Vaikka olen jo pidemmän aikaa keräillyt tietoja kyseisestä oppiaineesta, en silti ole kovin terävää kuvaa siitä saanut.
Ovatko nämä siis erillisiä oppiaineita vai onko totta, että ne yhdistyvät?
Mitä eri aineita tämä nimike nyt oikeastaan pitää sisällään, kun on sosiologiaa ja sosiaaliantropologiaa ja kulttuuriantropologiaa ym ym.
Olisin kiitollinen jos joku asioihin perehtynyt voisi vähän selventää ajatuksiani.
Sosiaali- ja kulttuuriantropologia HY:ssä
6
2968
Vastaukset
- tuomas
Hei vaan,
Helsingin yliopistossa näiden oppiaineiden ainoa ero on ollut se, että sosiaaliantropologia kuuluu valtiotieteelliseen ja kulttuuriantropologia humanistiseen tiedekuntaan. Nyt aineet ovat tosiaan yhdistyneet ja kulttuuri- ja sosiaaliantropologia (vai oliko se nyt toisin päin) kuuluu nyt valtiotieteelliseen. Mitään mullistavaa ei tosiaakaan ole tapahtunut, sillä aineiden opetus on ollut täysin yhteistä jo aiemmin. Aineiden erottelun syynä on oppihistorialliset tekijät eli perinteet. Tavalliselle aloittelevalle opiskelijalle sillä ei ole merkitystä. Nimike pitää siis sisällään, hmm, kulttuuri ja sosiaaliantropologiaa, jotka voidaan käsittää yhdeksi ja samaksi asiaksi. Sosiologiasta tämän antropologian erottaa taas tutkimusperinne, painotukset, kohteet ja tutkimustapa. Antropologian tutkimuskohde on perinteisesti olleet laveasti sanottuina muut kulttuurit ja yhteiskunnat kuin tämä meidän, kun taas sosiologia tutkii teollistuneen jne. yhteiskunnan ilmiöitä. Antropologian keskeinen tutkimusmenetelmä on kenttätyö. Antropologia niin kuin sitä helsingissä opetetaan on selkeästi yhteiskuntatiede. Se siis tutkii yhteiskunnallisia ilmiöitä niin kuin sosiologiakin, mutta hieman eri perspektiivistä ja eri metodein kuin viimeksi mainittu. Tämä on siis se lähtötilanne. Jos meinaat mennä kyseistä ainetta opiskelemaan, kannattaa jo etukäteen tutustua esim. peruskurssien kirjoihin niin saat kuvan siitä mitä se oikeasti on. Mielestäni tämä on sellainen aine, josta täytyy olla oikeasti todella kiinnostunut, että sitä kannattaa pääaineena lähteä opiskelemaan. Pätevöittää käsitykseni mukaan lähinnä tutkijaksi. Mielestäni kannattaa pohtia, minkälaisia töitä haluaa isona tehdä ja sen jälkeen katsoa, että mitä olisi järkevintä opiskella. Sivuaineena tää on mielestäni hyvin pätevä monella tapaa jos on yleensäkin kiinnostunut "ymmärtämään muita kulttuureja". Mutta niistä peruskurssikirjoista tosiaan selviää peruskäsitteet ja alat, joihin tutustumisen jälkeen sulla on jo varsin hyvä kuva siitä, mistä on kyse.- Ketjun aloittaja...
Joo kiitos tiedoista.
Nuo HY:n nettisivut kyllä hämäävät kun siellä on tiedot eri tiedekunnista ja oppiaineista. Eli aine siis häviää humanistiselta puolelta?
Vielä muuan tarkentava kysymys: jos sosiaali- ja kulttuuriantropologia on _valtiotieteelllisen tiedekunnan sosiologian laitoksen oppiaine_, niin mitä ne muut sosiologian laitoksen oppiaineet sitten ovat ja miten ne eroavat toisistaan?
Olenkin miettinyt vähän tuota työllistymisjuttua... Periaatteessa aine kiinnostaisi, mutta duunikin olisi toisaalta ihan kiva juttu. - tuomas
Ketjun aloittaja... kirjoitti:
Joo kiitos tiedoista.
Nuo HY:n nettisivut kyllä hämäävät kun siellä on tiedot eri tiedekunnista ja oppiaineista. Eli aine siis häviää humanistiselta puolelta?
Vielä muuan tarkentava kysymys: jos sosiaali- ja kulttuuriantropologia on _valtiotieteelllisen tiedekunnan sosiologian laitoksen oppiaine_, niin mitä ne muut sosiologian laitoksen oppiaineet sitten ovat ja miten ne eroavat toisistaan?
Olenkin miettinyt vähän tuota työllistymisjuttua... Periaatteessa aine kiinnostaisi, mutta duunikin olisi toisaalta ihan kiva juttu.Kyllä on käsittääkseni jo siirtynyt valtiotieteelliseen. Kulttuuriantropologiaa ei löytynyt enää ainakaan kulttuurien tutkimuksen laitoksen sivuilta humanistisesta. Sosiologian laitoksen oppiaineet ovat sosiologia, väestötiede ja tuo antropologia.
http://www.valt.helsinki.fi/sosio/esittely/index.htm
Tuosta löytyy vähän tarkemmin.
Ei se työpaikka mikään mahdoton juttu ole, muttei mikään mitenkään varmakaan.. valmiita työpaikkojahan näillä aloilla ei ymmärtääkseni ole. Mutta ei ole monella muullakaan. Kai se on sitten vähän itsensä markkinointikysymys, jos haluaa työllistyä tutkintoa läheltä liippaaviin tehtäviin. Kyllähän tällainen harvinaisempi aine voi olla vaikka etu, mutta hyvin vaikea minun ex-sivuaineopiskelija sanoa mitään alan opiskelijoiden työllistymisestä.
- Pikkukyy
Suoritin juuri Englannissa sosiaali antropologian BA (kandin) tutkinnon. Siellä antropologia ei ole mikään 'sosiologian alahaara' vaan sitä opetetaan hyvin resurssein ihan omalla laitoksellaan. Monet kurssilaisistani lopettivat opiskelun tähän BA tutkintoon ja jatkoivat hyvin moninaisille aloille, esim. opettajiksi, journalismiin tai vaikka paikallisen Anttilan vuoropäälliköksi. Mutta jos on lähtenyt opiskelemaan antropologiaa sen takia että on aidosti kiinnostunut työskentelemään niiden asioiden parissa joita on lukenut, niin MA (maisterin) tutkinto on ehdoton, ja antaa mahdollisuuksia erikoistumiseen ja siten selkeyttää työmahdollisuuksia. Monet antropologit työskentelevät erilaisissa NGOssa (esim. SPR, Amnesty, UN ja kaikenlaiset ruohonjuuritason avustus- ja kehitysyhteistyöjärjestöt). Tällaiseen työhön valmiudet ja päteevyyden antaa esim. MA in Development Studies. Itse lähden ensi vuona suorittamaan MA tutkintoa in Migration and Ethnic Studies. Eli tarkoitus erikoistua vähemmistöryhmiin Euroopassa, muuttoliikkeisiin jne. Tulevaisuudessa voin työskennellä esim erilaisten valtiollisten elinten tai vapaaehtoisjärjestöjen palveluksessa jotka ovat jollain tavalla osallisina maahanmuuttoasioissa. Tässä siis ihan muutama esimerkki. Lisäksi akateemiset antropologit voivat tehdä töitä opetuksen ja tutkimuksen lisäksi esim. monikansallisille yrityksille (usein kyllä vähän eettisiä ongelmia) ja konsultteina omien tutkimusalueidensa asiantuntijoina.
Suomessa en ole ainetta opiskellut niin en siitä osaa paljoa sanoa, mutta ainakin Englannista ja Hollannista löytyy tasokkaita tutkintoja joita opetetaan hyvin resurssein. Niin ja Englannissa opetetaan nimenomaan sosiaali antropologiaa joka on osittain sieltä lähtöisin. Yleisesti ottaen kulttuuri antropologiaa pidetään amerikkalaisena traditiona, sosiaali antropologiaa Eurooppalaisena (lähinnä Ranska ja Englanti).- ...
Sosiaaliantropologiassa keskitytään näemmä enemmän kehitysmaihin - ainakin sellaisen kuvan olen vähitellen saanut. Eivätkö kehitysmaat ole omana aineenaan HY:n valtsikassa?
...olen siis ylipäänsä kiinnostunut kulttuureista ja muista kansoista, mutta vaikka kehitysmaat tärkeitä ovatkin, eivät ne välttämättä ole se päällimmäinen kiinnostuksen kohde. Mitä muuta sosiaali- tai kulttuuriantropologiaan sitten kuuluu? Olen kyllä selaillut HY:n ohjelmia, mutta entä ulkomailla? Onko se erilaista Hollannissa tai Englannissa? - Pikkukyy
... kirjoitti:
Sosiaaliantropologiassa keskitytään näemmä enemmän kehitysmaihin - ainakin sellaisen kuvan olen vähitellen saanut. Eivätkö kehitysmaat ole omana aineenaan HY:n valtsikassa?
...olen siis ylipäänsä kiinnostunut kulttuureista ja muista kansoista, mutta vaikka kehitysmaat tärkeitä ovatkin, eivät ne välttämättä ole se päällimmäinen kiinnostuksen kohde. Mitä muuta sosiaali- tai kulttuuriantropologiaan sitten kuuluu? Olen kyllä selaillut HY:n ohjelmia, mutta entä ulkomailla? Onko se erilaista Hollannissa tai Englannissa?Perusopintoihin Englannissa kuuluu mm. pakollisena kinship, economics, politics ja religion. Nämä on perinteisesti olleet antropologian 'perusalueet'. Etnografisia esimerkkejä näillä kursseilla oli sekä kehitysmaista että muualtakin maailmasta. Itse voi aika paljon valita mihin kulttuureihin haluaa keskittyä, samoja teemoja kuitenkin käsitellään ja materiaalia löytyy myös Euroopasta. Itse olen eniten kiinnostunut vähemmistöryhmistä Euroopassa ja entisen itäblokin kansoista.
Sitten 'valinnaisia kursseja' oli mm. sex and gender, ethnicity and nationalism, approaches to development, ritual and belief, cognition, medical anthropology ja eri maantieteellisiin alueisiin keskittyviä kursseja (South East Asia, Africa, Europe jne.).
Nämä siis BA social Anthropology (Bachelor of Arts) opintoihin kuuluvia. Bsc Athropology (Bachelor of Science) kurssitarjonta on aika erilainen, enkä siitä tarkemmin tiedä kuin että se keskittyy ihmisen ja kulttuurien kehitykseen, ns. tieteellisestä näkökannasta (luita ja apinoita).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937968
- 403812
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281033Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10810Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749