Kristus on Jumalan Poikana >Jumala< sekä Ihmisen Poikana ihminen eli >Jumalan kuva<
”Sijaistaako” pyhä isä Paavi Kristusta >Jumalana< vai >Jumalan kuvana
Antikristus ja hänen kirkkonsa
73
244
Vastaukset
- onko armoa
Jotta saataisiin jotain uuttakin tähän kopioi liitä -herjaan, voisit rauhoittua tutkimaan Ilmestyskirjan laajaa protestanttista selitysteosta, aivan ilmaiseksi täältä:
http://www.rpts.edu/media/TheDaysofVengeance-Chilton.pdf- Ilm.18:4
Miksi ihmeessä minun tarvitsisi alkaa tutkia mahdollisesti jotain kristikunnan vesittämää tulkintaa Ilmestyskirjasta, vaikka olen löytänyt täysin sekä kirjaimellisen että hengellisen tulkinnan vastaavan kohteen katolisesta Äitikirkosta ja sen keulakuvana toimivasta "pyhästä isästä" Antikristus Paavista.
Enkä minä ole yksin tämän tulkintani kanssa. On paljon kristittyjä tänä päivänä, jotka ovat lähteneet seurakunnistaan ulos, koska ne ovat muuttuneet "riivaajien ja kaikkien saastaisten lintujen asuinsijoiksi". Teidän ekumeenisten kristittyjen täytyy nämä tosiasiat kieltää ja yrittää keksiä jotain muita selityksiä voidaksenne jatkaa hengellistä haureutta maailman kanssa.
Jos jotain uutta haluat tähän "kopioi liitä - herjaan", niin voisit vastata noihin väitteisiini ja kumota ne...perustellen tietenkin Raamatulla. Olen kirjoitellut täällä jo pidemmän aikaa ja esittänyt kysymyksiä ja väitteitä, mutta pelkkää monologia siitä on lähes tullut, koska vastauksia ei juurikaan tule, eikä väitteitäni kumota. Mistäköhän johtuu? Eikö se olisi paras tapa päästä eroon näistä "herjoista". Jos pystyt todistamaan, että olen väärässä, niin lupaan lopettaa kirjoitteluni. - onko armoa
Ilm.18:4 kirjoitti:
Miksi ihmeessä minun tarvitsisi alkaa tutkia mahdollisesti jotain kristikunnan vesittämää tulkintaa Ilmestyskirjasta, vaikka olen löytänyt täysin sekä kirjaimellisen että hengellisen tulkinnan vastaavan kohteen katolisesta Äitikirkosta ja sen keulakuvana toimivasta "pyhästä isästä" Antikristus Paavista.
Enkä minä ole yksin tämän tulkintani kanssa. On paljon kristittyjä tänä päivänä, jotka ovat lähteneet seurakunnistaan ulos, koska ne ovat muuttuneet "riivaajien ja kaikkien saastaisten lintujen asuinsijoiksi". Teidän ekumeenisten kristittyjen täytyy nämä tosiasiat kieltää ja yrittää keksiä jotain muita selityksiä voidaksenne jatkaa hengellistä haureutta maailman kanssa.
Jos jotain uutta haluat tähän "kopioi liitä - herjaan", niin voisit vastata noihin väitteisiini ja kumota ne...perustellen tietenkin Raamatulla. Olen kirjoitellut täällä jo pidemmän aikaa ja esittänyt kysymyksiä ja väitteitä, mutta pelkkää monologia siitä on lähes tullut, koska vastauksia ei juurikaan tule, eikä väitteitäni kumota. Mistäköhän johtuu? Eikö se olisi paras tapa päästä eroon näistä "herjoista". Jos pystyt todistamaan, että olen väärässä, niin lupaan lopettaa kirjoitteluni.Kuinka olet päässet oikeaan tulkintaan? Onko ollut jokin näky vai oletko opiskellut alkuperäisiä tekstejä? Miksi sanot linkkiä vesitetyksi?
Miksi olet valinnut tuon nimimerkin? Onko se raamatunkohta Raamatun keskeisin mielestäsi? - Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
Kuinka olet päässet oikeaan tulkintaan? Onko ollut jokin näky vai oletko opiskellut alkuperäisiä tekstejä? Miksi sanot linkkiä vesitetyksi?
Miksi olet valinnut tuon nimimerkin? Onko se raamatunkohta Raamatun keskeisin mielestäsi?>>>Kuinka olet päässet oikeaan tulkintaan? Onko ollut jokin näky vai oletko opiskellut alkuperäisiä tekstejä? Miksi sanot linkkiä vesitetyksi?>Miksi olet valinnut tuon nimimerkin? Onko se raamatunkohta Raamatun keskeisin mielestäsi?
- onko armoa
>>>Kuinka olet päässet oikeaan tulkintaan? Onko ollut jokin näky vai oletko opiskellut alkuperäisiä tekstejä? Miksi sanot linkkiä vesitetyksi?>Miksi olet valinnut tuon nimimerkin? Onko se raamatunkohta Raamatun keskeisin mielestäsi?
"ainoastaan olen tutkinut Raamattua ja verrannut sen opetuksia historiaan ja nykypäivään"
Hieno juttu tuo tutkiminen, mutta yksin tutkimisessa on aina se vaara, että joutuu harhaan. Alkukielen tunteminen on kyllä minusta ehdottoman tärkeätä, jotta tekstistä saisi oikean selon. Usein sanoilla on monia merkityksiä ja lauseen merkitys muuttuu sen mukaan, mikä käännös valitaan. Sitten täytyy vielä muistaa, että alkukielen rakenne on toinen. Kaksi kieltä ei mene päällekkäin, niin että voitaisiin mekaanisesti kääntää teksti sana sanalta. Käännös on aina tulkintaa.
Lisäksi Raamattu on kirjoitettu muinais-hepreaksi ja kreikaksi. Täytyisi tietää kuinka jotain sanaa käytettiin juuri siihen aikaan.
Sen ajan historiakin täytyisi tuntea. Mitä jokin meille outo asia on voinut merkitä niille, joille teksti on kirjoitettu?
Olet siis aikamoisten haasteiden edessä.
Tuo kirja on perusteellinen ja sisältää niin paljon (700 sivua) kiinnostavaa faktatietoa, että se minusta kannattaa lukea. Kirjoittaja on uskova.
"Ekumeenisesta eksytyksestä, koska kirkkojen palkkapaimenet eivät sitä tee."
Ekumenian piirissä ei ole nähtävissä yhtä kirkkoa. Paremminkin siellä jokainen esittelee omaa näkemystään. Se on minusta hyvä asia, koska jotenkinhan meidän olisi tätä Jeesuksen rukoilemaa yhteyttä yritettävä luoda.
Palkkapaimenet ovat minusta harvassa. Enemmistö on kyllä eri tavoin, paremmin tai huonommin, Jeesuksen palvelijoita, osa liberaaleja idealisteja. Eksyneitäkin on. Miksi sinulla on noin epäilevä käsitys? - sattumaako
Jos jotain uutta haluat tähän "kopioi liitä - herjaan", niin voisit vastata noihin väitteisiini ja kumota ne...perustellen tietenkin Raamatulla. Olen kirjoitellut täällä jo pidemmän aikaa ja esittänyt kysymyksiä ja väitteitä, mutta pelkkää monologia siitä on lähes tullut, koska vastauksia ei juurikaan tule, eikä väitteitäni kumota. Mistäköhän johtuu? Eikö se olisi paras tapa päästä eroon näistä "herjoista". Jos pystyt todistamaan, että olen väärässä, niin lupaan lopettaa kirjoitteluni.... ja kaikkien saastaisten lintujen asuinsijoiksi" Tämä tarkoittaa seurakunnissa, pastoreina ja hallitsevina toimijoina olevia naisia.
Seurakunnat altistuneet tyhmyydelle Snl 9: 13 - Ilm.18:4
sattumaako kirjoitti:
... ja kaikkien saastaisten lintujen asuinsijoiksi" Tämä tarkoittaa seurakunnissa, pastoreina ja hallitsevina toimijoina olevia naisia.
Seurakunnat altistuneet tyhmyydelle Snl 9: 13>>>... ja kaikkien saastaisten lintujen asuinsijoiksi" Tämä tarkoittaa seurakunnissa, pastoreina ja hallitsevina toimijoina olevia naisia. Seurakun... uudestisyntymättömien, vauvojen ja lasten) pyydystääksensä sieluja! Toisia sieluja te pyydystätte minun kansaltani pois, toisten sielujen annatte elää omaksi eduksenne.
19 Ja te häpäisette minut kansani edessä muutamista ohrakourallisista ja leipäpalasista, kun >>kuoletatte sieluja, joiden ei olisi kuoltava, ja annatte elää sielujen, jotka eivät saisi elää>revin teidän huntunne ja pelastan kansani teidän käsistänne, niin etteivät he enää joudu teidän kätenne saaliiksi; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
22 Koska olette >>valheella murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaavahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä ja saisi elää - Huuto: älä tule
Jos jotain uutta haluat tähän "kopioi liitä - herjaan", niin voisit vastata noihin väitteisiini ja kumota ne...perustellen tietenkin Raamatulla. Olen kirjoitellut täällä jo pidemmän aikaa ja esittänyt kysymyksiä ja väitteitä, mutta pelkkää monologia siitä on lähes tullut, koska vastauksia ei juurikaan tule, eikä väitteitäni kumota. Mistäköhän johtuu? Eikö se olisi paras tapa päästä eroon näistä "herjoista". Jos pystyt todistamaan, että olen väärässä, niin lupaan lopettaa kirjoitteluni.Paavin järjestelmä, eikä sen seurakunta ole Babylon, vaan Peto.
"Peto jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä...( eli maan päältä) Ilm 17: 8
Jae 12 , kertoo että että EU- antaa voimansa ja valtansa pedolle,
ja että heillä on samanlaiset ajatukset ja mielentila jae 13
Raamattu kertoo että: " Ne kymmenen kuningasta, j a p e t o vihaavat p o r t t o a
eli Jumalan langennutta seurakuntaa, eli vaimoa!!..jae 16
" Ja vaimo, jonka sinä näit ..( Ja jonka nähdessäsi suuresti ihmettelit), on se suuri kaupunki, jolla on maan kuninkaitten kuninkuus" jae 18
Miksi vaimo on se " suuri kaupunki"?
Vastaus: Juuri siksi että hänen miehensä ,Ylkä on Herra Jumala joka on S U U R I"
Vaikka israelin kansa sanoi: " Ei meillä ole kuningasta, meillä on keisari"!!
Niin siitäkin huolimatta Herra on maan kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra!
Ja peto, ei ole koskaan huutanut maailmassa, ja rukoillut että hänen sanansa
täyttyisivät:
Ilm 18: 23 " Tule Herra Jeesus"!
" Ei sinussa enää kuulla huutoa Yljälle"
Perusteluna on se, ettei hän halua luovuttaa asemaansa V I C A R I I V S F I L I I D E I nä, kun hän on sen aseman itselleen saavuttanut.
Hän oikein hyvin myös tietää ja tuntee, että hän on muuttanut ajat ( sapatin sunnuntaille, ja vuoden ajat alkamaan Tammikuusta, joten senkään vuoksi hän ei huuda Jeesusta palaavaksi!
Tässä pieni osa niistä perusteluista, ettei Babylon ole, peto/ vatikaani terv.b - onko armoa
Huuto: älä tule kirjoitti:
Paavin järjestelmä, eikä sen seurakunta ole Babylon, vaan Peto.
"Peto jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä...( eli maan päältä) Ilm 17: 8
Jae 12 , kertoo että että EU- antaa voimansa ja valtansa pedolle,
ja että heillä on samanlaiset ajatukset ja mielentila jae 13
Raamattu kertoo että: " Ne kymmenen kuningasta, j a p e t o vihaavat p o r t t o a
eli Jumalan langennutta seurakuntaa, eli vaimoa!!..jae 16
" Ja vaimo, jonka sinä näit ..( Ja jonka nähdessäsi suuresti ihmettelit), on se suuri kaupunki, jolla on maan kuninkaitten kuninkuus" jae 18
Miksi vaimo on se " suuri kaupunki"?
Vastaus: Juuri siksi että hänen miehensä ,Ylkä on Herra Jumala joka on S U U R I"
Vaikka israelin kansa sanoi: " Ei meillä ole kuningasta, meillä on keisari"!!
Niin siitäkin huolimatta Herra on maan kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra!
Ja peto, ei ole koskaan huutanut maailmassa, ja rukoillut että hänen sanansa
täyttyisivät:
Ilm 18: 23 " Tule Herra Jeesus"!
" Ei sinussa enää kuulla huutoa Yljälle"
Perusteluna on se, ettei hän halua luovuttaa asemaansa V I C A R I I V S F I L I I D E I nä, kun hän on sen aseman itselleen saavuttanut.
Hän oikein hyvin myös tietää ja tuntee, että hän on muuttanut ajat ( sapatin sunnuntaille, ja vuoden ajat alkamaan Tammikuusta, joten senkään vuoksi hän ei huuda Jeesusta palaavaksi!
Tässä pieni osa niistä perusteluista, ettei Babylon ole, peto/ vatikaani terv.b"jae 12 , kertoo että että EU- antaa voimansa ja valtansa pedolle,
ja että heillä on samanlaiset ajatukset ja mielentila jae 13"
Ilmestyskirja ei mainitse EU:ta. Tämä on pelkkää mielikuvitusta.
"Raamattu kertoo että: " Ne kymmenen kuningasta, j a p e t o vihaavat p o r t t o a
eli Jumalan langennutta seurakuntaa, eli vaimoa!!..jae 16"
Ei siinä mainita mitään seurakuntaa. Peto on yleensä tulkittu keisari Neroksi (666, nimen luku) ja portto on langennut muinainen Israel, joka antoi Jumalan Pojan ristiinnaulittavaksi ja joka yhdessä pakanallisen Rooman keisarikunnan kanssa vainosi kristittyjä.
"" Ei sinussa enää kuulla huutoa Yljälle"
Perusteluna on se, ettei hän halua luovuttaa asemaansa V I C A R I I V S F I L I I D E I nä, kun hän on sen aseman itselleen saavuttanut."
Tähänkään ei voi muuta laittaa kuin ??? Mitä tämä on?
"hän on muuttanut ajat ( sapatin sunnuntaille, ja vuoden ajat alkamaan Tammikuusta, joten senkään vuoksi hän ei huuda Jeesusta palaavaksi!"
Kaikkien suurien kristillisten kirkkojen liturgiaan kuluu rukouksia, joissa odotetaan Jeesuksen paluuta, joten tuo ei pidä paikkaansa. Kalenteria on muutettu vuosisatojen myötä lukuisa kertoja. Kukaan ei ole muuttanut sapattia, lukuisissa kielissä se on edelleen lauantaita merkitsevä sana.
- ymmärrys, mitä se on
Babylon, niin helposti on tulkittavissa 1400- 1500 luvun kristittyjä jahtaavaksi vallaksi,
joka raastoi ja surmasi ristiretkien aikana kirjatiedon mukaan jopa 50 miljoonaa toisinajattelijaa.
Raamattu kuitenkin kutsuu tätä valtakuntaa pedoksi!
Ei Babyloniksi!
" Lähtekää siitä ulos, te minun kansani"
Jumalan kansa on Raamatun mukaan vaimo, joka pitää Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon, ja joka huusi aiemmin: " Tule Herra Jeesus" Ilm 18: 23.. ja joka oli Jumalan vaimo, eli kuningatar Ilm 18: 11..Tämä vaimo ryhtyy ratsastamaan pedon selässä Ilm 17: 7.. Ja peto ei voi ratsastaa itsellään! t. b- pyh!
Tulkintasi on väärä. Sinun mukaasi kaikki kristinusko pitää hylätä Jumalan vihollisena.
