Turvavälin pitäminen on joillekin vaikeaa

hmmmmmm3

Miten hankalaa on pitää turvaväli edessä ajavaan? Se lienee joillekin ihan ylitsepääsemätöntä tajuta sekunnin reagointi ajan olevan useimmiten riittämätön. Miksi jokaisen automatkan pitää olla seikkailu, kun siellä voisi ajaa ihmisiksi?

Jos saavuttaa edessä ajavia autoja, voisi ihan hyvin vain ajaa samaa nopeutta niin turvaväli säilyisi. On toinen juttu, jos haluaa ohittaa, mutta miksi joku nyt ihan oikeasti haluaisi ajaa takapuskurissa kiinni kilometritolkulla, jos ei ohita vaikka tilaisuuksia on.

Itse olen hyvin kohtelias. Jos takana ajava ei pidä turvaväliä, niin ajan hieman alle rajoituksen ja vastamäkeen saattaa vauhti hieman laskea. Tarjolla on siis ohitusmahdollisuuksia, koska takana ajava haluaa ohi. Miksei sitten se kylmäpäisyys riitä ohittamiseen, jos kerta uskaltaa ajaa noin lähellä? Vai eikö kuski yksinkertaisesti ymmärrä, että hän viestittää käytöksellään haluavan ohittaa?

Onhan se vanha sanontakin, ettei akat osaisi autoa ajaa. No osaahan ne näköjään tavallansa kukin. Toki onhan se nyt epäkorrektia näin sanoa, mutta ne kylmähermoisimmat takanaroikkujat on olleet naisia. Turvaväli on kurottu umpeen heti vaikka ajaisi rajoituksen mukaan huomioiden mittavirheen.

58

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TOSI HARMILLISTA!!!!

      En vaan ymmärrä, että miksi ei puututa liian pieniin turvaväleihin, vaikka se on vaarallisempaa kuin ylinopeus. Poliisi vaan kyttää ylinopeuksia ei muuta

      • ....

        Pitää kytätä molempia, sekä ylinopeuksia että liian pieniä turvavälejä. Ja kolmesta samanlaisesta sakosta auto valtiolle.


    • P e n t t i

      Hienoa kohteliaisuutta!!
      Itsekin päästän nopeammat aina ohi. Vaikka melko harvoin niitä tapaa. Vakionopeus on 22 km/h ja ohitukset aina 50.
      Turvallisuus ennen kaikkea :-))

    • > Itse olen hyvin kohtelias. Jos takana ajava ei pidä turvaväliä,
      > niin ajan hieman alle rajoituksen ja vastamäkeen saattaa
      > vauhti hieman laskea.

      Et kai vain ole näitä yltiökohteliaita, joilla vauhti laskee aina kun ohitusta ei voi turvallisesti tehdä? Paras tapaus viime viikolta oli naisihminen, joka ajeli moottoritien ohituskaistalla noin 95-100 km/h nopeutta muutamasta rekasta ohi. Ohituksen jälkeen nopeus nousi 130 km/h luokkaan, eikä minulla ollut enää ohitustarvetta sinänsä. Menin tietysti ohi ja jatkoin ajamista tuon edessä... Seuraavan rekan kohdalla tuo jäikin sitten kaaaauas taakse.

      • hmmmmm3

        Kuvaamasi tilanne ei liity asiaan. Ei tarvitse ohitella ollenkaan jos logiikka on se, että ajaa samaa nopeutta mitä rekatkin. Maanteillä erityisesti siis.

        No hei, kilometritolkulla ei ajeta toisen takapuskurissa. Ohitus pitää tehdä heti jouhevasti, eikä jäädä ajamaan toisen takapuskurissa kiinni. Kun ajaa noinkin lähellä, se tarkoittaa että haluaa ohittaa. Jos ei halua ohittaa, niin pitäköön turvaväli asiallisena.


      • hmmmmm3 kirjoitti:

        Kuvaamasi tilanne ei liity asiaan. Ei tarvitse ohitella ollenkaan jos logiikka on se, että ajaa samaa nopeutta mitä rekatkin. Maanteillä erityisesti siis.

        No hei, kilometritolkulla ei ajeta toisen takapuskurissa. Ohitus pitää tehdä heti jouhevasti, eikä jäädä ajamaan toisen takapuskurissa kiinni. Kun ajaa noinkin lähellä, se tarkoittaa että haluaa ohittaa. Jos ei halua ohittaa, niin pitäköön turvaväli asiallisena.

        Kuvaamani tilanne oli yksittäistapaus tällaisesta henkilöstä joka hidastaa aina kun ohi ei pääse. Se tuli lähinnä mieleeni tavastasi hidastaa ylämäissä, jolloin ohitusmahdollisuus on yleensä heikko puutteellisen näkyvyyden johdosta. Jos vielä perisuomalaisesti kiihdytät alamäkeen, niin monelta voi jäädä lainmukainen ohitus tekemättä, vaikka halua olisikin pitää keskinopeus korkeampana kuin sinulla.

        Minulle tämä ei useimmiten ole ongelma. Kyllä minä osaan kaasua painaa, kun ohitustarvetta löytyy. Usein ohituksen jälkeen toki ohitettava jää muutamaksi kilometriksi roikkumaan taakse, mutta sinulla tätä ei varmaankaan tapahdu.


      • hmmmmm3
        The_Rat kirjoitti:

        Kuvaamani tilanne oli yksittäistapaus tällaisesta henkilöstä joka hidastaa aina kun ohi ei pääse. Se tuli lähinnä mieleeni tavastasi hidastaa ylämäissä, jolloin ohitusmahdollisuus on yleensä heikko puutteellisen näkyvyyden johdosta. Jos vielä perisuomalaisesti kiihdytät alamäkeen, niin monelta voi jäädä lainmukainen ohitus tekemättä, vaikka halua olisikin pitää keskinopeus korkeampana kuin sinulla.

        Minulle tämä ei useimmiten ole ongelma. Kyllä minä osaan kaasua painaa, kun ohitustarvetta löytyy. Usein ohituksen jälkeen toki ohitettava jää muutamaksi kilometriksi roikkumaan taakse, mutta sinulla tätä ei varmaankaan tapahdu.

        Niin en ymmärrä mikä siinä närästää, että ohitettava provosoituu ohituksesta.

        Se on kuitenkin niin, että aina joku menee edelle ajoipa mitä nopeutta tahansa.

        Se on jokaisen omalla vastuulla pitää riittävä turvaväli edessä ajavaan. Ylämäessä ajan ihan rajoituksen mukaan, mutta voi olla, että hieman ali jos siellä joku haluaa ilmeisesti edelle. Se on sit ohittajan omalla vastuulla ajaa siten, että pääsee myös turvallisesti ohi asiallisessa kohtaa. Jos ei osaa ohittaa, niin pitää turvavälin, niin ei niitä ohitusmahdollisuuksia myöskään aleta tarjoamaan.

        Se taas on että ne vuorovaikutustaidot liikenteessä on ihan hukassa joillakin.


    • w324trf34333333

      Ei se ohituskaan vaadi puskurissa ajamista vaan päinvastoin.
      Jotta saa sopivan ohitusvauhdin niin se vaatii ennakointia, näet että kohta tulee ohituspaikka niin voit alkaa nostaa nopeutta ja samalla jo vilkku päälle
      reilusti ennen aiottua ohitusta ja sitten kun mennään ohi niin on
      ohitusvauhti päällä eikä tarvii rykiä jonkun puskurista roikkuen rajuilla
      ohjausliikkeillä ohitukseen.

      Niin perässä roikkuminen, joskus siihen joutuu jos edellä meneä/menevät ei
      osaa ajaa tasaisella nopeudella vaan nopeus vaihtelee niin paljon
      että joku ryit siinä samassa paskassa tai sitten jätät
      väliä 100 metriä taajamassakin.

      Se on kun jotkut ihmettelee kaikkea, tulee ylämäki niin vauhti laskee, tulee mutka niin vauhti laskee, tulee alamäki niin vauhti laskee, tulee joku jännä liikennemerkki niin vauhti laskee.

      Välillä tuolla espoon puolella länsiväylän ruuhkassa on kyllä pakko pitää aika reilua väliä edellä olevaan, ei oikeasti edes uskalla ajaa kovin lähellä.
      Niin paljon on koko ajan niitä kummallisiä äkkijarrutuksia että hyvä kun kerkiit edes 15 metrin turvavälillä 40km/h nopeudessa hidastamaan.
      Voisi sanoa että katsokaa eteenne miten liikenne sujuu, no samaa varmaan
      sanoo mun takana ajava joka meinaa ajaa perään. Ne sporttiset kaistanvaihdot ja jonon välit kapenee nopeasti ja kertautuu taakse päin välien pienentymisenä aina vaan nopeammin ja nopeammin..

      • hmmmmmm3

        "Niin perässä roikkuminen, joskus siihen joutuu jos edellä meneä/menevät ei
        osaa ajaa tasaisella nopeudella vaan nopeus vaihtelee niin paljon
        että joku ryit siinä samassa paskassa tai sitten jätät
        väliä 100 metriä taajamassakin."

        Jos silmät on muualla kuin oman auton konepellissä, niin varmasti tulee huomattua hyvissäajoin liikennetilanne kauaksi eteenpäin ja sen voi ennakoida. Noita vauhdin vaihteluita ei tarvitse ihmetellä, jos nimenomaan osaa ajaa fiksusti ja pitää sen turvavälin. Ei kuule ärsytä mikään, eikä ole perillä sen nopeammin kuin muutkaan. Eikä sitä vakionopeuden säädintä välttämättä kannata käyttää.

        Olen sitämieltä että se perässäroikkuminen johtuu siitä, ettei roikkuja osaa ajaa ennakoidusti.


    • annan anteeksi

      En usko että kaikki ymmärtävät mitä tarkoitetaan käsitteellä turvaväli. Itse pidin liian lähellä edelläajavaa tietoisena kiusantekona (syyllistyy rikokseen, ei voi olla vahingossa), kunnes satuin erään perheenäidin kyytiin. Hän ajoi alle 10 metrin etäisyydellä edelläajavasta maantienopeudella ilman mitään järkevää syytä, ja ilman ohitusaikeita.

      Sen jälkeen on ollut helppo soveltaa koulussa opetettua asiaa:

      "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". (Evankeliumi Luukkaan mukaan 23:34)

      • nm.,vh.

        samaa mieltä. Päivittäin näkee tapauksia, joissa takana tuleva ilman mitään järjellistä syytä ajaa aivan perässä kiinni. Olen samaa mieltä,että he eivät vain tiedä mikä on turvaväli ja jos sitä yrittäisi selittää heille tulisi vastauksena joku älytön "aijaa" ja sama homma jatkuisi.


    • ........

      Kyllä se on vaikea pitää kun edellä ajava jarruttaa kameratolpan kohdalla edellä ajava ajaa nykimällä 70-90 välillä . Miksi on niin kästtämättömän vaikea ajaa tasaista nopeutta

      • hmmmmm3

        No sitten ajat ihan liian lähellä, jos edessä ajavan nopeuden vaihtelu harmittaa. Joillakin voi olla autossa vikaa, jotkut taas antaa tietä, jotkut koittaa kattoo mihin sivutielle pitää kääntyä ja toiset taas ajaa maantietä lyhyen matkan ja eivät aja ns. sakkorajalla. Siksipä se turvavälin pito ois asiallista, jos edellämainitut asiat ärsyttää tai pelottaa ja ohitusta ei uskalla tehdä. Vika ei ole aina muissa.


      • Jätä väliä

        Onhan se vaikeaa, jos ajat liian lähellä tuollaista jarruttelijaa. Silloin olet edellä ajavan armoilla. Pidä parisataa metriä väliä niin ei tarvitse heti seurata esimerkkiä, kun jarruvalo vilahtaa. Tai sitten vetäise siinä tolpan kohdalla ohi.


      • Jätä väliä kirjoitti:

        Onhan se vaikeaa, jos ajat liian lähellä tuollaista jarruttelijaa. Silloin olet edellä ajavan armoilla. Pidä parisataa metriä väliä niin ei tarvitse heti seurata esimerkkiä, kun jarruvalo vilahtaa. Tai sitten vetäise siinä tolpan kohdalla ohi.

        Niin taka tulijan vika vaikka edellä menijä ajaa päin persettä 80alue välillä ajaa 70km/h ja välillä 90km/h ja jarruttele kameran kohdalle... ...vaikea pitää sitä 80 ja turva väliä ja onko se turva väli puoli kilometriä vai kilometri ettei vaan tuu liian lähelle


      • hmmmmm3
        jukni69 kirjoitti:

        Niin taka tulijan vika vaikka edellä menijä ajaa päin persettä 80alue välillä ajaa 70km/h ja välillä 90km/h ja jarruttele kameran kohdalle... ...vaikea pitää sitä 80 ja turva väliä ja onko se turva väli puoli kilometriä vai kilometri ettei vaan tuu liian lähelle

        Saa olla kaukaa viisas ja läheltä tyhmä, kunhan pitää mielessä, että se edessäajava voi tehdä ihan mitä vaan. Kääntyä sivutielle yllättäen ja painaa jarrua yllättäen väistääkseen vaikka hirveä tai lehmää. Ihan mitä vaan voi tapahtua. Se kannattaa pitää mielessä.

        Siksi on ihan mieletöntä kurnuttaa siitä, että edessäajava ajaa huonosti. Kun keskittyy omaan ajamiseen ja pyrkii olemaan ajantasalla, niin ei tarvitse stressata muiden ajamista. Kun pitäisi nimenomaan ajaa sitä omaa autoaan, niin ei keskittyminen saa olla toisen takapuskurissa. Siitä ei kauaksi ehdi nähdä.


      • hmmmmm3 kirjoitti:

        Saa olla kaukaa viisas ja läheltä tyhmä, kunhan pitää mielessä, että se edessäajava voi tehdä ihan mitä vaan. Kääntyä sivutielle yllättäen ja painaa jarrua yllättäen väistääkseen vaikka hirveä tai lehmää. Ihan mitä vaan voi tapahtua. Se kannattaa pitää mielessä.

        Siksi on ihan mieletöntä kurnuttaa siitä, että edessäajava ajaa huonosti. Kun keskittyy omaan ajamiseen ja pyrkii olemaan ajantasalla, niin ei tarvitse stressata muiden ajamista. Kun pitäisi nimenomaan ajaa sitä omaa autoaan, niin ei keskittyminen saa olla toisen takapuskurissa. Siitä ei kauaksi ehdi nähdä.

        No edellä ajavan takia on vaikea pitää turvaväliä kun nopeus vaihttelee /-20km/h vaikka olisi alkujaan jäänyt 100m:n päähän niin kohta on siinä 40m:n päässä... ...pitääkö tässäkin mennä sen surkeiman nysvärin tahtiin vai ottaakko kaaharin laeinman jos ohittaa jojo autoilijan???


      • hmmmmmmm3
        jukni69 kirjoitti:

        No edellä ajavan takia on vaikea pitää turvaväliä kun nopeus vaihttelee /-20km/h vaikka olisi alkujaan jäänyt 100m:n päähän niin kohta on siinä 40m:n päässä... ...pitääkö tässäkin mennä sen surkeiman nysvärin tahtiin vai ottaakko kaaharin laeinman jos ohittaa jojo autoilijan???

        Pitää ottaa silmä käteen ja katsoa kauaksi. Ei siinä kaasupolkimen päällä suinkaan mitään tiiliskiveä painona ole.

        No mitäs luulet, että miten pitää ajaa. Siten että saa pidettyä turvavälin ja ohittaa sitten kun se on mahdollista.


      • Juuri siksi väli
        jukni69 kirjoitti:

        No edellä ajavan takia on vaikea pitää turvaväliä kun nopeus vaihttelee /-20km/h vaikka olisi alkujaan jäänyt 100m:n päähän niin kohta on siinä 40m:n päässä... ...pitääkö tässäkin mennä sen surkeiman nysvärin tahtiin vai ottaakko kaaharin laeinman jos ohittaa jojo autoilijan???

        Ei kai se nopeus pelkästään alaspäin vaihtele? Kyllä se nykijä välillä kiihdyttääkin, ja jos ei kiihdytä, niin on varmasti helppo ohittaa. Jätä 150 metriä niin et mene ensimmäisestä hidastuksesta perään kiinni.


    • Kundi ja RS Ocu

      Mukava se on hieman nynneröitä hiillostaa tehokkaalla autolla ja sit sporttisesti ohi.

      • Redneck Baboons

        Varo ettei luomet tummene kun hiillostat niitä "nynneröitä", vtun ääliö.


      • 18+15

        Jos tuota haluat tehdä, niin vaihda sitten tehokkaaseen autoon. Tuo nimimerkkisi vakiotasoinen auto ei taida oikein riittää tosipaikan tullen.


    • Redneck Baboons

      "Olen sitämieltä että se perässäroikkuminen johtuu siitä, ettei roikkuja osaa ajaa ennakoidusti."

      Aivan oikein, tuossa se oikea syy on. Ja hanurissaroikkuminen paljastaa aina sen, ettei tarpeeksi pitkälle osata, eikä edes haluta nähdä. Mp:llä ajaessa oppii arvostamaan sitä että näkee tarpeeksi kauas. Se on itse asiassa yksi tärkeimmistä asoista osata moottoripyöräilystä. Saman taidon hanskaaminen autoillessa ei haittaa yhtään mitään. Päin vastoin, liikenne sujuisi paljon jouheammin mikäli välit pidettäisiin sellaisina ettei vähän isommatkaan muutokset edellä ajavan nopeudessa näkyisi omassa etenemisessä.

      Mutta ei, nykyään tapaa todella paljon juuri sitä ilmiötä että ajetaan hyvät välit kiinni ylinopeutta käyttäen, ja sitten jäädään perälautaan seuraamaan logoa, vaikka maan tappiin asti. Näin se asia on rotta, sanot sinä ihan mitä vain.

      • The Fat

        Olet ihan väärässä! Jonossa kuuluu ajaa hyvin lyhyin turvavälein. Sellaiset 0,2 sekuntia on sopiva, ja 0,5 sekuntia alkaa olla jo liikaa. Tällä tavoin liikenne on mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää vain muistaa, että taempana ajavan on ajettava hieman nopeammin kuin edellä ajava =)


      • > Näin se asia on rotta, sanot sinä ihan mitä vain.

        Niin? Noinhan moni todellakin toimii.

        Minä tosin kannatan riittävää turvaväliä, sekä (mikä sinulta puuttui) sitä että katse suunnataan edelläajavan etupuolelle ja pyritään sujuvuuteen sen kautta. Aina silloin tällöin eteen osuu ajamaan joku, joka jarruttelee ihmeellisesti tai harrastaa muutoin outoa liikennöintiä, mutta niin harvinaisia nuo ovat, ettei sitä tarvitse oikein edes huomioida.

        Siis riittävä turvaväli (1-3 sekuntia jonossa on aika hyvä, tilanteesta riippuen) katse riittävän kauaksi eteenpäin. Siitä lähtee leppoisa ja sujuva matkustaminen.


      • Redneck Baboons
        The_Rat kirjoitti:

        > Näin se asia on rotta, sanot sinä ihan mitä vain.

        Niin? Noinhan moni todellakin toimii.

        Minä tosin kannatan riittävää turvaväliä, sekä (mikä sinulta puuttui) sitä että katse suunnataan edelläajavan etupuolelle ja pyritään sujuvuuteen sen kautta. Aina silloin tällöin eteen osuu ajamaan joku, joka jarruttelee ihmeellisesti tai harrastaa muutoin outoa liikennöintiä, mutta niin harvinaisia nuo ovat, ettei sitä tarvitse oikein edes huomioida.

        Siis riittävä turvaväli (1-3 sekuntia jonossa on aika hyvä, tilanteesta riippuen) katse riittävän kauaksi eteenpäin. Siitä lähtee leppoisa ja sujuva matkustaminen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9482446

        Oletko kääntänyt kelkkasi vai oikeasti tajuamassa asioiden oikean tilan? Tuon yhden vanhan keskustelun perusteella 3 sekuntia on sulle aivan liikaa joka vtun tapauksessa.

        "Minä tosin kannatan riittävää turvaväliä, sekä (mikä sinulta puuttui)"

        Minäminäminäminä... Niin mikä minulta puuttui? Sarkasmia tulee kyllä lisää jos sitä haluat.


    • veio

      Harvan taidot riittää ohitykseen vaikka moni luulee. Ohitus alkaa turvavälin päästä ja loppuu vasta kun on turvaväli takana. Kertaakaan ei ohitettavaan olla liian lähellä.

      Moni ei halua nähdä näitä asioita, koska silloin suuret luulot ajotaidoistaan hajoaisi.

    • Autoileva nainen

      Turvavälihorinasi on pelkkää tietämättömän ihmisen jorinaa. Näin se menee- mitä suurempi turvaväli sitä pienempi riski rajuihin kolareihin. Tämähän onkin hyvin loogista. Jos kaksi autoa ajaa hyvin pienellä turvavälillä on tiukan paikan tullen törmäyksen voima pieni. Kun edellä menevä jarruttaa voimakkaasti takaa tulevan törmäyksen voima on sitä pienempi mitä lyhyempi on välimatka. Kun jos turvaväliä (turvattomuusväliä) kasvatetaan vaikkapa kymmeneen, tai kahteenkymmeneen metriin satasen vauhdissa alkaa tulemaan romua ja raatoja kun perässä tuleva posahtaa edellämenevän perään.

      Näin toimin itekin liikenteessä. Pyrin aina ajamaanniin lähelle edellämenevää kuin mahdollista. Monetsti vilkutellaan jarruvaloja, mutta en noteeraa tätä mitenkään, sillä se on tietämättömien mielenosoitusta.

      • ÄLKÄÄ RUOKKIKO TROLLIA!

        Et sitten millään kyllästy tämän saman tekotyperän provon kirjoitteluun?!! Vaihtaisit edes nimimerkkiä ettei tarkoitushakuisuus ihan niin selvästi paistaisi läpi.


      • Siiv Ari
        ÄLKÄÄ RUOKKIKO TROLLIA! kirjoitti:

        Et sitten millään kyllästy tämän saman tekotyperän provon kirjoitteluun?!! Vaihtaisit edes nimimerkkiä ettei tarkoitushakuisuus ihan niin selvästi paistaisi läpi.

        Arvaatko, mitä tuo nainen on vailla?


      • Autoileva mies
        ÄLKÄÄ RUOKKIKO TROLLIA! kirjoitti:

        Et sitten millään kyllästy tämän saman tekotyperän provon kirjoitteluun?!! Vaihtaisit edes nimimerkkiä ettei tarkoitushakuisuus ihan niin selvästi paistaisi läpi.

        Ei se mikään oikea nainen ole. Naiset eivät alennu tuon tason häiriköintiin eivätkä yleensäkään saa tyydytystä netissä häiriköimisestä. Sama apina on tuota samaa packaa toistellut täällä monta kertaa. Ja kaikkea muutakin yhtä typerää. No netin suojissa pienet hiirulaisetkin uskaltavat kirjoitella mitä tahansa.


      • Harmaapäätikka
        Siiv Ari kirjoitti:

        Arvaatko, mitä tuo nainen on vailla?

        kyllä tiedän, mutta en kerro. Olen jo päässyt yli siitä sanasta.


      • -------
        Harmaapäätikka kirjoitti:

        kyllä tiedän, mutta en kerro. Olen jo päässyt yli siitä sanasta.

        Trolli, mutta silti on päästävä pätemään:)
        Jos edellä oleva auto ajaa nokkakolarin, niin miten luulet käyvän?
        Edessä oleva rutistuu kokonaan ryttyyn vastaan tulevan ja sinun väliin, oletko ajatellut tätä??


      • Kyrvatuppelo
        Harmaapäätikka kirjoitti:

        kyllä tiedän, mutta en kerro. Olen jo päässyt yli siitä sanasta.

        Sehän oli pippeli tai jotain?


      • Harmaapäätikka
        Kyrvatuppelo kirjoitti:

        Sehän oli pippeli tai jotain?

        Ei muuten ollut pippeli. eikä molo, kyrpä, lerssi, mulkku, slarva, vaan yksi toinen sana!


      • neljä+kahdekssn
        Harmaapäätikka kirjoitti:

        Ei muuten ollut pippeli. eikä molo, kyrpä, lerssi, mulkku, slarva, vaan yksi toinen sana!

        Kikkeli?


    • Turvavälit kuntoon!

      Sitä olen ihmetellyt, miksi edellä ajava ei pidä takana ajajaan riittäävää turvaväliä???????? Samoin takana ajava voisi pitää hänen takana ajavaan myös riittävää turvaväliä. Näin liikenneturvallisuus kohenisi oleellisesti!

      • --------------

        Siis täh?? Eli edessä olevan tulisi pitää turvaväliä takana tulevaan?? Toivottavasta tämä oli sarkasmia.

        Itse olen käyttänyt ihan p*rseessä roikkujille seuraavaa kikkaa, polkaisen erittäin kevyesti jarrua, niin että jarruvalo välähtää takana. Näkyy hyvin peilestä, kun roikkuja painasee jarrua ihan tosissaanXD


      • autoileva nainen
        -------------- kirjoitti:

        Siis täh?? Eli edessä olevan tulisi pitää turvaväliä takana tulevaan?? Toivottavasta tämä oli sarkasmia.

        Itse olen käyttänyt ihan p*rseessä roikkujille seuraavaa kikkaa, polkaisen erittäin kevyesti jarrua, niin että jarruvalo välähtää takana. Näkyy hyvin peilestä, kun roikkuja painasee jarrua ihan tosissaanXD

        Jos ajat edelläni ja olen kuronut turvavälin maximiin eli ajan ihan imussasi kiinni niin miksi ihmeessä poljet jarrua??? Yritätkö viestittää, että pidentäisin välimatkaa eli heikentäisin turvallisuutta? Ehei, minä tiedän mikä on turvallista ja siksi ajan lähellä edellämenevää.


