kysymyksiä epileptikoilta

ymmällään

Ensinnäkin, minkälaisia, niin kutsuttuja "auraoireita" tulee joskus ennen kouristuskohtausta?
Mitä kaikkea voi liittyä kouristuskohtausta ennakoiviin oireisiin?
Voidaanko puhua jostain "lievästä epilepsiasta" eli jostain sellaisesta, joka ei ole aiheuttanut suoraan kouristuskohtausta koskaan?
entä voiko olla, että epileptikolla voi tulla selvästi kohtausta ennakoivia oireita, mutta silti kouristuksia tai tajuttomuutta ei tule?

kiitos jo nyt avusta :)))

12

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avutar29

Vastaan lähinnä tuohon "lievään epilepsiaan"...

Koskaan ei voi sanoa poissaolokohtauksia tai tajunnanhämärtymisiä lieviksi. Oma epilepsiani todettiin 10 vuotta sitten vaikeahoitoiseksi, koska noista kestoltaan pienemmistä ei vain päässyt eroon. Lääkkeitä vaihdeltiin moneen kertaan, eikä mikään auttanut liiaksi. Viime vuonna sain tarpeellisen hoidon

• 10+15

Auraoireet(ennakko-oireet) riippuvat siitä, missä päin pääkoppaa on "häikkää". Yleisempiä dejuavu, aistihäiriöt, toiminta/puhe pysähtyy, sanoja ei löydy/et ymmärrä mitä toiset puhuu yms. Hyvin selkeitä oireita.

Auraoireet yleensä ennakoivat isompaa kohtausta, mutta joillakin tulee pelkästään auroja mutta ne sit ikäänkuin laantuu eikä tulekaa isoa kohtausta.

Täysin yksilöllistä siis.

Tuota "aura" sanaa käytetään myös kun puhutaan aurallisesta migreenistä. Eli "aura" tarkoittaa ikäänkuin ennakoivaa oiretta, mutta ne oireet riippuvat siitä mistä sairaudesta on kyse.

Epäiletkö itse saavasi auraoireita?

• 13v aloittaja

Kiitos vinkkaavista vastauksista :)
      Itselläni tapahtui tuossa hyvin epäselvä onnettomuus, en itse muista mitään, kukaan ei nähnyt, pään olin lyönyt ihan hanakasti ja kieleen purrut. Itse pään lyömisestä ei tullut kovin suuria vahinkoja kuin pään ulkopuolelle, nyt mietitään mistä tämä kaatuminen ja kieleennpureminen on voinut johtua.

minulla ennen ollut (n. 4-5 vuotiaasta saakka) epäiltyjä dejavu-tuntemuksia, en itse kuitenkaan ole aivan varma (hieman erilaista kuin muut kertovat). Nyt kävin eeg-kuvauksissa ja tuloksia odotellaan mahdollisen epilepsian toteamiselta.

On noita auroja ollut, tosin äidilläni migreeni ja olen ajatellut, voisiko liittyä siihen kun itsellänikin taipumusta niihin. Mutta sitä olen jäänyt miettimään, kun näköhäiriöt migreenin tullessa ovat olleet hieman erilaisia, kuin mitä joskus muuten olen nähnyt.

kinkkinen juttu, toivottavasti aivosähkökäyrästä selviää jotain.

onko jollain kokemusta EEG-tutkimuksista?

• Charla

EEG-tutkimus on ihan helppo ja kivuton, pääasissa maataan paikallaan piuhat geelimömmöllä päähän kiinnitettynä ja saadaan ohjeita silmien avaamisesta ja sulkemisesta, annetaan välkkyvaloärsykettä ja joskus otetaan unenaikainen EEG. Ei siis mitään pelättävää :) EEG:ssä nähdään mahdolliset kohtauspesäkkeet ja niiden sijainti.
        Itselläni on ennen kohtausta ollut selkein ennakko-oire makuaistin muutos, kaikki alkaa maistumaan imelältä ja huomaan sen parhaiten vettä juodessani. Olo alkaa olla myös sekava, äänet kuulostavat oudoilta ja on jotenkin vaan kummallinen olo. Näitä oireita seurasi kouristuskohtaus ennen oikean lääkkeen aloitusta, myöhemmin olivat ennakko-oireita poissaolokohtauksille jotka saatiin kuriin toisella lääkkeellä.

• kysyjä

Olin EEG:ssä, mutta jäin miettimään, että vaikka olin ihan paikallaan, rentona, niin mietin aika paljon ja todella kinkkisiä juttuja
      Eikai todella kova ajatustyö voi mitenkään sabotoida mittaustuloksia? D:

• Charla

Eivät vaikuta,EEG on aivosähkökäyrämittaus eikä sitä ajatuksen voimalla voi muuttaa :)

• avutar29
        Charla kirjoitti:

Eivät vaikuta,EEG on aivosähkökäyrämittaus eikä sitä ajatuksen voimalla voi muuttaa :)

näinpä :)

Sen verran monta EEG:iä olen itse käynyt läpi, että siinä on oppinut vain makoilemaan ja miettimään rakkaita juttuja.

• kiitollinen

Kiitosta vastauksista :)

Ja huhhuh ettei ajatuksen voimalla.voi tuloksiin vaikuttaa :DD

• epileptikko

Mulla on tullut kahdesti epileptinen tajuttomuuskouristuskohtaus ja pari kertaa lievempi, jossa jalat ja kädet sätkivät, sydän hakkasi, mutta taju ei mennyt..
      Sitten olen myös saanut muutaman kerran poissaolokohtauksen. En tiedä oikeastaan kunnolla mikä se on, mutta olen katsonut kaukaisuuteen ja ollut siinä hetkessä, mutten ole tajunnut sitä, jos joku mulle puhuu jotain.
      Sitten joskus on tullut sellaisia, että ajan- ja paikantaju on kadonnut ja tuntuu ettei ole oikeasti tässä tilanteessa, tässä paikassa ja hetkessä. Ns. irtautunut tästä hetkestä.
      Olen myös alkanut miettimään myös omaa nimeä. Vaikka oma nimi on kaikille itsestäänselvyys niin oon saattanut alkaa miettimään sitä todella syvästi. Onko mun nimi oikeasti se, mikä se on?
      Onko teillä tällaisia vastaavia oireita? Ja kertokaa ihmeessä millaisia oireita teillä on ja miten tunnistatte ne?
      Ja saatteko oireita enemmän kovassa melussa vai hiljaisuudessa? Mulla kiinnostaa tämä, koska oon töissä päiväkodissa ja tuntuu että saan siellä oireita enemmän, kuin omassa kotonani hiljaisuudessa.
      Kertokaa myös mitä tarkoitatte näillä aura-oireilla? Millaisia ne on?

• 13 juuup

Mulla on ollut samallaisia,kuin tuossa ylempänä selitettiin :))
      on ollut sellaisia, että alan miettimään jotain aivan itsestäänselvyys asiaa että.. Olikohan se varmasti näin? Vaikka jos soitan kaverilleni, ja valitsen vaikka... Reetan niin pysähdyn sen nimen kohdalle, ja alan miettimään että lukeeko tuossa oikeasti reeta, vai mitä siinä lukee, ja pitikö mun soittaa reetalle vai kenelle?sitten on ollut myös näitä, että tuntuu että en olis tässä tilanteessa, että alan miettimään että oonko mä mun ajatuksissa vaiko tässä oikeesti? Vai oisko tää sittenkii unta?

Joskus en omia oireitani tunnista lainkaan, jos muistan sen "kohtauksen" niin vasta myöhrmmin alan miettimään että, mikäs ihme toi oli?!

Sitten mulla on kans näutä dejavu- ita ( tosin niitä voi olla ihan ei epileptikoillakin...) ja joskus sellassia, että ensin rupee tekemään ihan hirveesti mieli jotain, esimerkiksi vettä, ja sitten tulee sellanen että en vaan tajua että tosta napista mikä tossa mun edessä on, niin pitäis painaa vaikka tuo kaverituossa vieressä niin käskee:)

Ite koen, että hiljaisuus tai melu ei vaikuta mun kohtauksien saantiin. Joskus melussa alkaa panikoimaan ja stressaantumaan, jolloin tuntuu että saa helpommin kohtauksen. Tosin, hiljaisuudessa ei mieti niin paljon asioita, jolloin huomaa pienemmätkin oireilut helpommin :) depends

minkä aivon osan epilepsia sulla on? ( tai, anteeks, en osannu muotoilla kysymystä sujuvaks :) )

• Eräs Epileptikko

Minulla on aurallinen epilepsia. Vaurio on vasemmalla puolella ohimolohkon takana.
      Ennen kohtausta, aura alkaa n.5-10minuuttia ennen tajuttomuuskouristuskohtausta.
      Ennen nykyistä lääkistystä, auroja oli viikottain joskus päivittäin, yhden auran kesto oli n.1-4min. Toimintakyky säilyi täysin normaalina.
      Aura alkoi aina yllättävästä mielihyvän tunteesta, joka muutui nopeasti kuvottavaksi oloksi, suusta tuli metallinen makuharha. Syljen eritys alkaa myös. Aivoissa tuntuu hyvin inhottavalle hetken.
      Auran jatkuminen tiesi aina sitä, että tajuttomuus oli väisämätön. Aura jatkui kuulon muutumisella ja ääniharhojen kuulemisella, musiikkia kuului, lauluja tai hokemia, toinenpuoli kehosta halvaantui, silmät värisivät, sylkeä erittyi. Lopuksi silmät kääntyivät väärään suuntaan ja alkoi kouristelu ja tajuttomuus.

Epilepsia tuli kohdallani aivoverenvuodossa tuhoutuneen aivoalueen takia/johdosta. Sähköhäiriöitä näkyy runsaasti EEGssä.

• 13pi

Kerroit, että aurasi jatkuessa, kuulosi muuttui. Oliko muuttuminen sellaista, kuin korvasi paukahtaisivat,ja ääni kuuluu kaukaisena, vai muuttuiko ääni kimeämmäksi tms?
      Ja kerroit, että aivoissasi tuntuu hetken todella inhottavalta,cpystytkö kuvailemaan tätä tunnetta yhtään?

Toivottavasti episi saadaan kuriin, onnea sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe