Tunnistaakohan joku tilanteen , kun automaatti ei vaihda isommalle, kun ollaan n 80 km/ h nopeudessa. Kun hellittää kaasua, niin vaihto tapahtuu. Matkan tekon on aikamoista nykimistä . Öljyt ja suodattimet on laatikossa vaihdettu, mutta tilanne jat kuu entisellään. Mitä pitäisi kokeilla seuraavaksi ?
Volvo 940 automaatti pätkii
8
1426
Vastaukset
Moi, itsellä ei ole juuri tästä viasta kokemusta, mutta kannattaisi kokeilla ns. kick down vaijerin säätöä, vaijeri löytyy moottoritilasta.
Se on siinä imusarjan kohdalla, siinä on kaksi vaijeria, ylempi menee ruiskulle ja siinä näkyy ruiskun käyttöpyörä, tämä kick down vaijeri on se alempi, sitä kannattaa säätää.- Entinen volvofani
OK, korjaaja kyllä kertoi jostakin vaijerin säädöstä, tästä lienee ollut kyse. Sitäkin on varmaan kokeiltu, täytyy kysäistä ... Asiasta kun olen täysin tietämätön, niin miten laatikko "haistaa" tilanteen jolloin vaihto tapahtuu? Vaihto kun tapahtuu liian herkästi. Kun kaasua hellittää, niin vaihto tapahtuu isommalle, mutta laatikko vaihtaa miltei samantien takaisin pienemmälle ja kierrokset nousevat... Aikamoista nykimistä edes takaisin.
Saan ylivaihteen pysymään päällä aika hyvin n 110 km/h nopeudessa, silloin laatikko pitää vaihteen päällä vaikka vähän mäkeäkiin tukkisi vastaan.
Voisiko vaijerin kiristys olla apuna? Moi, tuollainen ikivanha automaattilaatikko ei sisällä tietokoneita eikä antureita, vaan vaihteet vaihtuvat öljynpaineen mukaan, ja siinä tuo kick down vaijeri on mukana, eli jos öljyt on vaihdettu laatikkoon, ja oli oikeaa öljyä, niin minusta jäljelle jää vain tuo vaijerin säätö.
Oletko säätänyt vaijeria?
En saanut selvää siitä että onko vaijeria säädety, joten kannattaa tutkia se vaijerin säätö, kun vaikuttaa minusta siltä että olet käyttänyt autoa korjaamolla, etkä ole varma tuosta vaijerista, niin siitä kannattaisi varmistua.
Nämä öljynvaihdot ja vaijerin säädöt ovat kuitenkin helppoja töitä, paha juttu jos itse vaihdelaatikossa on jotain mekaanista kulumaa, sitä ei ihan kotikonstein pysty korjaamaan, vaatii laatikon purkamisen ja ehkä momentinmuuntimen ja vaihdepakkojen korjaamisen, kallis paukku.
Mutta tuo on vain ikävä mahdollisuus, kannattaa aloittaa siitä vaijerin säädöstä.- Entinen volvofani
Moi ok, sain sen käsityksen merkkikorjaamon korjaajalta että vaijeri olis kunnossa. Kuitenkaan en ole ihan satavarma asiasta. Kysyn sitä huomenna.
Laatikolla on ajettu 300000 km vaihteistöljyt on vaihdettu kaksi kertaa.
Jostakin luin että vastaava vaiheisto oli kestänyt 800000 km hyvin ilman öljynvaihtoa...
Ongelmat alkoivat itseasiassa viimeisen öljynvaihdon jälkeen. Joku syy yhteys asialla saattaa olla. Öljy on Volvon omaa öljyä jonka koostumusta ei paljasteta vaikka sitä kysyin.
Karmea ajatus tuo mekaaninen kuluminen. Kuivana laatikko ei ole käynyt ,joten voitelu on aina pelannut.. Voisikohan paine vuotaa jostakin, eli kiristämällä pultteja voisi tiiviyttä lisätä ....?
- Sama vika
Oli 760:ssa samantapainen vika eli kun vähänkin lisäsi kaasua, niin vaihtoi pienemmälle. Löysäsin vähän kick-down -vaijeria ja sillä korjaantui.
- Entinen volvofani?
Ok, täytyy kokeilla, tuon vaijerin säädön voi tehdä itse?
- Säätöohje
Entinen volvofani? kirjoitti:
Sellainen säätöohje löytyi, että kaasu pohjassa kickdown-vaijeri ei saa olla ihan tiukalla, vaan pitää liikkua vielä 2 mm, kun käsin vetää vaijerista. Mutta tämä ohje tosiaan 760:n AW-71 -vaihteistolle, en tiedä päteekö 900:seen.
- Entinen volvofani
Entinen volvofani? kirjoitti:
Vaijerin löysääminen auttoi! Kiitos vinkeistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904