Omenapuun pölytys?

omppupuinen

Meidän pihan ainokainen omena puu teki tänä kesänä ensimmäiset kukkansa. Mietin että omenoita ei varmaan tule, kun ei ole toisia pölytykseen?
Pitääkö ostaa toinen omenapuu ennenkuin saa omenat kasvamaan:)?

9

2976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omppupuinen

Ja olisiko kellään tietoa miten saa liitettyä omenapuuhun oksan jostain toisesta omena puusta? Keväällä vai syksyllä, ja miten kiinnitetään?

• Eedenistä itään

Katso netistä jalostusohjeita, vaikka Youtubesta. Omenapuita jalostetaan yleensä alkukeväällä. Ehtii hyvin harjoitella.

• omppupuuu

Jos lähistöllä ei ole muilla omenapuita, kannattaa ostaa toinen, samaan aikaan kukkiva omenapuu pölytyksen varmistamiseksi. En tiedä toisen omenapuun oksan liittämisestä omenapuuhun, mutta luulen, ettei sellainen kannata. Hanki mieluummin toinen puu.

• Eedenistä itään

Jos naapurin omenapuut ovat ihan vieressä, niin toista omenapuuta ei tarvita. Osa omenapuulajikkeista tekee hedelmää yksikseenkin.

• Ihan minkäniminen omppupuu sattuu olemaan, joku pölyttää itse, ja joku ei, jos sattuu mehiläisiä lähellä, ne saattavat lentää 2kin km.
      Jos haluu jalostaa, niin keväällä, jo ennen kuin nuput puhkee otetaan varsia talteen, niitä voi säilöä vaikka lumihangessa tai kellarissa ja kun nesteet alkaa virtaamaan, tehdään oksaan tai varteen viilto, samanpitunen siihen oksaan laitetaan tiivisti yhteen vaikka maalarinteipillä tai kutistuvalla teipillä, ne pitää otaa varovasti pois seuraavana vuonna, maalarinteippi mätänee.
      Tää on nykyään harrastuspuuhaa, kun uuden puun saa parillakympillä.

• omppupuinen

Toinen omenapuu ostettu, ja istutettu kaveriksi:) Jospa hedelmiä tulisi ainakin lähivuosina. Kiitos vinkeistä!

• Omppufani

Istutin kaksi omenapuuta syksyllä 2012. Seuraavana syksynä tuli
      kumpaankin puuhun muutama omena. Tänä keväänä puut eivät
      edes kukkineet.

Puut ovat hyvässä kunnossa. Olen antanut syys- ja kevätlannoitetta.
      Olen myös leikannut puita ohjeiden mukaisesti.

Puulajikkeet ovat Maikki ja Petteri.

Samassa puutarhassa on myös 20-vuotias omenapuu, joka kukki
      keväällä runsaasti. Ainuttakaan raakiletta en ole siinä nähnyt.

Missä vika?

• Nokkoset kukkivat

Eipä taida olla mitään vikaa. Kevät oli hyvin epäsuotuisa.

• toiveikasomppu

Ei tullut minullekkaan yhtäkään omppua viimekesänä. Puuni ei edes juuri kukkinut.

Nyt on puolipuuta kukassa ja naapurin marjaomenapuu kukkii myös tällähetkellä. Tietääkseni käy pölyttäjäksi myös. Naapurissa kukkii myös yksi omppupuu vielä tähän aikaan kuin omani. Pari pölyttäjämehiläistäkin onlen nähnyt vaikka on ollut tuulista. Josko nyt saisin oman omenasadon ?? ;))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe