Tykkäätkö ja käytätkö ja teetkö ruskeaa kastiketta?

loiiiiiiiiiiiiiiiiii

Minä teen.

106

555

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina tillilihaa.

• Tykkään mutta erinomaisen vähän käytän ja teen.

• läskisoossi

Yritän ola glukeenittomalla ruoka valiolla, noi kastikkeet vaatii jauhoja joten on ollu vähän ongelmia, hyvä kastike ja maistuisi

• kyllä kelpaa

Soon gluteeniton. Maissisuurusteella saa hyvää kastiketta, osta ruskea-nimikkeellä oleva paketti.

• Voi kastikkeen tehdä kluteenittomasta jauhoistakin ihan samalla lailla kun normaalinkin kastikkeen.

• mielipiteeni
        kyllä kelpaa kirjoitti:

Soon gluteeniton. Maissisuurusteella saa hyvää kastiketta, osta ruskea-nimikkeellä oleva paketti.

Nuo maissisuurusteet on ihan hirveän makuisia.

• kelpaa.

Muutama kerta vuodessa kastiketta. Kaupan kastike- tai keittopussista.

• E n !

Pelkkää jauhoa ja rasvaa, ei mitään ravintoarvoa. Joten ...

• L - L

Siis hiilareita ja reilusti rasvaa eikä ravintoa?? Nyt menin ulalle. Jos tuossa ei ole energiaa niin sitten täytyy ryhtyä juomaan ruokaöljyä.

• kysyväinen
        L - L kirjoitti:

Siis hiilareita ja reilusti rasvaa eikä ravintoa?? Nyt menin ulalle. Jos tuossa ei ole energiaa niin sitten täytyy ryhtyä juomaan ruokaöljyä.

Tiedätkö mitä sana ravintoarvo tarkoittaa?

• L - L
        kysyväinen kirjoitti:

Tiedätkö mitä sana ravintoarvo tarkoittaa?

Kuinka eläköitynyt metallin sekatyöläinen voisi tietää mitä sinä sillä tarkoitat?

Valista minua!

• kysyväinen
        L - L kirjoitti:

Kuinka eläköitynyt metallin sekatyöläinen voisi tietää mitä sinä sillä tarkoitat?

Valista minua!

Etsihän vastaus ihan itse.

• tietäätietää.
        kysyväinen kirjoitti:

Etsihän vastaus ihan itse.

Taitaapi olla hän ekspertti tällä alalla, sen perusteella, mitä vuodet olen lukenut.

• kastike on kruunu

En laita ruskeakastikkeeseen rasvaa, vaan paahdan jauhot teflonpannulla, lisään mausteet ja veden ja annan sen jälkeen hiljalleen kiehua kypsäksi

vehnäjauhon ravintoarvot näet tästä linkistä
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=110&lang=fi

• huomio!!!
        tietäätietää. kirjoitti:

Taitaapi olla hän ekspertti tällä alalla, sen perusteella, mitä vuodet olen lukenut.

Tuntuis olevan expertti kaikilla aloilla.

• L - L
        kastike on kruunu kirjoitti:

En laita ruskeakastikkeeseen rasvaa, vaan paahdan jauhot teflonpannulla, lisään mausteet ja veden ja annan sen jälkeen hiljalleen kiehua kypsäksi

vehnäjauhon ravintoarvot näet tästä linkistä
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=110&lang=fi

Ahtisaaren fatfree diet. Vähentäessäni muinoin rasvan käyttöä pilasin 2 teflon pannua. Toimivat alkuun mutta tuhoutuvat nopeasti.

Nyt on käytössä keraamiset jotka ovat teflonia liukkaampia ja kestävämpiä mutta eivät mainosten veroisia.
        Käytän rasvaa mutta niukasti.

Tietty määrä rasvaa kuuluu mielestäni sopiviin elintarvikkeisiin jo luonnostaan.
        Rasvaa vähennettäessä muuttuvat tuotteiden rakenne ( esim. juusto ) ja maku.
        Sapuskan laitossa myös rasvan laadulla on merkitystä.
        Salaatteihin kylmäpuristettua neitsyttä, pannulle hyvälaatuista halpista ja normaalisuolaista voita kalan paistoon ja lämpimän leivän päälle, kaurapuuroon sekä pottumuusiin yms.

Suola on yksinkertaisempi juttu.
        Teen sapuskat kotona ja mineraalisuolapaketti, 450g, kestää melkein vuoden.
        Merkitsen pakkaukseen aina käyttöönottopäivän.

Käytännössä se merkitsee n. 1g/hlö/vrk. Perustarvikeista kuten leivästä, juustoista jne. tulee kyllä lisää.
        Suolaton kaurapuuro ei maistu suussani.

Samanaikaiseti kun vähensin suolausta lisäsin yrttien käyttöä ja makuaistikin mukautui vanhalla suolaajalla.

Kohtuullisen vähän rasvattu ja suolattu ruoka maistuu enemmän alkuaineiltaan.

Olen yksinkertaisen pedantti tyyppi. Katson ostoksistani rasvan, suolan, proteiinit, kuidut ja joissakin myös hiilarit.
        Ja tietenkin lisälapun värin ja yksikköhinnan.

• Turhaa syömistä
        L - L kirjoitti:

Energia ja ravinto ovat kaksi eri asiaa. Ravintoaineet ovat sinun rakennusaineesi ja niitä tarvitset jos tahdot, että pysyt terveenä: vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet, proteiinit ... Näiden saannista pitäisi huolehtia, energiaa nykypäivän ihmiset saavat syömistensä tuloksena tarpeeksi ja yleensä ihan liikaa.

Pulleus ja pyöreys on energiasta kotoosin, kaikesta siitä turhasta jauhosta ja rasvasta ja sokerista, joita luullaan hyväksi kunnon ruuaksi.

• L - L
        Turhaa syömistä kirjoitti:

Energia ja ravinto ovat kaksi eri asiaa. Ravintoaineet ovat sinun rakennusaineesi ja niitä tarvitset jos tahdot, että pysyt terveenä: vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet, proteiinit ... Näiden saannista pitäisi huolehtia, energiaa nykypäivän ihmiset saavat syömistensä tuloksena tarpeeksi ja yleensä ihan liikaa.

Pulleus ja pyöreys on energiasta kotoosin, kaikesta siitä turhasta jauhosta ja rasvasta ja sokerista, joita luullaan hyväksi kunnon ruuaksi.

Sinun käsitteistösi "energiaa ja ravintoa" ei voi eroittaa toisistaan koska ravinnosta tulee niitä molempia jos purkit jätetään ulkopuolelle.
        Kysy on sisällöstä.

InBody720:n ja Tanhuvaaran konsulttien mukaan viime elokuun kehon koostumusanalyysi kertoi lepokulutuksekseni 2230kcal/vrk.
        Nettoprotskua syön eri elintarvikkeiden muodossa n. 120 - 150g/vrk.
        Siihen sisältyy täydennyshera n. 40g.
        Periaatteessa 90g/vrl riittäisi mutta harrastukseni on niin kuluttava, että haluan pelata varman päälle.

Energian otan, paitsi protskupitoisista, vähärasvaisista tuotteista, niin kokojyväviljasta, niukasta rasvasta jossa salaatti- ja paistoöljyjen lisäksi on usein myös voita (hyi, kamalaa).

Sunnuntaisin sorrun syömään pari ruokalusikallista kermajäätelöä ja joskus vaimo paistaa mustikkapiirakkaa.

Kalaöljyä, tuhdisti B1 B6 B12 vitskua vaikka periaatteessa ei tarvitsisikaan.

Näillä eväillä olen yrittänyt elää ja viime vuosina pärjätä lyhennetyn suolen kanssa.

Mutta tietenkin olen avoin kaikelle täydentävälle valistukselle!

• Omegat + D-vitamiini
        L - L kirjoitti:

Sinun käsitteistösi "energiaa ja ravintoa" ei voi eroittaa toisistaan koska ravinnosta tulee niitä molempia jos purkit jätetään ulkopuolelle.
        Kysy on sisällöstä.

InBody720:n ja Tanhuvaaran konsulttien mukaan viime elokuun kehon koostumusanalyysi kertoi lepokulutuksekseni 2230kcal/vrk.
        Nettoprotskua syön eri elintarvikkeiden muodossa n. 120 - 150g/vrk.
        Siihen sisältyy täydennyshera n. 40g.
        Periaatteessa 90g/vrl riittäisi mutta harrastukseni on niin kuluttava, että haluan pelata varman päälle.

Energian otan, paitsi protskupitoisista, vähärasvaisista tuotteista, niin kokojyväviljasta, niukasta rasvasta jossa salaatti- ja paistoöljyjen lisäksi on usein myös voita (hyi, kamalaa).

Sunnuntaisin sorrun syömään pari ruokalusikallista kermajäätelöä ja joskus vaimo paistaa mustikkapiirakkaa.

Kalaöljyä, tuhdisti B1 B6 B12 vitskua vaikka periaatteessa ei tarvitsisikaan.

Näillä eväillä olen yrittänyt elää ja viime vuosina pärjätä lyhennetyn suolen kanssa.

Mutta tietenkin olen avoin kaikelle täydentävälle valistukselle!

Tutki vain tarkasti lautasmallia, kyllä se siitä. Ihmiset syövät kuin huomaamattaan liikaa energiapitoisia turhia juttuja; pullia, leivoksia, kakkuja, karkkia, yms. herkkuja. Siinä samalla saa kaikki turhat energiat, mutta vain vähän oikeita ravintoaineita. Kannattaa satsata sellaiseen syömiseen, joka on ravintorikasta ja jättää ylimääräinen turha pois, koska se todellakin on ylimääräistä ja turhaa ja näkyy vararenkaana lanteilla.

• L - L

Silloin kun sian ulkofilettä on riittävän houkuttelevassa tarjouksessa niin käytän sen läskiä ko. kastikkeeseen.

Lapsilla on tarkka makuaisti. Aikanaan toimme automatkoilla halpoja saksalaisia sianlihasäilykkeitä joissa liha oli lihana eikä mössönä ja rasva oli kannessa erillään.
      Tein ko. rasvasta kastikkeen ja alle 10v poika pentele huomasi, ettei se ole "aitoa" läskisoosia vaikka minä en huomannut mitään eroa.

Halvan Dem:n aikaan ko. säilyke maksoi noin 1/3 meikäläisen mössön hinnasta ja kotonamme oli kaksi täystuhoa.

• minäminäminääääääää

Jaha... mut ketä kiinnostaa sun ja sun perheen säilykkeensyömiset? Valista minua!

• Nauta Sika
        minäminäminääääääää kirjoitti:

Jaha... mut ketä kiinnostaa sun ja sun perheen säilykkeensyömiset? Valista minua!

Ketä kaikki muukaan kiinnostaa, mitä kastiketta, jotta ei ole avuton. Jankuti jankuti.

Mutta ihmiselämä kiinnostaa, onneksi, jopa säilykkeineen kaikkineen.

• tänään currykastike

Kastike on ruuan kruunu, eli tottakai laitan kastikkeita. Ruskeita, vaaleita, kellertäviä, punertavia ja vihertäviä. ;)

• L - L

Niin on!

Laiskuuttani käytän usein pohjana valitsemaani valmista jauhetta jota mukailen pääruuan tarpeiden mukaan.
        Kahden hengen taloudessa tulee väkisinkin kahden päivän annos ja se toinen on nautittavuudeltaa kyseenalaista mutta en heitä hukkaan.

• rööhhh !!!

Ennen kotona kasvatettua sikaa maku oli aivan toista luokkaa kuin tänä päivänä kaupasta, syöhän sitä paremman puutteessa, no ennen oli ennen

• ...

Olen kyllä hetero.

Mutta noin ruuan kastikkeesta puhuen, kyllä ruskeaa soossia tulee tehtyä aika useinkin, muutamia kertoja vuodessa. Perinteinen ruskea soossi ei sovi kovin moneen ruokaan, lähinnä pottuihin, joita en syö juuri koskaan. Mutta ruskeasta soossista saa erinomeita spahettikastiketta, kun nyt sopivasti osaa laitella. Ja peruskamaa, jos tekee jotain viinisoossia pihville.

=DW=

• Silloin kun lapset asivat kotona tein joksus perinteistä ruskeaa kastiketta sillain että ruskistin rasvassa ekka jauhot ja siihen sitten vettä ja mausteet. Lapset olivat onnessaan kun "tuoksuu aivan mummon ruoalta", siis positiivisessa mielessä.

• soossaaja

esim. palapaisti, stroganov, sianlihakastike, jauhelihakastike, makkarakastike kaikki hyviä ruskeakastike ruokia

• soossaaja
        soossaaja kirjoitti:

esim. palapaisti, stroganov, sianlihakastike, jauhelihakastike, makkarakastike kaikki hyviä ruskeakastike ruokia

niin ja mikä paras unohtui, mummon lihapullat ja ruskeakastike perunamuussin kanssa!

• soossaaja
        soossaaja kirjoitti:

niin ja mikä paras unohtui, mummon lihapullat ja ruskeakastike perunamuussin kanssa!

ja vielä unohtui maksakastike, todellinen herkku!

• ...
        soossaaja kirjoitti:

ja vielä unohtui maksakastike, todellinen herkku!

Maksakastike poikkeus.

Nimittäin sen takia suostun syömään pottujakin. Aivan liian harvoin tulee syötyä maksaa, suurta herkkua. Mutta jus kastiketta, pihviä, niitä tekee vaan mieli valtavasti aina joskus.

Yks, mistä syytän omaa laiskuuttani. Tulee ostettua maksalaatikko eineksenä. Sen muutaman kerran kun olen intoutunut itse tekemään, sen herkumpaa ruokaa hankala keksiä, mitä itse tehnyt. Ja toi oli niinkuin äärimmäinen itsekehu, näinkin vaatimattomalta ihmiseltä :D

=DW=

• ...
        soossaaja kirjoitti:

Hyviä ovat, en kiellä.

Mulla ei siis mitään ruskeaa kastiketta vastaan ole, päinvastoin. Mulla vaan pottuallergia.

=DW=

• ent. siivoojaparka
        ... kirjoitti:

Hyviä ovat, en kiellä.

Mulla ei siis mitään ruskeaa kastiketta vastaan ole, päinvastoin. Mulla vaan pottuallergia.

=DW=

Pottuallergiaa on oikeastikin olemassa. Nuoremmalla likallani on kaikkien muitten allergioitten lisäksi. Raakaa peruaa jos nuolaiseekin, niin turpoaa kieli ja huulet. Hyvin keitettyä tai muuten pahoinpideltyä perunaa kyllä kestää.

• Kastikkeestaan kokki tunnetaan on vanha totuus. Ruskeaan kastikkeeseenkin saadaan maku erilaisilla mausteilla ym aineksilla. Erilaisia ohjeita on paljon eri ruoka-aineille, helppoja ja vaikeammin toteutettavia ja itsekkin voi kokeilla kaikenlaista. Hyvä ruoka vaatii hyvän kastikkeen.

• Juhlissa kastike kruunaa juhla-aterian mutta arkiruoassa kasitke on turhake.

• ollakovaiei kirjoitti:

Juhlissa kastike kruunaa juhla-aterian mutta arkiruoassa kasitke on turhake.

Onks sun mielestä makkara- tai jauhelihakastike juhla ruokaa. Kyl mä ainakin niihin pruukaan kastikkeen tekemään, arkenakin.

• makkarasoosi
        Nittaminax kirjoitti:

Onks sun mielestä makkara- tai jauhelihakastike juhla ruokaa. Kyl mä ainakin niihin pruukaan kastikkeen tekemään, arkenakin.

Heheh ja aloituksessa oli kyse ruskeasta kastikkeesta ja en ole sellaista juhla-ateriaa vielä syönyt, jossa olisi ruskea kastike.

• soossaaja
        makkarasoosi kirjoitti:

Heheh ja aloituksessa oli kyse ruskeasta kastikkeesta ja en ole sellaista juhla-ateriaa vielä syönyt, jossa olisi ruskea kastike.

Jaa, mä teen aina jouluna kinkulle ruskeakastikkeen, samoin pääsiäisenä lampaalle ja itsenäisyyspäivänä hirvelle, maustan ne kaikki vaan eri tavoin.

• makkarasoosi
        soossaaja kirjoitti:

Jaa, mä teen aina jouluna kinkulle ruskeakastikkeen, samoin pääsiäisenä lampaalle ja itsenäisyyspäivänä hirvelle, maustan ne kaikki vaan eri tavoin.

Ai ihan käristät jauhot noihin kastikkeisiin?

• soossaaja
        makkarasoosi kirjoitti:

Ai ihan käristät jauhot noihin kastikkeisiin?

ruskeakastikkeeseen riittää kun jauhot paahtaa ruskeiksi, ei niitä tarvitse käristää

eihän kunnon kinkunkastiketta voi mitenkään tehdä ilman jauhojen ruskistamista, jonka lälkeen lisätään kinkun lientä, sinappia, omenasosetta, muutama salainen mauste ja lopuksi loraus kermaa.

• Nittaminax kirjoitti:

Minä en kotona tee nakki- tai jauhelihakastikett, vaan syömme nakit nakkeina ja jauhelihan pihveinä, ilman kastiketta. Muta esim jos työmaaruokalassa on tarjolla nakkik- tai lihakastketta, en toksi siihen sylje vaan syön kohtuudella ja hyvällä ruokahalulla :).

• soossaaja kirjoitti:

ruskeakastikkeeseen riittää kun jauhot paahtaa ruskeiksi, ei niitä tarvitse käristää

eihän kunnon kinkunkastiketta voi mitenkään tehdä ilman jauhojen ruskistamista, jonka lälkeen lisätään kinkun lientä, sinappia, omenasosetta, muutama salainen mauste ja lopuksi loraus kermaa.

Jo mää teen nallikastikkeen suurustan sen maissi- tai perunajauhoila, en käristä jauhoja rasvassa.

• ollakovaiei kirjoitti:

Jo mää teen nallikastikkeen suurustan sen maissi- tai perunajauhoila, en käristä jauhoja rasvassa.

.öh, tai ainakin nakki- :)

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Olet vaarallisen räiskyvä kokki noine nalliaineksineen :))

• ...
        makkarasoosi kirjoitti:

Katsos, Ruskeakastike muuttuu punaviinikastikkeeksi, kun siihen lisätään punaviiniä...

Monet oikoo ja suurustaa kastikkeen, mutta mun mielestä oikea tapa tehdä soossia on aloittaa jauhoista.

Mainiten, valkosoossi on vain ruskeaa kastiketta, missä jauhoja ei ole kärtsätty kunnolla.

=DW=

• mollamaija kirjoitti:

Olet vaarallisen räiskyvä kokki noine nalliaineksineen :))

No viel ei ole räjähtänyt :). Mutta voihan olla et semmonenkin päivä vielä nähdään :)

• mollamaija

Toistakymmentä vuotta on kun ruskeaa nakkikastiketta olen tehnyt.
      Spaghettikastikkeen lapsenlapsille teen tomaattipohjaisen.

• Heikku

Hyvä kokki on mielestäni sellainen, että se tekee NIIN hyvää kastiketta, että tekis mieli lusikalla lapata suuhunsa pelkkää kastiketta.
      Ja Keitot. Keittojen liemet, ah liemet ne ihanat. Ihanat, jos kokki on osannut hienostuneesti ja taidolla maustaa keitot siten, että pelkkää lientäkin vois imeskellä suurella nautinnolla.

Jos kastikkeet/liemet eivät ole kokin hallussa, niin mikä kokki se semmonen on häh.

• Heh..se on liemetön kokki. :))

• Heikku
        Nittaminax kirjoitti:

Heh..se on liemetön kokki. :))

Ja aika liemessä on, jos juhlapäivällistä pitäisi valmistaa suurelle väelle ja liemet on hakusessa. Oi noloo, niin noloo :)

• mollamaija

Kyllä, kyllä, kyllä olen ehdottomasti keittoihminen. Ja keiton kanssa hyvää leipää!
        Mutta tuli mieleen, että kyllähän mä olen suurustanut riistakastikkeen ja se on "rusahtavaa", mutta ei perinteistä ruskeaa.
        Hyvää ruokahalua kaikille!

• ...
        Heikku kirjoitti:

Ja aika liemessä on, jos juhlapäivällistä pitäisi valmistaa suurelle väelle ja liemet on hakusessa. Oi noloo, niin noloo :)

Hokannut.

Keksitty lihaliemikuutiot. ja valmisssurusteet.

Munkin mielestä soossi on kokille kova pala. En oikein tiedä, mikä siinä loppujen lopuksi vaikeaa on, mutta kaikilla ei vaan onnistu. Ei sen puoleen, ei mullakaan aina. Yleisin syy tietenkin liian hyvin ruskistetut jauhot >:/

Mutta keitoissa hankala epäonnistua. Keittp nuyt periaatteessa aina one keittoa. Melkein kaikissa keitoissa sama pohja. Eri vihanneksia ja mausteet. Siitä nyt tulee lihasoppaa, kalasoppaa, vihannessoppaa, vaikka mitä. Mä joskus teen appiporukoille pakasteeseen keittoja. Just idealla, iso kattila keittoa, sitten pinemmissä erissä laittelee niihin sitä lihaa, kalaa jne, maustelee ja saa samalla sopalla monta täysin erilaista soppaa pakkaseen.

Rössöpotut pitää tehdä erikseen, siinä erilainen ideologia ja valmistustapa.

=DW=

• Niin tähän jäi vastaamatta. Kyllä teen lähes viikottain kastikkeen.

• Ruskea-kastike on kuin Marinadi.
      Sillä peitetään huonosti valmistetun raaka-aineen tympeä maku.
      Paitsi läski-soosissa, kuten täällä onkin jo mainittu.
      Hyvin mustaksi käristetty läski-soosi jauhoineen, on neljän tunnin haudutuksen
      jälkeen kettinkiä muuallekin kun pyöräilyyn.

4 Desiä päivässä riittää.
      Muuta ei tarvita.
      Ja vatsa menee mukavasti lommolle.
      Tietenkään ei sitten Perunaa.

H.

• Tuo on niin totta, kastike on pelastanut monta sureaa liha-esitystä :)

• Tänään teen toryilloja ja joku soosi kai sinne väliin pitää lipitellä :). Joten herkullista päivää itse kullekin :)

• "ollakovaiei"

Maailman terveellisin toryilla on Suomalainen Kaali-Kääryle.
        Sitä voi syödä myös teeveen kanssa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"ollakovaiei"

Maailman terveellisin toryilla on Suomalainen Kaali-Kääryle.
        Sitä voi syödä myös teeveen kanssa.

H.

No häytyypi tunnustaa et teeveden kanssa en kaalikiärylettä ole syöny mut muuten kyllä ja hyvvää on. Hyvä versio on myös kääräistä täytteet salaatinlehteen, jos noin niin kuin kevyttä haluaa.

• ;)))
        ollakovaiei kirjoitti:

No häytyypi tunnustaa et teeveden kanssa en kaalikiärylettä ole syöny mut muuten kyllä ja hyvvää on. Hyvä versio on myös kääräistä täytteet salaatinlehteen, jos noin niin kuin kevyttä haluaa.

Kaalinlehtikö on kaloripommi?

• ;))) kirjoitti:

Kaalinlehtikö on kaloripommi?

Ei vaan salaatinlehtkääröön ainaskaan minä en laita siirappia, kuten kaalilääryleissin, enkä aina välttämäti jauhelihaakaan :).

• ent. siivoojaparka
        ollakovaiei kirjoitti:

Ei vaan salaatinlehtkääröön ainaskaan minä en laita siirappia, kuten kaalilääryleissin, enkä aina välttämäti jauhelihaakaan :).

Mutta miksi ne mössöt täytyy kääriä salaatilehteen? Mössöt mössönä ja salaatti salaatina.

• mimmimummi*

Jokos söit niitä tortilloja.....tein tässä pienen "työkeikan" ...siis lapsenhoitoa parituntia.....niin heillä oli edellipäivästä jäänyt kaikenlaisia täytteitä....ja tortilloja...kyllä oli hyviä....kun ei sellaisiakaan tule yhdelle usein tehtyä.....

• ;)))
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Mutta miksi ne mössöt täytyy kääriä salaatilehteen? Mössöt mössönä ja salaatti salaatina.

Siksi, että ne ovat monien ihmisten makunystyröitten mukaan yhdessä herkullisia.
        Kukin syö, mitä tykkää.

• mimmimummi*

Cosmo- salaatinlehti on hyvä mössöjen kääreeksi....rapeaa..

• ;))) kirjoitti:

Siksi, että ne ovat monien ihmisten makunystyröitten mukaan yhdessä herkullisia.
        Kukin syö, mitä tykkää.

Juuri näin, jos salaatinlehti puuttuu, ei voida puhua tortillasta tai wrapistakaan :).

• ent. siivoojaparka
        ;))) kirjoitti:

Kukin syö, mitä tykkää.

Eikö siinä ole sama makuelämys, jos ne on vierekkäin lautasella ja niitä syö siitä kumpaakin yhdessä? Mihin se maku muuttuu, jos ne mössöt käärii sen salaatinlehden sisään?

• ;)))

Eikö siinä ole sama makuelämys, jos ne on vierekkäin lautasella ja niitä syö siitä kumpaakin yhdessä? Mihin se maku muuttuu, jos ne mössöt käärii sen salaatinlehden sisään?

Ei ole. Minä en mössöjäni salaatinlehteen kääri.
        Makuasioistakinko pitää riidellä.
        Ei kinosta.

• mimmimummi* kirjoitti:

Jokos söit niitä tortilloja.....tein tässä pienen "työkeikan" ...siis lapsenhoitoa parituntia.....niin heillä oli edellipäivästä jäänyt kaikenlaisia täytteitä....ja tortilloja...kyllä oli hyviä....kun ei sellaisiakaan tule yhdelle usein tehtyä.....

No minä jätin tortillat sitteki huomiseksi kun piti kipaista tuolla ruåttissa. Kävin ulkona syömässä, huhhuh, lautasen kokoinen metsästäjänpihvi, puolet jäi syömättä vaikka hyvää oli. Liian iso vaan.

• ent. siivoojaparka
        ;))) kirjoitti:

Ei ole. Minä en mössöjäni salaatinlehteen kääri.
        Makuasioistakinko pitää riidellä.
        Ei kinosta.

Onko joku riidellyt? Korkeintaan ihmetellyt.

• ent. siivoojaparka kirjoitti:

Voi toki mutta silloin ei enää puhuta tortillasta mistä tämä juttu lähti liikkeelle :).

Onko joku riidellyt? Korkeintaan ihmetellyt.

:))

• ent. siivoojaparka
        ollakovaiei kirjoitti:

Voi toki mutta silloin ei enää puhuta tortillasta mistä tämä juttu lähti liikkeelle :).

Ruskeasta kastikkeesta juttu sai alkunsa. Salatinlehteen kääritystä ruskeasta kastikkeesta, myös tortillaksi kutsutusta.

Ruskeasta kastikkeesta juttu sai alkunsa. Salatinlehteen kääritystä ruskeasta kastikkeesta, myös tortillaksi kutsutusta.

Eipä lähteny tää juttu ku Hunkszin kaalikääryleestä, pysyppä kuule aiheessa kulloinkin :).

• ...ja pysy aiheessa
        ollakovaiei kirjoitti:

Eipä lähteny tää juttu ku Hunkszin kaalikääryleestä, pysyppä kuule aiheessa kulloinkin :).

Lueppa aloitus...

• ...ja pysy aiheessa kirjoitti:

Lueppa aloitus...

Minä kuiteskin vastasin Hunkzin heittämään kaalikääryleeseen, johon tietääkseni ei ruksea kastike kuulu. Vastaa sie mihin haluat :).

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Minä kuiteskin vastasin Hunkzin heittämään kaalikääryleeseen, johon tietääkseni ei ruksea kastike kuulu. Vastaa sie mihin haluat :).

Soossiintu nyt pahasti toryillat, kääryleet! Meni ihan mössöksi :)

• mollamaija
        mimmimummi* kirjoitti:

Cosmo- salaatinlehti on hyvä mössöjen kääreeksi....rapeaa..

Tuo Cosmo on minulle vieras, onko se jäävuorisalaatin tyyppistä?

• mollamaija kirjoitti:

Soossiintu nyt pahasti toryillat, kääryleet! Meni ihan mössöksi :)

Nii. Mutta ei taida täällä olla kovin tavatonta näissä ketjuissa :) Rönsyllään sinne tänne ja tuonne :)

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Nii. Mutta ei taida täällä olla kovin tavatonta näissä ketjuissa :) Rönsyllään sinne tänne ja tuonne :)

No niinpä. Se Pääasia, että palstalla on eloa.
        Tänään täällä on henki kulkenut jos toinenkin. DW:n kissakin.

• mollamaija kirjoitti:

No niinpä. Se Pääasia, että palstalla on eloa.
        Tänään täällä on henki kulkenut jos toinenkin. DW:n kissakin.

Deeween kissa?

• mimmimummi*
        mollamaija kirjoitti:

Tuo Cosmo on minulle vieras, onko se jäävuorisalaatin tyyppistä?

On se ....jäävuorisalaati ja roomansalaatin risteytys.... aika vahvalehtinen....lötyy reseptejä juuri näihin tacoihin ...ja muihin.. . Aika vähän sitä näkyy kaupoissa....

• mollamaija
        mimmimummi* kirjoitti:

On se ....jäävuorisalaati ja roomansalaatin risteytys.... aika vahvalehtinen....lötyy reseptejä juuri näihin tacoihin ...ja muihin.. . Aika vähän sitä näkyy kaupoissa....

Ok. Kiitos vinkistä :-)

• mollamaija kirjoitti:

Ok. Kiitos vinkistä :-)

Miten tuo mössö kuulostaa niin ei-herkulliselta :). Minä laitan yleensä eri täytteet tarjolle erikseen niin jokainen voi rakennella oman tortillansa mieltymyksensä mukaisesti.

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Deeween kissa?

Joo, DW kertoi laittavansa ruokaa 11 hengelle. "Eukolleen", itselleen ja kissalleen.
        Hetken ynnäillin, ennenkö tajusin kissansa 9 henkee.
        DW ujuttaa teksteihinsä mukavia juttuja.
        Pitäiskö alkaa fanittaa?

• mollamaija kirjoitti:

Joo, DW kertoi laittavansa ruokaa 11 hengelle. "Eukolleen", itselleen ja kissalleen.
        Pitäiskö alkaa fanittaa?

Ai meinaatkos että oikein nClubin perustaisit :). Aina ei kerkiä kaikkia kivojakaan juttuja lukemaan. Menee ohikin.

• mollamaija kirjoitti:

Pitäiskö alkaa fanittaa?

"mollamaija"

Piikki, alias ja pyrkimys otettu huomioon.
        Hellästi hymyillen.

H.

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Miten tuo mössö kuulostaa niin ei-herkulliselta :). Minä laitan yleensä eri täytteet tarjolle erikseen niin jokainen voi rakennella oman tortillansa mieltymyksensä mukaisesti.

No just noin ja kun sen salaatinlehden kauniisti nyytittää täytteiden ympärille, niin tuppaa täytteet sekaantumaan mössöksi. Ja se soossi, se nyt jokatapauksessa valuu sormien välistä, oli sitten tortilla, taco tai sallaadinlehdykkä :-)

• mollamaija kirjoitti:

No just noin ja kun sen salaatinlehden kauniisti nyytittää täytteiden ympärille, niin tuppaa täytteet sekaantumaan mössöksi. Ja se soossi, se nyt jokatapauksessa valuu sormien välistä, oli sitten tortilla, taco tai sallaadinlehdykkä :-)

Laitetaan folioon ne kääröt, oisko helpompi pitää koossa ?

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Laitetaan folioon ne kääröt, oisko helpompi pitää koossa ?

