Kolonoskopia ja kivut

laika

Kävin eilen kolonoskopiassa, joka oli ainakin minulle aivan hirveä kokemus. Kivut olivat jotain sellaista mitä en ole koskaan kokenut. Onneksi ystävälliset sairaanhoitajat pitivät kädestä kiinni :) Muutama tuttunikin on käynyt läpi saman operaation ja heillä ei ollut juuri kipuja lainkaan, eli riippunee hyvin pitkään suoliston "muodosta" (Minulla suolet tosi pahoilla mutkilla)
Kysyisin nyt vastaavan operaation läpikäyneiltä, kuinka kauan vatsa on arkana? Mulla on vatsa vielä todella arka, pystyn olemaan vain tietyissä asennoissa. Ei puhettakaan, että töihin voisin tänään mennä.

77

28522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antsu1

      Minulla itse kolonoskopia onnistui todella helpolla. Toki jotain tunsin itse tutkimuksen aikana - yhdessä kohtaa voisi jopa puhua kivustakin, mutta tutkimus oli paljon helpompi mitä olin etukäteen olettanut.

      Ja mittän kipuja ei jälkeenpäin ollut, ainoastaan puolisen päivää oli normaalia enemmän ilmaa suolistossa. Aamusta olin tutkimuksessa ja seuraavana päivänä töissä. Samanakin päivänä olisin toki voinut jo töihin mennä, mutta se "ilman ulospurputtelu" oli kyllä sen verran kuuluvaa, että häveliäänä ihmisenä katsoin paremmaksi olla lopun päivää kotosalla.

    • kirsi

      Minulle kolonoskopia oli todella tuskallinen kokemus. Huutamiseksihan se meni, kun sattui niin paljon. Minäkin olen kuullut, että kaikista se ei tunnu yhtä pahalta.

      Tähystys oli aamulla ja suolisto oli hellän tuntuinen vielä saman päivän ajan. Tähystyksestä pois tullessa olo oli tuskainen, mutta helpotti, kun päivän ajan rupsutteli ilmaa pois. Seuraavana ei tuntemuksia enää ollut.

      Jos joskus moiseen toimenpiteeseen vielä toiste joutuu, pyydän kipulääkitystä. Vatsalaukun tähystys oli kolonoskopiaan verrattuna nannaa!

    • Kalle

      ... siitäkin miten taitava lääkäri on tekemässä tutkimusta. Hyvä lääkäri ei runno vaan etenee varoen ja juttelee potilaalle tutkimuksen aikana laukaisten näin jännitystä. Mitä rennompana olet, sitä helpommin homma onnistuu. Jos jäkittää kovin, on ogelmia tiedossa.

      Itsellä tehty sekä sigmaskopia (paksusuolen alaosan tutkimus) sekä kolonoskopia (koko paksusuolen ja ohutsuolen alaosan tutkimus). Eka kerralla, vaikka tuon sigmaskopian olisi pitänyt olla helpompi tutkimus, oli kokemus aika kivulias, mutta toisella kerralla yllättäen kolonoskopia olikin aika iisi juttu.

      Luulen että eka kerralla lekuri (eri tekijät eri kerroilla) oli kokemattomampi ja pummpasi liikaa CO2 (hiilidioksidia) suoleen aiheuttaen kipua. Toisella kerralla lääkäri oli tosi pätevä ja kertoi koko ajan missä mennään ja pyysi huomauttamaan jos sattuu. Sain jopa tarkkailla omaa "sisäistä kauneuttani" tv-ruudulta jossa koko komeus näkyi, varsin mielenkiintoista. Kipulääkettäkin olisin saanut, mutta koska tutkimus ei ollut kivulias, en sitä ottanut.

      Neuvon kaikkia jotka kyseiseen tutkimukseen ovat menossa: älkää turhaan jännittäkö, ottakaa rennosti, ei siihen kuole! Tutkimuksen jälkeen on helpottunut olo, omasta terveydestähän siinä on kyse.

      • laika

        Minä pyysin kipulääkettä ennen toimenpidettä ja toimenpiteen aikana, en saanut! Tänään vasta olen ollut suht kivuttomassa olotilassa, vieläkin vatsa on kyllä vähän arka. Ehkä lääkärini ei sitten ollut kokenut tekijä, en tiedä. Illalla kolonoskopian jälkeen nousi vielä korkea kuume, mikä oli aamulla jo kyllä laskenut. Kuten sanoin jo aikaisemmin, tähän asti elämäni kivuliain kokemus.


      • maia
        laika kirjoitti:

        Minä pyysin kipulääkettä ennen toimenpidettä ja toimenpiteen aikana, en saanut! Tänään vasta olen ollut suht kivuttomassa olotilassa, vieläkin vatsa on kyllä vähän arka. Ehkä lääkärini ei sitten ollut kokenut tekijä, en tiedä. Illalla kolonoskopian jälkeen nousi vielä korkea kuume, mikä oli aamulla jo kyllä laskenut. Kuten sanoin jo aikaisemmin, tähän asti elämäni kivuliain kokemus.

        Minulle tehtiin kaksi vuotta sitten kyseinen operaatio ja se sattui niin helvetisti. Synnyttäminenkään ei ollut niin kivuliasta. Minulla jäi toimenpide kesken juuri sen takia , kun meinas taju lähtee. minullekkin sanottiin, että suolta on tosi paljon ja "mutkilla". En tajunnut silloin kysellä jatkotoimista, sen muistan, että se lääkäri kehotti käyttämään kuituja. Mulla on ongelmana laiska suoli. Voi mennä neljä päivää, ettei toimi. Ja se on tosi kurjaa. Olen suunnitellut meneväni uudelleen lääkäriin ja pyytää jotain muuta konstia, että suolen loppuosakin saatais tutkittua.Onko kenelläkään kokemuksia suolen lyhennysleikkauksesta? Se taitaa olla mun kohdalla ainoa helpotus tähän ongelmaan.


      • umpiputki
        maia kirjoitti:

        Minulle tehtiin kaksi vuotta sitten kyseinen operaatio ja se sattui niin helvetisti. Synnyttäminenkään ei ollut niin kivuliasta. Minulla jäi toimenpide kesken juuri sen takia , kun meinas taju lähtee. minullekkin sanottiin, että suolta on tosi paljon ja "mutkilla". En tajunnut silloin kysellä jatkotoimista, sen muistan, että se lääkäri kehotti käyttämään kuituja. Mulla on ongelmana laiska suoli. Voi mennä neljä päivää, ettei toimi. Ja se on tosi kurjaa. Olen suunnitellut meneväni uudelleen lääkäriin ja pyytää jotain muuta konstia, että suolen loppuosakin saatais tutkittua.Onko kenelläkään kokemuksia suolen lyhennysleikkauksesta? Se taitaa olla mun kohdalla ainoa helpotus tähän ongelmaan.

        Olen menossa ohutsuolen lyhennys leikkaukseen, toimimattoman, ja ylipitkän ohutsuolen vuoksi, joka ei oikein koskaan ole toiminut kunnolla. Olen koittanut kaikki litkut, höysteet, primperanit, ym. mikään ei auta. Ummetusta jatkuvasti, tai välillä ripulikausia, jatkuen viikkoja, hirveitä vatsakramppeja, tuskia, jotka säteilevät nivusiin vatsanpohjaan, jopa jalkaan saakka. Kahdessa viimeisessä tähystyksessä, kivuntakia taju kankaalle, viimein nukutuksessa onnistui, tämän viimeisen nukutuksessa tehdyn tähystyksen jälkeen on ollut 6- viikkoa oikea puoli kipeä, ei meinaa päästä sängystä ylös, muuten kuin käsillä auttamalla. Haluaisin kysyä onko, jollain kokemusta leikkauksesta, ja kuinka pitkään toipumiseen meni.


    • Mimmmi68

      Mulle tehtiin viime kesänä kolonoskopia, aluksi toimenpide ei sattunut ollenkaan, sitten kuitenkin alkoi sattua niin saa....sti, lääkäri huomasi että tuskat ihan hirveet. Samantien hoitsu laittoi kanyylin käteen ja lääkitys alkoi samantien auttaa. Loppututkimuksesta en sitten muistakkaan mitään vasta kun lääkäri ilmoitti että ohi on, voi lähteä kotiin hakijan kanssa. Soitin mieheni hakemaan ja pari tuntia meni ilmavaivojen kanssa. Täytyy sanoa että kokemuksena ei ollut paha, erittäin asiantuntevat ihmiset, tiesivät tosiaan ilman kitinää että lääkitystä tarvitaan. Illalla olin kuin en olisi tutkimuksissa ollutkaan, mutta söin kuitenkin vain vatsaystävällisiä ruokia varmuuden vuoksi.

    • 1717

      Mulla oli tänään kolonoskopia. Olin jo etukäteen päättänyt, että koitan pärjätä ilman kipulääkkeitä. Siinä sitten ilmottautuessa hoitsu lukee, että sulle on sitten määrännyt lääkäri kanyylin vas. käteen kipulääkettä varten. Olin vaan, että mitä? Onko ne mut sekottanut toiseen potilaaseen? Suostuin kuitenkin siihen. Ja onneksi suistuin. Aluksi ei mitään tuntunut. Jännitti vaan ihan pirusti. No sitten oletettavasti (en katsonut) mutkakohdissa sattui ihan helvetisti! Tuntui, että järki lähtee ja oksennus oli lähellä. Niin paljon sattui. Ja taisin siinä pari kyyneltäkin tirauttaa, kun niin pirusti sattui. Koskaan en ole tämmöistä kipua kokenut. Toimenpiteen jälkeen mun piti jäädä 2h vielä tk:hon lääkkeiden takia, kun mulla ei ollut saattajaa mukana. Nyt ihan pirun kipeä maha, kun sitä ilmaa on niissä suolen mutkissa, mutta ne ei lähde pois.. :S

    • pelko pois

      No mulle tehtiin tänään, eikä ollut kummoinen juttu. Meni noin 15min, eikä sattunut kertaakaan. Hieman epämiellyttävältä tuntui, mutta siinä kaikki. Ei tarjottu enkä pyytänyt kipulääkettä. Ei kannata turhaan hermoilla ja pelätä.

      • koettu

        Näin on, itsekkin lääkkeettä selvinnyt pienellä siedettävällä kivulla, mutta täällä vain tuntuu kuin kaikki pelottelisivat ja aivan turhaa!!


      • pelko pois.
        koettu kirjoitti:

        Näin on, itsekkin lääkkeettä selvinnyt pienellä siedettävällä kivulla, mutta täällä vain tuntuu kuin kaikki pelottelisivat ja aivan turhaa!!

        Joo, lueskelin näitä juttuja ja toisille oli sattunut ihan helvetisti, kun toiset taas ei pitäneet juuri minään. Aattelin ettei se nyt niin hirveätä voi olla ja siksipä en edes pelännyt tutkimusta, Sama juttu kun menin gastroskopiaan. Mieluummin menen kumpaan tahansa uudestaan, kuin hammaslääkärin porattavaksi ilman puudutusta :)


      • Mariaa2018

        Täällä vanhoja kirjoituksia mutta olin ensimmäistä kertaa ja viimeisen myös. Pitäisi ilman muuta olla kanyyli ja vahva lääkitys tai nukutus tarjolla. Kokemuksena aivan kamala. Pari päivää kotona myös kipuja ja lämpöä. En mene enään jos ei nukuteta. Kivun takia jäi vähän kesken. En käsitä että säästösyistä ei saa mahdollisuutta kivun poistoon. Pelkkä särkylääke ei riitä mihinkään. Kysyin hoitajilta ja lääkäriltä onko teille tehty, ei ollut. Sanoin että kokeilkaa niin tiedätte.


    • pak1

      Onnittelut niille, joille kolonoskopia on kivuton pikkujuttu. Minulle toimenpide oli aivan hirveä kokemus. Kipulääkitys oli luokkaa aspiriini kielen alle ja lääkäri oli täysin tunnekylmä robotti, joka ei edes esitellyt itseään ennen kuin kävi käsiksi ahteriini.
      Seurasin tutkimusta näytöltä sen kuin tuskiltani pystyin, mutta lääkäri ei vaivautunut edes vastaamaan kysymyksiini. Mumisi vain jotain vieressä seisoneelle opisKEijalle, jonka läsnäoloon ei minulta kysytty mielipidettä edes muodollisesti.
      Tutkimuksessa löytyi polyyppi, jota ei kuitenkaan poistettu vaan sitä otettiin vain näyte. Toimenpiteen jälkeen olin niin shokissa, etten pysynyt jaloillani. Ja siihen lääkäri vielä tokaisi, että varmaan joudutaan tekemään uusi tähystys. VOI HELVETTI, MITÄ POTILAAN ALIARVIOINTIA

      • Voi sentään : (((((((((( Sait peukun myös, mutta laihojahan nämä lohdut ovat.


      • Anonyymi

        Samanlainen kokemus minulla, ilmaa pumppasi niin hirveesti että luulin suolen räjähtävän. Nyt kärsinyt suoliongelmista ja verenvuodosta, Lääkitys ei tunnu auttavan. Jotain vahinkoa taisi tutkimuksesta tulla. Ennen tutkimusta näitä vaivoja ei ollut. Odottelen nyt patologin vastauksia mitä löytyi. En suosittele jkylän yksityistä lääkäriasemaa johon kunta minut tutkimukseen laittoi.


    • fdlfldfdf

      Itselläni kaksi kokemusta. Ensimmäinen kokemus oli, että sattu niin kovasti että huusin niin että käytävään kuuluu. Seuraavalla kerralla pelkäsin kuollakseni ja lääkäri antoi todella vahvoja kipulääkkeitä (jotain sitä samaa ainetta mitä niissä laastareissa on) ja meni oikein hienosti. Höpöttelin vaan sairaanhoitajan kanssa mukavia kun lääke vaikutti eikä sattunut yhtään. :)
      Sitten kun taas seuraavalla kerralla joutuu käymään, vaadin näitä samoja lääkkeitä. En mitään mietoja mitä ekalla kerralla antoivat.

      • Anonyymi

        Kävin, pyysin nappeja, sain jotain lasten kamaa kai, sattu, en mee enää kun nukutuksessa.


    • topolino2

      Pierkää!

    • Emme ole samanlaisia

      Olen kaksi kertaa ollut tähystyksessä, ensimmäinen kerta meni pienillä kivuilla, mutta toinen kerta oli niin kamala että oli taju lähteä. Minulla on korkea kipukynnys, mutta jostain syystä tuo tähystys oli niin kivulias, että pyydän nyt, kun kolmannen kerran joudun tuohon tähystettäväksi, lääkityksen.

      Kiitos vaan tuosta "viisaasta" neuvosta: pierkää.

      • ei paha

        Kävin muutama viikko sitten tähystyksessä ja minulle se ei ollut ollenkaan karmea kokemus. Yksilöllistä on miten sen kokee. Kipuja ei ollut ollenkaan ja pelko oli aivan turha. Tässä vähän lohtua operaatioon menijöille.


      • Anonyymi

        Itse kävin kolonoskopiassa tänään. Minulle kerrottiin suoltani olevan erityisen pitkästi. Tämä ehkä ainakin osittain selittää kokemani kivut. Ilmaa päästelin ulos aina, kun vain sain tulemaan. Silti muutaman kerran sattui todella paljon. Etukäteen arvelin, etten lääkitystä tarvitse, siksi en ottanut sitä. En ole erityisen kipuherkkä, olen esim. synnyttänyt kaksi viidestä lapsestani täysin luomusti ilman mitään kivunlievitystä. Tällä yritän sanoa, ettei pelkkä reipas asenne ratkaise kolonoskopian kivuliaisuutta/kivuttomuutta. Tottakai asenteella voi vaikuttaa tiettyyn pisteeseen saakka, mutta loppujen lopuksi jokaisen ihmisen anatomia on omanlaisensa ja sillä seikalla on ymmärtääkseni iso merkitys tässä asiassa.


    • koliittis

      Ei kummoinen operaatio,minulle tehty useita kertoja (kymmeniä) Colitis Ulcerosan takia.

    • tieämätönn

      Olen menossa huomenna paksusuolen tähystykseen japotilasohjeessa lukee: ''tutkimuksessa taipuisalla tähystysputkella katsotaan koko paksusuoli peräaukosta ohutsuolen loppuun saakka''. Tarkoittaako se, että pelkkä paksusuoli tähystetään vai paksusuoli JA ohutsuoli?

    • koolon

      Paksusuoli tähystetään sinne asti minne sitä riittää, ei siis ohutsuolta. Loppuun saakka tarkoittaa paksusuolen loppuun saakka (jos siis sinne asti päästään ilman kovia kipuja ja ilman muuta ongelmaa), lähelle ohutsuolen loppupäätä. Colon = paksusuoli

    • mikseiohuempiputki?

      Aivan kauhea kokemus. Tuskainen olo ja perse pystyssä täysin tuntemattomille ihmisille! Ei päästy edes ohutsuolen lähelle ja rauhottavaa ei saatu laitettua kun hoitaja ei löytäny suonta.

      Tämänhän saa nukutuksessakin jos pelottaa mutta jos herää huonosti nukutuksista niin en suosittele.

      Mietin vaan että voisivat ottaa käyttöön tuon kapselikameran useammassa sairaalassa ja kehittää sitä putkea pehmeämmäksi niin kivutkin vähenisi!

      Liikaa vaadittuko kehitys?

    • mies35v.

      Humautuksessa olin Turunmaassa ja kyllä se silti sattui..Ei kylläkään niin paha kipu kuin kuvittelin olevan..Jälkeenpäin maha oli todella arka vielä kaksi päivää..Nyt alkaa helpottamaan..Eikä siinä muu auta kun haluaa saada selville mikä siellä suolistossa oikein vaivaa?? Itsellä ei mitään löytynyt muuta kuin ärtyneen paksusuolen oireyhtymä..Onneksi...

    • ei enää koskaan

      Kipulääkettä ja rauhoittavaa sain suoneen, mutta oli silti elämäni hirvein kokemus, tuskat olivat aivan kammottavat. Huusin tuskissani ja lääkärikin sanoi, että oli vaikea suoli tutkittavaksi. Maha oli turvonnut ja arka vielä seuraavanakin aamuna, mutta sitten helpotti.

      Edelliselle kommentoijalle: ärtyneen paksusuolen oireyhtymää ei voi löytää... Se todetaan niin, että suljetaan kaikki muut vaihtoehdot pois.

    • Colon Carol

      Itse olin kyseisessä topimenpiteessä ja ei pahemmin sattunut, hieman mutkissa tuntui venytyskipua, se siitä. Minua peloteltiin paljon tästä toimenpiteestä ja ihan turhaan. Kokemus on aina yksilöllinen, ei saisi pelotella koskaan toista.

    • Iisijakivulias

      Pitkien ripulointi jaksojen jälkeen kahdesti tehty toimenpide. Ensimmäinen kerta meni hyvin, eihän se mukavaa ollu. Seurailin näytöltä mitä siellä näkyy ja ihmettelin kuinka putki ja valo paistoi läpi vatsan. Toinen kerta oli keskiviikkona, sattui ihan saatanasti, huusin kivusta, vedet valui silmistä ja taju oli lähteä. Sain lääkityksen kesken toimenpiteen, auttoi vähäisen. Nyt perjantain vastaisena yönä en saa nukutuksi kivuiltani, selkä ja vatsa kipeenä. Jäi kammo, toivottavasti ei ole enää ikinä tarvetta toimenpiteelle.

    • suolenmutkassa

      Itselleni tehty kolonoskopia kahdesti. Ensimmäisellä kerralla terveyskeskuksessa, toisella kerralla paikallisessa keskussairaalassa. Kokemukset olivat melko erilaiset.

      Terveyskeskuksen lääkäri oli kokematon ja laitteet vanhoja. Kipu oli jotain sanoinkuvaamatonta. Tuntui, että suoli räjähtää, erityisesti kolonoskoopin vienti sigmasuolen läpi, laskevan ja poikittaisen paksusuolen sekä nousevan ja poikittaisen paksusuolen mutkat olivat todellista helvettiä. Ensimmäisessä tähystyksessä ns. "maksan mutkasta" ei päästy läpi puolen tunnin yrittämisenkään jälkeen, jolloin tuppisuuna ja kysymyksiin vastaamattomana istunut lääkäri viimein lopetti kidutuksen. Lääkityksestä kysyessäni vastaus oli ehdoton ei. En ymmärrä miksi.

      Toisella kerralla paikallisessa keskussairaalassa kokemus oli hieman parempi, sillä sain etukäteislääkityksen (joka tosin annetaan vasta toimenpiteen alkaessa, sillä suoneen annettuna lääkkeet vaikuttavat nopeasti ja myös niiden vaikutus lakkaa suhteellisen nopeasti). Esilääkkeenä sain rauhoittavaa ja rentouttavaa midatsolaamia ja kipuun fentanyyliä. Itse toimenpiteen alku oli taas todella kivulias, siis _todella kivulias_ huolimatta lääkityksestä, mutta sitten nukahdin tai tajunnan tasoni laski niin alas, että heräsin vasta kun kolonoskoppia survottiin maksan mutkasta läpi - ja siinä onnistuttiin.

      Nyt toimenpiteestä on kulunut reilu vuorokausi ja oikea alavatsa on todella kipeä. Pientä kuumetta on nostanut, ja aion mennä ensiapuun heti, jos kipu kovenee tai kuume nousee. Mitään jälkiseurantaa tai ohjeita mahdollisten kipujen tms. varalle en saanut. En myöskään ohjetta siitä, mitä tähystyksen jälkeen saa syödä. Näin vinkkinä tähän tutkimukseen joutuville voin sanoa, että vaatikaa lääkitys. Se auttaa. Toinen on, että piereskelkää koko tutkimuksen ajan niin paljon kuin kykenette. Eli kaasua vaan lekurin naamalle, heillä on muoviessut ja suojat ja he ovat jo kaiken nähneet. Sedatoituna tosin piereskely jää tekemättä, joten tähystyksen jälkeen mahassa on sankotolkulla ilmaa, jonka pois saaminen on ainakin itselleni ollut todella vaikeaa ja kesti viimeisellä kerralla lähes 12 tuntia. Itse en menisi kolonoskopiaan, ellei se ole todella välttämätöntä. Useimmiten se ikävä kyllä on, sillä kapselikameraa lukuun ottamatta suolta ei näe sisältä mitenkään.

    • liikaako

      Luin kokemuksianne,ja minua hirvittää.Pitäisi viedä 89v.vanha äitini kolonoskopiaan,mahtaneeko kestää sitä,,,

      • IIIIIIII

        Itselleni tehtiin kevyessä nukutuksessa eka gastroskopia ja heti perään kolonoskopia. SUOSITTELEN!! Ei mitään kipuja ja ainoa muistikuva ku anestesialääkäri pistää tippaa suoneen. Sitten sammuin. Herätyksen jälkeen makoilin tunnin lepohuoneessa ja lähdin saattajan kanssa kotiin. :)


      • ilmaaaaa
        IIIIIIII kirjoitti:

        Itselleni tehtiin kevyessä nukutuksessa eka gastroskopia ja heti perään kolonoskopia. SUOSITTELEN!! Ei mitään kipuja ja ainoa muistikuva ku anestesialääkäri pistää tippaa suoneen. Sitten sammuin. Herätyksen jälkeen makoilin tunnin lepohuoneessa ja lähdin saattajan kanssa kotiin. :)

        Mulle tehtiin vuosia sitten Suomessa kolonooskopia ja meinasin pyörtyä kipuun josta jäi kauheat pelot ettei enää ikinä. Nyt asun Israelissa ja tuli tilanne että jouduin uudestaan, sanoin etten mene sattuu liikaa, johon lähettävä lääkäri totesi ettet tiedä tutkimuksesta mitään, täällä se tehdään nukutuksessa!!!!! Valtava helpotus :) Tänään se tehtiin ja kaikki meni ok, nyt vaan pitää saada ilmat pois. Paras konsti näköjään on kieriä sängyssä kyljeltä kyljelle ja välillä ottaa oikeen antoisa nelinkontin asento. Tsemppiä kaikille,


    • Epätietoisena

      Mun äiti kävi kyseisessä tähystyksessä ja pelkäsi yli kaiken mennä sinne.Oli kuulemma sanonut lääkärille sen jälkeen että ei ikinä enää tule kyseiseen tähystykseen ja lääkäri sanonut että ei tarviikkaan enää tulla.Seuraavana päivänä näin äitiä vähän heikossa kunnossa ja ajattelin et kyllä se siitä paranee mutta miten kävikään rakas äitini menehtyi illalla en tiedä mihin.On nimittäin todella rankkaa elää epätietoisuudessa että mihin kuoli kaikenlaisia arvailuja on kyseistä tapahtumaakin kohtaan mutta ei voi tietää...tietoa saadaan vasta 1/2-1 vuoden päästä.

    • samajuttutäällä

      Olin tähystyksessä 22.9.Kivut den jälkeen niin pahat,että olin sänkypotilas 2 päivää.Koko elimistö kramppasi,en tuntenut onko pissahät.Maha edelleen kipeä.Kunto myös huonontunut ja huimaa
      En tiedä mitä tekisi.

    • minäkin2

      Elämäni ensimmäinen kolonoskopia 2 päivää sitten, tyhjennysjuoma meni alas ihan hyvin. Sain 2 litalginia ennen toimenpidettä, loistava lääkäri ja sair.hoitaja, kerran kovempi kipukramppi, mutta ei kestänyt kuin hetken. Turhaan pelkäsin.

    • Koliitti

      Luulin kolonoskopian olevan pelkkä picnic. En jännittänyt, olin lähinnä utelias. Elämäni kovin kipu. En ole synnyttänyt. Pään räjäyttävä migreeni ja oksettavat lamaannuttavat kuukautiskivut jäivät toiseksi. Mutkainen suoli ja erikoistuva lääkäri. Lopulta sain suoneen lääkityksen ja kokeneemman lääkärin avustamaan. Sattui aluksi silti, mutta sitten helpotti. Lääkitys ei mennyt mitenkään edes päähän, vaikka kuulema maksimi annettiin. Olin ihan skarppi. Ihan hyvät fiilikset kuitenkin kokonaisuudesta jäi. Ei kannata pelätä, jokainen on yksilö ja tutkimukset ainutkertaisia. Vaatikaa kuitenkin kipulääke, tai keskeyttäkää tutkimus, ketään ei kuulu "kiduttaa" turhan päiten.

    • Koliitti

      Edelliseen lisäisin, että ei mitään kipuja tyhjennyslitkun aikana tai tähystyksen jälkeen, vain suolen venyttämisen aikana tutkimuksen aikana. Heti kohta tähystyksen jälkeen menin kahvioon vetämään kunnon mässyt :) Ei myöskään mitään jälkioireita, vaikka vedin kotona rekkamiehen annokset jälkkärillä. Ps. olen pieni nainen.

    • Mikrok

      Minulla oli hirmukivulias, taju meinasi lähteä. Myöhemmin sain tietää että vatsani on täynnä kiinnikkeitä - suolen mutkat, kohtu ja rakko yhtenä myttynä. Ilmeisesti se teki operaatiosta niin tuskallisen. Vai voisiko suolen tulehdussairaus tehdä sen kivuliaaksi? Sellainenkin löytyi, mikroskooppinen koliitti, mutta sehän on vain pinnassa. Operaation suorittaneen lääkärin mukaan suolessa ei ole tuntoaistia!

    • EpäilenMinä

      On ollu sit kohtalaisen pitkä kolonoskopia-letku, jos se on muka vatsaan asti ylettynyt?! Et taitaa ne vatsavaivat nyt johtua jostain ihan muusta kun tuosta?

    • Vatsavaivainen

      Suolessa ei ole tuntoa (sama sanottu minulle), mut kipusi liittyy suolistosairauteesi. sen voin sanoa.
      Omaa kokemusta takana 13v.

    • kokenutkolli

      Mene osastolle, puolinukutus, heräämö, et muista mitään koko toimenpiteestä, joku hakee pois, vastaus tulee kirjeessä. No fear.

    • viimeviikollaolin

      Mulla sattui vain siinä kiinnikkeen kohdassa, joka tuli tähystyksessä tehdyssä kohtuleikkauksessa. Muuten oli ihan tuskaton. Kiinnikkeen kohdasta oli lääkärin vaikea päästä eteenpäin. Jos joudun uudestaan, otan mahtiannoksen buranaa etukäteen. Jos se vaikka jeesaisi.

    • Dshwlw

      Eipä siinä burana auta yhtään, se on joko puolinukutus tai kipulääkityksen saaminen toimenpiteen aikana.

    • ETNAINMINULLA

      Olen ollut kolonoskopiassa kaksi kertaa. Ensimmainen kerta ei sattunut oikeastaan lainkaan. (tais olla joku dosentti-tasoinen letkun toisessa paassa). Se kipu/tuntemusan on vaan venyttymiseen liittyvää, mutta suoliston-vatsavaivani ovat olleet samanlaisia kipuasteikoltaan jo parin vuoden ajan.. sanoinkin se lekurille ja hoitajalle, kun kysyi miten on, saattuuko.
      Toinen kerta oli erilainen: Jo itse tutkimus oli kinkkisempi (suoli bad bad uonossa kunnossa) ja tuota tuntemuspuolta oli jo aika lailla enemmin. Mutta: se ero tulikin vasta tutkimuksen jlkeen: aivan kamalat kivut suolistossa, selassa, nivelissa, kropassa. Pienta kuumetta nousi myös. Kipua kesti kaksi vuorokautta ! Enimmakseen olin ns. pois pelissta sangyssa tutkimuksen jalkeen. Ne paivat olin pois töista.

      Silti en pelkuroi, kun taas kolmas kutsu tulee. Vaivani ja kivut ovat arkea jo vuosia.

      By te way: gastroskopiassakin olen kynyt seitsemss kuukaudessa jo kadesti ja uusi aika jo varattu ensi kuulle. Et tallasista vaivoista on mulla kysymys. elpottaa kuulla, ettei ole ollut syöpa. Mul on tod huonolaatuisia muutoksia koko ruoansulatuskanava täynnä. Ikä 57.

      P.S. Nppimistöni ajoamassa, ei tule usein kaikkia kirjaimia , kuten tekstista uomaa ! :)

    • karmeakokemus

      kerran on tähystetty, ja toista kertaa en mene, sain kipulääkkeen suoneen ei mitään apua, ja se kova verenvuoto, kaksi päivää meni pytyllä istuissa, kun ottivat näyte paloja, ja oli marevan lääkitys, kaksi kertaa kotiuttivat ja eikun ambulanssilla takaisin veren vuodon takia.

      • Eikö Marevania tauotettu ennen tutkimusta - kuulostaa hoitovirheeltä...


      • Neiti57

        Aikaisemmin ei Marevania ole tauotettu. Nykyisin ohjessa maiitaan Marevanin tauotus. Itse olen ollut ns. "silta hoidossa" aina ennen tähystystoimenpidettä (ensimmäinen tähystys 12v sitten) Marevanin tauotus 2 päivää ennen toimenpidettä Klexane aamuin illoin tilalla. Klexane katkolla 24 tuntia ennen toimenpidettä, sen jälkeen Klexane Marevan kunnes ollaan hoitotasossa. Tällä yhdistelmällä minulla ei ole koepalojen oton jälkeen ollut lainkaan vuotoja.


    • Ei millään pahalla, mutta ko kokeen yhteydessä pitäisi yhden hoitajan käsin vatsaa painelemalla auttaa toimenpiteen suorittajaa (suolen mutkat ovat hankalia ). Ei kädestä kiinni pitelyllä ole kyllä mitään tekemistä em asian kanssa! Missä tutkimus tehtiin?
      Itselleni tehty tällä vuosituhannella kolme kertaa ja aina mennyt hyvin, kun henkilökunta on osannut asiansa. Esilääkkeen toki otin ja pierettihän tutkimuksen jälkeen tavallista enemmän, mutta jo tutkimushuoneessa sain päästellä enimmät kaasut pois...

      Olen pahoillani puolestasi - toivottavasti mitään ikävää ei löytynyt.

    • ei_enää_ikinä

      Ei auttanu kipulääkkeet. Järkyttävä kipu jo ensimmäisessä sikaanissa johon keskeytys. Hoitaja vaan hokee että älä huuda? Mikä on vaihtoehto, olisko pitäny laulaa?

    • huisaasta

      voi hirveä, odotan kutsua toimenpiteeseen ja esilääkitys on jo määrätty. Kertokaas tarkemmin, mitä ekaksi tapahtuu, sairaalavaatteet päälle vai housut kinttuun? pelottaa aikas tavalla

      • einiinhirveää

        Ikäviä nämä "kauhukertomukset", mutta riippuu ihan tekijöistä kuinka kivuliasta on tai ei. Itselleni tehty 3 kertaa ja ei mitenkään kauheasti toimenpide sattunut. Esilääkityskin auttaa poistamaan kivuntuntemusta.


    • kolonoskooppi

      Niin ne muissa maissa, sivistysvaltioissa tutkittava nukutetaan tällaisten tutkimusten ajaksi- toisin se on täällä ryssälän esikartanossa!
      muka hyvinvointivaltio- hah!

    • Kidutusko-tarkoitus

      Itse en menisi kolonoskopiaan ilman lievää huumausta lääkkein. Eihän sen toimenpiteen tarkoitus ole kidutus, vaan oireiden selvitys.

    • Paskanmöivät

      Pakko kai se on laittaa omia kokemuksia kun kerran muutkin. Itse kävin eilen, pelkäsin toimenpidettä puoli vuotta etukäteen jonka vuoksi kertaalleen peruin koko tähystysajan. Olen aivan varma että tuo toimenpiteestä aiheutuva kivun määrä on myös tähystäjästä kiinni. Itsellä tähystäjäksi osui väliaikaisesti eri paikkakunnalta työskentelemästä siirretty lääkäri joka ei ollut omien sanojensa mukaan tähystänyt ennen kyseisellä/samanlaisella laitteella jolla minulle se tehtiin. Ilmaa pumpattiin suolistoon sillä vauhdilla että tähystin pääsisi mahdollisimman nopeasti paksusuolen loppuosaan. Uskon että hitaampi tempoinen ilman pumppaus ja tähystimen työntäminen olisi ollut paljon tuskattomampaa kuin se että "vauhdilla maaliin ja ilmaa vitusti" - koska se itse letkun työntäminen itsessään ei tuntunut mielestäni mutka kohdissa edes kipeältä. Heti kun ilmaa imutettiin pois niin kivut helpottivat. Olen aivan varma että eri tähystäjä joka olisi tehnyt alku toimenpiteen hieman kärsivällisemmin olisi ollut paljon parempi vaihtoehto. Seuraavalla kerralla varaan ajan Virosta yksityiseltä nukutuksen kanssa.. Soitin eräs päivä Tallinnaan, hinta sielä 250€ (hinta sisältää erillisen lääkärikäynnin josta saa lähetteen)..

      • Paskanmöivät

        ..niin ja minullehan annettiin rauhoittavat ennakkoon kaikki mahdolliset kipulääkkeet toimenpiteen aikana. Tuskat olivat silti kohtuuttomat. Vituttaa


    • Zerro

      Itse kävin tänään kolonoskopiassa, 24v nainen. Otin vain kipulääkkeen, ja minulle osui hyvä työtiimi kun lääkärit ja hoitaja olivat todella ammattitaitoisia ja rauhallisia (ja hymyilivät!). En kummemmin jännittänyt, lähinnä mielenkiinnolla menin tutkimukseen. Tutkimuksen alkupuolella mutkakohtiin ajoittui isoimmat kivut kun ilmaa pumpattiin. En muutenkaan helposti huutamalla näytä kipua vaan lähinnä rupesin puuskuttamaan, lääkärit huomasivat ja kehottivat rentoutumaan.
      Tutkimuksen jälkeen join pillimehun ja söin piltin ja banaania, mutta ne eivät pysyneet sisällä, vaan kotimatkalla oksensin heti kun auto lähti liikkeelle. Oli muutaman tunnin ajan muutenkin huonoa ja heikkoa oloa. Ihmettelen että ilmaa ei jäänyt pahemmin suolistoon, tai ainakaan en ole piereskellyt muutamaan tuntiin eikä ole turvonnut olo.

