tee-se-itse aggregaatti

Huolestunuthirvi

Alotin kesä projektiksi aggregaatin tekemisen ruohonleikkurin moottorilla, auton laturilla, 12 v akulla ja invertterillä.

Netti näytti olevan pullollaan ohjeita, mutta yhteen kysymykseeni en vastausta löytänyt.

Eli kun saan ruohon leikkurin pyörittään laturia ja siitä lähtee johot akkuun, niin miten saisin tehtyä piuhan väliin esim. releellä tsydeemin joka löisi virran poikki akun lähenevän täyttä?

70

5376

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No höh?

      Latausrele?

    • No perskale

      No joo :D Kiitoksia sinulle!

    • .....

      Voisikko vielä muutes vähän selventää miten tuo piru oikein toimii?

    • perus asioita

      vaihtovirtageneraattori tuottaa vakiojännitettä 14,4 volttia ja sitä ei saa koskaan irroittaa akusta sen pyöriessä varsinkaan jos muuta kuormitusta ei ole. jäännösmagnetisti saattaa kohottaa jännitteen yli tasasuuntausdiodien sietokyvyn ja laturi on entinen.

      mitään virran katkaisua ei tarvita. generaattori tuottaa vakiojännitettä ja akku lopettaa virran vastaanottamisen kun se tulee täyteen. vaikka kone pyörisi yötäpäivää niin vaaraa ylilatautumisesta ei ole.

      • Paremminkinkin

        Kun jäännösmagnetismin ansiosta laturi alkaa lataamaan niin sen jälkeen sieltä saa kyllä kaiken mitä laturista saa koska laturi alkaa tämän jälkeen itse tuottamaan magnetointivirran, eli jäännösmagnetismin ansiosta laturi vain herää vaikka akkua ei olisi kytketty, mutta sinänsä itse jäännösmagnetismi ei jännitettä sen enempää nosta.
        Se minkä takia laturi tai muuta voi hajota johtuu siitä että kun akkua ei ole "tasaamassa kuormaa" niin jännitteensäädin ei "ehdi mukaan" ja jännite voi nousta liikaa.


      • sitroen.
        Paremminkinkin kirjoitti:

        Kun jäännösmagnetismin ansiosta laturi alkaa lataamaan niin sen jälkeen sieltä saa kyllä kaiken mitä laturista saa koska laturi alkaa tämän jälkeen itse tuottamaan magnetointivirran, eli jäännösmagnetismin ansiosta laturi vain herää vaikka akkua ei olisi kytketty, mutta sinänsä itse jäännösmagnetismi ei jännitettä sen enempää nosta.
        Se minkä takia laturi tai muuta voi hajota johtuu siitä että kun akkua ei ole "tasaamassa kuormaa" niin jännitteensäädin ei "ehdi mukaan" ja jännite voi nousta liikaa.

        Saattaa olla, että jäännösmagnetismin aiheuttama jännite jää niin pieneksi, ettei se ylitä tasasuuntausdiodien kynnysjännitettä eikä lataus siis ala. Sen takia tarvitaan alkujännite akusta latauksen merkkivalon kautta jännitteensäätimeen. Ovat muistaakseni olleet 5 W lamppuja.
        Muuten tuo meni oikein.


      • magnetismi pois
        sitroen. kirjoitti:

        Saattaa olla, että jäännösmagnetismin aiheuttama jännite jää niin pieneksi, ettei se ylitä tasasuuntausdiodien kynnysjännitettä eikä lataus siis ala. Sen takia tarvitaan alkujännite akusta latauksen merkkivalon kautta jännitteensäätimeen. Ovat muistaakseni olleet 5 W lamppuja.
        Muuten tuo meni oikein.

        jäännösmagnetismin voi purkaa kytkemällä n. 50ohm vastuksen d navasta laturin runkoon ja pyörittämällä sitä molempiin suuntiin. n. 15min suuntaansa riittää magnetismin purkaantumiseen.


      • ????
        magnetismi pois kirjoitti:

        jäännösmagnetismin voi purkaa kytkemällä n. 50ohm vastuksen d navasta laturin runkoon ja pyörittämällä sitä molempiin suuntiin. n. 15min suuntaansa riittää magnetismin purkaantumiseen.

        Miksi?


    • aaaaaaaaaaaaaaa

      Aivan saakelisti kiitoksia!
      kanttisko silti pistää joku sulake väliin? 35a?

    • aaaaaa taas

      eikö sehän on liian pieni.....öh

      • sulakeitta

        Sulake olisi hyvä olla n. 1,5x generaattorin nimellisvirta eli jos on vaikka 120a generaattori niin sitten jotain n. 180a sulaketta väliin. Tai jos on 80a generaattori niin sitten sulakkeeksi vaikkapa 120a.

        Missään tapauksessa generaattorin nimellisvirtaa pienempää sulaketta ei pidä laittaa, vaikka virrankulutus laskennallisesti olisikin pienempi. Lämmin lyijyakku jossa on vajausta voi ottaa hetkellisesti suuren virtapiikin, ja generaattorista saattaa hetkellisesti irrota nimellisvirtaakin korkeampi piikki.

        Sulake ei saa palaa normaalin toiminnan aikana, koska silloin generaattori on vaarassa rikkoontua.


      • Enempi on parempi.
        sulakeitta kirjoitti:

        Sulake olisi hyvä olla n. 1,5x generaattorin nimellisvirta eli jos on vaikka 120a generaattori niin sitten jotain n. 180a sulaketta väliin. Tai jos on 80a generaattori niin sitten sulakkeeksi vaikkapa 120a.

        Missään tapauksessa generaattorin nimellisvirtaa pienempää sulaketta ei pidä laittaa, vaikka virrankulutus laskennallisesti olisikin pienempi. Lämmin lyijyakku jossa on vajausta voi ottaa hetkellisesti suuren virtapiikin, ja generaattorista saattaa hetkellisesti irrota nimellisvirtaakin korkeampi piikki.

        Sulake ei saa palaa normaalin toiminnan aikana, koska silloin generaattori on vaarassa rikkoontua.

        Just näin. Se sulake suojaa vain vihoviimeiseltä oikosululta. Alimitoitetulla päreellä rikkoo koko generaattorin. Generaattorin jälkeinen virranjako on sitten toinen juttu.


    • Tietous on valtaa

      Eli jos lataus halutaan pysäyttää, pysäytetään moottorin cdi maadoittamalla se runkoon. Milläs kikalla te tekisittä automaattisen sammutuksen tähän tsyydeemiin akun lähestyessä täyttä? Itselläni ei muuta tule mieleen kuin aikaviive rele, johon on säädetty esim 2 tuntia.

      • Nimi M. Erkki

        Tuossa on yksinkertainen ja tarkka moottorin sammutusrele.
        http://aijaa.com/ceYLzE

        Sammutusjännite säädetään 22k trimmerillä. Rele pitää olla sellainen, minkä vetokäämi vie virtaa korkeintaan 100mA (TL431 max out 100mA) eli vetokäämin vastus vähintään 120 ohmia. (TL431:n yli jää 2,5V)

        TL431 on halpa komponentti. Siihen lisäksi pari vastusta ja releen yli estosuuntaan esim 1N4001 diodi


    • zennerikö

      Paappa siihen 15V zenneri.

      • zene

        Joo, tai zeneri ja rele sarjaan ja releen kärki sammuttaa moottorin.


      • perus asioita
        zene kirjoitti:

        Joo, tai zeneri ja rele sarjaan ja releen kärki sammuttaa moottorin.

        ei toimi. vaihtovirtageneraattorin jännite ei nouse akun täyttyessä!

        pitäisi mitata akun latausvirtaa ja sen mukaan saada tapettua moottori. kun latausvirta alkaa olla lähelle nolla niin akku on täynnä ja moottori voidaan pysäyttää.


      • zene
        perus asioita kirjoitti:

        ei toimi. vaihtovirtageneraattorin jännite ei nouse akun täyttyessä!

        pitäisi mitata akun latausvirtaa ja sen mukaan saada tapettua moottori. kun latausvirta alkaa olla lähelle nolla niin akku on täynnä ja moottori voidaan pysäyttää.

        Akun jännite kyllä nousee...


      • perus asioita
        zene kirjoitti:

        Akun jännite kyllä nousee...

        akun jännite on lähes sama kuin generaattorin jännite koska ne on kytketty yhteen paksuilla kaapeleilla. jännite nousee heti kun generaattori käynnistyy säätöjännitteeseen ja jos tuollaisen zenerin laittaa niin se katkaisee heti moottorin kun generaattori vaan alkaa lataamaan.


      • zene
        perus asioita kirjoitti:

        akun jännite on lähes sama kuin generaattorin jännite koska ne on kytketty yhteen paksuilla kaapeleilla. jännite nousee heti kun generaattori käynnistyy säätöjännitteeseen ja jos tuollaisen zenerin laittaa niin se katkaisee heti moottorin kun generaattori vaan alkaa lataamaan.

        Pitää laittaa sarjavastus...


      • perus asioita
        zene kirjoitti:

        Pitää laittaa sarjavastus...

        hölmön hommaa. hukata tehoa johonkin vastukseen kun tarkoitus olisi ladata akkua!

        ei missään nimessä mitään vastuksia vaan suorat kaapelit niin akku lataantuu mahdollisimman hyvin ja nopeasti.


      • zene
        perus asioita kirjoitti:

        hölmön hommaa. hukata tehoa johonkin vastukseen kun tarkoitus olisi ladata akkua!

        ei missään nimessä mitään vastuksia vaan suorat kaapelit niin akku lataantuu mahdollisimman hyvin ja nopeasti.

        Pitää laittaa reed-rele...


      • Voihan vinetto..
        perus asioita kirjoitti:

        akun jännite on lähes sama kuin generaattorin jännite koska ne on kytketty yhteen paksuilla kaapeleilla. jännite nousee heti kun generaattori käynnistyy säätöjännitteeseen ja jos tuollaisen zenerin laittaa niin se katkaisee heti moottorin kun generaattori vaan alkaa lataamaan.

        Nimimerkki " perus asioita" ei tunne perusasioita. Generaattorin jännite ei ole niin jäykkä, etteikö akun jännite nousisi latauksen edistyessä, vaan ulostulojännite myötäilee akun varaustilan mukaan. Ja jännitteen nousu pysähtyy, kun akun jännite saavuttaa lataussäätimen määrittämään jännitteen. Täyteen ladatun akun jännite nousee siis noin 14.4 volttiin.

        Näitä tietämättömiä neuvojia on tälläkin palstalla turhan paljon. :(


      • perus asioita
        Voihan vinetto.. kirjoitti:

        Nimimerkki " perus asioita" ei tunne perusasioita. Generaattorin jännite ei ole niin jäykkä, etteikö akun jännite nousisi latauksen edistyessä, vaan ulostulojännite myötäilee akun varaustilan mukaan. Ja jännitteen nousu pysähtyy, kun akun jännite saavuttaa lataussäätimen määrittämään jännitteen. Täyteen ladatun akun jännite nousee siis noin 14.4 volttiin.

        Näitä tietämättömiä neuvojia on tälläkin palstalla turhan paljon. :(

        kyseessä on jokin auton vaihtovirtageneraattori ja jos sen nimellisteho on esim. 80 ampeeria niin mikään normaali lyijyakku ei pysty ottamaan niin paljoa virtaa vastaan kovin pitkää aikaa että jännite jäisi alle säätöjännitteen!

        jännitteensäädin pyrkii aina pitämään jännitteen säätöjännitteessä. jännite nousee säätöjännitteeseensä heti kun generaattorin antama teho riittää nostamaan jännitteen sille tasolle.

        jos ladataan akkuja niin jännite pysyy säätöjännitteessä käytännössä koko ajan oli akut lähes tyhjiä tai lähes täynnä.

        ja vaikka akku (tai akut) ottaisi alussa niin paljon virtaa, ettei säätöjännitteeseen päästäisi niin se kyllä vähenee nopeasti ja siinä vaiheessa kun akuston latausvirta laskee alle generaattorin nimellisvirran ja jännitteensäätäjä alkaa rajoittamaan generaattorin magnetointivirtaa, AKUT EI TODELLAKAAN OLE TÄYNNÄ.

        eli jos on vaikka se 80a generaattori ja akuston latausvirta on 60a niin eihän ne akut todellakaan ole täynnä, lähellekään! jännite on kuitenkin silloin säätöjännitteessä eikä enään tule nousemaan.

        normaali 70-80ah lyijyakku pystyy ottamaan n. 30 ampeerin latausvirtaa. yhdellä akulla ei "mitään" vaihtovirtalaturia saa "polvilleen" edes hetkeksi (jos muuta kulutusta ei ole).


      • ` `
        perus asioita kirjoitti:

        kyseessä on jokin auton vaihtovirtageneraattori ja jos sen nimellisteho on esim. 80 ampeeria niin mikään normaali lyijyakku ei pysty ottamaan niin paljoa virtaa vastaan kovin pitkää aikaa että jännite jäisi alle säätöjännitteen!

        jännitteensäädin pyrkii aina pitämään jännitteen säätöjännitteessä. jännite nousee säätöjännitteeseensä heti kun generaattorin antama teho riittää nostamaan jännitteen sille tasolle.

        jos ladataan akkuja niin jännite pysyy säätöjännitteessä käytännössä koko ajan oli akut lähes tyhjiä tai lähes täynnä.

        ja vaikka akku (tai akut) ottaisi alussa niin paljon virtaa, ettei säätöjännitteeseen päästäisi niin se kyllä vähenee nopeasti ja siinä vaiheessa kun akuston latausvirta laskee alle generaattorin nimellisvirran ja jännitteensäätäjä alkaa rajoittamaan generaattorin magnetointivirtaa, AKUT EI TODELLAKAAN OLE TÄYNNÄ.

        eli jos on vaikka se 80a generaattori ja akuston latausvirta on 60a niin eihän ne akut todellakaan ole täynnä, lähellekään! jännite on kuitenkin silloin säätöjännitteessä eikä enään tule nousemaan.

        normaali 70-80ah lyijyakku pystyy ottamaan n. 30 ampeerin latausvirtaa. yhdellä akulla ei "mitään" vaihtovirtalaturia saa "polvilleen" edes hetkeksi (jos muuta kulutusta ei ole).

        Kunnossa olevan akun sisäinen vastus on pienempi, kuin vaihtovirtalaturin akulle menevien kaapeleiden sisäinen vastus. Ei se generaattorin jännite tarvitse mennä polvilleen, mutta jännite kuitenkin "notkuu" akun varaustilan mukaan. Eri asia on se, jos akku on ikäloppu tai sulfatoitunut.


      • perus asioita
        ` ` kirjoitti:

        Kunnossa olevan akun sisäinen vastus on pienempi, kuin vaihtovirtalaturin akulle menevien kaapeleiden sisäinen vastus. Ei se generaattorin jännite tarvitse mennä polvilleen, mutta jännite kuitenkin "notkuu" akun varaustilan mukaan. Eri asia on se, jos akku on ikäloppu tai sulfatoitunut.

        miten ihmeessä sinä pystyt katkaisemaan latauksen pelkän jännitearvon perusteella jos kyse on parista voltin kymmenysosasta, tai minkä verran se nyt muka "notkuu"?

        ja koska generaattorin säätöjännite on lämpötilakompensoitu useimmiten, niin siitä tulee generaattorin lämmetessä jo puolen voltin "heitto". ei mitenkään pelkkää latausjännitettä mittaamalla pysty totetamaan akun olevan täynnä, ei sitten mitenkään.


    • suoraan vaan

      Itseäni on kiinnostanut vähän vastaava projekti, mutta ajattelin kytkeä ruohonleikkurin moottoriin välityksellä 3-vaihemoottorin, jonka tehokilvessä lukee 2kW. Tarttis vaan väsätä kierrosluvun säätö ja tuo vaihteisto on tosiaan vielä vähän hakusessa.

      • On jo

        Ruohonleikkurin moottorissahan on jo itsessään kierrosluvun säätö kuormituksen mukaan eli tarvii vain jonkinlaisen vaihteiston että saa sovitettua sillä kierrosluvun kohdilleen.


      • Lentoperämies

        Ootko ajatellut tehä tahtikoneella vai normaalilla oikarikoneella?

        Tahtikoneiden saanti yleisellä tasolla on paljon haastavampaa vaikka olisikin tossa hommassa hyvä.

        Oikarikone taas tarvii herätteen jos ei ole jäännöstä ja sitten kondensaattorieta pitää lätkiä vaiheiden rinnalle kuormituksen mukaan tai. Jännite ja taajuus muuttuu kuorman, kierrosluvun mukaan ja notkuvaa jännitettä korjataan laittamalla lisää konkkia.

        Ilmeisesti suurinpiirtein tohon tyyliin. Voisi olla mukavan haastava projekti oikarikoneella tasainen taajuus ja jännite kuormasta riippumatta


      • Lentoperämies
        On jo kirjoitti:

        Ruohonleikkurin moottorissahan on jo itsessään kierrosluvun säätö kuormituksen mukaan eli tarvii vain jonkinlaisen vaihteiston että saa sovitettua sillä kierrosluvun kohdilleen.

        Jos oikosulkumoottorista tekee niin kierroslukua pitää säätää kuorman mukaan että taajus pysyy vakiona. Siis silloin kun moottori toimii omavaraisena loistehontuottajana, jos loisteho lainataan verkosta niin voi pyörittää sen mitä kestää..


    • Nojopastaasen

      Voisittako pistää jotain linkkia ohjeisiin tai antaa jotain tarkempaa vinkkiä liittyen tähän riidan aiheuttajaan eli miten saadaan moottori sammumaan akun ollessa täysi :D Joku sanoo, että latausrele on jees, joku taas reedin kannalla ja taas jokunen on sarjavastusen kantilla , hhehhhh
      Ja tosiaan, joku ohje matkassa ois kiva !

      • Möttönen

        Tuossahan se on kerrottu:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12323717/#comment-68487636

        Tuo TL431 on säädettävä "zener", eli Programmable Shunt Regulator, joka on melkoisen tarkka ja lämpötilakompensoitu.

        Tuosta vois helpolla muokata kytkennän, jossa releen tilalla on triac, joka tekee sammutuksen, kun triac kytketään sammutuskytkimen rinnalle.

        Tämän sivun ohjeissa on kirjavuutta, kun asialla on monenlaista taapertajaa.


      • perus asioita

        Minkätehoinen se generaattori on? kuten ylempänä kerroin niin jänniteperustaista sammutusta ei voi käyttää koska jännite on "tapissa" eli generaattorin säätöjännitteessä todella nopeasti vaikka akku olisi ihan tyhjä.

        lisäksi ajoneuvojen generaattoreissa käytetään usein lämpötilakompensointia, eli kylmällä generaattorin säätöjännite on suurempi. käy helposti niin että kun moottori käynnistetään ja generaattori on kylmä, se tuottaa vaikka 14,8 voltin jännitettä.

        kuitenkin generaattori toimiessaan lämpenee ja kompensointi pudottaa säätöjännitteen lopuksi vaikka 14,2 volttiin. niin jänniteperustainen sammutus ei toimi mitenkään, jos jännite alussa startattua on jopa korkeampi kuin akun ollessa täynnä latauksen jälkeen.

        täytyy mitata akun latausVIRTAA. esim. jonkin shunttivastuksen avulla.


      • zene
        perus asioita kirjoitti:

        Minkätehoinen se generaattori on? kuten ylempänä kerroin niin jänniteperustaista sammutusta ei voi käyttää koska jännite on "tapissa" eli generaattorin säätöjännitteessä todella nopeasti vaikka akku olisi ihan tyhjä.

        lisäksi ajoneuvojen generaattoreissa käytetään usein lämpötilakompensointia, eli kylmällä generaattorin säätöjännite on suurempi. käy helposti niin että kun moottori käynnistetään ja generaattori on kylmä, se tuottaa vaikka 14,8 voltin jännitettä.

        kuitenkin generaattori toimiessaan lämpenee ja kompensointi pudottaa säätöjännitteen lopuksi vaikka 14,2 volttiin. niin jänniteperustainen sammutus ei toimi mitenkään, jos jännite alussa startattua on jopa korkeampi kuin akun ollessa täynnä latauksen jälkeen.

        täytyy mitata akun latausVIRTAA. esim. jonkin shunttivastuksen avulla.

        hölmön hommaa. hukata tehoa johonkin vastukseen kun tarkoitus olisi ladata akkua!
        ei missään nimessä mitään vastuksia...


      • ִ۠۠۠۠۬۠۠۠۠۬כּ
        perus asioita kirjoitti:

        Minkätehoinen se generaattori on? kuten ylempänä kerroin niin jänniteperustaista sammutusta ei voi käyttää koska jännite on "tapissa" eli generaattorin säätöjännitteessä todella nopeasti vaikka akku olisi ihan tyhjä.

        lisäksi ajoneuvojen generaattoreissa käytetään usein lämpötilakompensointia, eli kylmällä generaattorin säätöjännite on suurempi. käy helposti niin että kun moottori käynnistetään ja generaattori on kylmä, se tuottaa vaikka 14,8 voltin jännitettä.

        kuitenkin generaattori toimiessaan lämpenee ja kompensointi pudottaa säätöjännitteen lopuksi vaikka 14,2 volttiin. niin jänniteperustainen sammutus ei toimi mitenkään, jos jännite alussa startattua on jopa korkeampi kuin akun ollessa täynnä latauksen jälkeen.

        täytyy mitata akun latausVIRTAA. esim. jonkin shunttivastuksen avulla.

        Kyllä se akun jännite muuttuu senverran lataustilan mukaan, että tarkalla jännitevertailijalla, esim tuo TL431, pystyy päättelemään akun varaustilan. Eipä silti, virrankin funktiona toimivan kytkimen teko on yksinkertaista.

        Oikeaoppinen latauksen kompensointi mittaa akun eikä generaattoin lämpötilaa. Jos lämpötilan tunnistin on generaattorissa, sillä ei ole mitään virkaa. Lämpötilakorjaushan on sitä varten, että kylmän akun lataus täyteen vaatii enemmän jännitettä. Eli latausjännitettä nostetaan n. 22mV/ °C verrattuna 22°C lämpötilaan.


      • perus asioita
        zene kirjoitti:

        hölmön hommaa. hukata tehoa johonkin vastukseen kun tarkoitus olisi ladata akkua!
        ei missään nimessä mitään vastuksia...

        et siis tiedä mikä shunttivastus on ?


      • perus asioita
        ִ۠۠۠۠۬۠۠۠۠۬כּ kirjoitti:

        Kyllä se akun jännite muuttuu senverran lataustilan mukaan, että tarkalla jännitevertailijalla, esim tuo TL431, pystyy päättelemään akun varaustilan. Eipä silti, virrankin funktiona toimivan kytkimen teko on yksinkertaista.

        Oikeaoppinen latauksen kompensointi mittaa akun eikä generaattoin lämpötilaa. Jos lämpötilan tunnistin on generaattorissa, sillä ei ole mitään virkaa. Lämpötilakorjaushan on sitä varten, että kylmän akun lataus täyteen vaatii enemmän jännitettä. Eli latausjännitettä nostetaan n. 22mV/ °C verrattuna 22°C lämpötilaan.

        ajoneuvojen perinteisissä vaihtovirtageneraattoreissa jännitteensäädin on generaattorissa ja lämpötilakompensointi nimenomaan siellä. tarkoitushan olisi mitata ulkolämpötilaa jotta akkuun saataisiin virtaa myös kovilla pakkasilla mutta vältyttäisiin turhalta keittämiseltä kesähelteellä.

        joissain uusissa autoissa on akun erillinen lämpötilan tunnistin, mutta nyt kyseessä ei voi olla sellaista generaattoria niiden vaatiman oheiselektroniikan ja auton järjestelmien (sekä hinnan) vuoksi.

        akun jännite toki muuttuu varaustilan mukaan jos sitä ei ladata tai pureta. mutta jos siihen on kytketty käynnissä oleva generaattori paksuilla kaapeleilla niin akun jännite on sama kuin generaattorin jännite jonka jännitteensäätäjä pitää säätöjännitteessä.

        kyse on korkeintaan muutamista voltin kymmenesosista mitä jännite akulla saattaa muuttua. generaattorin jännite pysyy koko latauksen ajan säätöjännitteessä, joka todennäköisesti laskee generaattorin lämmetessä.

        en usko että pelkällä akkujännitteen mittauksella saa toimivaa pysäytystä aikaan. joko moottori pysähtyy heti käynnistyksen jälkeen tai sitten se ei pysähdy ollenkaan.

        latausvirran mittaus on ainoa oikea tapa. kun virta laskee tietyn raja-arvon alle niin oletetaan akun olevan täynnä. tosin eihän se välttämättä ole silloinkaan, jos sattuu olemaan huonokuntoinen. pitäisi mitata akkuhapon ominaispaino ja siitä päätellä akun varaustila. se on varmin tapa.


      • zene
        perus asioita kirjoitti:

        et siis tiedä mikä shunttivastus on ?

        :D


    • usot sie

      Olen aikoinani tehnyt tasavirtalaturista tuommoisen tekeleen ja siinä
      oli ongelma, kun bensiini loppui alkoi akku purkaantua, mutta laitoin
      Yhden releen väliin ja taas toimi. Laskekaa viisammat. Latasin akkua
      1tunnin ja katsoin tölsää 10 tuntia latauksella. Akku ei suinkaan ollut
      piripinnassa.

      Tähän kysymykseen. Ei kai vaihtovirtalaturi tarvitse mitään releitä,
      sillä esm, bosch laturissa on regulaattori jännitteensäätimenä ja
      elektroniikka hoitaa kaiken.

      • 1+2

        Ei sitä varmaan siihen säätämiseen tarvita, mutta moottorin voisi pysäyttää kun akku on jo täysi.


      • hirvitaasen

        Tänhän voi releellä just silleen tehä, että kun laturi ei pyöri eli se ei tuota virtaa, niin rele napsauttaa akun ja laturin välisen johon poikki


      • tasavirta menneisyys
        hirvitaasen kirjoitti:

        Tänhän voi releellä just silleen tehä, että kun laturi ei pyöri eli se ei tuota virtaa, niin rele napsauttaa akun ja laturin välisen johon poikki

        tämä pätee vain tasavirtalaturin tapauksessa. kukaan hullu ei sellaista mihinkään nykypäivänä laita. heikkotehoisia ja surkeita.

        vaihtovirtalaturissa tällaista relettä ei tarvita vaan se voidaan kytkeä suoraan akkuun.


    • helppoa ja halpaa

      Miksi tehdä taas vaikeampaa asiasta kuin mitä se on. Laittaa tankkiin bensaa sen verran että moottori käy vaikka tunnin verran, sammuu itsestään. kun akku on taas tyhjä niin tankataan uudelleen ja pannaan käymään.

      • Näinköstä=jännä

        Mutta ei ole tarkoituskaan päästä helpolla. Harrastushan tämä on, joten miksei saisi pähkäillä yhdessä jotain vähän vaativampaa :D

        Loppujen lopuksi minun osaamisella ei taida tulla automaattista moottorin sammuttajaa muuten kuin valmiilla ohjeilla tai sillä aikaviive releillä johon on pukattu aika,.,.,.,.


      • 1+2
        Näinköstä=jännä kirjoitti:

        Mutta ei ole tarkoituskaan päästä helpolla. Harrastushan tämä on, joten miksei saisi pähkäillä yhdessä jotain vähän vaativampaa :D

        Loppujen lopuksi minun osaamisella ei taida tulla automaattista moottorin sammuttajaa muuten kuin valmiilla ohjeilla tai sillä aikaviive releillä johon on pukattu aika,.,.,.,.

        Täysin valmista ohjetta tuskin löytyy, kyllä se vaatii vähän virittelyä.
        Itse ottaisin reed-putken ja kiertäisin latausjohtoa muutaman kierroksen sen ympärille. Reed-releen kosketin on varmaan niin hentoinen että tarvitsee lisäreleen sammuttamaan moottorin. Tietenkin myös katkaisija piiriin että moottorin saa ensin käyntiin.


      • Yksi vaan.
        1+2 kirjoitti:

        Täysin valmista ohjetta tuskin löytyy, kyllä se vaatii vähän virittelyä.
        Itse ottaisin reed-putken ja kiertäisin latausjohtoa muutaman kierroksen sen ympärille. Reed-releen kosketin on varmaan niin hentoinen että tarvitsee lisäreleen sammuttamaan moottorin. Tietenkin myös katkaisija piiriin että moottorin saa ensin käyntiin.

        Sammutus ei normaalisti ole ongelma vaan laturin kuormitusteho pieneen moottoriin.
        Kaverillani oli ruohonleikkurimoottori jolla yritti ladata 120Ah akkua,moottori savutti ja nokitti tulppaa kunnes laitoimme magnetointiin maksimivirran rajoittimen noin 30A kohdille jolloin moottori pääsi käymään normikuormituksellaan.
        Mökkiakut tahtovat olla melko tyhjiä kun lataukseen ryhdytään 30A latauksella noin 4h eli moottorin pitää pystyä toimimaan normaaliolosuhteissa.
        Autossa ei ole onnelmia kun moottoritehot ovat riittäviä.


      • 1+2
        Yksi vaan. kirjoitti:

        Sammutus ei normaalisti ole ongelma vaan laturin kuormitusteho pieneen moottoriin.
        Kaverillani oli ruohonleikkurimoottori jolla yritti ladata 120Ah akkua,moottori savutti ja nokitti tulppaa kunnes laitoimme magnetointiin maksimivirran rajoittimen noin 30A kohdille jolloin moottori pääsi käymään normikuormituksellaan.
        Mökkiakut tahtovat olla melko tyhjiä kun lataukseen ryhdytään 30A latauksella noin 4h eli moottorin pitää pystyä toimimaan normaaliolosuhteissa.
        Autossa ei ole onnelmia kun moottoritehot ovat riittäviä.

        Jos sinulla on valmis kaavio moottorin sammutuspiiriin, niin laita ihmeessä tänne.


      • teho vs voima
        Yksi vaan. kirjoitti:

        Sammutus ei normaalisti ole ongelma vaan laturin kuormitusteho pieneen moottoriin.
        Kaverillani oli ruohonleikkurimoottori jolla yritti ladata 120Ah akkua,moottori savutti ja nokitti tulppaa kunnes laitoimme magnetointiin maksimivirran rajoittimen noin 30A kohdille jolloin moottori pääsi käymään normikuormituksellaan.
        Mökkiakut tahtovat olla melko tyhjiä kun lataukseen ryhdytään 30A latauksella noin 4h eli moottorin pitää pystyä toimimaan normaaliolosuhteissa.
        Autossa ei ole onnelmia kun moottoritehot ovat riittäviä.

        120 ampeerin laturi ottaa n. 4,5-5 hevosvoimaa. perus 3,5hp moottori riittää maksimissaan n. 80 ampeerin latausvirralle. olettaen että laturin hyötysuhde olisui 50%. jos se on heikompi niin ei päästä edes 80 ampeeriin.

        ei moottori savuta tai nokea tulppaa täydelläkään, tai ylikuormituksella jos on kunnossa. varmaan kaasarissa ollut vika, b&s koneissa kalvo menee kaasarista aina välillä ja sitten täytyy vaihtaa uuteen että toimii kunnolla.

        jos akut on tyhjät ja ottaa hyvin virtaa voi olla ettei lataus onnistu koska moottori pysähtyy aina kun laturi alkaa kuormittaa.


    • usot sie

      Tuossa vähän mietin ja kun myös luin tuon kohdan, jossa hieman arvosteltii
      tasavirtalaturia, että se on vanhanaikaista. Niilläpä sitä on "virtaa" tehty
      aikanaa.

      Sitten mietiskelyosioon. Tuon moottorin sammutuskytkimen saisi
      helpoiten juuri vanhanajan tasavirtalaturin jännitteensäätimestä.
      Niissän on kaksi relettä (joissain kolme). Sieltä vain akulta johto
      ja maajohto siihen releeseen, joka valvoo akun virtamäärää?
      En muista varmasti (voin ehkä tarkistaa), mutta sitten vain voima-
      koneen maadoitus (sammutus) releen kärkien kautta kulkemaan.

      • usot sie

        Hekoheko.
        En muista varmasti= onko sen releen kärki eristetty akkuvirrasta
        ja jos on =sitten vain voima,,,,

        Jäi tärkein ajatus pois tekstistä, anteeksi.


    • Lentoperämies

      Johan nyt on saatu keskustelua automaattisesta sammuttamisesta kun akku on täynnä?

      Jännite on käytännössä aina, tai melkein aina 14,4 joten sitä on turha mitata ja miettiä. Akku on täynnä kun tuolla jänniteellä se ei huoli enään virtaa.

      Laturin ja akun väliin yksi shunttivastus. kun vastuksen yli jää jännitettä fetti on kiinni ja kun latausvirta pienenee fetin alasvetovastus voittaa ja fetillä ohjattu vaikka rele maadoittaa Bridgen sammutuspiirin.

      • Lentoperämies

        Oikestaan joo, fetit tai muut trankut vaatii kannalle sen verran jännitettä että tuo jännitealenema häiritsee varmaan jo latausprosessia, eli shuntin yli hukkuu liikaa jännitettä ja akun lataus hidastuu.

        Kannataa varmaan tehä operaatiovahvistimella niin saadaan shuntin jännite/tehohäviöt ainoastaan teoreettiselle tasolle..


      • heeeeeeeeee

        NoooNNi! Se on totta, että keskustelua on riittänyt. Mielestäni tämä mainitsemasi menetelmä vois olla kaikista paras :) Kidooos


    • kyzymyz

      Minkä kokonen shuntti pitää olla jos on honda accordin 130 amppeerinen laturi ??

      • 1+2

        Taitaa olla tuo suntin mitoitus vähän ongelmallista. Se mikä tuottaa sopivan jännitteen täyden akun virralla, tuottaa tyhjän akun latausvirralla jo liikaa jännite- ja tehohäviötä.


      • teho vs voima

        Tarvitaan vähintään 5hp teho generaattorille jos halutaan täyttä 130 ampeerin virtaa saada. Olisi myös hyvä että moottori jaksaisi pyöriä vähän pienemmillä kierroksilla kuin täydellä niin melu ja polttoaineenkulutus on pienempi.

        Hihnaveto kannattaa mitoittaa niin että generaattori pyörii n. 2,5 kertaa nopeammin kuin moottori. Maksimi kierrosluku 2,5x 3600 = 9000 kierrosta ja täysi latausvirta saadaan jo n. 3000rpm generaattorissa niin 1200rpm moottorissa.

        Eli joku n. 10-15 hp moottori olisi ehkä hyvä tällaiseen käyttöön. Sähköstartilla sellaiset niin sitten voi virittää siihen myös automaattisen startin ja ryyppyyn myös aktuaattori samalla jotta lähtee käymään kun akku on tyhjä. Tietysti tarvitaan erillinen starttiakku jolla käynnistys suoritetaan koska varsinainen akku on tyhjä käynnistymis vaiheessa.


    • Lentoperämies

      No näähän nyt on mitoituskysymyksiä mitkä riippuu oparin vahvistuskertoimista jotka taas riippuu sen takaisinkytkennästä.

      En osaa itsekään todellakaan sanoa että kuinka suurilla vahvistuksilla toimii vielä luotettavasti mutta itse yrittäisin varmaan oparilla mitata jännitettä laturia suojaavan sulakkeen yli ja tämän arvothan ovat tuntemattomat pitäisi kokeilla.

      Toinen vaihtoehto käyttää laturin ja akun välistä johdinta shunttina, Tai mahdollisesti kytkeä useampi johdin rinnan ja yhdestä mitata virtaa.

      Ongelmaksi tosiaan voi noin isolla laturilla muodostua tuo että vahvistus pitää olla niin moninkertainen että häiriöriskit kasvaa kuten varmaan itsekin huomasit kun kysyit shuntin tehonkestoa :)

      Toinen juttu siiten on että tuo laturin antoteho on yli 2,5hp ja leikkurit taitaa olla jotian 3 vai 3,5hp? mahtaako tuollainen laturi edes leikkurin koneella enää pyöriä, hyötysuhde on tuntematon. Tuollainen virta voi hallilla onnistua paremmin...

    • puuhastelija

      no nyt on päästy oikeille jäljille tämän projektin osalta!

      ainoa oikea menetelmä on virranmittaus, kuten jo useasti mainittu -koittakaa nyt uskoa. ehkä joku pakokaasun lämpötilamittauskin voisi myös toimia.


      virranmittaus-shunttina toimii plusvirtapiuha laturilta akulle. kun virtaa menee paljon, niin latauspiuhan alkupäässä on suurempi jännite, kuin akun päässä. akun tultua täyteen virta pienenee ja latauspiuhan jännite-ero myöskin pienenee. kun jännite-ero latauspiuhassa on tarpeeksi pieni, niin operaatiovahvistimen lähtö tippuu alas ja rele päästää. releen päästäesssä voimakone sammuu.

      tässä on upea kytkentä tasavirtalaturille. kytkennän toiminta on esimerkillisen hienosti selostettu. tässä tasavirtalaturimiehille harvinaista herkkua.

      http://ludens.cl/Electron/dynareg/dynareg.htm



      toimii pohjana myös tähän projektiin. keskittykää vasemmanpuoleiseen operaatiovahvistimeen -siinä on tuo virranmittaus.

      sulake pitää jättää pois. virranmittaus-shunttia ei myöskään tarvita. johto toimii suoraan shunttina.

      tuo toinen operaatiovahvistin on jännitesäädin ja oikeanpuoleiset oparit ovat pwm-säädön luonti 0-100%. näitä ei periaatteessa tarvita tässä projektissa.


      joku puhui moottorin voimattomuudesta ja se on totta. terä pitää jättää paikoilleen -se toimii vauhtipyörän tavoin. ilman sitä kone pysähtyy kuin seinään, kun laturi herää ja akku on tyhjä.

      säädin soveltuu lähes täysin myös vaihtovirtalaturin ohjaukseen, jos voimakone on tehoton, eli laturin tehoa/virtaa pitää myös jännitteen ohella rajoittaa.


      mutta se sammutin... tuosta kytkennästä se aukeaa. kannattaa myös tutustua huhtaman karin sivuihin operaatiovahvistimen toiminnasta.

      http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml14.sis

      ja sieltä lähemmin "komparaattori".

    • Yksi vaan.

      Ruohonleikkurin moottorin tehoista,ilmoitettu SAE normin mukaan huipputeho ilman apulaitteita.Siis ilman jäähdytyspuhallinta.
      Moottoria ei voi käyttää myöskään kauaa huippukierroksilla jossa ilmoitettu teho.
      Moottori toimii parhaiten suurimman vääntömomenttin toimintaalueella ja myös ääni kohtuullisimmillaan.
      Laturissa pitäisi olla säädin maksimivirralle ( kun akku on tyhjä ) ja maksimijännitteelle ( kun akku alkaa täyttymään),siis kumpi ensin rajoittaa.
      Virtarajoitusta tarvitaan jotta moottori ei ylikuormittuisi ja kävisi alikierroksilla maksimikasulla.
      Sama kuin ajaisi autolla suurella vaihteella kaasutäysillä ylämäkeen.
      Virtarajoitus voidaan korvata pienellä välityksellä mutta generattorin jähdytys kärsii.

      • niimpä niin taas

        ruohonleikkuri pyörii aina "huippukierroksilla jossa ilmoitettu teho" siis yleensä 3600rpm.


      • hki7

        Olet vähän hukassa heti tuon SAE jutun jälkeen joka sentään edes taitaa olla oikein...


    • niin sano

      No joo jos autossa on esm 14v ja 100 Ampeerinlaturi niin se tarkoittaa että esm kaikki ruohonleikkurinmoottrit kykenee pyörittämään sitä maximiteholla jatkuvasti ilman onkelmia.

      välityssuhde 1:1 on ihan ookoo.

      eikä mitään virtasäätimiä ei tarvita sen lisäksi mitä laturissa on itsessään.

      ammattimiehen lausunto.

      • puuhastelija

        ruohonleikkurin moottori ja maksimissaan 45A laturi. välitys 1:2.

        vaihtovirtalaturissa on jännitesäädin. virtararoitus on sisäänrakennettuna vaihtovirtalaturin mekaanisessa rakenteessa.

        ei tarvita ylimääräisiä säätimiä, jos ei halua hifistellä.

        puuhastelijan lausunto.


      • virta riittää
        puuhastelija kirjoitti:

        ruohonleikkurin moottori ja maksimissaan 45A laturi. välitys 1:2.

        vaihtovirtalaturissa on jännitesäädin. virtararoitus on sisäänrakennettuna vaihtovirtalaturin mekaanisessa rakenteessa.

        ei tarvita ylimääräisiä säätimiä, jos ei halua hifistellä.

        puuhastelijan lausunto.

        voihan siihen laittaa minkälaisen helvetinlaturin tahansa kyllä sen isonkin laturin tuottama virta lopulta rupeaa pienetymään kun moottori hyytyy ja tarpeeksi laturin pyörimisnopeus pienenee.

        ei se voi nollaan asti moottoria jarruttaa. moottorin pyörimisnopeus sitten muodostuu sellaiseksi mitä moottori pystyy tuottamaan tehoa ja mitä laturi tuottaa virtaa ja kuormittaa sillä kierrosluvulla.

        sitten kun laturista otettava virta pienenee niin moottori alkaa jaksaa pyöriä ja kierrosnopeus nousee normaaliin arvoon.

        tietysti ei kannata laittaa isoa koska siitä ei saa tehoa irti että siihen sitten isompi moottori pyörittämään.


    • 3+19

      Kahvipöytäkeskustelussa joku sano että pitää olla pieni laturi että moottori jaksaa pysyä optimaalisella tehoalueella kun muuten moottori ei jaksa lähteä käyntiinkään...

      Noh voihan herätteen antaa vasta sitten kun on moottori käynnissä ja tarvittaessa lisätä rajoittimen hiiliharjan väliin jos näyttää on tarvetta sellaiselle.

      En ole ite kokeillut mutta kelasin tässä talven aikana tehä kiinalaisesta hondan vaaka-akselikopiosta ja kolmesta laturin raadosta.

      Tarkoitus pistää rakennelma sitten umpiperäkärryn aisan päälle eristettyyn laatikkoon ja työntää moottorin sekä laturin hukkalämmöt sisään peräkärryyn.

      • 3+19

        ainiin ja sähköstartti oikosulkumoottorista. kun kone käynnissä niin konkkaa moottorin käämien välille niin että saa siitäkin sähköä ulos, mielummin jollekkin resistiiviselle kuormalle...


      • suokli3

        työnnä samalla pakokaasutkin sinne kärryyn ja mene itse perässä.


      • Nysväri
        3+19 kirjoitti:

        ainiin ja sähköstartti oikosulkumoottorista. kun kone käynnissä niin konkkaa moottorin käämien välille niin että saa siitäkin sähköä ulos, mielummin jollekkin resistiiviselle kuormalle...

        Aikoinaan venemoottoreissa käytettiin Dyna-start systeemia. Siinä tasavirtalaturilla pyöritettiin moottori käyntiin. Moottorinkäydessä se tietenkin toimi sitten laturina.


    • wqertydfg

      http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=63051&sid=6008b3cbc6767d8497c9a5278ffb7f4f

    • suunnitelma yy

      On sitä vaaan monenlaista suunnitelmaa näköjään.

      tasavirtalaturia nyt ei ole kyllä mitään syytä alkaa virittelemään sen aika meni jo.

      ja vaihtovirtasta jos miettii niin olisko hyvä laittaa pari uraa sisältävä hihnapyörä jolloin uraa vaihtamalla saa eri välityssuhdetta jos tarpeen.

      moottorin autosammutukseen ei ole muuta kuin jännittetta valvova komparaattori riittävällä hyystereesillä eli kun haluttu on saavutettu moottori sammuu varmasti kertalaakista.

      jonkinlainen vauhtipyörä olis kaiketi paikallaan myös kun laturin roottorin massa on melko olematon, ainakin paljon huonompi kuin suoravetoisissa verkkosähkagrikaateissa, no miten lienee käytänössä sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe