Osaisiko joku nevuoa mikä olisi hyvä pakettikone Jimm`siltä joka pyörittäisi pelejä 1920x1080 high asetuksilla. Pakettikoneen budjetti olisi 1050€
tai hyviä koneen osia jotka Jimms sitten kasaisi. Osien budjetti 800€ ( kotelo ei sisälly budjettiin, yhteensopivuus olisi ATX)
En aijo kasata konetta joten siitä ei tarvitse mainitä tämän enempää.
Hyviä pakettikoneita
57
783
Vastaukset
- ......
Jimmsin uusin paketti Z97 emolla on hyvä tuohon hintaan, pyörittää kyllä nykyisiä pelejä highina, ja sitä myös pystyy tarvittaessa myöhemmin päivittämään vastoin kuin marketti paketteja.
http://www.jimms.fi/tuote/JIMMS-MSI-NEMESISJimmsiltä on ollu kauan loppu 450W superkukka ja kuitenki sitä tohon koneeseen laitetaan. Haisee.
En ostaisi valmispakettia vaan kokoaisin itse.
- Hainsly
Mitä osia ehdottaisit jos kokoisin koneen itse itse vapunen? Kun olen uusi näissä hommissa en osaa päättä minkälaiset osat valitsisin.
- KasaajaX
Hainsly kirjoitti:
Mitä osia ehdottaisit jos kokoisin koneen itse itse vapunen? Kun olen uusi näissä hommissa en osaa päättä minkälaiset osat valitsisin.
Tietokoneen kasaaminen ei ole vaikeaa. Ei tarvitse kolvata mitään, ei osata sähkötöitä.
Osat kasataan toisiinsa, kuin Lego-palikat. Jos osaat ruuvia vääntää ja pidät pään kylmänä, osaat kyllä.
Vaikeat kohdat ensikertalaiselle:
1) Emolevy kiinnitetään kotelon takalevyyn, mutta ei suoraan. Siihen väliin tulee pieniä kuparisia 'jalkoja' joissa on toisessa päässä kierre (ruuvataan kotelon takalevyssä valmiiksi oleviin reikiin ja sinun pitää itse päätellä reikien kohdat emolevyssä olevien ruuvinreikien mukaan) ja toisessa päässä pieni reikä, jonka sisällä on kierteet. Kun kiinnität emolevyn, sen reikien läpi menevät ruuvit menevät/sopivat noiden 'jalkojen' koloihin/kierteisiin
2) Prosessorin kiinnittäminen emolevyyn: prosessori kiinnitetään ensin emolevyyn. Se sopii vain yhdellä tavalla. Prosessorin kulmassa ja emolevyn prosessori-socketissa (kohta johon prosessori tulee kiinni) on nurkassa pieni merkki, joiden pitää olla samassa kulmassa... helppoa. Prosessorin päälle tulee prosessorituuletin. Jotta lämpö prosessorin pinnasta pääsisi helposti pois jäähdyttimeen, väliin tarvitaan lämpöä johtavaa tahnaa. Vakiotuulettimessa se on valmiina tuulettimen pohjassa. Paremmissa tuulettimissa se tulee pienessä pikaliimatuubin tai injektioruiskun näköisessä paketissa. Sitä laitetaan hyvin pieni määrä prosessorin pintaan, ei mikään "läjää". Sitten tuuletin painetaan siihen päälle niin että tahna leviää ja tuuletittimen kiinnittimet lukitaan emolevyssä valmiina oleviin aukkoihin
3) muistin, sata-piuhat ja sellaiset osaat kyllä asentaa. Yllättäen vaikempia ovat virtakatkaisimesta, kovalevyn ledistä ja kovalevyn ledistä tulevat johdot, koska liittimet ovat pieniä ja joskus voi olla vaikea päätellä, miten päin ne kiinnitetään. Jos menee väärin, kone ei siitä hajoa, mutta voi olla että se ei käynnisty. Ohjekirjoissa on kyllä ohje asentamisesta, mutta silti voi mennä jokin piuha ensimmäisellä yrittämällä väärinpäin. Sitten vaan virrat pois ja uusi yritys.
4) Nykyisissä koneissa emolevyyn menee kaksi virtapiuhaa. Toinen pitkä (24-pinniä muistaakseni) ja toinen muistaakseni 4-6 pinniä. Molemmat pitää kiinnittää, mutta ne sopivat vain oikein päin ja vain oikeaan paikkaan. Virheen mahdollisuutta ei ole, kunhan muistaa molemmat kiinnittää
5) Näytönohjaimiin (tehokkaisiin) menee myös virtajohto, joka on myös noin 6 pinninen (en muista tarkkaan). Se pitää kiinnittää myös.
Tietokoneen sisällä ei ole korkeita jännitteitä, niitä on vain virtalähteessä, jonka sisälle ei pidä mennä ronkkimaan. Emolevylle tulee vain 5 volttia ja 12 volttia - niillä et hengestäsi pääse, etkä edes tuntisi vaikka 12V saisit.
Emolevyn metalliosiin/johtimiin ei pidä koskea. Vaikka todennäköisyys onkin pieni, on mahdollista että ihostasi purkautuu sähkövaraus(staattinen sähkö, mieti esimerkiksi kun hierot ilmapalloa farkkuihin, niin pallo tarttuu käteesi) joka voi hajottaa jonkin sähköisen komponentin. Vikaa et näe, etkä kuule kun se tapahtuu... Kone vain ei toimi. Samasta syystä konetta kasatessa käytä vain T-paitaa ja anna käsivarren paljaan ihon osua kotelon paljaaseen metalliin. Mahdolliset staattiset purkaukset kulkevat sitä kautta, eivätkä toivon mukaan emolevyyn.
------
Minulla on huonoja kokemuksia MSI:n emolevyistä. Testeissä ne pärjäävät, mutta laadusta en osaa sanoa. Itse suosin Asusin emolevyjä, mutta uskoisin myös Gigabyten olevan jälleen kohtuu hyvä.
Muistiksi valitsisin Kingstonin. Toimivat kuin junan vessa.
Näytönohjaimen valmistajaksi Asus (DirectCU-mallit) tai Gigabyte (Windforce-mallit, siis ne noissa kolme tuuletinta)
Virtalähdemerkeistä Seasonic lienee paras, mutta halvimmat Seasonicit eivät ole täysin Intelin 4.sukupolven prosujen kanssa yhteensopivia kaikissa virransäästöjutuissa. Listan yhteensopivista löydät googlella hakusanat
intel 4th psu compatibility
Sama pätee moniin muihin virtalähteisiin.
Tietokoneiden sisällä on aikamoinen johtoviidakko, joten kannattaa varata pieniä nippusiteitä, joiden avulla voit kiinnittää johdot kotelon sisäosiin siististi. Näin ilma pääsee virtaamaan paremmin, kone on siistimmän näköinen, eikä ole vaaraa että jokin johto osuisi pyörivään tuulettimeen koneen ollessa käynnissä.
Maailma ei kaadu yhteen tietokoneeseen, mutta jos kasaat itse, opit uutta.
Ohjelmia asentaessa kannattaa ladata uusimmat ajurit valmistajien sivuilta. Mukana tulevia cd-levyjä(ajureita) kannattaa käyttää vain jos välttämättä on pakko.
AMD/Atin näytönohjaimen ajurit Atin sivuilta
Nvidian nvidian sivuilta
Asusin asusin sivuilta
jne. - On.
KasaajaX kirjoitti:
Tietokoneen kasaaminen ei ole vaikeaa. Ei tarvitse kolvata mitään, ei osata sähkötöitä.
Osat kasataan toisiinsa, kuin Lego-palikat. Jos osaat ruuvia vääntää ja pidät pään kylmänä, osaat kyllä.
1) Emolevy kiinnitetään kotelon takalevyyn, mutta ei suoraan. Siihen väliin tulee pieniä kuparisia 'jalkoja' joissa on toisessa päässä kierre (ruuvataan kotelon takalevyssä valmiiksi oleviin reikiin ja sinun pitää itse päätellä reikien kohdat emolevyssä olevien ruuvinreikien mukaan) ja toisessa päässä pieni reikä, jonka sisällä on kierteet. Kun kiinnität emolevyn, sen reikien läpi menevät ruuvit menevät/sopivat noiden 'jalkojen' koloihin/kierteisiin
2) Prosessorin kiinnittäminen emolevyyn: prosessori kiinnitetään ensin emolevyyn. Se sopii vain yhdellä tavalla. Prosessorin kulmassa ja emolevyn prosessori-socketissa (kohta johon prosessori tulee kiinni) on nurkassa pieni merkki, joiden pitää olla samassa kulmassa... helppoa. Prosessorin päälle tulee prosessorituuletin. Jotta lämpö prosessorin pinnasta pääsisi helposti pois jäähdyttimeen, väliin tarvitaan lämpöä johtavaa tahnaa. Vakiotuulettimessa se on valmiina tuulettimen pohjassa. Paremmissa tuulettimissa se tulee pienessä pikaliimatuubin tai injektioruiskun näköisessä paketissa. Sitä laitetaan hyvin pieni määrä prosessorin pintaan, ei mikään "läjää". Sitten tuuletin painetaan siihen päälle niin että tahna leviää ja tuuletittimen kiinnittimet lukitaan emolevyssä valmiina oleviin aukkoihin
3) muistin, sata-piuhat ja sellaiset osaat kyllä asentaa. Yllättäen vaikempia ovat virtakatkaisimesta, kovalevyn ledistä ja kovalevyn ledistä tulevat johdot, koska liittimet ovat pieniä ja joskus voi olla vaikea päätellä, miten päin ne kiinnitetään. Jos menee väärin, kone ei siitä hajoa, mutta voi olla että se ei käynnisty. Ohjekirjoissa on kyllä ohje asentamisesta, mutta silti voi mennä jokin piuha ensimmäisellä yrittämällä väärinpäin. Sitten vaan virrat pois ja uusi yritys.
4) Nykyisissä koneissa emolevyyn menee kaksi virtapiuhaa. Toinen pitkä (24-pinniä muistaakseni) ja toinen muistaakseni 4-6 pinniä. Molemmat pitää kiinnittää, mutta ne sopivat vain oikein päin ja vain oikeaan paikkaan. Virheen mahdollisuutta ei ole, kunhan muistaa molemmat kiinnittää
5) Näytönohjaimiin (tehokkaisiin) menee myös virtajohto, joka on myös noin 6 pinninen (en muista tarkkaan). Se pitää kiinnittää myös.
Tietokoneen sisällä ei ole korkeita jännitteitä, niitä on vain virtalähteessä, jonka sisälle ei pidä mennä ronkkimaan. Emolevylle tulee vain 5 volttia ja 12 volttia - niillä et hengestäsi pääse, etkä edes tuntisi vaikka 12V saisit.
Emolevyn metalliosiin/johtimiin ei pidä koskea. Vaikka todennäköisyys onkin pieni, on mahdollista että ihostasi purkautuu sähkövaraus(staattinen sähkö, mieti esimerkiksi kun hierot ilmapalloa farkkuihin, niin pallo tarttuu käteesi) joka voi hajottaa jonkin sähköisen komponentin. Vikaa et näe, etkä kuule kun se tapahtuu... Kone vain ei toimi. Samasta syystä konetta kasatessa käytä vain T-paitaa ja anna käsivarren paljaan ihon osua kotelon paljaaseen metalliin. Mahdolliset staattiset purkaukset kulkevat sitä kautta, eivätkä toivon mukaan emolevyyn.
------
Minulla on huonoja kokemuksia MSI:n emolevyistä. Testeissä ne pärjäävät, mutta laadusta en osaa sanoa. Itse suosin Asusin emolevyjä, mutta uskoisin myös Gigabyten olevan jälleen kohtuu hyvä.
Näytönohjaimen valmistajaksi Asus (DirectCU-mallit) tai Gigabyte (Windforce-mallit, siis ne noissa kolme tuuletinta)
Virtalähdemerkeistä Seasonic lienee paras, mutta halvimmat Seasonicit eivät ole täysin Intelin 4.sukupolven prosujen kanssa yhteensopivia kaikissa virransäästöjutuissa. Listan yhteensopivista löydät googlella hakusanat
Tietokoneiden sisällä on aikamoinen johtoviidakko, joten kannattaa varata pieniä nippusiteitä, joiden avulla voit kiinnittää johdot kotelon sisäosiin siististi. Näin ilma pääsee virtaamaan paremmin, kone on siistimmän näköinen, eikä ole vaaraa että jokin johto osuisi pyörivään tuulettimeen koneen ollessa käynnissä.
Ohjelmia asentaessa kannattaa ladata uusimmat ajurit valmistajien sivuilta. Mukana tulevia cd-levyjä(ajureita) kannattaa käyttää vain jos välttämättä on pakko.
Nvidian nvidian sivuilta
Asusin asusin sivuilta
jne.Hyvä kirjoitus.
KasaajaX kirjoitti:
------
Nvidian nvidian sivuilta
Asusin asusin sivuilta
jne."Tietokoneen sisällä ei ole korkeita jännitteitä, niitä on vain virtalähteessä, jonka sisälle ei pidä mennä ronkkimaan. Emolevylle tulee vain 5 volttia ja 12 volttia - niillä et hengestäsi pääse, etkä edes tuntisi vaikka 12V saisit."
Volteilla mitataan potentiaalieroa, eli jännitettä ja se ei ikinä tapa. Ei vaikka olisi 10000 volttia.
Se mikä on vaarallista on virta, eli ne ampeerit. 50mA voi olla hengenvaarallinen kulkiessa kehonläpi.M-Kar kirjoitti:
"Tietokoneen sisällä ei ole korkeita jännitteitä, niitä on vain virtalähteessä, jonka sisälle ei pidä mennä ronkkimaan. Emolevylle tulee vain 5 volttia ja 12 volttia - niillä et hengestäsi pääse, etkä edes tuntisi vaikka 12V saisit."
Volteilla mitataan potentiaalieroa, eli jännitettä ja se ei ikinä tapa. Ei vaikka olisi 10000 volttia.
Se mikä on vaarallista on virta, eli ne ampeerit. 50mA voi olla hengenvaarallinen kulkiessa kehonläpi.Ja tiedoksi näille jotka ei ohmin lakia tunne niin tuo 50mA ei kyllä muodostu 12v jännitteellä. 32.5V voi riittää tappavan virran muodostumiseen kehon läpi. 24V muistaakseni oli se turvaraja.
Apple, Dell ja Lenovo tekevät hyviä pakettikoneita. Dellin ja Lenovon tapauksessa tosin pitää huomioida että ottaa niitä työkoneita eikä markettipuolta.
Dellillä on nimenomaan pelaamiseen tarkoitettuja Alienware merkkisiä koneita: http://www.alienware.com/
Eipä tarvitse miettiä kun tuollaisen ostaa, tehty juurikin siihen mitä haet.
Jimm's vie räätälöinnin vähän pidemmälle, että niillä on käytännössä lähes kaikki koneet "uniikkeja", ja niillä on tälläkin hetkellä pelkästään pelikonemalleja myynnissä noin kaksinkertainen määrä kuin mitä firmassa on työntekijöitä.
Jos vaikka 1/3 henkilöstöstä hoitaa hallintoa/myyntiä ja 2/3 on teknistä väkeä niin voit vaan arvioida kuinka monta erilaista laitemallia jokainen työntekijä rakentaa ja korjaa jos mallistoa uusitaan kerran tai pari vuodessa.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että firman testauspuoli on heikko, ja pari vuotta vanha konemalli on sellainen että eivät itsekään tiedä että ovat sellaisia joskus myyneet elleivät erikseen käy etsimään tuoterekistereistä mitähän joskus on tullut kyhättyä.
En epäile sitä etteivätkö osaisi tietokoneen osia ruuvata kiinni oikein, takuuhuoltokin todennäköisesti pelaa mutta epäilen luotettavuutta pidemmällä aikavälillä sekä sitä, että minkälaista säätämistä se sitten on jos kokoonpanossa kaikki osat pelaa yksistään mutta joskus vaan kaatuu.
Mitä katsoin äsken näiden koneiden komponentteja niin näin siellä kyllä komponentteja joita tiedän heikkolaatuisiksi.
Tosiasia on se, että se toimintavarmuus on niitä virhemarginaalissa olevia maanantaikappaleita lukuunottamatta vähintään sitä mitä pitääkin ns. massatuotetuissa laitteissa. Silloin niitä on vähintään muutama kappale tehty ihan vaan sitä varten, että testattu sen toimivuutta. Sen sijaan olisi suositeltavaa ostaa sellaisia tietokonemalleja mitä valmistetaan vähintään 500kpl eriä ja pitää kaikenlaisen räätälöinnin minimaalisena.Menee just päin vastoin. Mitä enemmän kasataan samanlaisia koneita, sitä todennäkösemmin sinne laitetaan jotain heikkotasosta osaa, koska siinä säästää.
Näin vähintään 500 kpl erissä kasatut koneet on selkeesti epäluotettavampii.digest-hardware kirjoitti:
Menee just päin vastoin. Mitä enemmän kasataan samanlaisia koneita, sitä todennäkösemmin sinne laitetaan jotain heikkotasosta osaa, koska siinä säästää.
Näin vähintään 500 kpl erissä kasatut koneet on selkeesti epäluotettavampii.Massatuotannossa kustannusten säästö itse tuotteessa tehdään heikentämällä vahvinta osaa. Turhaan sitä tekee koteloa titaanista jos siellä on mekaaniset kiintolevyt ja nestejäähy mitkä ei tosiaankaan kestä yhtä hyvin kuin kotelo.
Laatu sitten on se mikä on kokonaisuuden heikoin lenkki ja vähintään se mitä luvataan. 5v takuulla kun ostat tietokonelaitteita niin kyllä ne hyvin pelaa.
Mulla esimerkiksi on massatuotettu keskusyksikkö jota olen räätälöinyt lisäämällä sinne erillisen näytönohjaimen. Mutta näkyy olevan tehtaalla laitettu SSD levynä esim. Intel eikä mitään Kingstonin kuraa, että olen kyllä luotavainen tietokoneen laatuun. Ei tämä ole kertaakaan bugittanut vaikka ollut jo useamman vuoden käytössä ja tietystikin alkuperäisasennuksella, mitään uudelleen asennuksia ei ole harrasteltu.
Kyllä se tietokoneen hintalappu vähän kertoo että onko haettu halvinta hintaa vaiko laatua, massatuotanto vaan tekee sen, että tuote soveltuu massavalmistukseen ja sitä on jollain tasolla varmasti testattu ennen tuotantoa.
En nyt sano etteikö itse kasaamalla voi saada hyvää. Kyllä voi, mutta sitten kyllä pitää joka hemmetin osan olla lähelle parasta mahdollista riskien minimoimiseksi ja silti se yhteentoimivuuden testaus jää omalle vastuulle.- KasaajaX
M-Kar kirjoitti:
Massatuotannossa kustannusten säästö itse tuotteessa tehdään heikentämällä vahvinta osaa. Turhaan sitä tekee koteloa titaanista jos siellä on mekaaniset kiintolevyt ja nestejäähy mitkä ei tosiaankaan kestä yhtä hyvin kuin kotelo.
Laatu sitten on se mikä on kokonaisuuden heikoin lenkki ja vähintään se mitä luvataan. 5v takuulla kun ostat tietokonelaitteita niin kyllä ne hyvin pelaa.
Mulla esimerkiksi on massatuotettu keskusyksikkö jota olen räätälöinyt lisäämällä sinne erillisen näytönohjaimen. Mutta näkyy olevan tehtaalla laitettu SSD levynä esim. Intel eikä mitään Kingstonin kuraa, että olen kyllä luotavainen tietokoneen laatuun. Ei tämä ole kertaakaan bugittanut vaikka ollut jo useamman vuoden käytössä ja tietystikin alkuperäisasennuksella, mitään uudelleen asennuksia ei ole harrasteltu.
Kyllä se tietokoneen hintalappu vähän kertoo että onko haettu halvinta hintaa vaiko laatua, massatuotanto vaan tekee sen, että tuote soveltuu massavalmistukseen ja sitä on jollain tasolla varmasti testattu ennen tuotantoa.
En nyt sano etteikö itse kasaamalla voi saada hyvää. Kyllä voi, mutta sitten kyllä pitää joka hemmetin osan olla lähelle parasta mahdollista riskien minimoimiseksi ja silti se yhteentoimivuuden testaus jää omalle vastuulle.Olen kasannut koneita >10 vuoden aikana useita, eikä mitään outoja yhteensopimattomuusongelmia ole ollut.
Emolevyksi Asus, näytönohjaimeksi Asus, muistiksi Kingston ja virtalähde kunnon valmistajalta, niin kyllä toimii.
Vanhaan pahaan aikaan piti osata varoa Vian ja SiS:n piirisarjoja, mutta aina on niitä, jotka eivät usko, mutta itsehän kärsivät. M-Kar kirjoitti:
Massatuotannossa kustannusten säästö itse tuotteessa tehdään heikentämällä vahvinta osaa. Turhaan sitä tekee koteloa titaanista jos siellä on mekaaniset kiintolevyt ja nestejäähy mitkä ei tosiaankaan kestä yhtä hyvin kuin kotelo.
En nyt sano etteikö itse kasaamalla voi saada hyvää. Kyllä voi, mutta sitten kyllä pitää joka hemmetin osan olla lähelle parasta mahdollista riskien minimoimiseksi ja silti se yhteentoimivuuden testaus jää omalle vastuulle.Et oikein ymmärtäny. Teet yhen koneen, jossa 10 osaa, yks osa maksaa euron vähemmän = säästät 10 euroo.
Teet 500 konetta, jossa jokaisessa 10 osaa, yks osa maksaa euron vähemmän = säästät 5000 euroo.
Teet 50 000 konetta ... = säästät 500 000 euroo.
Noin se menee. Pieniki säästö kertautuu helposti ja siks noissa massatuotantokoneissa säästetään aina kaikessa. Varsinki virtalähteet mitotetaan tarkasti ja sisältä laatu halvinta mikä toimii joten kuten. Yhtä konetta kasattaessa se säästö on mitätön, suurissa määrissä siitä kertyy.
Se et oot sattunu tuurilla saamaan koneen joka toimii ei tarkota et 99,9% massatuotantokoneista ei vois olla kuraa.KasaajaX kirjoitti:
Olen kasannut koneita >10 vuoden aikana useita, eikä mitään outoja yhteensopimattomuusongelmia ole ollut.
Emolevyksi Asus, näytönohjaimeksi Asus, muistiksi Kingston ja virtalähde kunnon valmistajalta, niin kyllä toimii.
Vanhaan pahaan aikaan piti osata varoa Vian ja SiS:n piirisarjoja, mutta aina on niitä, jotka eivät usko, mutta itsehän kärsivät."Olen kasannut koneita >10 vuoden aikana useita, eikä mitään outoja yhteensopimattomuusongelmia ole ollut."
Niin, minä taas olen nähnyt Windows Vistalla kaatuilevia nVidian näytönohjainajureita, prosessorijäähyjä joissa ei ole paketissa sockettiin luvattuja kiinnikkeitä, tai jäähyjä jotka ei sovi emolevylle kun konkka tiellä. Näytönohjain mikä ei sovi koteloon, Zip purku ohjelmaa mikä kaataa koneen bluescreeniin, Windows josta puuttuu USB-tuki, Windows XP joka vaatii korppuaseman asennusta varten, ATI:n kuin Cirrus logicin näytönohjaimia mitkä sotkee ajuribugien takia kuvaa, Intelin SSD mikä hajoaa Windows 7:lla, F-Secure joka pistää Windows Vistan ikuiseen käynnistyslooppiin, Windows 7 päivitys mikä pistää Windowsin uudelleenasennuskuntoon tietyillä Intelin piireillä.
Hauskin oli ehkä emolevy joka oli yhteensopimaton Quantumin kiintolevyn kanssa. Voisi kuvitella että IDE väyläinen, saman kokoinen kiintolevy toimii emolevyssä missä IDE väylä mutta niinhän sitä voisi luulla. Onhan näitä surullisen kuuluisia rautabugeja sitten nähty myös, kuten esimerkiksi päin per5että laskeva Pentium tai dataa korruptoiva väyläohjain.
Olen nähnyt kaikenlaista jännää tässä vuosikymmenien aikana. Olen nähnyt varmaan myös moninkertaisesti enemmän tietokoneita.digest-hardware kirjoitti:
Et oikein ymmärtäny. Teet yhen koneen, jossa 10 osaa, yks osa maksaa euron vähemmän = säästät 10 euroo.
Teet 500 konetta, jossa jokaisessa 10 osaa, yks osa maksaa euron vähemmän = säästät 5000 euroo.
Teet 50 000 konetta ... = säästät 500 000 euroo.
Noin se menee. Pieniki säästö kertautuu helposti ja siks noissa massatuotantokoneissa säästetään aina kaikessa. Varsinki virtalähteet mitotetaan tarkasti ja sisältä laatu halvinta mikä toimii joten kuten. Yhtä konetta kasattaessa se säästö on mitätön, suurissa määrissä siitä kertyy.
Se et oot sattunu tuurilla saamaan koneen joka toimii ei tarkota et 99,9% massatuotantokoneista ei vois olla kuraa."Noin se menee. Pieniki säästö kertautuu helposti ja siks noissa massatuotantokoneissa säästetään aina kaikessa."
Mutta niissä vehkeissä mitkä ovat työkoneita, eikä marketti kuraa, on 3v onsite next business day takuu. Eli huoltokaveri tulee paikan päälle korjaamaan seuraavana arkipäivänä, jos on vikaa. Ja se sitten maksaakin sille valmistajalle sen verran, että jokainen tälläinen kone mitä huoltokaveri lähtee korjaamaan, on tappiollinen. Sinne menee katteet ja miinukselle menee. Sen takia sen laitteen pitää kestää VÄHINTÄÄN 3v, erittäin pienellä virhemarginaalilla. Normaalissa käytössä kestää siis tavallisesti paljon pidempään.
Se että puhun massatuotanto koneista ei tarkoita sitä, että tarkoittaisin sillä niitä markettien leluja vaan puhun niistä normaaleista työkoneista. Massatuottamalla voi katsos tehdä eri laatutasoilla. Saat ostettua vaikka massatuotettua MIL-STD-810 mukaista rautaa: http://en.wikipedia.org/wiki/MIL-STD-810
Tuo olisi siis varmaan paras laatutaso. Sitten löytyy ns. industrial vehkeet mitkä on usein sellaisia metallimöhkäleitä myös ilman liikkuvia osia vaikka ei nyt tarvitsekkaan kestää taistelukentän olosuhteita. Medical vehkeet ovat myös erittäin laadukkaiuta. Sitten löytyy ne normaalit työkoneet 3v next business day onsite takuulla sekä vastaavista löytyy pölyiseen, lämpöiseen jne. vahvistettuja mallia. Ajattelin kyllä ostaa sellaisen mutta en saanut kahdeksaa corea joten tyydyin sitten tavalliseen työkoneeseen.
Sitten on se surkein markettitaso missä tavallisesti riittää että toimii 2-4v, 2v kovassa käytössä ja virhemarginaali sellainen, että laskevat että niin halpaa kuraa ei jakseta aina käydä palauttamaan vaikka olisi alle 2v vanha kun takuuta lupaavat 1v.
Ei kannata siis sitä hintalappua ihmettellä vaan laatua ja haluttuja ominaisuuksia.- jaa'a...
M-Kar kirjoitti:
En nyt sano etteikö itse kasaamalla voi saada hyvää. Kyllä voi, mutta sitten kyllä pitää joka hemmetin osan olla lähelle parasta mahdollista riskien minimoimiseksi ja silti se yhteentoimivuuden testaus jää omalle vastuulle.Massatuotannossa kustannusten säästö voidaan tehdä ihan mistä vain. Ja juurikin tehdään jotakin niin typerää, että kun yksi osa on heikko, tehdään koko laitoksesta heikko. Jos sinulla olisi osista kasattu kone, voisit vaihtaa sen heikon komponentin parempaan sen hajotessa. Massatuotteessa, todennäköisesti joudut vaihtamaan koko koneen, jos kerta kaikki osat ovat heikkoja.
Varsinkin Applen ja Alienwaren tapauksessa myös pätee sellainen juttu, että kun brändi on kohdallaan, voidaan pyytää kovempaa hintaa, saada suuremmat katteet ja silti kauppa käy hyvin. Eli se kovempi hinta ei suoraan mene laadun parantamiseen tai parempiin materiaalieihin vaan maksat aika paljon pelkästä nimestä.
Eli eipä massatuotetun tuotteen eduksi voi sanoa muuta kuin sen, että ne tietyt merkit ovat todennäköisesti ihan hyviä. Silti, itse kasaamassasi koneessa, saisit valita itse sinne sen intellin ja kaikki muutkin laadukkaat komponentit. Koskaan ei ole minulla ollut yhteensopivuusongelmia PC komponenttien kanssa, eli sitä "riskiä" en noin isona pitäisi. Tottakai massatuotetut vehkeet ovat testattuja, mutta yllättäävn huonosti nekin. Massavalmistettuja koneita minulla on hajonnut useita ennenaikaisesti ja jopa takuuaikana. Itse kasatuista ei ole vielä hajonnut lopullisesti yksikään. Ostinko sitten vain väärää merkkiä, vaikea sanoa . . .
Jos huippulaatuisen tuotteen haluat, kannattaa välttää sellaista massavalmistustuotetta, missä kaikki kustannukset on painettu aivan minimiin. Sitä sisäistä laatua vain on äärimmäisen vaikea arvioida, kun ei ostaessa näe kuin kuoret. jaa'a... kirjoitti:
Massatuotannossa kustannusten säästö voidaan tehdä ihan mistä vain. Ja juurikin tehdään jotakin niin typerää, että kun yksi osa on heikko, tehdään koko laitoksesta heikko. Jos sinulla olisi osista kasattu kone, voisit vaihtaa sen heikon komponentin parempaan sen hajotessa. Massatuotteessa, todennäköisesti joudut vaihtamaan koko koneen, jos kerta kaikki osat ovat heikkoja.
Varsinkin Applen ja Alienwaren tapauksessa myös pätee sellainen juttu, että kun brändi on kohdallaan, voidaan pyytää kovempaa hintaa, saada suuremmat katteet ja silti kauppa käy hyvin. Eli se kovempi hinta ei suoraan mene laadun parantamiseen tai parempiin materiaalieihin vaan maksat aika paljon pelkästä nimestä.
Eli eipä massatuotetun tuotteen eduksi voi sanoa muuta kuin sen, että ne tietyt merkit ovat todennäköisesti ihan hyviä. Silti, itse kasaamassasi koneessa, saisit valita itse sinne sen intellin ja kaikki muutkin laadukkaat komponentit. Koskaan ei ole minulla ollut yhteensopivuusongelmia PC komponenttien kanssa, eli sitä "riskiä" en noin isona pitäisi. Tottakai massatuotetut vehkeet ovat testattuja, mutta yllättäävn huonosti nekin. Massavalmistettuja koneita minulla on hajonnut useita ennenaikaisesti ja jopa takuuaikana. Itse kasatuista ei ole vielä hajonnut lopullisesti yksikään. Ostinko sitten vain väärää merkkiä, vaikea sanoa . . .
Jos huippulaatuisen tuotteen haluat, kannattaa välttää sellaista massavalmistustuotetta, missä kaikki kustannukset on painettu aivan minimiin. Sitä sisäistä laatua vain on äärimmäisen vaikea arvioida, kun ei ostaessa näe kuin kuoret."Jos sinulla olisi osista kasattu kone, voisit vaihtaa sen heikon komponentin parempaan sen hajotessa."
Saa niihin tietokoneisiin varaosia.
"Massatuotteessa, todennäköisesti joudut vaihtamaan koko koneen, jos kerta kaikki osat ovat heikkoja."
Ei tietenkään. Ne osat eivät yleensä ole heikkoja normaaleissa työkoneissa.
"itse kasaamassasi koneessa, saisit valita itse sinne sen intellin ja kaikki muutkin laadukkaat komponentit."
Ei se komponentti yksistään tee laatua vaan se, mitä muita sen komponentin kanssa käytetään kun niiden pitäisi toimia myös hyvin yhteen.
"Ostinko sitten vain väärää merkkiä, vaikea sanoa . . ."
Todennäköisesti ostit jotain markettikuraa. Tunnistaa nopeiten siitä, että käyttöjärjestelmässä lukee joku "Home" tai "Basic".
"Sitä sisäistä laatua vain on äärimmäisen vaikea arvioida, kun ei ostaessa näe kuin kuoret."
3v tai 5v next business day onsite takuu, tai sitten jotain laatusertifiointeja.- Kasaaja X
M-Kar kirjoitti:
"Noin se menee. Pieniki säästö kertautuu helposti ja siks noissa massatuotantokoneissa säästetään aina kaikessa."
Mutta niissä vehkeissä mitkä ovat työkoneita, eikä marketti kuraa, on 3v onsite next business day takuu. Eli huoltokaveri tulee paikan päälle korjaamaan seuraavana arkipäivänä, jos on vikaa. Ja se sitten maksaakin sille valmistajalle sen verran, että jokainen tälläinen kone mitä huoltokaveri lähtee korjaamaan, on tappiollinen. Sinne menee katteet ja miinukselle menee. Sen takia sen laitteen pitää kestää VÄHINTÄÄN 3v, erittäin pienellä virhemarginaalilla. Normaalissa käytössä kestää siis tavallisesti paljon pidempään.
Se että puhun massatuotanto koneista ei tarkoita sitä, että tarkoittaisin sillä niitä markettien leluja vaan puhun niistä normaaleista työkoneista. Massatuottamalla voi katsos tehdä eri laatutasoilla. Saat ostettua vaikka massatuotettua MIL-STD-810 mukaista rautaa: http://en.wikipedia.org/wiki/MIL-STD-810
Tuo olisi siis varmaan paras laatutaso. Sitten löytyy ns. industrial vehkeet mitkä on usein sellaisia metallimöhkäleitä myös ilman liikkuvia osia vaikka ei nyt tarvitsekkaan kestää taistelukentän olosuhteita. Medical vehkeet ovat myös erittäin laadukkaiuta. Sitten löytyy ne normaalit työkoneet 3v next business day onsite takuulla sekä vastaavista löytyy pölyiseen, lämpöiseen jne. vahvistettuja mallia. Ajattelin kyllä ostaa sellaisen mutta en saanut kahdeksaa corea joten tyydyin sitten tavalliseen työkoneeseen.
Sitten on se surkein markettitaso missä tavallisesti riittää että toimii 2-4v, 2v kovassa käytössä ja virhemarginaali sellainen, että laskevat että niin halpaa kuraa ei jakseta aina käydä palauttamaan vaikka olisi alle 2v vanha kun takuuta lupaavat 1v.
Ei kannata siis sitä hintalappua ihmettellä vaan laatua ja haluttuja ominaisuuksia."Tuo olisi siis varmaan paras laatutaso. Sitten löytyy ns. industrial vehkeet mitkä on usein sellaisia metallimöhkäleitä myös ilman liikkuvia osia vaikka ei nyt tarvitsekkaan kestää taistelukentän olosuhteita. Medical vehkeet ovat myös erittäin laadukkaiuta. Sitten löytyy ne normaalit työkoneet 3v next business day onsite takuulla sekä vastaavista löytyy pölyiseen, lämpöiseen jne. vahvistettuja mallia. Ajattelin kyllä ostaa sellaisen mutta en saanut kahdeksaa corea joten tyydyin sitten tavalliseen työkoneeseen."
On tullut nähtyä näitä "ammattikäyttöön" tarkoitettuja laitteita ja laadusta en nyt juuri puhuisi. On kallista ja hienoa osaa, mutta milloin menee emolevy, milloin mikäkin ja takuun kanssa on niin ja näin kun osia ei sitten kuitenkaan löydy.
Tuolla ylempänä olevassa viestissä kiinnitin huomiota siihen, että laskit yhteensopimattomuuksiksi paljon ajuri- yms. ongelmia, kun itse lasken ne bugeiksi - puhuimme siis hieman eri asioista. Itse olen nähnyt verkkokortin ajurin joka näyttää toimivan, mutta aiheuttaa häiriöitä satunnaisesti esimerkiksi musiikki- ja videotiedostoihin. Selatessa ei huomaa, emolevyn jonka BIOS-ongelman takia ei löydä pci-väylästä mitään. Win2000 joka menee uudelleenasennuskuntoon jos enabloi AGP-väylän tjsp. en muista. ja varmaan paljon muuta. Tällaisia ajuri yms. juttuja voi kyllä tulla merkkikoneisiinkin.
Merkkikoneiden kohdalla tuollaiset osien sopimattomuudet toisiinsa ovat varmaan yleisempiä, koska valmistajat tekevät koneistaan aina niin kummallisia ja käyttävät paljon kapeita yms. koteloita. Itse olen osien yhteensopimattomuudelta pelastunut ainakin toistaiseksi ja pyrin selvittämään osien sopivuudet etukäteen. Tähän mennessä se on toiminut. Esimerkiksi tuosta suosittelemastani Silverstonesta luin, että sen ei pitäisi törmätä muistikampoihin tai muuhun. M-Kar kirjoitti:
"Noin se menee. Pieniki säästö kertautuu helposti ja siks noissa massatuotantokoneissa säästetään aina kaikessa."
Ei kannata siis sitä hintalappua ihmettellä vaan laatua ja haluttuja ominaisuuksia."Mutta niissä vehkeissä mitkä ovat työkoneita, eikä marketti kuraa, on 3v onsite next business day takuu. Eli huoltokaveri tulee paikan päälle korjaamaan seuraavana arkipäivänä, jos on vikaa. Ja se sitten maksaakin sille valmistajalle sen verran, että jokainen tälläinen kone mitä huoltokaveri lähtee korjaamaan, on tappiollinen."
Taas väärin. Nimenomaan koneista tehdään epäluotettavia jotta yritykset maksais sen hiton kalliin onsite next business day takuun. Kuka maksais tollasesta jos tosi harva kone hajois? Ei kukaan.
Tollasista pölysuojatuista sun muista ei kukaan maksa sellasta koneesta joak tulee normikäyttöön.- s0a+d9d0a+
M-Kar kirjoitti:
"Jos sinulla olisi osista kasattu kone, voisit vaihtaa sen heikon komponentin parempaan sen hajotessa."
Saa niihin tietokoneisiin varaosia.
"Massatuotteessa, todennäköisesti joudut vaihtamaan koko koneen, jos kerta kaikki osat ovat heikkoja."
Ei tietenkään. Ne osat eivät yleensä ole heikkoja normaaleissa työkoneissa.
"itse kasaamassasi koneessa, saisit valita itse sinne sen intellin ja kaikki muutkin laadukkaat komponentit."
Ei se komponentti yksistään tee laatua vaan se, mitä muita sen komponentin kanssa käytetään kun niiden pitäisi toimia myös hyvin yhteen.
"Ostinko sitten vain väärää merkkiä, vaikea sanoa . . ."
Todennäköisesti ostit jotain markettikuraa. Tunnistaa nopeiten siitä, että käyttöjärjestelmässä lukee joku "Home" tai "Basic".
"Sitä sisäistä laatua vain on äärimmäisen vaikea arvioida, kun ei ostaessa näe kuin kuoret."
3v tai 5v next business day onsite takuu, tai sitten jotain laatusertifiointeja."Saa niihin tietokoneisiin varaosia."
"Merkkivalmistajan" varaosat ovat usein ihan järkyttävän hintaisia. Samaa tavaraa saisi verkkokaupoista kolmas- tai neljäsosahinnalla.
"niiden pitäisi toimia myös hyvin yhteen."
Jep. Nykyosilla tämä on erittäin pitkälti sääntö eikä poikkeus.
"3v tai 5v next business day onsite takuu, tai sitten jotain laatusertifiointeja. "
Toisinsanoen saa maksaa piiiiiitkän pennin extraa ei-kriittiseen kotikäyttöön tulevasta koneesta. Kasaaja X kirjoitti:
"Tuo olisi siis varmaan paras laatutaso. Sitten löytyy ns. industrial vehkeet mitkä on usein sellaisia metallimöhkäleitä myös ilman liikkuvia osia vaikka ei nyt tarvitsekkaan kestää taistelukentän olosuhteita. Medical vehkeet ovat myös erittäin laadukkaiuta. Sitten löytyy ne normaalit työkoneet 3v next business day onsite takuulla sekä vastaavista löytyy pölyiseen, lämpöiseen jne. vahvistettuja mallia. Ajattelin kyllä ostaa sellaisen mutta en saanut kahdeksaa corea joten tyydyin sitten tavalliseen työkoneeseen."
On tullut nähtyä näitä "ammattikäyttöön" tarkoitettuja laitteita ja laadusta en nyt juuri puhuisi. On kallista ja hienoa osaa, mutta milloin menee emolevy, milloin mikäkin ja takuun kanssa on niin ja näin kun osia ei sitten kuitenkaan löydy.
Tuolla ylempänä olevassa viestissä kiinnitin huomiota siihen, että laskit yhteensopimattomuuksiksi paljon ajuri- yms. ongelmia, kun itse lasken ne bugeiksi - puhuimme siis hieman eri asioista. Itse olen nähnyt verkkokortin ajurin joka näyttää toimivan, mutta aiheuttaa häiriöitä satunnaisesti esimerkiksi musiikki- ja videotiedostoihin. Selatessa ei huomaa, emolevyn jonka BIOS-ongelman takia ei löydä pci-väylästä mitään. Win2000 joka menee uudelleenasennuskuntoon jos enabloi AGP-väylän tjsp. en muista. ja varmaan paljon muuta. Tällaisia ajuri yms. juttuja voi kyllä tulla merkkikoneisiinkin.
Merkkikoneiden kohdalla tuollaiset osien sopimattomuudet toisiinsa ovat varmaan yleisempiä, koska valmistajat tekevät koneistaan aina niin kummallisia ja käyttävät paljon kapeita yms. koteloita. Itse olen osien yhteensopimattomuudelta pelastunut ainakin toistaiseksi ja pyrin selvittämään osien sopivuudet etukäteen. Tähän mennessä se on toiminut. Esimerkiksi tuosta suosittelemastani Silverstonesta luin, että sen ei pitäisi törmätä muistikampoihin tai muuhun."On tullut nähtyä näitä "ammattikäyttöön" tarkoitettuja laitteita ja laadusta en nyt juuri puhuisi. On kallista ja hienoa osaa, mutta milloin menee emolevy, milloin mikäkin ja takuun kanssa on niin ja näin kun osia ei sitten kuitenkaan löydy."
Et sitten ole nähnyt normaaleja työvehkeitä. Niissähän on myös normaalisti varaosa- sekä saatavuustakuu, eli täysin identtistä konemallia on saatavilla pitkän aikaa, että saa kaikki koneet samanlaisiksi sekä myös varaosatakuu on vähintään sama kuin se 3v next business day onsite takuu, eli yhtä kauan saa täysin samoja osia eikä jotain testaamattomia.
Sitten kun takuut on menneet umpeen niin saahan niitä varaosia hankittua muuten vaikka ei olisi laitevalmistajan testaamia.
Tuolla ylempänä olevassa viestissä kiinnitin huomiota siihen, että laskit yhteensopimattomuuksiksi paljon ajuri- yms. ongelmia, kun itse lasken ne bugeiksi - puhuimme siis hieman eri asioista. Itse olen nähnyt verkkokortin ajurin joka näyttää toimivan, mutta aiheuttaa häiriöitä satunnaisesti esimerkiksi musiikki- ja videotiedostoihin."
Sillä ei ole mitään väliä mistä se vika tulee ja usein viat ilmenee tietyissä olosuhteissa ja kun taas useimmilla muilla kokoonpanoilla ei toimi. Ja oleellista on se, että se kokoonpano kaikkine osineen, niin rauta kuin softa, TOIMII. Ei siis saa olla ikinä mitään kaatuiluja, sekoiluja, datakorruptiota tai muuta vastaavaa. Jos kone vaikka kaatuu niin se on silloin pa5ka.
"Win2000 joka menee uudelleenasennuskuntoon jos enabloi AGP-väylän tjsp. en muista. ja varmaan paljon muuta. Tällaisia ajuri yms. juttuja voi kyllä tulla merkkikoneisiinkin."
Niissä koneissa on yleensä joko laitevalmistajan tekemä asennusimage mikä on testattu toimivaksi tai sitten kerrotaan mikä softavalmistajan asennusimage on toimiva. Windows vehkeissä sitten välillä jotkut ajuripäivitykset eivät tule Windows Updatesta vaan on laitevalmistajan tarjoama päivitystyökalu mikä tarjoaa laitevalmistajan testaamia ajuriversioita. Homman juju on tietysti se, että ei käydä säätämään mitä tahansa versioita käyttiksestä/ajureista.
"Merkkikoneiden kohdalla tuollaiset osien sopimattomuudet toisiinsa ovat varmaan yleisempiä"
Ei ole. Nehän on valmiiksi kasattuina, osat varmasti sopivat yhteen. Eihän sinne pellin alle yleensä edes kosketa.
"Itse olen osien yhteensopimattomuudelta pelastunut ainakin toistaiseksi ja pyrin selvittämään osien sopivuudet etukäteen."
Ja kun on valmiiksi testattu, TOIMIVA kokoonpano niin ei tarvitse sitäkään tehdä.digest-hardware kirjoitti:
"Mutta niissä vehkeissä mitkä ovat työkoneita, eikä marketti kuraa, on 3v onsite next business day takuu. Eli huoltokaveri tulee paikan päälle korjaamaan seuraavana arkipäivänä, jos on vikaa. Ja se sitten maksaakin sille valmistajalle sen verran, että jokainen tälläinen kone mitä huoltokaveri lähtee korjaamaan, on tappiollinen."
Taas väärin. Nimenomaan koneista tehdään epäluotettavia jotta yritykset maksais sen hiton kalliin onsite next business day takuun. Kuka maksais tollasesta jos tosi harva kone hajois? Ei kukaan.
Tollasista pölysuojatuista sun muista ei kukaan maksa sellasta koneesta joak tulee normikäyttöön."Taas väärin. Nimenomaan koneista tehdään epäluotettavia jotta yritykset maksais sen hiton kalliin onsite next business day takuun."
Se takuu kuuluu tietysti koneen hintaan, ei se ole mikään erikseen ostettava juttu. Ja niissä koneissahan ei tunnetusti ole paljoakaan katetta, että sen on oikeasti toimittava kuten on luvattu ettei tarvitse lähettää huoltokaveria ja ottaa turpaan siitä että möi pa5kaa.
Vaikka niitä kokoonpanoja testataan perusteellisesti niin välillä saattaa löytyä vikoja. Erässä koneessa oli vikaa niin, että huoltokaveri ei sitä saanut kuntoon kun vaihtoi käytännössä kaikki osat koneesta löytämättä vikaa, että oli oikeasti tyyppivika joka ilmeni siinä tietyssä käyttöskenaariossa sekoiluna tällä kokoonpanolla niin laitevalmistaja sitten tarjosi ratkaisua, että "valitse sieltä tukkurilta haluamasi uusi konemalli, samasta kokoluokasta". Ilman eri kustannuksia sitten huomattavasti tehokkaampi i7 mylly, ja saatiin pitää vanha ongelmakone.
Se takuu ei siis näissä kunnon vehkeissä ole lisäpalvelu vaan tae siitä, että uskovat tuotteeseensa ja ovat valmiita ottamaan taloudellisesti tappiota siitä jos myyvät kuraa.
Näissä työkoneissa sitten löytyy vielä senkin tasoista takuuta, että laitevalmistaja tekee yhteistyötä myös sovellusvalmistajan kanssa niin, että sovellusvalmistaja testaa oman tuotteensa (esim. AutoCAD) juuri sillä laitevalmistajan kokoonpanolla, että se toimii sillä oikein ajamalla sillä kaikki lukemattomat testit. On siis testattu se koko kokoonpano tietystä sovelluksesta rautaan saakka että pelaa varmasti. Tätä kutsutaan ISV sertifioinniksi ja sitä näkee tehotyöasemissa.
Koko homman juju on se, että kun tuotetta tehdään massavalmistukseen, sieltä otetaan jotain satoja koneita jauhamaan testejä pariksi viikoksi tms. niin näkee sitten miten ne oikeasti kestää ja tempuilee kun tulee paljon testaustunteja. Kestävimpiä ja kalliimpia osia voidaan korvata halvemmilla, että valmistuskuluja saa pudotettua kunhan se kuitenkin laadullisesti täyttää sen standardin, että rankassakin käytössä kestää vähintään sen 3v tai 5v pienellä virhemarginaalilla.
Kokoonpanon hinta on toki hieman korkeampi kuin sen halvimman markettikuran, jotkut komponentit saattavat olla halvempaa/heikompaa kuin paras mahdollinen mitä planeetalta löytyy mutta edelleenkin mahdollista massavalmistaa pienellä virhemarginaalilla halutulla laatutasolla. Toimiva massavalmistus edellyttää sitä, että tavaraa oikeasti saa paljon, se on tasalaatuista eikä niin että joku toimii ja joku sekailee, ja laatutaso myös se että ei ole järkyttävää määrää maanantaikappaleita ettei tule joukkokanteita, maineen menetystä, tuotteen vetämistä pois markkinoilta yms.
Ei se räätälöinti ja kasaaminen mitenkään väärin ole, mutta parhaimpaan lopputulokseen pääsee yleensä kun on mahdollisimman valmis tuote mitä on testattu ja massavalmistettu mahdollisimanm korkeilla laatustandardeilla. Räätälöinneissäkin voi harkita esim. barebonen hankkimista johon sitten tyyliin lisäilee itse muistipalikat, kiintolevyt ja käyttiksen.
Yksinkertaisuus on valttia, mahdollisimman vähän komponenttien välisiä liitoksia. Komponentti tässä tapauksessa jonkun organisaation testaama pala tekniikkaa. Esim. kokoinainen keskusyksikkö ilman softaa ja tähän käyttöjärjestelmä joka asentuu yhteentoimivine laiteajureineen suoraan imagesta, on esimerkiksi yksi liitos jossa raudasta vastaa joku organisaatio ja softasta joku toinen organisaatio.s0a+d9d0a+ kirjoitti:
"Saa niihin tietokoneisiin varaosia."
"Merkkivalmistajan" varaosat ovat usein ihan järkyttävän hintaisia. Samaa tavaraa saisi verkkokaupoista kolmas- tai neljäsosahinnalla.
"3v tai 5v next business day onsite takuu, tai sitten jotain laatusertifiointeja. "
Toisinsanoen saa maksaa piiiiiitkän pennin extraa ei-kriittiseen kotikäyttöön tulevasta koneesta."Merkkivalmistajan" varaosat ovat usein ihan järkyttävän hintaisia. Samaa tavaraa saisi verkkokaupoista kolmas- tai neljäsosahinnalla."
Mutta kun niistä ei tarvitse maksaa 3v tai 5v takuuaikana mitään, se raha lähtee laitevalmistajan omasta pussista. Sitten kun on takuut ummessa ja jos sattuu käymään huono mäihä että jotain hajoaa niin ostaa jostain verkkokaupoista sen uuden muistipalikan tai kiintolevyn vaikka.
"Toisinsanoen saa maksaa piiiiiitkän pennin extraa ei-kriittiseen kotikäyttöön tulevasta koneesta."
Köyhät on erikseen. Minä ainakin laitoin yli tonnin rahaa tiskiin tuosta keskusyksiköstä. Näytöstä 700€, palvelimien barebonet sain halvalla, vain reilut 500€ mutta niihin sitten muistit, kiintolevyt ja vähän varaosia niin yli pari tonnia niihinkin hujahti.
Ja onko räätälöity mitään? No on. Ostin erillisen näytönohjaimen työasemaan koska ei ollut sellaista lowprofile konetta valmiina mitä halusin, ja palvelimissa ei ollut kiintolevyjä eikä käyttöjärjestelmiä joten hankin ne erikseen.
Turha se on mussuttaa että valmiina tai lähes valmiina ei saa hyvää jos väkisin haluaa köyhäillä.s0a+d9d0a+ kirjoitti:
"Saa niihin tietokoneisiin varaosia."
Toisinsanoen saa maksaa piiiiiitkän pennin extraa ei-kriittiseen kotikäyttöön tulevasta koneesta."Jep. Nykyosilla tämä on erittäin pitkälti sääntö eikä poikkeus."
Sitä kun tuntuu olevan joillakin "ihanteena" että pitää konetta kasata itse niin toteutuuko tämä myös softassa? Eli niin että kasataan valmiista palikoista lataamalla niiden lähdekoodeja yms. netistä ja laittamalla palikat kasaan?
Kyllähän ne valmiit palikat yleensä kääntyy heittämällä mutta tosiaankin, niitä palikoita kun tulee aika paljon niin sitten tulee vastaan niitä ylläreitä että eipäs toimikkaan jokin palikka sellaisenaan yhteen tai ei lähdekoodi käänny.
Itse hommaan softatkin valmiina enkä käy itse kasailemaan käyttistä mutta noin periaatteessa se softien kasailu itse on järkevämpää kuin laiteosien kasailu kun softat merkitsee niin paljon enemmän.
- Hainsly
Okei okei, onhan minulla youtube apuna jos haluan koota koneen, mutta en voi koota konetta jos ei ole osia ja yritinkin kysyä teiltä mitkä olisi hyvät osat jos haluisin pelata pelejä 1920x1080 resoluutiola ja high asetuksilla, kun pakettikonetta ei kannata ostaa.
- KasaajaX
http://tietokonekauppa.fi/cart/kori/?a=cart_set&citem=152467,25728,163037,157956,147757,152739,136411,163874,163860,155048,1021 1086,80€ kasattuna kaikki osat ja käyttöjärjestelmän asennuslevy.
Jos et tarvitse koteloa tai kasausta, niin ne voi jättää pois. Itse harkitsisin vielä Crumial M500 240Gt SSD-levyn lisäämistä pakettiin järjestelmälevyksi.
Tuo on vain esimerkkipaketti ja samat osat voi ostaa toisestakin liikkeestä.Suomenkielinen Windows? Tossa on enkku. Kellotusemo vaikka prossua ei pysty kellottaan? Muisti 1.65V, Intel ei suosittele.
Ton hintaluokan koneeseen pitäis saada SSD. Ellei rahat riitä, pistetään AMD 8 ydin. 4-ytimiset on aika oldskoolia jo (tuli 2007).- Hainsly
Vähän liian kallis :/ Itse olin suunnitellut, että kun otetaan käyttöjärjestelmä, kotelo ja kasaus niin se maksaisi n. 1015€, koska enhän minä mikään rikas henkilö ole :)
- Kasaaja X
Tuossa paketissa on muuten yksi heikkous mitä en huomannut. Kyseinen, yllättävän edullinen R9 280 sisältää DDR3-muistia, joten sitä ei kannata tilata!
Aika yllättävä veto valmistajalta. En muista tehokkaammissa korteissa tehdyn vastaavaa aiemmin.
Korjattu ostoskori, joka pysyy melko hyvin hintaluokassa, kun koneen kasaa itse. Jos vanhasta koneesta ottaa kovalevyn ja dvd-aseman tai jopa kotelon, sitten ainakin päästään oikeaan hintaan. Tuosta paketista ei voi oikein mitään heikentää ilman ettei suorituskyky laskisi selvästi. Xeon on edullisin 8 threadin Intel prosessori, GTX770 maksaisi vielä enemmän näytönohjaimena, vaikka olisikin todennäköisesti hieman hitaampi. Edullisempi R9 280 on lyhyellä takuulla ja hitaammalla kellolla, edullisimmassa taas on DDR3 muistia, jota ei kannata valita!
http://tietokonekauppa.fi/cart/kori/?a=cart_set&citem=152467,25728,157956,147757,152739,136411,163874,163860,155048,1021,157948
Emolevyn vaihtaminen Gigabyten edullisimpaan z97-malliin säästäisi noin 30€ ja tietysti voi aloittaa Intelin vakiojäähdyttimellä ja jättää tuon silverstonen ostamatta. - Kasaaja X
digest-hardware kirjoitti:
Suomenkielinen Windows? Tossa on enkku. Kellotusemo vaikka prossua ei pysty kellottaan? Muisti 1.65V, Intel ei suosittele.
Ton hintaluokan koneeseen pitäis saada SSD. Ellei rahat riitä, pistetään AMD 8 ydin. 4-ytimiset on aika oldskoolia jo (tuli 2007).Suomenkielinen lienee samanhintainen, mutta itse en sellaista valitsisi.
Intel on useimmiten vikkelämpi ja tuottaa vähemmän lämpöä (80 wattia vs. 125W)
Tuohon hintaluokkaan ei kunnollisellä näytönohjaimella nyt vaan saa SSD-asemaa mukaan. Ei tuossa ole oikein mitään mistä mielellään säästäisi.
Kasaa itse miinus 59€, tyytyy Intelin omaan prosujäähdyttimeen miinus 39€, vaihtaa emolevyn toiseen malliin, miinus ~40€
Tuohon emolevymalliin sopii myös tulevat Intelin prosessorit...
Kellotusmahdollisuus ei ole haitta jatkoa ajatellen. Periaatteessa tuohon voisi valita esimerkiksi Asus H87M-E emolevyn niin säästäisi 40€ - Kasaaja X
Hainsly kirjoitti:
Vähän liian kallis :/ Itse olin suunnitellut, että kun otetaan käyttöjärjestelmä, kotelo ja kasaus niin se maksaisi n. 1015€, koska enhän minä mikään rikas henkilö ole :)
Jos hintaa on liikaa, sitten pitää vaihtaa AMD:n prosessoriin
http://tietokonekauppa.fi/cart/kori/?a=cart_set&citem=25728,157956,147757,152739,136411,155048,1021,157948,141023,142664,147725
Pitkällä tähtäimellä on aivan sama, maksoiko kone 1050 vai 1150€. Jos jokin ominaisuus jäi hiemankin riittämättömäksi tai alimittaiseksi, koneen joutuu vaihtamaan ennenaikaisesti ja "säästö" häviää siinä moninkertaisesti. - Kasaaja X
Kasaaja X kirjoitti:
Jos hintaa on liikaa, sitten pitää vaihtaa AMD:n prosessoriin
http://tietokonekauppa.fi/cart/kori/?a=cart_set&citem=25728,157956,147757,152739,136411,155048,1021,157948,141023,142664,147725
Pitkällä tähtäimellä on aivan sama, maksoiko kone 1050 vai 1150€. Jos jokin ominaisuus jäi hiemankin riittämättömäksi tai alimittaiseksi, koneen joutuu vaihtamaan ennenaikaisesti ja "säästö" häviää siinä moninkertaisesti.AMD:n kanssa kannattaa miettiä myös muistin vaihtamista 1866, 2133 tai 2400 nopeuksiseen, mitä sitten hyllyssä sattuu olemaan tai nopealla aikataululla tilattavissa.
Voisit tietysti unohtaa tässäkin tuon Silverstonen jäähdyttimen ja miettiä, tarvitseeko prosessoria heti lähteä kellottamaan. En osaa sanoa, nopeutuisivatko pelit käytännössä ollenkaan 1920x1080 resoluutiolla ja korkeilla yksityiskohdilla, vaikka tuo näytönohjain on jo aika tehokas. Itse sijoittaisin satasen lisää pakettiin ja valitsisin R9 290 näytönohjaimeksi. - Hainsly
Kasaaja X kirjoitti:
Tuossa paketissa on muuten yksi heikkous mitä en huomannut. Kyseinen, yllättävän edullinen R9 280 sisältää DDR3-muistia, joten sitä ei kannata tilata!
Aika yllättävä veto valmistajalta. En muista tehokkaammissa korteissa tehdyn vastaavaa aiemmin.
Korjattu ostoskori, joka pysyy melko hyvin hintaluokassa, kun koneen kasaa itse. Jos vanhasta koneesta ottaa kovalevyn ja dvd-aseman tai jopa kotelon, sitten ainakin päästään oikeaan hintaan. Tuosta paketista ei voi oikein mitään heikentää ilman ettei suorituskyky laskisi selvästi. Xeon on edullisin 8 threadin Intel prosessori, GTX770 maksaisi vielä enemmän näytönohjaimena, vaikka olisikin todennäköisesti hieman hitaampi. Edullisempi R9 280 on lyhyellä takuulla ja hitaammalla kellolla, edullisimmassa taas on DDR3 muistia, jota ei kannata valita!
http://tietokonekauppa.fi/cart/kori/?a=cart_set&citem=152467,25728,157956,147757,152739,136411,163874,163860,155048,1021,157948
Emolevyn vaihtaminen Gigabyten edullisimpaan z97-malliin säästäisi noin 30€ ja tietysti voi aloittaa Intelin vakiojäähdyttimellä ja jättää tuon silverstonen ostamatta.Eli tällänen tuli jimmsiltä http://gyazo.com/a0fd65d5b29b9689e207ac519462660b se on vähän kalliimpi, mutta vaihdoin tuon kotelon merc alphaan ja se on yhteensopiva tuon emolevyn kanssa. Voisin lisätä 3 tuuletinta tuohon koteloon ja jos joku voisi sanoa mihin olisi hyvä laittaa ne tuulettimet.
Minulla on vain kaksi kysymystä: toimiiko se? Onko se hyvä pelaamiseen?
Olen vähän epävarma osista joita ehdottelette, koska olen tehnyt töitä 6 kuukautta ja en haluaisi, että ensimmäinen kooneeni on huono tai se ei toimi. Hainsly kirjoitti:
Eli tällänen tuli jimmsiltä http://gyazo.com/a0fd65d5b29b9689e207ac519462660b se on vähän kalliimpi, mutta vaihdoin tuon kotelon merc alphaan ja se on yhteensopiva tuon emolevyn kanssa. Voisin lisätä 3 tuuletinta tuohon koteloon ja jos joku voisi sanoa mihin olisi hyvä laittaa ne tuulettimet.
Olen vähän epävarma osista joita ehdottelette, koska olen tehnyt töitä 6 kuukautta ja en haluaisi, että ensimmäinen kooneeni on huono tai se ei toimi.Hyvältä näyttää, paitti et vaihdat muistit http://www.jimms.fi/tuote/HX318C10FBK2/8
Noita saa eri väreilläki (ei muuta merkitystä ku ulkonäkö).
Tuulettimet eteen ja kattoon, takana valmiina. Enempää en laittais.
En tossa näe mitään mikä ei toimis. Prossujäähy vois olla parempi, esim http://www.jimms.fi/tuote/100700548
Prossujen vakiojäähyt on nykysin puhdasta roskaa (Intel) tai äänekkäitä kuormalla (AMD).- Hainsly
Hyvältä näyttää, paitti et vaihdat muistit http://www.jimms.fi/tuote/HX318C10FBK2/8
Noita saa eri väreilläki (ei muuta merkitystä ku ulkonäkö).
Tuulettimet eteen ja kattoon, takana valmiina. Enempää en laittais.
En tossa näe mitään mikä ei toimis. Prossujäähy vois olla parempi, esim http://www.jimms.fi/tuote/100700548
Prossujen vakiojäähyt on nykysin puhdasta roskaa (Intel) tai äänekkäitä kuormalla (AMD).Okei tuo erillinen prossujäähy ja tuo hypex fury lisätty. Eli näillä pärjään ainakin vähänaikaa pelaillen kaikenlaisia peljä vähintään high asetuksilla smoothisti
- Kasaaja X
Hainsly kirjoitti:
Eli tällänen tuli jimmsiltä http://gyazo.com/a0fd65d5b29b9689e207ac519462660b se on vähän kalliimpi, mutta vaihdoin tuon kotelon merc alphaan ja se on yhteensopiva tuon emolevyn kanssa. Voisin lisätä 3 tuuletinta tuohon koteloon ja jos joku voisi sanoa mihin olisi hyvä laittaa ne tuulettimet.
Olen vähän epävarma osista joita ehdottelette, koska olen tehnyt töitä 6 kuukautta ja en haluaisi, että ensimmäinen kooneeni on huono tai se ei toimi.On aika turha säästää jotain paria kymppiä kotelossa. Varmista nyt ainakin, että siihen sopivat pitkät näytönohjaimet ja mielellään 160 mm prosessorituulettimet. Corsairiin saa halutessaan suoraan paikoilleen sopivan vesijäähdytyksenkin satasella. Bitfenixin koteloista valitsisin ennemmin sen 50€ tietämillä maksavan.
Ei kannata tunkea koteloa täyteen tuulettimia. Minulla on tasan yksi kotelon takareunassa ja hyvin toimii. Virtalähteessä on toki omansa ja näytönohjaimet puhaltavat yleensä ilmat takaa ulos.
Corsairin kotelossa sijoittaisin tuulettimet ehkä kylkeen, puhaltamaan ilmaan näytönohjainta ja prosessoria päin. Tuon halpiskotelon mahdollisuuksista en tiedä.
Tosiaan Corsairin koteloon pitäisi sopia tällainen, jota miettisin siinä vaiheessa päivityksenä, kun haluat alkaa ylikellottaa prosessoria (jos haluat) http://tietokonekauppa.fi/product/144202/thermal_water block/CORSAIR/Cooling Hydro Series H100i Watercooling System/
Jos et aio ylikellottaa, ottaisin varmuuden vuoksi AMD 8350 mallin suoraan.
Kysymyksiisi siitä, toimiiko se ja onko se hyvä pelaamiseen, vastaan:
1) Kyllä se toimii ja sitä varten on takuu, jos ei toimi. Osat sopivat kyllä yhteen, mutta tuon kotelon sopivuuden joudut tarkistamaan itse.
Muistiksi voisit vaihtaa jimmsiltä tämän: http://www.jimms.fi/tuote/KHX24C11T3K2/8X edullisempi ja nopeampi Kingston ja AMD:t tykkäävät nopeasta muistista. Tosin korkean mallin takia _saattaa_ tulla ongelmia joidenkin prosessorituuletinmallien kanssa, joten jos vaihdat joskus tuuletinta, kannattaa varmistaa yhteensopivuus.
2) Onko se hyvä pelaamiseen. Näytönohjain ainakin on suorituskykyinen ja prosessori kohtuullisen suorituskykyinen. Muistia on tarpeeksi. SSD-asema olisi hyvä valinta, koska se lataa ohjelmat ja pelit selvästi nopeammin, mutta jos ei mahdu budjettiin, ei mahdu. Joissakin, ilmeisesti alkupään R9 280 näytönohjaimissa oli graafisia bugeja, jonka korjaa sisäisen softan päivitys tjsp. Todennäköisesti näitä ongelmia ei enää ole, mutta jos on niin takuu hoitaa homman.
Omassa paketissani oli TOP-malli, eli tehdasylikellotettu näytönohjain, tuosta kuvassa olevasta en osaa sanoa, koska mallinimeä ei ole kerrottu yhtä tarkasti. Kovin merkittävää eroa niillä kuitenkaan tuskin on.
Kannattaa muuten tallentaa uusimmat ajurit ennen käyttöjärjestelmän asentamista valmiiksi jollekin muistitikulle, niin asennus sujuu paljon nopeammin. Tietokoneelle kannattaa tehdä erillinen kansio ajureita varten, johon ne purkaa omiin alikansioihinsa.
Pitkällä tähtäimellä erillinen järjestelmälevy olisi hyvä vaihtoehto. Sen takia suosittelisin SSD-asemaa. Tosin sellainenkin vaihtoehto on olemassa, että jätät tuon Western digitalin aluksi kokonaan pois paketista ja ostat heti alussa Crucial M500 240gt levyn. Sen pitäisi riittää järjestelmälevynä hyvin ja jos myöhemmin tarvitset enemmän tilaa musiikille, kuville, videoille yms. niin sitten ostat WD:n ja siirrät ohjelmia ja käyttöjärjestelmää lukuunottamatta kaikensille. Hinta ei nouse kuin ~50€ mutta suorituskyky paranee selvästi. Toisinpäin vaihtaminen on sitten paljon työläämpää, eli jos asentaisit SSD:n jälkikäteen, joutuisit käytännössä asentamaan kaikki ohjelmat, ajurit ja käyttöjärjestelmän alusta ja sitten poistamaan samat tiedostot WD:ltä. - Kasaaja X
Hainsly kirjoitti:
Okei tuo erillinen prossujäähy ja tuo hypex fury lisätty. Eli näillä pärjään ainakin vähänaikaa pelaillen kaikenlaisia peljä vähintään high asetuksilla smoothisti
Itse harkitsisin ehkä tätä testeissä hyvin menestynyttä jäähdytintä: http://www.jimms.fi/tuote/SST-AR01
- Hainsly
Kasaaja X kirjoitti:
On aika turha säästää jotain paria kymppiä kotelossa. Varmista nyt ainakin, että siihen sopivat pitkät näytönohjaimet ja mielellään 160 mm prosessorituulettimet. Corsairiin saa halutessaan suoraan paikoilleen sopivan vesijäähdytyksenkin satasella. Bitfenixin koteloista valitsisin ennemmin sen 50€ tietämillä maksavan.
Ei kannata tunkea koteloa täyteen tuulettimia. Minulla on tasan yksi kotelon takareunassa ja hyvin toimii. Virtalähteessä on toki omansa ja näytönohjaimet puhaltavat yleensä ilmat takaa ulos.
Corsairin kotelossa sijoittaisin tuulettimet ehkä kylkeen, puhaltamaan ilmaan näytönohjainta ja prosessoria päin. Tuon halpiskotelon mahdollisuuksista en tiedä.
Tosiaan Corsairin koteloon pitäisi sopia tällainen, jota miettisin siinä vaiheessa päivityksenä, kun haluat alkaa ylikellottaa prosessoria (jos haluat) http://tietokonekauppa.fi/product/144202/thermal_water block/CORSAIR/Cooling Hydro Series H100i Watercooling System/
Jos et aio ylikellottaa, ottaisin varmuuden vuoksi AMD 8350 mallin suoraan.
Kysymyksiisi siitä, toimiiko se ja onko se hyvä pelaamiseen, vastaan:
1) Kyllä se toimii ja sitä varten on takuu, jos ei toimi. Osat sopivat kyllä yhteen, mutta tuon kotelon sopivuuden joudut tarkistamaan itse.
Muistiksi voisit vaihtaa jimmsiltä tämän: http://www.jimms.fi/tuote/KHX24C11T3K2/8X edullisempi ja nopeampi Kingston ja AMD:t tykkäävät nopeasta muistista. Tosin korkean mallin takia _saattaa_ tulla ongelmia joidenkin prosessorituuletinmallien kanssa, joten jos vaihdat joskus tuuletinta, kannattaa varmistaa yhteensopivuus.
2) Onko se hyvä pelaamiseen. Näytönohjain ainakin on suorituskykyinen ja prosessori kohtuullisen suorituskykyinen. Muistia on tarpeeksi. SSD-asema olisi hyvä valinta, koska se lataa ohjelmat ja pelit selvästi nopeammin, mutta jos ei mahdu budjettiin, ei mahdu. Joissakin, ilmeisesti alkupään R9 280 näytönohjaimissa oli graafisia bugeja, jonka korjaa sisäisen softan päivitys tjsp. Todennäköisesti näitä ongelmia ei enää ole, mutta jos on niin takuu hoitaa homman.
Omassa paketissani oli TOP-malli, eli tehdasylikellotettu näytönohjain, tuosta kuvassa olevasta en osaa sanoa, koska mallinimeä ei ole kerrottu yhtä tarkasti. Kovin merkittävää eroa niillä kuitenkaan tuskin on.
Kannattaa muuten tallentaa uusimmat ajurit ennen käyttöjärjestelmän asentamista valmiiksi jollekin muistitikulle, niin asennus sujuu paljon nopeammin. Tietokoneelle kannattaa tehdä erillinen kansio ajureita varten, johon ne purkaa omiin alikansioihinsa.
Pitkällä tähtäimellä erillinen järjestelmälevy olisi hyvä vaihtoehto. Sen takia suosittelisin SSD-asemaa. Tosin sellainenkin vaihtoehto on olemassa, että jätät tuon Western digitalin aluksi kokonaan pois paketista ja ostat heti alussa Crucial M500 240gt levyn. Sen pitäisi riittää järjestelmälevynä hyvin ja jos myöhemmin tarvitset enemmän tilaa musiikille, kuville, videoille yms. niin sitten ostat WD:n ja siirrät ohjelmia ja käyttöjärjestelmää lukuunottamatta kaikensille. Hinta ei nouse kuin ~50€ mutta suorituskyky paranee selvästi. Toisinpäin vaihtaminen on sitten paljon työläämpää, eli jos asentaisit SSD:n jälkikäteen, joutuisit käytännössä asentamaan kaikki ohjelmat, ajurit ja käyttöjärjestelmän alusta ja sitten poistamaan samat tiedostot WD:ltä.. Tarkoitus oli saada kone täksi kesäksi 850 eurolla eikä täksi loppu vuodeksi yli 1000 eurolla. Arvostan suuresti teidän apua, mutta en ole loputon kuilu täynnä rahaa ja tietokaan ei riitä olenhan vasta aloittelia. Haluaisin vain hyvän pelikoneen jossa olisi hyvä prossu, hyvä näyttis, hyvä emolevy, 8GB muistia 1600MHz, 1TB:n kovalevy, DVD asema, hyvä poweri ja kotelo. Kaikki tuo vain 850 eurolla.
Kasaaja X kirjoitti:
Itse harkitsisin ehkä tätä testeissä hyvin menestynyttä jäähdytintä: http://www.jimms.fi/tuote/SST-AR01
Hemmetin korkee ja kallis noin heikkotehoseks.
- Kasaaja X
Hemmetin korkee ja kallis noin heikkotehoseks.
Testeissä hyvin pärjännyt. Perustele heikkotehoisuus.
- Kasaaja X
Kasaaja X kirjoitti:
Testeissä hyvin pärjännyt. Perustele heikkotehoisuus.
"For so cheap a cooler, the cooling potential of the Argon AR01 is excellent. On our motherboard's PWM setting, it achieves a delta T result in this system of just 45°C. This is 5°C better than the similarly priced Arctic Cooling Freezer i30, and also better than or equal to mid-range offerings like Gelid's Black Edition and the Phanteks PH-TC12DX. Impressively, it's a quiet cooler in such a set-up too, and though not the absolute quietest cooler we've heard, it's unlikely to be a noise level you find annoying.
While its PWM performance is already very good, the Argon AR01 demonstrates that it has more to give, as at full speed it knocks 3°C off its delta T result. Its new delta T of 42°C positions it just behind premium air coolers and even some closed loop liquid models, which is a mighty achievement." http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/05/02/silverstone-argon-ar01-review/3
Eli varsin tehokas ja hiljainen hintaisekseen.
"We are impressed with the SilverStone Argon Series AR01 cooler. The build quality and cooling performance are excellent and make for an attractive package for those on a tight budget." http://www.kitguru.net/components/roald/silverstone-argon-series-ar01-cpu-cooler-review/7/
Samaa mieltä asiasta. - Kasaaja X
Kasaaja X kirjoitti:
"For so cheap a cooler, the cooling potential of the Argon AR01 is excellent. On our motherboard's PWM setting, it achieves a delta T result in this system of just 45°C. This is 5°C better than the similarly priced Arctic Cooling Freezer i30, and also better than or equal to mid-range offerings like Gelid's Black Edition and the Phanteks PH-TC12DX. Impressively, it's a quiet cooler in such a set-up too, and though not the absolute quietest cooler we've heard, it's unlikely to be a noise level you find annoying.
While its PWM performance is already very good, the Argon AR01 demonstrates that it has more to give, as at full speed it knocks 3°C off its delta T result. Its new delta T of 42°C positions it just behind premium air coolers and even some closed loop liquid models, which is a mighty achievement." http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/05/02/silverstone-argon-ar01-review/3
Eli varsin tehokas ja hiljainen hintaisekseen.
"We are impressed with the SilverStone Argon Series AR01 cooler. The build quality and cooling performance are excellent and make for an attractive package for those on a tight budget." http://www.kitguru.net/components/roald/silverstone-argon-series-ar01-cpu-cooler-review/7/
Samaa mieltä asiasta.http://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-true-spirit-heat-sink,3560-5.html
Ja tuolta näemme, että Silverstone on selvästi parempi kuin Thermalright M90... - sijoituspaikka?
Hainsly kirjoitti:
. Tarkoitus oli saada kone täksi kesäksi 850 eurolla eikä täksi loppu vuodeksi yli 1000 eurolla. Arvostan suuresti teidän apua, mutta en ole loputon kuilu täynnä rahaa ja tietokaan ei riitä olenhan vasta aloittelia. Haluaisin vain hyvän pelikoneen jossa olisi hyvä prossu, hyvä näyttis, hyvä emolevy, 8GB muistia 1600MHz, 1TB:n kovalevy, DVD asema, hyvä poweri ja kotelo. Kaikki tuo vain 850 eurolla.
Mihin se kone on tarkoitus sijoittaa? Tuleeko se makuuhuoneen nurkkaan johonkin ATK-pöydälle, vai tarvitaanko tyylikkäämpää olohuoneen HTPC-konetta joka kytketään isoon telkkariin peli- ym. käyttöön. Sijoituspaikka täysin ratkaisee sopivan kotelonvalinnan ja emon (ehkä itx tai micro atx) ja mahdollisimman tehokkaan näytönohjaimen joka siihen vielä soveltuu jne.
- Hainsly
sijoituspaikka? kirjoitti:
Mihin se kone on tarkoitus sijoittaa? Tuleeko se makuuhuoneen nurkkaan johonkin ATK-pöydälle, vai tarvitaanko tyylikkäämpää olohuoneen HTPC-konetta joka kytketään isoon telkkariin peli- ym. käyttöön. Sijoituspaikka täysin ratkaisee sopivan kotelonvalinnan ja emon (ehkä itx tai micro atx) ja mahdollisimman tehokkaan näytönohjaimen joka siihen vielä soveltuu jne.
Kone tulisi työpöydän alle lähelle seinää jossa olisi pistokkeita ja enthernet pistoke.
- pöytäkonetta
Hainsly kirjoitti:
Kone tulisi työpöydän alle lähelle seinää jossa olisi pistokkeita ja enthernet pistoke.
Eli siihen mahtuisi isompikin maxi torni, vaikka Obsidian 900D. Pääsisi rakentamaan kunnon konetta, johon vaikka vuoden päästä saattaa halutakin lisää kovalevyjä ja paljon tallennustilaa, ja jonkun tosi hyvän näytönohjaimen (jos jatkossa on muutama satanen sellaiseen käyttää).
Siinä tapauksessa ei kannata hankkia ensimmäistäkään roskakomponenttia johon menisi se muutama kymppi ihan hukkaan. 800€:lla saa jo toimivia peruskomponentteja kuten tuon kotelon ja jonkun tehokkaan platinum powerin, Xeon prossun ja Z97 emon jne joilla pääsee alkuun.
Itsekin aikanaan näytönohjaimen hankintaa lykkäsi kolmella kuukaudella kun odotteli uusia 28nm ohjaimia (jotka siis nyt ovat vanhoja) mutta ehkä näytönohjain on sellainen josta pystyy vielä tinkimään ja hankkii sitten kunnon 20nm Maxwellin kun ne loppuvuodesta tulevat myyntiin. - Kasaaja X
pöytäkonetta kirjoitti:
Eli siihen mahtuisi isompikin maxi torni, vaikka Obsidian 900D. Pääsisi rakentamaan kunnon konetta, johon vaikka vuoden päästä saattaa halutakin lisää kovalevyjä ja paljon tallennustilaa, ja jonkun tosi hyvän näytönohjaimen (jos jatkossa on muutama satanen sellaiseen käyttää).
Siinä tapauksessa ei kannata hankkia ensimmäistäkään roskakomponenttia johon menisi se muutama kymppi ihan hukkaan. 800€:lla saa jo toimivia peruskomponentteja kuten tuon kotelon ja jonkun tehokkaan platinum powerin, Xeon prossun ja Z97 emon jne joilla pääsee alkuun.
Itsekin aikanaan näytönohjaimen hankintaa lykkäsi kolmella kuukaudella kun odotteli uusia 28nm ohjaimia (jotka siis nyt ovat vanhoja) mutta ehkä näytönohjain on sellainen josta pystyy vielä tinkimään ja hankkii sitten kunnon 20nm Maxwellin kun ne loppuvuodesta tulevat myyntiin.Ei ole oikein mitään järkeä ostaa valtavan kokoista tornia. Jos tarvitsee valtavasti tallennuskapasiteettia, ei sitä kannata rakentaa PC-kotelon sisälle.
Emolevyksi riittää lähes aina mATX, joten edes perus-ATX kannattaa valita vain jos se on edullisempi.
Tiotokonetta ei valita sijoituspaikan mukaan, vaan sijoituspaikka valitaan/sovitetaan tietokoneelle. Samoin näytönohjainta ei valita emolevyn ja kotelon mukaan, vaan kotelo valitaan niin että siihen sopivat kaikki yleisimmät näytönohjaimet, pitkätkin ja emolevyllä taas ei ole tähän mitään vaikutusta. - 9dsa+0d9as+0sd
Kasaaja X kirjoitti:
AMD:n kanssa kannattaa miettiä myös muistin vaihtamista 1866, 2133 tai 2400 nopeuksiseen, mitä sitten hyllyssä sattuu olemaan tai nopealla aikataululla tilattavissa.
Voisit tietysti unohtaa tässäkin tuon Silverstonen jäähdyttimen ja miettiä, tarvitseeko prosessoria heti lähteä kellottamaan. En osaa sanoa, nopeutuisivatko pelit käytännössä ollenkaan 1920x1080 resoluutiolla ja korkeilla yksityiskohdilla, vaikka tuo näytönohjain on jo aika tehokas. Itse sijoittaisin satasen lisää pakettiin ja valitsisin R9 290 näytönohjaimeksi."AMD:n kanssa kannattaa miettiä myös muistin vaihtamista 1866, 2133 tai 2400 nopeuksiseen"
Vain, jos meinaa käyttää integroitua näytönohjainta. Prossuun integroidut näytönohjaimet käyttävät nykyisellään RAMia muistinaan, ja sen hitaus (verrattuna dedikoituun GDDR5) on usein grafiikkasuorituskyvyn pullonkaula.
Tämä ei itse asiassa edes taida olla pelkästään AMD:tä koskeva asia, vaikka toki AMD:n integroidut näyttikset ovat parhaita.
"R9 290 näytönohjaimeksi"
Suosittelen, vääntöä on hintaan nähden ihan julmetusti. Kannattaa kuitenkin ostaa kortti, missä valmistajan oma parempi jäähy, AMD:n referenssi on melkoinen suihkari. Oman referenssi R9 290 laitoin vesille EKWB:n blokin kera. Kasaaja X kirjoitti:
http://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-true-spirit-heat-sink,3560-5.html
Ja tuolta näemme, että Silverstone on selvästi parempi kuin Thermalright M90...Silverstone maksaa 37 euroo, Ture Spirit M90 25. True Spirit selkeesti matalampi.
Silverstonee vois verrata tohon http://www.jimms.fi/tuote/100700717
Ei epäselvyyttä kumpi hiljasempi ja jäähdyttää paremmin.
Silverstone saa ihan vapaasti olla tehokas 130 milliä korkeisiin nähden. 160 millisenä ~40 euron hintaluokassa sitä pitää verrata 160 millisiin ~40 eurosiin. Siinä kisassa se ei vaan pärjää.pöytäkonetta kirjoitti:
Itsekin aikanaan näytönohjaimen hankintaa lykkäsi kolmella kuukaudella kun odotteli uusia 28nm ohjaimia (jotka siis nyt ovat vanhoja) mutta ehkä näytönohjain on sellainen josta pystyy vielä tinkimään ja hankkii sitten kunnon 20nm Maxwellin kun ne loppuvuodesta tulevat myyntiin.Miksi se tallennustila pitäisi olla päätelaitteessa? Palvelimet on sitä varten.
- plutokratialinux
M-Kar kirjoitti:
Miksi se tallennustila pitäisi olla päätelaitteessa? Palvelimet on sitä varten.
Koska on turhaa laittaa palvelinta pelkästään yhtä asiakaskonetta varten. Sen lisäksi, että suuresti vihaamillasi köyhillä ei ole varaa maksaa turhasta saati haitallisesta, niin tuskin kenelläkään on varsinaisesti liikaa rahaa.
Paitsi ehkä Roope Ankalla, mutta hän on mielikuvitushahmo, eikä hänelläkään omasta mielestään ole liikaa rahaa. plutokratialinux kirjoitti:
Koska on turhaa laittaa palvelinta pelkästään yhtä asiakaskonetta varten. Sen lisäksi, että suuresti vihaamillasi köyhillä ei ole varaa maksaa turhasta saati haitallisesta, niin tuskin kenelläkään on varsinaisesti liikaa rahaa.
Paitsi ehkä Roope Ankalla, mutta hän on mielikuvitushahmo, eikä hänelläkään omasta mielestään ole liikaa rahaa."Koska on turhaa laittaa palvelinta pelkästään yhtä asiakaskonetta varten."
Yleensä niitä koneita ei ole enää kenelläkään yhtä. Jos ei muuten niin toinen kone on taskussa. Muilla perheenjäsenillä on tietokoneita (suurin osa ihmisistä ei asu yksin), jos on pöytäkone niin voi olla lisäksi tabletti tai läppäri kun liikkuu.
Tiedon varmistuksen ja käyttömukavuuden kannalta on helpointa, että kaikki tieto löytyy samasta paikasta eikä kymmeneltä laitteelta ja ties miltä USB-levyltä. Ja onhan sellainen pikku NAS tai palvelin halvempi sähkölaskujen osalta kun ei tarvitse mitään pöytäkonehirviötä pitää päällä, ja kaikkien muiden laitteiden hinta halpenee kun niissä ei tarvitse olla sitä tallennustilaa.- Kasaaja X
9dsa+0d9as+0sd kirjoitti:
"AMD:n kanssa kannattaa miettiä myös muistin vaihtamista 1866, 2133 tai 2400 nopeuksiseen"
Vain, jos meinaa käyttää integroitua näytönohjainta. Prossuun integroidut näytönohjaimet käyttävät nykyisellään RAMia muistinaan, ja sen hitaus (verrattuna dedikoituun GDDR5) on usein grafiikkasuorituskyvyn pullonkaula.
Tämä ei itse asiassa edes taida olla pelkästään AMD:tä koskeva asia, vaikka toki AMD:n integroidut näyttikset ovat parhaita.
"R9 290 näytönohjaimeksi"
Suosittelen, vääntöä on hintaan nähden ihan julmetusti. Kannattaa kuitenkin ostaa kortti, missä valmistajan oma parempi jäähy, AMD:n referenssi on melkoinen suihkari. Oman referenssi R9 290 laitoin vesille EKWB:n blokin kera.Jep. Vakiojäähdyttimellä alkavat throtlettamaan suorituskykyä, ettei kortti ylikuumenisi.
Hyviä vaihtoehtoja lienevät Asusin DirectCU II ja Gigabyten Windforce -mallit, joissa on tehokkaat tuuletimmet. Noista hiljaisin on tietääkseni Gigabyte. - Kasaaja X
Silverstone maksaa 37 euroo, Ture Spirit M90 25. True Spirit selkeesti matalampi.
Silverstonee vois verrata tohon http://www.jimms.fi/tuote/100700717
Ei epäselvyyttä kumpi hiljasempi ja jäähdyttää paremmin.
Silverstone saa ihan vapaasti olla tehokas 130 milliä korkeisiin nähden. 160 millisenä ~40 euron hintaluokassa sitä pitää verrata 160 millisiin ~40 eurosiin. Siinä kisassa se ei vaan pärjää."Ei epäselvyyttä kumpi hiljasempi ja jäähdyttää paremmin."
http://www.tomshardware.com/charts/-cooler-charts-2013-max-oc-1000rpm/compare,3442.html?prod[6515]=on&prod[6514]=on
Tuossa mukana SE-malli, mutta testitulokset perusteella hiljaisempi on Silverstone
Macho valtavan raskaalla siilillään on hieman tehokkaampi, mutta haluaako joku laittaa koneeseensa lähemmäs kilon painoisen jäähdyttimen vääntämään emolevyä, ja kumpi on sitten kenellekin olennaisempaa, se että toinen on hiljaisempi vai se että toinen on vielä tehokkaampi, vaikka molemmat ovat enemmän kuin riittävän tehokkaita.
Molemmat ovat kyllä ihan päteviä. Thermalrightissa paino huolestuttaa.
- Hainsly
Nyt ainoa ongelma on se, että kumman ostan windows 7 vai windwos 8
Nyt on aikamoinen kysymys! huhhudigest-hardware kirjoitti:
Täydellä hinnalla Win 8.1.
Käytettynä voi saada Win 7 halvalla.Käytettynä saa tavallisesti joko jotain toimimatonta OEM roskaa tai sitten se käytetty on hankittu esim. täältä: http://www.relicense.eu/en/
Ja maksaa sitten enemmän kuin uusi, sillä tuolta myydään niille ketkä haluaa sen tietyn version kun on ympäristöä vakioitu tai on jotain erikoisempaa mikä vaatii tietyn Windows julkaisun ja on sitten joku netistä irroitettu vekotin.
- Kasaaja X
Ja tietysti sellainen juttu, että jos on erikseen hankittu prosujäähdytin, niin kotelon kylkeen tuskin mahtuu tuuletinta...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462362Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011049- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648