Minulla on kaksi 220 Ah:n AGM-akkua, jotka eivät ole aktiivisessa käytössä. Lataan ne puolen vuoden välein täyteen.
Nyt viimeksi ladatessani latausvirta oli aluksi tavanomainen 15 A ja laski odotetusti 4,5 A:iin. Muuta jostakin syystä virta ei pienentynyt edelleen, vaan alkoikin hiljakseen nousta. Keskeytin latauksen, kun virta alkoi olla 6 A:ssa. Aikaa oli mennyt kolmisen tuntia, kun vanhan kokemuksen perusteella olin odottanut reilun tunnin latausta. Latauksen loputtua laitoin korvan akkua vasten ja kuulin siitä vähän aikaa pientä satunnaista ääntelyä (kuplimista?, ei pihinää). Akku oli kuitenkin yhtä viileän tuntuinen kuin vastaava, vielä lataamaton akku.
Sitten latasin toisen akun ja se käyttäytyi odotuksen mukaisesti. Lataus päättyi automaattisesti virran tiputtua 3,5 ampeeriin ajan ollessa reilu tunti.
Tähän asti akut ovat käyttäytyneet latauksissa hyvin identtisesti. Minkähän takia tuo ensimmäinen lataus meni nyt pieleen? Ilmeisesti tuli sitten yliladattua. Tietääkseni AGM-akut sietävät aika hyvin kaasuuntumista ja mekanismi pyrkii palauttamaan veden takaisin.
AGM-akun ylilataus?
8
2678
Vastaukset
- wdsdsddsdsd
Sinun pitäisi mitata jännite lataksen aikana, niin sitten voisi jotain päätellä.
- Mikä syynä?
Latauksen loppuvaiheessa ongelma-akun jännite oli laturin mukaan 14,6 V ja yleismittari näytti 14,75 V.
Akun valmistajan tiedoissa normaalilatauksessa jännite on 14.2-14.6 V ja pikalatauksessa 14.6-14.9 V. Esimerkkilatauskaaviossa on käytetty vakiojännitettä 14.8 V.
- metsäveli
Akku on vain tullut ikänsä loppuun.
Nopeasti noussut latausjännite kertoo tämän.
Joskus auttaa että purat sen huonon akun latauksen
vaikkapa puoliväliin ja sitten uusintalataus.
Kun latausvirta on kertomasi mukaan alkanut uudelleen nousta latauksen loppuvaiheessa, niin on pieni mahdollisuus että pystyt akun vielä elvyttämään
paremmaksi.
Lyijyakkua tulisi välillä purkaa kohtuullisesti ja ladata sitten tauolle.
Ei oikein riitä että turautat valmiiksi täyteen akkuun hieman lisävirtaa.
Selitys tälle on se että lyijysulfaatti kiteet kasvavat hiljalleen omia
aikojaan ja lopulta ovat siksi kookkaita että lyhyt lataus ei ehdi niitä
pienentää taikka muuttaa lyijyksi taikka lyijyoksidiksi.
Pitää siis akkua purkamalla hankkia lisää lataustunteja, jolloin voi
toivoa että kemiallinen muutos pois lyijysulfaatista ehtii tapahtua.
Tämä on tärkeää AGM akkujen kanssa kun niiden ei saa antaa "kiehua".- Mikä syynä?
Näitä akkuja ei ole koko elinkaarensa aikana vajuutettu kuin toisinaan kymmenkunta prosenttia maksimissaan. Eli ei ainakaan liiasta käytöstä johtuvaa loppuun kulumista. Netistä olen lukenut useita ohjeita AGM-akkujen varastoinnista ja kaikissa on vain korostettu täytenä pitämistä ja ylläpitolataus jopa neljästi vuodessa. Osittaista purkamista ei ole neuvottu missään. Lisäksi olen ymmärtänyt kiteiden kasvun liittyvän vain vajaaseen lataukseen. Lataus tapahtuu kolmivaiheisella laturilla, jossa alun jälkeen käytetään vakiojännitettä, jolloin virran pitäisi lähestyä nollaa akun täyttyessä. Nyt vuorokausi latauksen jälkeen lepojännite ongelmallisella akulla on 13,02 V ja toisella 12,92 v.
- metsäveli
Hyvät ohjeet sinulla on ja niiden mukaan pitäisi akkujen
pelittää.
Parhaiten akut säilyvät jos on käytössä laturi joka lataa hyvin
pienellä virralla ja pitää akun jatkuvasti täysin ladattuna.
Taikka on kytketty aurinkojärjestelmään.
Tämä siis AGM akuilla jotka purkautuvat itsekseen 1-3 % kuukaudessa.
Eli jos vain kahdesti vuodessa lataa, niin akusta 10 -20 %
on pahimmillaan vajaasti ladattuna ja siis sulfatisoituu.
Tuo latauksen kesto näyttää aivan normaalilta.
Selvyyden saa kun purkaa akkuja jolloin huonoimman akun
purkausjännite laskee nopeammin.
Ampeerejakin pitäisi seurata koska jos vaikka purat invertterin
kautta, niin sehän tempoo ampeereja aina vaan enemmän kun akun
jännite laskee.
Kun kerroin että pitäisi välillä vähän purkaakin ja ladata sitten
pitempään, niin tämä korvaa jatkuvasti latauksessa pitävää laitetta.
Lyhyt muutaman tunnin aika minkä akku on purkamisen takia vajaassa
latauksessa ei ehdi suuria lyijysulfaattikitetä muodostaa.
Eli teoria on että käytössä kiteet pysyvät pieninä joskin akku
muuten rasittuu enemmän.
Ja nythän oli kyse huonon akun elvytysmenetelmästä joka saattaa
onnistua taikka sitten ei.
Eli epäilin että akku on hieman ehtinyt purkautua latausten välillä,
ja levyjen pinta on peittynyt lyijysulfaatilla, joka vaatisi
hieman pitempää pienellä virralla latausta.
Lyijyakut ovat ongelmallisia jos ne eivät ole jatkuvasti vaikkapa
lataussäätimen kanssa kytkettynä aurinkopaneeliin.
Akut menee piloille nopeammin kuin aurinkosysteemeissä käytettynä.- Mikä syynä?
Näytät olevan oikeassa vastoin netistä löytämiäni ohjeita. Kysyin asiaa suoraan näiden akkujen valmistajalta. He suosittelevat akkujen purkamista (jopa 50 %) ja latausta täyteen 2-3 kertaa vuodessa. Siispä siirryn nyt tällaiseen käytäntöön.
- outoja akkuja
mitä sillä varauskyvyllä on merkitystä jos akkua ei voi purkaa siihen mitä luvataan ?
omituisia akkuja sellaiset.
tavallinen lyijyakku voidaan huoletta startata tai käyttää tyhjäksi ja taas ladatessa se on täysi ja kykenevä uuteen purkuun kylttinsä mukaan.
mulla on nytkin traktorissa liki kymmenen vuotta vanha akku joka oli mennyt ihan nollille seisoessaan aikansa ajamatta.
kun lataan sen, se on taas käyttökunnossa lopun kesää.- höpöjä
Höpöhöpö joka kerta kun akku päästetään tyhjäksi niin sen kapasiteetista häipyy jokin prosentti ja se on aiempaa huonompi, toki kerrastaparista ei välttämättä mitään dramaattista vielä tapahdu, mutta heikkeneminen on vääjäämätöntä ja todettavissa mittaamalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255