Levossa kun tunnustelen sykettä, lyö n.65 kertaa minuutissa. Mutta vaihtelevasti. Ensin hitqqmpaa, saattaa vähän kiihtyä ja taas hidastua. Mistä se kertoo. Millainen on epätasainen syke, onko se juuri tuo? Näin ollut nyt kokoajan kun olen pulssiani tunnustellut. Lyö siis suunnilleen näin: pum--pum--pum-pum-pum-pum--pum--pum... lisälyöntejä on toisinaan. Viinkojq ilman, jonain päivänä saatan tuntea jopa viisi lisäriä, pitkiä jaksoja etten tunne ollenkaan. Ja kyllä, stressaan sydäntäni turhaan, ekg ja ultra normaaleja. Mutta siis jos tuo sykeväli noin vaihtelee niin onko se epäsäännöllistä sykettä? Tuleeko pumpun takoa kokoajan levossa samaa tahtia ilman kiihdyttelyjä?
syketiheys vaihtelee
13
1997
Vastaukset
- hipheipähei
Keskiarvosyke, joka on 60 lyöntiä minuutissa (bpm), ei tarkoita että perättäisten lyöntien välinen aika olisi tasan 1.0 sekunttia, vaan se voi vaihdella 0.5 sekunnista aina 2.0 sekuntiin asti.
POLAR.COM sivuilta kopioitua. Eli sydän ei syki kokoajan levissakaan samaa tahtia vaan voi lyödä pum-pum-pumpumpum-pum... ja väliin ku täräyttää hyvälaatuisen lisälyönnin niin voi tosiaan tunnustaa hassulta. - 19-2
Minulla sydän lyö levossa n. 45-50 ja normaalisyke n. 55- 60. Nämä ovat aivan normaalilukemia.
- pumpum
Juu tiedän leposykkeeni olevan normaali, mutta tarkoitinkin sitä kun sykkeen välit vaihtelee nopian ja hitaan väliä. Siis just et eka väli 1sek.tlinen väli 2sek ja taas 1sek. Jne.
- Kapa_40
pumpum kirjoitti:
Juu tiedän leposykkeeni olevan normaali, mutta tarkoitinkin sitä kun sykkeen välit vaihtelee nopian ja hitaan väliä. Siis just et eka väli 1sek.tlinen väli 2sek ja taas 1sek. Jne.
Jos sydämen lyöntitiheys vaihtelee tosiaan noin että normaaliin rytmiin tulee kahden sekunnin taukoja, voinee johtua monestakin syystä. Saattaa olla että tuossakin tulee lisälyönti heikkona heti normilyönnin jälkeen ja sitä ei vaan itse tunne, sitten seuraava normaali lyönti jää pois ja se tuntuu pidemmältä lyöntiväliltä. Sitten voi olla jonkilainen sinustauko kyseessä. Nekin voivat johtua monesta syystä, kuitenkin jos eivät ole todella pitkiä (useita sekunteja) tai tule tajunnanhäiriötä, ovat ne käsittääkseni vaarattomia.
Jos noita havaintoja rytmissä on päivittäin, niin voisiko 24h Holter olla hyvä tutkimuskeino.
Itse lisälyöntien määrät, jos viisi päivässä, on vähän. Kun normaalirajana nuorilla ihmisillä pidetään 100 lisäriä päivässä, vanhemmilla selvästi enemmänkin. Lisäreitähän (varsinkin kammiolähtöisiä) esiintyy vähintään puolella ihmisistä vuorokausitutkimusten mukaan. - pumpum
Kapa_40 kirjoitti:
Jos sydämen lyöntitiheys vaihtelee tosiaan noin että normaaliin rytmiin tulee kahden sekunnin taukoja, voinee johtua monestakin syystä. Saattaa olla että tuossakin tulee lisälyönti heikkona heti normilyönnin jälkeen ja sitä ei vaan itse tunne, sitten seuraava normaali lyönti jää pois ja se tuntuu pidemmältä lyöntiväliltä. Sitten voi olla jonkilainen sinustauko kyseessä. Nekin voivat johtua monesta syystä, kuitenkin jos eivät ole todella pitkiä (useita sekunteja) tai tule tajunnanhäiriötä, ovat ne käsittääkseni vaarattomia.
Jos noita havaintoja rytmissä on päivittäin, niin voisiko 24h Holter olla hyvä tutkimuskeino.
Itse lisälyöntien määrät, jos viisi päivässä, on vähän. Kun normaalirajana nuorilla ihmisillä pidetään 100 lisäriä päivässä, vanhemmilla selvästi enemmänkin. Lisäreitähän (varsinkin kammiolähtöisiä) esiintyy vähintään puolella ihmisistä vuorokausitutkimusten mukaan.Siis mitään varsinaisia 2sekunnin taukoja ei ole vaan syke vaihtelee. Lyöntitiheys vqihtelee. Välillä tiheämpään ja välillä hitaampaa muttei varsinaista taukoa ole. Syke vaan hidastuu ja taaw vähän nopeutuu. Hankalaa selittää. Holteriin en pääse, olen lääkäriltä kysynyt. Hänen mielestään syytä siihen ei ole.
- sykkis
Normaalistikin syke nopeutuu sisään hengittäessä ja hidastuu ulos hengittäessä. Se on autonomisen hermoston toimintaa. Rauhoitu.
- pumpum
Juu tiedän tämän. Muttei minun sykkeen laskuni ja noputumiseni riipu hengityksestä.
- flimflim- meri
Olisiko sinulla välillä eteisvärinää, silloin rytmi on epätasaista. Sitä ei ehkä ole ollut lääkärissä käydessä, joten hän on katsonut sen normaaliksi. Kannattaa seurata sitä rytmiä ja mennä lääkäriin, jos eteisvärinää todella on. Tuo nimi johtaa harhaan, ei siinä sitä eteisten värisemistä tunne, vaan lyönti rytmi on ihan sekaisin. Tosiaan hengityksen mukaan vaihteleva rytmi on normaalia (respiratorinen arytmia).
- pumpum
Voiko flimmeri olla sitten lyhyt kestoista ja muuten täysin huomaamatonta, ellei satu sykettä tunnustelemaan? Ja niin, olen 30-v nainen.
- Holter tulossa
Hei pumpum, olen viisikymppinen nainen menossa Holteriin. Suosittelen vaatimaan sitä. Itselläni oli onneksi vastaanotolla lisälyöntejä, niitä ei aina ole. Tk- lääkärit eivät osaa suhtautua riittävän vakavasti, mutta kardiologit osaavat. Julkisella puolella Holterin saa liian tiukkojen kriteerien mukaan.
- pumpum
Olen itse käynyt juurikin yksityisellä kardiologilla, koska työterveyslääkäri osoitti välinpitämättömyytään. Kardiologi ultrasi sydämeni, tutki ekg:t jq kuunteli sekä kerroin oireeni. En jättänyt asiaa pelkän tk lääkärin varaan. Ja diagnoosini kardiomogilta oli: nuoren ihmisen hyvänlaatuiset lisälyönnit. Niin, ja se piti lisätä tuosta sykkeenvaihtelusta että kun syke on 80 niin silloi ei vaihteluita ole. Vaan kun syke laskee n.60 niin silloin huomaan tuon sykevälivaihtelun. Ja senkin vain tunnustelemalla pulssiani.
- Holter ...
pumpum, onko sinulla muita oireita? Itselläni on tajuntaan vaikuttavia lisälyöntejä? Entä kilpirauhasarvot, onko viiterajoissa? Mielestäni flimmeri voi olla lyhytkestoista, sitä ei saada aina heti "kiinni". Flimmerin kesto voi olla sekunteja. Seuraa vointiasi, ja tarvittaessa mene lääkärin, neuvon minäkin.
- pumpum
Ei oo mitään muita oireita kuin se, että kun lisälyönti tulee niin muljahtaa ja tuntuu kuin veri ei kiertäisi. Ei tajuntaan vaikuta. Mä en jokseenkaan jaksais uskoa, että flimmeriä oisi. Kun se syke ei ole sekaisin. Se edelleen sykkii niinku pitää, ainut että välillä lyöntiväli on aavistuksen pidempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855