- Ilm. 18:4
>>>Raamattu kuitenkin kutsuu tätä valtakuntaa pedoksi!
Ei Babyloniksi yhdeksi < sen kanssa. Onko tästä sitten olemassa todisteita?
Kun alkuseurakunta liittoutui maallisen vallan kanssa ja syntyi katolinen Äitikirkko, niin se myös kirjaimellisesti muuttui "pedoksi" ja alkoi vainota todellisia kristittyjä. Vatikaani (kaupunkivaltio) on myös sekä >maallinen< että >hengellinen< valta. Se täyttää sekä pedon että porton tuntomerkit. Ihminenkin voi samaan aikaan olla jonkin maan kansalainen ja kuulua johonkin seurakuntaan, ja silti on samasta ihmisestä kyse. Nimillä Raamatussa kuvataan erilaisia ominaisuuksia ja rooleja. - historia tutuksi
"kirjatiedon mukaan jopa 50 miljoonaa toisinajattelijaa."
Valitse kirja joka pohjautuu aitoihin dokumentteihin ja on tohtoritason tutkijoiden tekemä.
Mikään historiallinen tutkimus ei tue väitettäsi. Tuollaiset väitteet on tulkittu pelkäksi anti-katoliseksi propagandaksi, ne ovat siis pelkkä kupla. Todellisuudessa mikään valtio ei sallinut aktiivisesti toimivia toisinajattelijoita keskiajalla tai uudella ajalla.
http://www15.uta.fi/yky/arkisto/historia/noitanetti/inkvisitio.html
Ristiretket olivat itäisten kristittyjen, Bysantin, puolustussotaa muslimeja vastaan. Muslimit olivat taistellen levittäytyneet Jerusalemiin asti.He anoivat läntisiä kristittyjä valtiota tulemaan avuksi. - onko armoa
Ilm. 18:4 kirjoitti:
>>>Raamattu kuitenkin kutsuu tätä valtakuntaa pedoksi!
Ei Babyloniksi yhdeksi < sen kanssa. Onko tästä sitten olemassa todisteita?
Kun alkuseurakunta liittoutui maallisen vallan kanssa ja syntyi katolinen Äitikirkko, niin se myös kirjaimellisesti muuttui "pedoksi" ja alkoi vainota todellisia kristittyjä. Vatikaani (kaupunkivaltio) on myös sekä >maallinen< että >hengellinen< valta. Se täyttää sekä pedon että porton tuntomerkit. Ihminenkin voi samaan aikaan olla jonkin maan kansalainen ja kuulua johonkin seurakuntaan, ja silti on samasta ihmisestä kyse. Nimillä Raamatussa kuvataan erilaisia ominaisuuksia ja rooleja.Ilm. 18:4,
"Vatikaani (kaupunkivaltio) on myös sekä >maallinen< että >hengellinen< valta. "
Käsittääkseni nämä toimivat erillään, aivan toisin kuin mikään valtionkirkko. Sama paavihan on molempien pää. Se kaupunkivaltio ei kyllä esitä mitään omia vaatimuksia kirkon sisäisiin asioihin. Eiköhän ole päinvastoin niin, että kun kirkon pääpaikka on itsenäisessä pikkukaupungissa, eikä esim. Italiassa, kat. kirkko on vapaa tekemään omat ratkaisunsa. Budjetit ovat erilliset Vatikaanin valtiossa ja katolisessa kirkossa. Valtionkirkossahan valtiolla on oikeus piispojen nimittämiseen tai hyväksymiseen ja palkkaamiseen ja kirkon demokraattinen päätöksenteko alistaa kirkon yhteiskunnassa vallitseville arvoille.
Katolisella kirkolla taas ei ole näin, vaan sillä on ylin piispa, paavi, jolla on piispojen nimitysoikeus. Katolinen kirkko on jatkuvasti "riidoissa" monen maan hallitusten kanssa, koska se haluaa yksin määrätä jäsentensä hengellisistä ja moraalisista asioista (USA yrittää pakottaa kat. kirkon tarjoamaan abortteja ja ehkäisyä sairaaloidensa kautta ja pakollisissa henkilökuntavakuutuksissa) ja yksin nimittää piispat (Kiina). Katolinen kirkko ei mielestäni juuri anna sijaa maalliselle vallalle puuttua hengellisiin asioihin. Näkeehän sen siitäkin, että katolinen kirkko ei salli homoseksiä ja naispappeja tai -piispoja. Yhteiskunnan painostuksesta näihin on myönnytty monissa kirkoissa.
Keskiajan ongelmana oli vahva keisarinvalta ja läänityslaitos, jotka pakottivat kirkon myönnytyksiin ja määräsivät omia ruhtinaspiispojaan. Tätä ennen kansainvaellukset olivat saattaneet Euroopan tuhon partaalle. Lahjoituksina saatu Kirkkovaltio kuului keskiajan ajatusmaailmaan, mutta se osoittautui käytännössä huonoksi ratkaisuksi. Osa paaveista oli moraaliltaan heikko ruhtinassukujen kasvatti.
Valtioihin kytketty uskonto sai yleisen hyväksyntänsä reformaatiosopimuksissa, joissa valtioissa hyväksytty uskonto määräytyi kunkin hallitsijan uskonnosta.
Minusta hengellistä porttoutta on se, että jokin kirkko vääristää hengellistä sanomaa valtion painostuksesta.
"alkoi vainota todellisia kristittyjä"
Kumma, että siellä on aina ollut niin paljon todellisia uskon kilvoittelijoita. Kaiken maailman pyhimykset ovat käyneet nuhtelemassa ja neuvomassa paaveja. Ei tarvitse paljon kirkkohistoriaa lukea, kun joka vuosisadalta löytyy paljon suuria kristittyjä ja näiden tekstejä. Tuomas Kempiläistä ja Veli Lawrencea ovat suomalaisetkin kristityt lukeneet vuosikymmeniä, Kempiläistä jo ainakin vuosisadan. Raamattuja kirjoitettiin käsin. Niitä käännettiin hyvin monille kielille. Ne, jotka joutuivat silmätikuiksi olivat kirkon jäseniä, jotka luopuivat opista ja alkoivat julkisesti opettaa jotain väärää oppia kirkon jäsenille. - Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
Ilm. 18:4,
"Vatikaani (kaupunkivaltio) on myös sekä >maallinen< että >hengellinen< valta. "
Käsittääkseni nämä toimivat erillään, aivan toisin kuin mikään valtionkirkko. Sama paavihan on molempien pää. Se kaupunkivaltio ei kyllä esitä mitään omia vaatimuksia kirkon sisäisiin asioihin. Eiköhän ole päinvastoin niin, että kun kirkon pääpaikka on itsenäisessä pikkukaupungissa, eikä esim. Italiassa, kat. kirkko on vapaa tekemään omat ratkaisunsa. Budjetit ovat erilliset Vatikaanin valtiossa ja katolisessa kirkossa. Valtionkirkossahan valtiolla on oikeus piispojen nimittämiseen tai hyväksymiseen ja palkkaamiseen ja kirkon demokraattinen päätöksenteko alistaa kirkon yhteiskunnassa vallitseville arvoille.
Katolisella kirkolla taas ei ole näin, vaan sillä on ylin piispa, paavi, jolla on piispojen nimitysoikeus. Katolinen kirkko on jatkuvasti "riidoissa" monen maan hallitusten kanssa, koska se haluaa yksin määrätä jäsentensä hengellisistä ja moraalisista asioista (USA yrittää pakottaa kat. kirkon tarjoamaan abortteja ja ehkäisyä sairaaloidensa kautta ja pakollisissa henkilökuntavakuutuksissa) ja yksin nimittää piispat (Kiina). Katolinen kirkko ei mielestäni juuri anna sijaa maalliselle vallalle puuttua hengellisiin asioihin. Näkeehän sen siitäkin, että katolinen kirkko ei salli homoseksiä ja naispappeja tai -piispoja. Yhteiskunnan painostuksesta näihin on myönnytty monissa kirkoissa.
Keskiajan ongelmana oli vahva keisarinvalta ja läänityslaitos, jotka pakottivat kirkon myönnytyksiin ja määräsivät omia ruhtinaspiispojaan. Tätä ennen kansainvaellukset olivat saattaneet Euroopan tuhon partaalle. Lahjoituksina saatu Kirkkovaltio kuului keskiajan ajatusmaailmaan, mutta se osoittautui käytännössä huonoksi ratkaisuksi. Osa paaveista oli moraaliltaan heikko ruhtinassukujen kasvatti.
Valtioihin kytketty uskonto sai yleisen hyväksyntänsä reformaatiosopimuksissa, joissa valtioissa hyväksytty uskonto määräytyi kunkin hallitsijan uskonnosta.
Minusta hengellistä porttoutta on se, että jokin kirkko vääristää hengellistä sanomaa valtion painostuksesta.
"alkoi vainota todellisia kristittyjä"
Kumma, että siellä on aina ollut niin paljon todellisia uskon kilvoittelijoita. Kaiken maailman pyhimykset ovat käyneet nuhtelemassa ja neuvomassa paaveja. Ei tarvitse paljon kirkkohistoriaa lukea, kun joka vuosisadalta löytyy paljon suuria kristittyjä ja näiden tekstejä. Tuomas Kempiläistä ja Veli Lawrencea ovat suomalaisetkin kristityt lukeneet vuosikymmeniä, Kempiläistä jo ainakin vuosisadan. Raamattuja kirjoitettiin käsin. Niitä käännettiin hyvin monille kielille. Ne, jotka joutuivat silmätikuiksi olivat kirkon jäseniä, jotka luopuivat opista ja alkoivat julkisesti opettaa jotain väärää oppia kirkon jäsenille.>>>Minusta hengellistä porttoutta on se, että jokin kirkko vääristää hengellistä sanomaa valtion painostuksesta.
- Ilm.18:4
historia tutuksi kirjoitti:
"kirjatiedon mukaan jopa 50 miljoonaa toisinajattelijaa."
Valitse kirja joka pohjautuu aitoihin dokumentteihin ja on tohtoritason tutkijoiden tekemä.
Mikään historiallinen tutkimus ei tue väitettäsi. Tuollaiset väitteet on tulkittu pelkäksi anti-katoliseksi propagandaksi, ne ovat siis pelkkä kupla. Todellisuudessa mikään valtio ei sallinut aktiivisesti toimivia toisinajattelijoita keskiajalla tai uudella ajalla.
Ristiretket olivat itäisten kristittyjen, Bysantin, puolustussotaa muslimeja vastaan. Muslimit olivat taistellen levittäytyneet Jerusalemiin asti.He anoivat läntisiä kristittyjä valtiota tulemaan avuksi.Wikipedia:
Vatikaanivaltio
Vatikaanin kaupunkivaltio
Status Civitatis Vaticanae (latinaksi)
Stato della Città del Vaticano (italiaksi)
lippu vaakuna
Valtiomuoto absoluuttinen vaalimonarkia, teokratia
Paavi Franciscus I
Pääkaupunki Città del Vaticano 1
41.904°N, 12.453°E
Muita kaupunkeja –
Pinta-ala
– yhteensä 0,44 km² (sijalla 194)
– josta sisävesiä ei merkittävästi
Väkiluku (2012) 836[1] (sijalla 231)
– väestötiheys 1877 / km²
– väestönkasvu 0,01 % (2006)
Viralliset kielet italia2
Valuutta euro (EUR)
Aikavyöhyke 1
– kesäaika UTC 2
Itsenäisyys
– sopimus Italian kanssa
11. helmikuuta 1929
Lyhenne VA
– ajoneuvot: V
– lentokoneet: HV
Kansainvälinen
suuntanumero 39 (379)
Motto ei mottoa
Kansallislaulu Inno e Marcia Pontificale
1 Vatikaani on kaupunkivaltio.
2 Vatikaanin laki ei määrittele virallista kieltä. Lait kuitenkin julkaistaan italiaksi.[2] Vatikaanissa toimiva Pyhä istuin taas käyttää latinaa.
Vatikaani, virallisesti Vatikaanin kaupunkivaltio (lat. Status Civitatis Vaticanae, ital. Stato della Città del Vaticano) on Italian pääkaupungin Rooman ympäröimä, pinta-alaltaan ja väkiluvultaan maailman pienin itsenäinen valtio. Pinta-alaltaan se on vain 44 hehtaaria.
Vatikaanin suvereeni valtionpäämies on paavi. Valtiomuodoltaan Vatikaani on teokratia; kaikki poliittinen valta on papistolla. Käytännössä ylintä valtaa käyttävät paavin lisäksi tämän nimittämät kardinaalit, joiden tehtäviin kuuluu muun muassa paavin valitseminen. Puhekielessä Vatikaanilla voidaankin tarkoittaa paitsi valtiota itseään, myös katolisen kirkon ylintä johtoa.
Vatikaanilla itsellään ei ole poliittista tai sotilaallista vaikutusvaltaa. Infrastruktuuriltaan ja taloudeltaan se on täysin sidoksissa naapuriinsa Italiaan. Valtio ei kuulu Yhdistyneisiin kansakuntiin muuten kuin tarkkailijajäsenenä Pyhän istuimen kautta.[3] Tästä huolimatta Vatikaanilla on paljon kansainvälistä painoarvoa, koska Vatikaanista käsin johdetaan katolista kirkkoa.
>>>[2] Vatikaanissa toimiva Pyhä istuin...>[3] Tästä huolimatta Vatikaanilla on paljon kansainvälistä painoarvoa, koska Vatikaanista käsin johdetaan katolista kirkkoa. - onko armoa
>>>Minusta hengellistä porttoutta on se, että jokin kirkko vääristää hengellistä sanomaa valtion painostuksesta.
1. Äsken ongelmasi oli naispappeus.
Miespappeuden linnakkeita Suomessa ovat ainakin SLEY, Kansanlähetys, Ortodoksinen kirkko ja Katolinen kirkko.
2. Mikä on kirkko? Miksi Jeesus perusti kirkon? Hänhän olisi voinut sanoa kuolevansa ihmisten syntien puolesta ja käskeä ihmisiä kertomaan siitä muillekin. Jos nämä uskoisivat sanoman he voisivat kastaa nämä ihmiset.
Jo seuraavassa sukupolvessa meillä olisi ollut tuhatta erilaista uskontulkintaa saarnaavaa ihmistä.
Ei, sen sijaan Jeesus perusti kirkon ja solmi apostoleiden kanssa Uuden liiton veressään. Hän liitti seuraajansa yhdeksi yhteisöksi Pyhän Hengen vuodatuksen kautta. Kun myöhemmin syntyi ongelmia, apostolit kokoontuivat ensimmäiseen "kirkolliskokoukseen" Jerusalemiin v. 50. he tekivät yhteisen päätöksen, mitkä asiat velvoittivat pakanakansojen kristittyjä. Kirkkohistoriasta voimme lukea kuinka seurakunnat olivat jatkuvasti yhteydessä keskenään.
Uudesta testamentista voit myös lukea ensimmäisistä seurakuntaviroista: biskopos ja presbyteros, piispa, pappi ja diakonikin siellä mainitaan.
Kristillinen "Kirkko - pelastuksen ja lunastuksen välikappale ja merkki"
Tarkoittaa juuri sitä, että se on Jeesuksen asettama ja valtuuttama, Matt. 16:18, julistamaan Kristuksen oppia ja jakamaan sakramentteja. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että kristillisen kirkon ulkopuolella on ollut gnostilaisia ja muita ryhmiä (teosofit, jehovantodistajat ym) jotka kyllä puhuvat Jeesuksesta, mutta eivät tunnusta häntä lihaantulleeksi ja ovat siis anti-kristillisiä. Ihminen pelastuu tämän kristillisen kirkon kasteen ja tunnustuksen kautta.
Raamatussa kautta linjan puhutaan ihmisistä kansoina ja lammaslaumoina. Jumala haluaa kristittyjen pitävän yhtä ja kokoontuvan yhteen palvomaan, ehtoolliselle ja kiittämään ja rukoilemaan häntä. - historia tutuksi
Wikipedia:
Vatikaanivaltio
Vatikaanin kaupunkivaltio
Status Civitatis Vaticanae (latinaksi)
Stato della Città del Vaticano (italiaksi)
lippu vaakuna
Valtiomuoto absoluuttinen vaalimonarkia, teokratia
Paavi Franciscus I
Pääkaupunki Città del Vaticano 1
41.904°N, 12.453°E
Muita kaupunkeja –
Pinta-ala
– yhteensä 0,44 km² (sijalla 194)
– josta sisävesiä ei merkittävästi
Väkiluku (2012) 836[1] (sijalla 231)
– väestötiheys 1877 / km²
– väestönkasvu 0,01 % (2006)
Viralliset kielet italia2
Valuutta euro (EUR)
Aikavyöhyke 1
– kesäaika UTC 2
Itsenäisyys
– sopimus Italian kanssa
11. helmikuuta 1929
Lyhenne VA
– ajoneuvot: V
– lentokoneet: HV
Kansainvälinen
suuntanumero 39 (379)
Motto ei mottoa
Kansallislaulu Inno e Marcia Pontificale
1 Vatikaani on kaupunkivaltio.
2 Vatikaanin laki ei määrittele virallista kieltä. Lait kuitenkin julkaistaan italiaksi.[2] Vatikaanissa toimiva Pyhä istuin taas käyttää latinaa.
Vatikaani, virallisesti Vatikaanin kaupunkivaltio (lat. Status Civitatis Vaticanae, ital. Stato della Città del Vaticano) on Italian pääkaupungin Rooman ympäröimä, pinta-alaltaan ja väkiluvultaan maailman pienin itsenäinen valtio. Pinta-alaltaan se on vain 44 hehtaaria.
Vatikaanin suvereeni valtionpäämies on paavi. Valtiomuodoltaan Vatikaani on teokratia; kaikki poliittinen valta on papistolla. Käytännössä ylintä valtaa käyttävät paavin lisäksi tämän nimittämät kardinaalit, joiden tehtäviin kuuluu muun muassa paavin valitseminen. Puhekielessä Vatikaanilla voidaankin tarkoittaa paitsi valtiota itseään, myös katolisen kirkon ylintä johtoa.
Vatikaanilla itsellään ei ole poliittista tai sotilaallista vaikutusvaltaa. Infrastruktuuriltaan ja taloudeltaan se on täysin sidoksissa naapuriinsa Italiaan. Valtio ei kuulu Yhdistyneisiin kansakuntiin muuten kuin tarkkailijajäsenenä Pyhän istuimen kautta.[3] Tästä huolimatta Vatikaanilla on paljon kansainvälistä painoarvoa, koska Vatikaanista käsin johdetaan katolista kirkkoa.
>>>[2] Vatikaanissa toimiva Pyhä istuin...>[3] Tästä huolimatta Vatikaanilla on paljon kansainvälistä painoarvoa, koska Vatikaanista käsin johdetaan katolista kirkkoa.Oliko sinulla jokin kysymys Vatikaanista?
"helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä"
Helakanpunaiset vaatteet ja pilkkaavat nimet viittaavat pakanalliseen Rooman keisarikuntaan, jonka osa Jeesuksen ajan Palestiinakin oli. Jerusalemin johtajat toimivat roomalaisten hallitusmiesten alaisina ja heidän tahtonsa mukaan, mikä sitten koituikin Jerusalemin tuhoksi v. 70. - onko armoa
>>>Minusta hengellistä porttoutta on se, että jokin kirkko vääristää hengellistä sanomaa valtion painostuksesta.
Lisäys:
Pelkkä miespappeus on myös Lähetyshiippakunnassa (ent. Luthersäätiö) - Ilm.18:4
Oliko sinulla jokin kysymys Vatikaanista?
"helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä"
Helakanpunaiset vaatteet ja pilkkaavat nimet viittaavat pakanalliseen Rooman keisarikuntaan, jonka osa Jeesuksen ajan Palestiinakin oli. Jerusalemin johtajat toimivat roomalaisten hallitusmiesten alaisina ja heidän tahtonsa mukaan, mikä sitten koituikin Jerusalemin tuhoksi v. 70.>>>Oliko sinulla jokin kysymys Vatikaanista? "helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä" Helakanpunaiset vaatteet ja pilkkaa...
onko armoa kirjoitti:
Miespappeuden linnakkeita Suomessa ovat ainakin SLEY, Kansanlähetys, Ortodoksinen kirkko ja Katolinen kirkko.
2. Mikä on kirkko? Miksi Jeesus perusti kirkon? Hänhän olisi voinut sanoa kuolevansa ihmisten syntien puolesta ja käskeä ihmisiä kertomaan siitä muillekin. Jos nämä uskoisivat sanoman he voisivat kastaa nämä ihmiset.
Jo seuraavassa sukupolvessa meillä olisi ollut tuhatta erilaista uskontulkintaa saarnaavaa ihmistä.
Ei, sen sijaan Jeesus perusti kirkon ja solmi apostoleiden kanssa Uuden liiton veressään. Hän liitti seuraajansa yhdeksi yhteisöksi Pyhän Hengen vuodatuksen kautta. Kun myöhemmin syntyi ongelmia, apostolit kokoontuivat ensimmäiseen "kirkolliskokoukseen" Jerusalemiin v. 50. he tekivät yhteisen päätöksen, mitkä asiat velvoittivat pakanakansojen kristittyjä. Kirkkohistoriasta voimme lukea kuinka seurakunnat olivat jatkuvasti yhteydessä keskenään.
Uudesta testamentista voit myös lukea ensimmäisistä seurakuntaviroista: biskopos ja presbyteros, piispa, pappi ja diakonikin siellä mainitaan.
Tarkoittaa juuri sitä, että se on Jeesuksen asettama ja valtuuttama, Matt. 16:18, julistamaan Kristuksen oppia ja jakamaan sakramentteja. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että kristillisen kirkon ulkopuolella on ollut gnostilaisia ja muita ryhmiä (teosofit, jehovantodistajat ym) jotka kyllä puhuvat Jeesuksesta, mutta eivät tunnusta häntä lihaantulleeksi ja ovat siis anti-kristillisiä. Ihminen pelastuu tämän kristillisen kirkon kasteen ja tunnustuksen kautta.
Raamatussa kautta linjan puhutaan ihmisistä kansoina ja lammaslaumoina. Jumala haluaa kristittyjen pitävän yhtä ja kokoontuvan yhteen palvomaan, ehtoolliselle ja kiittämään ja rukoilemaan häntä.>>> 1. Äsken ongelmasi oli naispappeus.
- Tiedoksi vain
pyh! kirjoitti:
Tulkintasi on väärä. Sinun mukaasi kaikki kristinusko pitää hylätä Jumalan vihollisena.
Liekö tulkintani väärä vai oikea, mutta Jeesus ehti sanomaan ennen minua:
" Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani ja tuonelan portit eivät sitä voita! Matt 16: 18
Kristus on se kallio, joka siihen kaatuu se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa!
.....mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule
, niin olkoon hän sinulle, niin kuin olisi pakana ja publikaani" Matt 18: 17
Jäämme siis odottamaan, että hän lyö rintoihinsa ( vaimo, kun on) " Jumala ole minulle syntiselle armollinen!
Monet seurakunnat opettavat: " Me olemme kaikki syntisiä"!
eli mustelmavoidetta siis kuluu!! :)
" Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä niitä, jotka saivat pelastuksen Apost 2: 47
Mooses kertoi jo sen: " Hän on se, joka seurakunnassa,
erämaassa, oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle ( Moosekselle) Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa, ja hän sai eläviä sanoja , meille annettaviksi" Apost 7: 38
"Ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut" :) Jeesus
" Ja kun he olivat valinneet heille vanhummat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, j o h o n he nyt uskoivat" Apost 14: 23
Kehoitus: " Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki teidät pannut kaitsijoiksi
paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän on omalla verellään ansainnut" Apost 20: 28
Mutta te sanotte: " Tässä asiassa me emme sinua b.-kuule,
sillä me olemme kaikki pois poikeennet ja Jumalan kirkkautta vailla,.. ja me emme tahdo lyödä veljiämme ja sisariamme Raamatulla päähän,
emmekkä ryhdy tuomitsemaan toisiamme"
Minä sanon: " No , niinhän minä vähän arvelinkin"!! - Paavali..
>>> 1. Äsken ongelmasi oli naispappeus.
Harhassa olet ja pahasti, ei ole mitään yleistä pappeutta olemassakaan. Pappeus on miehille kuuluva virka.
Täyttä totuutta ei löydy aina kirkkojen ulkopuoleltakaan. - Ilm.18:4
Paavali.. kirjoitti:
Harhassa olet ja pahasti, ei ole mitään yleistä pappeutta olemassakaan. Pappeus on miehille kuuluva virka.
Täyttä totuutta ei löydy aina kirkkojen ulkopuoleltakaan.>>>Harhassa olet ja pahasti, ei ole mitään yleistä pappeutta olemassakaan. Pappeus on miehille kuuluva virka.pelastuksen, lunastuksen, jumalayhteyden ja kristittyjen ykseyden MERKKI ja välikappale hengellisiä uhreja
- historia tutuksi
>>>Oliko sinulla jokin kysymys Vatikaanista? "helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä" Helakanpunaiset vaatteet ja pilkkaa...
"Äitikirkko (=porttonainen eli luopunut seurakunta)2
Mistä Äitikirkko on sinun mielestäsi luopunut?
"istuu pedon (=maallinen ja poliittinen valta) eli Vatikaanivaltion selässä."
Kuinka 1,2 miljardin jäsenen kirkko istuu "kirpun" ( budjetti ison yliopiston budjetin luokkaa) selässä?
Perinteisissä tulkinnoissa Jeesuksen ajan Israel eli Palestiina oli maailmanlaajuisen pakanallisen Rooman keisarikunnan hallinnassa. Hallitsijat taipuivat Rooman tahtoon saadakseen etuja itselleen ja maalleen. Lopulta peto hylkäsi väärän profeetan, Israelin - ja tuhosi ensin temppelin v. 70. Sen jälkeen v. 130 juutalaiskapina tukahdutettiin verisesti, Jerusalen tuhottiin, juutalaiset karkotettiin pois Palestiinasta ja temppelin paikalle rakennettiin Jupiterin temppeli. - Ilm.18:4
"Äitikirkko (=porttonainen eli luopunut seurakunta)2
Mistä Äitikirkko on sinun mielestäsi luopunut?
"istuu pedon (=maallinen ja poliittinen valta) eli Vatikaanivaltion selässä."
Kuinka 1,2 miljardin jäsenen kirkko istuu "kirpun" ( budjetti ison yliopiston budjetin luokkaa) selässä?
Perinteisissä tulkinnoissa Jeesuksen ajan Israel eli Palestiina oli maailmanlaajuisen pakanallisen Rooman keisarikunnan hallinnassa. Hallitsijat taipuivat Rooman tahtoon saadakseen etuja itselleen ja maalleen. Lopulta peto hylkäsi väärän profeetan, Israelin - ja tuhosi ensin temppelin v. 70. Sen jälkeen v. 130 juutalaiskapina tukahdutettiin verisesti, Jerusalen tuhottiin, juutalaiset karkotettiin pois Palestiinasta ja temppelin paikalle rakennettiin Jupiterin temppeli.>>>Mistä Äitikirkko on sinun mielestäsi luopunut?
- Paavali..
>>>Harhassa olet ja pahasti, ei ole mitään yleistä pappeutta olemassakaan. Pappeus on miehille kuuluva virka.pelastuksen, lunastuksen, jumalayhteyden ja kristittyjen ykseyden MERKKI ja välikappale hengellisiä uhreja
Koetelkää KAIKKI HENGET ovatko ne Jumalasta ! Taaspa on koeteltu !
Paavali.. kirjoitti:
Koetelkää KAIKKI HENGET ovatko ne Jumalasta ! Taaspa on koeteltu !
>>>Koetelkää KAIKKI HENGET ovatko ne Jumalasta ! Taaspa on koeteltu !Raamatusta
- historia tutuksi
>>>Mistä Äitikirkko on sinun mielestäsi luopunut?
"olet yksi niistä jesuiitoista"
Tuo onkin yksi äärifundamentalistien ylläpitämistä hysterianaiheista. Todellisuus on tässä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jesuiittojen_historia
Hysteria ilmenee esim. tässä:
http://olafandersen.blogspot.fi/2013/02/dwight-k-nelson-jesuit-agenda-at.html
http://olafandersen.blogspot.fi/2013/02/david-asscherick-womens-and-gay.html
Jesuiitat ovat vain yksi katolinen sääntökunta. Kyllä kai ne adventistit sentään ihan itse vapaasti valitsevat yliopistonsa ohjelman.
Mahdatko tietää, että uskonnolliset yhteisöt ja kirkot voidaan jakaa kahteen pääluokkaan: apostoliset kirkot, jotka ovat saaneet alkunsa Jeesuksen perustamasta kirkosta ja jotka pitävät kiinni apostoleiden suullisesta opetuksesta Raamatun lisäksi ja tästä eronneet protestanttiset, joko Lutherin, Calvinin tai Zwinglin teologiaan perustuneet kirkkokunnat, jotka puolestaan ovat jakaantuneet tuhansiksi keskenään erimielisiksi, jonkun henkilön perustamiksi uskonnollisiksi yhteisöiksi.
Lukuina:
Maailmassa on n. 2,2 miljardia kristittyjen kirkkojen jäsentä. Näistä n. 1,6 miljardia kuuluu alkuperäisiin apostolisiin kirkkoihin (katolilaiset, ortodoksit ja koptit ym.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations_by_number_of_members - onko armoa
>>> 1. Äsken ongelmasi oli naispappeus.
"RAKENTUKAA ITSEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI, PYHÄKSI PAPISTOKSI, UHRAAMAAN HENGELLISIÄ UHREJA, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia"
Toki meillä on yleinen pappeus, mutta sen lisäksi Raamattu opettaa myös erityistä pappeutta.
Kuinka muuten tulkitset kristittyjen yhteyden, mihin Jeesus meitä kehottaa?
Kuka kertoo sinulle, mikä on oikea tulkinta?
Kuka kastaa, opettaa ja jakaa ehtoollista?
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/115240/Christianity/67510/Liturgy#ref301175
Miksi Raamatussa perustetaan kirkko, jonka johdossa ovat ensin apostolit (silminnäkijätodistajat ) ja heidän seuraajansa:
Uudessa testamentissa Jeesus uskoo apostoleille papillisen viran: ”Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.” (Joh. 20:23)
Kun Juudas oli kuollut, Pietari sanoi: ”Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.” (Ap.t. 1:20) Kreikankielinen kaitsijantehtäväksi käännetty sana on tässä jakeessa episkope, josta tulee sana episkopaatti eli piispanvirka.
Pappeja kutsuttiin presbyteereiksi, kreikaksi presbyteros eli ”vanhempi”, kirkkoraamatussa ”vanhin”. Sana diakoni taas tulee sanasta diakonos eli ”palvelija”.
Piispanvirka mainitaan Raamatussa ”Tämä sana on varma: joka pyrkii piispanvirkaan, tahtoo jaloon työhön.” (1. Tim. 3:1) Presbyteereistä puhutaan esimerkiksi tässä ”Jätin sinut Kreetaan sitä varten, että järjestäisit siellä kaiken, mikä vielä oli järjestämättä, ja asettaisit jokaiseen kaupunkiin presbyteerit niiden ohjeiden mukaan, jotka annoin sinulle.” (Tit. 1:5) Paavali kirjoitti Timoteukselle myös diakoneista: ”Myös diakonien on oltava arvokkaita ja vilpittömiä.” (1. Tim. 3:8)
Piispa Timoteukselle apostoli Paavali kirjoitti: ”Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi.” (2. Tim. 1:6) - Ilm.18:4
"olet yksi niistä jesuiitoista"
Tuo onkin yksi äärifundamentalistien ylläpitämistä hysterianaiheista. Todellisuus on tässä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jesuiittojen_historia
Hysteria ilmenee esim. tässä:
http://olafandersen.blogspot.fi/2013/02/dwight-k-nelson-jesuit-agenda-at.html
http://olafandersen.blogspot.fi/2013/02/david-asscherick-womens-and-gay.html
Jesuiitat ovat vain yksi katolinen sääntökunta. Kyllä kai ne adventistit sentään ihan itse vapaasti valitsevat yliopistonsa ohjelman.
Mahdatko tietää, että uskonnolliset yhteisöt ja kirkot voidaan jakaa kahteen pääluokkaan: apostoliset kirkot, jotka ovat saaneet alkunsa Jeesuksen perustamasta kirkosta ja jotka pitävät kiinni apostoleiden suullisesta opetuksesta Raamatun lisäksi ja tästä eronneet protestanttiset, joko Lutherin, Calvinin tai Zwinglin teologiaan perustuneet kirkkokunnat, jotka puolestaan ovat jakaantuneet tuhansiksi keskenään erimielisiksi, jonkun henkilön perustamiksi uskonnollisiksi yhteisöiksi.
Lukuina:
Maailmassa on n. 2,2 miljardia kristittyjen kirkkojen jäsentä. Näistä n. 1,6 miljardia kuuluu alkuperäisiin apostolisiin kirkkoihin (katolilaiset, ortodoksit ja koptit ym.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations_by_number_of_membersLainaus tuosta Jesuiittojen historiasta:
""Yksi jesuiittaveljeskunnan alkuperäisistä tavoitteista oli päästä "valtaamaan" takaisin katolilaisuudelle sen protestantismille menettämät alueet Euroopasta. Euroopassa tapahtuvan työn keinoina oli koulutustyö sekä diplomatian käyttö.[7] Jesuiittojen toiminta Euroopassa oli osaltaan pysäyttämässä protestantismin leviämistä Puolaan, Itävaltaan ja eteläiseen Saksaan.[7]""
Jesuiittaveljeskunta on voimissaan tänäkin päivänä ja suorittaa alkuperäistä tehtäväänsä eli yrittää saada "Tyttäret" palaamaan takaisin Äitikirkon helmoihin. Nyt käydään diplomaattisia ekumeenisia neuvotteluja eri kirkkokuntien johtajien kanssa, joiden avulla yritetään päästä päämäärään ja hyvin on siinä onnistuttukin. Adventtikirkonkaan "kolmen enkelin sanoman julistuksesta" ei kuulu inahdustakaan, vaan päinvastoin erästä seurakunnan auktoriteettia lainatakseni se on lähinnä "vammaisten" touhua. Sivistyneet adventistit eivät enää puhu pedoista ja antikristuksista kuin korkeintaan hyvin hiljaa omien seiniensä sisäpuolella. Julkisesti ollaan hyvää pataa koko harhaisen kristikunnan kanssa. Ikävää vain, että seurakuntalaiset eivät tajua, miten pitkälle pedon "ekumeeniseen susitarhaan" heitä on jo johdateltu, vaan kuvittelevat todellakin, että Adventtikirkko jossain vaiheessa sanoutuu irti ekumeniasta ja astuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Siinä he tulevat pettymään. Toivottavasti silmät avautuvat ennen kuin on liian myöhäistä... - Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
"RAKENTUKAA ITSEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI, PYHÄKSI PAPISTOKSI, UHRAAMAAN HENGELLISIÄ UHREJA, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia"
Toki meillä on yleinen pappeus, mutta sen lisäksi Raamattu opettaa myös erityistä pappeutta.
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/115240/Christianity/67510/Liturgy#ref301175
Miksi Raamatussa perustetaan kirkko, jonka johdossa ovat ensin apostolit (silminnäkijätodistajat ) ja heidän seuraajansa:
Uudessa testamentissa Jeesus uskoo apostoleille papillisen viran: ”Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.” (Joh. 20:23)
Kun Juudas oli kuollut, Pietari sanoi: ”Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.” (Ap.t. 1:20) Kreikankielinen kaitsijantehtäväksi käännetty sana on tässä jakeessa episkope, josta tulee sana episkopaatti eli piispanvirka.
Pappeja kutsuttiin presbyteereiksi, kreikaksi presbyteros eli ”vanhempi”, kirkkoraamatussa ”vanhin”. Sana diakoni taas tulee sanasta diakonos eli ”palvelija”.
Piispanvirka mainitaan Raamatussa ”Tämä sana on varma: joka pyrkii piispanvirkaan, tahtoo jaloon työhön.” (1. Tim. 3:1) Presbyteereistä puhutaan esimerkiksi tässä ”Jätin sinut Kreetaan sitä varten, että järjestäisit siellä kaiken, mikä vielä oli järjestämättä, ja asettaisit jokaiseen kaupunkiin presbyteerit niiden ohjeiden mukaan, jotka annoin sinulle.” (Tit. 1:5) Paavali kirjoitti Timoteukselle myös diakoneista: ”Myös diakonien on oltava arvokkaita ja vilpittömiä.” (1. Tim. 3:8)
Piispa Timoteukselle apostoli Paavali kirjoitti: ”Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi.” (2. Tim. 1:6)>>>Kun Juudas oli kuollut, Pietari sanoi: ”Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.” (Ap.t. 1:20) Kreikankielinen kaitsijantehtäväksi käännetty sana on tässä jakeessa episkope, josta tulee sana episkopaatti eli piispanvirka.
- historia tutuksi
Lainaus tuosta Jesuiittojen historiasta:
""Yksi jesuiittaveljeskunnan alkuperäisistä tavoitteista oli päästä "valtaamaan" takaisin katolilaisuudelle sen protestantismille menettämät alueet Euroopasta. Euroopassa tapahtuvan työn keinoina oli koulutustyö sekä diplomatian käyttö.[7] Jesuiittojen toiminta Euroopassa oli osaltaan pysäyttämässä protestantismin leviämistä Puolaan, Itävaltaan ja eteläiseen Saksaan.[7]""
Jesuiittaveljeskunta on voimissaan tänäkin päivänä ja suorittaa alkuperäistä tehtäväänsä eli yrittää saada "Tyttäret" palaamaan takaisin Äitikirkon helmoihin. Nyt käydään diplomaattisia ekumeenisia neuvotteluja eri kirkkokuntien johtajien kanssa, joiden avulla yritetään päästä päämäärään ja hyvin on siinä onnistuttukin. Adventtikirkonkaan "kolmen enkelin sanoman julistuksesta" ei kuulu inahdustakaan, vaan päinvastoin erästä seurakunnan auktoriteettia lainatakseni se on lähinnä "vammaisten" touhua. Sivistyneet adventistit eivät enää puhu pedoista ja antikristuksista kuin korkeintaan hyvin hiljaa omien seiniensä sisäpuolella. Julkisesti ollaan hyvää pataa koko harhaisen kristikunnan kanssa. Ikävää vain, että seurakuntalaiset eivät tajua, miten pitkälle pedon "ekumeeniseen susitarhaan" heitä on jo johdateltu, vaan kuvittelevat todellakin, että Adventtikirkko jossain vaiheessa sanoutuu irti ekumeniasta ja astuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Siinä he tulevat pettymään. Toivottavasti silmät avautuvat ennen kuin on liian myöhäistä..."Euroopassa tapahtuvan työn keinoina oli koulutustyö sekä diplomatian käyttö.[7] Jesuiittojen toiminta Euroopassa oli osaltaan pysäyttämässä protestantismin leviämistä Puolaan, Itävaltaan ja eteläiseen Saksaan.[7]""
Olikohan jo puhetta siitä, että reformaatiossa hallitsijat saivat valita valtion uskonnon. Samalla hallitsijoille tarjoutui mahdollisuus saada haltuunsa katolisen kirkon omaisuus.
Reformaatiossa ei siis toteutunut yksityisen ihmisen oikeus itse valita uskontonsa. Täten jesuiitoilla oli täysi oikeus yrittää pysäyttää protestantismin leviäminen. Heistä kyllä monet menettivät henkensä pitäessään yhteyttä katolisiin, koska katolisuus oli hengen uhalla kielletty protestanttimaissa.
Kuuluneeko Adventtikirkko Kirkkojen Maailmanneuvostoon? Siihen taas Katolinen kirkko ei kuulu. Se käy vain ekumeenisia keskusteluja eri kirkollisten yhteisöjen kanssa.
Katolinen kirkko muuten on ajanut vuosikymmeniä täyttä uskonnonvapautta.
http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651207_dignitatis-humanae_en.html
"se on lähinnä "vammaisten" touhua"
Ei ihme, että sanoo. On uskomatonta ja täysin järjetöntä, että jotkut kristityt kuvittelevat jonkin sunnuntailain tulevan voimaan ja kaikkien toisten kristittyjen tulevan tappamaan heidät. Mihin kirkkoihin kaikki ihmiset edes mahtuisivat ja miksi juutalaiset, muslimit, hindut, buddhalaiset ja ateistit tulisivat sunnuntaisin kirkkoon? - onko armoa
>>>Kun Juudas oli kuollut, Pietari sanoi: ”Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.” (Ap.t. 1:20) Kreikankielinen kaitsijantehtäväksi käännetty sana on tässä jakeessa episkope, josta tulee sana episkopaatti eli piispanvirka.
Kaitsijantehtävä ei ole sama kuin piispanVIRKA. Katolinen kirkko on tehnyt Hengestä syntyneestä seurakunnasta byrokraattisen "viraston", organisaation, kirkkolaitoksen, jota se ei alunperin ollut.
Mitähän oikein ajat takaa? Kuinka käytännössä voidaan johtaa maailmanlaajuista 1,2 miljardia ihmistä käsittävää kirkkoa ilman keskusjohtoa. Luterilainen kirkko muodostaa erillisiä, itsenäisiä kirkkoja eri maissa ja keskusjohto on kunkin maan sisällä. Ortodoksit ovat jakautuneet joihinkin patriarkaatteihin. Katolinen kirkko on yksi, yhteinen ja jakamaton. Esim. Suomessa ei ole Suomen katolista kirkkoa, vaan Katolinen kirkko Suomessa. Kaikkialla koko maapallolla on vain yksi ja sama kirkko ja oppi.
Alkuseurakunnissa, esim. jossain Efesossa on ehkä ollut parikymmentä uskovaa ja heillä ensin yksi pappi. Tällaista joukkoa on ollut jo vaikea sijoittaa yhden kodin sisään ja hyvällä ilmalla on kokoonnuttu varmaankin ulos. Seurakunnan kasvaessa ja vainojen lakatessa on jo tarvittu yhteiset kokoontumistilat eli kirkko. Siinä vaiheessa on jo tarvittu isompaa budjettia. Opetuslapsillakin oli rahapussin hoitaja, Juudas. Raha on pakollista silloin kun tarvitaan yhteisiä tiloja ja kokopäiväistä henkilökuntaa. Matkavarojakin täytyy kerätä ja pitää huolta sairaista ja köyhistä.
Koska seurakuntia oli myös Smyrnassa ym. on tarvittu piispa (aluksi apost. Johannes), kaitsija, joka on pitänyt yllä yhteyksiä laajemmalla alueella, jotta eri kirkot olisivat pysyneet yhdessä opissa ja keskinäisessä yhteydessä.
Rooma, Antiokia, Alexandria ja Jerusalem olivat apostolien perustamia seurakuntia ja piispankeskuksia. Siis itse apostolit valitsivat työlleen jatkajat kätten päällepanemisen kautta. Apostolit toimivat Jeesuksen antamien ohjeiden mukaan. Virka on huono sana, ehkä parempi on puhua piispan toimesta.
Pietari ja Paavali muuttivat Roomaan ja kuolivat siellä marttyyrikuoleman. Kirkon johtoon he määräsivät Linuksen.
" Seurakunnan, jonka pitäisi olla erossa maailmasta, käy nyt diplomaattisia, poliittisia neuvotteluja "muiden" maailman ja "seurakuntien" johtajien kanssa. "
Seurakunnalla ja kirkolla on tietysti oma hengellinen sisältönsä. Vatikaanin valtiolla on diplomaattisuhteet lukuisiin valtioihin ja sillä on myös mahdollisuus esittää näkökantojaan paremmalla tai huonommalla menestyksellä YK:ssa. Politiikka on taas yhteiskunnan yhteisten asioiden hoitoa. Miksi siinä ei saisi olla mukana tuomassa kirkon mielipidettä esille, kun kerran yhteiskunnassa toimitaan ja sairaalat ja koulut ovat kaikille avoimia. - onko armoa
>>>Kun Juudas oli kuollut, Pietari sanoi: ”Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.” (Ap.t. 1:20) Kreikankielinen kaitsijantehtäväksi käännetty sana on tässä jakeessa episkope, josta tulee sana episkopaatti eli piispanvirka.
jatkoa
En kuitenkaan käsitä ajatustasi, että maailmanlaajuinen ihmisistä koostuva yhteisö, joka tarvitsee jumalanpalvelustilat ja muut kokoontumistilat, yhteiset säännöt, rahat toimintaansa ja työntekijöiden palkkoihin tai ylläpitoon ja asuntoihin, kouluihin, sairaaloihin ja vanhainkoteihin voisi olla olemassa ilman mitään johtoa ja alijohtoa. Kyse on niin suurista yksiköistä, että vastuualueet on pakko jakaa.
"Seurakunnan, jonka pitäisi olla erossa maailmasta"
Minusta se tarkoittaa, että on hengellisesti erossa maailmasta.
11 Rakkaat ystävät, te jotka asutte muukalaisina vieraassa maassa. Minä kehotan teitä pysymään erossa tämän maailman himoista, jotka sotivat sielua vastaan. 12 Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät. 1 Piet. 2
Tämä on jokaiselle kristitylle vakava kilvoittelun paikka. Ei saa kiintyä maalliseen vaan on oltava valmis jakamaan siitä tarvitseville mahdollisuuksien mukaan.
Sen sijaan miksi ei saisi olla yhteyksiä toisiin kristittyihin. Ihmiset tämän kirkollisen hajaannuksen ovat saaneet aikaan. Se ei ollut Jeesuksen tahto:
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 1. Joh. 1
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; Joh. 17
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Joh. 17
Kyllä minun täytyy sanoa, että kun menen kirkkoon, se on minulle hengellinen kokemus, Jumalan palvomisen ja rukoilemisen paikka, jossa julistetaan Jumalan sanaa ja jossa saan vastaanottaa ehtoollisen. Kyllä minusta ne papit ovat siellä hengellisessä tehtävässä, ei kai heillä muutoin olisi mitään hengellistä annettavaakaan.
UT:ssä näet vain kirkon, joka oli hyvin pieni ja vielä apostoleiden johtama.. Vainojen loputtua hallitsijat tulivat myötämielisiksi kristinuskoa kohtaan. Keskiajalla monet halusivat puuttua kirkon sisäisiin asioihin ja siitä on tietysti ollut aina vahinkoa. Kirkkoja painostetaan edelleen yhteiskunnan taholta. - Paavali..
>>>Koetelkää KAIKKI HENGET ovatko ne Jumalasta ! Taaspa on koeteltu !Raamatusta
Viisaat neitsyet ymmärtää Raamattua lukeneena, että ei nainen voi mieheksi muuttua. Pappi on mies !
onko armoa kirjoitti:
Raamatussa kautta linjan puhutaan ihmisistä kansoina ja lammaslaumoina. Jumala haluaa kristittyjen pitävän yhtä ja kokoontuvan yhteen palvomaan, ehtoolliselle ja kiittämään ja rukoilemaan häntä.>>>2. Mikä on kirkko? Miksi Jeesus perusti kirkon? Hänhän olisi voinut sanoa kuolevansa ihmisten syntien puolesta ja käskeä ihmisiä kertomaan siitä muillekin. Jos nämä uskoisivat sanoman he voisivat kastaa nämä ihmiset.
Jo seuraavassa sukupolvessa meillä olisi ollut tuhatta erilaista uskontulkintaa saarnaavaa ihmistä. - Ilm.18:4
"Euroopassa tapahtuvan työn keinoina oli koulutustyö sekä diplomatian käyttö.[7] Jesuiittojen toiminta Euroopassa oli osaltaan pysäyttämässä protestantismin leviämistä Puolaan, Itävaltaan ja eteläiseen Saksaan.[7]""
Olikohan jo puhetta siitä, että reformaatiossa hallitsijat saivat valita valtion uskonnon. Samalla hallitsijoille tarjoutui mahdollisuus saada haltuunsa katolisen kirkon omaisuus.
Reformaatiossa ei siis toteutunut yksityisen ihmisen oikeus itse valita uskontonsa. Täten jesuiitoilla oli täysi oikeus yrittää pysäyttää protestantismin leviäminen. Heistä kyllä monet menettivät henkensä pitäessään yhteyttä katolisiin, koska katolisuus oli hengen uhalla kielletty protestanttimaissa.
Kuuluneeko Adventtikirkko Kirkkojen Maailmanneuvostoon? Siihen taas Katolinen kirkko ei kuulu. Se käy vain ekumeenisia keskusteluja eri kirkollisten yhteisöjen kanssa.
Katolinen kirkko muuten on ajanut vuosikymmeniä täyttä uskonnonvapautta.
http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651207_dignitatis-humanae_en.html
"se on lähinnä "vammaisten" touhua"
Ei ihme, että sanoo. On uskomatonta ja täysin järjetöntä, että jotkut kristityt kuvittelevat jonkin sunnuntailain tulevan voimaan ja kaikkien toisten kristittyjen tulevan tappamaan heidät. Mihin kirkkoihin kaikki ihmiset edes mahtuisivat ja miksi juutalaiset, muslimit, hindut, buddhalaiset ja ateistit tulisivat sunnuntaisin kirkkoon?>>>On uskomatonta ja täysin järjetöntä, että jotkut kristityt kuvittelevat jonkin sunnuntailain tulevan voimaan ja kaikkien toisten kristittyjen tulevan tappamaan heidät.
>>>2. Mikä on kirkko? Miksi Jeesus perusti kirkon? Hänhän olisi voinut sanoa kuolevansa ihmisten syntien puolesta ja käskeä ihmisiä kertomaan siitä muillekin. Jos nämä uskoisivat sanoman he voisivat kastaa nämä ihmiset.
Jo seuraavassa sukupolvessa meillä olisi ollut tuhatta erilaista uskontulkintaa saarnaavaa ihmistä.Ilm.18:4 kirjoitti: «Eipä tuo kristikunnan "kirkottuminen" ole estänyt niiden uskontulkintojen määrää, nytkin on tulkintoja joka lähtöön. Ainoastaan Äitikirkko on pysynyt tiukasti omissa harhoissaan...tai onhan se lie keksinyt niitä matkan varrella lisääkin.»
Uskonpuhdistuksen aloittama kehitys, johon kuuluu kansankielinen jumalanpalvelus, kansankielinen Raamattu ja lukutaito, on johtanut ensin oppitulkintojen moninaisuuteen ja sen jälkeen rationalismiin ja perinteisen uskonnon kriisiin. Eipä arvannut Luther, minkä rasian tuli avanneeksi.
Katolisessa kirkossa opin yhtenäisyys on virallisella tasolla, mutta ruohonjuuri on aivan muuta. Eri maiden omat perinteet ovat sekoittuneet kristinuskoon ja näitä eri tavoin maustettuja versioita on paljon.- Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
Piispa Timoteukselle apostoli Paavali kirjoitti: ”Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi.” (2. Tim. 1:6)>>>Kuka kastaa, opettaa ja jakaa ehtoollista?
- onko armoa
>>>Kuka kastaa, opettaa ja jakaa ehtoollista?
Filippuksella oli apostolien valtuutus kastaa ja opettaa. Ei tuohon aikaan ollut vielä mitään kirkkotilaa, johon olisi menty. Synagoogassa ei olisi voitu kastaa kristityksi.
Kun kirkkoon liittyi enemmän väkeä, kasteopetus yhtenäistyi. Kirkossa erotettiin kirkon jäsenet ei-kastetuista katekumeeneista, jotka eivät saaneet osallistua eukaristiaan, ehtoolliselle.
Keskeinen kasteopetus, kokonaista Raamattuahan ei vielä ollut, koottiin yhteen. Tämä hyvin varhainen opetus (50-70) on säilynyt:
http://www.earlychristianwritings.com/text/didache-lightfoot.html - onko armoa
v.aari kirjoitti:
Ilm.18:4 kirjoitti: «Eipä tuo kristikunnan "kirkottuminen" ole estänyt niiden uskontulkintojen määrää, nytkin on tulkintoja joka lähtöön. Ainoastaan Äitikirkko on pysynyt tiukasti omissa harhoissaan...tai onhan se lie keksinyt niitä matkan varrella lisääkin.»
Uskonpuhdistuksen aloittama kehitys, johon kuuluu kansankielinen jumalanpalvelus, kansankielinen Raamattu ja lukutaito, on johtanut ensin oppitulkintojen moninaisuuteen ja sen jälkeen rationalismiin ja perinteisen uskonnon kriisiin. Eipä arvannut Luther, minkä rasian tuli avanneeksi.
Katolisessa kirkossa opin yhtenäisyys on virallisella tasolla, mutta ruohonjuuri on aivan muuta. Eri maiden omat perinteet ovat sekoittuneet kristinuskoon ja näitä eri tavoin maustettuja versioita on paljon."Katolisessa kirkossa opin yhtenäisyys on virallisella tasolla"
Opetus ja oppi on sama kaikkialla. Pappi, joka opettaa vastoin kirkon oppia, menettää pappisoikeutensa. Näin ei ole esimerkiksi luterilaisissa kirkoissa, jotka ovat maakohtaisesti itsenäisiä. Ruotsissa on hieman eri tulkinta kuin Suomessa. - historia tutuksi
>>>On uskomatonta ja täysin järjetöntä, että jotkut kristityt kuvittelevat jonkin sunnuntailain tulevan voimaan ja kaikkien toisten kristittyjen tulevan tappamaan heidät.
????
Mielikuvituksellisia juttuja.
Missä näitä sapatinpitäjia on tapettu? - Ilm.18:4
????
Mielikuvituksellisia juttuja.
Missä näitä sapatinpitäjia on tapettu?>>>Missä näitä sapatinpitäjia on tapettu?
- historia tutuksi
>>>Missä näitä sapatinpitäjia on tapettu?
Se on tyhjästä nyhjäisty juttu. Kirkon säännöt koskevat kirkon jäseniä ja muutoinkin katolisessa kirkossa on aina ollut messuja lauantaisin, aamuisin ja iltaisin. Excommunikoitu tarkoittaa että on suljettu ehtoollisen ( the Holy Communion) ulkopuolelle ja takaisin pääsee ripin kautta. Tähän mennessä en ole kohdannut yhtäkään yleistä historiaa tuntevaa adventistia. Jopa amerikkalainen "kirkkohistoriaan perehtynyt" adventistipappi lateli sellaisia tarinoita, joilla ei ollut juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jotkut hänelle merkittävät vuodet oli umpimähkää poimittu historiasta. Euroopan historiaan niillä ei ollut mitään merkittävää yhtymäkohtaa. Jollain muulla vuodella olisi ollut, mutta siten ei olisi voitu osoittaa todeksi "pedon haavaa". Todellisuudenkäsitys oli selkeästi hämärtynyt. Nykyisin on aitoihin dokumentteihin perustuvaa yliopistotason tutkimusta saatavissa runsaasti englannin kielellä.
Mielestäni suurin kirkkojen suurin vaara on mukautuminen yhteiskunnan arvoihin ja liberaaliteologia. Joukossa on piispoja ja pappejakin, jotka eivät enää tiedä mikä on avioliitto ja että seksi kuuluu ainoastaan tämän oikean avioliiton sisälle.. Tämäkin asia olisi yksiselitteisesti luettavissa apostolisesta tallenteesta, mutta sehän ei protestanteille kelvannut. Sieltä muuten selviää sekin, että naiset eivät voi olla liturgisia pappeja ja että kristityt eivät tee aborttia.
Näiden nyt pitäisi olla kaikille kristityille itsestään selviä asioita. Surettaa vain se, että yhteiskuntamme levittää lapsille jo koulussa täysin vastakkaista agendaa. Luin juuri, että homomiljardöörit ovat alkaneet lahjoittaa rahaa homopropagandan levitykseen katolilaisten keskuuteen:
http://www.crisismagazine.com/2014/marginalizing-magisterium-one-grant-time
Kaipa samaa tekevät muissakin kirkkokunnissa. Luterilaisessa kirkossa homolobby työnsi ehdokkaitaan seurakuntavaaleihin ja näin soluttautui sen kirkon sisään.
Kumma juttu, että Ilmestyskirjan seurakuntaviesteissä ( Ilm. 2 ja 3 ) Jumala kyllä löytää joka seurakunnasta omansa, eikä kehota heitä lähtemään pois. Veikkaan, että sinulla on väärä tulkinta Ilm. 18:4. Oikea tulkinta on minusta se, että maailman edustamista asioista on pysyttävä erossa.
Koska Jumala haluaa tahtonsa tapahtuvan niin maanpäällä kuin taivaassa, niin kuinka yhdyt Jumalaa palvovaan joukkoon:
8. Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on".
9. Ja niin usein kuin olennot antavat ylistyksen, kunnian ja kiitoksen hänelle, joka valtaistuimella istuu, joka elää aina ja iankaikkisesti,
10. lankeavat ne kaksikymmentä neljä vanhinta hänen eteensä, joka valtaistuimella istuu, ja kumartaen rukoilevat häntä, joka elää aina ja iankaikkisesti, ja heittävät kruununsa valtaistuimen eteen sanoen:
11. "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut". Ilm. 4
12. ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
13. Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ilm. 5
11. Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
12. sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
Tätä on Jumalan palvonta liturgiassa.
Entä tämä:
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Ilm. 3
Viittaus pyhään ehtoolliseen. - Ilm.18:4
Se on tyhjästä nyhjäisty juttu. Kirkon säännöt koskevat kirkon jäseniä ja muutoinkin katolisessa kirkossa on aina ollut messuja lauantaisin, aamuisin ja iltaisin. Excommunikoitu tarkoittaa että on suljettu ehtoollisen ( the Holy Communion) ulkopuolelle ja takaisin pääsee ripin kautta. Tähän mennessä en ole kohdannut yhtäkään yleistä historiaa tuntevaa adventistia. Jopa amerikkalainen "kirkkohistoriaan perehtynyt" adventistipappi lateli sellaisia tarinoita, joilla ei ollut juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jotkut hänelle merkittävät vuodet oli umpimähkää poimittu historiasta. Euroopan historiaan niillä ei ollut mitään merkittävää yhtymäkohtaa. Jollain muulla vuodella olisi ollut, mutta siten ei olisi voitu osoittaa todeksi "pedon haavaa". Todellisuudenkäsitys oli selkeästi hämärtynyt. Nykyisin on aitoihin dokumentteihin perustuvaa yliopistotason tutkimusta saatavissa runsaasti englannin kielellä.
Mielestäni suurin kirkkojen suurin vaara on mukautuminen yhteiskunnan arvoihin ja liberaaliteologia. Joukossa on piispoja ja pappejakin, jotka eivät enää tiedä mikä on avioliitto ja että seksi kuuluu ainoastaan tämän oikean avioliiton sisälle.. Tämäkin asia olisi yksiselitteisesti luettavissa apostolisesta tallenteesta, mutta sehän ei protestanteille kelvannut. Sieltä muuten selviää sekin, että naiset eivät voi olla liturgisia pappeja ja että kristityt eivät tee aborttia.
Näiden nyt pitäisi olla kaikille kristityille itsestään selviä asioita. Surettaa vain se, että yhteiskuntamme levittää lapsille jo koulussa täysin vastakkaista agendaa. Luin juuri, että homomiljardöörit ovat alkaneet lahjoittaa rahaa homopropagandan levitykseen katolilaisten keskuuteen:
Kaipa samaa tekevät muissakin kirkkokunnissa. Luterilaisessa kirkossa homolobby työnsi ehdokkaitaan seurakuntavaaleihin ja näin soluttautui sen kirkon sisään.
Kumma juttu, että Ilmestyskirjan seurakuntaviesteissä ( Ilm. 2 ja 3 ) Jumala kyllä löytää joka seurakunnasta omansa, eikä kehota heitä lähtemään pois. Veikkaan, että sinulla on väärä tulkinta Ilm. 18:4. Oikea tulkinta on minusta se, että maailman edustamista asioista on pysyttävä erossa.
Koska Jumala haluaa tahtonsa tapahtuvan niin maanpäällä kuin taivaassa, niin kuinka yhdyt Jumalaa palvovaan joukkoon:
8. Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on".
9. Ja niin usein kuin olennot antavat ylistyksen, kunnian ja kiitoksen hänelle, joka valtaistuimella istuu, joka elää aina ja iankaikkisesti,
10. lankeavat ne kaksikymmentä neljä vanhinta hänen eteensä, joka valtaistuimella istuu, ja kumartaen rukoilevat häntä, joka elää aina ja iankaikkisesti, ja heittävät kruununsa valtaistuimen eteen sanoen:
11. "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut". Ilm. 4
12. ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
13. Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ilm. 5
11. Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
12. sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
Entä tämä:
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Ilm. 3
Viittaus pyhään ehtoolliseen.>>>Kumma juttu, että Ilmestyskirjan seurakuntaviesteissä ( Ilm. 2 ja 3 ) Jumala kyllä löytää joka seurakunnasta omansa, eikä kehota heitä lähtemään pois.> kirkko = maailma. Suomen kansastakin n. 90% kuuluu tähän "Jumalan valtionseurakuntaan" eli suurin piirtein saman verran kuin on jumalattomiakin Suomessa. Sama pätee katolisiin maihin. Ei ole niin pahaa syntiä, minkä vuoksi joku erotettaisiin kirkosta...paitsi ehkä kirkollisveron maksamattomuus ja kerettiläisyys... Muuten saat vaikka murhata, harrastaa huoruutta tai pedofiliaa niin paljon kuin ikinä tahdot, varastaa, petkuttaa jne. Ketään ei sen vuoksi eroteta kirkosta eli kirkko = maailma = Babylon.
Ilm.18
4Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, >te minun kansaniosallisiksi< ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
5 SILLÄ HÄNEN SYNTINSÄ ULOTTUVAT TAIVAASEEN ASTI, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
jae 23
ei loista sinussa >enää< lampun valo; ei kuulla sinussa >enää< huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä sinun kauppiaasi olivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi >villitsi kaikki kansat - pappi papa paappa
Paavali.. kirjoitti:
Viisaat neitsyet ymmärtää Raamattua lukeneena, että ei nainen voi mieheksi muuttua. Pappi on mies !
Nii-in viisas ymmärtää jo alkutavustakin pap----pi, että kyseessä ei ole ainakaan nainen.
Entä tämä:
Viittaus pyhään ehtoolliseen.>>>Surettaa vain se, että yhteiskuntamme levittää lapsille jo koulussa täysin vastakkaista agendaa. Luin juuri, että homomiljardöörit ovat alkaneet lahjoittaa rahaa homopropagandan levitykseen katolilaisten keskuuteen:
Kaipa samaa tekevät muissakin kirkkokunnissa. Luterilaisessa kirkossa homolobby työnsi ehdokkaitaan seurakuntavaaleihin ja näin soluttautui sen kirkon sisään. - Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
jatkoa
En kuitenkaan käsitä ajatustasi, että maailmanlaajuinen ihmisistä koostuva yhteisö, joka tarvitsee jumalanpalvelustilat ja muut kokoontumistilat, yhteiset säännöt, rahat toimintaansa ja työntekijöiden palkkoihin tai ylläpitoon ja asuntoihin, kouluihin, sairaaloihin ja vanhainkoteihin voisi olla olemassa ilman mitään johtoa ja alijohtoa. Kyse on niin suurista yksiköistä, että vastuualueet on pakko jakaa.
11 Rakkaat ystävät, te jotka asutte muukalaisina vieraassa maassa. Minä kehotan teitä pysymään erossa tämän maailman himoista, jotka sotivat sielua vastaan. 12 Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät. 1 Piet. 2
Tämä on jokaiselle kristitylle vakava kilvoittelun paikka. Ei saa kiintyä maalliseen vaan on oltava valmis jakamaan siitä tarvitseville mahdollisuuksien mukaan.
Sen sijaan miksi ei saisi olla yhteyksiä toisiin kristittyihin. Ihmiset tämän kirkollisen hajaannuksen ovat saaneet aikaan. Se ei ollut Jeesuksen tahto:
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 1. Joh. 1
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; Joh. 17
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Joh. 17
Kyllä minun täytyy sanoa, että kun menen kirkkoon, se on minulle hengellinen kokemus, Jumalan palvomisen ja rukoilemisen paikka, jossa julistetaan Jumalan sanaa ja jossa saan vastaanottaa ehtoollisen. Kyllä minusta ne papit ovat siellä hengellisessä tehtävässä, ei kai heillä muutoin olisi mitään hengellistä annettavaakaan.
UT:ssä näet vain kirkon, joka oli hyvin pieni ja vielä apostoleiden johtama.. Vainojen loputtua hallitsijat tulivat myötämielisiksi kristinuskoa kohtaan. Keskiajalla monet halusivat puuttua kirkon sisäisiin asioihin ja siitä on tietysti ollut aina vahinkoa. Kirkkoja painostetaan edelleen yhteiskunnan taholta.>>>UT:ssä näet vain kirkon, joka oli hyvin pieni ja vielä apostoleiden johtama.. Minä en näe UT:ssa kirkkoa, vaan seurakunnan. Sinä voit paavin ("keisarin") hoviin kuuluessasi "nähdä" jotain sellaista siellä, mutta minä en näe, joten pysytään asiassa. Tämä "aivopesu" (kirkko-sanan tunkeminen jatkuvasti sinne, minne se ei kuulu) ei tehoa minuun.
- historia tutuksi
>>>Surettaa vain se, että yhteiskuntamme levittää lapsille jo koulussa täysin vastakkaista agendaa. Luin juuri, että homomiljardöörit ovat alkaneet lahjoittaa rahaa homopropagandan levitykseen katolilaisten keskuuteen:
Kaipa samaa tekevät muissakin kirkkokunnissa. Luterilaisessa kirkossa homolobby työnsi ehdokkaitaan seurakuntavaaleihin ja näin soluttautui sen kirkon sisään." En ole koskaan kuullut, että ketään olisi erotettu katolisesta "
Kyllä pappeja on erotettu liberaaliteologian, naispappeuden ja homoseksin puolestapuhumisen takia, mikäli varoitus ei tehoa. Perinteisen avioliiton ulkopuolista seksiä harjoittava seurakuntalainen ei voi osallistua ehtoolliselle. Meillä armontila-vaatimus on ehdoton. Abortista joutuu automaattisesti ex-communioon. Meillä säännöt pätevät, mutta meillä pätee myös katumus ja parannuksenteko. Meillä toimii rippi.
Katolisessa kirkossa ei ole demokratiaa. Sen tähden lobbareiden myyräntyö ei onnistu. Oppi on ja pysyy samana. Siellä kuuluu karitsan ääni joka messussa. Joka saarna on Jumalan sanan selitystä ja kehotusta elää apostoleiden uskon mukaan parannusta tehden.
http://vaticaninsider.lastampa.it/en/the-vatican/detail/articolo/santa-marta-34880/
Mielestäni olet liian pessimistinen. Mihin unohdat Jumalan valtasuuruuden? - Ilm.18:4
onko armoa kirjoitti:
jatkoa
UT:ssä näet vain kirkon, joka oli hyvin pieni ja vielä apostoleiden johtama.. Vainojen loputtua hallitsijat tulivat myötämielisiksi kristinuskoa kohtaan. Keskiajalla monet halusivat puuttua kirkon sisäisiin asioihin ja siitä on tietysti ollut aina vahinkoa. Kirkkoja painostetaan edelleen yhteiskunnan taholta.>>>12 Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät. 1 Piet. 2
onko armoa kirjoitti:
Filippuksella oli apostolien valtuutus kastaa ja opettaa. Ei tuohon aikaan ollut vielä mitään kirkkotilaa, johon olisi menty. Synagoogassa ei olisi voitu kastaa kristityksi.
Kun kirkkoon liittyi enemmän väkeä, kasteopetus yhtenäistyi. Kirkossa erotettiin kirkon jäsenet ei-kastetuista katekumeeneista, jotka eivät saaneet osallistua eukaristiaan, ehtoolliselle.
Keskeinen kasteopetus, kokonaista Raamattuahan ei vielä ollut, koottiin yhteen. Tämä hyvin varhainen opetus (50-70) on säilynyt:
http://www.earlychristianwritings.com/text/didache-lightfoot.html>>>Kun kirkkoon liittyi enemmän väkeä, kasteopetus yhtenäistyi.kirkon omalla< vauvojen pirskottelu kastekäytännöllä.
Matt.3:6
ja hän kastoi heidät >Jordanin virrassatunnustivat syntinsä<
Joh.3:23
Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, >koska siellä oli paljon vettä<
Apt.2:38
Niin Pietari sanoi heille: >"Tehkää parannus< ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen >syntienne anteeksisaamiseksi<
Apt.19:4
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi >parannuksen< kasteella
Apt.8:38
Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he >astuivat kumpikin veteenhaudatut< kasteen kautta kuolemaan
Kol.2:12
ollen >haudattuna< hänen kanssaan kasteessa...
1Piet.3:21
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan >hyvän omantunnon pyytämistä< Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta
Vauvojen on hieman vaikea astua veteen ja tehdä parannusta. Syntien tunnustamistakaan heiltä ei voi odottaa, kun raukat eivät osaa vielä puhua, eivätkä varmaan kärsi vielä omantunnon tuskistakaan. Joten mitä jäi jäljelle apostolisesta kastekäytännöstä? Vesi...ei muuta... - historia tutuksi
>>>Kumma juttu, että Ilmestyskirjan seurakuntaviesteissä ( Ilm. 2 ja 3 ) Jumala kyllä löytää joka seurakunnasta omansa, eikä kehota heitä lähtemään pois.> kirkko = maailma. Suomen kansastakin n. 90% kuuluu tähän "Jumalan valtionseurakuntaan" eli suurin piirtein saman verran kuin on jumalattomiakin Suomessa. Sama pätee katolisiin maihin. Ei ole niin pahaa syntiä, minkä vuoksi joku erotettaisiin kirkosta...paitsi ehkä kirkollisveron maksamattomuus ja kerettiläisyys... Muuten saat vaikka murhata, harrastaa huoruutta tai pedofiliaa niin paljon kuin ikinä tahdot, varastaa, petkuttaa jne. Ketään ei sen vuoksi eroteta kirkosta eli kirkko = maailma = Babylon.
Ilm.18
4Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, >te minun kansaniosallisiksi< ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
5 SILLÄ HÄNEN SYNTINSÄ ULOTTUVAT TAIVAASEEN ASTI, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
jae 23
ei loista sinussa >enää< lampun valo; ei kuulla sinussa >enää< huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä sinun kauppiaasi olivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi >villitsi kaikki kansatTässä joudun vain sanomaan, että minulle usko Kristukseen on myös osallisuutta kristilliseen kirkkoon.
24. ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. Hepr. 10
Miksi meille annettaisiin tuollaisia ohjeita, jos tarkoituksena olisi elää kirkkoyhteyden ulkopuolella? Jeesus perusti kirkon ja jopa lupasi, että helvetin portit eivät sitä voita.
Vanhan liiton Israel oli muuttunut Babyloniksi, joka ei tunnistanut Jeesusta, vaikka VT oli täynnä viittauksia häneen. Se oli liitossa Rooman pakanallisen keisarikunnan kanssa. Rooman keisari oli jumala, joka vaati kansalaisia julkisesti tunnustamaan keisarin jumalallinen valta uhraamalla julkisesti keisarille. Tästä oli tultava ulos, Ilm. 18: 4, ennen Jerusalemin ja Israelin lopullista tuhoa.
"ekklesia":
"The Greek word ekklēsia, which came to mean church, was originally applied in the Classical period to an official assembly of citizens. In the Septuagint (Greek) translation of the Old Testament (3rd–2nd century BC), the term ekklēsia is used for the general assembly of the Jewish people, especially when gathered for a religious purpose such as hearing the Law (e.g., Deuteronomy 9:10, 18:16). In the New Testament it is used of the entire body of believing Christians throughout the world (e.g., Matthew 16:18), of the believers in a particular area (e.g., Acts 5:11), and also of the congregation meeting in a particular house—the “house-church” (e.g., Romans 16:5). Encyclopædia Britannica
Strong's Concordance 1577 ekklēsía(from 1537 /ek, "out from and to" and 2564 /kaléō, "to call") – properly, people called out from the world and to God, the outcome being the Church (the mystical body of Christ) – i.e. the universal (total) body of believers whom God calls out from the world and into His eternal kingdom.
The English word "church" comes from the Greek word kyriakos, "belonging to the Lord" (kyrios). 1577 /ekklēsía ("church") is the root of the terms "ecclesiology" and "ecclesiastical."
UT:n kirjeet on yleensä kirjoitettu jollekin seurakunnalle ja sieltä niitä on levitetty toisille seurakunnille kirkon sisällä ja lopulta kirkko vasta 300-luvulla valitsi kaikista seurakunnissa luetuista teksteistä Raamatun kaanonin. Kuinka voit luotta siihen, että kirkko valitsi oikeat tekstit? Ulkopuolelle jäi joissain seurakunnassa luettuja kirjoituksia kuten Ignatiuksen 7 kirjettä, Clemensin Korinntolaiskirje, Didache ja Hermaan paimen, joiden mahdollisen jumalallisen inspiraation kirkko hylkäsi 300-luvulla. Tässäkin seurakunnat toimivat yhtenä kirkkona.
"Muuten saat vaikka murhata, harrastaa huoruutta tai pedofiliaa niin paljon kuin ikinä tahdot, varastaa, petkuttaa jne. "
Ei saa. Selitin jo, että katolinen kirkko erottaa tällaiset henkilöt ehtoollisyhteydestä, s.o. he ovat hengellisesti kuolleita.
Toivottavasti selviät tuosta kyynisestä vaiheesta eteenpäin. - Ilm.18:4
" En ole koskaan kuullut, että ketään olisi erotettu katolisesta "
Kyllä pappeja on erotettu liberaaliteologian, naispappeuden ja homoseksin puolestapuhumisen takia, mikäli varoitus ei tehoa. Perinteisen avioliiton ulkopuolista seksiä harjoittava seurakuntalainen ei voi osallistua ehtoolliselle. Meillä armontila-vaatimus on ehdoton. Abortista joutuu automaattisesti ex-communioon. Meillä säännöt pätevät, mutta meillä pätee myös katumus ja parannuksenteko. Meillä toimii rippi.
Katolisessa kirkossa ei ole demokratiaa. Sen tähden lobbareiden myyräntyö ei onnistu. Oppi on ja pysyy samana. Siellä kuuluu karitsan ääni joka messussa. Joka saarna on Jumalan sanan selitystä ja kehotusta elää apostoleiden uskon mukaan parannusta tehden.
http://vaticaninsider.lastampa.it/en/the-vatican/detail/articolo/santa-marta-34880/
Mielestäni olet liian pessimistinen. Mihin unohdat Jumalan valtasuuruuden?>>>" En ole koskaan kuullut, että ketään olisi erotettu katolisesta "
Kyllä pappeja on erotettu liberaaliteologian, naispappeuden ja homoseksin puolestapuhumisen takia, mikäli varoitus ei tehoa.>Siellä kuuluu karitsan ääni joka messussa.>Mihin unohdat Jumalan valtasuuruuden? - historia tutuksi
>>>" En ole koskaan kuullut, että ketään olisi erotettu katolisesta "
Kyllä pappeja on erotettu liberaaliteologian, naispappeuden ja homoseksin puolestapuhumisen takia, mikäli varoitus ei tehoa.>Siellä kuuluu karitsan ääni joka messussa.>Mihin unohdat Jumalan valtasuuruuden?"KUMARTAKAA HÄNTÄ"
Jos jossain niin katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa voit nähdä ihmisten todella kumartavan Jumalalle ja polvistuvan hänen edessään useita kertoja jumalanpalveluksen aikana, ennen sitä ja sen jälkeen.
Eipä tässä muuta.
Älä heitä toivoasi näiden myrskyisien aikojen keskellä. Myrskyjä on ollut joka vuosisadalla, ne vain ovat aina erilaisia. Jumala kuitenkin hoitaa ja kantaa meitä jokaista silloinkin kun emme näe ulospääsyä tilanteesta. - historia tutuksi
>>>" En ole koskaan kuullut, että ketään olisi erotettu katolisesta "
Kyllä pappeja on erotettu liberaaliteologian, naispappeuden ja homoseksin puolestapuhumisen takia, mikäli varoitus ei tehoa.>Siellä kuuluu karitsan ääni joka messussa.>Mihin unohdat Jumalan valtasuuruuden?Koko katolinen messu on muuten lause lauseelta suoraan Raamatusta:
http://catholic-resources.org/Bible/Biblical-Mass-Texts.htm
Siellä todella kuuluu Karitsan ääni joka messussa.
- Hedelmät karvastelee
Näin se valitettavasti on. Se riittää kun katsoo kirkkojen historian hedelmiä : Sotia, ihmisten torteeraamisia, valtataisteluja kirkkojen sisällä, murhia, polttorovioita, n.s. oikeudenkäyntejä ilman oikeudenmukaisuutta ja niin edelleen .. loputtomiin..
Nyt kirkot pyytävät meitä unohtamaan ?! - unohdammeko kaikki ne uhrit joita on vainottu ja tapettu, ovat kärsineet ja menneet ennenaikaiseen kuolemaan kirkkojen tekojen seurauksena. En minä ainakaan voi pyyhkiä niitä pois kuin niitä ei olisi ollutkaan.. Ei siihen riitä suuret kirkkorakennukset, kauniit puheet tai kirkon uusi politiikka ilman asioiden esiintuomista ja selvää tunnustusta ja katumusta - kuin ei menneisyyttä olisi olemassakaan. Kirkko oppeineen on rakennettu valheille ja siksi esimerkiksi katolisen kirkon arkistot ovat lukittu tutkijoiden nenän edessä.
Jumala on Jumala ja täydellinen kaikessa - nämä kirkotko olisivat Jumalan käsivarsi maanpäällä ? Eihän se ole mahdollista, ne ovat ihmisten tekemiä ja ihmisten mielen mukaisia laitoksia ..- historia tutuksi
"esimerkiksi katolisen kirkon arkistot ovat lukittu tutkijoiden nenän edessä."
Ne ovat avoimia ainoastaan tutkijoille, kuten muutkin aidot ikivanhat dokumentit. Kaikkia vanhoja dokumentteja säilytetään nykyisin oikeassa lämpötilassa ja kosteudessa, jotta materiaali ei haurastuisi. Näin on kaikissa arkistoissa, missä on keskiaikaista ja vanhempaa materiaalia.
"oikeudenkäyntejä ilman oikeudenmukaisuutta ja niin edelleen .. loputtomiin"
Ehkä et tunne historiaa. kannattaa tutustua uusiin tutkimuksiin, jotka pohjautuvat aitoihin lähteisiin, eivätkä huhupuheisiin. Sodista emme pääse täällä koskaan eroon, kuten lehdestä voi päivittäin lukea.
Mitkään historian raakuudet eivät tietenkään ole mitään uskon hedelmiä, vaan johtuvat menneen ajan elämäntyylistä. Elämä oli kaikkialla julmaa. Uskonsankareita on ollut aina. Joka vuosisadalta tunnemme lukuisia voimakkaasti ympäristöönsä vaikuttaneita pyhää elämää viettäneitä ihmisiä, jotka ovat antaneet koko omaisuutensa köyhille ja viettäneet elämäänsä rukouksessa , Jumalan ja lähimmäisten palvelemisessa.
Tässä ajassa voi vain ihmetellä, kuinka sikiöiden surmaaminen voi olla laillista ja kuinka sairaalahenkilökuntaa voidaan pakottaa siihen.
Historia on niin monisyistä, että yleensä on vaikea osoittaa yhtä syytä sodille. Ihmiset kantavat mielessään menneisyyden epäoikeudenmukaisuuksia ja katsovat olevansa tilaisuuden tarjoutuessa oikeutettuja asioiden oikaisemiseen asein. Luonnevikaisia, suuruudenhulluja hallitsijoita tuntuu jatkuvasti löytyvän. Ahtaalla elävää kansaa on helppo kiihdyttää sotaan.
"Jumala on Jumala ja täydellinen kaikessa "
Vaikka Jumala on täydellinen, me olemme kirkossakin edelleen ihmisiä. Jeesus ei opettanut kirkkoa, josta olisi perattu kaikki epätäydelliset ihmiset pois. Vanhassa testamentissa Jumala ottaa omakseen ja tekee liiton kovin epätäydellisen juutalaisen kansa kanssa.
Uudessa liitossa Jumala tekee Jeesuksen sovitusveressä liiton kaikkien eri roduista koostuvien uskovien kanssa. Jeesus opettaa, että kaikki huonotkin uskovat saavat kasvaa tässä Jumalan elopellossa maailman loppuun asti. Vasta silloin Jumala lähettää enkelinsä leikkaamaan pois valhevehnän
"27. Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
28. Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
29. Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
30. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'" Matt. 13
Jotkut ovat halunneet perustaa näitä pelkkien pyhien ihmisten yhteisöjä. Jonkin aikaa kaikki sujuu hyvin, mutta ennen pitkää ihmiset ovat saaneet huomata, että seurakunnassa on eripuraa, syntiä ja ainakin seuraavassa polvessa ellei aikaisemmin, myös epäuskoa.
Luepa vain Korinttolaiskirjettä.
"Kirkko oppeineen on rakennettu valheille "
Kirkko ei suinkaan ole rakennettu valheelle, koska itse Jeesus on sen perustanut:
17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16
Jeesus uskoi kovin vajavaisen Pietarin kirkon johtoon.
Kirkko on vuosisadasta toiseen julistanut ihmisille pelastussanomaa, sellaisena kuin sen olemme saaneet Jeesukselta ja apostoleilta. Tietysti mikäli et usko Raamattuun, voit tietysti sanoa, että kirkko on rakennettu valheelle.
Kristinuskon ytimessä on myös anteeksiantamus. Anteeksi saa, kun antaa toisillekin anteeksi.
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Matt. 6 - tulvaa odotellessa
Ne ovat avoimia ainoastaan tutkijoille, kuten muutkin aidot ikivanhat dokumentit. Kaikkia vanhoja dokumentteja säilytetään nykyisin oikeassa lämpötilassa ja kosteudessa, jotta materiaali ei haurastuisi. Näin on kaikissa arkistoissa, missä on keskiaikaista ja vanhempaa materiaalia.
Ehkä et tunne historiaa. kannattaa tutustua uusiin tutkimuksiin, jotka pohjautuvat aitoihin lähteisiin, eivätkä huhupuheisiin. Sodista emme pääse täällä koskaan eroon, kuten lehdestä voi päivittäin lukea.
Mitkään historian raakuudet eivät tietenkään ole mitään uskon hedelmiä, vaan johtuvat menneen ajan elämäntyylistä. Elämä oli kaikkialla julmaa. Uskonsankareita on ollut aina. Joka vuosisadalta tunnemme lukuisia voimakkaasti ympäristöönsä vaikuttaneita pyhää elämää viettäneitä ihmisiä, jotka ovat antaneet koko omaisuutensa köyhille ja viettäneet elämäänsä rukouksessa , Jumalan ja lähimmäisten palvelemisessa.
Tässä ajassa voi vain ihmetellä, kuinka sikiöiden surmaaminen voi olla laillista ja kuinka sairaalahenkilökuntaa voidaan pakottaa siihen.
Historia on niin monisyistä, että yleensä on vaikea osoittaa yhtä syytä sodille. Ihmiset kantavat mielessään menneisyyden epäoikeudenmukaisuuksia ja katsovat olevansa tilaisuuden tarjoutuessa oikeutettuja asioiden oikaisemiseen asein. Luonnevikaisia, suuruudenhulluja hallitsijoita tuntuu jatkuvasti löytyvän. Ahtaalla elävää kansaa on helppo kiihdyttää sotaan.
Vaikka Jumala on täydellinen, me olemme kirkossakin edelleen ihmisiä. Jeesus ei opettanut kirkkoa, josta olisi perattu kaikki epätäydelliset ihmiset pois. Vanhassa testamentissa Jumala ottaa omakseen ja tekee liiton kovin epätäydellisen juutalaisen kansa kanssa.
Uudessa liitossa Jumala tekee Jeesuksen sovitusveressä liiton kaikkien eri roduista koostuvien uskovien kanssa. Jeesus opettaa, että kaikki huonotkin uskovat saavat kasvaa tässä Jumalan elopellossa maailman loppuun asti. Vasta silloin Jumala lähettää enkelinsä leikkaamaan pois valhevehnän
"27. Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
28. Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
29. Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
30. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'" Matt. 13
Jotkut ovat halunneet perustaa näitä pelkkien pyhien ihmisten yhteisöjä. Jonkin aikaa kaikki sujuu hyvin, mutta ennen pitkää ihmiset ovat saaneet huomata, että seurakunnassa on eripuraa, syntiä ja ainakin seuraavassa polvessa ellei aikaisemmin, myös epäuskoa.
Kirkko ei suinkaan ole rakennettu valheelle, koska itse Jeesus on sen perustanut:
17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16
Kirkko on vuosisadasta toiseen julistanut ihmisille pelastussanomaa, sellaisena kuin sen olemme saaneet Jeesukselta ja apostoleilta. Tietysti mikäli et usko Raamattuun, voit tietysti sanoa, että kirkko on rakennettu valheelle.
Kristinuskon ytimessä on myös anteeksiantamus. Anteeksi saa, kun antaa toisillekin anteeksi.
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Matt. 6" Historia tutuksi"
Tyypillinen valehtelija: " Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani ja tuonelan portit eivät sitä voita"! Matt 16: 18
Perusta sinä seurakuntasi hiekalle, kun olet sen jo aloittanutkin! t. b - Ilm.18:4
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Matt. 6>>>suuruudenhulluja hallitsijoita tuntuu jatkuvasti löytyvän
>>>suuruudenhulluja hallitsijoita tuntuu jatkuvasti löytyvän
>>>Ja vielä löytyy sitten niitäkin, jotka uskovat moisen naurettavan väitteen...
- historia tutuksi
tulvaa odotellessa kirjoitti:
" Historia tutuksi"
Tyypillinen valehtelija: " Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani ja tuonelan portit eivät sitä voita"! Matt 16: 18
Perusta sinä seurakuntasi hiekalle, kun olet sen jo aloittanutkin! t. b"18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16"
Väitätkö Jeesuksen valehdelleen?
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja. Eri paikkakunnilla toimi tämän kirkon eri seurakuntia jotka olivat yhteydessä keskenään yhden kirkon sisällä. Näin esimerkiksi Paavalin kirjeet levisivät tämän kirkon eri seurakuntiin.
Kirkon päänä on Kristus ja usko hänen sovintovereensä, se kestää, se ei ole huuhtoutuvaa hiekkaa. - historia tutuksi
>>>suuruudenhulluja hallitsijoita tuntuu jatkuvasti löytyvän
"Jopa niin hulluja, että kuvittelevat olevansa Kristuksen sijaisia..."
Rooman piispa on Kristuksen kirkon huoneenhaltija tai pääministeri, samaan tapaan kuin VT:n aikana kuninkaalla oli huoneenhaltija, jolla oli suuri valta:
20 Sinä päivänä
minä kutsun palvelijani Eljakimin, Hilkian pojan,
21 ja hänen ylleen minä puen sinun pukusi,
hänen vyötäisilleen sidon sinun vyösi,
hänen käteensä annan sinun valtasi,
ja hänestä tulee isä Jerusalemin asukkaille
ja koko Juudan sukukunnalle.
22 Hänen olalleen minä ripustan Daavidin huoneen
avaimen.
Hän avaa, eikä kukaan sulje,
hän sulkee, eikä kukaan avaa.
Huoneenhaltija on aina vastuussa kuninkaalleen, siis alisteinen ja noudattaa tämän määräyksiä.
Yksin Pietari sai ”taivasten valtakunnan avaimet” (Matt. 16:19). Avaimet ovat vallan ja auktoriteetin symboli (esim. Jes. 22:22, Ilm. 1:18, 3:7, 9:1). Pietari saa ainoana erityisen vallan kirkossa. - Ilm.18:4
"18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16"
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja. Eri paikkakunnilla toimi tämän kirkon eri seurakuntia jotka olivat yhteydessä keskenään yhden kirkon sisällä. Näin esimerkiksi Paavalin kirjeet levisivät tämän kirkon eri seurakuntiin.
Kirkon päänä on Kristus ja usko hänen sovintovereensä, se kestää, se ei ole huuhtoutuvaa hiekkaa.>>>"18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16"
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja. - historia tutuksi
>>>"18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16"
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja.Tartu nyt hyvä ihminen oikeaan historian kirjaan. PP. on juuri yksi niistä, jotka eivät tunne historiaa. Hänen sivuillaan on kovin hepposia lähteitä.
"Konstantinus suuri ”kääntyi” kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximus) otti käyttöön nimen Vicarius Christi (Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli Rooman katolinen (yhteinen, yleinen) kirkko. Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä"
Jo tämä on pelkkää sotkua. Lainaan Encyclopaedia Britannican DVD-versiota, jota on aina pidetty hyvin arvovaltaisena tietolähteenä:
pontifex: member of a council of priests in ancient Rome. The college, or collegium, of the pontifices was the most important Roman priesthood, being especially charged with the administration of the jus divinum
The college existed under the monarchy, when its members were probably three in number; they may be considered as having been legal advisers of the rex in all matters of religion. Under the republic they emerge into prominence under a pontifex maximus, or supreme priest, who took over the king's duties as chief administrator of religious law.
Under the later republic it was coveted chiefly for the great dignity of the position; Julius Caesar held it for the last 20 years of his life, and Augustus took it after the death of Lepidus in 12 BC, after which it became inseparable from the office of the reigning emperor.
Siis hallitseva keisari oli myöhemmin automaattisesti arvonimeltään Pontifex Maximus.
The link between Peter and the office of the bishop of Rome was stressed by Pope Gelasius I (492–496), who was the first pope to be referred to as the “vicar of Christ.” In his “theory of the two swords,” Gelasius articulated a dualistic power structure, insisting that the pope embodied spiritual power while the emperor embodied temporal power.
Konstantinus ei koskaan ole ollut kirkon pää. Hän oli Rooman keisarikunnan hallitsija ja säilytti perinteiset arvonimet itsellään.
Early Church historian J. N. D. Kelly, a Protestant, writes: "As regards ‘Catholic,’ its original meaning was 'universal' or 'general.' . . . in the latter half of the second century at latest, we find it conveying the suggestion that the Catholic is the true Church as distinct from heretical congregations (cf., e.g., Muratorian Canon). . . . What these early Fathers were envisaging was almost always the empirical, visible society; they had little or no inkling of the distinction which was later to become important between a visible and an invisible Church" (Early Christian Doctrines, 190–1).
Katolinen kirkko sai alkunsa helluntaina.
Early Church historian J. N. D. Kelly, a Protestant, writes: "As regards ‘Catholic,’ its original meaning was 'universal' or 'general.' . . . in the latter half of the second century at latest, we find it conveying the suggestion that the Catholic is the true Church as distinct from heretical congregations (cf., e.g., Muratorian Canon). . . . What these early Fathers were envisaging was almost always the empirical, visible society; they had little or no inkling of the distinction which was later to become important between a visible and an invisible Church" (Early Christian Doctrines, 190–1).
Ignatius of Antioch
"Let no one do anything of concern to the Church without the bishop. Let that be considered a valid Eucharist which is celebrated by the bishop or by one whom he ordains [i.e., a presbyter]. Wherever the bishop appears, let the people be there; just as wherever Jesus Christ is, there is the Catholic Church" (Letter to the Smyrneans 8:2 [A.D. 110]). - historia tutuksi
>>>"18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Matt. 16"
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja.jatkuu
Katolisen kirkon varhaisesta olemassaolosta todistavat esimerkiksi nämä dokumentit vuoteen 200 mennessä:
The Martyrdom of Polycarp
"And of the elect, he was one indeed, the wonderful martyr Polycarp, who in our days was an apostolic and prophetic teacher, bishop of the Catholic Church in Smyrna. For every word which came forth from his mouth was fulfilled and will be fulfilled" (Martyrdom of Polycarp 16:2 [A.D. 155]).
The Muratorian Canon
"Besides these [letters of Paul] there is one to Philemon, and one to Titus, and two to Timothy, in affection and love, but nevertheless regarded as holy in the Catholic Church, in the ordering of churchly discipline. There is also one [letter] to the Laodiceans and another to the Alexandrians, forged under the name of Paul, in regard to the heresy of Marcion, and there are several others which cannot be received by the Church, for it is not suitable that gall be mixed with honey. The epistle of Jude, indeed, and the two ascribed to John are received by the Catholic Church (Muratorian fragment [A.D. 177]).
Tertullian
"Where was [the heretic] Marcion, that shipmaster of Pontus, the zealous student of Stoicism? Where was Valentinus, the disciple of Platonism? For it is evident that those men lived not so long ago—in the reign of Antonius for the most part—and that they at first were believers in the doctrine of the Catholic Church, in the church of Rome under the episcopate of the blessed Eleutherius, until on account of their ever restless curiosity, with which they even infected the brethren, they were more than once expelled" (Demurrer Against the Heretics 30 [A.D. 200]).
Konstantinus:
"Constantine's experience as a member of the imperial court—a Latin-speaking institution—in the Eastern provinces left a lasting imprint on him. Educated to less than the highest literary standards of the day, he was always more at home in Latin than in Greek: later in life he had the habit of delivering edifying sermons, which he would compose in Latin and pronounce in Greek from professional translations. Christianity he encountered in court circles as well as in the cities of the East; and from 303, during the great persecution of the Christians that began at the court of Diocletian at Nicomedia and was enforced with particular intensity in the eastern parts of the empire, Christianity was a major issue of public policy. It is even possible that members of Constantine's family were Christians.....
Constantine's adherence to Christianity was closely associated with his rise to power. He fought the Battle of the Milvian Bridge in the name of the Christian God, having received instructions in a dream to paint the Christian monogram ...on his troops' shields. ...
Shortly after the defeat of Maxentius, Constantine met Licinius at Mediolanum (modern Milan) to confirm a number of political and dynastic arrangements. A product of this meeting has become known as the Edict of Milan, which extended toleration to the Christians and restored any personal and corporate property that had been confiscated during the persecution. The extant copies of this decree are actually those posted by Licinius in the eastern parts of the empire. But Constantine went far beyond the joint policy agreed upon at Mediolanum. By 313 he had already donated to the bishop of Rome the imperial property of the Lateran, where a new cathedral, the Basilica Constantiniana (now San Giovanni in Laterano), soon rose. The church of St. Sebastian was also probably begun at this time, and it was in these early years of his reign that Constantine began issuing laws conveying upon the church and its clergy fiscal and legal privileges and immunities from civic burdens. As he said in a letter of 313 to the proconsul of Africa, the Christian clergy should not be distracted by secular offices from their religious duties “…for when they are free to render supreme service to the Divinity, it is evident that they confer great benefit upon the affairs of state.” In another such letter, directed to the bishop of Carthage, Constantine mentioned the Spanish bishop Hosius, who was important later in the reign as his adviser and possibly—since he may well have been with Constantine in Gaul before the campaign against Maxentius—instrumental in the conversion of the emperor.... - historia tutuksi
Jeesus perusti yhden kirkon, 'ekklesia' (church, eglise), ei monikossa kirkkoja.jatkuu
Constantine's personal “theology” emerges with particular clarity from a remarkable series of letters, extending from 313 to the early 320s, concerning the Donatist schism in North Africa. The Donatists maintained that those priests and bishops who had once lapsed from the Christian faith could not be readmitted to the church. Constantine's chief concern was that a divided church would offend the Christian God and so bring divine vengeance upon the Roman Empire and Constantine himself. Schism, in Constantine's view, was inspired by Satan. Its partisans were acting in defiance of the clemency of Christ, for which they might expect eternal damnation at the Last Judgment. Meanwhile, it was for the righteous members of the Christian community to show patience and long-suffering. In so doing they would be imitating Christ, and their patience would be rewarded in lieu of martyrdom—for actual martyrdom was no longer open to Christians in a time of peace for the church. Throughout, Constantine had no doubt that to remove error and to propagate the true religion were both his personal duty and a proper use of the imperial position. His claim to be “bishop of those outside the church” may be construed in this light. Other such pronouncements, expressed in letters to imperial officials and to Christian clergy, demonstrate that Constantine's commitment to Christianity was firmer and less ambiguous than some have suggested. Eusebius confirmed what Constantine himself believed: that he had a special and personal relationship with the Christian God....
Constantine's second involvement in an ecclesiastical issue followed the defeat of Licinius; but the Arian heresy, with its intricate explorations of the precise nature of the Trinity that were couched in difficult Greek, was as remote from Constantine's educational background as it was from his impatient, urgent temperament. The Council of Nicaea, which opened in the early summer of 325 with an address by the emperor, had already been preceded by a letter to the chief protagonist, Arius of Alexandria, in which Constantine stated his opinion that the dispute was fostered only by excessive leisure and academic contention, that the point at issue was trivial and could be resolved without difficulty....
After his defeat of Licinius he had renamed Byzantium as Constantinople: immediately upon his return from the West he began to rebuild the city on a greatly enlarged pattern, as his permanent capital and the “second Rome.” The dedication of Constantinople (May 330) confirmed the divorce, which had been in the making for more than a century, between the emperors and Rome. Rome had long been unsuited to the strategic needs of the empire: it was now to be left in splendid isolation, as an enormously wealthy and prestigious city—still the emotional focus of the empire—but of limited political importance....
Constantine's interest in church building was expressed also at Constantinople, particularly in churches of the Holy Wisdom (the original Hagia Sophia) and of the Apostles. At Rome, the great church of St. Peter was begun in the later 320s and lavishly endowed by Constantine with plate and property. Meanwhile, churches at Trier, Aquileia, Cirta in Numidia, Nicomedia, Antioch, Gaza, Alexandria, and elsewhere owed their development, directly or indirectly, to Constantine's interest....
The emperor was an earnest student of his religion. Even before the defeat of Licinius, he had summoned to Trier the theologian and polemicist Lactantius to be the tutor of Crispus. In later years he commissioned new copies of the Bible for the growing congregations at Constantinople. He composed a special prayer for his troops and went on campaigns with a mobile chapel in a tent. He issued numerous laws relating to Christian practice and susceptibilities: for instance, abolishing the penalty of crucifixion and the practice of branding certain criminals; enjoining the observance of Sunday and saints' days; and extending privileges to the clergy while suppressing at least some offensive pagan practices....." Encyclopaedia Britannica
Täysjärkisiä protestanttisia historian lähteitä ovat esim.
Kristinusko 200 vuotta ja perusteos varhaiskirkosta
Chadwick: The Early Church - Ilm.18:4
Tartu nyt hyvä ihminen oikeaan historian kirjaan. PP. on juuri yksi niistä, jotka eivät tunne historiaa. Hänen sivuillaan on kovin hepposia lähteitä.
"Konstantinus suuri ”kääntyi” kristinuskoon v. 312jkr ja hän ylipappina (Pontifex Maximus) otti käyttöön nimen Vicarius Christi (Kristuksen sijainen). Konstantinuksen uudesta uskonnosta tuli Rooman katolinen (yhteinen, yleinen) kirkko. Rooman kansalaisista tehtiin kristittyjä ilman katumusta ja kääntymystä"
Jo tämä on pelkkää sotkua. Lainaan Encyclopaedia Britannican DVD-versiota, jota on aina pidetty hyvin arvovaltaisena tietolähteenä:
pontifex: member of a council of priests in ancient Rome. The college, or collegium, of the pontifices was the most important Roman priesthood, being especially charged with the administration of the jus divinum
The college existed under the monarchy, when its members were probably three in number; they may be considered as having been legal advisers of the rex in all matters of religion. Under the republic they emerge into prominence under a pontifex maximus, or supreme priest, who took over the king's duties as chief administrator of religious law.
Under the later republic it was coveted chiefly for the great dignity of the position; Julius Caesar held it for the last 20 years of his life, and Augustus took it after the death of Lepidus in 12 BC, after which it became inseparable from the office of the reigning emperor.
Siis hallitseva keisari oli myöhemmin automaattisesti arvonimeltään Pontifex Maximus.
The link between Peter and the office of the bishop of Rome was stressed by Pope Gelasius I (492–496), who was the first pope to be referred to as the “vicar of Christ.” In his “theory of the two swords,” Gelasius articulated a dualistic power structure, insisting that the pope embodied spiritual power while the emperor embodied temporal power.
Konstantinus ei koskaan ole ollut kirkon pää. Hän oli Rooman keisarikunnan hallitsija ja säilytti perinteiset arvonimet itsellään.
Ignatius of Antioch
"Let no one do anything of concern to the Church without the bishop. Let that be considered a valid Eucharist which is celebrated by the bishop or by one whom he ordains [i.e., a presbyter]. Wherever the bishop appears, let the people be there; just as wherever Jesus Christ is, there is the Catholic Church" (Letter to the Smyrneans 8:2 [A.D. 110]).>>>Tartu nyt hyvä ihminen oikeaan historian kirjaan. PP. on juuri yksi niistä, jotka eivät tunne historiaa. Hänen sivuillaan on kovin hepposia lähteitä.
Tartu nyt hyvä ihminen oikeaan historian kirjaan. PP. on juuri yksi niistä, jotka eivät tunne historiaa. Hänen sivuillaan on kovin hepposia lähteitä.
Ignatius of Antioch
"Let no one do anything of concern to the Church without the bishop. Let that be considered a valid Eucharist which is celebrated by the bishop or by one whom he ordains [i.e., a presbyter]. Wherever the bishop appears, let the people be there; just as wherever Jesus Christ is, there is the Catholic Church" (Letter to the Smyrneans 8:2 [A.D. 110]).En nyt oikein ole jaksanut näitä historia juttuja käydä läpi, kun en muutenkaan kovin kiihkeästi palstaa seuraa. Constantinut käytti arvonimitystä Pontifex Maximus - niinkuin keisarit ennen häntä olivat tehneet. Hän suosi kristittyjä ja sekaantui kirkon asioihin. Ehkä hän oli mielelltään kristitty, mutta kastetta hän ei ottanut ennenkuin tajusi olevansa kuolemansairas vuonna 337. Hän ilmoittautui katekumeeniksi (kasteoppilaaksi), mutta halusi tulla kastetuksi Jordan virrassa. Hän ei kuitenkaan ollut enää siinä kunnossa, että olisi pystynyt sinne asti matkustamaan. Matka kuitenkin pysähtyi pian Konstantinopolista lähdön jälkeen Nikomediaan ja Konstantinut pyytää kastajaksi areiolaisen piispa Eusebius Nikomedialaisen, vaikka oikeaoppisiakin kastajia olisi ollut saatavilla.
Tästä pääsenkin siihen, mikä "historia tutuksi" kirjoittajan tekstissä pisti silmään ja mitä epäilen. Aika vaikea kuvitella, että kastamaton henkilö kutsuisi itseään nimellä Vicarius Christi. Jotkut yrittävät tehdä hänestä ensimmäistä paavia, mutta ei hän millään titteleillä komennellut valtakunnan johtavia piispoja tai patriarkkoja vaan yksinketaisella keisarin arvovallalla. Muutenkin luulen, että Pontifex Maximus ja Vicarius Christi yhdistelmä, josta monet kyllä tekevät ison numeron, ei ihan ansaitse kaikkea sitä hypeä, mitä esim adventistit ovat tästä nimestä tehneet.
Konstantinuksen ja Vicarius Christi yhdistelmä tulee nk. Konstantinuksen lahjakirjasta, jolla ei ole mitään tekemistä Konstantinuksen kanssa. Kyseessä on keskiaikainen väärennös, johon vanhin viite on paavi Hadrianus I kirjeessä ja johon ensimmäisenä paavi Leo IX perustaa arvovaltaansa Mikael Kerularioksen Konstantinopolin patriarkalle viemässä kirjeessä v. 1054, jolloin idän ja lännen kirkkojen tiet lopullisesti erosivat. Tärkeä lahjakirja, kun jakoi kristikunnankin kahtia. Silti Donatio Constantini on väärennös ja osoitettu sellaiseksi moneen kertaan - osin jo ennen kuin paavi Leo ehti sillä Patriarkkaa herjata.
Termi Vicarius Christi on käytössä jo ennen Konstantinusta. Esim. Antiokian piispa Ignatios kirjeessään Magnesialaisille käyttää termiä Pietarista (kirje on jostakin vuoden 100 paikkeilta).
Eihän tällä mitään merkitystä ole - kunhan vain teki mieli jaaritella.
Kai :)- historia tutuksi
Kai_A kirjoitti:
En nyt oikein ole jaksanut näitä historia juttuja käydä läpi, kun en muutenkaan kovin kiihkeästi palstaa seuraa. Constantinut käytti arvonimitystä Pontifex Maximus - niinkuin keisarit ennen häntä olivat tehneet. Hän suosi kristittyjä ja sekaantui kirkon asioihin. Ehkä hän oli mielelltään kristitty, mutta kastetta hän ei ottanut ennenkuin tajusi olevansa kuolemansairas vuonna 337. Hän ilmoittautui katekumeeniksi (kasteoppilaaksi), mutta halusi tulla kastetuksi Jordan virrassa. Hän ei kuitenkaan ollut enää siinä kunnossa, että olisi pystynyt sinne asti matkustamaan. Matka kuitenkin pysähtyi pian Konstantinopolista lähdön jälkeen Nikomediaan ja Konstantinut pyytää kastajaksi areiolaisen piispa Eusebius Nikomedialaisen, vaikka oikeaoppisiakin kastajia olisi ollut saatavilla.
Tästä pääsenkin siihen, mikä "historia tutuksi" kirjoittajan tekstissä pisti silmään ja mitä epäilen. Aika vaikea kuvitella, että kastamaton henkilö kutsuisi itseään nimellä Vicarius Christi. Jotkut yrittävät tehdä hänestä ensimmäistä paavia, mutta ei hän millään titteleillä komennellut valtakunnan johtavia piispoja tai patriarkkoja vaan yksinketaisella keisarin arvovallalla. Muutenkin luulen, että Pontifex Maximus ja Vicarius Christi yhdistelmä, josta monet kyllä tekevät ison numeron, ei ihan ansaitse kaikkea sitä hypeä, mitä esim adventistit ovat tästä nimestä tehneet.
Konstantinuksen ja Vicarius Christi yhdistelmä tulee nk. Konstantinuksen lahjakirjasta, jolla ei ole mitään tekemistä Konstantinuksen kanssa. Kyseessä on keskiaikainen väärennös, johon vanhin viite on paavi Hadrianus I kirjeessä ja johon ensimmäisenä paavi Leo IX perustaa arvovaltaansa Mikael Kerularioksen Konstantinopolin patriarkalle viemässä kirjeessä v. 1054, jolloin idän ja lännen kirkkojen tiet lopullisesti erosivat. Tärkeä lahjakirja, kun jakoi kristikunnankin kahtia. Silti Donatio Constantini on väärennös ja osoitettu sellaiseksi moneen kertaan - osin jo ennen kuin paavi Leo ehti sillä Patriarkkaa herjata.
Termi Vicarius Christi on käytössä jo ennen Konstantinusta. Esim. Antiokian piispa Ignatios kirjeessään Magnesialaisille käyttää termiä Pietarista (kirje on jostakin vuoden 100 paikkeilta).
Eihän tällä mitään merkitystä ole - kunhan vain teki mieli jaaritella.
Kai :)"Konstantinuksen ja Vicarius Christi yhdistelmä tulee nk. Konstantinuksen lahjakirjasta, jolla ei ole mitään tekemistä Konstantinuksen kanssa. "
Kiitos selvennyksestä. Ihmettelinkin, miksi Konstantinus yhdistetään Vicarius Christiin.
- veli.
Kysyisin sinulta nimimerkki; Ilm.18;4 jos sinulla on joskus aikaa kuunnella
Erkki Luukon puhe; Ilmestyskirja. Peto (luku 13) puhe10
Jonka voi kuunnella netistä, Audiopankki.com
Voisinko saada kommentin puheesta ja jos saisi vaikka useimilta kommenteja tuosta puheesta,siitä ollaan varmaan montaa mieltä.
Siunausta kaikille. toivoo yks advariveli.- Kysymys Ilm.18:4:lle
Nimimerkki Ilm.18:4 heitti epämääräisen varjon sanomalla: "Adventtikirkonkaan "kolmen enkelin sanoman julistuksesta" ei kuulu inahdustakaan, vaan päinvastoin erästä seurakunnan auktoriteettia lainatakseni se on lähinnä "vammaisten" touhua. Sivistyneet adventistit eivät enää puhu pedoista ja antikristuksista kuin korkeintaan hyvin hiljaa omien seiniensä sisäpuolella."
Kuka oli tuo auktoriteetti ja olitko itse kuulemassa vai kuulitko vain huhun? - Ilm.18:4
Kysymys Ilm.18:4:lle kirjoitti:
Nimimerkki Ilm.18:4 heitti epämääräisen varjon sanomalla: "Adventtikirkonkaan "kolmen enkelin sanoman julistuksesta" ei kuulu inahdustakaan, vaan päinvastoin erästä seurakunnan auktoriteettia lainatakseni se on lähinnä "vammaisten" touhua. Sivistyneet adventistit eivät enää puhu pedoista ja antikristuksista kuin korkeintaan hyvin hiljaa omien seiniensä sisäpuolella."
Kuka oli tuo auktoriteetti ja olitko itse kuulemassa vai kuulitko vain huhun?>>>Kuka oli tuo auktoriteetti ja olitko itse kuulemassa vai kuulitko vain huhun?>>Nimimerkki Ilm.18:4 heitti epämääräisen varjon sanomalla: "Adventtikirkonkaan "kolmen enkelin sanoman julistuksesta" ei kuulu inahdustakaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132021
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421513Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901055Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120996Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87945Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35937