Hei! Onko kenelläkään kokemuksia muistin huononemisesta masennuksen aikana? Ennen masennusta kykenin opiskelemaan yliopistossa ja nyt käytyäni psykologin testeissä olin järkyttynyt kuinka huonot tulokset sain kognitiivisen tason testeissä. Onko muisti ja muu kognitiivinen taso palautunut teillä ennalleen kun masennus on helpottanut vai jääkö muisti masennuksen jälkeen pysyvästi huonommaksi kuin mihin olen tottunut?
Muisti ja masennus
6
473
Vastaukset
- artsi7
Pää ei pelaa hyvin silloin kun on masentunut/ahdistunut. Myös fyysisiä oireita saattaa tulla. Mahdollisuus on parantua. Paras luonnonlääke on liikunta, joka auttaa myös pään toimintaan.
- Tyhmentynyt
Minulla on muisti huonontunut radikaalisti masennuksen myötä. Minulla oli ennen superhyvä muisti, muistin ulkoa melkeinpä kaikki käydyt keskustelut sanasta sanaan ja muistin kerrasta kaikki nimet, syntymäpäivät, monimutkaisetkin salasanat yms.
Nykyään minua voisi pitää varhaisdementoituneena. Olen ihan sekaisin. Uutta on vaikea oppia, en muista lukemaani, en muista töissä mitä olen jo tehnyt ja mitä on tekemättä. Työnteko tuntuu niin takkuiselta, että mieluiten painaisin vaikka minuutin välein jotain nappia työkseni. Nykyinen työ hektisyydessään kaikkine deadlineineen on silkkaa kidutusta.
Moni masennuksesta kärsinyt on kertonut, että keskittymiskyky petraantuu selvästi, kun masennus paranee, mutta muisti ei palaa ennalleen. Paljon riippuu varmaan siitäkin, kuinka pitkään sairastaa ja kuinka paljon hippokampuksen soluja ehtii tuhoutua.
Minulle on tehty neuropsykologiset testit aikanaan ja siinä oli näitä numerosarjojen luettelemisia lopusta alkuun ja muita vastaavia. Sain huipputuloksen silloin, muistan miten testin tekijä kysyi, käytänkö jotakin tiettyä tekniikkaa. Nyt varmaan vain tuijottaisin sitä psykologia haavi auki, kun tulisi vähänkin pidempi numerosarja.
Olen huomannut muutenkin aika selkeästi "tyhmenemisen" vaikutukset. Ennen luin melko syvällisiä romaaneja ja luin paljon myös tieteellistä erikoisalojen kirjallisuutta silkasta kiinnostuksesta. Nyt putoan heti kärryiltä enkä pysty keskittymään. Mieluiten luen jotain ihan yksinkertaisia melko arkipäiväisistä asioista kertovia romaaneja tai popularisoitua "tiede"kirjallisuutta. - 20+413
Oletko vetänyt "masennuslääkkeitä"? Ne voivat aiheuttaa pysyvää kognitiivista vaurioita.
- 32.
Margariini menee pakastimeen ja sokeri jääkaappiin. Ja jos en olisi masentunut, väittäisin että minulla on dementia.
- Kalju Pitkätukka
Pahimmassa masennuksessa on keskittymiskyky ja "työmuisti" todella olematon.
Jos piti ottaa laatikosta 50 esinettä, ei se kerralla onnistunut, kun meni laskut sekaisin.
Kumpikaan ei ole koskaan ollut minun vahvoja alueitani muutenkaan.
Todennäköisesti olen ollut masentunut lapsuudesta asti, koska minua kiusattiin henkisesti koko ala-asteen ajan.
Masennuksesta toipuminen parantaa tilannetta.'
Parjattujen lääkkeiden käytöstä huolimatta... - Tyhmentynyt
"Oletko vetänyt "masennuslääkkeitä"? Ne voivat aiheuttaa pysyvää kognitiivista vaurioita."
Minulla alkoi muistiongelmat jo ennen ensimmäistä masennuslääkekokeilua. Sen jälkeen on ollut yksi ja sama syönkö lääkkeitä vai en, vuosi vuodelta olen voinut huonommin ja kognitiiviset kyvyt on heikentyneet tasaiseen tahtiin.
Toki toivon nyt jälkiviisaana, etten olisi niitä turhia lääkekokeiluja käynyt läpi, mutta jos en olisi, miettisin ehkä nyt, että kenties elämäni ei olisi pilalla, jos olisin turvautunut lääkkeisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658