Huonommuuden tunne unissa

Näen nykyisin paljon unia, jotka liittyvät oman minän huonouden tunteeseen. Esim. olen reserviupseerikoulussa ja en pärjää siellä ollenkaan. Tai tunnen olevani huonompi ihminen kuin muut ja häpeän ja vältän muiden ihmisten kohtaamista. Tällä hetkellä ajatukseni arjessa liikuvat paljon työn haussa ja muissa ongelmissa. Ilmeisesti nämä vaikeudet heijastuvat uniin. Mutta miksi usein tunnen olevani niin huono ihminen?

2

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En siis ole alalla

Kysymys on niin laaja, ettei siihen tällä tavalla oikein uskalla ottaa kantaa.

Epäonnistumisten pelko, nöyryytys toisten silmissä ja häpeä tekevät meistä arkoja yrittämään. Ollaan ikään kuin jo valmiiksi "huonoja", niin ei tarvitse tuntea mahdollisen epäonnistumisen pettymystä ja kohdata toisten suhtautumista siihen. Jonkinlaista paksunahkaisuutta tarvitaan, että ei häpeä niin paljon toisten silmissä.

Ikä tuo helpotusta, mutta voi tätä asiaa vaikka harjoitellakin. Tietoiset mokaamiset itsrelle vähemmän merkityksellisissä asioiss aj atilanteissa voivat olla hyvä kokeilu. Miltä tuntuisi pienimuotoinen "mokaus" vaikka kahvilassa tai jossain virastossa? Olen iste näitä joskus kokeillut eikä se huono kokemus ollut.

Tuntuman saaminen siihen, että kaikesta kuitenkin selviää, on vaikeaa, jos on alkanut vältellä vähän kaikkea. Sinällään pidän herkkyyttä paljon parempana, kuin toista ääripäätä, jossa lymyää toisista välittämätön kovapintainen öykkäri.

Toivotan voimia itsen vahvistumisen tiellä.

• Muillakin unia

Ihminen purkaa unissaan kaikenlaista päivätajunnasta. Turhautuneisuutta, vihaa, alemmuudentunnetta, kateutta, häpeää... Mutta myös päinvastaisia tunteita tietysti. Itsekin olen nähnyt unia, joissa ystäväni pärjäsi muka minua paremmin minun alallani ja se turhautti ja aiheutti kateutta. Se on ihan hyvä tapa poistaa sitä ihan todellista kateutta, joka ei ollenkaan oikeasti kohdistu ystävääni, vaan on jotenkin yleistä alalla. Kaikki ovat kateellisia jollekin jostakin tai ainakin pelkäävät tämän parempaa onnistumista ja pärjäämistä.

Jos päivätajunnassasi pystyt olemaan oikeasti onnellinen, niin älä välitä näistä unista, ne puhdistavat sinua! Ne ikään kuin tulostavat piilotajuntasi pelot ulos sinusta ja osaat olla varuillasi päivätajunnassa.

Unia voi myös ohjailla, jos opettelee.

Et ole ollenkaan huono ihminen, muutkin näkevät tuollaisia unia. Itsetunto on kasvussa vielä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3027
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2991
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2377
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1748
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1719
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1285
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1260
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79