Ei voi, ei! Pelko, että purasee vahingossa foliopalan. Tunnen jo suussani metallinmaun!
        Unohdetaan se mössö-sana ja syödään tortillat.
        Sitäpaitsi, jos jää viimeisenä pöytään saa sanoa muille, että "mä jäin nuoleen näppejäni". :)

• mollamaija kirjoitti:

Ei voi, ei! Pelko, että purasee vahingossa foliopalan. Tunnen jo suussani metallinmaun!
        Unohdetaan se mössö-sana ja syödään tortillat.
        Sitäpaitsi, jos jää viimeisenä pöytään saa sanoa muille, että "mä jäin nuoleen näppejäni". :)

Niin tai varaa hiirveeeeeeeeeeeen paljon servettejä pöytään. Antaa valuu vaan :).

• mollamaija
        hunksz kirjoitti:

"mollamaija"

Piikki, alias ja pyrkimys otettu huomioon.
        Hellästi hymyillen.

H.

hunksz
        Piikki ja alias otettu huomioon.
        Pyrkimystä en huomannut.
        Hellästi virnistäen-

• mollamaija
        ollakovaiei kirjoitti:

Ai meinaatkos että oikein nClubin perustaisit :). Aina ei kerkiä kaikkia kivojakaan juttuja lukemaan. Menee ohikin.

No nyt kun mä omassa kotona oikealla koneella näitä tekstejä selaan, niin en mä DW:tä ala diggaa. Hänellä on niin pitkät tekstit. Teevedellelle terkkuja, että voisit olla vähän vahvempi, etkä niin liuru ;))

• Rimmir tänään

Aniharvoin nykyään ja taito ruostuu. En käsitä miksi siitä ruskeasta kastikkeesta ei enää tule yhtähyvän makuista kuin silloin ennen.
      Mihin rasvaan te sen kastikkeen teette ja laitatteko sipulia sekaan?

• ent. siivoojaparka

Minä teen voihin, silloin kun yleensä teen ja ilman sipulia. Jauhelihakastikkeen jauhelihaan laitan valkosipulisuolaa ja vähän valkopippuria. Heitän lihaliemikuution sekaan ja loppusilauksena pri tippaa kermaa, mikä antaa hieman pehmosemman maun.

Suunnilleen noin.

• mummon kastike

Rimmir tänään

Jos kaipaat sitä "oikeaa" mummon tekemää ruskeaa kastiketta, niin mieti vuosia taaksepäin. Mikä oli silloin rasvana ja mitkä mausteet?

Äitini (edesmennyt), joka olisi nyt melkein 100 vuotias teki sitä siankylkeä käristäen, ei polttaen. Siihen rasvaan hän teki jauho suurusteen, jonka haudutus oli pitkä, siis yli 10 minsaa.

Mausteina oli vain suola, ehkä sipuli, jos sattui olemaan ja maustepippuri, ei mitään krumeluksia chileistä ja viineistä.

Se oli kunnon läskisoosi. Lihapullia oli harvoin, mutta äidillä oli aina tallessa tätä sianrasvaa, josta hän kastikkeen taikoi.

Olen itse miettinyt, kun Juvalta olen saanut sellaisia munkkipossuja, että ei parempia voi olla "miunmaunmukaan", että mikä on se rasva, jossa ne paistetaan?

Laardi voisi olla yksi vaihtoehto öljyn lisäksi, vai onko edes öljyä? Eikös laardi ole pelkkää sianrasvaa? Tekisi mieli kokeilla, mutta on jo diabetes ja yksinäinen talous.

Voi, voi, noita "kokkeja", jotka tuntevat vain tuon voi ja vehnäjauhot! Siihen sitten lisätään viineistä lähtien mausteita maun mukaan? Eihän se ole mielestäni "ruskeakastike", jonka tulkitsen "mummon" tekemäksi.

• ihan eri asiat
        mummon kastike kirjoitti:

Rimmir tänään

Jos kaipaat sitä "oikeaa" mummon tekemää ruskeaa kastiketta, niin mieti vuosia taaksepäin. Mikä oli silloin rasvana ja mitkä mausteet?

Äitini (edesmennyt), joka olisi nyt melkein 100 vuotias teki sitä siankylkeä käristäen, ei polttaen. Siihen rasvaan hän teki jauho suurusteen, jonka haudutus oli pitkä, siis yli 10 minsaa.

Mausteina oli vain suola, ehkä sipuli, jos sattui olemaan ja maustepippuri, ei mitään krumeluksia chileistä ja viineistä.

Se oli kunnon läskisoosi. Lihapullia oli harvoin, mutta äidillä oli aina tallessa tätä sianrasvaa, josta hän kastikkeen taikoi.

Olen itse miettinyt, kun Juvalta olen saanut sellaisia munkkipossuja, että ei parempia voi olla "miunmaunmukaan", että mikä on se rasva, jossa ne paistetaan?

Laardi voisi olla yksi vaihtoehto öljyn lisäksi, vai onko edes öljyä? Eikös laardi ole pelkkää sianrasvaa? Tekisi mieli kokeilla, mutta on jo diabetes ja yksinäinen talous.

Voi, voi, noita "kokkeja", jotka tuntevat vain tuon voi ja vehnäjauhot! Siihen sitten lisätään viineistä lähtien mausteita maun mukaan? Eihän se ole mielestäni "ruskeakastike", jonka tulkitsen "mummon" tekemäksi.

Läskisoosi on erikseen kuin tavallinen ruskea kastike.

• L - L
        ihan eri asiat kirjoitti:

Läskisoosi on erikseen kuin tavallinen ruskea kastike.

Mikä ero niillä on? Olen päissäni mieltänyt läskisoosin käsitteenä ruskeaksi kastikkeeksi.

Vai onko alkuaine ratkaiseva? Teen läskisoosini läskistä, hätätilanteessa olen joskus tehnyt sen voista. Tuliko siitä silloin "tavallista" ruskeaa kastiketta.

• on vissi ero
        L - L kirjoitti:

Mikä ero niillä on? Olen päissäni mieltänyt läskisoosin käsitteenä ruskeaksi kastikkeeksi.

Vai onko alkuaine ratkaiseva? Teen läskisoosini läskistä, hätätilanteessa olen joskus tehnyt sen voista. Tuliko siitä silloin "tavallista" ruskeaa kastiketta.

Onhan sianlihakastike (läskisoosi) tietysti yksi ruskean kastikkeen muoto, niinkuin jauheliha- tai makkarakastike... Ei läskikastike kuitenkaan aina vältämättä ole ruskeaa kastiketta, joskus hyvinkin vaaleaa.

Arvelen aloittajan tarkoittavaa tavallista ruskeaa peruskastiketta, missä jauhot on ruskistettu ja heitetty vettä sekaan.

• mummon kastike
        L - L kirjoitti:

Bravoo Lasse! ps.ei tullut!

Nyky nuoret tekevät kastikkeen mitä ihmeellisimistä aineksista ja "taivastelevat" sitten, kuinka siitä ei tullutkaan sitä "mummon" kastiketta?

Minä "päissäni" tulkitsen sen o i k e a n ruskean kastikkeen sian rasvassa haudutettuihin vehnäjauhoihin tehtyyn ja hyvin haudutettuun soossiin.

Ostakoot vain vaikka pussissa kastikkeensa, mutta ei sitä voi enää kutsua siihen vanhanaikaiseen ruskeaan kastikkeeseen, joka on todella hyvää.

Onhan nuo hyviä pussistakin tehdyt, mutta eivät ne ole samoja, kuten äitinikin teki. Tosin, eihän aloittajakaan kaivannut sitä "mummon" tekemää, joten ruskistakoon vain jauhoja voissa, mutta varokoon, että siitä ei tule kokkareista!

• örrrk!!!
        mummon kastike kirjoitti:

Bravoo Lasse! ps.ei tullut!

Nyky nuoret tekevät kastikkeen mitä ihmeellisimistä aineksista ja "taivastelevat" sitten, kuinka siitä ei tullutkaan sitä "mummon" kastiketta?

Minä "päissäni" tulkitsen sen o i k e a n ruskean kastikkeen sian rasvassa haudutettuihin vehnäjauhoihin tehtyyn ja hyvin haudutettuun soossiin.

Ostakoot vain vaikka pussissa kastikkeensa, mutta ei sitä voi enää kutsua siihen vanhanaikaiseen ruskeaan kastikkeeseen, joka on todella hyvää.

Onhan nuo hyviä pussistakin tehdyt, mutta eivät ne ole samoja, kuten äitinikin teki. Tosin, eihän aloittajakaan kaivannut sitä "mummon" tekemää, joten ruskistakoon vain jauhoja voissa, mutta varokoon, että siitä ei tule kokkareista!

Meinaako sinulla tulla voissa ruskistetusta kokkareista? Kas, kun vispilä on keksitty jo kauan sitten.

Meidän äiti ei tehnyt koskaan läskisoosia ja silti MEIDÄN äidin tekemät kastikkeet olivat maailman parhaat. Maistanut olen läskisoosiakin ja maistui läskille Yääääkkk!!!!

• äidin tyttö
        örrrk!!! kirjoitti:

Meinaako sinulla tulla voissa ruskistetusta kokkareista? Kas, kun vispilä on keksitty jo kauan sitten.

Meidän äiti ei tehnyt koskaan läskisoosia ja silti MEIDÄN äidin tekemät kastikkeet olivat maailman parhaat. Maistanut olen läskisoosiakin ja maistui läskille Yääääkkk!!!!

Kaiken sapuskan voi tehdä hyvin tai huonosti.

Meidän äiti oli mestarikokki, ja hänen tekemänsä läskisoosikin oli herkkua.

• näinon
        äidin tyttö kirjoitti:

Kaiken sapuskan voi tehdä hyvin tai huonosti.

Meidän äiti oli mestarikokki, ja hänen tekemänsä läskisoosikin oli herkkua.

Mutta meijän äiti tekee teidänkin äitien ruuat.

• ihan varmasti
        näinon kirjoitti:

Mutta meijän isällä on isommat kengät kun teijän isällä.

• isänkin tyttö
        näinon kirjoitti:

Munpa isäkin oli mestariluokkaa, kun oli kyse ruokahommista.

Niih! Ähää!

• 150 kg.
        ihan varmasti kirjoitti:

Mutta meijän isällä on isommat kengät kun teijän isällä.

Mun isällä oli isompi maha kuin sinun isällä.

• Hähhääää!!!!
        isänkin tyttö kirjoitti:

Munpa isäkin oli mestariluokkaa, kun oli kyse ruokahommista.

Niih! Ähää!

Meijänki isä oli kova syömään. Neljällä kattilalla piti tehä aamupuuroki. Ja keittää kaks kattilallista kananmunia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe