AGM-akun ylilataus?

Mikä syynä?

Minulla on kaksi 220 Ah:n AGM-akkua, jotka eivät ole aktiivisessa käytössä. Lataan ne puolen vuoden välein täyteen.

Nyt viimeksi ladatessani latausvirta oli aluksi tavanomainen 15 A ja laski odotetusti 4,5 A:iin. Muuta jostakin syystä virta ei pienentynyt edelleen, vaan alkoikin hiljakseen nousta. Keskeytin latauksen, kun virta alkoi olla 6 A:ssa. Aikaa oli mennyt kolmisen tuntia, kun vanhan kokemuksen perusteella olin odottanut reilun tunnin latausta. Latauksen loputtua laitoin korvan akkua vasten ja kuulin siitä vähän aikaa pientä satunnaista ääntelyä (kuplimista?, ei pihinää). Akku oli kuitenkin yhtä viileän tuntuinen kuin vastaava, vielä lataamaton akku.

Sitten latasin toisen akun ja se käyttäytyi odotuksen mukaisesti. Lataus päättyi automaattisesti virran tiputtua 3,5 ampeeriin ajan ollessa reilu tunti.

Tähän asti akut ovat käyttäytyneet latauksissa hyvin identtisesti. Minkähän takia tuo ensimmäinen lataus meni nyt pieleen? Ilmeisesti tuli sitten yliladattua. Tietääkseni AGM-akut sietävät aika hyvin kaasuuntumista ja mekanismi pyrkii palauttamaan veden takaisin.

8

2678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wdsdsddsdsd

      Sinun pitäisi mitata jännite lataksen aikana, niin sitten voisi jotain päätellä.

      • Mikä syynä?

        Latauksen loppuvaiheessa ongelma-akun jännite oli laturin mukaan 14,6 V ja yleismittari näytti 14,75 V.

        Akun valmistajan tiedoissa normaalilatauksessa jännite on 14.2-14.6 V ja pikalatauksessa 14.6-14.9 V. Esimerkkilatauskaaviossa on käytetty vakiojännitettä 14.8 V.


    • metsäveli

      Akku on vain tullut ikänsä loppuun.
      Nopeasti noussut latausjännite kertoo tämän.
      Joskus auttaa että purat sen huonon akun latauksen
      vaikkapa puoliväliin ja sitten uusintalataus.
      Kun latausvirta on kertomasi mukaan alkanut uudelleen nousta latauksen loppuvaiheessa, niin on pieni mahdollisuus että pystyt akun vielä elvyttämään
      paremmaksi.
      Lyijyakkua tulisi välillä purkaa kohtuullisesti ja ladata sitten tauolle.
      Ei oikein riitä että turautat valmiiksi täyteen akkuun hieman lisävirtaa.

      Selitys tälle on se että lyijysulfaatti kiteet kasvavat hiljalleen omia
      aikojaan ja lopulta ovat siksi kookkaita että lyhyt lataus ei ehdi niitä
      pienentää taikka muuttaa lyijyksi taikka lyijyoksidiksi.
      Pitää siis akkua purkamalla hankkia lisää lataustunteja, jolloin voi
      toivoa että kemiallinen muutos pois lyijysulfaatista ehtii tapahtua.

      Tämä on tärkeää AGM akkujen kanssa kun niiden ei saa antaa "kiehua".

      • Mikä syynä?

        Näitä akkuja ei ole koko elinkaarensa aikana vajuutettu kuin toisinaan kymmenkunta prosenttia maksimissaan. Eli ei ainakaan liiasta käytöstä johtuvaa loppuun kulumista. Netistä olen lukenut useita ohjeita AGM-akkujen varastoinnista ja kaikissa on vain korostettu täytenä pitämistä ja ylläpitolataus jopa neljästi vuodessa. Osittaista purkamista ei ole neuvottu missään. Lisäksi olen ymmärtänyt kiteiden kasvun liittyvän vain vajaaseen lataukseen. Lataus tapahtuu kolmivaiheisella laturilla, jossa alun jälkeen käytetään vakiojännitettä, jolloin virran pitäisi lähestyä nollaa akun täyttyessä. Nyt vuorokausi latauksen jälkeen lepojännite ongelmallisella akulla on 13,02 V ja toisella 12,92 v.


    • metsäveli

      Hyvät ohjeet sinulla on ja niiden mukaan pitäisi akkujen
      pelittää.
      Parhaiten akut säilyvät jos on käytössä laturi joka lataa hyvin
      pienellä virralla ja pitää akun jatkuvasti täysin ladattuna.
      Taikka on kytketty aurinkojärjestelmään.

      Tämä siis AGM akuilla jotka purkautuvat itsekseen 1-3 % kuukaudessa.
      Eli jos vain kahdesti vuodessa lataa, niin akusta 10 -20 %
      on pahimmillaan vajaasti ladattuna ja siis sulfatisoituu.
      Tuo latauksen kesto näyttää aivan normaalilta.
      Selvyyden saa kun purkaa akkuja jolloin huonoimman akun
      purkausjännite laskee nopeammin.
      Ampeerejakin pitäisi seurata koska jos vaikka purat invertterin
      kautta, niin sehän tempoo ampeereja aina vaan enemmän kun akun
      jännite laskee.

      Kun kerroin että pitäisi välillä vähän purkaakin ja ladata sitten
      pitempään, niin tämä korvaa jatkuvasti latauksessa pitävää laitetta.
      Lyhyt muutaman tunnin aika minkä akku on purkamisen takia vajaassa
      latauksessa ei ehdi suuria lyijysulfaattikitetä muodostaa.
      Eli teoria on että käytössä kiteet pysyvät pieninä joskin akku
      muuten rasittuu enemmän.

      Ja nythän oli kyse huonon akun elvytysmenetelmästä joka saattaa
      onnistua taikka sitten ei.
      Eli epäilin että akku on hieman ehtinyt purkautua latausten välillä,
      ja levyjen pinta on peittynyt lyijysulfaatilla, joka vaatisi
      hieman pitempää pienellä virralla latausta.
      Lyijyakut ovat ongelmallisia jos ne eivät ole jatkuvasti vaikkapa
      lataussäätimen kanssa kytkettynä aurinkopaneeliin.
      Akut menee piloille nopeammin kuin aurinkosysteemeissä käytettynä.

      • Mikä syynä?

        Näytät olevan oikeassa vastoin netistä löytämiäni ohjeita. Kysyin asiaa suoraan näiden akkujen valmistajalta. He suosittelevat akkujen purkamista (jopa 50 %) ja latausta täyteen 2-3 kertaa vuodessa. Siispä siirryn nyt tällaiseen käytäntöön.


    • outoja akkuja

      mitä sillä varauskyvyllä on merkitystä jos akkua ei voi purkaa siihen mitä luvataan ?

      omituisia akkuja sellaiset.

      tavallinen lyijyakku voidaan huoletta startata tai käyttää tyhjäksi ja taas ladatessa se on täysi ja kykenevä uuteen purkuun kylttinsä mukaan.

      mulla on nytkin traktorissa liki kymmenen vuotta vanha akku joka oli mennyt ihan nollille seisoessaan aikansa ajamatta.
      kun lataan sen, se on taas käyttökunnossa lopun kesää.

      • höpöjä

        Höpöhöpö joka kerta kun akku päästetään tyhjäksi niin sen kapasiteetista häipyy jokin prosentti ja se on aiempaa huonompi, toki kerrastaparista ei välttämättä mitään dramaattista vielä tapahdu, mutta heikkeneminen on vääjäämätöntä ja todettavissa mittaamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe