Miten saadaan kyseisen moottorin jäähdytysvedet n. 5,5 litraa poistettua kokonaan? Olen
avannut pultin vesipumpun vierestä ja vettä on tullut ulos vain noin 2-3 litraa. Onko veden
poistoa varten joku muu poistotuppa tai venttiili kyseisessä moottorissa? Kun jäähdytys-systeemi täytetään uudelleen onko jossakin ilmausruuvi tai ventti vai tapahtuuko ilmaus
paisuntasäiliön kautta?
Volvo penta D 2003T jäähdytysveden vaihto?
5
664
Vastaukset
- Volvoilija 2003T
Itselläni sama kone. Minä olen saanut jäähdytysvedet ulos lämmönvaihtimen alapuolella olevan mutterin tmv. kautta. Paisuntasäiliön korkki pitää avata, jotta neste tulee kokonaan.
Ilmausruuvi löytyy koneen ylimmästä kohtaa, turbon etupuolelta. - Btsau
Mikäs vesi se kiertää siellä nk. lämmityslaitteessa? Sehän on kaikkein alimpana ja siellä rakenteiden takana. Siihen ei muuten taida päästä käsiksi rakenteita rikkomatta?
- Bella 7000vj
Ongelma ratkennut! Vedenpoistoroppu löytyi sisätilan puolelta lohkon alaosasta. Oli "piilossa" paisuntasäiliöstä vesipumpulle tulevan paksun kumiletkun takana.
Roppuun letku ja ruuvi auki ja siitä tuli ulos noin 4 litraa. Loput paisuntasäiliön suunnasta tulevasta vedestä piti ottaa ulos avaamalla vesipumpun etupuolella oleva tulppa. "Lämityslaitteen" meno ja tuloletkut avasin myös, mutta sieltä tuli ulos vain noin pari desilitraa vettä. Zn-anodia en löytänyt ohjekirjan osoittamasta paikasta, joten sen kunto jäi tarkistematta. Lieneekö sellaista tässä jäähdytyssysteemissä vaikka ohjekirjan kuvassa sellainen näyttäsi olevan ja Jokokonekkin sellaista myy? Jäähdytysjärjestelmähän näyttää tässä moottorissa olevan samanlainen kuin autoissa ja eihän niissäkään tarvita Zn-anodia, koska korroosion estää lisäaineet glygolissa.- volvoilija 2003t
Juuri tuota proppua tarkoitin. Ei ole sinkkiä tässä koneessa. Manuaali taitaa koskea muitakin 2000-sarjan koneita, joista sinkki löytyy.
- volvoilija 2003t
volvoilija 2003t kirjoitti:
Juuri tuota proppua tarkoitin. Ei ole sinkkiä tässä koneessa. Manuaali taitaa koskea muitakin 2000-sarjan koneita, joista sinkki löytyy.
ja lisäyksenä vielä, että sinkkianodit ovat jäähdytyksen merivesipuolella silloin kun niitä käytetään. Tämä on se ero autopuoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt414608Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532474Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391014Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161995- 113858
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70834Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh58831- 137785
- 48770
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48716