      Jäi kyllä hyvä fiilis tutkimuksesta, ja tuo on ihan totta että on niin tapauskohtaista miltä tuntuu ja millainen lääkäri sattuu kohdalle. Myös oma asenne ja anatomia vaikuttavat, joten ei kannata etukäteen liikaa jännittää tai lukea kauhukertomuksia

    • poks_

      Suolen tähystyksen jälkeen täytyy seurata vointia ja lämpöä ainakin parin vuorokauden ajan. Jos kivut jatkuu ja mahd. pahenee, nousee kuume tai laskee epänormaalin alas, tai vatsanpeitteet kovettuu, niin se on lähdettävä lääkäriin heti, eikä viidentoista minuutin päästä. Yleensä suolen tähystys on harmiton, mutta joskus tutkija onnistuu rikkomaan suolen pinnan tai jopa puhkaisemaan suolen. Tästä ei ole kauaa aikaa, kun luin tapauksesta, jossa potilas kuoli sepsikseen suolentähystyksen jälkeen. Ruumiinavauksessa selvisi, että instrumentti oli puhkaissut suolen. Tässä tapauksessa hengenlähdön arveltiin johtuvan viivyttelystä ja tiedonpuutteesta. Myös lääkäriltä edellytetään asiantuntemusta tässä riskissä.

      • palstanpölhönjutut

        Höpön höpön sun jutuillesi. Ammattitaitoiset lääkärit niitä tähystyksiä tekee, eivätkä puhko kenenkään suolia. Tähystys ei nosta kuumetta eikä koveta vatsanpeitteitä..


      • Anonyymi
        palstanpölhönjutut kirjoitti:

        Höpön höpön sun jutuillesi. Ammattitaitoiset lääkärit niitä tähystyksiä tekee, eivätkä puhko kenenkään suolia. Tähystys ei nosta kuumetta eikä koveta vatsanpeitteitä..

        Olen 59 v nainen.Kävin tänään ensimmäisen kerran kolonoskopiassa ihan kunnallisella. Jännitin kovasti ja varma olin että syöpä sieltä löytyy. Henkilökunta oli ihan mahtava. Tarkoin selostivat mitä tehdään. Alku ei ollut paha, sitten se suolen vasen ylä mutka oli kivuliaampi, mutta hoitaja paineli koko ajan tosi hienosti ja kyseli että kestätkö. Ja kyllä kestin. Se kivuliain osuus ei montaa minuuttia kestänyt. Kaiken kaikkiaan positiivisen puolelle jäi, ja sitä syöpääkään ei löytynyt niin vielä parempi. Hyvin yksilöllisiä ovat kivut. Etukäteen ei kannata hirveästi jännittää. Niin ja mitään lääkitystä ei ollut. Se olisi tuolla pitänyt pyytää jo etukäteen.


      • Anonyymi
        palstanpölhönjutut kirjoitti:

        Höpön höpön sun jutuillesi. Ammattitaitoiset lääkärit niitä tähystyksiä tekee, eivätkä puhko kenenkään suolia. Tähystys ei nosta kuumetta eikä koveta vatsanpeitteitä..

        Vaan minultapa puhkaisi suolen 3 viikkoa sitten. voi helevetti sentään. Olipa reissu.


    • Anonyymi

      Niin kävin kolonoskopiassa viime marraskuussa.Ilman puhaltaminen sinne peräsuoleen ja vatsaan sitten sattuu eniten mutta joistain suolenmutkista sairaanhoitaja painaa sitten tietystä kohtaa niin laite taittuvine putkineen tai oikeastaan letkuineen kulkee sitten eteenpäin eikä ala jumittamaan mutta niin tai näin mutta kyl se ilmansyöttö sinne suoleen ja vatsaan tekee sen tutkimus hetken kivuliaaksi mutta kyl sen kestää kun puree hammasta.Onhan siinä sitten onnellinen kun se tutkiumus on tehty niin saa ne pienet kivut unohtamaan.
      Gastroskopiassa joka tehdään taas yläkautta ja toisella kertaa kun se siis tehtiin. Niin minulla tuli ikävä kyllä se tukehtumis refleksi siinä yhdessä kohtaa kun laite aika alkuvaihetta lähtee menemään ilm mutkia ja se oli aika pelottava hetki että kuulee vaan sen kun sauraanhoitaja huutaa täysillä että "hengitä,hengitå !!mahtuu hengittämään kyllä" niin se refleksi onneksi laukesi siinä suht pian ja pystyi taas hengittämäänkin mutta se yksi hetki oli kyl siinä aika vaikea niinkuin henkisesti ennenkuin refleksi laukesi ja pystyi taas hengittämään.Ettå pieni pelko jäi tuon refleksi hetken takia gastroskopiaa kohtaan.Gastroskopiassa kannattaa ottaa se puuduttava suihke ainakin siihen alun lähtökohtaaan eli suun kitalakipohjaan muuten ei se homma pääse edes alkuun minulla ainakin niin pieni suu että ei pelittänyt ollenkaan homma ennenkuin sain sen puudutussuihkeen..sinne suun takaosaan..Mielenkiintoista että muissa maissa tehdään esim kolonoskopia nukutettuna?mitä täällä nyt lukenut sitten siitä asiasta tietoa..Hmm niin onhan nukutuksessakin aina toisaalta pieniä riskejä olemassa mutta en tunne niitäkään kovin hyvin että puolensa ja puolensa asioissa...Mutta etukäteen ei periaatteessa kannattaisi kyllä pelätä noita kun onhan mahdollista että kaikilla ei tule esim gastroskopian tukentumiskohta elämystä siis laisinkaan eikä ollenkaan..Niinkin se voi ihan mennä..Ja joillakin se ilmanpuhaltaminen suoleen ja vatsaan kolonoskopiassa ei satukaan..Että miksi sitten etukäteen jännittämään jos vaikkapa kuuluu juuri noihin mainittuihin onnekkaisiin!!

    • Anonyymi

      Olen käynyt kahdesti kolonoskopiassa ja yhdesti sigmasuolentähystyksessä. Ensimmäinen kerta kolonoskopiassa oli todella traumaattinen. Minua varoitettiin, että toimenpide voi olla hyvin tuskallinen, mutta en osannut lainkaan pelätä kuinka tuskallinen. Uskon, että siihen oli syynä lääkäri, joka ei ollut tippaakaan empaattinen, eikä kertonut minulle koskaan esilääkityksen mahdollisuudesta, sekä se, että koko paksusuoleni oli tulehtunut. Sain siis diagnoosin haavainen paksusuolentulehdus, joka on krooninen tulehduksellinen suolistosairaus. Suoli vuoti verta ja märkää koko mitaltaan. Edeltävä tyhjennys oli myös todella todella paha. Phosporal-nimisen litkun juominen oli etovaa, enkä siedä pahoinvointia hyvin. Minulla oli lähteä taju monta kertaa pytyllä, hikosin ja oksetti ja tuskat oli kovat. Itse sairaus tekee hyvinkin kipeää ja tyhjennys sairaalle suolelle oli kova rasitus. Tyhjennys teki todella heikoksi. Tähystyksen jälkeen juoksin pytylle, mutta en ehtinyt ajoissa kun veriläjä valui lattialle. Ilmeisesti ainakin koepalojen otosta seurasi sen verran runsasta vuotoa, enkä epäile etteikö lääkärin runnominen tähystimelläkin olisi tehnyt hauraassa suolessani tuhojaan. Vessassa itkin kivusta ja järkytyksestä. Sen jälkeen sanoin lääkärille, että en kyllä halua enää koskaan kokea tuota ja siihen lääkäri tokaisi ilman mitään lohdutteluja, että sinä kyllä joudut vielä elämässäsi tuohon kymmeniä kertoja. Olin 19-vuotias ja tähystys tehtiin Kajaanin keskussairaalassa.
      Pelkäsin uutta tyhjennystä ja tähystystä vuosia, enkä kyennyt niitä suorittamaan ennen kuin vasta n.8 vuoden kuluttua. Silloin minulle tehtiin vain sigmasuolentähystys ja sairauteni tila oli paljon lievempi. Käytin eri tyhjennysainetta, Picoprepiä, jota tarvitsi juoda yhteensä vain 3dl ja tähystys tehtiin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Kutsukirjeessä kerrottiin esilääkityksen mahdollisuudesta (johon en sitten jostain syystä päätynyt, en kai uskaltanut soittaa ja pyytää sitä) ja paikan päällä oli todella ihana hoitaja ja miellyttävä lääkäri. Molemmat saivat oloni turvalliseksi ja itse toimenpide oli ohi viidessä minuutissa. Olin äärimmäisen helpottunut ja samaan aikaan hyvin vihainen ensimmäisestä kokemuksestani. Sen verran inhimillisempää oli kohtelu Kuopiossa. Vain tyhjennys oli taas rankka, mutta ei silti niin rankka kuin ensimmäisellä kerralla. Minulle nousi muutamaksi tunniksi kuume ja osa tyhjennysaineesta ei pysynyt sisällä, mutta onneksi suoli tyhjeni siitä huolimatta ihan hyvin.
      Tänään, 5 vuotta myöhemmin, kävin kolonoskopiassa Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Käytin taas tyhjennykseen Picoprepiä ja sairauteni on nytkin suunnilleen yhtä rauhallinen kuin Kuopiossakin. Pahoinvointi oli taas voimakasta ja taas oksensin ja heikotti vietävästi. Rankkaa oli, mutta ei nyt sentään traumaattista. Sairaalassa minua odotti peräti kaksi todella ihanaa hoitajaa ja ihana lääkäri. He sanoivat, että voivat laittaa vaikka kesken tähystyksen kanyylin ja antaa lääkettä suoneen, jos homma käy liian tuskalliseksi. Koko ajan pidettiin huoli, ettei minuun vain satu hirveästi ja että minne sattuu ja hoitajat ensin painoivat vatsaani helpottavasti ja sitten opin tekemään sen itse. Lääkäri myös osasi laittaa ilmaa suoleen minimaalisen vähän ja hän myös imi lopuksi pois kaiken minkä sai. Hetkittäin oli kyllä voimakasta kipua, mutta se ei kestänyt kertaakaan liian pitkään. En kokenut tutkimuksessa pahoinvointia, toisin kuin ensimmäisellä kerralla, jolloin tuntui, että kuolen.. Homma kesti ehkä vartin. Sitten minulle annettiin pillimehu ja kerrottiin, että ensi kerralla voin pyytää tyhjennysaineiden kaveriksi pahoinvointilääkettä helpottamaan tyhjennystä. Minulle myös sanottiin, että ens kerralla otat sitten kaikki esilääkkeet vaan, niin menee koko tähy kuin tanssien, vaikka pärjäsin ilman ihan hyvin. XD Hämmästyin, miten vähän tarvitsi ilmaa päästää jälkikäteen. Sitä tullut itse tähystyksen yhteydessä paljoa ja sen jälkeen pukuhuonevessassa kävin kerran mahallani ja kaikki loput tulivat sillä ulos. Aiemmin on ollut vähintään vuorokausi vielä tuskallisen paljon ilmaa sisuksissa. Nyt tuntuu muuten vain jotenkin hellältä sisuskalut, mutta sekin on helpottamaan päin.
      Tuli pitkä ja aika perinpohjainen teksti, mutta ehkä se auttaa jota kuta valmistautumaan koitokseen tai ehkä se antaa vähän vertaistukea.
      Suosittelen, että jos menette tähystykseen, niin ennen kuin annatte lääkärin tehdä mitään, istutte ja kerrotte pelkonne ja toiveenne jos henkilökunta ei vaikuta kovin inhimilliseltä. Ja jos olette kovin kipuherkkiä tai taipuvaisia paniikkiin, niin otatte sen esilääkityksen tai vaaditte sitä, jos ei automaattisesti tarjota. Tuon homman ei todellakaan pitäisi nykypäivänä olla niin epäinhimillistä kuin meille joillekin on ollut. Ja jos teillä on valmiiksi kipuja suolistossa, niin silloinkin se kipulääke. Ja hoitohenkilökunnalle kannattaa antaa palautetta. Sen verran tuossa on tärkeää, että he ovat empaattisia.

    • Anonyymi

      Itselläni kivulias. Otan heti toimenpiteen jälkeen Panadolin, niin kolmessa tunnissa voi jo vähän hymyilläkin.

    • Anonyymi

      Kävin kolonoskopiassa yli 10 v. sitten Tampereella Hatanpäällä, erikoispoliklinikalla. Se oli kamala kokemus, siitä jäi kova pelkotila. Lääkäri ja kaksi hoitajaa oli, mutta ei mitään vatsan hieromista tms. kukaan tehnyt. Sain jotain esilääkitystäkin, ja kipulääkettä kai myös, mutta kipu oli valtava ja huusin täysillä, mutta lääkäri vaan jatkoi toimitusta kunnes minulta meni taju. Herätessäni sain kovan moiteryöpyn lääkäriltä ja hoitajilta, että " ei päästy edes kunnolla alkuun, vasta peräsuolen mutkassa oltiin kun jo huutaa", ikään kuin olisin turhasta huutanut ja menettänyt kivusta tajuntani! Todellakaan ei mitään myötätuntoa heiltä herunut.

      Kaiken lisäksi lääkäri oli kirjoittanut epikriisiini, että saatiin tutkittua sigmasuoli kuten oli tarkoituskin, ei mitään epäonnistumisesta ja kivusta! Minulta meni täysin luottamus lääkäreihin ja hoitajiin tämän yrityksen ja valehtelun takia. Ajatteleekohan ko. henkilöt koskaan mitä seurauksia tällaisella toiminnalla voi olla? Minullahan olisi voinut olla esim. kasvain ja tullut esille myöhemmin, ja luulisi jonkinlainen vastuu lääkärillä ja hoitajillakin olevan? Saavatko he pelata tällä tavoin ihmisten terveyden ja sairauksien kanssa? Luulisi alkavan vaivata ainakin mieltä, kun ei omaatuntoa monella enää nykyään olekaan, sellaista joka ilmoittaisi mikä on oikein ja mikä väärin.

    • Anonyymi

      Outoa lukea noin monista tuskallisista kolonoskopioista. Itselleni tehty kaksi kertaa kolonoskopia sairaalaympäristössä. Ei esilääkitystä, ei merkittäviä kipuja. Paljon henkilökuntaa hääri ympärillä. Toisella kertaa laitteet reistailivat ja tutkimus kesti kauan, mutta kivuista ei siltikään voi puhua.
      Toisella kerralla tutkimuksen jälkeen tarjottiin voileipäateria. Hyvin maittoi. Pukeuduttuani ja syötyäni meni kevyin mielin bussilla kotiin. Ei mitään jälkivaivoja.

      Koko projektin kurjin vaihe oli ennen kolonoskopiaa viikon mittainen ruokavalio ja lopuksi vatsan tyhjennys. Mutta siis itse tutkimus on molemmilla kerroilla ollut kivuton tai lähes kivuton. Uskoisin, että näin se menee useimmilla.

    • Anonyymi

      Mie nauroin, itselle tosi helppo kokemus. Mieslääkäri teki ja nainen ol vieressä😊 Juteltii niitä näitä ihan normaalisti ja kyselin kaikkee. Se tyhjennysaine hyi stana🤢🤮 Sanoin et kipu ol 0-10 ni 3 mut lopult ei kyl ollu edes sitä. Kai se rentoutti ku nii huiput lääkärit et mie nauroin ja itte pitelin kevyesti käsiä vatsan päällä😊

    • Anonyymi

      Kyllähän kivun lievitystä pitää olla saatavilla niissä toimenpiteissä, joissa sitä tarvitaan. Eihän hammaslääkärikään poraa ilman puudutusta. Ja kolonoskopiaan on tarjolla runsaasti kipua lievittäviä lääkkeitä.

    • Anonyymi

      Kävin toissapäivänä kolonskopiassa ja sain esilääkityksen 45min ennen toimenpidettä
      Diapamin ja jotain lihaksia rentouttavaa. Joka tapauksessa se oli kivulias kokemus
      lääkäri oli ammattitaitoinen ja hoitaja empaattinen. Lääkäri kertoi koko ajan mitä
      tekee ja kertoi että suolistoni on tavallista mutkikkaampi ja mutkissa se kipu oli kova.
      Kun asento muutettiin vatsalleen ja tyyny vatsan alle se auttoi. Operaatio kesti tunnin
      jonka aikana lääkäri poist 6 polyyppia 2 vähän isompaa ja nel ähetettiin patologille
      tutkittavaksi. Vatsa ei ole vielä toiminut Vi-Siblinä olen käyttänyt ehkä se vaikuttaa
      muutaman päivän kuluttua. Verta tuli tänään aika paljon peräsuolesta, joka saattaa
      johtua polyyppien poistosta. Hieman huolestuin ja laitoin viestiä yksikköön missä
      toimenpide tehtiin niin sanoivat että lääkäri soittaa minulle joka tapauksessa myöhemmi
      joten ei tarvitse olla pelloissaan. Ensi kerralla pyydänvahvemman lääkityksen tai nukutuksen.

    • Anonyymi

      Kävin kolonoskopiassa ja sinne mennessä toivoin, että olen se onnekas, kenellä toimenpide ei satu, mutta olin väärässä. Alku meni ihan hyvin, ajattelin, että eihän se olekaan niin paha, mutta en tiennyt, että pahin on vasta edessä. Mitä pidemmälle letku meni sitä kivuliaampi oli, sattui niin paljon, että teki mieli huutaa kovaa, rupesi oksettamaan ja toivoin, että tämä kaikki olisi jo ohi. Kyllä sen kaiken kesti jotenkin ilman kipulääkitystä, mutta jos pitäisi mennä uudestaan niin toivoisin ehkä sittenkin nukutusta.

    • Anonyymi

      Olin kolonoskopiassa 7.11. Suonensisäisesti kipulääkettä ja rauhoittava lääkitys. Ei mitään kipua !!

    • Anonyymi

      Itse oli juuri em. tutkimuksessa Helsingissä ja olin yllättynyt miten hyvin kaikki meni. Tutkimus kesti n 40 min johon kuului myös polyypin poisto ja näyte jonka ottaminen ei tuntunut miltään sekä en havainnut itse tähystimen viemistä eteen päin suolistoon. Ilma jota lasketaan suolistoon tuntui pari kertaa hieman epämiellyttävältä, mutta en voisi sanoa että oli mitenkään kamalaa. Tosin ymmärrän, että toisilla voi olla vaikeampaa. Itse ajattelen näin, että koko toimenpide on pitkälti asennoitumis kysymys miten koko prosessiin suhtautuu lukien mukaan suoliston tyhjennyksen.

    • Anonyymi

      10 vuotta sitten kolonoskopia. Ei koskaan enää. Mielettömät kivut, Pahemmat kuin synnytyksessä. Eivät antaneet kipulääkettä, Huusin ja itkin. Ei armoa. Se lääkäri oli sadisti, Työnsi vaan ilmaa hullun lailla. Hoitaja ei sen parempi. Hiki valui ja olin lähellä pyörtymistä, Kamalaa.

    • Anonyymi

      Olen tehnyt tämän homman kaksi kertaa elämässäni, kun olin siinä 40 iässä niin se oli ihan kivuton juttu ei ottanut kipeää yhtään , mutta kun sama tehtiin yli kuusikymppisenä
      niin oli kivulias , molemmista kerroista eri tuntemus

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin kolonoskopia jokin aika sitten. Kun yleensä siedän kipua aika hyvin, ajattelin etten tarvitse lääkityksiä. Mitään ei ole aiemin työnnetty suoleeni, joten operaatio tuntui oudolta alusta lähtien. Sitten alkoi kaasum pumppaus suoleen ja kamera perässä. Aloin ymmärtämään mitä Iivana Julman uhreista tuntui, tämän pystyttäessä heitä suolesta seivästettynä valtansa merkiksi. En pysynyt yrityksistä huolimatta aloillani ja pieni hento hoitaja päälläni ei hillinnyt menoani.
      Lopulta operaatio loppui, kuvausvaijerin pituus ei riittänyt suoleni läpi. "Kahvaa myöten" olivat lääkärin mukaan sisälläni, mutta mutkainen suoleni oli liian pitkä. Pyytelin anteeksikäyyttämääni kieltä, johon sekä lääkäri että hoitaja yhteen ääneen totesivat, että "eihän tuo mitään, ethän edes lyönyt tai potkinut heitä"

      Nyt on sitten edessä loppupätkän tietokonetomografia, mutta kaasulla suoli täytetään ennen sitäkin.

    • Anonyymi

      Kaksi on ollut, muutaman viikon välein. Ei lääkitystä. Kivun aiheuttaa hiilidioksidi, jolla mutkia suoristetaan. Kumpikaan ei ollut ylivoimainen, kun säilytti maltin ja päästi pieruja silloin, kun vatsa oikein kiristyi.

      Toisessa otettiin paljon koepaloja. Sen jälkeen alavatsa on tuntunut todella aralta jo kahden viikon ajan yhdestä tietystä kohdasta. Kun mitään kuumetta ei noussut, en ole siitä alkanut kysellä. Hiukan se ihmetyttää. Olisiko kuitenkin pieni tulehdus jemmassa?

      Kolmas tähystys on tulossa, ja siihen liittyy toimenpiteenä pienen kasvannaisen poisto. En tiedä, josko siihen saisi jo lääkitystä vai meneekö luomuna. Mainitsen siellä alavatsakivuista.

      Sen jälkeen tulee vielä leikkaus ja iso syöpäkasvain ja enin osa paksusuolta viedään. Voihan se olla, että kasvannainen tykkäsi kyttyrää koepaloista ja juilii suolessa.

      Ammattitaitoisen väen kanssa olen kuitenkin asioinut.

    • Anonyymi

      Olen käynyt kai 10 kertaa 40v ja nyt viimeinen 78v.
      Koskaan ei mitään kipuja, eikä tullut pelkoja.
      Vaimo kertoi että loppuosassa hieman kipuja, syy kun hänellä on ollut useita leikkauksia, peräsuolen seudulla.

      Nykyään on vain kallis, kun tyhjennys sairaalassa. 2 vrk maksut. Oli myös tylsää olla siellä vielä toimenpiteen jälkeen 3 tuntia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe