Nyt on juuri hankittuna täysin uusi Simppu 620, jossa myöskin täysin uusi Yamaha:n 20 hv 4-tahtikone.
Netistä löytyvien testien ja käyttökokemusten perusteella kyseinen vene kulkee noin 7 solmun vauhtia 10 hv:n koneella.
Oletin veneen kulkevan 20 heppaisella edes 10 solmua, ehkä jopa hiukan ylikin, mutta 7-7,5 solmua on huiput, mitä saa.
Veneessä on takana myös trimmilevy. On kokeiltu ajaa yksin ja niin, että kyydissä on 7 ihmistä, mutta huippunopeuteen ei ole juurikaan vaikutusta, vaikka venettä tasapainottaisi mihin suuntaan tahansa.
En ole löytänyt netistä kokemuksia kyseisellä 20hv koneella. Osaisiko kukaan sanoa onko kyseessä enemmän vika vai ominaisuus?
Uusi Simppu 620: ei kulje?
38
8371
Vastaukset
- tarkista edes
olethan poistanut sen VR:n lavan veneen alta, millä se pihaasi tuotiin?
- lzlmzmmz
Seitsemän solmua lienee veneen runkonopeus, jos sen yli halutaan mennä, tehoa tarvitaan suhteessa huomattavasti enemmän kuin mitä runkonopeuden saavuttamiseen tarvitaan. 20 heppanen perämoottori simpussa ei kasvata kuin myyjän kukkaroa, paras olisi 10-15 heppanen. Miksi ostaa uppis jos sen,kuitenkin pitäisi kulkea yli uppiksen nopeuden?
- väärä vene
Asia on juuri näin. Miksi ostaa uppoumarunkoinen vene jos haluaa mennä lujaa?
Myös nuo perän kantosiivet näyttävät noiden uppiksien perässä lähinnä koomisilta.
- Simbbu
Vene on varustettu alitehoisella koneella. 20 hv ei yksinkertaisesti riitä toivomaasi vauhtiin. Päivitä kone 80-90 heppaiseksi. Meidän kerholla on useita Simppuja 115 hv koneella.
- JackBauerSNr
Mitäs jos ottaisit myyjään yhteyttä? Trimmitasoilla ja 20 heppasella koneella pitäisi kulkea yli 10 solmua valmistajan mukaan. Onko potkuri kenties väärä, 20 heppasilla koneilla ajetaan normisti liukunopeuksia, ei uppisvauhtia.
- juupelisjuu
Meillä on mäntymeriläisessä 40 hv ja kehnosti hyökkää liukuun!
- hdiedpop
Jos leikitään teorialla jossa teho on suhteessa nopeuden 3. potenssiin niin saadaan tarvittavaksi tehoksi 30hv. Mutta venehän on uppumavene ja sehän käyttäytyy juuri niin. Kevytvene 7kn/10hv , 7 henkeä 7,5kn/20hv.
- KarmaStruggle
Kiitoksia vastauksista, joita kertyi juhannuksesta huolimatta - tai juuri siitä syystä - vuorokaudessa ihan mukavasti.
Vene kulkee nyt aivan sopivaa vauhtia ja uppoamarunkoinen sopii käyttötarkoituksiin hyvin. Valmistaja/myyjä kuitenkin antoi ymmärtää huippunopeuden olevan 20 hv koneella nyt todettua suurempi, joskaan ei osannut mitään tarkkoja lukuja antaa, mutta ymmärisin sen olevan vähintään kymmenisen solmua.
Tätä taustaa vasten jäin oudoksumaan alhaista huippunopeutta, ja ajattelin kysäistä täältä muiden kommentteja ennen myyjän kontaktoimista,
Potkuriin en osaa kantaa, mutta se näkyy tästä kuvasta: http://goo.gl/eXoAXN- Kummallinen yhdistelmä s
Runkonopeuden ylittäminen vaatii niin paljon tehoa, ettei uppoumarunkoisella veneellä ole mitään järkeä sitä yrittää.
periaatteessa Simppu saavuttaa runkonopeutensa jo 5 - 6 hp moottorilla, joten sen isomman moottorin hankkimista voi perustella ainoastaan kuormankantokyvyn ja kovankelin ominaisuuksien parantumisilla.
perän kantosiipien tarve oikeastaan kertoo vain siitä, että veneen peruskonstruktio on jollain tapaa virheellinen. Jos veneen perän muoto on oikein suunniteltu, niin kyseisen kaltaisia siipiä ei luulisi tarvittavan.
Itsellä ei ole Simppua, mutta olen ollut kyydissä Simpussa, jossa on 6 hp moottori. Minusta 6 hp moottori oli aivan riittävä veneeseen. - Joakim1
Kummallinen yhdistelmä s kirjoitti:
Runkonopeuden ylittäminen vaatii niin paljon tehoa, ettei uppoumarunkoisella veneellä ole mitään järkeä sitä yrittää.
periaatteessa Simppu saavuttaa runkonopeutensa jo 5 - 6 hp moottorilla, joten sen isomman moottorin hankkimista voi perustella ainoastaan kuormankantokyvyn ja kovankelin ominaisuuksien parantumisilla.
perän kantosiipien tarve oikeastaan kertoo vain siitä, että veneen peruskonstruktio on jollain tapaa virheellinen. Jos veneen perän muoto on oikein suunniteltu, niin kyseisen kaltaisia siipiä ei luulisi tarvittavan.
Itsellä ei ole Simppua, mutta olen ollut kyydissä Simpussa, jossa on 6 hp moottori. Minusta 6 hp moottori oli aivan riittävä veneeseen.Kantosiivillä tehdään uppoumarunkoisesta veneen runkomuodosta puoliliukuvan kaltainen, ääritapauksissa jopa liukuvan.
Valmistajan mukaan pitäisi kulkea 11-12 solmua 20 hv koneella: http://simppu.fi/suomi/tekniset_tiedot.html
Se on sitten eri asia miten järkevää tuo on. Yli 6 m ja 450 kg (ilman moottoria ja kuormaa) venettä ei liukuun saa 20 hv koneella, joten 11-12 solmua olisi hyvä nopeus.
Alunperin Simpun suurin suositeltu teho oli 10 hv. Ilmeisesti runkonopeus ei riittänyt ostajille? - UppisMies
Luulen että alhainen huippunopeus johtuu potkurista, koneessa on vakiopotkuri joka tarkoitettu liukunopeuksiin 15-20 solmua. Soitappa myyjälle ja kysy potkurin vaihtoa. Potkurin lavassa pitäisi lukea potkurin koko ja nousu.
Perän trimmitaso tarvitaan nimenomaan silloin kun uppiksen nopeutta kasvatetaan. Ilman trimmitasoa suurempi teho vain painaa perää syvemmälle eikä nopeus juuri nouse. Se ei todellakaan kerro rungon epäonnistuneesta suunnittelusta, ehkäpä paremminkin omistajan kiireestä.
- PuSe
Myyjän intresseihin myydä tuo moottori on varmasti se että hänellä sellainen sattui olemaan sopivasti tarjoilla.
Tuo potkuri tosiaan kannattaa vaihtaa loivempaan jolloin saat pari kolme solmua lisää vauhtia ja toiminta paranee etenkin isommalla kuormalla.
Sinällään tuo kaksikymppinen toimii ihan hyvin ja oikein valitulla potkurilla se on hiljaisempi kuin pienempi moottori jota joutuisit huudattamaan enemmän saadaksesi samat tehot ulos niilä viimeisillä solmuilla. - Potkurin sovitus
Jos kone ottaa täydet kierrokset kaasu pohjassa, on potkuri sopiva.
Mikäli näin ei ole, vaihda potkuri sellaiseen, että täydet kierrokset on saavutettavissa.- KarmaStruggle
Kone ei todellakaan ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa! Se ikäänkuin hyytyy puolen kaasun jälkeen. Vapaalla sen saa laulamaan tosi iloisesti.
- Simmpuista
KarmaStruggle kirjoitti:
Kone ei todellakaan ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa! Se ikäänkuin hyytyy puolen kaasun jälkeen. Vapaalla sen saa laulamaan tosi iloisesti.
Tuo kertoo nimenomaan siitä että potkuri ei ole sopiva. Ihme juttu että myyjä ei asiaa ymmärtänyt, toisaalta kertoo siitäkin että simppua harvemmin myydään noin isolla koneella.
- KarmaStruggle
Kiitos vinkeistä jälleen. Täytyy tuota potkurin vaihtoa harkita.
Hiukan vaan ärsyttää tuo virallisissa spekseissä mainostettu "nopeus trimmilevyllä", josta jäädään lähes 50%.
Tällä hetkellä puolella kaasulla ja täydellä kaasulla ajettaessa ei ole juurikaan mitään vaikutusta nopeuteen vaan ainoastaan melutasoon.
Kiire tässä ei ole, ja kone onkin mukavan hiljainen alhaisilla kierroksilla.
Kovankelin ominaisuuksia olisi hauska päästä pian testaamaan, joten niitä säitä odotellessa! - mie vaa savost kysy
Onkos noissa uusissa koneissa jotain sisäänajo moodia?
Että se antais täydet tehot vasta tietyn tuntimäärän päästä? - PuSe
Voi tulla turhan loiva nousuinen potkuri jos valitsee sellaisen jossa moottorin huippukierrokset sijoittuvat veneen oletetulle maksiminopeudelle. Itse valitsisin sellaisen nousun jossa moottorin suurin teho olisi siinä 10-12 solmun tuntumassa, uppoumaveneestä kun on kyse. Simpun pituuden huomioiden kymmenen solmun nopeudessa noustaan jo keula-aallon päälle ja vene pyrkii käyttäytymään puoliliukuvan tavoin trimmilevyjen avulla.
Simpun pohjan muodon huomioiden tuo valmistajan ilmoittama huippunopeus trimmilevyjenkin kanssa tuntuu aika optimistiselta. Niinkuin yleensä tahtovat olla useimmilla valmistajilla.- Potkurin sovitus
Potkuri nyt vaan sovitetaan niin että täydellä kaasulla ottaa täydet kierrokset. Nopeus sitten on mitä on näillä sovituksilla. Saattaa olla 15 solmua tai 10 solmua, sen sitte näkee..
Tämänhän jokainen hiukankin veneitten kanssa touhunnut tietää.
"Kone ei todellakaan ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa! Se ikäänkuin hyytyy puolen kaasun jälkeen."
Tämä juuri kertoo, että aivan liian suurinousuinen potkuri tällä hetkellä, ja kone rasittuu joka vaiheessa ihan tarpeettomasti. Varmaan jo tyhjäkäynnillä menee lähes runkonopeutta.. Ei hyvä. - Joakim1
Potkurin sovitus kirjoitti:
Potkuri nyt vaan sovitetaan niin että täydellä kaasulla ottaa täydet kierrokset. Nopeus sitten on mitä on näillä sovituksilla. Saattaa olla 15 solmua tai 10 solmua, sen sitte näkee..
Tämänhän jokainen hiukankin veneitten kanssa touhunnut tietää.
"Kone ei todellakaan ota täysiä kierroksia kaasu pohjassa! Se ikäänkuin hyytyy puolen kaasun jälkeen."
Tämä juuri kertoo, että aivan liian suurinousuinen potkuri tällä hetkellä, ja kone rasittuu joka vaiheessa ihan tarpeettomasti. Varmaan jo tyhjäkäynnillä menee lähes runkonopeutta.. Ei hyvä.Tietenkään ei ota läheskään täysiä kierroksia, jos vauhtia on vain 7-7,5 solmua. Tuohon vauhtiin sopivaa potkuria tuskin saa 20 hv tavalliseen perämoottoriin. Jo pienimmällä vakiopotkurin 6,5" nousulla teoreettinen nopeus on 14 solmua. Tietysti noissa vauhdeissa luistotkin ovat hurjia. Vakiopotkuri lienee 12" nousulla ja se tietysti on aivan liian jyrkkä (sopiva 20-24 solmun vauhdeille).
Vaikea uskoa, että potkuria vaihtamalla nopeus hyppäisi 7,5 -> 11-12 solmua. Jotain parannusta kyllä voi tulla. Eihän tuossa pitäisi olla mitään erityistä kynnystä, jos trimmitasot toimivat kunnolla.
Tyhjäkäynti on vaihde päällä selkeästi alle 1000 rpm, jolla teoreettinen nopeus on 4,7 solmua. Ei siis sentään siis lähelläkään runkonopeuttta (n. 6 solmua), kun tuosta vielä vähentää luiston (ainakin 20%).
- Äly hoi
Miksi pitää ostaa uppoumarunkoinen vene jos halutaan vauhtia?
En tajua. 6m metrinen vene menee maksimissaan 6 solmua.
Ostakaa liukuva jos haluatte vauhtia.
Ei luulisi olevan vaikeaa tajuta, - Riuku
Varmista, ettei koneessasi ole sisäänajo-ohjelma päällä joka estää ottamasta täydet kierrokset. Tosin ne saattavat olla vain urbaanilegendaa.
Täydet kierrokset on sisäänajossa yhtä tärkeät kuin pienetkin.- Väkisin tehty?
Vähän menee ohi aiheen, mutta kun täällä puhuttiin, noista kantosiivistä, joita usein Simpuissa näkee. Niin eikö olisi tarkoituksenmukaisempaa tehdä veneestä tasaperäistä?
Kyseessä kuitenkin on moottorivene, eikä mikään savolainen soutupaatti.
- PuSe
Tuo Joakim1:n mainitsema 6.5 tuuman nousulla oleva potkuri voisi olla kokelemisen arvoinen. Tuo moottori näkyy antavan suurimman tehonsa 5500 rpm kierroksilla eikä maksimikierroksilla 6000 rpm, joten em. potkurilla suurimman tehon alue voisi sijoittua aika lailla siihen nopeusalueeseen mitä tuolla yhdistelmällä voidaan päästä maksimissaan. Kevyemmässä cruisailussa ei myöskään menetettäisi sitä etua että veneeseen vähä ylikookas moottori on pienemmillä kierroksilla mukavan hiljainen.
- KarmaStruggle
Melkein kuukausi ennätti vierähtää tämän topicin aloituksesta, mutta nyt Simpussa on uusi potkuri, kokoa 9,25x8.
Eroa edelliseen on kuin yöllä ja päivällä. Vene kulkee ja käyttäytyy nyt kuin unelma. Entinen meno oli kuin olisi tervassa ajanut, mutta nyt jo puolella kaasulla pääsee lähemmäksi 10 solmua. Täydellä kaasulla ottaa täydet kierrokset.
Mukava matkanopeus on saavutettavissa paljon pienemmillä kierroksilla, joka näkyy suoraan myös pienemmässä kulutuksessa. Potkuri, ja sen vaihto-operaatiosta aiheutuneet kulut maksoi veneen valmistaja, joten ei tarvinut kuin juoda pullakahveet odotellessa.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kiitokset kaikille ja minun puolesta admin voi sulkea tämän topicin! - 4-tahti
S-Buster kulkee 24 solmua 20 hv yammulla!
Mikä on veneesi käyttötarkoitus?- mdldmmddmmz
S busterissa ei ole muuta parempaa kuin huippunopeus simppuun verrattuna. Simpun kantokyky ja tilat täysin omaa luokkaa ja suoraan sanottuna pienet plaanissa kulkevat perätuupparit ovat kaikista epämukavimpia veneitä matkustaa jos vähänkin aallokkoa. En ymmärrä minne porukoilla aina julmettu kiire. Mulla on kaksi venettä, iso plaanaava ja pieni uppis, pienemmällä ehtii silläkin aivan ongelmitta.
- srenas
Oletko ollut tyytyväinen trimmisimppuusi ? MIkä on sopiva matkavauhti ?
- Kauppakannattaa
Osaamaton kauppias kun tuollaisen yhdistelmän myi, hyvä että sait rusetin vaihdettua. Onneksi ei ollut sisäperäkonetta hyllyssä!
- Kulkukauppias
Minulla oli Simppu 620 Honda 20 moottorilla. Sillä saavutin 12 solmun nopeuden. Hyvä matkavauhti on 8-9 solmua, jolloin ohjattavuus säilyy.
- Trimmi-Simppu
Johan puhutaan hurjista nopeuksista Simpun yhteydessä, veikkaan että puheet 12 solmusta ovat pelkkää provoilua. Tai jospa näytöllä oli kyllä se "12" mutta se on epäilemättä kilsoja tunnissa eli se runkonopeus 6,5 solmua.
Suurin kuulemani nopeus trimmi-Simpulle 15 hv koneella on ollut 15km/h eli 8 solmua. Oma 10-heppanen trimmitetty kulkee 14km/h eli 7,6 solmua kun on myötätuuli ja aurinko paistaa takaapäin. Pintakaasu-matkavauhti on puolestaan 11km/h eli just se runkonopeus 6-solmua. Ja löpöä kuluu hiukan toista litraa tunnissa, mielestäni varsin kohtuullisesti. Ihan täydellä kuormalla ei tosin ole tullut ajettua vielä.
20hv kone ei kyllä millään tämän linnunradan propellilla satavarmasti vie mitään Simppua 12 solmua. (>22km/h) - H14kn
Itsekin Simpun omistaneena huomasin, että trimmilevy lisäsi vauhtia n. puoli solmua. Matkavauhti nousi reiluun 6 solmuun. Lisäksi kulkuasento muuttui paremmaksi juurikin nopeammin ajettaessa. Keula ei enää noussut niin herkästi ylös. Huiput jäi karvan alle 14 kn.
- Suzuki-Simppu
Minulla Simpussa 15hp Suzuki. Potkurin tyypistä ei ole tietoa mutta maksiminopeus kensimiehen istuessa keulassa 10 solmua. Yksin ajaessa perä vajoaa jolloin kaasua on turha vääntää täysille. Trimmilevyä ei ole. Täytyypä tarkistaa potkurin nousu, sellainen vaikutelma on jäänyt että moottori ei jaksa täysillä kierroksilla pyörittää...
- Trimmi-Simppu
"maksiminopeus kensimiehen istuessa keulassa 10 solmua"
https://venelehti.fi/simppu-620/
"Matkanopeudeksi mitattiin 5,6 ja huippunopeudeksi 6,8 solmua. Pikku-Suzukilla huippunopeus oli 6,4 ja 10 hv:n Suzukilla 7,6 solmua."
Jännä juttu, Vene-lehden ammattitestaajat ei päässeet lähellekään noita lukemia? Ero 10hv vs. 15hv välillä ei eroa selitä.
Mistähän noin radikaali ero voi johtua? - Suzuki-Simppu
Kuten kirjoitin, yksin ajaessa perä vajoaa jolloin 10 solmun nopeutta on turha haaveilla. Optimitilanne on kuski kansimies keulassa jolloin pitkäksi venyneeltä kalareissulta ehtii ajoissa kotiin. Bensan kulutus nousee samalla radikaalisti. Myös matkustajien määrän lisääntyessä vauhdit jää kirkkaasti alle 10 solmun. Olen mitannut nopeuden useaan otteeseen tyynemmällä kelillä GPS:llä.
Nykyinen potkuri on 10" nousulla joka vaihtuu nyt 8" nousulle. Mielenkiintoista nähdä mikä vaikutus tuolla on. Ensisijaisesti polttoaineen kulutukseen. - SimppuKiitää
Simppu nostaa keulaa yksin ajaessa niin paljon, että 172 senttinen hukkapätkä kuten meikäläinen ei istuviltaan näe keulan yli. Siksi laitan prutkun työntämään suoraan ja menen keulan puolelle seisomaan. Siitä saa ohjailtua loivahkoja kaarteita painopistettä muuttamalla. Kun siirtää painon vasemmalle jalalle, kurvaa paatti oikealle ja päinvastoin.
Ja prutkuna 8 hv, normaali matkanopeus noin 5,5 solmua. Jos kääntää hanan auki, menee vähän yli 6 solmua mutta kulutus kaksinkertaistuu. Semmoisia ne uppoumaveneet.
- Suzuki-Simppu
Olen itsekkin ajellut Simppua tyynellä kelillä kallistelemalla, keulan puolella saisoskellen. Hauska paatti tuo Simppu. 15hp Suzukin potkuri vaihtui nyt 8" nousulle ja olen tyytyväinen muutokseen. Huippunopeutta tuli nippa nappa 1 solmu lisää, eli nyt menee 10-11 solmun välimaastossa, mutta tärkeämpää on bensapihin matkanopeuden saavuttaminen paljon vähemmällä kaasulla. Moottori kiertää paljon kauniimmin ja kuski voi osallistua matkustajien kanssa keskusteluihin.
- Anonyymi
Simppuun vaihtui 8 hv puhkisyöpyneen Hondan tilalle 15 hv Tohatsu. Normaalilla matkanopeudella 5,5-7 solmua (johon ylempään lukemaan ei 8 hv riittänyt) pystyy jopa keskustelemaan suuremmin huutamatta, kun isomukinen kone käy mukavasti osateholla. Vakio 9" nousuinen potkuri vaihtui isompaan 7" nelilapaiseen, joka tuntuu toimivan hyvin, vaihto kuului hintaan.
Yksi ongelma on kuitenkin ilmennyt: kavitointi yksin ajaessa. Jos istuu perässä ja yrittää enemmän vauhtia, pyrkii ropeli haukkaamaan jostakin ilmaa. Tulee pieniä nykäisyjä käynnissä, potkuri selkeästi luistaa. Kerran kokeillessani täyskaasua karkasi kierrokset ylikierroksille ja varoitusvalo syttyi sen merkiksi.
Luultavasti syy on siinä, että koneessa on suurihalkaisijainen potkuri, 10", ja kone on karvan verran lyhyempirikinen kuin vanha kone. Yksin ajaessa moottorikaivon takareuna höylää vettä turhan paljon ja tämä ilmahötöinen vesi pääsee kiertämään potkurivirtaan. Simpun kölihän on myös melko tylppä perästään, eli sinne voi muodostua pyörrettä jonne ilma imeytyy.
Ajattelin värkätä kaivon takalautaan irroitettavan kauluksen, joka peittää alaosasta takaosan turhan väljän aukon. Ehkä se estäisi veden pyörimisen ja höyläytymisen. Kantosiipilevykin vissiin kannattaisi askarrella samoilla vaivoilla.
"Simputtaja jo vuodesta 2008"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740