Kaikki ideat ja vinkit avuksi? naamassa outo ihottuma!

apua tarvitseva....

Kaikki ideat tervetulleita tähän tilanteeseeni.. eli siis olen kärsinyt oudoista kasvojen alueen ihottumasta n. puolen vuoden ajan , välillä se on ollut poissa ja taas yhtäkkiä puhjennut, tällainen samanlainen tilanne oli muutama vuosi sitten, mutta silloin ihottuma kesti vain parin kuukauden ajan ja silloin kävin ihotautilääkärillä josta en saanut mitään apua. Joten toistaiseksi en ole vielä nyt mennyt uudestaan, rahatilannekin tähän vähän vaikuttaa..
Mieluiten kokeilisin kotikonstit ja ideat ensin, jotta voisin nekin sitten kertoa jo kokeilleeni kun ja jos lääkäriin joudun menemään,
Mutta siis asiaan, eli

kasvoihini (ja välillä leukaan ja kaulaan siitä läheltä) ilmestyy useimmiten aamuisin, n. 30-60 minuuttia heräämisen jälkeen punainen pieni "näppy", ei ole kumminkaan minkään esim. finnin näköinen, vaan leviää siitä sitten pikkuhiljaa isommaksi, joskus keskellä saattaa havaita ihan pienen valkoisen kohdan , mutta ei siis ole mikään näppylä mitä voisi vaikka puristaa, näyttää enemmänkin kuin jokin ötökkä olisi pistänyt, tosin jotkut näppylät taas enemmän koholla kuin toiset, ja toiset taas kutiavat ja toiset ei...

Mutta kaikki ei suinkaan tule aamuisin, osa on tullut keskellä kauppaa, kesken työpäivän, osa illalla kesken naamapesun iskee yhtäkkiä ja alle minuutissa näppy ilmestyy.. osa ihan missä tilanteessa vain ja missä vain. Mutta suurin osa nukutun yön jälkeen.
Ja olen nukkunutkin monissa eri paikoissa tänä aikana, ja silläkään ei ole väliä.

- olen pitänyt ruoka-päiväkirjaa, josta ei kertakaikkiaan löytynyt mitään yhtäläisyyksiä näppyjen kanssa
- söin antihistamiini tabletteja ruoan kanssa,( kun epäilin histamiiniherkkyyttä) ja välttelin histamiinipitoisia ruokia
- olen vaihtanut pesuaineeni sellaisiin joissa ei ole sodium laureth sulfate - nimistä ainetta ( joka aiheuttaa tuotteiden vaahtoamisen)
- olen myös hammastahnani vaihtanut samanlaisiin
- olen varuilta pessyt kerran kaikki vuodevaatteet yms läpi kuumissa pesuissa, meillä kyllä on varmasti ainakin siistiä kotona ja olemme juuri vielä muuttaneetkin ihan uuteen asuntoon
- vaihdan tyynyliinan 1-2 kertaa viikossa
- olen vaihtanut hiuslakkaa yms, meikkejä, dödöjä
- olen välttänyt suklaata, alkoholia..pähkinöitä.. silti allergiat ovat tulleet, ja taas kun olen esim. syönyt kyseisiä juttuja niin ei ole tullut mitään pitkään aikaan
.-minulla ei ole juurikaan mitään perusallergioita, jossain vaiheessa kesää jokin siitepöly saattaa hetkellisesti vaivata vähän,mutta en tarvitse lääkkeitä
- samaan aikaan joskus todella herkästi on alkanut tulla joistain vaatteista pakaroihin todella herkästi myös pieniä näppyjä
-ihoni on aina ollut tähän asti hyvä ja ei koskaan mitään ongelmia ole ollut
- en käytä kasvoissani meikkiä kuin todella harvoin (mineraalipuuteria), ripsaria käytän ja kulmakynää vähän
-korut olen vaihtanut hopeisiin ( ettei tule nikkeliä)

Tiedän että olen stressistä kärsinyt myös tässä kuukausien aikana, ja olenkin miettinyt voisiko allergia ja ihottumat liittyä siihen?? kellään kokemusta?
voiko tulla vaatteista? hiuslakasta? ruoasta sitten kumminkin?

onko kellään muuten samantyylistä ihottumaa ollut? ja nämä näpyt/ihottumat ovat yleensä pahimmillaan n.1 vrk jonka jälkeen alkavat laskea ja haihtua pois... muutama päivä menee että alkavat kadota näkyvistä kokonaan...kortisonivoide tuntuu miltei pahentavan, sinkkivoide tuntuu auttavan eniten,. sitä aina laitankin niiden päälle.

3

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady-bird

      Voisikohan sinulla olla taipumusta rosaceaan = ruusufinniin?
      Tai onko sinulla couperosaa? Jos on, se voi johtaa ruusufinnitautiin.

      Se voi lehahtaa vaikka mistä: jos on (yöllä?) hikoillut, hiki ärsyttää. Kuuma kahvi voi lehauttaa.
      Jos toi lehahtaa vaikka kaupassa, onko samalla tullut sellainen pakahduttava, vähän kuumottava tunne? Kuin veri pakkautuisi naaman ihoon?
      Pahentaako sauna tai kuuma suihku? Äärilämpötilat ylipäänsäkin?
      Tulisesti maustetut ruuat, aiheuttavatko ne?

    • alkuper.

      Olen itsekin miettinyt voisiko kuuma pahentaa, suoraan saunan jälkeen ei ole koskaan tullut mitään eikä välillä ollenkaan, mutta joskus seuraavana aamuna on tullut jos illalla olen saunassa käynyt? pientä kuumoitusta tuntuu joskus korvien, leuan rajoissa, mutta ne kohdat mihin "näpyt" ilmestyvät niin ei kuumota, pieni kutina vain alkaa tuntua ennen kuin siihen ilmestyy jotain näkyviin, joka siitä sitten pikkuhiljaa kasvaa isommaksi alueeksi. Ja aina ei kaikki nämä edes kutise, ja osa taas on kutissut aivan järjettömästi. Ja nytkin on viikon ajan joka aamu paukannut naamaan uusi "näppy".. tulisesti maustetuista ruoistakaan ei testailun jälkeen ole ollut mitään yhteyttä näppyihin..

      • alkuper

        ja lisäyksenä vielä että tämän viimeisen viikon aikana myös kulmakarvoihin on tullut pientä näppyä, onneksi ovat karvojen alla ettei niin pahasti näy, mutta useampi pieni patti sielläkin..
        Ruokavalioni on suht terveellinen kumminkin, pääasiassa paljon kasviksia ja hedelmiä, kalaa, vähän lihaa..kananmunia, maitotuotteita harvoin..vehnää harvoin..
        suihkussa käyn kerran päivässä.. yleishygienia ja kaikki perusasiat pitäisi olla kunnossa. aamuisin ja iltaisin pesen naamani, apteekin mietoa pesunestettä käytän kasvoille.
        Mietin myös välillä että onko hiuslakan tai mahdollista aiheuttaa? olen niitäkin merkkejä vaihtanut.. tai miehen parta? sitäkin on varottu kyllä jo koko ajan... aika turhauttavaa etten sanoisi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      231
      14131
    2. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      42
      3059
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      323
      2779
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1631
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      56
      1172
    6. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1070
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1059
    8. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      62
      1055
    9. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      58
      989
    10. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      987
    Aihe