Arasola mieltynyt vapaamuurari Milleriin

ei ole yllätys

Arasola, Kai. "The End of Historicism: Millerite Hermeneutic of Time Prophecies in the Old Testament" (Sigtuna, Sweden: Datem Publishing, 1990).

William Miller oli 1800-luvun amerikkalainen tuomiopäiväsaarnaaja ja adventismin perustaja. Hän oli alkujaan baptisti. Hän julisti Kristuksen pikaista paluuta maan päälle eli parusiaa. Julistustoiminta keskittyi vuosille 1831 - 1844. Kristus ei kuitenkaan saapunut ajateltuun aikaan , joten seurauksena oli ymmärrettävästi suuri pettymys. Miller oli aikaisemmin ollut kiinnostunut myös deismistä. Lisäksi hän oli aktiivinen vapaamuurari. Miller syntyi 1782. Hän kuoli 1849. Hänen entisistä kannattajistaan muodostui myöhemmin mm. seitsemännen päivän adventistien Adventtikirkko.

36

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei-

      En ole Arasola mutta vastaan Sinulle. Olisi hyvä jos et osoittaisi henkilökohtaisia kirjeitä tällaisessa muodossa täällä. Esität tässä teesiä että pastorikunnassa olisi vapaamuurijärjestöä ihannoivia arvoja. Sellainen ei pidä paikkaansa, eikä kirkossa ole vapaamuurarijärjestön jäseniä. Adventtikirkko ei anna julistuksia järjestöistä vaan järjestöillä on oma toimintansa kaikilla joihin Adventtikirkko ei kuulu eikä puutu.


      - Katso vuosilukujasi; Eikö siellä olekin 1700 lukuakin Sinulla ?

      Vapaamuurarit olivat 1700 ammattijärjestö joka liikkui maiden rajojenkin yli
      helpommin suurilla rakennustyömailla. Ennen monet rakennukset olivat massiivia
      ja tehtiin kivestä käsin. Niiden muuraaminen oli oman ammattikunnan taitoja tietysti.

      Raamatun totuudet olivat monin tavoin kateissa keskiajalla. Kirjapinojakaan ei ollut että noin vain hankkia Raamattu. Raamattujen saatavuus helpottui ja hengellistä herätystä ja uskonpuhdistusta syntyi.
      Pitää ymmärtää etten tieto alkoi kehittyä uudelleen alkuseurakunnan arvojen jatkoksi keskiajan jälkeen. 1500 luvulla Luther- ja 1800 luvulla oli Amerikassa aika sitten oppia Raamatusta uudelleen. Tietoa alkoi kertyä ja syntynyttä tietoa käytettiin päällekkäin.
      >>>>>>>>>> Nykyajan ihminen arvostelee sitten 1700-1800 luvulla eläneitä ihmisiä omasta 2000 luvun näkökulmasta eikä huomioi sen ajan tiedon määrää ja tapakulttuurin asioita.

      Vapaamuurarien järjestö on nykyisissä arvoissaan vasta paljon myöhemmin.
      Erilaisia seuroja ihmiset ovat aina mielellään perustaneet. Suomessakin on vapaus perustaa ja kuulua erilaisiin ryhmiin ja etujärjestöihin, ja omantunnon vapaus kuulua tai olla kuulumatta.

      Deismi on käsitys, jonka mukaan kaikkeuden järjestelmällisistä piirteistä on vastuussa jumala, joka ei kuitenkaan vaikuta kaikkeuden tapahtumien kulkuun luomisen jälkeen. Sana deismi voitaisiin suomentaa alkujumalisuudeksi tai alkusyyjumalisuudeksi.

      Miller oli uskon mies- babtisti ja en tiedä miten Millerin kävi 1844 onko niin että
      Millerin pettymys oli liikaa Millerin uskolle- Mutta sen tiedän että kolmasosa Millerin liikkeestä jäi uskoon. 2/3 milleriläsiten ensimmäisen päivän herätysliikkestä luopui kokonaan uskosta pettymyksen myötä.
      Tuo 1/3 joukko hajosi sekin viiteen osaan, mutta jäivät uskovaisiksi ryhmissään.
      Minunkin 70 000 asukkaan kotikaupungissa on useita amerikasta peräisin olevia kirkkoja, mm. metodistikirkko, babtistikirkko, ja monia muitakin. Lutherinkin ympärille on erilaisia pieniä ryhmiä perustettu.

      Miller julisti Kristuksen pikaista paluuta maan päälle. Julistustoiminta keskittyi vuosille 1831 - 1844. Miller kuoli 1849.
      William Miller oli uskon mies- Totuuden etsijä Jeesukseen Kristukseen uskova.
      Deismi kuului sen ajan vallitsevaan arvomaailmaan ja hauskaa että muurarien ammattijärjestökin oli syntynyt rakennusalan järjestönä.
      Miller heräsi ja muuttui kokonaan Jeesukseen Kristukseen uskovaksi ja teki suuren työn Ilm 14:6-7 metodissa pimeän keskiajan jälkeen.
      Jos tutkimme historian ja uusklassisen ajan filofien mietteitä Jumalan olemassa olosta niin jokainen on joutunut ottamaan kantaa asiaan.
      Filosofien mietteet ovat 2000 luvun uskovaiselle hauskoja, mutta he miettivät tosissaan Jumalan olemusta -Jumalan- josta eivät tienneet kuitenkaan mitään.
      Deismi oli yksi ajatus tunnustaa jollakin tavalla että Jumala oli olemassa kuitenkin. Kannattaa muistaa että näin historian ajattelun arvoja on vasta nykyihminen nimittänyt mm. "deismiksi."

      Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>

      • Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Filosofeista ajan saatossa minusta on noin 50% jollakin tavalla tunnustanut että Jumala on kaiken takana ja yrittänyt selittää asiaa. Nykyfilosofin on pakko katsoa vain tiedon määritelmää yliopistomaailmassa "Tieto on olettamus joka on hyvin perusteltu tosi." > Vain tämä kelpaa sinne missä tutkitaan ja tuotetaan ja tunnustetaan tietoa. Filosfia käsisittää nykyisin metafysiikan ja käytännön ontologian eli kaikki mitä taivaan kannen alla ja päällä on sisältyy filosofiaan.
        Mutta perinteistä filosfiaa opetetaan sitäkin kyllä ja on oma tieteen laji.
        Hengellisiin asioihin liittyviä ilmiöitä voidaan tutkia ja tunnustaa koska niistä saadaan numeroita ja lukuja jotka täyttävät tiedon määäritelmän. Tiedemiehet pistävät filosofeja myöten kaiken muun "huuhaan" piikkiin, ja usko joka perustuu hengellisiin asioihin _Jumala on Henki- ei ole siksi yliopistomaailman asiakaan vaan ihmisen ja Jumalan välinen asia. Ylipappi elää Hebr 4:14-16, 8:1-2, 1:14, Ilm 1:7-8.

        Babtisti William Milleri oli yksi uskonpuhdistajista kuitenkin ja vilpitön totuuden etsijä- Jeesuksen Kristuksen rakastaja joka teki suuren löydön Raamatusta.
        Hän löysi profetian josta enkeli oli Danielille sanonut että profetia selvää vasta lopun aikana. Miller profetian löysi mutta ei osannut heti selittää profetian merkitystä. Miller ei elinaikanaan profetian merkitystä saanutkaan selville.
        Profetian merkitys selvisi kymmenkunta myöhemmin 1850 luvun puolessa välissä ja 1880 luvulla oli selvinnyt kokonaan ja siihen yhdistettiin rinnalle opetusmetodissa Jeesuksen sanoja vertauksia mitä Jeesus opetti viimeisien aikojen ihmisistä, -Kuninkaan pojan häät, Morsiusneidot, mm. esim. vertauskuvaamaan profetian merkitystä.
        >>>>>>>>> William Millerissä ei ollut moitteen sijaa kun ajatellaan sen ajan toetoa siis 1850 luvulla kuin kirjapainotaito toi Raamatun pystymettästä käteen.
        Sen ajan tapa oli olettaa Jeesuksen pikaista tulemista. Innokkaat uskovaiset antavat helposti aina sellaista kuvaa Jeesus rakkaudessaan että Jeesus tulee huomenna. Niin teki alkuseurakuntakin. 2 Tess 1-12 Paavali tuli väliin ja kertoi että älkää hyvät ihmiset Jeesusta vielä takaisin unelmoiko ja Paavali kertoo mitä ensin pitää tapahtua- Paavali kertoo keskiajan tapahtumista.
        Miller oli yksi uskonpuhdistajista joita oli germaanisessa- anglosaksisessa ja amerikkalaisessa ympäristössä. Jeesusta Kristusta hän opetti- ei deismiä- eikä ammattiliiton asioita. Arvotkin muuttuvat ajan saatossa- mennyttä jokainen ihminen hylkää ja ottaa uutta tilalle eikä mennessä ole syyttämistä kun mennyt hyljätään. Kukaan ei ole syyllinen iänkaiken asiat vanhenevat ja virheet hyälätään ja tunnustetaan ja otetaan parempaa tilalle. Nykyihmisen ei pidä syyttää liikaa satojen vuosien takaisia ihmisiä- Tiedekin on alkanut kehittyä vasta 1890 luvulla.
        Menneiden aikojen ihmiset Moosesta myöten olivat aikansa tiedon valossa. Jos Jumala jotakin antoi suoraan se piti ja päti ja oli uutta ja hyvää aina, ja joskus selvisi vasta kun oli aika selvitä- kun aika kypsä.
        > Jumala oli hauska vastatessaan Danielille asiasta joka selviäisi vasta 2500 vuotta Danielia myöhemin. Mutta vastasi ja Daniel kirjasi muistiin. Kivaa.

        William Miller (1831-1844) oli yksi niistä miehistä jotka heräsivät keskiajan ajan jälkeiseen Jeesus-Kristus mission metodiin ja elämme yhä tuota aikaa- Jeesuksen tulo lähestyy- Daniel kysyi milloin pyhäkkö nousisi kunniaan- ja tuon profetian ympärille keskittyy aikajakso 2300 vuotta. Se on ainoa profetia Raamatussa joka voidaan laskea vuosissa- Sen tutkiminen vaatii viitseliäisyyttä ja ei suju lonkalta täällä tässä, mutta voin antaa linkit joissa olen kirjoittanut aiheesta niin että selviää Raamatun kanssa tutkimalla.

        Käy täältä hakemassa;http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
        - Ota tulosteet ja tutki nojatuolissa rauhassa Raamatun kanssa niin että luet jokaisen Raamatun jakeen. Asia vaatii senkin jälkeen vielä aikaa usein- kypsymistä tajunnassa. - Ei lonkalta vaan täällä yhtäkkiä-


        Jumalan siunausta ja hyvää kesää
        Jari Laurila


      • oma lehmä
        jarinhotelli kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Filosofeista ajan saatossa minusta on noin 50% jollakin tavalla tunnustanut että Jumala on kaiken takana ja yrittänyt selittää asiaa. Nykyfilosofin on pakko katsoa vain tiedon määritelmää yliopistomaailmassa "Tieto on olettamus joka on hyvin perusteltu tosi." > Vain tämä kelpaa sinne missä tutkitaan ja tuotetaan ja tunnustetaan tietoa. Filosfia käsisittää nykyisin metafysiikan ja käytännön ontologian eli kaikki mitä taivaan kannen alla ja päällä on sisältyy filosofiaan.
        Mutta perinteistä filosfiaa opetetaan sitäkin kyllä ja on oma tieteen laji.
        Hengellisiin asioihin liittyviä ilmiöitä voidaan tutkia ja tunnustaa koska niistä saadaan numeroita ja lukuja jotka täyttävät tiedon määäritelmän. Tiedemiehet pistävät filosofeja myöten kaiken muun "huuhaan" piikkiin, ja usko joka perustuu hengellisiin asioihin _Jumala on Henki- ei ole siksi yliopistomaailman asiakaan vaan ihmisen ja Jumalan välinen asia. Ylipappi elää Hebr 4:14-16, 8:1-2, 1:14, Ilm 1:7-8.

        Babtisti William Milleri oli yksi uskonpuhdistajista kuitenkin ja vilpitön totuuden etsijä- Jeesuksen Kristuksen rakastaja joka teki suuren löydön Raamatusta.
        Hän löysi profetian josta enkeli oli Danielille sanonut että profetia selvää vasta lopun aikana. Miller profetian löysi mutta ei osannut heti selittää profetian merkitystä. Miller ei elinaikanaan profetian merkitystä saanutkaan selville.
        Profetian merkitys selvisi kymmenkunta myöhemmin 1850 luvun puolessa välissä ja 1880 luvulla oli selvinnyt kokonaan ja siihen yhdistettiin rinnalle opetusmetodissa Jeesuksen sanoja vertauksia mitä Jeesus opetti viimeisien aikojen ihmisistä, -Kuninkaan pojan häät, Morsiusneidot, mm. esim. vertauskuvaamaan profetian merkitystä.
        >>>>>>>>> William Millerissä ei ollut moitteen sijaa kun ajatellaan sen ajan toetoa siis 1850 luvulla kuin kirjapainotaito toi Raamatun pystymettästä käteen.
        Sen ajan tapa oli olettaa Jeesuksen pikaista tulemista. Innokkaat uskovaiset antavat helposti aina sellaista kuvaa Jeesus rakkaudessaan että Jeesus tulee huomenna. Niin teki alkuseurakuntakin. 2 Tess 1-12 Paavali tuli väliin ja kertoi että älkää hyvät ihmiset Jeesusta vielä takaisin unelmoiko ja Paavali kertoo mitä ensin pitää tapahtua- Paavali kertoo keskiajan tapahtumista.
        Miller oli yksi uskonpuhdistajista joita oli germaanisessa- anglosaksisessa ja amerikkalaisessa ympäristössä. Jeesusta Kristusta hän opetti- ei deismiä- eikä ammattiliiton asioita. Arvotkin muuttuvat ajan saatossa- mennyttä jokainen ihminen hylkää ja ottaa uutta tilalle eikä mennessä ole syyttämistä kun mennyt hyljätään. Kukaan ei ole syyllinen iänkaiken asiat vanhenevat ja virheet hyälätään ja tunnustetaan ja otetaan parempaa tilalle. Nykyihmisen ei pidä syyttää liikaa satojen vuosien takaisia ihmisiä- Tiedekin on alkanut kehittyä vasta 1890 luvulla.
        Menneiden aikojen ihmiset Moosesta myöten olivat aikansa tiedon valossa. Jos Jumala jotakin antoi suoraan se piti ja päti ja oli uutta ja hyvää aina, ja joskus selvisi vasta kun oli aika selvitä- kun aika kypsä.
        > Jumala oli hauska vastatessaan Danielille asiasta joka selviäisi vasta 2500 vuotta Danielia myöhemin. Mutta vastasi ja Daniel kirjasi muistiin. Kivaa.

        William Miller (1831-1844) oli yksi niistä miehistä jotka heräsivät keskiajan ajan jälkeiseen Jeesus-Kristus mission metodiin ja elämme yhä tuota aikaa- Jeesuksen tulo lähestyy- Daniel kysyi milloin pyhäkkö nousisi kunniaan- ja tuon profetian ympärille keskittyy aikajakso 2300 vuotta. Se on ainoa profetia Raamatussa joka voidaan laskea vuosissa- Sen tutkiminen vaatii viitseliäisyyttä ja ei suju lonkalta täällä tässä, mutta voin antaa linkit joissa olen kirjoittanut aiheesta niin että selviää Raamatun kanssa tutkimalla.

        Käy täältä hakemassa;http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
        - Ota tulosteet ja tutki nojatuolissa rauhassa Raamatun kanssa niin että luet jokaisen Raamatun jakeen. Asia vaatii senkin jälkeen vielä aikaa usein- kypsymistä tajunnassa. - Ei lonkalta vaan täällä yhtäkkiä-


        Jumalan siunausta ja hyvää kesää
        Jari Laurila

        >> "Tieto on olettamus joka on hyvin perusteltu tosi." >>

        Korjataan vähän tuota klassista tiedon määritelmää, eli: "Tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus." - Että kysymys olisi tiedosta, molempien ehtojen on täytyttävä..


    • Lisäys siihen mitä kirjoitin;

      - Muistathan että 7- päivän Adventtikirkko on perustettu 1863.

      Mielenkiintoisia asioita historiassa on vuosisatojen- ja -tuhansien varrella.
      Niiden tutkimisessa menee aikaa.


      >>>>>>>>>>>>>>>> Muistathan että kaikki mitä ihmiset puhuvat tai kirjoittavat ja/ tai väitetään profetian lahjaksi arvostellaan aina itse kukin henk koht just prsecis sillä hetkellä /per/nuppi ja jokainen pitää omaa tietomääräänsä vasten sen siis minkä näkee hyväksi. Tässä kaiken tutkimisen metodi; 1 Tess 5:19-23.
      Kaikella on syntynsä ja tiedon määrä kasvaa- Virheitäkin tehdään ja tapoja ja arvoja muuttuu ajan saatossa per/nuppi ja ryhmilläkin.
      Adventtikirkolla oli kaikki olennainen kasassa syntyessään eikä opin perusteita ole muutettu. Ilm 19:10.
      Oli oma prosessi keskiajan jälkeine herätys kun kansa sai Raamatut pystymettästä käsiinsä ja tietoa alkoi kertyä, ihmisiä tuli Jeesus Kristus uskoon.
      Nykyaikanakin monet hylkäävät raskaankin syntielämän, ovat huumeiden käyttäjiä toisinaan, alkoholisteja, seksuaalisia erilaisia systeemejä himoissa,
      rikoksen tekijöitä- Jeesuksessa Kristuksessa heistä tulee uudesti syntymisen kautta uusia persoonallisuuksia. Niin kauan kun ihminen riippuu uskossa on uusi minä voimassa ja vallalla eikä menneet yleensä ajatuksiin astu.
      Jumalan armo ei ole niin halpa että parannuksen tehneiden ihmisten syntielämän synnit olisivat arkipäivää. Historiassa on ihmisten tiedon määrä kasvanut ja kannattaa aina muistaa oman ajan näkökulma tapahtumakulttuurissa.

      Adventtikirkon pastorit eivät ole missään tekemisissä 1700 luvun talonrakennus-ammattijärjestöissä. Heille tuskin sopisi mikään ammattijärjestön etujen valvonnan asiat vaan ovat vakaumuksesta evankeliumin palvelijoita, mutta ihmisiä ei sen kummempia. Pastorikunnalla on universaalinen teologian tiedekunnan tutkinto pätevyysvaatimuksena virkaansa joka pätee universaalisti Suomen kaikissa seurakunnissa.
      1 Kor 9 valtuuksilla jotkut sitten tekevät leipätyönään kirkon toiminnan palvelusta.
      Maallikot tekevät mitä osaavat ja mitä huvittaa ja mihin valitaan jos huvittaa- mutta kaikkein suurimman osan yhdessä tekee mallikkokunta. Pastoriskunta hoitaa evankeliumin työn Matt 28:18-20 lähetystyön koordinointia. Kirkossa on suuri määrä erilaisia toimielimiä joissa tätä professionaalisen tiedon omaavaa väkeä ja maallikkoja jäseninä. Seurantien toiminta on periaatteessa harrastus-yhdistystoimintaan verrattavaa- mutta siihen yhdistyy vakaumus- usko Jeesukseen Kristukseen- Raamatun auktoriteetti kaikessa sanassa, Jeesus Kristus- armosta ja uskosta Ef 2:8-9, Jumalan laki synnin opettajana Room 3:20. >>>>>>>>>> Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14 löytyy Adventtikirkon Kristus- kallioperustan tukipilarit ja yhdistys- kirkollisen toiminnan arvot, tavoitteet ja missio-metodit.


      Protestanttiset liikkeet ovat uskonpuhdistuksen seurausta. Jumala on vilpittömän totuuden pyrkimyksen vuoksi siunannut näitä hengellisiä liikkeitä. Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja. Kirjapainotaito toi Raamatut kansalle. Tietoa rekentui päällekkäin, aikaisempi tieto käytettiin hyväksi.

      Kun vilpitön totuuden etsijä ja Raamatun tutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi ryhmä josta kasvoi kokonaisia suuria kirkkoja. Martti Luther oli yksi heistä. Vähitellen päästiin yhä lähemmäksi Raamatun totuutta.

      Seitsemännen päivän Adventtikirkko on uskonpuhdistusliikkeistä viimeisimpiä. Kirkko rekisteröitiin 1863. Adventtikirkko löysi Raamatusta uutta valoa jota edeltäjillä ei ollut; -Taivaallinen pyhäkkö, (Hepr 8 luku) kolmen enkelin sanomat, (Ilm 14:6-13) ja Ilm 13 luvun tapahtumat selkiytyivät. Jeesus missio, II- adventti tuli adventtiliikkeen keskeiseksi perustehtäväksi jossa adventtiliike halusi jatkaa alkuseurakunnan perinteistä.


      Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>

      • Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

        Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun evankeliumia. Ymmärrettiin Raamatun opetus että Jumalan laki on voimassa kaikkina maailmanaikoina. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, 1 Joh 5:3, 2:1-6) Adventtiliikkeessä haluttiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä.

        Adventtilaiset odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844? Tuohon aikaan ei Adventtikirkkoa vielä ollut olemassa! Ennen Adventtikirkon syntyä babtisti William Miller tutki Raamattua vilpittömästi. Miller löysi profetian taivaallisesta pyhäköstä. Danielin kirjan jakeiden merkitys on selvä; Kyse on täsmällisesti pyhäkön kunniasta; Dan 8:13-14. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus vertauskuvasi oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30, Hebr 8 luku)

        Nämä Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. ainakin babtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Adventtilaiset ymmärsivät että viimeisien aikojen tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen. (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16)

        Oppi on vuorenvarma Raamatun opetus, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika ja pettymys meni ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista oli luopunut uskostaan.
        - Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotusta. Ellen G White selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. Miller oli ensin laskenut ajankohdan oikein. Milleriläinen liike hajosi viiteen osaan ja yhdestä ryhmästä syntyi lähivuosina seitsemännen päivän adventtiliike.

        Selvisi että kysymys olikin pyhäkön puhdistamisesta taivaassa. Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
        > Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulon ja uskonelämän ylläpitämiseen liittyvä työ. -Jeesus Kristus itse Ylipappi ilman ihmisvälittäjiä. (Hebr 1:14) Jumala itse ihmisen kanssa! (Jer 31:31-33, Hes 36:25-27) Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava. (Ilm 20:11-15)

        Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä koko muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa. (Matt 24:12-14)

        Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike. Kirkon toiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Yksilöitä on aina jokaisessa ryhmässä. Vehnä ja rikkavilja kasvavat yhdessä ajan loppuun saakka. Raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia yksilöinä.

        Kirkon oppi perustuu kokonaan Raamattuun. Väitetään että Raamatun ymmärtämiseen oli käytettävissä Jumalan profetian Hengen lahja. Kaikki mitä ihmiset kirjoittavat on arvosteltava;
        >1 Tess 5:20-23 mukaan, pitää se minkä itse henkilökohtaisesti näkee hyväksi sillä hetkellä ja antaa muun olla.

        Kirkko löysi heti perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallioperustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon kasvaessa. (Dan 12:9-10)

        Ensimmäisen päivän milleriläinen liike synnytti maailmanlaajuisen hengellisen liikkeen nimeltä "Seitsemännen päivän Adventtikirkko."

        Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden- ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.


        Hyvää kesää
        Jari Laurila


      • suuri petos
        jarinhotelli kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

        Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun evankeliumia. Ymmärrettiin Raamatun opetus että Jumalan laki on voimassa kaikkina maailmanaikoina. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, 1 Joh 5:3, 2:1-6) Adventtiliikkeessä haluttiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä.

        Adventtilaiset odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844? Tuohon aikaan ei Adventtikirkkoa vielä ollut olemassa! Ennen Adventtikirkon syntyä babtisti William Miller tutki Raamattua vilpittömästi. Miller löysi profetian taivaallisesta pyhäköstä. Danielin kirjan jakeiden merkitys on selvä; Kyse on täsmällisesti pyhäkön kunniasta; Dan 8:13-14. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus vertauskuvasi oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30, Hebr 8 luku)

        Nämä Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. ainakin babtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Adventtilaiset ymmärsivät että viimeisien aikojen tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen. (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16)

        Oppi on vuorenvarma Raamatun opetus, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika ja pettymys meni ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista oli luopunut uskostaan.
        - Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotusta. Ellen G White selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. Miller oli ensin laskenut ajankohdan oikein. Milleriläinen liike hajosi viiteen osaan ja yhdestä ryhmästä syntyi lähivuosina seitsemännen päivän adventtiliike.

        Selvisi että kysymys olikin pyhäkön puhdistamisesta taivaassa. Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
        > Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulon ja uskonelämän ylläpitämiseen liittyvä työ. -Jeesus Kristus itse Ylipappi ilman ihmisvälittäjiä. (Hebr 1:14) Jumala itse ihmisen kanssa! (Jer 31:31-33, Hes 36:25-27) Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava. (Ilm 20:11-15)

        Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä koko muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa. (Matt 24:12-14)

        Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike. Kirkon toiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Yksilöitä on aina jokaisessa ryhmässä. Vehnä ja rikkavilja kasvavat yhdessä ajan loppuun saakka. Raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia yksilöinä.

        Kirkon oppi perustuu kokonaan Raamattuun. Väitetään että Raamatun ymmärtämiseen oli käytettävissä Jumalan profetian Hengen lahja. Kaikki mitä ihmiset kirjoittavat on arvosteltava;
        >1 Tess 5:20-23 mukaan, pitää se minkä itse henkilökohtaisesti näkee hyväksi sillä hetkellä ja antaa muun olla.

        Kirkko löysi heti perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallioperustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon kasvaessa. (Dan 12:9-10)

        Ensimmäisen päivän milleriläinen liike synnytti maailmanlaajuisen hengellisen liikkeen nimeltä "Seitsemännen päivän Adventtikirkko."

        Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden- ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.


        Hyvää kesää
        Jari Laurila

        Miller oli harhaoppinen ja vapaamuurari.
        Nykyadventismi perustuu Millerismin (Arasolan väitöskirja) ja Ellenismin puolustamiseen.


    • kaikki tietävät

      Tosiasiahan on se, että adventismin ja vapaamuurariuden historia USA:ssa on yhteinen. Sitä tosiasiaa ei kukaan voi kieltää ja sen kaikki adventistityöntekijät tietävät, joskaan eivät mielellään kerro siitä mitään.
      Luonnollista on kuitenkin adventismissakin se, että kaikki sellainen, mikä saattaisi heittää mustan varjon lahkon päälle, pyritään mahdollisimman kauan kieltämään ja vesittämään totuutta. Lahkon imago pyritään pitämään mahdollisimman puhtoisena ja imagon ylläpitämiseksi ollaan valmiit tekemään suuriakin uhrauksia ja silloin valehteleminenkaan ei ole syntiä.
      Perin inhimillistä.

      • pyh!

        Olet emävalehtelija.


    • Aika hauskaa - ei väitöskirjoja kirjoiteta siitä, mistä pidetään. Olin suunnitellut muuta aihetta, mutta ohjaava professori halusi minun tekevän jotakin eksegetiikan historiasta.

      Tutkimukseni ei keskittynyt Millerin persoonaan vaan hänen opetukseensa enkä muista sen aikana ainakaan vakavasti koko vapaamuurariusjuttuun törmänneeni.

      Ensimmäisen historioitsijan kirjoittaman selvityksen Millerin vapaamuurariudesta luin David Rowen (ei adventisti) kirjasta God's Strange Work, jossa hän osoittaa kohtuullisen vakuuttavasti, että Miller liittyi vapaamuurareihin Poulneyssa (ennen uskoon tuloaan) Rowen mukaan siksi, että se antoi hänelle mahdollisuuden hyvän kontaktin vaikutusvaltaisiin kaupunkilaisiin (hänhän toimi sheriffinä ja rauhantuomarina - enkä ole välittänyt selvittää oliko hän ensin sheriffi ja sitten vapaamuurari vai päinvastoin, koska aihe ei tunnu tärkeältä). Lisäksi Rowen mukaan Millerin deististä mielenlaatua viehätti se, että vapaamuurarius antoi mahdollisuun toimia ilman uskonnollisia rituaaleja, joihin hän oli kyllästynyt.

      Uskoontulon jälkeen Miller toimi maanviljelijänä eikä saarnamatkoiltaan ehtinyt aktiivisesti vapaamuurarien toimintaan osallistumaan. Hän erosi vapaamuurareista enemmän toisten milleriläisten kuin omasta halustaan.

      Lisäksi muualta joskus selvitin, että ajan Pohjois-Amerikassa vapaamuurarien toiminnan laatu vaihteli suuresti paikkakunnasta riippuen. Jossakin vapaamuurarit olivat kunnon salaseura ja keskittyivät rituaaleihinsa kun toisella paikkakunnalla yhdistys toimi vähän kuin hyväntekeväisyyttä harrastava Lions Club.

      Siinä adventtikirkkoon kuulumattomien historioitsijoiden käsityksiä tästä salaliitosta.

      Kai

      • adventtitotuutta

        Adventismi ja vapaamuurarius

        Vapaamuurarien ja SDA:n pyrkimyksissä on nostaa maailmanuskonto.
        Adventtikirkko on julistanut olevansa lopunajan jäännösseurakunta joka sopii hyvin vapaamuurareiden ideologiaan.
        Vapaamuurareiden obeliskit koristavat molempien James ja Ellen Whiten hautooja. Nathaniel D. Faulkhead oli Adventtikirkon "mason" . SDA Pathfinders on hierarkia on suoraan otettu vapaamuurareilta "'astejärjestelmä" ja opetuksensa ja rakenne käsittävät paljon vapaamuurariuden ominaispiirteitä. " Perustaja "Ellen White teeskenteli vihaavansa vapaamuurareita, mutta hän jatkuvasti käyttää vapaamuurarien kieli, eli" elinvoimaa "," elintärkeä energiat, "[sana" energia "on yleisesti käytetty okkultismin piireissä puhua" hengessä; "]" pyhä tarkkailija ... " jne. [ Lue kaikki Whiten vapaamuurari-yhteydet . ] Lisäksi Ellen usein puhui "Äiti Maan ", joka on itse asiassa Sophia tai Shekinah, "naisellinen pyhä henki" okkultismi, erityisesti vapaamuurariuden ja roomalaiskatolisuuden. Sophia tai Äiti Maa on todella hedelmällisyyden jumalatar.
        Seitsemännen Päivän Adventtikirkon perustajajäsenten yhteiskuvassa on nähtävillä vaapaamuurareiden käsimerkkejä.


      • General Conference
        adventtitotuutta kirjoitti:

        Adventismi ja vapaamuurarius

        Vapaamuurarien ja SDA:n pyrkimyksissä on nostaa maailmanuskonto.
        Adventtikirkko on julistanut olevansa lopunajan jäännösseurakunta joka sopii hyvin vapaamuurareiden ideologiaan.
        Vapaamuurareiden obeliskit koristavat molempien James ja Ellen Whiten hautooja. Nathaniel D. Faulkhead oli Adventtikirkon "mason" . SDA Pathfinders on hierarkia on suoraan otettu vapaamuurareilta "'astejärjestelmä" ja opetuksensa ja rakenne käsittävät paljon vapaamuurariuden ominaispiirteitä. " Perustaja "Ellen White teeskenteli vihaavansa vapaamuurareita, mutta hän jatkuvasti käyttää vapaamuurarien kieli, eli" elinvoimaa "," elintärkeä energiat, "[sana" energia "on yleisesti käytetty okkultismin piireissä puhua" hengessä; "]" pyhä tarkkailija ... " jne. [ Lue kaikki Whiten vapaamuurari-yhteydet . ] Lisäksi Ellen usein puhui "Äiti Maan ", joka on itse asiassa Sophia tai Shekinah, "naisellinen pyhä henki" okkultismi, erityisesti vapaamuurariuden ja roomalaiskatolisuuden. Sophia tai Äiti Maa on todella hedelmällisyyden jumalatar.
        Seitsemännen Päivän Adventtikirkon perustajajäsenten yhteiskuvassa on nähtävillä vaapaamuurareiden käsimerkkejä.

        Valokuvassa p. 174 of ‘Codex Magica,’ “Neal Wilson, president of the General Conference of Seventh-day Adventists, tekee vapaamuurareiden käyttämän käsitervehdyksen vapaamuurarijohtajan Konstantin Kharchevin kanssa."


      • pyh!
        General Conference kirjoitti:

        Valokuvassa p. 174 of ‘Codex Magica,’ “Neal Wilson, president of the General Conference of Seventh-day Adventists, tekee vapaamuurareiden käyttämän käsitervehdyksen vapaamuurarijohtajan Konstantin Kharchevin kanssa."

        Väitteesi on täyttä potaskaa.


    • pyh!

      JA HÖPÖNLÖPÖN!!!!!

      Miller hylkäsi sekä deismin että vapaamuurarit ennen kuin hänestä tuli Jumalan sanan julistaja. Sinä et tiedä mitään mutta tahallasi valehtelet.

    • No sieltähän se obeliski taas löytyi. Ja huh - onhan varmoja todisteita Whitien vapaamuurariudesta, kun ihan obeliski.,, Engel oli yhtä varmasti luterilainen salazeuksen palvoja, kun teki kreikkalaisia friisejä niin suurkirkkoon kuin yliopiston päärakennukseenkin.

      Todellinen historia Whitien obeliskista on sellainen, ettei Ellenillä ollut rahaa kunnon hautakiveen Jamesin kuollessa ja hän paras, minkä hän oli löytänyt, oli hakkaamaton ja viimeistelemätön kivi. Silloin joku ystävällinen todennäköisesti seurakunnan jäsen tai ehkä naapuri sanoi, että hän hoitaa haudalla viimeistellyn kiven samaan hintaan. Ja hoiti. Hautakiven muodon tietomme mukaan päätti tämä henkilö. Näin asiaa koskeva kirjeenvaihto osoittaa. Siis joku muu kuin White oli ehkä vapaamuurari, ehkä ei, vaan todennäköisemmin vain ajan muodin mukaan obeliskeista pitänyt mennyt hyväätarkoittava henkilö. Obeliskithan olivat koko maan symboli, kun niitä oli Washingtonissa, joissakin osavaltioiden pääkaupungeissa yhtä lailla kuin kohtuullisessa määrin myös amerikkalaisilla hautausmailla.

      Kai

      • eksytystä sanoisin

        Kannattaa lukea mikä on obeliskin historiallinen tausta ja mitä se symboloi.
        Jehovilla on paalu ja Ellen Whiten haudalla obeliski ovat faktoja.
        Kain ihailema USA on täynnä harhaoppeja ja kulttiuskontoja.
        Sitä jopa adventistit ihmettelevät että tohtoripuoskarit eivät hylkää v. 1844 Jeesuksen tulemista koskevaa ennustusta kokonaan.
        Tohtorien tehtävänä on AINA puolustaa Milleriä ja Elleniä jopa nykyaikanakin.


      • Kertoivat minulle
        eksytystä sanoisin kirjoitti:

        Kannattaa lukea mikä on obeliskin historiallinen tausta ja mitä se symboloi.
        Jehovilla on paalu ja Ellen Whiten haudalla obeliski ovat faktoja.
        Kain ihailema USA on täynnä harhaoppeja ja kulttiuskontoja.
        Sitä jopa adventistit ihmettelevät että tohtoripuoskarit eivät hylkää v. 1844 Jeesuksen tulemista koskevaa ennustusta kokonaan.
        Tohtorien tehtävänä on AINA puolustaa Milleriä ja Elleniä jopa nykyaikanakin.

        Olet oikeassa, nimimerkki "eksytystä sanoisin". On paljon, paljon adventisteja, jotka eivät usko tuon vuoden 1844 merkitsevän jotain, eivät usko pyhäkköoppiin eivätkä tutkivaan tuomioon. Virallisessa opissa siihen kuitenkin takerrutaan kuin viimeiseen toivoon, SIITÄ HUOLIMATTA, että kun adventtikirkon johtavat teologit eri puolilta maailmaa pohtivat oppikokouksessa VIIDEN VUODEN ajan, miten pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota sekä niiden lähtölaukausta vuotta 1844 voitaisiin perustella Raamatulla, niin viiden (5!!!) vuoden hartaan tutkimisen jälkeen kokouksen loppulauselma kuului:"Emme voi perustella Raamatulla, koska Raamatusta ei löydy näille opeille tukea!" Joka ikinen adventtiteologi tuntee nimen Desmond Ford (takuuvarmasti myös Kai Arasola), mutteivät rohkene tämän kokouksen päätöslauselmaa kommentoimaan - on liian kuuma aihe...

        Kaikkein karmeinta kuitenkin on, että kun ihminen kastetaan adventismiin, hänen on pakko allekirjoittaa uskovansa kaikki tuo puppu, vaikkeivät siihen usko edes kaikki pastoritkaan. Joutuvat raukat vain vastoin vakaumustaan tuota pötyä silti opettamaan, kun muutakaan ammattia ei ole ja perhe elätettävänä. Tuskin kiva...


    • Tämä on totuus!

      "He muuttavat totuuden valheeksi ja valheen totuudeksi."

      Näin se on näissä made in USA lahkoissa on. Adventtiliike on omaksunut platonisen valehtelun periaatteen jo 1800-luvulla.
      Täysin kiistatonta on se, että Adventismi / Ellenismi / Vapaamuurarius ovat kaikki VAHVASTI olleet kytköksissä toisiinsa 1800-ja 1900-luvuilla.

      Tästä on myös täysin vankat valokuvin saatavat todisteet:

      http://leavethecult.files.wordpress.com/2012/08/egw-hand-symbols-reno-nevada-campmeeting-ii.png

      http://leavethecult.files.wordpress.com/2012/08/egw-hand-symbols-iv.png

      http://leavethecult.files.wordpress.com/2012/08/egw-hand-symbos-at-camp-meeting.png

      http://leavethecult.files.wordpress.com/2012/08/egw-hand-symbolsv-i.png

      Tätä eivät adventistipastorinne halua teidän koskaan näkevän ja lukevan:

      http://leavethecult.com/2012/08/10/the-seventh-day-adventist-mystery-babylon-connection/

      Kaikki siis voivat itse todeta kuinka adventismi perustuu mm. okkultismiin. Ellen Whiten omaksumien petollisten sekä väärien saatanallisten näkyjen ja hallusigeenisten valheprofetioiden vaikutus on syvällä adventismin kaikissa opeissa.

    • Yritäpä huviksesi etsiä todisteita vaikka siitä, että kuvassa olevat Scott ja Derrick, joiden väitetään olleen tiedettyjä masonistejä todella sitä olivat. Kyllä scotteja ja Derrickejä löytyy pilvin pimein, mutta näistä ei tietoa löydy. Jos muutama huuhaa webbisivu näyttää muutamaa kuvaa, joissa käsi on takinliepeen sisällä varmana todisteena masoniudesta, niin se urbaanilegendafaneille riittäköön. Oikeat historialliset todisteet olisivat kuitenkin jotakin aivan muuta.

      Sitäpaitsi, mitä väliä sillä on, jos joku adventisti olisi ennen uskoontuloaan ollut vapaamuurari. Ei mitään. Mitä väliä sillä on, jos joku adventisti olisi uskonsa menettämisen jälkeen ollut vapaamuurari. Ei mitään. Ja mitä väliä sillä olisi, jos joku adventisti olisi ollut uskossa vain nimellisesti(?) ja aktiivivapaamuurari toimiessaan kirkossa. Ei mitään. Adventisti tai mikä muu tahansa uskonto arvioidaan - jos sen haluaa tehdä järkevästi - aivan muilla perusteilla kuin yhdellä obeliskilla ja muutamalla aivan eri kulttuuriajalta tulevalla kuvalla.

      Kai

      • Tunnusta Kai?

        Eihän muu kristitkunta ole hyväksynyt Milleriä ja hänen mesoamisestaan Jeesuksesta koskevista ennusteluista jotka kumminkin elävät vielä tänäänkin adventismissa urbaanilegendana.
        Kristikunta ei tunnusta mitään Millerismi aikakautta joka on ainastaan merkittävin (suurena eksytyksena) varhaisadventisteille ja muille pöljille.
        Väitöskirjasi Kai tukee harhaoppia.

        Tunnusta Kai että Milleri oli harhaoppinen?


      • Nimi listalla

        Adventisti Seppo Romana ainakin on Turun vapaamuurariloosin jäsen.


      • Tunnusta Kai? kirjoitti:

        Eihän muu kristitkunta ole hyväksynyt Milleriä ja hänen mesoamisestaan Jeesuksesta koskevista ennusteluista jotka kumminkin elävät vielä tänäänkin adventismissa urbaanilegendana.
        Kristikunta ei tunnusta mitään Millerismi aikakautta joka on ainastaan merkittävin (suurena eksytyksena) varhaisadventisteille ja muille pöljille.
        Väitöskirjasi Kai tukee harhaoppia.

        Tunnusta Kai että Milleri oli harhaoppinen?

        Ei Miller ollut harhaoppinen, vaan Jumala kutsui hänet juuri oikeaan aikaan kertomaan Jeesuksen paluusta Amerikan mantereella. Suuri joukko tuli kuulemaan häntä, mutta vain muutama kymmenen, oliko 50, jäi jäljelle suuren pettymyksen jälkeen.

        Olihan Suomessa jo 1700-luvulla saarnannut samasta asiasta Aabraham Achrenius. Hän odotti myös Jeesuksen paluuta. Uskoiko silloinen kirkkomme johto häntä, ei todellakaan. Hänet laitettiin syytteeseen väärästä opista. Näin se menee. (Kirja nimeltä Siionin vanki) Kannattaa hiukan lukea meidänkin kirkkomme historiaa, niin sieltä löytyy monenlaisia jälkiä, ei aina oikein mukavia muistella.

        Usko Jumalaan, niin näet, miten Hän toimii ihmisten kautta ja nostaa heitä esille. Usko Hänen profeettojaan, niin sinun käy hyvin.

        Jumalalla on aikataulunsa, joten me olemme hänen armonsa varassa joka hetki. Ei pidä pröystäillä ja puhua täällä suuria sanoja, kun kuitenkin on vain pieni ja tietämätön ihminen.


      • itse todistit
        anelmass kirjoitti:

        Ei Miller ollut harhaoppinen, vaan Jumala kutsui hänet juuri oikeaan aikaan kertomaan Jeesuksen paluusta Amerikan mantereella. Suuri joukko tuli kuulemaan häntä, mutta vain muutama kymmenen, oliko 50, jäi jäljelle suuren pettymyksen jälkeen.

        Olihan Suomessa jo 1700-luvulla saarnannut samasta asiasta Aabraham Achrenius. Hän odotti myös Jeesuksen paluuta. Uskoiko silloinen kirkkomme johto häntä, ei todellakaan. Hänet laitettiin syytteeseen väärästä opista. Näin se menee. (Kirja nimeltä Siionin vanki) Kannattaa hiukan lukea meidänkin kirkkomme historiaa, niin sieltä löytyy monenlaisia jälkiä, ei aina oikein mukavia muistella.

        Usko Jumalaan, niin näet, miten Hän toimii ihmisten kautta ja nostaa heitä esille. Usko Hänen profeettojaan, niin sinun käy hyvin.

        Jumalalla on aikataulunsa, joten me olemme hänen armonsa varassa joka hetki. Ei pidä pröystäillä ja puhua täällä suuria sanoja, kun kuitenkin on vain pieni ja tietämätön ihminen.

        Me Jeesukseen uskovat protestantit emme tarvitse Milleriä koska hän oli vapaamuurari ja harhaoppinen (Jeesus ei tullutkaan takaisin --> harhaoppi).
        Myöskään me kristityt emme tarvitse väärää profettaa Ellen Whiteä.

        Adventistit ovat itse todistaneet että meillä kristityillä on eri usko kuin adventisteilla.


      • Kertoivat minulle

        Kai_A. Näillä erinäisillä 1800-luvun pieleen menneillä laskutoimituksilla ja pohdiskelulla siitä, olivatko Miller &Co. kaheleita vai eivät, ei sinänsä ole mitään merkitystä. Merkitystä kylläkin on sillä, millaisen kasvojenpelastusoperaation adventismi kehitteli antamalla vuodelle 1844 (22.10.1844) "merkityksen" pyhäkköopin ja tutkivan tuomion keksimisen muodossa.

        Mitä Kai_A sitten sinä olet mieltä tuosta johtavien adventtiteologien oppikokouksesta, jossa tarvittiin kokonaista viiden vuoden aika sen selville saamiseen että "emme voi perustella pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota Raamatulla! Sieltä ei näille tukea löydy!" Olet rehtinä ja suoraselkäisenä adventistina yleensä kommentoinut asiallisesti (oman pienen huumorisi saattelemana) aihetta kuin aihetta. Mutta mitenkäs tämän konferenssin loppulausuman kanssa nyt oikein sitten on? Ja miten suhtaudut Desmond Fordiin? Kestääkö kanttisi vastata vai tuliko tenkkapoo tai seinä vastaan?


    • harmihan se

      Eivät ainoastaan kuvat todista, vaan myös se adventismin perusopetus, joka perustuu Ellenismiin ja sen ajan okkultistisiin käsityksiin ja myös kiistatta mm. 1800-luvun vapaamuurariuteen.

      Kannattaa siis lukea ihan ajatuksen kanssa:

      http://leavethecult.com/2012/08/10/the-seventh-day-adventist-mystery-babylon-connection/

      Harmi vain on se, että niin harva Suomen adventtikirkon aktiivijäsen osaa englannin kieltä, koska ovat olleet koulussa laiskoja tai ovat käyneet aikoinaan vain kansakolun, joten heille voi syöttää sitä mitä pastori kulloinkin näkee parhaaksi bisnestä ajatellen.

    • ---)Yritäpä huviksesi etsiä todisteita vaikka siitä, että kuvassa olevat Scott ja Derrick, joiden väitetään olleen tiedettyjä masonistejä todella sitä olivat. Kyllä scotteja ja Derrickejä löytyy pilvin pimein...(---

      Kai A:n esittämä kommentti voitaisin kirjoittaa myös sitten näinkin:

      "Yritäpä huviksesi etsiä todisteita vaikka siitä, että kuvassa oleva Ellen G. White, jonka väitetään olleen jonkun profetian hengen johdossa, todella sitä oli. Kyllä samankaltaisia Elleneitä ja Whiteja löytyy pilvin pimein... "

      Helpommin tuntuu löytyvän kuitenkin todisteita siitä, että esim. Ellen White oli vain aikansa eräs "puoskariprofeetta" ja "lumelääkkeen" kaupustelija, jonka päällimmäinen tarkoitus oli sanoa Raamatun tulkitsemisen suhteen se viimeinen sana ja tukkia omilla ja muilta kopioimillaan käsityksillä vastustajien turpavärkit.
      "Minulle näytettiin" hokema jotenkin kuvastaa EGW:n itseriittoisuutta jonain erikoisen merkittävänä maailmaa parantavana jumalallisena profeettana.

    • http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/codex_magica/images/acodex_91.jpg

      Neal Wilson, president of the General Conference of Seventh-day Adventists (left) exchanges an indisputable (in my opinion) Masonic handshake with Konstantin Kharchev, the Soviet Union's Chairman of the Ministry of Religious Affairs. The occasion was a socialist-sponsored environmental conclave, called the International Forum for a Non-nuclear World and the Survival of Humanity, February 13-15, 1987.

      Ei liene mikään maata mullistava salaisuus, että vapaamuurarien -ja adventtikirkon eliitti lyövät kättä toisilleen. Yhteinen historia ja samat intressit ovat jatkuneet jo yli 150-vuotta.

    • KaiA

      >Ei mikään muu kirkkokunta tunnustanut Milleriä?

      Ei kai tunnustanutkaan. Miksi olisi pitänyt tunnustaa? No baptistit tunnustivat sen verran, että Millerillä oli jonkinlainen saarnaajan valtuutus. Tästä voisi tietenkin kysyä, kuinka moni kirkkokunta tunnusti Lutherin, Calvinin, Wesleyn tai vaikka Spenerin heidän elinaikanaan. Vaikka nyt pidämme heitä uskon uudistajina ja tärkeinä vaikuttajina, jotka veivät Jumalan työtä eteenpäin, ei heille heidän aikanaan mitään tunnustuksia sadellut.

      Miller sai kannattajia liki kaikista USAn koillisosan protestanttisista kirkoista. Kannattajaksi liittyneiden Pastoreidenkin määrä oli sadoissa. Ja jos väitöskirjastani jotakin voi oppia, oppii sen, että niin Eurooppa kuin Pohjois-Amerikkakin oli täynnä lopun ajan aikaprofetioiden laskijoita. Luterilaisia, anglikaaneja, presbyteerejä, baptisteja, episkopaaleja jne. jne. Joukossa johtavia teologeja ja piispoja. Kaikki ajan uskovat olivat siis kaheleita, eikä Miller ollut mikään outolintu. Ehkä voin tässä kertoa myös salaisuudenkin, miksi Millerin herätyksestä tuli niin merkittävä. Hänen laskemansa aika oli aikaisempi kuin toisten. Millerin aika oli noin 1843, muutamat päätyivät vuoteen 1844, joku vuoteen 1846 ja 1858. Ylivoimaisesti suosituin aika maailmanlopulle oli vuosi 1866, jota monet johtavat teologit kirjoissaan esittivät.

      Miller ei esityksissään ja logiigassaan ollut paras. Hän ei myöskään näistä aikojen laskijoista ollut evankelisin tai kristuskeskeisin (Esim Edward Irvingin opetuksessa risti ja uskonvanhurskaus oli paljon keskeisempi kuin Millerillä, vaikka Irving ihmisenä oli Milleriä kahelimpi. No, kyllä Millerkin Jeesukseen uskoi ja kuulijoilleen tarjosi pari minuuttia ristiä luennoituaan profetioista pari tuntia). Mutta ajatus siitä, että Miller oli jonkinlainen yksinäinen susi on virheellinen. Hän edusti tyypillistä ajan kristillistä ajattelua ja sattui olemaan ensimmäinen vähänkään täysjärkinen ja looginen ja puhetaitoinen henkilö, joka näistä alkoi puhua - niin ja se aikakin oli ennen muita.

      Miller pilasi maailmanlopun laskelmat kaikilta muilta. Vuoden 1844 jälkeen vanhat profetiakirjat pantiin syrjään, kukaan ei aiheesta puhunut, paitsi jotakin yleistä, eikä uusia profetiakirjoja julkaistu ennenkuin Scofielding dispensationalismi herättää uuden profetiabuumin muutama vuosikymmen myöhemmin.

      Väitöskirjani muuten ei puolusta Milleriä millään tavoin - se kuvaa Millerin opetusta. Myös sellaisia osia Millerin opetuksesta, jotka ovat vähemmän mairittelevia ja joista adventistit eivät pidä.

      Nimimerkki "harmihan" sanoo adventismin perustuvan EGWn näkyihin. Niinhän monet muutkin sanovat. Ehdottaisin kuitenkin pientä historian kertausta. EGW oli sairas nuori nainen, joka ei perustanut mitään ja johon ei adventistipiireissä uskottu ja joka sanoo, ettei hän ymmärtänyt, kun toiset oppikysymyksiä Raamatulla ratkoivat. Edes hänen oma miehensäkään ei itse kustatamassaan lehdessä välillä vuosiin julkaissut yhtään EGWn kirjoitusta, koska näillä EGWn kirjoituksilla, kun hän joskus sellaisen yritti julkaista, oli niin paljon vastustajia. James ei halunnut menettää tilaajiaan. Kuullostaapa todellakin seurakunnan perustajalta!?

      EGW on voimissaan 20-30 vuotta sen jälkeen, kun adventtikirkon perusopetukset oli luotu.

      Ilmiantaja ystävälliseen tyyliinsä muistuttaa siitä, että jos nyt vapaamuurariväitteen tekijät eivät pysty ensimmäistäkään varmaa todistetta antamaan siitä, että joku tai useampi varhainen adventisti oli aktiivi vapaamuurari niin en minäkään pysty todistamaan, että EGW kaikkien maailman elleneitten ja profeettojen joukossa oli oikea. En pysty. En haluakaan. Eikä tarvitse.

      Olen viimeiset 20 vuotta vaikuttanut sellaisissa adventtikirkoissa, joissa EGWn nimi on (ilman suurta numeroa) mainittu ehkä kerran parissa kuukaudessa, joissakin harvemmin, ja pidän sitä paljon parempana kuin nuoruuteni jumalanpalveluksia, joissa nimen kuuli vähintääkin viisi kertaa joka viikko.

      Minulla ei ole mitään hätää todistaa EGWstä mitään enkä tällä palstalla yleensä selittele hänen tekstejäänkään. Näitä historiallisia urbaanilegendakuplia en kuitenkaan malta olla sohimatta rikki. Sorry vaan, kun EGW on teille kirkon vastustajille niin rakas.

      Ja sekava kuva Wilsonista on taas vääjäämätön todistus vapaamuurariudesta??? Jos nauru on liikaa, niin sallikaa minun nyt edes hymyillä.

      Kai (kirjautumatta)

      • sapattihullutusta

        v. 1844 ei kuulu milläänlailla kristinuskoon ja eikä myös tuleva sunnnuntai pedonmmerkki uskonne.
        v. 1844 oli eksytystä ja sen jälkeen adventistitohtorointia nimenomaan vuodesta 1844.


    • ---)Minulla ei ole mitään hätää todistaa EGWstä mitään enkä tällä palstalla yleensä selittele hänen tekstejäänkään. Näitä historiallisia urbaanilegendakuplia en kuitenkaan malta olla sohimatta rikki. Sorry vaan, kun EGW on teille kirkon vastustajille niin rakas.(---

      Kaikesta huolimatta adventismi kokonaisuudessaan kuitenkin lepää vankasti Ellen Whiten "heikkojen hartioiden" päällä ja on tehnyt sitä jo 150 vuotta?

      Adventtikirkon maailmanlaajuiseksi johtajaksi/presidentiksi on valittu kiihkoEllenisti Ted Wilsson. Kertoohan tämäkin jotain EGW:n statuksesta kirkon sisällä?
      Luonnollisesti lahkon sisältä löytyy suuri joukko myös niitä, jotka viittaavat kintaalla EGW:n käsityksiin ja kirjoituksiin, mutta antavat samalla hiljaisen hyväksyntänsä Ellenismille kuuluessaan kirkkokuntaan, jonka "profeetta" ja "pienempi valo" EGW on.
      Mielessään monet kirkon jäsenet pitävät Ellen Whitea osittain vääränä "profeettana" ja väärien tulkintojen lähteenä, mutta kuitenkin uskovat vakaasti osaan adventismin perusopetuksista mm. vuodesta 1844 ja EGW:n tulkinnasta ko. vuosiluvusta.

      • Jakomielistä on

        Ilmi-antaja, olen samaa mieltä kanssasi! Itse asiassa tämä on adventistien skitsofrenia: virallisesti on "pakko" uskoa mitä tahansa puppua v. 1844 ja EGWn ympäriltä, vakuutella tämän houruisen naisen olleen jopa profeetta jne., mutta sydämessään adventisteista iso osa tietää, etteivät nuo harhat kestä Raamatulla koettelua - myöntävätkin sen, kun ei pastori ole paikalla kuulemassa. Jos pastorit todella saisivat tietää, miten pieni on se heille uskollisten joukko, joka Raamatulla punnitsematta nielee kaiken, mitä heille uskotellaan, niin olen varma, että siinä moni näistä hölynpölyn opettajista valahtaisi kalman kalpeaksi!

        Ehkä joku kysyy, miksi eivät sitten eroa adventtikirkosta... Jos (ja kun) kirkon väki on ainoa sosiaalisen kanssakäymisen ympäristö - varsinkin useamman polven adventisteilla kun koko suku, klaani ja ystäväpiiri koostuu ainoastaan adventisteista - niin pelko yksin jäämisestä voi olla niin suuri, että sitten vain muodon vuoksi pyöritään mukana. On tietysti heitäkin, jotka ihmisiä pelkäämättä tottelevat enemmän Jumalaa ja Pyhän Hengen kehoitusta erota tuosta harhaoppisesta yhteisöstä.


      • Ilm.18:4
        Jakomielistä on kirjoitti:

        Ilmi-antaja, olen samaa mieltä kanssasi! Itse asiassa tämä on adventistien skitsofrenia: virallisesti on "pakko" uskoa mitä tahansa puppua v. 1844 ja EGWn ympäriltä, vakuutella tämän houruisen naisen olleen jopa profeetta jne., mutta sydämessään adventisteista iso osa tietää, etteivät nuo harhat kestä Raamatulla koettelua - myöntävätkin sen, kun ei pastori ole paikalla kuulemassa. Jos pastorit todella saisivat tietää, miten pieni on se heille uskollisten joukko, joka Raamatulla punnitsematta nielee kaiken, mitä heille uskotellaan, niin olen varma, että siinä moni näistä hölynpölyn opettajista valahtaisi kalman kalpeaksi!

        Ehkä joku kysyy, miksi eivät sitten eroa adventtikirkosta... Jos (ja kun) kirkon väki on ainoa sosiaalisen kanssakäymisen ympäristö - varsinkin useamman polven adventisteilla kun koko suku, klaani ja ystäväpiiri koostuu ainoastaan adventisteista - niin pelko yksin jäämisestä voi olla niin suuri, että sitten vain muodon vuoksi pyöritään mukana. On tietysti heitäkin, jotka ihmisiä pelkäämättä tottelevat enemmän Jumalaa ja Pyhän Hengen kehoitusta erota tuosta harhaoppisesta yhteisöstä.

        >>>Ehkä joku kysyy, miksi eivät sitten eroa adventtikirkosta... Jos (ja kun) kirkon väki on ainoa sosiaalisen kanssakäymisen ympäristö - varsinkin useamman polven adventisteilla kun koko suku, klaani ja ystäväpiiri koostuu ainoastaan adventisteista - niin pelko yksin jäämisestä voi olla niin suuri, että sitten vain muodon vuoksi pyöritään mukana.Jumala kokoaa


    • Nimimerkki "kertoivat minulle" toivoo selitystäni tutkivasta tuomiosta. Olen sen muutaman kerran tällä palstalla esittänyt ja seuraus on aina ollut se, että keskustelu loppuu välittömästi. Kun tutkivan tuomion vastustajat, jos Raamattuun uskovat, joutuvat toteamaan uskovansa myös minun versiooni tutkivasta tuomiosta he äkkiä häviävät viestiketjusta. Minun tuomioselityksessäni ei Danielilla tai vuodella 1844 ole erityistä roolia vaan sen perustana on yksinkertainen Jeesuksen opetus.

      Mutta en nyt lopeta tätä keskustelua tällä kertaa, kun on muuta tekemistä.

      Ilmiantaja vakuuttaa, että adventismi kuitenkin "lepää vankasti" EGWn hartioilla. Tämä vaatii pienen kommentin.

      Kun adventtikirkko syntyi mitään, ainakaan opillista, ei levännyt EGWn harteilla. Vasta, kun sapattia pitävä adventismi on porskuttanut kolme-neljä vuosikymmentä EGWn rooli vähitellen vahvistui. Hänen kirjojaan julkaistiin ja johtavat veljet vakavalla naamalla kuuntelivat, mitä hän neuvoi tekemään tai jättämään tekemättä, vaikka usein pian toimivat juuri toisin kuin hän neuvoi. Tässä vaiheessa EGW käy kuudetta kymmenettä...

      Vuoden 1888 Minneapolin kokouksen jälkeen EGWn rooli kasvaa entisestään. EGW tukee alkanutta uskon vanhurskauden herätystä ja johtajia alkaa sen verran pelottaa, että lähettivät EGWn liki kymmeneksi vuodeksi Australiaan. Kun EGW palaa, hän jälleen vaikuttaa voimakkaasti. Hänellä oli merkittävä rooli kirkon organisaation uudistamisessa ja hänellä on uusia suosikkeja (uskon vanhurskautta korostaneita ja uusia toimintamenetelmiä etsiviä henkilöitä), joita hän toivoo kirkon hallintoon. Mutta eivät hänen suosikkinsa kovin korkealle nousseet ja nyt EGW käy kahdeksatta kymmenettä... Hän on vanha ja vetäytyy hiljaisempaan elämään Kaliforniaan.

      Se EGWn harteilla lepäävä adventismi, jota veli ilmiantaja korostaa, syntyy 1920 ja 1930 -luvulla. Tässä vaiheessa Sapatin tutkistelut alkavat olla täynnä EGW sitaatteja. Eletään fundamentalismin vahvaa nousua ja vaikka EGW oli kirjoittanut literalistista Raamatuntulkintaa ja omien tekstiensä tulkintaa vastaan, fundamentalistit kaappasivat adventtikirkossa vallan. Tämän liikkeen henki on se, jonka ilmiantajakin adventtikirkossa tuntee ja se on vaikuttanut Suomessakin aika voimakkaasti vielä 1900 -luvun loppupuolelle saakka. Se on sitä adventimia, joka toistaa EGW sitaatteja, puhuu usein pedon merkistä ja muiden kirkkojen huonoudesta ja adventtikirkon hyvyydestä.

      Saattaa olla, että Ted Wilson jossakin pienessä määrin edustaa 1900 -luvun alkupuoliskolle kaipaavaa repristinaatioadventismia. Suomessakin voi joku yksittäinen jäsen sitä kannattaa, mutta valtaosalle tämän päivän adventisteja, niin nuorille kuin vanhoillekin, uskon perusta on yksinkertainen luottamus evankeliumiin ja huomattavasti aiempaa yksinkertaisempi versio adventismista, joka ei lepää sillä tavalla EGWn harteilla kuin ilmiantaja kuvittelee kaiken adventismin lepäävän.

      Jotkut pitävät tätä adventismin vesittämisenä, minä näkisin, että se on paluuta 1950 -luvulta 1850 -luvulle - alkuperäisen adventismin aikaan, jolloin Raamattu oli adventistien ainoa uskon perusta ja oppien määritelmät yksinkertaisia.

      Kai :)

    • miten selität?

      Jos kerran adventismi on niin paljon muuttunut "ekumeenisemmaksi" kuten Kai A. antaa ymmärtää ja myös Ellenistä riippumattomaksi niin miten tämä on sitten selitettävissä?:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12298192

      Aika tiukkaa EGW-menoa siellä kirkon sisällä ja nuorison päät sekoitetaan totaalisesti?

    • Kun joku sekopaa tappaa toisen ihmisen, hän ei yleensä tapa toista siksi, että on adventisti tai whitlainen tai helluntailainen tai luterilainen tai suomalainen tai mitä muuta tahansa - vaan siksi, että jotakin on ollut tai mennyt rikki ihmisen psyykessä niin ettei pysty itseään kontrolloimaan.

      Tietenkin joidenkin ihmisryhmien sisällä väkivaltarikollisuutta voi esiintyä enemmän kuin toisten, mutta sillä, että olet löytänyt jonkun adventistiporukan, jossa ehkä oli white pingoitusta (kun luin tapauksesta en löytänyt mitään Whitesta???) ja jossa joku on tehnyt murhan, ei tällainen yksittäinen tapaus kerro mitään siitä, millaisia adventistit ovat yleensä suhteessa Whiteen ja suhteessa väkivaltaan.

      Jos tarkoitus oli sanoa, että adventistien piirissä on suhteellisesti enemmän väkivaltarikoillisuutta kuin vaikkapa luterilaisten tai ateistien parissa - mieti uudelleen. Eiköhän asia sittenkin liene päinvastoin???

      Kai

      • Kertoivat minulle

        Kai_A. Vastasit kyllä nimimerkille "ilmi-antaja" erittäin perusteellisesti Ellen Whiten roolista. Samoin otit kantaa tuohon väkivallan teon linkkiin.

        Kysyin sinulta, että mitä mieltä sinä olet tuon oppikokouksen päätelausunnosta, ettei noille opinkohdille (kirjotin yllä perusteellisemmin) ole raamatullista perustelua olemassa. Siis viiden vuoden teologisen etsinnän jälkeen ei löytynyt! Ja mitä olet mieltä Desmond Fordista. Siis EN kysynyt sinun suhdettasi pyhäkköoppiin, vaan mielipidettäsi tuon ko. teologisen pohdinnan tuloksesta. Onhan se nyt kuitenkin aika sensaatiomainen, vai eikö? Kun valitit keskustelun tyrehtymistä tietyissä tilanteissa (siis vastattuasi), niin minäpä valitan nyt sitten, Kai_A, etten saanut vastausta SIIHEN kysymykseen, jonka esitin. Muihin en halunnutkaan. Vaikeneminenkin on tietysti jonkinlainen vastaus, mutta siinä kysyjä jää kuitenkin spekuloijan paikalle, mikä taas puolestaan saattaa johtaa vääriin päätelmiin.


    • En ole ihan varma, että tulkintasi 5 vuoden komiteatyön tuloksista on aivan oikea. Se on Cottrellin ja ehkä Des Fordin käsitys siitä, mitä tapahtui. Koska en ole komitean aineistoon koskaan tarkemmin perehtynyt, en osaa ottaa siihen kantaa toisten tekemien kannanottojen perusteella. Pitäisi saada ensikäden tietoja. Härkää sarvista.

      Des Fordista olen aina pitänyt ja oli sääli, ettei kirkolta löytynyt taitoa selvitä tilanteesta muutoin kuin kärjistämällä asia ja häätämällä Ford työstään.

      Jos salaliittoteorioihin uskoisin (en usko) päättelisin 1900 -luvun alkuvuosikymmenille haikailevien repristinaatioadventistien miettineen, että evankelinen Ford oli vanhakantaisen adventismin pahin uhka. He järjestivät Fordille ansan, johon hän lankesi ja pääkonferenssi meni suin päin perässä samaan syssyyn. Mutta, kuten sanottu, en salaliittoteorioihin usko.

      Kai

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      100
      1829
    2. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1797
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1655
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1401
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      32
      1328
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      314
      1233
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      58
      1175
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1082
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1031
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

      Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      923
    Aihe