Kävin eräällä korjaamolla vaihdattamassa jarrupalat.
Kysyin kauanko menee, sanoivat että puolisen tuntia, voit odottaa täällä.
Katselin touhua lasin takaa, ja meininki oli äärimmäisen verkkaista ja huoletonta.
Operaatiossa meni lopulta lähes tunti, ja sinä aikana tapahtui seuraavaa:
-Autonkorjaaja kävi kaksi (2) kertaa kahvilla.
-Autonkorjaaja poltti kolme (3) tupakkaa
-Autonkorjaaja notkui puhelimessa kolmeen (3) otteeseen, yhteensä n 20 min.
-Itse huoltotoimenpiteeseen Herra autonkorjaaja uhrasi n. 15 minuuttia kallista aikaansa koko aikana.
Lasku tuli kuitenkin tunnin työstä osista, ja pienen vittuiIun jälkeen vastaanotin laskun sihteeriltä pitkin hampain. Asiakaspalaute seurasi perästä.
Nyt tiedän miksi korjaus maksaa maltaita
23
573
Vastaukset
- 982
Niitä korjaamoita löytyy vaikka kuinka paljon Suomesta joissa homma toimii huonosti, onneksi on meitä jotka tekevät hommansa huolella ja nopeasti.
- Pärnäsen toimintaa
Olisit käyttänyt merkkikorjaamoa, siellä työnhinta kerrotaan sulle etukäteen, eikä siellä juosta puhelimessa tai kahvilla yhtenään jos ne asiat sinua vaivaavat.
- VarmastiOlikin
Aloittajan jutuista päätellen kyseessä on aivan varmasti merkkikorjaamo. Aivan samanlaisia kokemuksia on itselläkin ja useammasta merkistä.
- Lûis Lane
Ei ole kaikilla varaa mennä merkkikorjaamon ryöstettäväksi.
Omassa autossa oli vika joka ilmaantui aina kun sillä kiihdytti.
Moottori sammui aina esim. ohitustilanteissa ja aiheutti P-rinkiä
kylmääviä tilanteita.
Aikani pähkittyäni vein potilaan paikalliseen m-korjaamoon jossa mittari kiinni
autoon ja sitten huoltomies katosi (ilmeisesti nokosille). hun vikarekisterin llukuun oli mennyt jo tunti (oletin sen vievän n. 5min) menin hallin ovelle pällistelemään mikä on homman nimi. samalla jo soikin puhelin jossa kerrottiin rekisterin luvun olevan valmis.
Diagnoosi "EGR-venttiili on sökö ja se pitää vaihtaa". Hinta 800€ työt n.300-400€.
En nielaissut koko hommaa sellaisenaa vaan tilasin ko. osan muualta n.40€ ja vaihdoin osan itse (kulut 2 lonkeroa ja pikku pullo pähkinäviinaa yht n.30€).
Sitten kului viikko ja vika palasi autoon. Minä siitä vaatimaan selitystä mitä se teidän testeri oikein näyttikään kun vika ei johtunut ko. osasta. "No kun se on niin vaikeata tulkita sitä, mutta se johtuu sitten varmasti FAP-kammiosta joten se pitää vaihtaa".
Hinta n.800€ työt n.300-400€. En uskonut tuotakaan sellaisenaan. Kun ko. osia ei halvalla saa mistään niin laitoin harmaat hyrräämään ja päädyin etsimään vikaa pa-syötön puolelta. Ja voilâ, vaihdettuani pa-suodattimen, n.40€, auto tuli kuntoon kokonaiskustannusten ollessa n.120€, kun turhaan ostettu EGR lasketaan mukaan.
Kun sitten lasketaan saldo m-korjaamon 2400€ arvio- oma 120€ kulu, muodostuu säästöksi n. 2280e, Lisäksi täytyy huomioida ettei merkkikorjaamon toimien jälkeen vika edes olisi poistunut vaan sitten olisi varmaan vaihdettu taas jotain muuta(kallista?) osaa niinkauan että autoilijan perät ei enää olisi kestänyt.
Eli Gigantin mainosta mukaellen, On tyhmää maksaa merkkihuollolle.
Ps. se m-huollon vikarekisterin luku 85€ kun sama toimenpide maksoi toisaalla tehtynä 12€(josta sain myös kuitin) että silleen.- fsdeffdfasdfsd
Kannattaa ostaa oma merkkikohtanen vikatesteri, joka liitetään läppäriin. Kyllä se muutaman satasen kiinassakin maksaa piraattisoftineen, mutta säästää ittensä nopeasti takas ku nykyautoja joutuu jatkuvasti testerillä testaamaan kun niissä on kaikkea sähköhärpäkettä.
Lähes kaikki "ei merkkikorjaamot" itse asiassa käyttää juurikin noita kiinasta tilattuja vikatestereitä piraattisoftineen, koska ei pikkupajoilla ole varaa maksaa 10 000eur joka vuos sitten monta sataa lisenssimaksuja - Kaleviii
Tai sitten kämmäsit EGR:n vaihdossa jotain ja rupesi tuurilla toimimaan kun vaihdoit p-ainesuodattimen. :) Tuskinpa Ajoneuvoasentajat rupeavat huvikseen ihmisille vääriä vikoja kertomaan ja testeri varmaan näytti kyseistä EGR-vikaa, joten ilman muuta asiakkaalle sanotaan, että vika on siinä, kun eivät hattivatit halua maksaa jos sitä vikaa ruvetaan etsimään ilman testeriä, harvemmin p-ainesuodatin aiheuttaa kyseisiä sammumisvikoja ohituksissa.
- HARMISTUNUT
Hei tiedoksi vaan meillä on korjaamolla mb tehdastesteri ups tuo kerran kuussa päivitykset eli ei mikään piraatti laite .Laitteen vuokra on reilu 28000€ 42kk omaksi ei pysty ostamaan siinä vähän faktaa kustannuksista.Mitä vikadiaknoosiin tulee niin testeri voi välillä antaa esim 10-15 eri syytä VIALLE ,mutta kertoo järjestyksen miten lähdetään pois sulkemaan asioita eli pikkuvian selvitykseen voi mennä välillä useitakin tunteja ei sen tarvii aina olla asiakkaan huijaamista. p.s välillä testeri ei tiedä missä vika eikä vehokaan,eikä mekään
T.YRITTÄJÄ ITSE
- autooooaaaaaaaaaasii
Mistä noita HYVIÄ piraattisoftia saa kiitos etukäteen!
- Reippis
Olen muutaman kerran vaihdattanut pääkaupunkiseudulla autooni jarrulevyt ja palat, etupää ja takapää eri kerroilla. Molemmilla kerroilla veloitettiin työtunteja 2h. Varsinkin ihmettelin sitä että kuinka takapäähän uhrattiin 2h kun takalevyjen vaihdossa ei tarvitse ottaa irti kuin jarrusatula (2 pulttia) jossa männät on, koska levy mahtuu lähtemään pois helposti ilman että irroittaa muita osia.
Kritisoin tuota työn veloitusta ja sain mitä ihmeellisimpiä selityksiä miksi on muka mennyt aikaa niin paljon. Kusetusta sanon minä....
Kävin vaihdattamassa viime viikolla yhden tutun luona levyt ja palat taakse. Hommaan meni kokonaista tasan 1h ja se sisälsi jarrupalojen ja levyjen etsimisen varastosta, jarruosien putsaus, palojen liukupintojen kiillotus hiomakoneella, jumiutuneen sylinterin herkistys, tarvittavien osien kunnollinen voitelu yhden jäätelön syöminen huoltotoimen välillä. Ja hommaa tehtiin aika verkkaisesti kun rupateltiin niitänäitä työn lomassa.
Että aikamoista kusetusta noilla autokorjaamoilla on... ja minkäs teet ... maksat kiltisti huoltomiesten tupakka ja kahvitauotkin.- Kaleviii
Siinä mitään kuseteta ja tottakai asiakas maksaa kaiken kukas muukaan Jeesusko? Vitun Urpo........ Ja jos se käy sinulta niin helposti niin miksi veit sen korjaamoon.... Mäntti
- Helsinki Konalan
Maksaa vaikka tehdään huolella ja tehokkaasti tehdäänkin.
Tässä suuntaa-antavat kustnnustekijät pienöhkön korjaamon osalta.
Sijainti Pääkaupunkiseutu (keskihintainen kiinteistö alue ja muu hinnoittelu)
Asiakasvelotushinta työstä 85 €/h
- asentajan kokonais palkka ym. kustannukset 30-35 €
32 € alvillinen 40,0 €/h
- työnjohto, hallinto, markkinonti 12
- tilakustannukset: kiinteisto, lämmitys, puhtaanapito, siivous, ilmastointi 10
- koneet laitteet 15 hyvää keskitasoa olevat laitteet, (osa leasing sop)
40 12 10 15 = 77 € /h- Reippis
Ei siinä mitään jos työtunti maksaa... mutta kun sinne viivan alapuolelle kertyy usein ihmeellisiä ylimääräisiä työtunteja. Ei kukaan, varsinkaan yksityishenkilö halua maksaa tunnin työstä kahden tunnin veloitusta.
- ex varaosamyyjä/huoltomy
Korjaamoilla on käytössa autodata ohjelma missä on laskettu aika joksiselle työlle ja tähän ohjelmasn voudaan lisätä vielä ylimäärästä aikaa eliklä esimerkki jarrupalojen ja levyjen vaihto aika kaks ja puolituntia.aikaa menee tunti niin voi voi asiakas maksaa kaks ha puolitunyia.mutta ains ei mene sovitusti
- Kaleviii
Reippis kirjoitti:
Ei siinä mitään jos työtunti maksaa... mutta kun sinne viivan alapuolelle kertyy usein ihmeellisiä ylimääräisiä työtunteja. Ei kukaan, varsinkaan yksityishenkilö halua maksaa tunnin työstä kahden tunnin veloitusta.
Siinä voi mennä tunti mutta voi myös mennä kaksi jos esim. pultit ovat ruostuneet kiinni...
- Ninku kyllä onkin
Oli tosi komea asentaja, siksi jaksoin seurata tapahtumaa tosi tarkasti, mutta samalla keskytyin tekemään tarkat muistiinpanot tapahtumista.
Ja tää on tosi!
Olin mukana kuin pukama:)
Ei tullu kuitenkaan rehviä! :)- kustannuslaskenta
Tässä suuntaa-antavat kustnnustekijät pienöhkön korjaamon osalta.
Sijainti Pääkaupunkiseutu (keskihintainen kiinteistö alue ja muu hinnoittelu)
Asiakasvelotushinta työstä 47 €/h
Pieni yhdenmiehen korjaamo maaseutu kirkonkylässä.
Asentayrittäjän kokonaistyökustannus 30 € alvillinen 38 €/h
työnjohto, hallinto, markkinonti 1
- tilakustannukset: kiinteisto, vakuutus, lämmitys, puhtaanapito, siivous, ilmastointi 2
- koneet laitteet vaatimatonta keskitasoa olevat laitteet, (ei kaikkia testereitä) 4
Yhteiskustannukset tuossa on 45 €/h alveineen.
Tuota kun laskin tulee mieleen miten pienellä palkalla joku pienyrittäjä tekee korjaamoyrittäjyyttään. Taitaa olla jopa alle 40€/h. Varaosista yritys saa lisätuloa.
- hkiseutu
Pääkaupunkiseudulla tienataan helposti 10-15€ enemmän tunnissa. Ottakaa huomioon se.
- Hgistä
Pääkaupunkiseudulla myös ne tilavuokrat on ihan toista luokkaa kuin pohjoisempana.
- wedxcewwwweecece
Sekin kun täällä puhutaan merkkikorjaamojen kalleudesta niin ei se aina niin ole.
Tuntihinnat työstä on aika liki samanlaisia, JOS joku yliveloittaa ja koittaa kusettaa niin merkkikorjaamo ei sitä ainakaan tee, pikkukorjaamot voi olla ihan eri asia.
Ei mulle veho ole ollut kalliimpi kuin toinen joskin ihan
hyvä pikku korjaamo. Joutuu ne merkkikorjaamotkin katsomaan sen
perään että saa asiakkaita, ei ne pidä korjaamoa jos asiakkaat katoaa
kaikki nyrkkipajoille.
Viimeksi korjautin takajarrut veholla, ei se työnhinta taatusti olisi
halvempi ollut pikku korjaamollakaan.
On mulla ainakin se vaikutelma että merkkikorjaamo pikkuisen enemmän
on asiantuntevampi korjauksissa ja hommassa on
sellainen rehellisempi meininki.
Hauskimmat kokemukset on jostain pakoputkipajoilta aikoinaan,
ei paljoa kuitteja kirjoiteltu :) Tosin homma tuli hoidettu että ei sen puoleen..- Grosse ist Scheisse
Haista nyt huilu,
Vai että ei merkkikorjaamot kuseta, kyllä kuule sellasiakin löytyy!
mm. Vakuutuksen piikkiin mennyt maalaus, jonka korjaamo laskuttaakin auton omistajan huoltotililtä ym ym YM! Isot huollot mukamas tehtynä, kuitenkaan ei jakohihnaa vaihdettu missään vaiheessa, tämän asiakas itse huomannut...
Se on jännä ollut huomata miten suuri osa asiakkaista luulee että pikkukorjaamot tekee pimeänä ison osan. Eli siis asiakkaalla oletusarvona että kun hinta on halpa niin tämäpäs onkin pimeänä tehty..
T. Pienen korjaamon pitäjä...
- aaaaaaaaaaaaaaaasiautooo
Autoasi nyrkkipajoille ei kannata viedä autoa jos haluat vielä sillä ajaa, rasti ruutuun huolto- lappuja hirveellä kiireellä täytetään ja pomo kyselee jatkuvasti tyhmiä selän takana, sitten pitäisi jäädä palkattomiin ylitöihin joka päivä suunnilleen. Joka kuukausi jaetaan asentajille lappuja missä kerrotaan veloitetut työtunnit ja nyrkkipajalle tienatut rahat, jos isompia vaikeampia hommia teet niin helposti alilaskutetaan asiakkaalta ja sitten vittuillaan kuun lopussa miten asentaja tuottanut niin vähän ja blaablaa, täysin venäjän aikaista toimintaa autoasi nyrkkipajoilla.
Hirveä kiire koko aika ylibuukatun työkirjan takia, mielellään sitä tekisi hyvää työtä, mutta ei anneta mahdollisuutta, isompia vikoja ei voi huomata koska samalla kusisi omille nilkoilleen, kiire vain lisääntyisi ja VITUTUS! Työnjohdossa onnettomia tunareita, autoista ei tajuta mitään. - lisäksi
Täytyyhän asentajan käydä myös puolentunnin pikakakilla :)
- usdfusdf-aka-asdfasdf
olisit jakanut laskutuksen toimituksessa menneeseen aikaan ja maksanut tehdystä työstä,niin ja olisit kai voinut sanoa asiasta korjaajalle itselleen etkä vain pällistellä ikkunan takana.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1381676Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill551548Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671372Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761173- 591158
- 1191045