      • Max Turva
        autoileva nainen kirjoitti:

        Jos ajat edelläni ja olen kuronut turvavälin maximiin eli ajan ihan imussasi kiinni niin miksi ihmeessä poljet jarrua??? Yritätkö viestittää, että pidentäisin välimatkaa eli heikentäisin turvallisuutta? Ehei, minä tiedän mikä on turvallista ja siksi ajan lähellä edellämenevää.

        Mikä on mielestäsi turvallisin autojen välinen etäisyys jonossa ajettaessa?


      • .........
        Max Turva kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi turvallisin autojen välinen etäisyys jonossa ajettaessa?

        Satasen nopeudessa n.80m:iä jos edessä oleva auto on täysin pysähdyksissä ja liikkuvassa jonossa n60m:iä... ...tai ainakin kellon kanssa katsoen(n.15m/s x3s= 45m jonka matkan auto kulkee täys jarrutuksen alkuun ja n.30m ennen kun auto on pysähtynyt kokonaan).


      • Max Turva
        ......... kirjoitti:

        Satasen nopeudessa n.80m:iä jos edessä oleva auto on täysin pysähdyksissä ja liikkuvassa jonossa n60m:iä... ...tai ainakin kellon kanssa katsoen(n.15m/s x3s= 45m jonka matkan auto kulkee täys jarrutuksen alkuun ja n.30m ennen kun auto on pysähtynyt kokonaan).

        Niin niin mutta kun kysyin asiaa Autoileva nainen-nimimerkiltä. Mutta se nimimerkki haihtui kuin pieru Saharaan kun oli tarkoitus antaa suora vastaus. Niin trollit yleensä toimii.


    • Provoko?

      autoileva nainen = The_Rat oppilas, hahhah!

    • Suihkari

      Ohitan takana roikkuvat nysvät vasemmalta takaperin, se on tehokas ja turvallinen tapa. Eli jos sieltä ei osata mennä ohi vaan ajetaan alle 20m päässä maantiellä niin hyvässä ohituspaikassa laitan vilkun vasemmalle, siirryn kokonaan vasemmalle kaistalle ja lasken jalan kaasulta. Kas, ohitan nysvän takaperin ja siirryn taas omalle kaistalleni. Nysvän ei tarvitse pelätä ohitusta ja hän voi jatkaa elämäänsä nysvänä tekemättä itse mitään.

      • Huono puoli tuossa on se, että kun takanasi nysvänneellä ei ole johtajaa edessä, sen vauhti tippuu 10-20 km/h. Eli joko joudut itse hidastamaan sen, tai tekemään etuperäisen ohituksen, mikä johtaa vain aiemman tilanteen uusiutumiseen.


      • Suihkari
        The_Rat kirjoitti:

        Huono puoli tuossa on se, että kun takanasi nysvänneellä ei ole johtajaa edessä, sen vauhti tippuu 10-20 km/h. Eli joko joudut itse hidastamaan sen, tai tekemään etuperäisen ohituksen, mikä johtaa vain aiemman tilanteen uusiutumiseen.

        Tämäkin on tehty, eräs nysväri alkoi kikkailla takaperin ohitukseni (kävi kai arvovallalle) jälkeen. Jouduin huitaisemaan siitä sitten ohi.


    • Siiv Ari

      Jos joku tulee minun takapuskuriin kiinni niin ajan karkuun. Saatan jopa ohittaa edellä ajavan. Yleensä siitä tulee takaa-ajotilanne tai kilpa-ajo. Ja paikkaani en anna vaikka henki menis!!!!!!

      • Kjell Pippelström

        Kyllä minä muistan mitä teit kun tulin kiinni takapuskuriisi...


    • Autoileva nainen

      Väännetäänpä vajakeille rautalangasta:

      Kun välimatkaa on kymmeniä metrejä ja edellämenevä äkkijarruttaa takaatuleva posahtaa telat tönkkönä edellämenevän perään ja romua syntyy. MUTTA kun turvaväli on vain joitakin kymmeniä senttejä ja törmäyksen voima on vain pieni tönäisy. Tämä on loogista. Ajatellaanpa, että esim rekka- auton perävaunu olisikin aisan sijasta vaijereilla kiinni ja siinä olisi teidän kaipaama turvaväli. Mitä tapahtuu nupin äkkipysähdyksessä? Perävaunu lojahtaa auton perään että rytisee. MUtta kun turvaväli pidetään pienenä mitä tapahtuu? ei paljon mitään.

      Näin se menee ja kehotankin kaikkia tiivistämään välit kiinni.

      • kunnon välit

        Sinä voit tiivistää korviesi välyksiä, tuntuu olevan aika avaraa.


      • ---------------

        Otappa huomioon, että perävainu reagoi välittömästi jarrutukseen, ihminen ei.


      • Vai menetkö puihin??

        Kerro kuule paikka ja aika niin tehdään sellainen testi jossa sinun autosi köytetään vaikka viiden metrin mittaisella hinauslöydellä minun autooni ja lähdetään ajamaan. Siinähän on silloin mahdollisimman lyhyt turvaväli niin katsotaan miten kauan autosi pysyy ehjänä. Ja koska olet niin varma että lyhyt turvaväli on paras tae turvallisuudelle niin sovitaan vielä että jos kuitenkin törmäät minun autoni perään niin lahjoitat oman autosi minulle niin on mulla sitten jotain korvausta kasaan menneestä autoni perästä. Suostut tähän varmasti koska niin nerokkaasti olet vakuuttanut lyhyen turvavälin olevan este törmäämiselle. Sopiiko että kokeillaan???


      • Huonompi vaihtoehto

        Näinhän se menee, jos edellämenevä pysähtyy jarruttamalla. Mutta jos entäs se pysähtyykin vastaantulijan keulaan?


    • Autoileva nainen

      Oliko edellisessä joku virhe? Jos oli korjaa toki.

      • Jopa sitä spedeillään... ...hiekotetaan "pitävää"pyörää naisen logikka.


    • turvelo

      Olen vasta puolivuotta sitten kortin saanut nainen, ja ihmettelen, et minkä helkkarin takia aina jonkun pitää ajaa kilsakaupalla perässä kiinni, ohittaa sitten mutkassa/ylämäessä tai ainakin kun joku tulee vastakkaiseselta kaistalta, ja sitten jäädä eteeni ajamaan??? Ja lähes aina on kyseessä joku uudemman auton omistaja/kuski jonka pitää kai näyttää miten ajetaan?? Olen nyt oppinut ajattelemaan, että toivottavasti perseessä kiini ajavalla on vakuutukset kunnossa, nimittäin sehän se sitten on maksajan puolella, jos joudun äkkijarruttamaan syystä tai toisesta.
      Itse pidän kunnon välit, ja jos joku kiilaa väliin, hidastan omaa vauhtia niin, etten ole sen kiilarin puskurissa. Monen moista kahjoa olen nähnyt mutta onneksi on myös turvalisia kuskeja. Olenhan kuitenkiin vasta harjoitteluvaiheessa oleva kuski, ja lisäksi vielä nainen..ajan siis mahdollisimman turvallisesti..yritän ainakin....

      • Redneck Baboons

        Hyvä että vielä tulee uuttakin polvea joka ymmärtää asian tärkeyden. Mutta arvaappa mitä. Seurailin kerran jepareitten partioautoa ja hanurissahan tuokin roikkui, ja kilsakaupalla. Ei siis tarvitse ihmetellä miksei mokomasta touhusta saa sakkoja koska kissalan pojat eivät itsekään tunnista koko ongelmaa omassa ajamisessaan. Monelle siviilikuskille tuo esimerkki nimittäin riittää toimimaan juuri samalla tavalla.


      • nänänänänä
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Hyvä että vielä tulee uuttakin polvea joka ymmärtää asian tärkeyden. Mutta arvaappa mitä. Seurailin kerran jepareitten partioautoa ja hanurissahan tuokin roikkui, ja kilsakaupalla. Ei siis tarvitse ihmetellä miksei mokomasta touhusta saa sakkoja koska kissalan pojat eivät itsekään tunnista koko ongelmaa omassa ajamisessaan. Monelle siviilikuskille tuo esimerkki nimittäin riittää toimimaan juuri samalla tavalla.

        Itse ajelen näin kesänopeuksillakin aina 90 kmh. Kiireisimmät saavat puolestani mennä ohitse.Mikäli ohitus ei näytä onnistuvan, ajelen hiljempaa ja väistän soralle:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5850
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4641
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      50
      2919
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      226
      2856
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2326
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2300
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      22
      1913
    8. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1747
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1520
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      171
      1373
    Aihe