Miksi nykyään haukutaan, jos on "massaa"?

Aidosti tavallinen

Liittyy myös tyyliin, mutta kuitenkin.
Nykyään on muotia sanoa olevansa ernu ja erilainen. Massaa halveksitaan, ja ernuja pidetään rohkeina ja oikeamielisinä (radikaalisti yleistetty, mutta kuitenkin).
Nykyään Suomi24:ssä, muualla netissä nuortenpalstoilöa ja lehtien lukijapalstoilla arvostellaan ihmisiä, jotka pukeutuvat "massaan". Samalla julistaudutaan itse rohkeiksi pikkuernuiksi, joita "syrjitään vaatteidensa ja erilaisuutensa takia näiden kammottavien massateinien toimesta."
Olen nyt ihan rehellinen, ja puhun siis vain omista kokemuksistani. Asun kai erikoisella ja poikkeavalla alueella tässä ernuvastaisessa maailmassa, sillä täälläpäin nämä "erilaiset" lähinnä syrjivät tavallisia tallaajia. Heitä halveksutaan pinnallisina massateineinä, vaikka nämä tavallispukeutujat eivät ole tehneet erilaisille mitään pahaa.
Suoraan sanottuna minusta välillä tuntuu, että nämä "erilaiset" oikein haluavat kokea itsensä syrjityiksi jotta pääsisivät tännekin tilittämään kuinka "nykyajan massateinit ja niiden muoti on siis jotain NIIIIIN järkkyä!! Miks kaikki ei vaan voi olla sellasii ku on ja jos jollain on vähänki erilaiset kuteet nii katotaan sillai tosi halveksuvasti!!11"
a) Ensinnäkin. Tunnutaan olettavan, että jos todella pukeudut normaaliudesta poikkeavasti, niin sinun kuuluu olla koulukiusattu tai vähintäänkin eristetty hylkiö. 97% tapauksista tämä ei pidä paikkaansa. En ole koko 15-vuotisen elämäni aikana törmännyt tällaiseen (HUOM! Tämä on vain minun kokemukseni!!).
b) Oletteko huomanneet, että tämän "ernumuodin" mukana "erilaisuus" ja sen hakeminen ovat nykypäivän massaa? Väittäisin jopa, että jos joku uskaltaa vapaasti olla massatyylinen, on hän nykyajan erilainen. Sillä nykyään kaikki yrittävät väkisin olla jotenkin joukosta erottuvia, eikä siinä sinänsä ole mitään väärää. Mutta on väärin dissata sellaisia, jotka eivät erotu.
c) Tuon esimerkkilauseen viimeinen virke. "Miks kaikki ei voi olla sellasii ku on?"
Niinpä. Mitä jos joku oikeasti PITÄÄ siitä nykyajan "massatyylistä", ja kokee sen omakseen? Eivät kaikki ole tyyliltään mitään emoja, scenejä jne. JOTEN MIKSI VITUSSA NÄILLÄ "MASSOILLA" EI OLE OIKEUTTA PUKEUTUA KUTEN HALUAA? Ilman että siitä tullaan häntä dissaamaan/haukkumaan massaksi?!

Minä olen ylpeästi ihan tavallinen. Pukeudun miten haluan, eikä kenelläkään ole oikeutta tulla siitä aukomaan minulle päätään. Minusta on rohkeaa uskaltaa olla nykypäivänä vapaasti oma itsensä.

14

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiittoos

Olen aivan samaa mieltä, hienosti kirjoitettu.

Miksei ihmiset voi pukeutua niinkuin haluavat ja olla kaikki samantasoisia? Tai no, niinhän me kaikki ollaan, samantasoisia. Vaikka joku luulisi toisin. En jaksa enkä tahdo tuhlata elämääni muiden ihmisten vaatteiden haukkumiseen tai kenenkään kiusaamiseen, mielummin teen hyvää kuin pahaa.

Hyvää kesää kaikille. :)

• -dgtyopn-

Propsit aloittajalle mahtavasta ja osuvasta tekstistä. Nykyajan "oikeat" ernut tosiaan voivat olla vaikka massatyylisiä. Erilaisia heistä tekee se, etteivät he koko ajan pakkomielteisesti yritä erottua.
        Toiset viihtyvät taustalla, toiset taas pitävät siitä, että heidöt huomataan. Mutta, mahdollinen vaate-erilaisuutesi ei oikeuta sinua haukkumaan muita. Tämä tuntuu näiltä "ernuilta" unohtuneen.
        Itse olen myös sitä mieltä, että vaatteilla korostetaan omia mielipiteitä ja omaa persoonaansa. Silti vaatteet eivät tee kenestäkään persoonallista.

• scenegirl

Mitä pahaa on emoisaa ja sceneissä??

• Onko joku väittänyt, että niissä olisi jotain pahaa?

• peruspate
        jokutyyppi19 kirjoitti:

Onko joku väittänyt, että niissä olisi jotain pahaa?

Ei kukaan ole väittänyt, että emoissa, sceneissä tai ernuissa olisi mitään pahaa. Mutta käytöksenne on kyllä joskus pahaa. Kaksi täysin eri asiaa.
        Aloittaja 100% oikeassa. Mielenkiinnolla odotan, että milloin tänne ilmestyy näitä pyhiä "epämassoja" pätemään oman tyylinsä erinomaisuudesta.

• normalium
        peruspate kirjoitti:

Ei kukaan ole väittänyt, että emoissa, sceneissä tai ernuissa olisi mitään pahaa. Mutta käytöksenne on kyllä joskus pahaa. Kaksi täysin eri asiaa.
        Aloittaja 100% oikeassa. Mielenkiinnolla odotan, että milloin tänne ilmestyy näitä pyhiä "epämassoja" pätemään oman tyylinsä erinomaisuudesta.

NIIIIN totta! :)

• sormetakäynsamalpaskal

meillä toiste päi jos ei oo massa haukutaa ;/

• jepjepjepaa

Anteeksi arvon sormetakäynsamalpaskal, mutta jostain syystä minun on vaikeaa uskoa tämän todenperäisyyttä. Voi olla, että olen väärässä. Se on enemmän kuin mahdollista. Mutta minulla on oikeus mielipiteeseeni.
        Olen samaa mieltä kuin aloittaja. En ole elämäni aikana törmännyt tällaiseen "massateinit syrjivät erilaisia"- kulttuuriin, jota ernut ahkerasti ainakin täällä netissä mainostavat. Päinvastoin. Ainakin täälläpäin tilanne on peilikuvana.
        Syystä tai toisesta mun on vaikeaa uskoa, että "epäernut" (en halua käyttää sanaa massa, sillä se on negatiivinen ja esineellistävä, en ole tavannut yhtään ihmistä joka kutsuisi ernuja "oudokeiksi") millään tasolla syrjisivät ernuja.
        Ja olen siinäkin samaa mieltä, että te kaikki itseänne "ernuiksi"/"epämassoiksi" kutsuvat olette juuri niitä massatyylisiä. Vaikka pukeutuisitte kuusenneulasiin ja kailottaisitte olevanne erilaisia, erilaisuuden hokeminen on pahinta massaa mitä tiedän.

• 1234567890

Alottajan tekstille: amen! Siis aivan täyttä totta. Aivan omasta ajatusmaailmastani nuo sanat!

• Mää

Ilman tota kirosanaa lopus täyellinen texti t: goottipississporttienruemohippimassatavisblingbling (no ehk vaa oma itteni kuitenki :D) 13w tyttö pinkeillä hiuksilla joka vihaa kaikenmoista rasismia etenkin ikärasismia :):):):) ja kukkahatturasismia :D

• Nekkux

Hienosti kirjoitettu, aloittaja! :)
        Tuli hymy huulille kun luin tekstisi ♥

• Gloyd Orangeboar

Arvaan, että tämä massanhalveksinta johtuu siitä, että tähän porukkaan sisältyy niin paljon niitä jonneja ja pissiksiä, jotka haukkuvat lähestulkoon kaikkea mikä hiukankaan eroaa heistä, tai eivät ole jotain huippukomistuksia/kaunottaria. Ja tällainen stereotypia onkin sitten ihmisillä KAIKISTA 12-16-vuotiaista niin sanotuista "massaan kuuluvista" ihmisistä, vaikka kaikki tuon ikäiset tavikset eivät olekaan jonneja tai pissiksia, vaikkakin valitettavan iso osa ovatkin.

Tästä johtuu, että ernuja vituttaa nämä massaporukat, ja he dissaavatkin niitä taukoamatta. Olen ollut monissa ernuporukoissa, ja kuullut "massasta" puhuttavan erittäin halveksittavasti johtuen juurikin jonneista ja pissiksistä, koska monet heistä taas puhuvat pahaa ernuista. Ja tämä kuuluukin näihin loputtomiin nuorten vastakkainasetelmiin joita on esimerkiksi Belieberit VS Justinvihaajat, tai Bronyt VS MLP-vihaajat, ja tämä Massa VS Ernut.

Ja jos tämä menisi siihen, että kaikki massa haluaisi erota normikäytännöistä, niin kohta ei olisi tavallaan enää sitä massaa, vaan maailma jakautuisi mukavasti kymmeniin, ellei satoihin porukoihin tasaisemmin kuin nyt. Ajatus on sinänsä abstrakti, eli massaakin tavallaan tarvitaan, jotta on jotain, josta erota.

Ja hyvin kirjoitettu aloittaja, ymmärrän kyllä hyvin, miksi olet niin vittuuntunut tuohon stereotypiaan!

• tylsimys

Köh... Köh... Mikä tää "massa" juttu nyt taas on?

Kuiteskin, ei ole mitään pahaa olla samanlainen tai erilainen kuin muut.

Ja jos se nyt on se totuus niin miksi tätä vielä jauhetaan.

Nuoret (haha oon ite 14) on kuiteskin vielä tyhmiä (juu haukun itteeni tyhmäksi) .

Ja kyllä, mulla on tylsääää. :-D

• laallalallalla

Massateinithän on sellasii et niillä on kaikilla samoi vaatteit, reppui jne eli ne in muodikkaita ja seuraa sen hetken muotia. Ja turha sitä on haukkua "vitun massateiniks" jos joku tykkää samanlaisist jutuist ku muut. Ei erilaisuudeskaa mitää pahaa oo. Vaatteet, kengät jne on mielipide asioita eikä ketään pitäs tuomita pukeutumisen perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3006
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2462
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2441
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2121
    5. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1678
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      236
      1673
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      434
      1572
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1524
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1512
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1309
    Aihe