Minulla on puoliso ns."maalimasta",itse olen saanut parannuksen armon tuhlaajapojan/tytön retkiltä,puoliso on kaikinpuolin siveä ja raitis ja hyvin sosiaalinen ihminen mutta usko puuttuu,ihmetykseni on se että häntä ja osin meitä ei kutsuta kyliin tai meille on hankala saada kristittyjä vieraita,hän onkin aina kysellyt että eikö uskovat saa seurustella hänen kanssaan kun hänellä on sellainen tunne että vähän kartetaan,eikä koskaan kutsuta mihinkään yhteisiin saunomis tms.iltoihin mihin ei tule muidenkaan puolisot. Me haluttaisi ja minä ainakin kaipaisin yhteisiä uskovaisia ystäviä. Välillä tulee mieleen kun kehoitetaan ottamaan puoliso tästä kristillisyydestä että siinä varoitetaan että jos teet niin,niin sinua kartetaan ja jopa vähän eristetään...........nämä oli vaan minun omia tuntemisia,en tiedä onkohan muillakin vastaavassa avioliitossa olevilla samanlaisia.
Tarttuva tauti???
16
169
Vastaukset
Minulla on sellainen olo, etteivät "uskovat" osaa kertakaikkiaan seurustella "ulkopuolisen" kanssa, kun on opetettu karttamaan. Ei ole yhteistä puheenaihetta, kun ei ole opittu sitä, että ihmiset ovat kaikki suurinpiirtein sammanlaisia vain kiinnostuksen kohteet vaihtelevat. Rohkaistu itse kutsumaan kylään, jos olisi joku joka voisi tämän taian murtaa.
- teu,
Sivussako "
Vanhantestamentin lopulla , oli monta tapausta , että Puolison uskolla
tuli toinen kin autuaaksi ,, Paavalin aikana niitä oli myös muutama jotka
Mainittiin , Eräs Vanginvartija jonka perheelle sanottin ,sinä ja sinun perhe
kuntasi tulee autuaaksi..
Muuten sanon oman mielipiteeni sinulle , Koittaisit RUKOILLA puolisosi
puolesta se ei varvitse olla niin monimutkaista Rukousta koska meidän
kukoukset laitetaan Kultaiseen maljaan ,ja JUMALA lukee ne kaasusta
Aivan niin kuin kuin siitä on kerrottu ,.
Toiseksi siellä on JESSUS esirukoilijana ja varmasti kääntää jos asia ei
menisi parhain päin . Muuten Hänellä on valta tehdä kaikki mitä haluaa
Hänellä on sellainen hyvyys että Hänellä on myös JUMALUUS.
Otetaan , esimerekiksi muutama sen ajan käännynnäinen perhe ,kuten
Korneliuksen perhe , Isä oli Italialaisen kohorttin 500 sadan pää mies.
Ja tunnettu vanhan ajan uskosta , joka halusi Uuden liiton Uskovaksai .
Kun hän oli ,taas Rukoilemassa n.9 hetken aikana , hänelle ilmestyi
Enkeli , joka ilmoitti että hänet oli tehty Almiusista Muisoon , ja enkeli
pyytä'ä häntä lähettämään palvelijoita JOPPEEN ,PIETARIN LUO.
Lue Apt.10 kokonaan .
- Κέρβερος
Avaajalle.
Lie tarkoitettuko viestisi esikoispalstalle, tiedähäntä. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että olet itse esikoinen.
"Välillä tulee mieleen kun kehoitetaan ottamaan puoliso tästä kristillisyydestä että siinä varoitetaan että jos teet niin,niin sinua kartetaan ja jopa vähän eristetään.." Lauseesi sekoittaa myös hiukan pakkaa, jos olet esikoinen ja sinua varoitetaan ottamasta esikoista puolisoksi - hmmm... Et siis olisikaan itse esikoinen??
"Minulla on puoliso ns."maalimasta""
Eli tuo puoliso ei siis ole esikoislestadiolainen kuitenkaan?
Noh - jos jompikumpi kuitenkin sitten Teistä on ja toinen taas ei sitten olekaan esikoinen (sukupuolesi piiloitit hyvin), niin en näkisi tuossa mitään ongelmaa.
Esikoiset ovat varsin mainiota ja lupsakkaa porukkaa ainakin meille suruttomille. Kaikki kanssakäymiseni on liittynyt ihminen-ihmiselle-tasolla ja kyläänkäskemisien kieltämisiä en tiedä käytetyn?
Arvattavasti kaikki siis riippuu itsestäsi, miten suhtaudut essujen seurakuntaan, tai siis jos puolisosi suhtaumisesta on kyse, jos hän ei sitten olekaan seurakunnassa, Omakohtaiset kokemukset kertoisivat sellaista, että, jos suruton on seurakunnan lähipiirissä, niin silloin ratkaisevat henkilökohtaiset suhteet, eikä lessut karkoittele väärinuskovia lestadiolaisten partnereja ensinkään - siis mielestäni.
Avauksen kaltaista ongelmaa ei toivottavasti ole olemassakaan ja kehotan rohkeuteen ja seurakunnan ihmisten henkilökohtaiseen tuntemiseen. Kyläänkäskeminen ja kaikki muukin yhdessäolo ei ainakaan ole pahasta suruttomille, koska voisi heistä jopa tulla aidosti Jumalaan uskoviakin vahvan seurakunnan piirissä. En tiedä sitten kumman puolesta kysymyksesi esitit, mutta lessut on kokomukavaa sakkia.
Pikkuisen vajaa sata vuotta sitten ekat kännitkin taisin lapsukaisena suruttomana vetää essukaverien kehoituksesta rakkaassa ystäväpiirissä.
Pikku kyläkahinoiden vallitessa essut olivat samaa poppoota ihan sujuvasti suruttomien kanssa.
Näillä sanoilla tarkoitan, että esikoiset ovat ihan normaaleja terveitä ihmisiä ihan normaaleine ja terveine elämänkatsomuksineen. Uskonnolliseen puoleen en sitten ole koskaan henkilökohtaisesti jumittunut tai enempi keskustellut kuin vasta täällä s24-palstalla.- teu,
Kuitenkin Minä havaitsen ettet , ole tavannut vieläkään Tiukkista .
Hän on Es/lessujen se puoli joka kinaa kasikesta , Siis on tavallinen
Es/Lessu , ja kulkevat samassa poppoossa , mutta ovat oma vanhurs-
klaita ja Sitä kautta Hengisesti erilaisia. , Mitä nyt sanot.? - Κέρβερος
teu, kirjoitti:
Kuitenkin Minä havaitsen ettet , ole tavannut vieläkään Tiukkista .
Hän on Es/lessujen se puoli joka kinaa kasikesta , Siis on tavallinen
Es/Lessu , ja kulkevat samassa poppoossa , mutta ovat oma vanhurs-
klaita ja Sitä kautta Hengisesti erilaisia. , Mitä nyt sanot.?Joo, Teu, toki voipi sellaisiakin olla, mutta minä olen niin onnellisessa asemassa, etten ole ollut tekemisissä "tiukkisten" kanssa.
Nämä tiukkikset ovat sitävastoin tekemässä hallaa uskonosuuntauksellenne.
Minun postiivinen näkemys esikoisista on puhtaasti omakohtaista kokemusta ja onneksi en ole tavannut tiukkiksia.
Näiden edustama katsomus on juuri sellaista, mikä karkoittaa ihmisiä pois esikoisuudesta tai antaa aihetta pilkata myös lestadiolaisuutta noin niinkuin yleensä.
Omavanhurskaus on mielestäni siis sellaista, mitä ei olisikaan nuorisolla syntyjään, vaan se tulee aikaamyöden opin kehittyessä ja kasvaessa?
Teu kommentoi: "Mitä nyt sanot.?"
Sanon niin, että olen hyvilläni etten ole joutunut tuon puolen kanssa tekemisiin.
- girkuva golli
Meitä lapsesta asti neuvottiin karttamaan(olemme ainut/oikea usko) uskottomien seuraa, eli muita kuin esikoisia. Esikoiset todistaa tällä olevansa harhalahko (anteeksi). Jeesus sanoo; tuokaa kaikki hänen opetuslapsiksi.!!!,
Lestoja 6-10tuhatta aktiivia, ihmisiä 7miljardia pallolla.
Esikoisuus on uskonrasismia, sitä on muissakin lahkoissa.- eläpä valehtele
OLen esikoislestadiolainen. Minua ei ole ikinä neuvottu karttamaan ketään, lapsesta asti ystäviäni ovat olleet pääasiassa ei uskovat. Minulla on ystäviä
tänäänkin kaikista yhteiskuntaluokista, on erilaisia uskovia ja ei uskovia.
Kaikenlaisia sairaita ja sellaisten muodostamia perheitä on joukossamme,
mutta poikkeuksia ne ovat kuitenkin. Sairaita on ei uskovissa ja uskovissa. - Κέρβερος
girkuva golli lienee trolli.
Ei meilläpäin lessuja kehotettu välttelemään suruttomia. Päinvastoin.
Kokemukset olivat yhtä monipuolisia ja vuorovaikutteisia saatananperkeleensuruttomia versus ikäänkuin rehellisiä esikoisia kohtaan. Kavereita oltiin ja ei kukaan päin naamaa sanonut korkeintaan kuin sen, etten itse taivaaseen pääsisi. Eikä tuollainen taivaaseenpääsemiskriteeri pienistä lapsista ole kuin enintään vertauskuvallista. Ei sellainen haitannut minua ensinkään.
Porukassa oltiin ja kujeita tehtiin ja joskus sitten enempikin hassuteltiin varhaismurrosiässä. - Vaan on niistäkin selvitty (literally) ja nykysaarnaajia on heistäkin, maailmanparantajista - tirsk, nyttemmin tullut.
- joku roti
Kylläpä vaan on täälläpäin(sen tarkemmin paikkakuntaa kertomatta) että suruttomien kanssa ollaan kyllä koulu/työelämässä,mutta vapaa-aikana ei kaveerata uskottomien kanssa,vaan ollaan uskovaistenlasten kanssa.......naapurinlapset vähän ymmällään kun koulussa voi olla mutta vapaalla ei kelvata leikkikavereiksi.
- lapinpöllö
Kummallista erottelua. Minulla oli koulukaverina jehovantodistajien poika ja toisen vanhemmat olivat tulipalokommunisteja. Vapaa-aikana tehtiin yhdessä samoja kepposia naapurin vihaiselle akalle ja pelattiin kentällä fudista. Ei mun vanhemmat kieltäneet leikkimästä toisten kanssa.
- miksi mustamaalaat?
vihne kirjoitti 7.6.2014 klo 15:46 muun muassa seuraavaa:
"Minulla on sellainen olo, etteivät "uskovat" osaa kertakaikkiaan seurustella "ulkopuolisen" kanssa, kun on opetettu karttamaan."
Perätön juttu.
Faktaa: Esikoislestadiolaisista hyvin suuri osa toimii opettajina, edustus- ja esimiestehtävissä, sekä yksityisyrittäjinä. Suurin osa on nykyään korkeasti koulutettuja henkilöitä. Paikkakunnallani on muun muassa saarnaaja joka on teknikikan tohtori.
Minkäänlaisia karttamissääntöjä ei esikoislestadiolaisuudessa ole. Moni on luonnollisempi oma itsensä ei-lestadiolaisten seurassa.- teu,
Ei pidä taaskaan paikkansa . Kyllä' Es/lestoissa kirlto osataan , kerron yhden esimerkin , Tapahtui Ustjoella , jossa oli 1 Tyttö n.10 vuotias ja hän kuuli .
että uskovainen lapsi ei voi leikkiä ,suruttomien kanssa .
Tämä tyttö kysyi Kallelta kenen kanssa minä leikin kun ei ole muita kuin hän
uskovaisissa . Kalle sanoo se ei koske sinua ,sinä saat leikkiä , Silloin
lapsi tuli hyvin iloiseksi .
Mitä kalle ajatteli , Kielto ei voinut olla harkittu , vaan ilman tietoa .
Voin ajatella , kuin kalle . Jos joku joutuu leikkimään yksin , hän kasvaa
aika pian tynnyrissä , josta on tultava ulos , jossakin vaiheessa . . - Tenhokas
Hei "mustamaalaus", sillä että on korkeasti oppinut, ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa. Sivistys on se, mitä jää jäljelle kun kaikki opetettu riisutaan pois. Ja kun seurakunta on toiminut opettajana, lopputulos on tämä. Se, mistä sivistys lopulta meille rakentuu, on lapsuudenkotimme henkinen ilmapiiri. Minkälainen sinulla oli, saitko olla se mitä olit ? Lukemani perusteella olet vieläkin äitisi ja isäsi helmoissa. Ihminen kasvaa vain sen verran, kun ympäristö antaa tilaa. Ja tilaa on useimmiten vähän jos ollenkaan.
- osaatko edes hävetä
Tenhokas kirjoitti:
Hei "mustamaalaus", sillä että on korkeasti oppinut, ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa. Sivistys on se, mitä jää jäljelle kun kaikki opetettu riisutaan pois. Ja kun seurakunta on toiminut opettajana, lopputulos on tämä. Se, mistä sivistys lopulta meille rakentuu, on lapsuudenkotimme henkinen ilmapiiri. Minkälainen sinulla oli, saitko olla se mitä olit ? Lukemani perusteella olet vieläkin äitisi ja isäsi helmoissa. Ihminen kasvaa vain sen verran, kun ympäristö antaa tilaa. Ja tilaa on useimmiten vähän jos ollenkaan.
Tenhokas 21.6.2014 00:28
Korkeasti oppinut on monessakin mielessä lahjakas henkilö. Lukemi perusteella olet vielä kakaran tasolla, kykenemätön kypsiin johtopäätöksiin.
Ihminen kasvatetaan sivistyneeksi, ei kukaan synny sivityneeksi, eikä sellaiseksi kasva ilman rakastavaa ohjausta. - 5+7#
osaatko edes hävetä kirjoitti:
Tenhokas 21.6.2014 00:28
Korkeasti oppinut on monessakin mielessä lahjakas henkilö. Lukemi perusteella olet vielä kakaran tasolla, kykenemätön kypsiin johtopäätöksiin.
Ihminen kasvatetaan sivistyneeksi, ei kukaan synny sivityneeksi, eikä sellaiseksi kasva ilman rakastavaa ohjausta.osaatko edes hävetä 21.6.2014 01:44
Älä hulluja puhu.
- einomies
Alottaja...olet ollut huikentelevainen eikä me aleta siun kaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 974812
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1704425Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?864207Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162678Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372658- 442197
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282097Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261880- 881759
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91747