kysynyt meitä edellä olevalta lapselta papereita kun hänenkin äiti osti tupakkaa ja nakkasin passin kouraan.

      Vittu mitä perseilyä.

    • Matkustelija222

      Sumessa on ihan liian tiukat ja naurettavat alkoholilait verrattuna moneen muuhun maahan. Kuitenkenkin ollaan osa EU:ta jossa on lukisia maita jossa saa viiniä jopa väkeviäkin ruokakaupasta. Jossain maissa mietoja jopa 16 vuotiaat. Sekä verotus on suomea paljon kevyempi. Matkustajille on typerää laki joka on voimassa vain suomessa, mutta ei muissa maissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe