Miksi 1 ja 2 sentin rahat eivät kelpaa Alkoon?

Parsa42

Ostin punaviinipullon joka maksoi 6.75€. Ajattelin maksaa kyseisen pullon kolikoilla. Minulla oli kolme 2€ rahaa ja yksi 50 sentin ja 20 sentin raha ja kaksi 2 sentin sekä yhden sentin raha eli yhteensä pyydetty 6.75€ summa. Myyjä kuitenkin kieltäytyi vastaanottamasta 1 ja 2 sentin kolikoita. Eikö laki kuitenkin velvoita vastaanottamaan kyseiset kolikot?

11

277

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija2

EI, koska suomessa ei ole käytössä noita pikkuhiluja.

• Hilut kelpaavat

Lainaus Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivuilta:
      Pitääkö kauppiaan ottaa vastaan 1- ja 2-sentin kolikoita?

Pienet kolikot ovat laillisia maksuvälineitä euroalueella - myös Suomessa. Yhden ja kahden sentin kolikoita ei käteismaksujen pyöristyssäännön takia tarvita Suomessa vaihtorahoiksi. Siitä huolimatta kolikot kelpaavat maksuvälineenä ja yrittäjillä on velvollisuus hyväksyä niiden käyttö.Vähittäisliikkeellä on toisaalta oikeus valita asiakkaansa, kunhan se ei syyllisty syrjintään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että liike voi kieltäytyä vastaanottamasta yhden ja kahden sentin kolikoita. Jos vähittäisliike ei ota niitä vastaan, sen pitää ilmoittaa asiasta kuluttajille ulko-ovellaan selkeästi ja näkyvästi.

• Parsa42

Hyvä homma! Eli kyseinen Alko oli toiminut väärin koska en ole nähnyt yhtään kylttiä yhdessäkään Alkossa, jossa evättäisiin kyseisillä kolikoilla maksaminen.

• kiolj
        Parsa42 kirjoitti:

Hyvä homma! Eli kyseinen Alko oli toiminut väärin koska en ole nähnyt yhtään kylttiä yhdessäkään Alkossa, jossa evättäisiin kyseisillä kolikoilla maksaminen.

Eipä ole nähnyt missään muuallakaan liikkeen ulko-ovella tuollaista ilmoitusta.

Iltapäivälehdet voisivat olla Alkon tapauksesta kiinnostuneita. Saisivat levitettyä kunnon lööpin.

• centti

Summa pyöristetään ylöspäin, eli hinta ei ole 6,75 , vaan 6,80. Olisit lisännyt vielä 5 centin kolikon, niin olisi pienet kolikot kelvanneet. Maksaisit kortilla, niin summaa ei pyöristetä.

• Hilut kelpaavat

No,no, eipä pyöristetä 5:een senttiin päättyvää summaa ylös- eikä alaspäin.
        Vitonen on aina vitonen.

• 6,78 pyöristetään

Höpö,höpö ei pyöristetä .

• asiakaspalvelija
        6,78 pyöristetään kirjoitti:

Kyllä minä yrittäjänä aina pyöristän kaikki ylöspäin, eli jos hinta on 6,99eur, pyöristän lähimpään kymmeneen, eli hinta onkin 10,00eur. Jos hinta on vaikka 11,50, niin pyöristän taas lähimpään kymmeneen, eli hinta on 20,00 eur.

Tasarahat on katsokaas kätevämpiä ja kaikki hyötyy. Yrittäjä saa lisää rahaa ja turhat kolikoiden laskemiset jää pois, jolloin palvelu nopeutuu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse jonotella yhtä pitkään kuin Elisan puhelinpalveluun.

• jopatijoo
        6,78 pyöristetään kirjoitti:

6,78 pyöristetään

Lue ensin kinaa sitten.

Niillä 1 ja 2 centin rahoilla on suurti keräilyarvo, kun kerää kaikin maiden koliokot.

• nauroin
        asiakaspalvelija kirjoitti:

Kyllä minä yrittäjänä aina pyöristän kaikki ylöspäin, eli jos hinta on 6,99eur, pyöristän lähimpään kymmeneen, eli hinta onkin 10,00eur. Jos hinta on vaikka 11,50, niin pyöristän taas lähimpään kymmeneen, eli hinta on 20,00 eur.

Tasarahat on katsokaas kätevämpiä ja kaikki hyötyy. Yrittäjä saa lisää rahaa ja turhat kolikoiden laskemiset jää pois, jolloin palvelu nopeutuu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse jonotella yhtä pitkään kuin Elisan puhelinpalveluun.

11,50, niin pyöristän taas lähimpään kymmeneen, eli hinta on 20,00 eur.

Ok :D

• pientä voittookin

Minä pyöristän kaikki aina ylöspäin seuraavaan sataan euroon. Kätevää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe