Ostin sixpackin samettiruusuja

ei onnistunut.

ja istutin ne parvekelaatikkoon. Pikkuruukuissa olivat siinä packissä, ja aivan likomärkiä. No, vähän revin juuria hajalle, ajattelin, että lähtevät parvekelaatikossa juurtumaan paremmin.
Nyt kävi sitten niin, että kun ovat viikon olleet, niin mistä lie johtuu suurin osa niistä taimista on aika surkean näköisiä. Lehdet surkastuvat ja kukat kuihtuvat.

Eli teinkö väärin kun revin juuria, vai onko parvekelaatikon multa ollut liian kuivaa sitten päätellen siitä, että eilen kun yksi reunimmaisista näytti hälyttävältä, laitoin vettä - virkosi, ja illalla lisää vettä koko laatikkoon. Mutta suurin osa on nyt ihan surkeita.

Eipä tuo paljon maksa jos uudistaa ne surkeat - 80 sentillä lähtee yksittäin jostain liikkeestä. Ei taida toivoa olla enää näitten surkimusten kanssa, jotka lehtensä surkastuttavat...

7

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkoset kukkivat

      Ns. mullat ovat aika epämääräinen kasvualusta mille tahansa kasville. Puutarhaturvetta ja karkeaa hiekkaa olen neuvonut käyttämään. Voit kokeilla ja sekoittaa siihen multaan vähän karkeaa hiekkaa. Samettikukka juurtuu helposti ja on muutoinkin helppohoitoinen. Samettikukka viihtyy täydessä auringossa. Juurien repimisen olisin itse jättänyt kuitenkin väliin.

      • Vanha konkari

        Höpö, höpö taas. Ei ole yhtä totuutta. Kesäkukille on kehitetty aivan oma hyvälaatuinen multa, jolla taatusti onnistuu.

        Kasvatin itse siemenestä 200 samettikukkaa, kuutta eri lajiketta ja kesäkukkamultaan istutin isoihin ruukkuihin, parvekelaatikoihin sekä kukkapenkkeihin. Onnistuminen on 100 % ja kukkani ovat todella upeassa kasvussa.

        Olen jo useana kesänä käyttänyt kesäkukkamultaa. Mitenkähän minä olen kuitenkin onnistunut hyvin vaikka nokkosen poltinkarva tuomitsee kaikki ns. mullat?????

        Ei kannata esiintyä kaikkitietävänä, varsinkaan jos ei tiedä. ( Tämä vain ystävällisenä neuvona, täällä kun oikeasti ihmiset haluavat oikeita, hyväksi koettuja neuvoja.)


      • Nokkoset kukkivat
        Vanha konkari kirjoitti:

        Höpö, höpö taas. Ei ole yhtä totuutta. Kesäkukille on kehitetty aivan oma hyvälaatuinen multa, jolla taatusti onnistuu.

        Kasvatin itse siemenestä 200 samettikukkaa, kuutta eri lajiketta ja kesäkukkamultaan istutin isoihin ruukkuihin, parvekelaatikoihin sekä kukkapenkkeihin. Onnistuminen on 100 % ja kukkani ovat todella upeassa kasvussa.

        Olen jo useana kesänä käyttänyt kesäkukkamultaa. Mitenkähän minä olen kuitenkin onnistunut hyvin vaikka nokkosen poltinkarva tuomitsee kaikki ns. mullat?????

        Ei kannata esiintyä kaikkitietävänä, varsinkaan jos ei tiedä. ( Tämä vain ystävällisenä neuvona, täällä kun oikeasti ihmiset haluavat oikeita, hyväksi koettuja neuvoja.)

        Niissä kaikenmaailman kesäkukkamullissa on vikana se, että jos vaikka tänä vuonna onnistut, niin ensi vuonna et voi lainkaan tietää minkälaista multaa saat kun ostat. Voi olla, että sitä tämän vuoden kesäkukkamultaa ei enää saa ensi vuonna tai jos saa, niin koostumus on muuttunut.
        Turve pysyy vuodesta toiseen samanlaisena, ainakin tähän asti on pysynyt. Kun onnistut tänä vuonna viljelyssä turpeen kanssa, niin samalla tapaa tehden onnistuu ensi vuonna.
        Täällä palstalla monesti kitistäään juuri multien aiheuttamista ongelmista.


    • Hellä M.

      Juuria ei pidä repiä uudelleen istuttaessa. Jos on "pakko", tosi hellän varovasti vain vähän irroitella muutamia paakusta.

    • saksilla

      MInä ainakain leikkaan saksilla pois muovin ympäriltä, jos niin kasvaneet että juuria tunkee runsaasti muovipohjan läpi. Eikös ne alimmat juuret juuri ole ne arimmat?

      • hyvin lähti.

        Voi olla. Mutta tein nyt niin, että siitä sixpäkin satsista heitin osan pois, ostin uusia, suurempia taimia ja laitoin ne samalla tyylillä laatikkoon, hyvin ovat pärjänneet, mutta ne jäljelle jääneet sixpäkin kasvit, huonoja edelleen. Mutta näillä keleillä, kylmää ja nyt sitten vielä sateista, niin ei taida olla väliäkään, vaikka huonon näköisiä olisivat. Mutta ne uudet, ne ovat aivan loistavassa kunnossa.

        Eli ei kannata sitten niistä puutarhamyymälöistä niitä sixpäkkejä ostaa, ostaa sitten torilta euron hinnalla suurin piirtein kunnossa olevia taimia.


      • Helppoa ja halpaa
        hyvin lähti. kirjoitti:

        Voi olla. Mutta tein nyt niin, että siitä sixpäkin satsista heitin osan pois, ostin uusia, suurempia taimia ja laitoin ne samalla tyylillä laatikkoon, hyvin ovat pärjänneet, mutta ne jäljelle jääneet sixpäkin kasvit, huonoja edelleen. Mutta näillä keleillä, kylmää ja nyt sitten vielä sateista, niin ei taida olla väliäkään, vaikka huonon näköisiä olisivat. Mutta ne uudet, ne ovat aivan loistavassa kunnossa.

        Eli ei kannata sitten niistä puutarhamyymälöistä niitä sixpäkkejä ostaa, ostaa sitten torilta euron hinnalla suurin piirtein kunnossa olevia taimia.

        Aina ei tosiaan tiedä, mitä saa, kun taimia ostaa.
        Hyvin jää myös mieleen,mistä sai huonoja taimia eikä niistä paikoista enää tule mitään ostettua.

        Samettiruusu on niitä helpoimpia kasvattaa siemenestä.
        Lämpimästi suosittelen, jos sinulla on mitään mahdollisuutta itsekasvatukseen. Itselläni on Vanillaa (hyvin vaalea, lähes valkoinen iso). Taimien hinnaksi tulee "mitätön" ja on niin mukava, kun tietää, että varmasti onnistuu. Mitään kesäkukkamultia en ole ikinä käyttänyt enkä edes taimimultia tms. Tavallinen puutarhamulta vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe