OMA HEVONEN/PONI

riksu_93

haluisin oman hepan/ponin! mut kannattaako mun ottaa kun mä oon 11 ja ratsastanu noi vuoden????????
mulla on hoitohevonen ja tiedän ja osaan aika paljon hevosista. vaan miten paljon hevonen/poni maksaa, varusteet, tallipaikka, rehut
kuivikkeet????????????????? niin et sopisko mulle mieluummin poni vai hevonen? olen 137,5 pitkä ja painan 29 kg. äiti ja isä kyl sano et vasta 13-15 vuotiaana, mut mä haluisin viimeistään silloin kun mun hoitoheppa kuolee, koska se on jo tosi vanha):

319

11805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • you needed me

      tota sä oot ratsastanu aika vähän aikaa mut luulet tietäväs aika paljon hevosista...mietippä uudestaa et tiiätkö muka ihan tarpeeks..mitä sä tekisit jos sä yhtäkkiä huomaisit et sun hepallas ois jotai ihmeellisii oireit tai vastaavaa et voi tietää tarpeeks sairauksist ruokinnast ja ylipäätään hevosista ja sen tarpeista...mä oon ite ratsastanu nyt 11 vuotta ja sain oman hepan ku täytin 16 eli vuos sitte ja nyt oon huomannu et luulin tietäväni kaiken tarpeellisen hevosista mut luulinpa väärin..joten jos sä nyt eka ratsastaisit viel joku 5 tai 6 vuotta lisää ja perehtyisit muutenkin hevosiin lisää hoitelisit heppoja ja muutaman vuoden päästä vuokraisit vaik kesäks jonkun kivan hevosen ja ajattelisit sitte uudestaa...!!!!HEVONEN EI KUITENKAAN OLE MIKÄÄN LEIKKIKALU JOTA KÄYDÄÄN HOITAAS JA RATSASTAAS SILLO KU JAKSETAA!!!!hevosillakin on tunteet ja tarpeet se ei oo mikään nallekarhu jota voidaan riepotella puol vuotta ja sit heittää roskii ku se ei ookkaa enää muodis tai innostus lopahtaa vaik nytte ajattelisit et oot ikunen heppa fani jne jne ni sun ajattelu tapas saattaa muuttuu..!!! joten älä hätäile kyl sä sen hepan kerkeet viel ostaa myöhemminkin..!!!

      • Itse olen harrastellut hevosia ja ratsastusta reilu 6v,olen 11v
        ja minulla on oma poni.En suosittele
        omaa ponia ainakaan vielä...Tuntuu että osaa muttei
        välttämättä tositilanteessa tiedäkkään mitä tehdä
        ja hevosesta on kannettava iso vastuu.
        Oman ponin tuntua voi harjoitella vuokrahepalla.
        Vuokraa poni itsellesi rauhalliselle tallille
        ja ajattele miltä tuntuu kantaa vastuuta
        ja hoitaa joka päivä ponia.

        Oman ponin omistaminen ei ole ruusuilla
        tanssimista aina,mutta myös hyviä hetkiä on ja paljon!

        Omalle pihalle ei ponia ole hyvä hommata.
        Jos ponin omaan pihaan,omaan talliin
        laittaisi ei hätätilanteessa voisi kysyä apua ammattilaisilta,
        ja teidän pitäisi ostaa ponillenne toinen poni kaveriksi,
        ja kaksi ponia on liikaa pari vuotta hevosta harrastaneille(:

        Jos ponin hommaatte suosittelen täysihoitotallia.
        Se on tavallinen talli,
        mutta siellä tallin omistaja ruokkii hevosen ja vie ulos aamulla yms.
        Kaikki sisältyy tallipaikan kuukausimaksuun,
        joka vaihtelee eri talleilla,mutta keskimäärin
        tallipaikka maksaa 470e/kk.On myös halvempia
        ja kalliimpia.

        Käyppä katsomassa www.hevostalli.net tai www.hevosnetti.com
        myytäviä hevosia sekä vapaita tallipaikkoja ja eri talleja!


      • Hepat on ihanii

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa


      • sokeritee
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        aijaa no en mäkää saa hevostani taloon sisälle ottaa


      • -sitä luulee tietävänsä
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        Tiedät hevosista melkeen kaiken?!? Pyh.. Kerroppas jotain raveista tai ravihevosista.. Tai osaatko antaa ensiapua jos sattuu jotain? osaatko antaa "oman diaknoosin" jos sitä tarvitan ja nopeasti? Osaatko tarkkailla hevosta sen liikkeitä ja olemusta jos sille olisikin sattunut jotain?....
        Jos osaat ratsastaa ja siivota karsinan se ei ole mitään...


      • No minä : )
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        Heoat on ihanii:

        No jos teillä eioo rahaa niin ei sitten ole. Voi myös olla että jonakin vuonna voisit saadakkin jos teillä on silloin rahaa. Mutta kun ei onnistu nii ei onnistu, voit sitten hankkia isona sulle hepan : ) Mutta itelle tulee heppa vuoden päästä. Mutta voithan sää oottaa kesäksi vaikka ylläpitoponin : )


      • Poniunelmoija
        No minä : ) kirjoitti:

        Heoat on ihanii:

        No jos teillä eioo rahaa niin ei sitten ole. Voi myös olla että jonakin vuonna voisit saadakkin jos teillä on silloin rahaa. Mutta kun ei onnistu nii ei onnistu, voit sitten hankkia isona sulle hepan : ) Mutta itelle tulee heppa vuoden päästä. Mutta voithan sää oottaa kesäksi vaikka ylläpitoponin : )

        Moi! Oon 11vuotta vanha tyttö, oon ratsastanut reilun 2vuotta, meen tallille aina 1-2h ennen mun tuntia, ja jään sen jälkeen tallille vielä auttelemaan. oon ollu kahella ratsastusleirillä, hakenu hevosia ja poneja yksin laitumelta muiden hevosten seurasta, osaan varustaa ja valjastaa, myös hoitaa hevosen/ponin. Meillä on talli tosi lähellä meitä, mutta iskän mielestä hevosen pito maksaa liikaa :(
        Oon hoitanu ponia joka on ollu kipee, mut en mitää semmosta kaviokuume-ponia sentää :/
        Tiiän et shettiksille ei saa antaa kauraa, ja että hevosta ei saa heti kesän alussa päästää laitumelle vaan vähän sillee 'totutella' sitä siihen jos tajusitte😂
        Oonko valmis hevoseen/poniin?


      • Poniunelmoija

        Okei vitsi😂 en enää ees haluu ponii


      • tyhäm
        Poniunelmoija kirjoitti:

        Moi! Oon 11vuotta vanha tyttö, oon ratsastanut reilun 2vuotta, meen tallille aina 1-2h ennen mun tuntia, ja jään sen jälkeen tallille vielä auttelemaan. oon ollu kahella ratsastusleirillä, hakenu hevosia ja poneja yksin laitumelta muiden hevosten seurasta, osaan varustaa ja valjastaa, myös hoitaa hevosen/ponin. Meillä on talli tosi lähellä meitä, mutta iskän mielestä hevosen pito maksaa liikaa :(
        Oon hoitanu ponia joka on ollu kipee, mut en mitää semmosta kaviokuume-ponia sentää :/
        Tiiän et shettiksille ei saa antaa kauraa, ja että hevosta ei saa heti kesän alussa päästää laitumelle vaan vähän sillee 'totutella' sitä siihen jos tajusitte😂
        Oonko valmis hevoseen/poniin?

        oot kaikkee muuta kun valmis, ensinnäkin shettikselle saa antaa kauraa


      • Anonyymi
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        ensinnäkin mieti vähän kakara ne hevoset on aika perkeleen kalliita ja niihin menee vuodes enemmän rahaa ku osaat ees laskee.

        et varmana tiedä kaikkea tässä sulle asioita jos et tiedä:

        - kengitys
        - raspaukset
        - muu kavioitten huolto
        - talli paikka
        - lääkäri kulut
        - madotukset rokotukset jne
        - äkillisiet sairastumiset
        - varusteet
        - tavarat
        - ruoka
        - traikku tai sen vuokra
        ja ei oo läheskää kaikki

        ite oon kohta 13 enkä kyllä myönnä tietäväni kaikkea vaikka about 5-6 vuotta olenkin ratsastanut enkä pystykkään tietämään. olen viisi vuotiaasta asti haaveillut hevosesta! mutta en sitä tule koskaan saamaan koska elämä on perseestä


      • Anonyymi
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        Sä et todellakaan tiedä hevosista kaikkee


      • Anonyymi

        just tämä! Sen elukan parasta.


      • Anonyymi
        Hepat on ihanii kirjoitti:

        Mun syy on että MIKS ISI JA ÄITI EI ANNAN OSTAA HEPPAA TAI PONII OMAA KOSKA oon ratsastanu jo 6 vuotta ja tiedän hevosista melkein kaiken ja haluaisin niin kovasti mutta isi ja äiti sanoo että ne on liian kalliita kertokaa mitä teen mun on pakko joskus saada poni ja isi ja äiti sanoo että meidän taloon muuten ei tule hevosia tai poneja!!!!! Mua ärsyttää se kun en saa

        No mä kunnioittaisin ehkä mun vanhempien ajatteita ky sä asut kuitenki sun vanhemmilla ja hevosen omistaminen maksaa niin törkeen paljon parhaimmillaan että harva tajuu


    • Aurora

      Hei...olen itsekkin halunnut sinun ikäisenä omaa hevosta nyt olen 16 ja olen ratsastanut noin 5 vuotta plus 2-vuotta yksityisillä tallilla.Mielestäni tiedän hevosista todella paljon. Olen kokenut paljon mm.olen raviohjastaja,käynyt kisoissa,ja nyt aloitan vikellyksen.Olen ollut aika tyytyväinen kun vanhemmat eivät ostaneet minulle 11-vuotiaana hevosta tietenkin oman hevosen unelma on seurannut kaikki nämä vuodet tähän päivään saakka ja nyt olen päättänyt että ostan hevosen vasta kun olen täysi-ikäinen.

      En tiedä sinun kokemuksistasi,mutta minun mielipiteeni on että odottaisit viellä muutaman vuoden ja kävisit karttuttamassa hevos oppejasi ratsastustalleilla sekä yksityisillä.
      Hevosen hinta vaihtelee todella paljon mm.rodusta,iästä,koulutuksesta,myyjästä,miksi se halutaan myydä. Myytäviä hevosia kannattaa käydä kattomassa mm. www.hevostalli.net tai www.hevosnetti.com
      Olet aika pieni joten suosittelisin kilttiä ponia tai pentä suomenhevosta.Jos saat ponin niin muista,että valitset sillasen joka on aika nöyrä koska vaikutat todella "pieneltä/heiveröinen" (voiks niin sanoo?) no jaa kuitenkin.
      Tallipaikan hinta vaihtelee tietenkin mm.onko talli srl:hyväksymä (suomen ratsastus liitto),tai otatko hevoselle täysi hoidon jne...
      Ruoka tietenkin maksaa ja muut tarvikkeet.
      Myös matokuuri,raspaus ja muut hevosen eläinlääkäri kustannukset voi nousta todella korkealle. Aina voi sattua mitä tahansa.
      En tiedä miten muuten auttaisin mutta harkitse tarkkaan riittääkö sinulla aika joka paiväiseen tallilla käyntiin,se voi aluksi tuntua todella kivalta mutta entä vuoden päästä???????
      Kysy lisää jos on tarvis: [email protected]

      • Sulotar:)

        Moi.. Joo, mäkin oon haaveillu aika kauan hepasta ja se tuntuu tosi puuduttavalta ku jotku vanhemmat sanoo et "osta vasta ku oot ratsastanu niinja niin kauan.." Mut entä jos innostus menee ohi? Ja jos sille tulee joku sairaus? Tietty jos sulla on joku vanhempi sisko joka on harrastanu kauemmin hevosii ja osaa neuvoo, tms.. Mut mieti kumminkí vielä. ja se vuokraaminen on järkevä juttu...:)


      • hevos fani (aina)

        moi...oon ykstoista ja mäkin oon halunnu hevosta/ponia niin kauan kun muistan, mut mun äiti sanoo et sit kun keksin paikan missä pidän sitä saan hevosen tai ponin. oon ratasastanu kolme vuotta... kannattasko mun ottaa ponia tai hevosta??? sit oon miettiny hoito hevosta, mut tietääks kukaan voiks killeriltä jyväskylässä vuokrata ponia. ja miten se homma on, saako sitä hoitaa niinku omaa ponia vai onks siinä muitakin. entä maksaako se????????


    • sutku

      ...oo vielä pitkään aikaan valmis hankkimaan omaa hevosta/ponia. Jos olisit siihen valmis, et kyselis sitä täältä. Vuoden ratsastuskokemus ei riitä vielä mihinkään ja oot niin nuoriki ettet pystyis oman hevosen hyvinvoinnista kantamaan tarpeeksi vastuuta. Hevosten/ponien, tallipaikkojen yms. hinnat vaihtelee tosi paljo, Helsingissä ja siinä lähialueilla on varmaan kaikkein kalleinta. Mutta missään se hevosen pito ei kuitenkaa halpaa oo. Rahaa menee varusteiden, tallipaikan, rehujen ja kuivikkeiden lisäksi myös kengityksiin ja eläinlääkärikuluihin. Hevosta ei pidä missään nimessä hankkia hetken mielijohteesta, jos sen hankkii noin nuorena voi olla ettet siitä kauan jaksa huolehtia kun alkuinnostus lopahtaa. Oottele vielä muutama vuosi... ja kato sitte uusiks, että kiinnostaako ne hevoset vielä/onko kokemusta tarpeeksi.

      • 10.v.

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!


      • Beltro
        10.v. kirjoitti:

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!

        Ei sun tartte tulla lesoon sillä


      • Beltro
        10.v. kirjoitti:

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!

        Ei sun tartte tulla lesoon sillä


      • Beltro
        10.v. kirjoitti:

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!

        Ei sun tartte tulla lesoon sillä


      • Beltro
        10.v. kirjoitti:

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!

        Ei sun tartte tulla lesoon sillä


      • POPO=
        10.v. kirjoitti:

        mä oon 10 (rasastanu oon 4 vuotta) ja saan ens viikolla ponin. Että silleen!

        Saitko ponin? - Hä? ;)


      • TOTANOIN...

        Anteeks hei pikkunen juttu tähän välii. Kaikki te ootte automaattisest sitä mieltä että 1 vuoden ratsastuskokemus ei ikimaailmassa riitä hevosen omistamiseen, mutta miettikääs ihan rauhassa nyt! en ihmettele, se kuulostaa hyvin typerältä ensalkuun mutta ajatelkaapas jos se olisi täysautomaattiponi, täyshoitotallilla, osaavia ja auttavia aikuisia lähellä.... ei siinä nyt niin suurta ongelmaa ole koska jokainen kehittyy ratsastuksessa omaan tahtiinsa, eli toiset nopeammin kuin toiset. Minä olen esim, 13, harrastanut hevosia puoltoist vutta ja omistanut puolivuotta jo shire risteytyksen! ei kaikki ole aina niin kuin luulee! mainiosti on pärjätty kullanmuruni kanssa. En tietenkään nyt sano että tämä kyseinen keskustelun aloittaja olisi vielä valmis hevoseen mutten sitä kielläkkään. hyvin mahdollista molemmin puolin. kukaan meistä tuskin on koskaan ennen tavannut häntä joten ketä me olemme sanomaan mitä hän saa ja ei saa tehdä? mutta mieti kaikessa rauhassa ja saat varmasti tukea ystäviltäs ja sukulaisiltas mihin päätökseen ikinä päädytkään


      • koti vailla ponia

        mun mielestä noin neljä vuotta ratsastaneet on valmis ottamaan oman hepan, on itse ratsastanut kahdeksanvuotta aktiivisesti mut nyt oon niin lähellä sitä omaa heppaa.
        vinkki... ei kannata lovuttaa unelmistaan sillä ajan myötä ne alkaa toetutua. :)


      • .......
        TOTANOIN... kirjoitti:

        Anteeks hei pikkunen juttu tähän välii. Kaikki te ootte automaattisest sitä mieltä että 1 vuoden ratsastuskokemus ei ikimaailmassa riitä hevosen omistamiseen, mutta miettikääs ihan rauhassa nyt! en ihmettele, se kuulostaa hyvin typerältä ensalkuun mutta ajatelkaapas jos se olisi täysautomaattiponi, täyshoitotallilla, osaavia ja auttavia aikuisia lähellä.... ei siinä nyt niin suurta ongelmaa ole koska jokainen kehittyy ratsastuksessa omaan tahtiinsa, eli toiset nopeammin kuin toiset. Minä olen esim, 13, harrastanut hevosia puoltoist vutta ja omistanut puolivuotta jo shire risteytyksen! ei kaikki ole aina niin kuin luulee! mainiosti on pärjätty kullanmuruni kanssa. En tietenkään nyt sano että tämä kyseinen keskustelun aloittaja olisi vielä valmis hevoseen mutten sitä kielläkkään. hyvin mahdollista molemmin puolin. kukaan meistä tuskin on koskaan ennen tavannut häntä joten ketä me olemme sanomaan mitä hän saa ja ei saa tehdä? mutta mieti kaikessa rauhassa ja saat varmasti tukea ystäviltäs ja sukulaisiltas mihin päätökseen ikinä päädytkään

        Eli yrität sanoa että tässä jauhetaan vai turhaa paskaa ja olen täysin samaa mieltä kanssasi:)


      • kkk
        ....... kirjoitti:

        Eli yrität sanoa että tässä jauhetaan vai turhaa paskaa ja olen täysin samaa mieltä kanssasi:)

        Ja minä yritän sanoa että tämä keskustelu on aloitettu vuonna 2004. Turha vastailla.


      • Joku :)
        TOTANOIN... kirjoitti:

        Anteeks hei pikkunen juttu tähän välii. Kaikki te ootte automaattisest sitä mieltä että 1 vuoden ratsastuskokemus ei ikimaailmassa riitä hevosen omistamiseen, mutta miettikääs ihan rauhassa nyt! en ihmettele, se kuulostaa hyvin typerältä ensalkuun mutta ajatelkaapas jos se olisi täysautomaattiponi, täyshoitotallilla, osaavia ja auttavia aikuisia lähellä.... ei siinä nyt niin suurta ongelmaa ole koska jokainen kehittyy ratsastuksessa omaan tahtiinsa, eli toiset nopeammin kuin toiset. Minä olen esim, 13, harrastanut hevosia puoltoist vutta ja omistanut puolivuotta jo shire risteytyksen! ei kaikki ole aina niin kuin luulee! mainiosti on pärjätty kullanmuruni kanssa. En tietenkään nyt sano että tämä kyseinen keskustelun aloittaja olisi vielä valmis hevoseen mutten sitä kielläkkään. hyvin mahdollista molemmin puolin. kukaan meistä tuskin on koskaan ennen tavannut häntä joten ketä me olemme sanomaan mitä hän saa ja ei saa tehdä? mutta mieti kaikessa rauhassa ja saat varmasti tukea ystäviltäs ja sukulaisiltas mihin päätökseen ikinä päädytkään

        Just näin! (; oon samaa mieltä


      • Anonyymi
        koti vailla ponia kirjoitti:

        mun mielestä noin neljä vuotta ratsastaneet on valmis ottamaan oman hepan, on itse ratsastanut kahdeksanvuotta aktiivisesti mut nyt oon niin lähellä sitä omaa heppaa.
        vinkki... ei kannata lovuttaa unelmistaan sillä ajan myötä ne alkaa toetutua. :)

        Kannattaako mun sitten hankkia poni mun kaverin kanssa? Oon harrastanut 10 vuotta? Eli silleen et me maksetaan puolet ja sit ne maksaa puolet ja välillä se ratsastaa ja sit taas mä?


      • Anonyymi
        TOTANOIN... kirjoitti:

        Anteeks hei pikkunen juttu tähän välii. Kaikki te ootte automaattisest sitä mieltä että 1 vuoden ratsastuskokemus ei ikimaailmassa riitä hevosen omistamiseen, mutta miettikääs ihan rauhassa nyt! en ihmettele, se kuulostaa hyvin typerältä ensalkuun mutta ajatelkaapas jos se olisi täysautomaattiponi, täyshoitotallilla, osaavia ja auttavia aikuisia lähellä.... ei siinä nyt niin suurta ongelmaa ole koska jokainen kehittyy ratsastuksessa omaan tahtiinsa, eli toiset nopeammin kuin toiset. Minä olen esim, 13, harrastanut hevosia puoltoist vutta ja omistanut puolivuotta jo shire risteytyksen! ei kaikki ole aina niin kuin luulee! mainiosti on pärjätty kullanmuruni kanssa. En tietenkään nyt sano että tämä kyseinen keskustelun aloittaja olisi vielä valmis hevoseen mutten sitä kielläkkään. hyvin mahdollista molemmin puolin. kukaan meistä tuskin on koskaan ennen tavannut häntä joten ketä me olemme sanomaan mitä hän saa ja ei saa tehdä? mutta mieti kaikessa rauhassa ja saat varmasti tukea ystäviltäs ja sukulaisiltas mihin päätökseen ikinä päädytkään

        Sä oot ihan oikeessa


      • Anonyymi
        ....... kirjoitti:

        Eli yrität sanoa että tässä jauhetaan vai turhaa paskaa ja olen täysin samaa mieltä kanssasi:)

        Ja mä


    • kauheasti

      Sinun paikallasi miettisin ensimmäisenä ratsastuskokemustasi ja muuta
      1.11vuotiaaksi olet hyvin alipanoinen
      2. Vanhempiesi suosittelema ikä olisi ehkä hyvä mutta itse ekan ponini sain 12v :D
      3. Ethän sinä voi tuetää millon hoitoheppasi kuolee, Vuodenpäästä tänään yöllä millon tahansa

      • shettis _ love!

        minä sain ensimmäisen ponini 6 v :)


    • Minä

      Voi olla että voisit ottaa hevosen, mutta voitko ottaa sitä kun olisit vastuussa siitä. Sun kannattas kuunnella äitiä. Minä olen halunnut aina hevosen, mutta kun meillä ei nuita hevosammattilaisia ole, niin en taida ottaa vielä. Että hoiteleppa vaan vielä niitä hevosia ja osaisitko edes ostaaa oikeanlaista hevosta/ponia? Kun ostetaan hevosta tai ponia niin kyllä täytyy tarkistaa monta asiaa ennen kuin ostaa. Ja sinun täytyisi tietää jos vaikka hevonen käyttäytyy epänormaalisti, niin mikä sitä todennäköisesti vaivaa.

    • nojoo

      mäki saisin oman hepan, mutta en vielä halua kun olen kuitenkin artsastanut vasta 1,5 vuotta ja mul on hoitoheppa. Olen 14 vuotias. Olen aina haaveillut omasta hevosesta, suokista, mutta en kuitenkaan koe että olisin vielä valmis niin suureen vastuuseen. Hevosenomistajana, hoitajanakin, hevosista pitää tietää tosi paljon.

    • CrystalCinnamon

      Ehkei kannata hommata omaa heppaa viel aikoihin, jotta pystyt sitten kun sen aika tulee nii antamaan hevoselle parhaan mahdollisen kodin ja elämän. En aliarvioi sua, mut silti ois parempi odottaa viel. Vuos ratsastamista on viel kuitenkin aikalailla vähäsen... Oothan ottanu huomioon kaikki mahdolliset ongelmatilanteet, mitä voi tulla (sairaudet, rahan puute, käsittelyongelmat, etc...) Kokemusta on hyvä olla paljon paljon ja erilaisista asioista. Vaikka aina oppiikin lisää ja periaatteessa ikinä ei voi tietää kaikkea, niin silti kannattaa odottaa Ja niin edelleen... En haluis lannistaa, mut kannattaa katsoa totuutta silmästä silmään. Niin on parasta sekä hevoselle että sulle, usko pois.

      • gfhgjhkj

        No mulle on tulossa nyt syksyllä ylläpito heppa tutulta ja totuttelen hevosenomistajan arkeen. Olen 16 ja ratsastanut kuusi vuotta ja vanhempani ovat mukana harrastuksessa. Minusta sinun on aivan turha haaveilla mistään hevosesta, olet veilä sen verran alhaisella luokka että et tiedä miten koulu alkaa painaa päälle isompana. Kun pitäisi lukea kokeisiin mutta heppa seisoo tallilla odottamassa sinua. Tai olis bailut kavereiden kanssa ja pitäis käydä ridaa pollea ? Tunnistatko varmasti ähkyn ja kaviokuumeen oireen ja miten silloin pitää toimia? Entä kun lähdet lomalle, kuka sitä sitten hoitaa? Miettisin sinuna vielä ja en todellakaan ostaisi tuollaiselle pikku tytölle hevosta jos olisin vanhempasi. Hoida nyt sitä hoitoheppaasi ja koita nyt sitte saada ylläpito poni esim kuukaudeks ja kokeile jaksatko todella hvosenomistajan arkea.


    • Kirsikka_

      Minäkin olen todella paljon miettinyt tätä juuri samaa asiaa kuin sinä. Olen itse 12 vuotta, ja hyvin vähän kokenut. Äitini lupasi harkita ponia. Mietin kuitenkin,että odotan,kunnes olen isompi. Alan nyt säännöllisesti käymään ratsastustunneilla,jotta voin kartuttaa enemmän oppejani. Minullakin haluttaa saada ikioma poni. Meillä olisi hevoselle todella,todella hyviä laitumia. Asummehan maalla. Mutta, kun ajattelee tarkemmin. = Eläinlääkärikulut, hevosen kaikki tarpeet ja nämä.! Mutta, isosiskollani on paremmin kokemusta kuin minulla, joten hän auttaisi minua ponin kanssa. Joten, ajattelin siis odotella vielä muutaman vuoden, ja katsoa, miten olisin tähän valmis.

    • Shettistyttö

      Voisit mielestäni odottaa vielä muutaman vuoden... Ok, sain oman heppani vuosi sitte ku olin ratsastanu 4 vuotta. Mut se johtu vaan siitä, et äiti ratsastaa myös. Tiesin kyl paljon heppojen sairauksista. Siit on nyt hyötyä ku mun hepal on riviä.
      =(

      • odfgnj

        Kysyisin tässä samassa, että oisisnko itse valmis ostamaan kiltin suomenhevosen. Olen lukenut paljon hevosista netistä ja kirjoista. Olen ratsastanut 3 vuotta. Ikää on 14 vuotta ja olen 150 cm pitkä (tiedän, ikäisekseni tosi lyhyt) ja painan 38 kg. Mitä mieltä olette, pitäisikö odottaa vielä muutama vuosi?


      • ...
        odfgnj kirjoitti:

        Kysyisin tässä samassa, että oisisnko itse valmis ostamaan kiltin suomenhevosen. Olen lukenut paljon hevosista netistä ja kirjoista. Olen ratsastanut 3 vuotta. Ikää on 14 vuotta ja olen 150 cm pitkä (tiedän, ikäisekseni tosi lyhyt) ja painan 38 kg. Mitä mieltä olette, pitäisikö odottaa vielä muutama vuosi?

        Ehkä kannattaisi vielä odottaa. Tässä iässä(olen siis samanikäinen) koulu on aika raskasta ja kokeita on paljon.
        Hevosen pitäminen, varsinkin omalla tallilla, on todella raskasta, aikaa ja varsinkin rahaa vievää.
        Minä sain oman hevosen kolmisen kuukautta sitten, ratsastan viidettä vuotta ja olen 14 vuotias. Sanon siis kokemuksesta, että kannattaa vielä odottaa..
        Luulin olevani suunnilleen valmis, mutta huomasin ettei hevosen pito ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin. Huomasin ettei oma jaksamiseni riittänytkään niin pitkälle kuin olin toivonut ja ajatellut. En kadu hevosen ottoa, ja siitä on ollut paljon iloa, mutta myös työtä, enkä saa enään käyttää rahaa mihkään muuhun kuin hevoseen. En kyllä onneksi ennenkään tuhlannut rahaa kauheasti mihinkään "turhaan".

        Oletko valmis siihen?
        Oletko valmis laittamaa rahaa hevoseen, jopa tuhansia euroja vuodessa, niin ettei sinulle jää rahaa esimerkiksi meikkien ostoon(jos siis sellasia käytät)?
        Oletko valmis olemaan monta tuntia päivässä tallilla, siivoamaan karsinan, kantamaan mahdollisesti vedet ja hoitamaan hevosen JOKA päivä?
        Entä kun on koeviikko ja hevonen tarvitsisi hoitaa, oletko valmis kokeiden lukemisen lisäksi hoitamaan hevosen vaikka tuntuisi ettei millään jaksaisi?
        Entä kun kaverillasi pidetään mahtavat bileet, mutta et pääse sinne, koska tallissa sinua odottaa hevonen joka pitää hoitaa?
        Entä kun hevosesi sairastuu? Tunnistatko sairauksia ja tiedätkö miten niitä pitää hoitaa?
        Entä mitäs sitten kun perheesi on lähdossä viikoksi etelänreissulle, muttet pääse mukaan koska et voi jättää hevosta, ja kun kunnollisia hoitajia on vaikea löytää? Oletko valmis jäämään kotiin hoitamaan velvollisuutesi?
        Oletko aivan varmasti valmis kaikkeen tuohon?

        Kannattaa miettiä pitkään ja puhua vanhempien kanssa asiasta. Mutta jos sinusta tuntuu että olet valmis uhrautumaan ja pistämään hevosen kaiken muun (paisi koulun) edelle, niin suosittelen ottamaan aluksi ylläpitohevosen ja jos senkin jälkeen tunnet että olet valmis niin suosittelen lämpimästi omaa.


      • ............
        odfgnj kirjoitti:

        Kysyisin tässä samassa, että oisisnko itse valmis ostamaan kiltin suomenhevosen. Olen lukenut paljon hevosista netistä ja kirjoista. Olen ratsastanut 3 vuotta. Ikää on 14 vuotta ja olen 150 cm pitkä (tiedän, ikäisekseni tosi lyhyt) ja painan 38 kg. Mitä mieltä olette, pitäisikö odottaa vielä muutama vuosi?

        kaikki puhuu että pitää tietää ratsastuksen lisäks SAIRAUKSISTA! pitää ny vähä muustaki tietää...
        ---------------------


    • Katariina ^

      Olen itse 12 ja harrastanut ratsastusta neljä vuotta.Nyt ensi vuonna saan ilmeisesti hevosen... Ehkä. Sinun kokemuksellasi en vielä ottaisi hevosta.Uskon, että tiedät paljon hevosista ja en epäile ratsastus taitojasi, mutta kokemus on ns. tärkein asia jos hevosen meinaa vastuulleen ottaa.Ja varmaan odotteleminen olkaa tylsistyttää voit hoitaa hoitohevostasi useammin tai muuten vaan käydä tallilla usemmin.Ehkä voisit myös vuokrata pian hevosen, muuta siinäkin tarvitsee apua.Minäkään en hevosta yksin aio ottaa vaan erään ystäväni kanssa hoidamme ja ratsastamme sitä vuorotellen, muuten ainakin minä väsyisin ihan liikaa. Onnea hevosten kanssa!

      • HELP12

        Minä olen ratsastanut ,hoitanut ,klippannut,mitä kaikkea vaan 6vuotta!!
        Voisinko ottaa teidän mielestänne poni/hevosen säkä noin 148cm??
        Olen kysellyt vanhemmiltani mutta ei. Ei mitään tuoksia.
        Ukillani on ollut kaksi ravihevosta hän tietää hevosista ja niiden sairauksista.
        Minun pikkuserkkuni äidillä on oma talli sinne voisin laitattaa myös hepan.
        Ja kilometrin ei sitäkään lähellä on talli.Jossa käyn ratsastamassa.
        KATSELEN MELKEIN JOKA PÄIVÄ NETISTÄ HEVOSIA JOTKA OLISI MYYTÄVÄNÄ NIIN VOISIN OTTAA SEMMOISEN MUTTA EN SAA..

        OLEN 148CM PITKÄ JA EN PAINA PALJON ?? VASTATKAA PLIIS OLKAA KILTTEI


      • -kakapo-
        HELP12 kirjoitti:

        Minä olen ratsastanut ,hoitanut ,klippannut,mitä kaikkea vaan 6vuotta!!
        Voisinko ottaa teidän mielestänne poni/hevosen säkä noin 148cm??
        Olen kysellyt vanhemmiltani mutta ei. Ei mitään tuoksia.
        Ukillani on ollut kaksi ravihevosta hän tietää hevosista ja niiden sairauksista.
        Minun pikkuserkkuni äidillä on oma talli sinne voisin laitattaa myös hepan.
        Ja kilometrin ei sitäkään lähellä on talli.Jossa käyn ratsastamassa.
        KATSELEN MELKEIN JOKA PÄIVÄ NETISTÄ HEVOSIA JOTKA OLISI MYYTÄVÄNÄ NIIN VOISIN OTTAA SEMMOISEN MUTTA EN SAA..

        OLEN 148CM PITKÄ JA EN PAINA PALJON ?? VASTATKAA PLIIS OLKAA KILTTEI

        Jos vanhempasi sanovat ei, niin se on sitten ei. He sen hevoset/ponin luultavasti maksaisivat, ja olisivat siitä vastuussa. Joten I'm sorry, but no.


      • loolloollo

        katariina^ en todellakaan sinun tilassasi ottaisi omaa hevosta! olet ratsastanutkin vasta 4 vuotta yms.


    • Yensku

      Moi mä oon 10 ja haluamassa omaa ponia oon 140 cm pitkä ja kysymykseni kuuluu : Kannattaako mun enää hankkia shettistä? Paljon pitäminen maksaa edes? oon ratsastanu jo kaksivuotta ja tiedän tosi paljon hevosista...

      • -kakapo-

        Olet jo aika pitkä, ja jos kasvat vielä parikymmentä senttiä, olet jo liian pitkä. Toki jos ajoponia haluat, pituudella ei ole väliä. Ja edelleen mielestäni 10 vuotta on aika vähän. Itse täytän 14, ja harrastanut 8 vuotta hevosia, mutta ei mulle mitään hevosta ole ostettu. Ollaan perheen kanssa päätetty, että 18-vuotis lahjaksi tulisi sellainen.

        Kaikki usein pari vuotta ratsastettuaan haluavat hevosen, ja luulevat tietävänsä siitä paljon. En siis väitä, että et tietäisi, voit olla tosi hyväkin, mutta esim. mitä tiedät hevosten sairaksista (muu kuin ähky), montako osaisit nimetä ilman että katsot mistään apua?


      • Lyydiaaa
        -kakapo- kirjoitti:

        Olet jo aika pitkä, ja jos kasvat vielä parikymmentä senttiä, olet jo liian pitkä. Toki jos ajoponia haluat, pituudella ei ole väliä. Ja edelleen mielestäni 10 vuotta on aika vähän. Itse täytän 14, ja harrastanut 8 vuotta hevosia, mutta ei mulle mitään hevosta ole ostettu. Ollaan perheen kanssa päätetty, että 18-vuotis lahjaksi tulisi sellainen.

        Kaikki usein pari vuotta ratsastettuaan haluavat hevosen, ja luulevat tietävänsä siitä paljon. En siis väitä, että et tietäisi, voit olla tosi hyväkin, mutta esim. mitä tiedät hevosten sairaksista (muu kuin ähky), montako osaisit nimetä ilman että katsot mistään apua?

        Itse olen ratsastanut 10 vuotta ja PALJON muutakin kokemusta tullut, kuin vain matkustelua kentälle. Olen 16 ja oma hevonen ollu 1,5 vuotta. Ja voin sanoa etten kaikkea tiennyt vielä silloin, en tiedä kaikkea vieläkään. Ratsastan sen oman hevosen lisäksi yhtä torinhevosta säännöllisesti, yhtä 3 vuotiasta ja 4 vuotiasta, sekä pidän tunteja epäsäännöllisesti.,joten kokoajan oppii lisää.
        Ja hevosen pito on KALLITA n. 500 euroa kuussa itselläni. Miettikää tätä! Vastuu on paljon isompi, kuin mitä voitte kuvitella, aivan oikesti. Silloin KAIKKI kysyvät SINULTA, mitä hevosen kanssa tehdään. Pakkasta on muutaman asteen. Mikä loimi päälle? hevonen ontuu. Mitä tehdään? Hevosellasi on paha toisen hevosen aiheuttama puremajälki kaulassaan, valtava pala vaan roikkuu siinä. Sinun PITÄÄ TIETÄÄ mitä silloin tehdään! Ymmärtää, ettei hevosen omistaminen ole pelkkää ratsastelua!!!! Hevosella on yllättäviä käytösongelmia ja koitat muuttaa ruokintaa. Mitä otat pois ja mitä laitat tilalle? Ei ole helppoa.


      • ponihullu
        Lyydiaaa kirjoitti:

        Itse olen ratsastanut 10 vuotta ja PALJON muutakin kokemusta tullut, kuin vain matkustelua kentälle. Olen 16 ja oma hevonen ollu 1,5 vuotta. Ja voin sanoa etten kaikkea tiennyt vielä silloin, en tiedä kaikkea vieläkään. Ratsastan sen oman hevosen lisäksi yhtä torinhevosta säännöllisesti, yhtä 3 vuotiasta ja 4 vuotiasta, sekä pidän tunteja epäsäännöllisesti.,joten kokoajan oppii lisää.
        Ja hevosen pito on KALLITA n. 500 euroa kuussa itselläni. Miettikää tätä! Vastuu on paljon isompi, kuin mitä voitte kuvitella, aivan oikesti. Silloin KAIKKI kysyvät SINULTA, mitä hevosen kanssa tehdään. Pakkasta on muutaman asteen. Mikä loimi päälle? hevonen ontuu. Mitä tehdään? Hevosellasi on paha toisen hevosen aiheuttama puremajälki kaulassaan, valtava pala vaan roikkuu siinä. Sinun PITÄÄ TIETÄÄ mitä silloin tehdään! Ymmärtää, ettei hevosen omistaminen ole pelkkää ratsastelua!!!! Hevosella on yllättäviä käytösongelmia ja koitat muuttaa ruokintaa. Mitä otat pois ja mitä laitat tilalle? Ei ole helppoa.

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D


      • Lyydiaa
        ponihullu kirjoitti:

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D

        Voi toivottavasti , ponihullu, olet trolli etkä oikesti ole saamassa ponia, jos vanhempasi eivät tiedä mitään hevosista..23


      • Hei c'mon
        ponihullu kirjoitti:

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D

        Pah pah ja pah... et oo tosissas oon tosi pahoillani et sul on noin vilkas mielikuvitus tai sitten sun vanhemmat eivät tiedä mitään heposista


      • Sissi shettis

        itse olen 12v (Pituus on 156cm) ja saan parin viikon sisällä oman shettiksen joka on 3v tamma. Kouluttamaan rupean parin kaverini kanssa ravi puolelle.


      • eeeeeeeeee

        eeeeeeei todellakaan vielä shettistä koska siin on iso vastuu ja vaik luulet et tiiät paljo hevoist ni sitte ku tulee tiukka paikkaa ni mites sitte???
        ja suosittelen et ootat ainaski 4,5 vuotta!!!


      • 10.v.

        ei kannata ottaa settistä mikäli haluut ratsastaa koska joudut ostaa uuen heti kohta.


      • Ikävöi hevostaan:(
        ponihullu kirjoitti:

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D

        Ovatko vanhempasi hevosihmisiä? Neuvooko ne sinua ratsastamisessa ja sen ponin kanssa?


      • voi voi
        ponihullu kirjoitti:

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D

        voi poni hullu...
        se ponin hinta on pikku jutthu ponisi elättämiseen
        joudut maksamaan muutakin kuin hevosen!!! muummuassa rehut varusteet tallipaikat madotukset.....


      • No minä
        ponihullu kirjoitti:

        Minä saan oman shettiksen ensi vuonna.
        Olen 9v ja en ole paljon ratsastanu mutta harjoittelen sitä paljon että opin. Shettis maksaa 1000 jotain tuota lukua kerään 50 20setelisiä että saan sen 1000 summan. :DD
        Jeee ainakin mulla on hyvä tuuri elkää valittako vaikka en ole ratsastanu monta vuotta vaikka talutusratsastusta olen 1-5 vuotta.
        Ja sinun kannattaisi odottaa yksi vuosi että olet tarpeeksi oppinut. :D

        Ponihullu: En suosittele ostaa ponia 1000 eurolla. Ja varsinkaan jos se on sun eka ponis ja jos shetulla aijot ratsastaa nii en suosittele ostaa shettistä. Se menee äkkiä liian pieneks : /


      • heppa

        Pitäminen/maksaminen ruuvasta varusteista Kengittäminen on noin2000€!ja Vakuutus on vuodessa 1000€


      • Pikkuvanha

        Äähääää... Miten saisi jokaiselle hevosta haluaville kailotettua yhtä aikaa niin että menis perille:
        Jos ei ole rahaa ei ole
        Jos vanhemmat sanoo ei se on ei
        Ne jotka täällä ovat väittäneet tietävänsä kaiken hevosista ovat poikkeuksetta erehtyneet vaikka olisitte koko lyhyen ikänne käyttäneet hevoshullun ja villivarsan sarjisten lukemiseen.
        JA HEI IHAN TOTTA jos kerran tiedät kaiken hevosista niin mitä ****** tulet ~nettiin~ tuikituntemattomilta neuvoa kysymään?
        Kysykää ennemmin vaikka ratsastuksen opettajalta joka jtn edes tietää ratsastus tasostasi ja taidoistasi. ÄLKÄÄ NYT HYVÄT LAPSET MENKÖ NUORUUTTANNE TUHLAAMAAN VAAN HANKKIKAA HEVONEN VAKAAMMASSA ELÄMÄN VAIHEESSA! Anteeksi törkeyteni mutta oikeasti? Jos et muutamaa vuotta jaksa odottaa että hevosen saat niin et sinä sitä sitten oikeasti halua.


    • asdadsddaa

      älä mene hankkimaan hevosta! Olet ratsastanut vain vuoden ja senkin luultavasti ratsastuskoululla joten et luultavasti tiedä esim. miten hoisetaan riviä, kaviokuumetta, etkä luultavaasti tiedä paljon ruokinnastakaan.... Minä itse en edes haluaisi iki omaa heppaa (omistamme perheenikanssa yhden raviponin puoliksi) vaikka olen ratsastanut, ajanut sekä hoitanut hevosia yhteensä yli 10 vuotta muta en ehkä siltikään olisi valmis ottamaan hevosta,,,,ja tekstistäsi päätellen olet vaan sellainen joka on ratsastanut vasta tosi vähän aikaa eikä ole yhtään ajattelu kykyä ja viisaita päätöksiä, elikkä ehkä noin 10vuoden päästä voisit ottaa oman hepan jos innostus säilyy ja käyt 1-4 kertaa viikossa tallilla hoitamassa yms....

    • 2010!

      En halua pahoittaa mieltäsi mutta et ole ratsastanut tarpeeksi. Vaikka olisit lukenut miljoonia hevoskirjoja ja katsellut opetus dvd:etä, kaiken oppii parhaiten vain hommia tekemällä. Minä olen ratsastanut neljä ja puoli vuotta, ja minulla on 2 hoitohevosta (saan liikuttaa toista) teen myös paljon muita tallitöitä: putsaan karsinoita, lakaisen,laitan ruokaa ja jaan ruokaa ja liikutan jos ponia ei voi laittaa tunnille. Ja en osaisi tehdä melkein mitään noista oikein, jos en olisi opetellut talleilla ruokien jakoa yms. minusta sinun kannatta vielä odottaa omaa hevosta ja mennä talleille opettelemaan lisää hevoshommia. Hevonen, rehut, talli paikka ja kuivikkeet ovat ihan hirmu kalliita!

      P.S. onnea matkaan! saat hevosen vielä joskus!

    • siilin

      Moi. Vuoden ratsastuskokemus ei kerro sitä, miten paljon olet hevosia hoitanut. Onko hoitohevonen sellainen, jota hoidat kerran viikossa, vai joka päivä?

      Hevonen on niin monimuotoinen eläin, että sen kanssa toimimiseen tarvitsee olla kokenut itse tai mukana kokenut avustaja. Jos sinulla on hevosihmiset vanhempina, he auttavat, jos ei ole, sinun pitää viedä hevonen talliin, jossa saat apua sen kanssa toimimiseen. Kuuntele isää ja äitiä, enää kaksi vuotta, niin saat ponin. Ei ole pitkä aika ollenkaan.

      Hevonen maksaa tasosta riippuen 1000-30 000e, samoin ponit. Tallipaikka on paikkakunnasta riippuen 150(pohjoinen)-650(etelä)e/kk. Varusteet on satula 100-1500e, suitset 15-120e, loimet 20-500e, aina laadusta, merkistä ja kunnosta riippuen. Rehut maksaa noin 20e/säkki vähän rehusta riippuen, heinäpaalit on 30-80e (pyöröpaalit). Kuivikkeet on eri hintasia, meillä päin olki on 10-30e/pyöröpaali, turve 75e/pyöröpaali, puru 10e/pikkupaali.

      Miten vanha hoitohevosesi on? Saat varmasti toisen, kun se kuolee.

      Hoitohevosen hoitaminen on paljon helpompaa, kuin oman. Et ole vastuussa hoitohevosesta. Oma hevonen on täysin sinun vastuullasi, lääkintä, hoito, ruokinta, liikutus ja kaikki. Iso vastuu 11-vuotiaalle.

    • blaablaa123

      Toi viesti on lähetetty 2004, joten eiköhän toi tyttö oo tosta jo vähän kasvanu ja saanu lisää kokemusta. ;)

      • ietgh

        blaa blaa, huomaatko, että täällä on muutkin kysellyt omasta hevosest/ponista? Kannattaa lukea noita muitakin viestejä ennen kuin alkaa tänne kirjoittelemaan!


      • |

        niinpä!


    • Peeeemmy

      En suosittele sinulle vielä mitään heppaa/ponia. Olet vasta vuoden ratsastanut.. Ja muutenkin. Jos pitäis valita heppa, vai poni. NIIN SE OLISI PONI!

    • Sanonvaan..

      Olet aika vähän aikaa ratsastanut(En ole itsekkään kun vasta 4 vuotta) Olen itsekkin 11 ja haaveilen ponista mutta en oikein tiedä en ole itsekkään vielä valmis mutta...
      Enää hieman oppimatta kaikkea tärkeää...

    • hrslvr 95

      mielipiteeni on että sinun kannattaisi harrastaa tuota hevostelua ainekin vielä neljä- viisi vuotta eteenpäin, sillä itsekkin olen harrastanut ridausta (vasta) viisi vuotta, enkä todellakaan ole harkinnun hevosen ostoa! ja vaikka ikä ei välttämättä merkitse mitään, sinun tietosi ja taitosi merkitsee! Ja mietippä, koska olet harrastanut v ielä niin vähän aikaa, niin tiedätkö edes mitä kaikkea hevosen omistaminen merkitsee, KUSTANTAA ja VAATII!? HARKISTE HEVOSEN/PONIN OSTOA SITTEN KUN OLET VANHEMPI JA KOKENEEMPI!!

    • RoosaS

      En usko, että olet vielä valmis hankkimaan omaa hevosta, jos perheessäsi ei ole muita hevosiin perehtyneitä, kokeneita ihmisiä. Oletko aivan varma, että sinulla on KAIKKI hommat hanskassa? Pelkkä kirjoista tai internetistä lukeminen ei auta, vaan suosittelisin sinua ottamaan vaikka ylläpitoon sinulle sopivan hevosen, ennen kuin edes harkitset oman hevosen/ponin ostamista.
      Sulle sopisi varmaan joku iso poni, mutta kun kasvat niin se voi jäädä sulle pieneksi... Kannattaa siis ottaa vähän isompi. (:
      Hevoset maksavat halvimmillaan n. 500e ja korkeimmillaan jopa 10 000e. Tallipaikoista en osaa sanoa, sillä omat hevoseni asustavat omalla tilallani, mutta hinnat pyörivät siinä 100e-500e tienoilla. Varusteet voivat tehdä aika paljonkin. Itselläni meni yhteen hevoseen n. 800e rapiat, shettikseen ei niin paljon, sillä se on vain iäkäs seurahevonen, jolla ei ratsasteta. Siihen upposi vain 50e. Itse saan rehut, heinät, kaurat ym omasta pellosta, mutta eipä ne kovin kalliita taida olla... Kuivikkeista en tiedä oikein mitään, sillä saan naapusristamme ilmaiseksi kuivikkeita ja turvetta.
      Muista, että sulla menee joka kuukausi hevoseesi väkisinkin rahaa. Ja muista, että hevonen pitää kengittää, madottaa, rokottaa, hampaat huoltaa ym säännöllisesti, ja ne jutut, ne maksaa!
      Suosittelisin sulle oman hepan ostoa vasta aikuisena. Silloin sulla on VARMASTI hyvä hevoskokemus, jos et vaan lopeta ratsastusharrastusta ennen kun oot täysi-ikäinen.
      Itse hankin omat heposet vuosi sitten. Puoli vuotta asustivat vuokratallilla, kunnes omalle tilalleni valmistui kolmen hevosen talli ja nyt ne ovat viihtyneet puoli vuotta siellä oikein hyvin! Huomattavasti edullisempaa pitää hevosia/hevosta takapihalla, mutta myös omasta tallista aiheutuu kuluja, uskokaa pois... Sähköt, mahd vesi (jos ei omaa kaivoa) sun muuta!
      Ymmärrän, että olisi varmasti upeaa saada oma hevonen jne jne, mutta sun täytyy ensin 100% omistaa vakka hevoskokemus, ettei sitten aiheudu liikaa hankaluuksia ja joudutkin sitten kuukauden pari myydä hevosen pois...

      • minävaan::(

        Olen ratsastanut nyt n.5 vuotta ja olen ollut koko elämäni ajan hevosten parissa. Tiedän aika paljon hevosista ja haluaisin oman.. Ainoa ongelma on vain, ettei minulla ole paikkaa sille. ::( miten voisin äidin yrittää muuttaa mielensä jotta voisimme muuttaa jonnekin missä olisi paikka hevoselle(hevosille) ?
        Olen 13 vuotta
        n170cm pitkä

        Minulla on hieman kova käsi, rakastan esteitä! millainen hevonen minulle sopisi??


    • Aurora89

      Mielestäni joka ikisen hevosen omistajan pitäisi olla vähintään 18-vuotias, vaikka olisi ratsastanut 10 vuotta. Enemmänkin kuin täysi-ikäinen, jos ei vielä ole omaa työpaikkaa ja asuntoa, että oikeasti tietää kuinka paljon rahaa jää hevosen ylläpitoon. Hevosen pito on KALLISTA, eikä hevosta voi myydä pois, jos kyllästyy, haluaa olla enemmän kavereiden/poikaystävän kanssa tai muuttaa toiselle paikkakunnalle esim. opiskelemaan. Siis teoriassa: totta kai voi myydä, mutta eläimen myynti on ehdottomasti vastuuttomin teko, mitä voin kuvitella.

      Odota rauhassa, tulet myöhemmin olemaan tyytyväinen päätökseesi odottaa. Puhun kokemuksesta, itselleni tuli poni liian nuorena (olin 15-vuotias) ja koulunkäynti meni aivan sekaisin, kaverit katosivat ja masennuin sen seurauksena vakavasti. Poni on minulla edelleen, mutta nyt käyn lukiota 20-vuotiaana ja pääsen työelämään aikaisintaan 28-vuotiaana ja sitä en toivo kenellekään! Ei ole kivaa asua vanhempien nurkissa eläinten kanssa, kun ei vain ole varaa muuttaa muualle.

    • Ridaaja-98

      Itsekkin eopäsäännöllisesti n. 4 vuotta on tullut ratsasteltua kunnon opetuksessa jo jotain 2 ½ vuotta. Hoitoponin omistan ja hevosista sekä poneista tiedän aika paljon. Olen ollu tallirenkinä tuttuni luona. Ja olen leireillä hoidellut poneja ja näin. Kokemusta siis löytyy, mutta en välillä vain jaksa uskoa, että musta on ponin omistamiseen. Mun mielestä sun kannattas haalia kokemusta vielä rutkasti lisää. Ja empä usko, että ihan kaikkea tiedät hevosista vuoden kokemuksella.

    • aery

      aika oudosti sanottu toi kun hoitoheppa kuolee juttu..
      Musta iällä , tai sillä miten kauan on ratsastanut , ei ole väliä , koska voihan joku olla ratsastanut 7 vuotta , muttei ole silti valmis hevoseen , jollei halua oppia uutta tai muutenvaan ei edisty..

      • nojuuuuuu

        ET SAA!


      • Anukka
        nojuuuuuu kirjoitti:

        ET SAA!

        Ilmaisen nyt oman mielipiteeni :D
        Minä olen ratsastanut nyt yli neljä vuotta ja oma hevonen on aina ollut haaveena. Ymmärrän kyllä sinua, ketä pikkutyttö ei haaveilisi omasta ponista jolla voisi ratsastaa milloin vain? Mutta vuoden kokemus ei minusta riitä :) Pidin itsekin itseäni todella hyvänä kun olin puoli vuotta ratsastanut. Mutta ei se niin ole. Ja noin nuori ei välttämättä ymmärrä kuinka paljon hevonen vie aikaa. Hevonen tarvitsee omistajansa joka päivä. Sataa räntää tai vettä niin hevonen on hoidettava. Uhraat kaiken vapaa aikasi hevoselle, ei kavereita. Oletko valmis siihen? Minäkin haluaisin nyt hevosen mutta en tiedä ettei minun taitoni riitä. Nyt olen alkanut suorittamaan hoitomerkkejä, ruokintamerkejä, ensiapu merkkejä yms. Alan kesällä ratsastamaan naapurin suokeilla, jottei ratsastustaidot ehdi rapistua kesän aikana :D Ja naapurini tallile sen hevosen veisin jos sille vain olisi aikaa... Mutta en myöskään osta omaa hevosta koska minulla on kaksi vuotta peruskououlua jäljellä jonka jälkeen olen ajatellut mennä lukemaan itse saloon sairaanhoitajaksi. Kuka sitten hoitaisi hevoseni? Ei kukaan. Siksi harkitsen hevosen osta vasta sitten kun opintoni on tehty. Ja sitä suosittelen sinullekkin :D Kannattaa mielummin odottaa hevosta kuin pilata koulumenestysä ^^ Hyviä jatkoja kaikille!


      • uskokaapois herranje
        Anukka kirjoitti:

        Ilmaisen nyt oman mielipiteeni :D
        Minä olen ratsastanut nyt yli neljä vuotta ja oma hevonen on aina ollut haaveena. Ymmärrän kyllä sinua, ketä pikkutyttö ei haaveilisi omasta ponista jolla voisi ratsastaa milloin vain? Mutta vuoden kokemus ei minusta riitä :) Pidin itsekin itseäni todella hyvänä kun olin puoli vuotta ratsastanut. Mutta ei se niin ole. Ja noin nuori ei välttämättä ymmärrä kuinka paljon hevonen vie aikaa. Hevonen tarvitsee omistajansa joka päivä. Sataa räntää tai vettä niin hevonen on hoidettava. Uhraat kaiken vapaa aikasi hevoselle, ei kavereita. Oletko valmis siihen? Minäkin haluaisin nyt hevosen mutta en tiedä ettei minun taitoni riitä. Nyt olen alkanut suorittamaan hoitomerkkejä, ruokintamerkejä, ensiapu merkkejä yms. Alan kesällä ratsastamaan naapurin suokeilla, jottei ratsastustaidot ehdi rapistua kesän aikana :D Ja naapurini tallile sen hevosen veisin jos sille vain olisi aikaa... Mutta en myöskään osta omaa hevosta koska minulla on kaksi vuotta peruskououlua jäljellä jonka jälkeen olen ajatellut mennä lukemaan itse saloon sairaanhoitajaksi. Kuka sitten hoitaisi hevoseni? Ei kukaan. Siksi harkitsen hevosen osta vasta sitten kun opintoni on tehty. Ja sitä suosittelen sinullekkin :D Kannattaa mielummin odottaa hevosta kuin pilata koulumenestysä ^^ Hyviä jatkoja kaikille!

        Kerron sulle nyt pienen esimerkin (vaikka tää topa onkin jo 6 vuotta vanha, mut kai jotku omasta hepasta unelmoivat tätä lukevat...)::

        pari vuotta sitten kävimme katsomassa hevosta, kun uskoin syvästi neljän vuoden ratsastustaitoihini ja opettajan kehotuksista omaan hevoseen luulin olevani valmis (kuten myös äitini luuli, vaikka aikalailla hevosihmisiä onkin,). Ei, en tosiaankaan ollut. Hevonen jota kävimme katsomassa oli suuri lämminverinen, joka tarvitsi hyvin selkeät avut ja näin varsinkin laukannostoissa - vaikka osasi rodustaan huolimatta vaikka minkälaista, jopa sen sanotaanko paljon työstetyn laukannoston - laukkakin oli hyvin tahdikasta ja yllättävän pientä.
        Sain hevosen kerran laukkaamaan pari askelta ja siihen se jäikin. Olin kyllä pettynyt, ja luulin hevosta vielä hieman kokemattomaksi joten en osannut arvata että minä itse en siltä osannut sitä siltä oikealla tavalla pyytää. Niinpä emme ostaneet hevosta.
        vähitellen mulle on alkanu selvetä, että hevonen osasikin mutta minä en. Huomasin sen yhdellä ratsastustunnilla pari viikkoa sitten että kuinka olenkaan kehittynyt ! Sain ratsastaa vasta viime talvena yhdellä kisahevosella, ja nyt huomaan että nykyään lähes kaikki hevoset allani kulkee peräänannossa - toisin oli vielä kaksi vuotta sitten, kun kävimme katsomassa lämpöstä!

        Itseasiassa olen onnellinen etten saanut vielä silloin hevosta.
        Uskokaa pois. Varmasti olette myöhemmin iloisia kun ette liian aikasin saaneet omaa ponia.
        Nyt vanhempana sitä tajuaa asian oikean laidan. Itsekin
        haluaisin tällä hetkellä hevosen - Ylläpito hevosen (olen siis epävarma vielä hieman...)

        ette ole valmiita omaan hevoseen jos tulette foorumilla sitä kyselemään, sen tuntee kyllä itsekin kun on valmis!


      • josseposse
        uskokaapois herranje kirjoitti:

        Kerron sulle nyt pienen esimerkin (vaikka tää topa onkin jo 6 vuotta vanha, mut kai jotku omasta hepasta unelmoivat tätä lukevat...)::

        pari vuotta sitten kävimme katsomassa hevosta, kun uskoin syvästi neljän vuoden ratsastustaitoihini ja opettajan kehotuksista omaan hevoseen luulin olevani valmis (kuten myös äitini luuli, vaikka aikalailla hevosihmisiä onkin,). Ei, en tosiaankaan ollut. Hevonen jota kävimme katsomassa oli suuri lämminverinen, joka tarvitsi hyvin selkeät avut ja näin varsinkin laukannostoissa - vaikka osasi rodustaan huolimatta vaikka minkälaista, jopa sen sanotaanko paljon työstetyn laukannoston - laukkakin oli hyvin tahdikasta ja yllättävän pientä.
        Sain hevosen kerran laukkaamaan pari askelta ja siihen se jäikin. Olin kyllä pettynyt, ja luulin hevosta vielä hieman kokemattomaksi joten en osannut arvata että minä itse en siltä osannut sitä siltä oikealla tavalla pyytää. Niinpä emme ostaneet hevosta.
        vähitellen mulle on alkanu selvetä, että hevonen osasikin mutta minä en. Huomasin sen yhdellä ratsastustunnilla pari viikkoa sitten että kuinka olenkaan kehittynyt ! Sain ratsastaa vasta viime talvena yhdellä kisahevosella, ja nyt huomaan että nykyään lähes kaikki hevoset allani kulkee peräänannossa - toisin oli vielä kaksi vuotta sitten, kun kävimme katsomassa lämpöstä!

        Itseasiassa olen onnellinen etten saanut vielä silloin hevosta.
        Uskokaa pois. Varmasti olette myöhemmin iloisia kun ette liian aikasin saaneet omaa ponia.
        Nyt vanhempana sitä tajuaa asian oikean laidan. Itsekin
        haluaisin tällä hetkellä hevosen - Ylläpito hevosen (olen siis epävarma vielä hieman...)

        ette ole valmiita omaan hevoseen jos tulette foorumilla sitä kyselemään, sen tuntee kyllä itsekin kun on valmis!

        Niin olen 10w ja olen ratsastanut 5v asti niin oisinko hyvä jo ottaan oman ponin koska olen hoitanut hevosia 5 vuotta nii mä myös haluaisin tietoon kuinka paljon ponin pito maksaa vuodessa kun on oma pelto ja tetäis sille ponille myös talli mut haluaisin tietoon kuinka paljon se vuosi poni maksaa

        VASTATKAA PLIIS


      • blööb
        josseposse kirjoitti:

        Niin olen 10w ja olen ratsastanut 5v asti niin oisinko hyvä jo ottaan oman ponin koska olen hoitanut hevosia 5 vuotta nii mä myös haluaisin tietoon kuinka paljon ponin pito maksaa vuodessa kun on oma pelto ja tetäis sille ponille myös talli mut haluaisin tietoon kuinka paljon se vuosi poni maksaa

        VASTATKAA PLIIS

        Mä oon 12 wee ja pienenä uskoin aina vahvasti haluavani hevosen mutta sitten hoitelin ja rattastelin hevosia 8 vuotta sitten sain hepan kuukausivuokralle. se oli NELJÄ VUOTIAS TAMMA ja vielä rodultaan täykkäri/trakehner! se oli kiva ja rauhallinen, joten ostimme sen. Hevosinnostus ei ole hävinnyt minnekkään ja hyvin olen sen kanssa pärjännyt ja iästään ja verestään huolimatta hevonen on täysijärkinen. JOS EPÄILET HALUATKO HEVOSEN ja olet melko varma että pystyt huolehtimaan siitä, laita se ratsastuskoululle, siellä saat kokoajan apua. Mulla toimii se, ja kaikki käy helposti ;D mun mieliopide on että vähintään 5 vuotta on pitäny perehtyä harrastukseen ennenkä voi omaa hevosta ajatella. Onnea kaikille harrastajille!


      • Tia:)
        blööb kirjoitti:

        Mä oon 12 wee ja pienenä uskoin aina vahvasti haluavani hevosen mutta sitten hoitelin ja rattastelin hevosia 8 vuotta sitten sain hepan kuukausivuokralle. se oli NELJÄ VUOTIAS TAMMA ja vielä rodultaan täykkäri/trakehner! se oli kiva ja rauhallinen, joten ostimme sen. Hevosinnostus ei ole hävinnyt minnekkään ja hyvin olen sen kanssa pärjännyt ja iästään ja verestään huolimatta hevonen on täysijärkinen. JOS EPÄILET HALUATKO HEVOSEN ja olet melko varma että pystyt huolehtimaan siitä, laita se ratsastuskoululle, siellä saat kokoajan apua. Mulla toimii se, ja kaikki käy helposti ;D mun mieliopide on että vähintään 5 vuotta on pitäny perehtyä harrastukseen ennenkä voi omaa hevosta ajatella. Onnea kaikille harrastajille!

        Mä olen koht 12w. Mun äiti on miettinyt et se ostaa mulle hevosen/ponin, heti jos se löyttää halvan tallipaikan. Onko teillä mitään halpaa tallipaikkaa tiedossa jos on niin kertokaa mulle??:)


      • Ikävöi hevostaan:((
        josseposse kirjoitti:

        Niin olen 10w ja olen ratsastanut 5v asti niin oisinko hyvä jo ottaan oman ponin koska olen hoitanut hevosia 5 vuotta nii mä myös haluaisin tietoon kuinka paljon ponin pito maksaa vuodessa kun on oma pelto ja tetäis sille ponille myös talli mut haluaisin tietoon kuinka paljon se vuosi poni maksaa

        VASTATKAA PLIIS

        Sinun kannattaa odottaa ehkä 3-2 vuotta... ihan niin kuin minäkin:D joudun odottamaan:/
        Osaatko ratsastaa hyvin ja hyppiä esteitä ja niin edelleen? :D Mää oon laukannu ja saan joskus ratsastustunnilla hyppiä hevosella esteitä:)


    • minä vaan

      tietääkö vanhempas hepoista onko niilä olu enne heppaa?.. Mä oon ratsastanu 4 vuotta ja saan oman hepan ku muutetaan maalle ja en tiiä ihan kaikkee hepoista joten äiti auttaa mua sen hoidossa koska silä on ollu oma hevonen ja se tietää hyvin mitä tehä jos heppa on jotenkin outo tai sairas. jos sun vanhempas tietää hevosista tai on omistanu nii kyllä ehkä voisit ottaa. ja jos ei omaa nii vaikka vuokralle tai ylläpitoon.

      • jansku84

        Ratsastustaitoahan ei oikeastaan voi arvioida ainoastaan vuosien perusteella. Mulla käy yksityistunneilla 7v joka on reilu puoli vuotta ratsastanut ja rastastaa aivan huomattavasti paremmin kuin vanhempi siskonsa joka on ratsastuskoulussa pyörinyt useampia vuosia. Ei 11v tai edes hiukan vanhempi missään tapauksessa ole riittävän taitava huolehtimaan omasta hevosesta yksin. Ikä ei kuitenkaan ole mikään este hankkia omaa hevosta, jos mukana on jatkuvasti aikuinen, jolla on kokemusta hevosista ja ratsastuksesta. Nuori tai kokematon hevosenomistaja tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja opetusta hevosenhoidossa ja ratsastuksessa, jolloin vastuu hevosen hyvinvoinnista on kokemusta omaavalla aikuisella. Vastuuta hevosen hoidosta ei koskaan voi jättää minkään ikäiselle lapselle, se on yksinkertainen tosiasia.

        Mut istutettiin hevosen selkään jo vauvana, minikurssin kävin 3-vuotiaana ja alkeiskurssin siihen perään. Sukulaiseni omistivan tuolloin ratsastuskoulun, joten lähestulkoon asuin tallilla ja ratsastin useita kertoja viikossa. Saimme siskoni kanssa ensimmäiset omat ponit kun olin 9v ja siskoni 7v. Eli tuolloin olin ratsastanut 6 vuotta ja voin sanoa että taitoni eivät kuitenkaan lähellekkään olleet riittävät, että yksin olisin pystynyt huolehtimaan ponien hyvinvoinnista, eivät olleet sitä vielä vanhempanakaan. Meillä oli kuitenkin äitini, jolla kymmenien vuosien hevoskokemus tai sukulaisemme aina mukana valvomassa ja opettamassa. Opettelimme ratsastusta ja hevosenhoitoa aivan kuten ratsastuskoulussa, jossa vastuu on aikuisella, erona oli vain se että ponit olivat omiamme jolloin ratsastus ja hoitokokemusta kertyi paljon enemmän.

        Nyt lähes 20 vuotta myöhemmin mulla on itselläni kaksi hevosta ja pieni talli ja edelleen ajoittain tulee eteen tilanteita, jossa joudun kysymään neuvoa "viisaammilta". AINA ON LISÄÄ OPITTAVAA JA KOKEMUS ON PARAS OPETTAJA! VASTUU HEVOSEN HOIDOSTA ON KUITENKIN AINA OLTAVA KOKEMUSTA OMAAVALLA AIKUISELLA!


      • HarkitkaaTarkkaan
        jansku84 kirjoitti:

        Ratsastustaitoahan ei oikeastaan voi arvioida ainoastaan vuosien perusteella. Mulla käy yksityistunneilla 7v joka on reilu puoli vuotta ratsastanut ja rastastaa aivan huomattavasti paremmin kuin vanhempi siskonsa joka on ratsastuskoulussa pyörinyt useampia vuosia. Ei 11v tai edes hiukan vanhempi missään tapauksessa ole riittävän taitava huolehtimaan omasta hevosesta yksin. Ikä ei kuitenkaan ole mikään este hankkia omaa hevosta, jos mukana on jatkuvasti aikuinen, jolla on kokemusta hevosista ja ratsastuksesta. Nuori tai kokematon hevosenomistaja tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja opetusta hevosenhoidossa ja ratsastuksessa, jolloin vastuu hevosen hyvinvoinnista on kokemusta omaavalla aikuisella. Vastuuta hevosen hoidosta ei koskaan voi jättää minkään ikäiselle lapselle, se on yksinkertainen tosiasia.

        Mut istutettiin hevosen selkään jo vauvana, minikurssin kävin 3-vuotiaana ja alkeiskurssin siihen perään. Sukulaiseni omistivan tuolloin ratsastuskoulun, joten lähestulkoon asuin tallilla ja ratsastin useita kertoja viikossa. Saimme siskoni kanssa ensimmäiset omat ponit kun olin 9v ja siskoni 7v. Eli tuolloin olin ratsastanut 6 vuotta ja voin sanoa että taitoni eivät kuitenkaan lähellekkään olleet riittävät, että yksin olisin pystynyt huolehtimaan ponien hyvinvoinnista, eivät olleet sitä vielä vanhempanakaan. Meillä oli kuitenkin äitini, jolla kymmenien vuosien hevoskokemus tai sukulaisemme aina mukana valvomassa ja opettamassa. Opettelimme ratsastusta ja hevosenhoitoa aivan kuten ratsastuskoulussa, jossa vastuu on aikuisella, erona oli vain se että ponit olivat omiamme jolloin ratsastus ja hoitokokemusta kertyi paljon enemmän.

        Nyt lähes 20 vuotta myöhemmin mulla on itselläni kaksi hevosta ja pieni talli ja edelleen ajoittain tulee eteen tilanteita, jossa joudun kysymään neuvoa "viisaammilta". AINA ON LISÄÄ OPITTAVAA JA KOKEMUS ON PARAS OPETTAJA! VASTUU HEVOSEN HOIDOSTA ON KUITENKIN AINA OLTAVA KOKEMUSTA OMAAVALLA AIKUISELLA!

        Janskun kanssa samaa mieltä! Ei liian nuorille hevosta. Niin nuorena, kun 11 vuotiaana ei hahmota realistisesti koko kuvaa hevosenomistuksesta. Silloin vielä eletään vaaleanpunaisessa kuplassa, kuvitellen että hevosen omistus on pelkkää ihanuutta, ratsastelua silloin kun haluaa ja hepan halimista.

        Ei ole. Pitää tietää muustakin kuin ratsastamisesta ja hevonen pitää osata ratsastaa perääantoon tai edes oikeinpäin, muuten se ei käytä lihaksiaan oikein ja hevonen kipeytyy selästään, eikä sille edes kehity oikeita lihaksia. Ruokinnasta täytyy tietää. Monta litraa kauraa? Mistä tietää pitäisikö vaihtaa kaurattomaan? Magnesiumia? Kalkkia? Elektrolyyttejä? Biotiinia? Lisä-suolaa? Milloin antaa vitamiinikuuri? Tiedätkö mitä hevosesi tarvitsee?

        Ja rahan kulutus. Itselläni menee n. 500 e/kk. Jos hevosen joutuu viemään klikalle, menee helposti yli tonni rahaa.

        Itse sain hevoseni täyttäessäni 15. Se oli 4 vuotias, sisäänratsastettu ori. Nykyään jo ruunattu, 6 vuotias HeA tasoinen kouluratsu jonka olen itse vieny sille tasolle. Elämäni koostuu kahdesta asiasta: Lukio ja hevonen. Aikaa ei ole nähdä kavereita, harvoin edes tehdä läksyjä. Vain koulussa nään ystäviäni. Viikonloput menee kisoissa. Haluatteko oikesti tälläisen elämäntyylin?


    • ponini on ihana<3

      mä oon 13-vuotias ja voin sanoa että oman ponin/hevosen pitäminen on suuri vastuu.mulla on ollu hevosia koko ikäni ja olen ratsastanut 3-vuotiaasta asti.ja hevosen pito on tosi kallista!meillä on nyt 5 hevosta ja 4 ponia :) hevonen ei maksa meilkein mitään siihen verrattuna mitä sen hoito, suosittelen odottavan vielä muutaman vuoden :)

      • vastatkaa?!

        Moi, oon 11v ja oon ratsastanu jo 7v vakitusesti, tiiän tosi paljon hevosista ja haluaisin oman ponin/hevosen oonko teidän mielestä valmis siihen kun meillä on tossa vieressä hyvä tallikin mihin laittaisin sen????? pliis vastatkaa??????? :D:D:D:D


      • JuuligrAu
        vastatkaa?! kirjoitti:

        Moi, oon 11v ja oon ratsastanu jo 7v vakitusesti, tiiän tosi paljon hevosista ja haluaisin oman ponin/hevosen oonko teidän mielestä valmis siihen kun meillä on tossa vieressä hyvä tallikin mihin laittaisin sen????? pliis vastatkaa??????? :D:D:D:D

        Et todellakaan ole valmis.M inä olen ratsastanut 7 vuotta ja parikuukautta okei haaveilen omastaponista ja olen ehkä saamassa sitä olen 13 vuotias ja olen hoitanut ponia vuoden. yksi vuosi tuntuu pieneltä mutta siinä ajassa se on kerennyt sairastellaaika paljon koska se on aika kipeä ja se meinattiin lopetaa eli olen kokenut paljon kaksi vuotta sitten halusin ponin mutta tunsin sisimmässäni etten ole valmis mutta nyt olen varma ja tiedän että olen valmis olet myös liian nuori 11 vuotta et osaa vielä kantaa vastuuta vaikka luulet niin mulla on täti jolla on huippuravuri ratsastanut koko iän ja kaveri jonka kanssa ehkä puolitan sen (ei olla koskaan riidelty ja ollaan tunnettu4 vuotta ;)) ja tädin lapsi joka tietää asioista! käymme yhdessä kolme kertaa viikossa tallilla ja xe on kuin sisko siis tädin lapsi ja ollen käynyt jo neljä vuotiaana tallilla mutta silloin en vielä ratsastanut vasta seittämän vuotiaana aloitin ratsastamisen... mutta olen c tasolla ja hyppään esteitä poneilla 80cm ... saan kohta ponin KAIKKI alle 12 vuotiaat ei ole valmiita ellei vanhemmilaole tosi hyväkokemus!


      • tänkx
        JuuligrAu kirjoitti:

        Et todellakaan ole valmis.M inä olen ratsastanut 7 vuotta ja parikuukautta okei haaveilen omastaponista ja olen ehkä saamassa sitä olen 13 vuotias ja olen hoitanut ponia vuoden. yksi vuosi tuntuu pieneltä mutta siinä ajassa se on kerennyt sairastellaaika paljon koska se on aika kipeä ja se meinattiin lopetaa eli olen kokenut paljon kaksi vuotta sitten halusin ponin mutta tunsin sisimmässäni etten ole valmis mutta nyt olen varma ja tiedän että olen valmis olet myös liian nuori 11 vuotta et osaa vielä kantaa vastuuta vaikka luulet niin mulla on täti jolla on huippuravuri ratsastanut koko iän ja kaveri jonka kanssa ehkä puolitan sen (ei olla koskaan riidelty ja ollaan tunnettu4 vuotta ;)) ja tädin lapsi joka tietää asioista! käymme yhdessä kolme kertaa viikossa tallilla ja xe on kuin sisko siis tädin lapsi ja ollen käynyt jo neljä vuotiaana tallilla mutta silloin en vielä ratsastanut vasta seittämän vuotiaana aloitin ratsastamisen... mutta olen c tasolla ja hyppään esteitä poneilla 80cm ... saan kohta ponin KAIKKI alle 12 vuotiaat ei ole valmiita ellei vanhemmilaole tosi hyväkokemus!

        ok kiitti ku vastasit


      • Neuvoja!!!!!!!!!!€&@
        vastatkaa?! kirjoitti:

        Moi, oon 11v ja oon ratsastanu jo 7v vakitusesti, tiiän tosi paljon hevosista ja haluaisin oman ponin/hevosen oonko teidän mielestä valmis siihen kun meillä on tossa vieressä hyvä tallikin mihin laittaisin sen????? pliis vastatkaa??????? :D:D:D:D

        Sori, mut oota ehkä vielä vielä 1 vuos. Sitten oot mielestäni tarpeeks kokenut omaan hevoseen.


      • .
        Neuvoja!!!!!!!!!!€&@ kirjoitti:

        Sori, mut oota ehkä vielä vielä 1 vuos. Sitten oot mielestäni tarpeeks kokenut omaan hevoseen.

        .


    • jj e

      no mäki oon 11 mut oon harrastanu 8 vuotta mul on oma hevonen omalla tallilla jos sä ostaisit hevosen sun pitäis
      'käydä tallillaa aamulla päivällä ja illalla
      *sult vaaditaa rahaa
      no mä sain mun hepan ilmasiks mut se on aivan ihana se on vähän arka mut tosi ihku mä kisaan sil paljo näkisitpä meijä palkinto kaapin ja jos oot harrastanu vuoden harrastappa viel 7 nii tiiät tarpeeks hepoist mun eka hevonen oli shettis ku mä olin kuus se oli aikas vanha ja kiltti mä sain sen mun pikku siskon kaa yhteiseks ku me jo sillo käytii joka päivä viikos ratsastus tunneil ja et tod tiiä pljoo hevosist jos et tiiä paljo ne keski määri maksaa voin sanoo et niis menee vuoden 2000 e

      • jj e

        niin sulle sopis niinku vaik extra kiltti setlannin poni


    • Hevoshullu1000

      Omaan hevoseen taikka poniin tarvitaan paljon aikaa. Hevoseen/poniin menee vuodessa rahaa 1647euroa, mutta se on kalliimpaa, jos on tallivuokra. Pitää osata kaikki asiat itse..... Eläinlääkäritarkastukset, kengitykset ja ruuat ja varusteet! Jos haluaa oman hevosen/ponin, voi ottaa kesällä ylläpitoon hevosen tai ponin, niin sitten tietää, että miten vastuullista se on ja kuinka mukavaa mielestään:) Minulla oli puoleksi oma hevonen 9vuotiaana, enkä pärjännyt sen kanssa niin hyvin. Hevonen ei ollut ratsu. Se oli rodultaan Amerikanravuri. Se oli muuten hyvin kiltti, mutta tarvitsi osaavan ratsastajan. Isosiskollani nyrjähti pahasti jalka, ja minulta murtui käsi... Hevostamme oli hakattu otsaan:( Sillä oli patteja otsassa.... Meitä huijattiin, kun me ostettiin se:( Tippumani jälkeen vanhempani myivät sen hyvään kotiin 700 eurolla... Hyvästelin sen taputuksilla ja halauksilla... Nyt minulla on sitä kamala ikävä, ja nyt tiedän, minkälaista hevosen pitäminen on. Nyt aijon ratsastaa enemmän ja lukea hevoskirjoja. Olen nytten 10vuotias ja aika kokenut ratsastaja.
      Haaveilen taas omaa hevosta, mutta minä en ole vielä tarpeeksi kokenut. Saan kesällä ylläpitoon hevosen.
      Kannattaa ottaa ensin ylläpitoon hevonen! :) Ja voit käydä enemmän ratsastustunneilla ja lukea heppakirjoja. Onnea! :)

    • Ei hevosia lapsille.

      Lueskelkaahan vaikkapa tämä ketju joutessanne, ennen kuin liikaa innostutte.

    • Janspe111

      Mä oon ratsastanu nyt jo koko ikäni ja oon kohta 16, oon käyny joka päivä tallilla ja vieny hevosia laitumella ja pyydystelly niitä tuolta ku on karannu ja ratsastanu isoilla,pienille,paksuilla,laihoilla,säikyillä,reippailla, millä tahansa! jokaisella hevosella on oma luonteensa, ja suosittelisin sinua ostamaan hevosen koska miten käy sitten kun itse olet 16 ja pidempi ja sinulla on pieni poni alla? itse olen koko elämäni haaveillut hevosesta ja olen löytänyt hevosen josta kukaan muu ei pidä, koska sen käytös on niin arvaamatonta, olen kuitenkin saanut siihen hevoseen siteen ja se toimii, se aiotaan myydä yksityiselle iän vuoksi joten voisinpa hyvin ostaa sen itselleni kun sitä niin paljon rakastan ja se on mulla nyt ollu hoitoheppana:) suosittelen miettimään vielä mutta osta hevonen! isompana voi harmittaa sitten ja kun taidot kehittyy ja kun löydät sen sulle oikeen hevosen ni kyllä onnistut vaikka olis säkä 180cm, mun hevosella tosin 165cm mutta luonnetta ja vauhtia löytyy senkin edestä mut ihan normaalin hevosen säkä toi.=)

    • Minä ja Eero

      Saan syksyllä 2011 oman suokin! Entisen ravurin ja oon 10v. Isällä asun ja sillä' kokemusta yli 10vuotta! Itellä 3-4vuotta.

    • Eiponia

      Kuule oot aika nuori,TOSI nuori ja et oo ratsastanu juuri yhtää. Mieti: jaksatko siivota sen jätökset? Onko sinulla varaa pitää poni/hevonen terveenä? Entä kengittäjän maksut? Tarviit kyl hirveesti rahaa tonni ei riitä mihinkää! En suosittele

      • No en ainakaan mä XD

        Vai tiedät paljon hevosista? Kun vielä kysytkin, ottaisitko ponin vai hevosen kato vähä pituuttas mini! Ja oot aika painava ku aattelee sun pituutta...


    • Palloponi

      Mun mielestä KUKAAN, joka kyselee muilta ei ainakaan ole valmis omaan poniin. Okei, oon ratsastanu jotain 2 vuotta tai enemmän ja on mullekki tullu et nyt haluun oman ponin, mutta oon tajunnut että siinä menee paljon aikaa ja rahaa ja että tarttee OIKEESTI PALJON tietoo&taitoo.

    • mr

      Ratsastanut vuoden..?No ehkä joku opetusmestari sulle(:
      HINNAT:

      hevonen/poni,
      riippuu kauheasti minkälaisen ostat.Mutta yleisin hinta on 3000-6000e

      yleinsä hevosen hintaa sisältyy varusteet, mutta harjapakki harjoineen,satula ja suitset,loimet,
      riimut,narut tms:/ n.798e,riippuu tietenkin ostatko uutena vai käytettynä(:

    • emppy

      no, oon mäkin aina toivonut omaa pollea..:(
      Mutta mä en voi saada kun mä ja mun perhe asutaan kerrostalossa..:(
      En mäkään oo ratsastanu vuotta pidempää..:)
      Jos sulle hankkis pollen niin sen kannattais olla issikka, tai joku shettis..Ei pahalla.
      Mä oon 12, ja 149,7 senttii pitkä ja painan 47 kiloo ja mun kavert sanoo et mul sopii suokki

    • Mini98

      On itte ratsastanu jo noin 5 vuotta enkä siltikään oo ittenikään mielestä valmis omaan hevoseen... Oon kuitenkin aika toiveikas, ja olen laskenut, että jos oma poni olis tossa naapurissa, maksais se kuukaudessa vähän alle 200€ Jos kuitenkin olet valmis omaan poniin, olis sulle sopivia poneja esim. joku pieni connemara, welsh B, isomman puoleinen russ, tai konik. Tossa oli vaan muutama esimerkki, mutta shettis olis sulle ehdottomasti jo liian pieni, ellet halua ajaa.
      Kannattaa miettiä, että osaatko tunnistaa kipeän hevosen, ja tiedätkö minkä verran minkäkin kokoinen hevonen tarvitsee ruokaa, ja mikä väkirehun ja korsirehun suhde pitäisi olla hevosen liikuttamisen perusteella. Onko hevoseen varaa ja jaksatko varmasti joka päivä hoitaa hevosta. Jos et ole jaksamisesta varma, voit vaikka vuokrata hevosen vaikka kuukaudeksi, tai kesäksi tai muuksi lyhyeksi ajaksi. =)

    • ziaksopakdpasdl

      Toi on nyt jo 18 -vuotias, huomatkaa päivämäärä, et se on voinu lopettaa koko harrastuksen TAI ostanu sen hevosen tai emt mitääää :) eli älkää nyt enää valittako täällä.

    • Hani :D

      itsekkin olen haaveillut omasta hevosesta ! mutta olen ratsastanut vasta puoli vuotta oon 12 v .ja mun sisko aikoo ehkä hankkia hevosen kun sillä loppuu koulu

    • Moro:)

      No mielestäni ei vielä kannata, mutta tietenkin silloin jos vanhempasi ovat kokeneita. Saan itse ehkä ponin, mutta en kokonaan. Olen ratsastanu n.2½ vuotta, mutta hevosia olen hoidellut kauan. Ja se menisi mummolaan kun siellä on talli. Niin se on vähän eri juttu, kun pappa on kokenut hevosmies. Pitäisi tajuta myös jotain lääkityksistä, madotuksista, sairauksista yms.

    • !!!

      Hyvä tyttö KUUNTELE VANHEMPIASI!!!!!ja odota ainakin 3-5 VUOTTA!!!

    • Hoitoheppa-kyselijä

      Tyttö hyvä, älä hanki! Et oo ratsastanut vielä tarpeeks, koulu vie sulta luultavasti aikaa, kavereilla on bileitä, joihin sä et pääse oman pollen takia... No keksit varmaan vielä monen monta syytä, miksi sinun ei kannattaisi hankkia hevosta. Odota vielä ainaki 4v.


      Ja sitte mun oma kysymys. Oonko valmis ottamaan hoiitohepan, kun osaan laukata ja hyppiä ihan pieniä esteitä ( jotain 20 cm) ja käyn nyt alkeisjatko kurssia? Syksyllä meen jatkolle? Meidän tallin ponit on aika kilttejä. VASTAUKSIA, KIITOS!

    • terveeeehh ^^

      EIEIEIEIEIEIEIEIEI todellakaan!!! Sun täytyis tietää hevosista oikeesti paljon! mennä koulua, hypätä, mennä maastossa itsenäisesti, ruokkia, lääkitä... EIEI missään tapauksessa vielä!

    • Hevosenomistaja

      MOii... Ei sun kannata ottaa vielä hevosta ennen kun tiedät paljon hevosista ja sanon vaan että hevosista ei voi tietää ikinä tarpeeks....
      Koska oot ratsastanut vasta n.vuouden ja oot 11v niin en suosittele.
      ehdotan kans että otat eka joltain tallilta hoitsun ja mietit onko susta hevosen/ponin hoitajaks? onko sulla aikaa käydä joka päivä tallilla hoitaas ja ratsastaas?

    • Jännä tyyppi xD

      Voi lol...
      Moni kakara tulee tänne kyselee, et saisko oman heppulin, jos oon ratsastanu 1-4 vuotta, plaa plaa... Sanon vaa, et EI KANNATA! Siin on aika iso vastuu! Ei se vaa oo sillee, et noni viedää vähä ruokaa tosta vaa ja sit heti ratsastaa. Ei, siin pitää tosissaan HOITAA hevosta/ponia! Ei se pärjää yksin! Se tarvii jokapäivästä huolenpitoa! Mä sanon nyt vaan, et hevonen kannattais hankkii vast sillon ku on vakituinen työpaikka ja HYVÄ PALKKA, koska hevosen hoitoon kuluu ihan kiva määrä rahaa. Eli minkää siivoojan palkka ei välttämät riitä hevosen pitoon.

      • Hevosen haluaja<3!!

        4 vuotta on aika paljon, jos käy joka viikko vaikka 5krt ratsastamassa. Eikä yks pikku poni niin paljon vie aikaa. Ratsastusta, harjausta ja muuten ne on yötä- päivää laitumella.


    • Lännenratsastaja

      Mielestäni kaikki jotka kysyvät muilta "olenko valmis oman hevosen pitoon?" eivät luultavasti ole valmiita siihen. Olen itse hankkimassa hevosta syksyllä ja tiedän olevani valmis, tiedän hevosen hoidosta, koulutuksesta ja ratsastuksesta. Olen aiemmin kouluttanut nuoria hevosia ja kilpaillut.
      Olet valmis ostamaan oman hevosen, kun tiedät sen itse. Kun on tiedossa millaisen hevosen tahtoo, minkä ikäisen, rotuisen sukuisen ja mihin tarkoitukseen. Kun tiedät ruokinnasta, ongelmista, sairauksista, koulutuksesta, kuntoutuksesta ja paljosta muusta ja siitä mitä hevosen pito maksaa.

    • tietäjä........

      no.... iästäsi ei ole sanomista mutta osaatko antaa oikeanmäärän matolääkettä koska siihen pitää tietää paljon hevonen painaa..... ja muuta ::::D hevosten pitäminen ei ole mitään ruusuilla tanssimista aina.... siihen kuluu rahaa ja AIKAA ! ja olet ratsastanut 1 vuoden vasta.... mutta kuinka kauan olet hoitanut/huolehtinut hevosista?? siihen pitää tietää PALJON..... PELKISTÄ KIRJOISTA EI OPI!! ja tiedätkö milloin pitää antaa hevoselle ruuat ja mitä ruokaa.. ja milloin pitää raspata,kengittää ja antaa kaikki rokotukset ja matolääkkeet? entä jos hevosellesi tulee lihaspaisauma,ähky,kaviokuume tai jokin vastaava? itse olen ratsastanut kohta 9 vuotta.... ja hoitanut lähes 10 vuotta tai 9 ja puoli.... käyn tallilla ja olen montakertaa meinannut menettää henkeni hevosten kanssa.... hevoset voivat pelätä mitä vain.... hevonen jota vein ulos säikähti PYÖRÄILEVÄÄ MUMMOA!! xD ja potkaisi minua mahaan .... ilmatpihalla.... ne pelkäävät jopa tuulta siis jotkut hevoset pelkäävät! mutta nyt sanon suoraan! ET OLE VALMIS OTTAMAAN OMAA HEVOSTA!

      • Hevosen haluaja<3!!

        Ööh.. Ei kaikki hevoset ole noin säikkyjä. Suurin osa on jopa kilttejä!


    • Hevosen haluaja <3!!

      Hmm.. Mä oon sun kanssa (riksu_93) aika samoilla linjoilla. Paitsi että olen hoitanut ja ratsastanut kolme vuotta. Käyn noin 3krt viikossa ratsastamassa/hoitamassa. Haluaisin kamalasti oman hevosen. Olen 11v. Kannattaisko mun hommata oma hevonen..? Mun vanhemmat ei tiedä MITÄÄN hevosista ja ne pelkää niitä. Mutta se ois mun suurin unelma. Kommentoikaa ihmeessä!

    • .....

      Moi, oon 12 v tyttö & oon harrastanut ratsastusta 8 v, oon hypänny 85cm & oon este-painoitteinen! Oon 162 pitkä & painan 54 kg, jos oon teijän mielestä omaan poniin/hevoseen ni suositelkaa mulle rotuja?:)

    • Silvissii

      JOKAINEN joka kysyy ''olenko valmis..?'', ei todellakaan ole valmis tuohon hommaan. Oman hepan ylläpito vaatii paljon aikaa, rahaa ja vastuuta sekä toki sitä tietotaitoa. Suosittelisin odottamaan muutaman vuoden ja sitten pohtimaan asiaa uudestaan. Tiedän että hinku olisi kova, mutta pääsette kyllä lähitallilla hoitamaan/vuokraamaan heposia. Ihan tosi, odottakaa. Ja sitäpaitsi 10-vuotiaan mieli voi muuttua, entäs sitten kun on pari vuotta kulunut ja teini-ikä alkaa kolkuttamaan? Bilettäminen vie voiton tallilla ravaamisessa ja opiskellakin pitäisi..
      Ihan tosi, malttakaa mielenne. :)

    • Luovuttaja

      Ei missään nimessä hevosta!

      Paikka, jossa hoidat hevosia, on tietysti joku ratsastuskoulu. Tuollaisissa paikoissa hevoset ovat tottuneet siihen samaan rumbaan ( pikkutyttö tulee > harjaa > satuloi opettajan kanssa / ilman opettajaa > taluttaa kentälle > Nousee selkään vetää parikierrosta lämppäriä > ravaten 5 ympyrää, yks suora laukkaa, kentän keskelle > alas > talutus talliin jne )

      = Omahevosesi ei ehkä olisi nuon lempeä. Mitä sitten kun parisataa kiloa painava ponisi riuhtaisee päätänsä kun sinä talutat tätä? Tällöin PONI olisi pomo, et sinä. Silloin sinulla olisi terveysvaara hevosen läsnäollessa.*

      Oma poni / hevonen on kallis ylläpitää. Osaatko sinä varmasti valita oikeanmoisen satulan satulakaupasta hevosen/ponin kokoon nähden? Oletko valmis yhtäkkiä kuluttamaan tonnin hevosen varusteisiin? Oletko valmis ostamaan omia varusteita lisää taitosi karttuessa? ~ Epäilempä että et. Hevosen / ponin ylläpitokustannuksiin kuuluu myös tallipaikkamaksu, ruokinta, ja useampi tunti päivässä.

      Olet niin nuori ja ratsastuksen harrastamisen määrästä kokemattoman oloinen. Oletko koskaan ollut kengityksessä mukana? Oletko koskaan käyttänyt mitään hevosta eläinlääkärissä? ~ Epäilen.

      Tunnen tytön, joka on 14 vuotias. Tämä hankki hevosen pikkusiskonsa ja äiteensä kanssa. Aluksi likka säteili kuin aurinko, mutta nyt kun hevonen on rajoittanut runsaasti tämän elämää, niin ei enää. Likka joutuu tekemään nimittäin töitä tallilla missä majoittaa koniansa, jotta hinta sen majoituksesta ei olisi niin suuri.

      Itsekkin kävin joskus ratsastuskoulussa. Tuolla kaikki ponit olivat oppineet tuohon rumbaan. Kyllästyin 3 vuoden päästä, koska en saanut tehdä paikassa muutakuin ratsastaa. Lopetuksen jälkeen vuoden päästä, menin tuttuni tallille hoitelemaan hevosia. Tämäpä kysyi osaanko ratsastaa, ja pokkana sanoin " osaanhan mä. " Tuttuni laittoi mut yhden hevosen selkään joka ei ollut tottunut siihen rumbaan. Tajusin tuolloin etten osaakkaa ratsastaa tippaakaan, multa oli mennyt useampi sataa euroa sinne ratsastuskouluun.

      Senpituinen se.

    • igdflöghuös

      "mulla on hoitohevonen ja tiedän ja osaan aika paljon hevosista. vaan miten paljon hevonen/poni maksaa, varusteet, tallipaikka, rehut
      kuivikkeet?????????????????"

      Jo tällä, tyttö hyvä, ilmaiset että et tiedä hevosista tarpeeksi. Jos aikoo hevosen saada on kokemusta oltava runsaasti ja sinun täytyy tietää paljon enemmän kuin vain "aika paljon". Sinun täytyy osata toimia oikein kaikenlaisissa tilanteissa mitä et osaisi edes kuvitella - vai tiedätkö mitä teet jos hevonen sairastuu yhtäkkiä ähkyyn tai saa haavan jalkaansa?
      Suosittelen keräämään kokemusta vielä ainakin 2-3 vuotta, hiljaa hyvä tulee! :)

    • tyttö hyvä et voi olla tosissas EI HEVOSTA VIELÄ VÄHINTÄÄN PARIIN VUOTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Hevoset&ponit<33

      Et mustakaan oo tarpeeks paljon ratsastanu jne. Mutta ei ikä vaikuta paljoa, vaan kokemus. Kaverini sai ensimmäisen poninsa ehkä joskus 5 v. ja nyt hänellä on russ-poni ja hän on 11 v. Mutta perhe omistikin ratsastuskoulun, eli kokemusta löytyy ja paljon. Eli ei se ikä niinkään vaikuta. Tässä muutama tärkeä asia mitä pitäis osata:

      -Ratsastaa tietty tarpeeks hyvin
      -Osata ruokita oikean verran ja osata erilaisia väkirehuja
      -Tietää erilaisia sairauksia ja tietää niiden oireet ja osata hoitaa niitä
      -Mitä rokotuksia pitää antaa?
      -Minkäkokoisia varusteet pitäisi olla?
      -Kuinka usein kengitetään ja hampaat hoidetaan
      ...-Ja PALJON muuta

      Oon itte saamassa ehkä ylläpitoponin vuodeks tai pariks. Siinä si näkee jaksanko mä oikeesti hoitaa ja ratsastaa tyylii 24/7... :D

    • suwr

      Kysy omalta ratsastuksenopettajaltasi, oletko sinä tarpeeksi kokenut ratsastamaan joskus myös itsenäisesti, (toki etenkin hieman kokemattoman hevosenomistajankin on käytävä aktiivisesti tunneilla) ja huolehtimaan hevosesta muutoin. Hän tietää parhaiten millainen ratsastaja ja hoitaja sinä olet, ja jos olet hänestä valmis hankkimaan hevosen, osaa hän auttaa oikeanlaisen hevosen/ponin etsinnässä. Hän myös auttaa valmistautumaan hevosen ostoon, ja luultavasti keskustelee myös vanhempiesi kanssa.
      Lisäksi kannattaa kysyä itseltään, onko hevosenpitoon mahdollisuus. Ennen hevosen ostoa, on sinun löydettävä talli, jossa on sopiva tallipaikka. Paikka on oltava varattu ennen kuin menet katsomaan ensimmäistäkään hevosta.
      Toinen tärkeä asia on koulunkäynti. Jos koulu jo nyt ala-asteella tuntuu vaikealta, ei kannata hankkia omaa hevosta. Vaikka koulu menisi hyvin, kannattaa miettiä meneekö se yhtä hyvin jos siihen lisätään paljon uusia yläkoulun aineita, opettajia ympäristöjä, sekä viellä kaiken päätteeksi paljon aikaa vievä hevonen.
      Rahasta kannattaa keskustella vakavasti omien vanhempien kanssa. Jos taloutenne on nyt kohtalainen niin, että teillä on varaa elää, ja sen lisäksi tehdä jotain muutakin, voi hevosen osto ja siitä huolehtiminen aiheuttaa tiettyä kireyttä raha-asioissa.
      Ratsastustaidoillahan ei hevosta ostaessa ole juurikaan väliä. Ensimmäisen hevosen on aina oltava sellainen, jonka kanssa voi oppia uutta rauhallisissa merkeissä, ei kantapään kautta. Oman hevosen kanssa on käytävä myöskin tunneilla tai valmennuksissa. Oman hevosen kanssa tärkeintä on se, että sinulla on hevosen kanssa hauskaa, ja että sinä opit sen kanssa jotain.

      Olen itse 12 vuotias, ja olen harrastanut ratsastusta 10 vuotta. Haluaisin luonnollisesti oman hevosen, mutta tiedän että minun pitää oppia paljon ennen kuin voin harkita sitä tosissani. En ole esimerkiksi koskaan siivonnut karsinaa, joka selittää paljon. En myöskään tiedä paljoa hevosen lääkinnästä ja sairauksista.
      Äitini on ratsastanut nuorena paljon, ja on hyvä hevosten kanssa. Siksi luotan siihen, kun hän sanoo ettei hevosta kannata hankkia vielä. Minun tilanteeni onkin hyvä, koska äitini on hevosihminen - hän voi huolehtia sen liikutuksesta ja hoidosta silloin tällöin, jolloin minulla jää aikaa muullekin elämälle.

    • ABCDEF

      HUOMIOIKAA KAIKKI!!! VIESTI ON VIISI VUOTTA VANHA, JOTEN TYTTÖ ON NYT JO 16V, TURHA KIRJOITELLA ENÄÄ, KOSKA TUSKIN TYTTÖ ENÄÄ NÄIHIN VASTAA! :D

    • se joka haluaa ponin

      Moi! Aijoin tässä samalla kysyä että oonko valmis omaan poniin? Ei kai haittaa? :(
      No kuitenki. Oon käyny tunneilla vähä yli 2 vuotta mutta hevosii oon hoitanu jo neljä vuotta yhteensä sillä en heti saanu alottaa ratsastusta. Oon käyny kisoissa ja leireillä. Tiedän sairauksista aika paljonkin.(sillä oon vähä "opiskellu" omaa ponia varten:D) Tuttuni on kengittäjä ja omistaa tallin joten sieltä saisin apua:) Tiedän rehuista ja ruokinnasta kengityksistä. Käyn myös yhellä yksätallilla tallityttönä:) Ottaisin Russ ponin:) Oonko hyvän kokoinen, painan 45 kg ja pituutta on 154 cm:) Oon muutes 11 vuotta. Rahaakin siihen olisi jne. Mitäs sanotte??? ♥

      • ShetlandLove

        no tuohan kuulostaisi ihan lupaavalta ja minusta olisit valmis ottamaan russin =)
        onnea ponin etsintään ;) oma hevonen on oikeesti maailman ihanin asia kunhan osaa hoitaa oikein niin saa hevosen välille hyvän suhteen


    • vastaus viestiä edel

      se joka haluaa ponin : Minusta tarvitset vielä aikaa ratsastaa ja hoitaa hevosia ainakin vuoden, mieti sitten ! (: Hyvä että olet opiskellut poniasi varten! En tiedä kannattaako sinun silti ottaa russia, olet aika pitkä ja voi olla jo parin vuoden päästä pieni (: Itselläni on nyt russi vuokralla, ja russit ovat vähän omapäisiä ;D Mutta jos raha riittää pidemmäksikin aikaa hevosen hoitoon, siihen en puutu, mutta toivon että olet raha-asioissa miettinyt tarkkaan kengitykset, hampaan raspaukset, eläinlääkärikulut, lääkkeet, jos hevosesi joutuu hevos-sairaalaan ym. Rahakuluja kertyy jopa tuhansittain, varusteet : Suitset, suojat, satula, harjat, loimet ja pientä tavaraa tms. Niihinkin kertyy nopeasti 2 tuhatta euroa. Sitten vielä, jos aijot ottaa ponin kotiisi : Rehut, vesi, aitaukset, ja kaikki aika mikä siihen kuluu
      Jos viet sen täysihoitotalliin : Rehuista ei tarvitse huolehtia, mutta jo kuukausi voi maksaa jopa 700 e, riippuu tallista, meidän lähellä on talli jossa maksaa n 350e.

      • se joka haluaa ponin

        Laittaisin sen russin yksätallille jne. ja rahaa on varattuna paljon vaikka tulisin ylipitkäksi russilleni, alan ajamaan sillä en välttämättä poniraveissa mutta ihan muuten vaan. Ja jos mä nyt sen sitten ottaisin niin ha´luaisin sen todennäköisesti vasta ens vuonna :D


    • ShetlandLove

      no olin itsekin ratsastanut vähän päälle vuoden kun saimme hevoset :D nyt olen kehittynyt huimasti ja olen pian ratsastanut 3 vuotta :) haaveilen kisaamisesta shettiksellämme koska olen jo aika kokenut sen kanssa :) !

    • mo

      heiisssaaann!

    • ippu1998

      oon 12v ja ratsastanu 8v ja haluisin oman hepan mut vanhemmat ajatteli ensin kahen viikon koe aikaa sille hepalle että kannattaako niitä ottaa niin vähäks aikaa.
      Mitä muita sivuja niit on ku hevostalli ja hevosnetti?

    • Ei vielä!

      KUULE... ET OLE SORI VAAN VALMIS OTTAMAAN HEVOSTA ! Ensinnäkin hyvä hevonen/poni maksaa n.10-15 tonnia.... ja jos otat sen jollekkin tallille täyshoittoon niin kuukaudessa se maksaa noin 3500e ...! Ja hyvä satula maksaa yli tonnin! Itse ole kanssa 11v ja kerään rahaa hevoseen jonka saan 15 vuotiaana kun voin itse sinne aina ajaa! :)

    • Tietämätön??????

      Mitkä ovat hevosen perusvarusteita?
      Vastakaapas:)
      Kiitos etukäteen jos autatte tällaista tietämätöntä:))

      • se joka haluaa ponin

        Hevosen perus varusteita on suitset,satula,satulahuovat,jalustimet,erikoiskuolaimet,suojat(etusiin ja takasiin),talliloimi ja sadeloimi(vähintään pitää olla),harjat, kaikki rehut muut erikois lääkitykset. en jaksa enempää luetelle:''DD


      • Ponit <3

        Hevosen perusvarusteisiin kuuluvat:
        -Harjat
        -Loimet
        -Satula ja Suitset
        -Suojat
        -Riimu ja Riimunnaru
        -Satulahuovat
        ja monia muita mitä nyt ei mieleen tule, mutta tuossa aiankin tärkeimmät:)))


    • HeppäHöperö

      Moi! Mä oon 12vuotias tyttö ja oon ratsastanut jo noin 3-4 vuotta ja tiedän perustiedot hevosista! Minä, niinkuin muutkin haluaisin oman hevosen. Ehdotin vanhemmilleni ensin vuokrausta, isi suostui mutta äiti vaan jankuttaa että EI!
      Mitä voisin tehdä?? Help!

      • se joka haluaa ponin

        Koita suostutella sun äitiä, ja sano sille kaikki hyvät puolet hevosissa ja vuokrauksessa. Se on hyvä että sun iskä hyväksy sen sillä sä voit pyytää myös sun iskää sanomaan asiasta äidilles. :--D toivottavasti autoin?


    • harkitsia =)

      moi :) minä olen aina halunut omaa hevosta. Olen ratsastanut 3-vuotta, mutta kun lukee näitä kirjoituksia ajattelin, että vielä pitää ratsastaa monta vuotta. Tiedän hevosista paljon ja osaan hoitaa ja paljon muuta. =) Ratsastuksen opettaja sanoi minulle, että voin ottaa hoitohevoseni kesällä meidän omalle tallille tai olisin heillä melkein koko kesän hoitamassa hevosia ja poneja =)

      Kehotan niitä jotka ovat ratsastaneet vain 1-2vuotta, että jatkakaa ratsastusta, ratsastus koululla vielä muutama vuosi ja sitten voisi harkita omaa hevosta, mutta muistakaa, että hevonen ei ole lelu vaan elävä olento jolla on tunteet ,sitä pitää olla hoitamassa AINA!

    • oletko iavan varma??

      Moi=) olen 12-vuotias tyttö, olen aina halunnut omaa hevosta. Olen ratsastanut 3-vuotta.Kun lukee näitäkirjoituksia alkaa miettiä onko valmis ottamaan omaa hevosta. Osaan hevosista paljon, osaan hoitaa ja muuta kivaa=) Ratsastuksen opettaja sanoin minulle, että voisin ottaa hoitohevoseni kesäksi omalle tallille tai voisin olla hänen luonaan yötö ja hoitaa hevosia siellä koko kesän =)

      Kehotan niitä jotka ovat ratsastaneet vain 2-vuotta, että miettikää oletko valmis kantamaan ison vastuun? Hevosesta pitää tietää paljon ja pitää osata hoitaa ja ratsastaa sillä oikein.
      Minun neuvo on, että jatkat ratsastusta, vielä monta vuotta ratsastus koululla, mieti vielä oletko valmis heräämään aamulla aikaisin ja menemään tallille siivoamaan karsinat ja hoitamaan hevoset ennen kouluun lähtöä ja kun tulet koulusta teet läksyt ja menet tallille hoitamaan,ratsastamaan, ruokkimaan hevoset. Kannattaa miettiä! =) Hevonen on elävä olento eikä mikään lelu siitä pitää kantaa vastuuta!

    • 14vHeppaHöperö

      Moikka! Minusta se vähän riippuu siitä miten osaa käsitellä hevosia ja ratsastaa. Jotkut kehittyvät ratsastuksessaki todellla nopeasti, jotkut taas hitaammin. Jos on hevosta hankkimassa, sanoisin että kannattaa kääntyä ratsastuksen opettajan puoleen ja kysyä siltä olisitko jo riittävän taitava oman hevosen hankkimiseen. Ratsastuksen opettajahan on se joka seuraa sinun kehittymistäsi ratsastuksessa ja hevosen hoidossa. Tiedä vaikka ratsastuksen opettaja voisia auttaa sinua valitsemaan sinulle sopivan hevosen. Minä olen sitä mieltä :)

      Itse olen 14v ja harrastanut ratsastusta kohta 9vuotta! Eikä minulla ole vieläkään omaa hevosta ;D

    • ehahe oot paska;)

      EI VARMANA JOS ET TIIÄ TOMMO)SII ASIOITA!!!!!!!


      ei vittu miten nolo oot!!!! siis oikeesti! mun hoito heppa on jo tosi vanha se voi kuolla meinaan hevonenki voi elää 35 v. ja toisaalta se sun kaakki voi kuolla vaikka huomenna!:DDDDoota sinne 15 v kun oot päättämässä minne meet peruspaskan jälkeen:DDDD voin sanoo et ku itellä on poni ja meillä on toinenki hepo ja ollu varsa ja oon ridannu about 6 vuotta ja hoidan nytki ponini kipeää jalkaa 24/7 ja ei mulla oo vaihtoehtoi että jaksanko vai enkö ja mitä jos se kuolee??? vittu HANKI ELÄMÄ ! oikeesti ottaa päähän tommoset 9 vvuotiaat "haluan oman ponin"..... KASVA AIKUSEKSI; MUN VINKKI:DDDDDDDDDD

    • Annan neuvoo pikkuse

      No mun mielestäni se menee tämän mukaan! Se riippuu siitäkin millä näkökulmalla ja pelimerkeillä väität että saat oman hevosen! mietippä kuule vielä ainakin 5-6 vuotta enemmänkin, Että ootko nyt ihan tosissasi että pystyt kantamaan niin hyvän, ja puhtaanvälisen suhteen hevosen/ponin kanssa yhteisenä! ja siihen kuluu iha vitusti jo rahaa! ja jos sillonkin pysyy vielä into. Miettikää hevosen unelmoijat vielä että Ei hevosen omistaminen ole vaan kokoajan pelkkää ratsastelua! Siihen kuuluu nämäkin, enemmänkin kuuluu mutta luettelen nyt esimerkkejä:

      - Sulla on oltava iha saatanasti tavaraa ja RAHAA että voisit omistaa koko hevosen!!!
      -Rehut,(laskut) kuuluvat asiaan,Tallipaikka (maneesi/kenttä) missä ratsastat kunnolla ja hevonen ei karkaa jos putoat selästä.
      - Hyvä ilmapiiri koko tallilla. Eks joo!
      - satulat,suitset,loimet,juoksutusnaru tai mikä sen nimi olikaa mutta silti! ja sit siihen kuului myös eläinlääkärikulut, kengitykset,sairaudet ja tapaturmat.
      - ja hevosen laidun, kuivikkeet,pilttuut, heinät,Harjat, vedet, liikutus yms... Kaikki nekin ovat Jumalattoman tärkeitä hevosen puhtaudelle esim harjaaminen ´ja hyvä puhtaanapito. yms... Olenhan minäkin todellakin hevosfani mutta en todellakaan sellainen joka Pättää jostain mielijohteesta! Asiaa okeasti katsotaan niin että raha-asiat kuuluu olla kunnossa jos olet hevosen hankinnassa! Hevonen EI OLE LEIKKIKALU ETTÄ SE HEITETÄÄN ROSKII SIT KU ON MENNY KIINNOSTUS KOKONAAN! sinun pitää hoitaa hevosesi niin että sinulle ja hevosellesi on parhaaksi! Ei mullakaa oo omaa hevosta, mutta kun kaupungissa asutaan niin ei hevosta kaupunki aluella voi pitää ellei saa NIIN vitun hyvää tilaa Tallille laitumille, tarhoille ja pihapiireille!! Vaikka sekin maksaa! Mutta kyllä se teidän Niin sanottu unelmahevosenne tulee vielä ihan oikeasti vielä vastaan jos edes malttaisitte olla edes 5-6 vuotta kinumatta hevosta! mutta omapahan on päätöksenne, En ole teidän selkänne takana Vahtimassa että teette oikein, vaan kyse on nyt vain sinusta itsestäsi miten suhtaudut hevosen kanssa, Miten toimit jos hevonen on vihainen? Entäs sitten kun sillä on ähky? Kaviokuume tai paiseita? sydämen kohdilla tai missä vainkin. Niin kaikki tuokin PITÄÄ tietää JO ENNEN kun olet hankkimassa hevosta!
      - Sekä sulla on OLTAVA hyvä työ mistä sä sen palkan saat!!
      -rahaa ja onko sulla edes varaa niin isoo vastuuseen? jos on niin eikun harkitsemaan mutta EHDOTTOMASTI pitää tietää! T:jenni

    • olen miettinyt näin

      Ja siihen kaupunkialue juttuunkin että siihen tarvitaan rakennuslupa ellei ole jo valmista tallia mitä joku toinen on myymässä, Mutta harvoin kaupunkialueelta niitä saa myytävinä! Raha-asiat on oltava kunnossa jne... Annoin vaan pieniä vinkkejä mitä se oikeasti on niinku sillee se tallielämä. Mutta näin jälkeen päin kun miettii niin olisihan se mukavaa jos olis oma heppa jonka kanssa teet työtä ja paljon päivästä toiseen. Ja tallilla se aikakin vaan menee! mutta jos kaverit on järjestäny bileet vaikka niin et voi jättää hevosta hoitamatta, Vaan teet ensin hevoshommat ja siiten bailuihin jos ehdit :D T:jenni

      • minä vain

        Mutta se on melkein joka hevos-harrastajan perus unelma että -Haluun oman hevosen jonka kanssa toimia ja ratsastaa tuulen huumassa. Ainakin minun mielestäni se on näin. :D :) T:jenni :DDDDD niin.


    • hoito hevosen omista

      kannattaisko minun hommata oma hevonen. Olen ratsastanut 3-vuotta ja minulla on hoitohevonen, tiedän hevosen hoidosta paljon ja miten sitä pitäisi hoitaa, sanokaa oma mielipide, että kannattaisko minun ostaa oma hevonen

      olen 153,9cm pitkä ja painan 35kg olen tyttö vastatkaa aika nopeasti

    • tässä pieni vinkki

      ennenkuin ostat hevosen sinun kannataamiettiä että onko sulla oikeesti kaikki jutut ja osaatko esin: hevos solmun,laittaan satulan ja suitset , ja rtsastaa oikein sun pitää harkita hyvin tarkkaan etä ottaako vei ei

      • noudattakaa tätä

        kuulkaa mulla on hoito hevonen. tiiän kaikki jutut hevosista. annan pienen vinkin älä anna hevoselle liika ruoka vaikka se söis kuinka paljon ja muuteki ni et sen kulut tulee makaa yhteen ainakin 50.000 olisko sulla varaa tommoseen?? no mulla ei ainkaan. niin et miettikää tarkkaan et ostaako hevosen vai ei. sinä joka luit tämän niin noudata sääntöä!! 10 vinkii eli : 1nouse neljältä antamaan sille ruoka ja muist antaa myös muinakin aikoina. 2 älä ratsasta koko päivää muute hevonen väsyy ja voi sairastaa. 3 jos hevosella on kavio kuume niin mee niin nopeesti kun mahdollista. 4 satuloi hevonen ennenkuin lähdet ratsastamaan varmista että ne on kunnolla kiinni. 5 varmisa että sulla on kaikki varusteet päällä. 6 käytä hevonen maastossa. 7 laita hevosesi joka toinen päivä laitumelle tai joka päivä ihan sama. 8 talli ei saa olla meluisalla paiklla. 9 jos aijjot otaa hevosen sinulla tulee olemaan yli 80.000 varaudu 10 tämä vinkki on vika ja haluan että noudatatees vikaa vinkkiä 10 vinkki on ................... noudata kaikkia säänöjä


    • Nyt et kyllä tajunnu

      ööö... Ei hevos-solmuja tarvii tietää jos omistaa hevosen, Sen sijaan voi tehä vaikka normaalisolmun tai ehkä vielä paremman!

    • juu jennihän se täs

      T: minä täällä ruudun takan vaa ei kukaa muu¨!

    • niin..

      Noh, ehkä sillä tytöllä on jo oma hevonen, kun tuon keskustelun aloitti kuitenkin vuonna 2004.. :)

    • hoito hevosen omista

      moi minun ratsastuksen ope sanoi, että ole luonnon lahjakkuus sillä tiedän paljon hevosista, ja että minä voin alkaa katsoa omaa hevosta=) kiitos kun vastasiste rehellisesti =)

    • !!

      oon 10.v ja haluan sanoo että mä haluan hevosen tai ponin, mutta onko siinä järkee hankkia koska siihen menee kaikki rahat ja muutenki ni ei mulla tai mun perheellä oo varaa ku ollaan aika köyhii mut on meilläkuitenkin varaa makasaa laskut ja ruoka ja muut sellaset ja nii et aion ostaa kuitenki oman hevosen mut siinähän mulla menis kaikki rahat ja mulle ei jäis paljookaa mitää. haluun oman hevosen!!

    • apua tarvitseva

      Heijj .....tää poikkee toosi paljo aiheesta mut oon epätoivone ku me muutettiin kaupunkiin ja meijän poni ja heppa meni yhelle toiselle tallille missä on 9 muuta hevosta jaja se poni ei tykkää yhtään niistä muista ku sen mielestä se meijän tamma on sen "oma" eikä se anna muitten koskee siihen.mutta se tässä on että ku se meijän poni on jo jottain 25 ja se niiku koko ajan ihan hermona on ja on jo kerran tapellu yhen toisen hevosen kanssa ja se saatta kohta kuolla ku se ei älyä lopettaa sitä "hermoamista" ja sillä ei pysty ennää ku äiti ratsastammaan ku se vie sitä ratsastajjaa :( oisko jollain neuvoja ? jos se tamma lähtee pois tallista nii se muuttuu ihan hulluks eikä päästä karsinaan !=(

    • ponifani!!

      Kuoletteko jos kysyn samalla pari asiaa? :''D toivottavasti ette?
      No kuitenkin, täs tulis:
      1. Mikä on shettiksen paino ja pituus raja? Mä en oo koskaan saanut siitä selvää vastausta ku kaikki sanoo eriä jne.
      2. Monta kertaa ponille tulisi päivässä antaa rehua?
      Ja vielä oma asiani:
      Kaikki jotka kirjoittaa tänne että "voisinksmä teidän mielest ottaa ponin" tms. , he eivät ole valmiita hevosen/ponin omistamiseen, mielestäni se pitää itse tietää milloin on valmis. Itsekään en vielä halua hevosta vaikka hevoshullu oon, koska en pärjäisi sen kanssa, joskus se on vain tajuttava, vaikka eriltä tuntuu. mieti päässäsi tosiasioita, mitä teen kun shettikseni saa kaviokuumeen(joka on niille muuten hyvin yleistä jos ne saa vääränlaista ruokintaa)?? mitä teen jos haluan opettaa ponini ajolle? mitä jos ponini ontuu tai saa vuotavan haavan jalkaansa? entä ruokinta? mieti,mieti,mieti, oletko valmis kaikkeen suureen työhön? tai no onhan omassa ponissa hyviäkin puolia mutta ajattele ensin tosiasiat.

      ps. muista, tämä on mun mielipide!

      • sehettis fani

        voit ratsastaa shettiksellä jos oot alle 40 kg. tiedän kokemuksesta.


    • ponit <3

      Ponifani!!:lle:

      1. Shettiksen pituus-ja painorajat vaihtelevat kovasti ja se riippuu ihan shetun iästä ja koosta. Oikeaa vastausta on vaikea sanoa,jos ei tiedetä shetun kokoa tai ikää. Mutta parhaimman vastauksen saat ponin omistajalta, hän tuntee parhaiten poninsa.

      2.Tuo, kun kysyit montako kertaa päivässä ponille tulisi antaa rehua ei kerro paljoa? tarkoitatko rehulla heinää, kauraa, vai muita vitamiineja?
      Yleensä hevoset ruokitaan n. 3 kertaa päivässä, joista kahdella kerralla, aamulla ja illalla hevoset myös saavat kauraa ja muita vitamiineja ja mineraaleja.

    • varaa

      haluun hevosen mutta en tiiä miten sen saan voiko juku kertoo että missä hevosia myydään???? vastatkaa rehellisesti jooko koska mulla on tarpeeks rahhaa ostaa suomen hevonen jee kertokaa jos kerrotte osotteen niin voin antaa sulle pienen lahjan sille kuka vastaa eka ja kenellä on paras ehdotus jookoo saatte lahjan hiii
      jee on mulla varaa

    • Tosiasioiden kertoja

      Kuulkaas ihmiset. Ottakaa nyt se järki käteen ja _miettikää_ ennenkuin otatte omaa hevosta! Se on todella suuri vastuu niin isosta eläimestä. Harkitahan voi, ja haluta saa, mutta se ei olekkaan niin yksinkertaista, niinkuin jotkut luulevat.

      Itse en todellakaan suosittelisi 8-10v omaa hevosta tai poniakaan. Pitäisi tietää hevosista todella paljon. Kannattaisi nyt vain ensin käydä ratsastustunneilla ja ottaa vaikka hoitohevonen. Hoitohevosestakin on suuri vastuu, sekään ei ole helppoa. Vuokrahevosta voi taas miettiä, kun on ottanut ensiksi sen hoitohevosen, ja kokeillut millaista se on käydä joka päivä tallilla, vielä jos on koulu siinä sivussa.

      Minullakin on haaveissa oma hevonen, mutta tiedän itse etten ole valmis hankkimaan vielä sellaista. Pitää tietää paljon hevosten sairauksista ja hevosten hoidosta. Jos menet jonakin päivänä hevosesi luo, ja huomaat että hän ei ole kunnossa, mitä teet jos et tiedä sairauksista? Et tiedä mikä hevostasi vaivaa.

      Ja vielä tässä jankutan, hevosesta on suuren suuri vastuu. Oli kuka tahansa, sisko tai vaari, äiti tai isä joka tietäisi paljon hevosista ja auttaisi sinua. Se ei kuitenkaan riitä koska sinun pitää _ITSE_ tietää miten hevosta hoidetaan jnejne.

      Vielä painotan; hevoset ei ole leikkikaluja, joille voi tehdä mitä haluaa ja ratsastaa milloin huvittaa. niilläkin on _TUNTEET_ . Siksi yritän tässä painottaa että ihmiset _tajuaisivat_ kuinka suuri vastuu omasta hevosesta todella on.

      Kaikilla on _alkuinnostus_ ja on "pakko" saada se oma hevonen. Mutta mitä sitten, kun innostus lopahtaa vuoden tai parin päästä, tai jopa aiemminkin? Aijotko myydä tai jättää hevosesi heitteille, oman onnensa nojaan? Ei hevoset ole niinkuin me ihmiset, ei ne osaa ruokkia itse itseään tai hoitaa itse itseään. Se on hevosen omistajan hommaa, siksi on otettava vastuu !!!!

      Ja siksi juuri en suosittelisikaan omaa hevosta vielä 8-10v, koska ne eivät välttämättä osaa ottaa sitä vastuuta, eivätkä ymmärrä että hevonen ei ole mikään nallekarhu leikkikalu, jonka voi ottaa hetken mielijohteesta. Ja hevosista pitää olla kokemusta, ennenkuin sellaisen hankkii.

      Jos todella haluaisit oman hevosen, osta hevoskirjoja tai lainaa niitä kirjastosta. Voit jopa lukea netistä tietoa hevosista. Niin, ja tässä itsekin sanon sen, että ette te täällä kyselisi "olisinks mä valmis teidän mielestä ottamaan oman hevosen jnejne?" SINUN PITÄÄ ITSE TIETÄÄ, OLETKO VALMIS OTTAMAAN VAI ETKÖ.

      Ja vielä sekin, että ei se ole pääasia tässä hevosen ostossa, onko sinulla varaa? Vaikka olisinkin, se EI tarkoittaisi _OLLENKAAN_ sitä, että olisit valmis ottamaan oman hevosen vaikka heti seuraavalla viikolla.

      En haluaisi olla todellakaan mikään ilonpilaaja, mutta puhun asiaa, niinkuin monetkin täällä. Yritän vain SAADA TEIDÄT TAJUAMAAN, millaista on OTTAA oma hevonen, ja kuinka SUURI VASTUU SIITÄ ON!!!

      Hevosen omistajan arki ei nimittäin todellakaan ole mitään "nannaa", ainakaan välillä. Arki on tiukkaa, jos koulukin on siinä sivussa, eikä sitä voi aina ajatella "kyllä mun äiti tai iskä hoitaa sen sillä välin, ku oon koulussa". Hyviäkin hetkiä löytyy ja tulisi olemaan oman hevosen kanssa, mutta pitää ajatella asioita järjellä, vaikka kuin haluaisi hankkia oman hevosen. Ja jos hankkisi oman hevosen kotipihalle, vaikka asuisi maalla, mihin laittaisit hevosen silloin, kun lähtisit reissuun perheesi kanssa? Hevonen ei pärjää yksin sen aikaa.

      KANNATTAA KUUNNELLA OMIA VANHEMPIA NÄISSÄ ASIOISSA, JA TODELLA KUUNNELLA, MITÄ MIELTÄ HE OLISIVAT.

      Ja jos vanhemmat sanoisivat jossain vaiheessa ei, se on _silloin_ myös ei. Mutta kun kasvaa, voi harkita uudelleen ja jutella vanhempien kanssa asiasta. Tietysti voi miettiä OMAN HEVOSEN HANKKIMISTA, KUN ON TÄYSI-IKÄINEN!!! Silloinkin aika saattaa olla tiukilla, mutta ottaisi myös ottaa enemmän sitä !VASTUUTA!.

      Toivottavasti otatte OPIKSENNE tästä viestistäni ! (:

    • HEVONEN-RAKAS

      HMM.. HEVOSEN YLLÄPITÄMINEN MAKSAA 500 EUROO KUUKAUDESSA. MÄ AINA KINUUN JA KINUUN ISKÄLLE MUT SE AINA SANOO MYÖHEMMIN.

      • Ponit <3

        Oikeassa olet. mutta se että tallivuokra maksaa sen 500e niin tulee myös kengitykset 6-8 viikon välein, raspaus 2 kertaa vuodessa jne.:)


    • i love shettiksiiiii

      oon aina haaveillu omasta shettiksestä. haaveilen vieläkin, mut mun ei kannata enää ostaa sellast pientä ponia. oon jo 148,8 cm pitkä ja painan noin 40kg. oon ratsastanu jotain 7-8 vuotta ja mull on 2 hoitoponii. 1 shettis ja se toinen on kans poni mut vähän isompi. mä hyppään esteit sen kaa. se shettis puree potkii ja karkailee. saan ratsastaa sill ku ei käy tunneil. juoksutan sit myös joskus. se ei ainakaa pure potki tai karkaa ku mä oon sen kaa!!!!!!!!!!! kantsiiks ostaa poni tai heppa?!!!!!!!!!!!!!!!!

    • i love shettiksiiiii

      unohdin kirjottaa et teen myös töitä tallil. aamu/ilta vuoroja.

    • tgyhghui

      nyt oot jo aika vanha. ootkos ostanu jo oman hepan?

    • mäkin voisin sanoo:)

      Ymmärrän sua ''tosiasioiden kertoja'' :) olen aivan samaa mieltä kanssas, enhä mäkää haluu omaa hevosta just nyt oon 12. ja ostan sen sillon kun aika on oikee eli jossain siinä 20-25 paikkeilla aijon ostaa ehkä sen jos on rahaa tarpeeksi maksaa laskut,vesilaskut jne... Tiedän jo rodunkin se mun unelmarotu on nyt täl hetkel lämminveriset/connemarat/puoliveriset

      • Belrto

        Joo, moi! Itte oon harkinnut Porin ostamista, en tiiä Kyll vaan että olenko tarpeeksi lyhyt sille.

        Joo, mut mun kysymys nyt on että kuinka paljon vuodessa menee poniin rahaa , jos ottaa yhteen ruoa/ vitamiinit ja muut, vuokra,, varusteet, yms.


      • HEIIIJJ!!
        Belrto kirjoitti:

        Joo, moi! Itte oon harkinnut Porin ostamista, en tiiä Kyll vaan että olenko tarpeeksi lyhyt sille.

        Joo, mut mun kysymys nyt on että kuinka paljon vuodessa menee poniin rahaa , jos ottaa yhteen ruoa/ vitamiinit ja muut, vuokra,, varusteet, yms.

        Etkai sä poria voi ostaa!! :DD Sehän on kaupunki!!!!! Etsä sitä saa ittelles :DD Ponin voit saada, mut poria et XDDD


    • oujeeeeee

      sori nyt mun pitää kysyy: voinkos teiän mielestä ostaa oman hepan ku oon jo ratsastanu 9 vuotta minkä rotunen ois hyvä ku painan noin40 kiloo ja oon 148,8 cm pitkä??????????????????????????????

    • kysyjä

      mikä hevosrotu sopisi ensimmäiseksi hevoseksi. kertokaa oma mielipide =)

    • --

      Riippuu vähän ratsastajan tasoosta,iästä, ja koosta.
      Itse olisin sitä mieltä, että Newforestinponi. On tasainen luonteeltaan:)

      • Ponit <3

        ..Ja ensimmäiseksi hevoseksi sopisi vaikka suomenhevonen:) Nekin ovat hyvin rauhallisia ja tasaisia luonteeltaan(lukuun ottamatta muutamaa yksilöä) :)


    • suomenhevonen

      moi --
      olen 153cm pitkä
      olen 13.v
      olen ratsastanut 3-vuotta
      osaan käsitellä hevosia ja hoitaa, ruokkia ja muuta kivaa hevosista=) olisiko suomenhevonen eka hevonen ????

      • odotanko liian kauan!

        olen13v. Ja olen ratsastanut kuusi vuotta ja olen ratsastanut vimpon vuoden kaverini yksityishevosel, joka viikko kerran, mutta käyn sillä myos tunneilla ja oon myös opiskellut hevosista kaikkea esim. Sairauksia ja ruuasta, mutta äitini ja isäni sanoo että se on liian kallista ja että en ole tarpeeksi taitava ja ahkera, ja että jaksaisin hoitaa sitä.... Mitä mieltä olet pitäisikö minun saada oma hevonen?


      • Ponit <3

        Suomenhevoselle: Pituutesi puolesta voisit hyvin mennä vielä poneillakin:) Mutta joku piensuokki sopisi myös hyvin:)


    • Ponit <3

      "Odotanko liian kauan!": Kuuntele vanhempiensi milipidettä, he tietävät tasosi ja rahatilanteenne. Loppujen lopuksi vanhempasi kustantaisivat hevosesi, joten anna päätösvalta heille:) Onnea kuitenkin mitä ikinä aijotkaan tehdä!:)

      • Ponit <3

        *korjaan mielipidettä:)


      • Welshshettistyttö
        Ponit <3 kirjoitti:

        *korjaan mielipidettä:)

        Olen 10w. Ja ratsastanut kaheksanvuotta mulla menee n. 1-2 vuotta kerätä (oon jo aloittanut keräämisen) rahaa welshmountain poniin, kun olen saanut rahat kasaan olen jo saanut lisäkokemusta, minulla on jo 12w. vuokrashettisori eroaako welshin yleisluonne kauheesti shettiksen jonka kanssa pärjään hyvin? Eli jos pärjään hyvin shettisorin kanssa vuokralla pärjäänkö welshin omana? Olen kuullut että ne on aika energisiä.


      • Tammavarsa
        Welshshettistyttö kirjoitti:

        Olen 10w. Ja ratsastanut kaheksanvuotta mulla menee n. 1-2 vuotta kerätä (oon jo aloittanut keräämisen) rahaa welshmountain poniin, kun olen saanut rahat kasaan olen jo saanut lisäkokemusta, minulla on jo 12w. vuokrashettisori eroaako welshin yleisluonne kauheesti shettiksen jonka kanssa pärjään hyvin? Eli jos pärjään hyvin shettisorin kanssa vuokralla pärjäänkö welshin omana? Olen kuullut että ne on aika energisiä.

        Olen miettinyt kolmevuotta hevosen hankintaa ja olen 11w. Mut vielä ei pojat niin kiinnosta mut sit jos päätän ostaa hevosen se tuntuu varmaan ihanalta ensin kun saa paijailla omaa hevosta mut sitte ku alkaa olla niitä poikia näköpiirissä hevosen hoitaminen saattaa vähän lopahtaa koska se on vaativa ja sitova ja ennenkaikkea KALLIS lemmikki! Että miettikääs sitä. Hankkikaa vaikka hamsteri mielummin jos epäilet pienintäkään mahdollisuutta että voisit kyllästyä hevoseen.


      • Tammavarsa
        Tammavarsa kirjoitti:

        Olen miettinyt kolmevuotta hevosen hankintaa ja olen 11w. Mut vielä ei pojat niin kiinnosta mut sit jos päätän ostaa hevosen se tuntuu varmaan ihanalta ensin kun saa paijailla omaa hevosta mut sitte ku alkaa olla niitä poikia näköpiirissä hevosen hoitaminen saattaa vähän lopahtaa koska se on vaativa ja sitova ja ennenkaikkea KALLIS lemmikki! Että miettikääs sitä. Hankkikaa vaikka hamsteri mielummin jos epäilet pienintäkään mahdollisuutta että voisit kyllästyä hevoseen.

        Varmasti moni haluaa ponin tai hevosen ratsastamisen takia, mutta jos syvennytään hevosen hankintaan oikein kunnolla siihen tarvitaan paljon muutakin!


      • L-M
        Tammavarsa kirjoitti:

        Olen miettinyt kolmevuotta hevosen hankintaa ja olen 11w. Mut vielä ei pojat niin kiinnosta mut sit jos päätän ostaa hevosen se tuntuu varmaan ihanalta ensin kun saa paijailla omaa hevosta mut sitte ku alkaa olla niitä poikia näköpiirissä hevosen hoitaminen saattaa vähän lopahtaa koska se on vaativa ja sitova ja ennenkaikkea KALLIS lemmikki! Että miettikääs sitä. Hankkikaa vaikka hamsteri mielummin jos epäilet pienintäkään mahdollisuutta että voisit kyllästyä hevoseen.

        Tuo on vastuuntuntoisen nuoren puhetta. :)


    • jokuuuuuuuuuu

      mulla on hevonen mutta sitä omistaa mun perhe ja kaks muuta perhettä,niin vastuu minulla ei ole kovin suuri :)...hevonen on aika jukuri ku se puree ja pukittelee ja joskus potkii mutta kyllä se kaa pärjää ;) tahtoisin niin kovasti omaa shettistä mut tuskin saan ku meil on toi jukuri-tamma...oon 11

    • Musta sä oot vielä liian nuori tohon hommaan. hevoseen/poniin tarvitaan hurjasti vastuuta, ja niiku muut on jo sanonu, se ei oo nii helppoo ku luulet. ite oon 15.v tyttö, ja hevosen omistaja :) oon ratsastanu 6.v, ja sain hevosen synttärilahjaksi:) olin silloin 13.v, ja kannustaisin oottamaan vielä pari vuotta :)

    • Nojaa Ite ratsastin n.2v ennen kun sain hepan mut otin kaikkii vuokrahepoi yms. Joten ite suosittelen vuokraheppaa aluks ettei käy ku kamulla.. osti ponin 2 viikkoo ja sit myi D:

      Mut nyt jos ajattelee ilmotuksen vanhuutta nii nyt oot varmasti hyvän ikänen :) (jos siis ratsastat enään)

    • Capri love

      moii mä oon harrastanu ratsastust n 3 v. oon 13 w onkoha yhtää mahollist kosk mä aion tehä sillee että ostan hevosen/ison ponin (oon aika lyhyt) ottaisin hepan joskus 17 veenä ja sit sijoittaisin sen mun tädin kotiin ku se asuu maaseudulla ja siellä on 3 tyhjää karsinaa. Sitte kävisin siel joka päivä, sinne kestää mennä n 30 min. Täysihoitolaan en laittaisi, koska siinä menee kaikki hoitamisen ilo. AA mua polttelee niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon .......... kaikki tietää miten ihanaa on laukata maastossa ilman kypärää ja satulaa , ja vielä paremmalta se tuntuu varmaan omalla hevosella.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mä haluun hevosen!!!!! tai sit jos mun tädille ei käy et "sijotan" sen sinne ni sit hankin sille tallipaikan jostai lähitallilt. Mut EI täyshoitolaa XD

      mitä mieltä ootte??? Se on unelma, ja vannon että se toteutuu (ihanaa silti meijän tädin naapuril on hevonen ja se tuntuu ihan mun omalt hevoselt ku aina meen sinne ni mä vaan haen sen maastoon

    • angel150

      riksu: minusta sinun kannattaisi vielä harkita tarkasti ja ajatella sitä sitten 2vuoden kuluttua..itsekkin toivoin omaa hevosta 22 vuotta sitten kun olin 10 vanha,koskaan sitä hevosta en saanut.lapsuuden-ystikseni milla sai oman hevosen 10 vuotiaana,millan ollessa lomalla kävin hoitelemassa hänen hevostaan köpiä.nyt olen tälläinen 33 vuotias ja minulla ENSIMMÄINEN on oma hevonen jonka ostin 2 vuotta sitten.hevoseni on kiia ja se on 22 vuotias ex-moorin poni.lapsena ajattelin että pärjäisin hevoselle.äiti ja isä aina sanoivat että sitten kuin olet täys ikäinen ja asut omassa kotonas ni voit hankkia vaikka 10 hevosta.2 vutta sitten kuin sain raha asiat järjestymään ja asuin omassa talossa mieheni ja tyttöni kanssa niin hankin kiian.kiia asuu pienessä ladossa missä on lampaat,ulkoilemassa se on lampaiden kanssa.nyt tyttöni haluaisi oman ponin mutta kiian kanssa se ei pärjää.kiialle tekisi kyllä hyvää saada oma kaveri,mutta haluanko minä? lapseni on ratsastanut nyt 3vuotta ja pärjaisi hyvin jollekkin kiltille ponille esim shettikselle.tyttärelläni on 3kk päästä synttärit ja ajattelin että lampaat saisi muuttaa uuten kotiin ja se poni tulisi siihen.löysin netistä eilen 16 vuotiaan shettis ruunan jokken,käyn sitä huomenna katsomassa ja jos se on terve niin saa muuttaa kotin jo viikon sisällä.maksuun osallistuisi 300e minä 200e isä ja 100e pappa.

    • Dale <3

      Kun muutkin kerran kysyy niin mäkin :D. Kannattaisko mun ostaa shetlanninponi oon ratsastanut 3 kertaa vaan ja oon 131 cm :D

      • Nennna

        No kannattaako mu siskoni ostaa heppa se ei oo ratsastanu kertaakaan ja se on 100 cm se on mun pikku sisko XDXDXD


    • liikuttajaa hepoille

      Olen 13 v. tyttö. etsiskelen hevosta/ponia tampereen lähiseudulta, jota olisi mahdollisuus liikuttaa. Olen ratsastanut 4-5 vuotta. Kokemusta on jo jonkin verran, perusasiat hallinnassa. Kaikki askellajit osaan ja hyppiä myös.Hevosen/ponin pitäisi olla helposti hallittava ja kiltti . Hallita osaan vaikeampiakin heppoja, mutta kun on kyseessä jonkun toisen hevonen, en ota riskiä. Tarkempia tietoja itsestäni kerron,jos jollakin liikutus tarvetta:)

      • Nea Tampereelta

        Liikuttajaa hepoille itse asun tampereella minulla olisi sinulle vuono hevonen joka me myytäisi tai annettaisiin jollekkin vuokrattavaksi sen säkä korkeus on n.139
        ja sen taso on HeB se sopii kutakuinkin aloitteliolle kuin pidemmälle edistyneille ei ole mitään sairauksia ja vasta on annettu uudet rokotteet jos lähetät sähkö postisi niin voin laitella muutamii kuvia siitä se on todella kiltti ja maastossa varma ei karkaile eikä ryöstäydy, pukittele ei ole kun se on ollut meillä se on ollut meilä 9 vuotta ja eikä kertaakaan pukkia ei ole kamalan säikky ja reipas muttei liian vauhdikas eikä kamalan herkkä


      • Liikuttajaa hepoille
        Nea Tampereelta kirjoitti:

        Liikuttajaa hepoille itse asun tampereella minulla olisi sinulle vuono hevonen joka me myytäisi tai annettaisiin jollekkin vuokrattavaksi sen säkä korkeus on n.139
        ja sen taso on HeB se sopii kutakuinkin aloitteliolle kuin pidemmälle edistyneille ei ole mitään sairauksia ja vasta on annettu uudet rokotteet jos lähetät sähkö postisi niin voin laitella muutamii kuvia siitä se on todella kiltti ja maastossa varma ei karkaile eikä ryöstäydy, pukittele ei ole kun se on ollut meillä se on ollut meilä 9 vuotta ja eikä kertaakaan pukkia ei ole kamalan säikky ja reipas muttei liian vauhdikas eikä kamalan herkkä

        Ennen kuin jatketaan haluaisin tietää missäpäin tamperetta olisitte.....?? Jos se on hirveän kaukana niin ei sitten olisi mahdollisuutta. Niin ja sänköpostiosoite on [email protected]. Se on äitini koska minulla ei ole sähköpostia. Niin ja siis minulla olisi mahdollisuus liikuttaa jos oikein ymmärsin? Vuokrata enkä ostaa voi, vaikka tietenkin haluaisin:) Kuvia olisi mukava nähdä ......:)


      • Liikuttajaa hepoille
        Liikuttajaa hepoille kirjoitti:

        Ennen kuin jatketaan haluaisin tietää missäpäin tamperetta olisitte.....?? Jos se on hirveän kaukana niin ei sitten olisi mahdollisuutta. Niin ja sänköpostiosoite on [email protected]. Se on äitini koska minulla ei ole sähköpostia. Niin ja siis minulla olisi mahdollisuus liikuttaa jos oikein ymmärsin? Vuokrata enkä ostaa voi, vaikka tietenkin haluaisin:) Kuvia olisi mukava nähdä ......:)

        ´ Nea Tampereelta` toi vastaus oli sulle, en muistanu laittaa sitä tohon äskeiseen....:)


    • Kokenut ridaaja

      Riksu_93

      Sinuna en ottaisi heppaa koska muistan kun olin itse 11 ja olin harrastanu jo silloin KOLME vuotta ja mä muista mulla oli ihan sikana ongelmii vaikka sikonikin auttoi se oli harrastanu 5 vuotta että niin en suosittele ottamaan mutta tiedän että oman hevosen osto kannattaa harkita silloin kun taitoa riittää mm. Satuloimiseen varustamiseen ja se pitää ottaa huomioon että onko sinulla siihen tietoa että kun otat oman ponin/hevosen että jos sille tulee joku sairaus esim. kaviokuume tiedätkö miten se ilmenee, miten se hoidetaan, mitä sanot eläinlääkärille ja pitä pitää tehdä siinä tapauksessa kaikki ne pitää ottaa huomioon

    • :)

      jos on ratsastanut 4-vuotta ja on 155cm pitkä niin mikä hepparotu olis sopiva :)

    • p

      Riippuu painosta. Mut n.140-155cm. rodulla ei oo niin väliä, kunhan on kiltti ja hyvin koulutettu (siis ensi hepaks)hepo. kun oot ridannu vasta 4.v ni kannattaa laittaa heppa täyshoitotallille.

    • Joku13

      Testi: Mitä teet jos hepallas/ponillas on ähky ?

      a) kävelytät kunnes eläinlääkäri tulee
      b) Et mitään
      c)Panikoit

    • OmaHepo

      Itse olen ihan pian (ensikuussa) 13v. Olen harrastanut ridausta noin 2vuotta. Nytten olen hoitanut ja vuokrannut isoa ihanaa hevosta. Osaan paljon hevosista mutta tuskin ihan kaikkea. Oma poni on jo varattu ja tallipaikka maksettu. Hepo kotiutuu touko-kesäkuussa meille.

    • kakkaaa

      Hei! onko joku "hevonen" nyt niin tärkee ?! eikö voisi hankkia ihan tavallista keppi hevosta koska se olisi paljon halvempi kun kasvatte isoiksi niin voitte "harkita" asiaa koska sittenkun on omaa rahaa nii voitte käydä ostamassa itsellenne hevosen mutt kannattaa miettia koska teillä menee kaikki raha siihen # hevoseen " mulla ei ole hevosta enkä hanki .... PISTE .

    • lolleroponi

      Hei ottakees huomioon että aloitettu 2004 ja aloittaja on nykyää on/täyttää 19v. eikä varmaa enää tarvi neuvoja ottaako ponin vai ei, ainki luulisin näin xD

    • cecilia99999

      ei todellakaan! omaan hevoseen vaaditaan vähintään viiden vuoden kokemus! vaikka omasta mielestään tietäisi paljon, ei silti ole hevosnero! mietippä uudelleen:
      -huonolla ratsastajalla hevonen menee usein ns pilalle
      -noin vähällä kokemuksella ongelmia tulisi vastaan joka päivä, osaatko edes riimua laittaa hevosen päähän
      -kun hevonen huomaa, ettet osaa, se saattaa ruveta hankalaksi
      -et vielä edes tiedä, jatkatko harrastusta, oma hevonen vie kaiken ajan, etkä ehdi harrastaa mitään muuta

      JOS haluat siis vielä viiden vuoden jälkeen omaa hevosta, harkitse asiaa uudelleen, silloin sinulla voi olla taitoja hankkia oma hevonen, jos vielä kiinnostaa koko laji! hevosta ei voi heittää nurkkaan kun kiinnostus lopahtaa!

      ei ole tarkotukseni kuulostaa ilkeältä, mutta ajatus on hullu :)

    • *?:)

      Hei ,
      olen 13 vuotias tyttö ja olen harrastanut ratsastusta viisi vuotta, ja olen aikas kokenut. Mietin ihan vain mielenkiinnosta olisinko valmis saamaan oman hevosen/ponin taidän mielestänne? En ole saamassa hevosta tai ponia ,mutta haluisin vain kuulla mielipiteenne asiasta:))

    • järki käteen

      Jos kyselette täällä tuollaisia, olette tuskin valmiita. Foorumiviesteistä ei hirmu hyvin osaamisianne voi tietää.

      • 1+3

        Itse olen 36.v ja ratsastanut 7 vuotiaasta. Hankin viime vuonna tammavarsan. Koulutan sitä itse ja tyttäreni auttaa. Tytär on 14 ja ratastanut 4.vuotiaasta. Se on aika
        iso vastuu usko tai älä. Asumme maalla joten meillä on ihanteelliset olosuhteen hevoseen. Luultavasti asut kaupungissa..?
        En suosittele hankkimaan hevosta/ponia vielä. Kokeile vuokrata ponia. Niin sinulla on pienempi vastuu. Se on outoa koska ratsastaja ei ole IKINÄ valmis. Lupaathan että et hanki vielä omaa hevosta/ponia..? :)


    • *?:)

      1 3, Jos puhuit minulle niin kyllä lupaan:) ja asun kaupungissa:)

    • =)

      Moi!
      Täytän heinäkuussa 10-vuotta, ja olen noin 137cm. Painan jotain 30kg? Olen harrastanut ratsastusta noin vuoden. On kokemusta sairauksista, hoidosta ja muusta sellaisesta. Meillekin mahtuisi hevonen, mutta jos ei, niin kyllä on talleja olemassa. Tiedän että hevosen pito on kallista, mutta mielestäni olen valmis oman hevosen pitoon, ja päivittäisiin tallihommiin. Asumme omakoti talossa ja meillä on rannat ja kaikki. On myös hyvät maastot. Kannattaisiko teidän mielestänne? Vastiksia kiitos. =)

      • =)

        Ja muuten, minulla on harrastanut ratsastusta kuus vuotta, ja hänellä on hoitoheppa, joten siskoni tietää aika paljon hevosista ja niiden sairauksista.


    • kjdbfpjiwfb

      ei sun vielä kanda omaa ponii hankkii oota et oot ratsastanu esin 3-4 vuotta

      • =)

        Ok, kiitti neuvosta =)


    • LUKEKAA KAIKKI TÄMÄ JUTTU TARKKAAN!

      Tässä viestissä on hyvä opetus niille, jotka ovat olleet hevosten parissa vähän tai tietävät niistä muuten vähän ja omaa hepoa ovat hankkimassa...

      Olen tähän mennessä ehtinyt ratsastaa 1,5 vuotta, josta puoli vuotta oman hepan kanssa. Ennen kuin yksi ratsastusvuosi oli ollut tulossa täyteen, vinguin iskältä omaa heppaa. Ja sain sen. Luulin tietäväni KAIKEN, mutta olin väärässä. Olin perusmerkkitason ratsastaja, tiesin muutamia hevosten hoidon ja ratsastamisen helpottamiseen niksejä, osasin myös joitakin hevosen perusterveyden hoidon juttuja (ruokinnat, karsinan puhdistukset yms.) ja varustehuollot ynnä muut.
      Alkuun minulla ja hepallani oli paljon ongelmia, mutta saimme apua pian ja ongelmat karsittiin pois ja se on jo melkein entisensä veroinen. Myyjä kertoi ponista aika lailla kaiken (kiltti, hyvä ratsastaa yms.) Mutta se ei valitettavasti ole ihan samanlainen. Kun kävimme katsomassa sitä, se ei ratsastettaessa yrittänyt hangata päätään, mutta se tekee sitä edelleen (onneksi se on vähentynyt)
      Olen käynyt säännöllisesti tunneilla, kokeneemmat hevosihmiset ovat ratsastaneet sillä, olen lukenut enemmän hevosista, kysellyt ja opetellut asioita ja ne ovat paranemaan päin. Olen kerran ollut ponini kanssa harjoituskisoissa, viimeisen sijan saimme, mutta ensi kerralla aiomme olla vähintään 3. parhaita :) Ja olen kehittynyt hevostenhoitajana, -omistajana ja ratsastajana paljon puolessa vuodessa.
      Eli kaikki mitä SINÄ teet hevosellesi/hevosesi kanssa heijastuu hevoseen... ÄLÄ KOSKAAN HANKI OMAA HEVOSTA ELLET OLE TARPEEKSI KOKENUT! Ja jos vahinko jo tapahtunut, korjaa asiat mahdollisimman pian! Hae apua ammattilaisilta, vaikka ratsastuksenopettajalta!
      Tämä juttu on siis tapahtunut jo minullekin, mutta olen jo ennättänyt korjata asioita onneksemme.

      • Ja vielä sekin lisää, että minunkin poni meinasi tulla pilalle ratsastetuksi, mutta onneksi oltiin perusmerkkitasolla ja osattu kikkoja sen, verran, ettei se tullut pilalle ratsastetuksi.


      • triplakehvelirauta kirjoitti:

        Ja vielä sekin lisää, että minunkin poni meinasi tulla pilalle ratsastetuksi, mutta onneksi oltiin perusmerkkitasolla ja osattu kikkoja sen, verran, ettei se tullut pilalle ratsastetuksi.

        Ja siis kannattaa aloittaa hoitohepalla, sitten kun on hoitamisessa jaratsastyksessa tarpeeksi hyvä, voi ottaa vuokrahepan ja sitten kun on kokemusta karttunut tarpeeksi, voi ostaa itselleen hepan :)


    • Horselove

      Hirnahdus!
      Olen siis ratsatanu kuus vuotta ja oon 16-vuotias. Mielestäni minulla on kokemusta. Mitäs te muut sanotte. Kysyn vaan, oikeesti on kokemusta paljon. Mulla on ollu hoitoheppa.

    • Mkkki<

      Horslove: Ratsastusvuosiesi perusteella sinulla voisi ollakkin jo jonkinverran kokemusta, mutta se kuitenkin riippuu enimmäkseen siittä kuinka paljon olet ollut hevosten parissa :) Uskoisin että sinulla on jo kokemusta..

      • Horselove

        Mkkki< : Olen ollut jo kauan ja paljon hevosten parissa. =)


    • KERTOKAA!!

      moiiii!!! kannatasko mun hankkia hevosta ?? oon harrastanu 1,5 vuotta ja saisin sen puolen vuoden päästä ja mun tädillä on oma talli ja se tietää kaiken hevosista ja huolehtis jos olisin lomalla. et kannataisko??

    • vuonisfani

      mä saan vuonohevosen mut se ei asu meillä se asuu mun mummolassa joka on parinkilometrin pääsä meistä

    • 1235653568275692876

      Mäki olen jo pitkään unelmoinu omasta hepasta ja jo alottelijana meinasin ostaa ponin meille asumaa, en tiiä mite oisin selvinny tosipaikan tullen..:D
      Nyt kuitenkin oon ratsastanu 5 vuotta ja tiedän jo paljon hevosista, mutta en kuitenkaan kaikkea ,joten päädyimme kaverin kanssa (ratsastanut 5v.myös) että otamme pariksi vuodeksi todella kiltin suomenhevosruunan ylläpitoon täyshoitotallille, jossa osaavat ja mukavat aikuiset neuvovat vaikeissa tilanteissa. :)
      Olen iloinen, etten ostanut silloin sitten ponia. kun olin noin 10-12 v. Nyt olen 14.v, ja joudun silti ottamaan kaverin (suunnilleen samantasoisen-ja ikäisen) kanssa erittäin ison vastuun hevosen hoitamisesta, joten en todellakaan suosittelisi vielä noin "nuorena" sitä, ota vaikka hoito-tai vuokraponi :--)

    • jyrw

      En todellakaan suosittele sinulle edes ponia. Uskon että tämä oli vain hetken mielijohde saada oma hevonen.:

    • kimperly

      Mikä heppa rotu sopisi minulle ensimmäiseksi hepaksi ?? Olen ratsastanut 4-vuotta. Osaan perusasiat,kouluratsastusta, esteratsastusta, vikellystä ja muuta :)
      Olen 155cm pitkä ja painan 37kg .13.v
      Talli mihin hevonen tulisi on kouluni lähellä voisin kävellä tallille koulun jälkeen ja valmentajani asuu lähellä koulua.
      Kiitos kun vastaatte =)

    • ok

      Moi! Voisit mielestäni odottaa vielä hetken. Itselläni on oma poni mutta olen ratsastanut jo 5 vuotta ja minun sisko 8 vuotta. Mutta sulle kävis vuonohevonen tai whels

    • tyhmät... xD

      Tyhmät Ette te saa hevosii..... Läppä oli tyhmät... xDDD

    • hevostyttö XD

      Moikka olen aina halunnut hevosta tai ponia, mutta äiti ja iskä aina sanoo kun ei ole rahaa itse olen miettinyt vuokraamista, mutta sekin kuulma liian kallista.
      Olen ratsastusnut vähän yli viisvuotta ja olen 12 vuotias.

    • moikka!<3

      moi! olen aina halunnut omaa ponia! olen 12v. olen ratsastanut n. 8-9 vuotta ja on paljon paljon kokemusta!:) minulla on 1 hoitoheppa, se on pieni itseppäinen shettis joka puree, (potkii välillä) ja karkailee! olen hoitanut sitä kauan ja osaan käsitellä sitä!:)olen vuokrannut ponin, olen hyppinyt esteitä, myös ihan perus koulua ja olen myös kisannut. käyn lähes joka päivä tallilla! teen myös usein tallityötä ilta ja aamu vuoroissa! liikutan myös hoitoheppaaani ratsastamalla ja juoksuttamalla sitä!:)
      kertokaa mielipiteenne! voinko teidän mielestä ostaa ponin ja minkä rotuisen?
      tiedän! hevonen vaatii paljon kokemusta, heonen ja sen pito maksaa erittäin paljon! ja monen mielestä olen varmaan vielä liian nuori!!!!:) mutta haluan tietää mielipiteen!

      • tässä

        mielestäni sinun pitäisi odottaa ainakin vielä vuosi vaikka oletkin noin kokenut, olet silti vielä aika nuori.


      • Moikka!

        Jäi vähän epäselväksi, tarkoititko vuokraponilla sitä shettistä jonka mainitsit, vai jotakin isompaa. Jos vuokraponisi oli shettis, sinun kannattaisi vuokrata joku isompi poni, n. 140cm, tai pieni hevonen ja katsoa miten sen kanssa sujuu. Sitten jos siltä tuntuu ja jos saat ponisi talliin jossa voit tarvittaessa pyytää apua kokeneemmilta, sanoisin, että sinun kannattaa hankkia oma heppa. Ratsastuskoulun tunneilla kerran viikossa et enää pääse taidoissa eteenpäin.
        Millä sitten ratsastatkin, omalla tai vuokra- tai hoitoponilla, kannattaa pyrkiä yksityistunneille jos mahdollista.

        Et tosin puhunut paljonkaan osaamisestasi hoitopuolella. Jos hevosesi sairastuu, tunnistatko oireet? Miten hoidat ontumista tai ihottumaa tai mitä teet jos ponisi saa haavan, tai tiedätkö milloin on aika kutsua eläinlääkäri paikalle? Tai jos poni käyttäytyy huonosti, tiedätkö, onko se pelkkää kiukuttelua, vai onko sillä esim kipuja jotka saavat sen vikuroimaan?

        Rotua en osaa suositella, kaikista roduista löytyy eläimiä laidasta laitaan, mutta tosiaan kannattaa ottaa joko iso poni tai pieni hevonen, ja voisin kokemuksesta sanoa, että tanskasta tulleet hepat ovat yleensä todella hyviä. Olen tuntenut monia tanskalaisia poneja ja hevosia, ja ne kaikki ovat olleet mm täysin liikennevarmoja eivätkä ne ole pelänneet yhtään mitään. Mitään pikkuponia sinun ei kannata edes harkita, se jäisi muutamassa vuodessa pieneksi.

        Se, että olet vasta 12, ei mielestäni ole este sinänsä. Itse olin täyttämässä yhdeksän (ja olen nyt kohta 30), mutta toisaalta äitini oli harrastanut hevosia koko ikänsä ja oli koko ajan apunani. Yksin en olisi ikinä pärjännyt! Ratsastustaito olisi kyllä riittänyt, tunsin koko joukon sairauksia oireineen ja hallitsin ensiavun, mutta poni oli ensin alkuun todella hankala käsitellä.

        Mitä teetkin, toivotan onnea ja menestystä!


      • moikka!<3
        lampinajadi kirjoitti:

        Moikka!

        Jäi vähän epäselväksi, tarkoititko vuokraponilla sitä shettistä jonka mainitsit, vai jotakin isompaa. Jos vuokraponisi oli shettis, sinun kannattaisi vuokrata joku isompi poni, n. 140cm, tai pieni hevonen ja katsoa miten sen kanssa sujuu. Sitten jos siltä tuntuu ja jos saat ponisi talliin jossa voit tarvittaessa pyytää apua kokeneemmilta, sanoisin, että sinun kannattaa hankkia oma heppa. Ratsastuskoulun tunneilla kerran viikossa et enää pääse taidoissa eteenpäin.
        Millä sitten ratsastatkin, omalla tai vuokra- tai hoitoponilla, kannattaa pyrkiä yksityistunneille jos mahdollista.

        Et tosin puhunut paljonkaan osaamisestasi hoitopuolella. Jos hevosesi sairastuu, tunnistatko oireet? Miten hoidat ontumista tai ihottumaa tai mitä teet jos ponisi saa haavan, tai tiedätkö milloin on aika kutsua eläinlääkäri paikalle? Tai jos poni käyttäytyy huonosti, tiedätkö, onko se pelkkää kiukuttelua, vai onko sillä esim kipuja jotka saavat sen vikuroimaan?

        Rotua en osaa suositella, kaikista roduista löytyy eläimiä laidasta laitaan, mutta tosiaan kannattaa ottaa joko iso poni tai pieni hevonen, ja voisin kokemuksesta sanoa, että tanskasta tulleet hepat ovat yleensä todella hyviä. Olen tuntenut monia tanskalaisia poneja ja hevosia, ja ne kaikki ovat olleet mm täysin liikennevarmoja eivätkä ne ole pelänneet yhtään mitään. Mitään pikkuponia sinun ei kannata edes harkita, se jäisi muutamassa vuodessa pieneksi.

        Se, että olet vasta 12, ei mielestäni ole este sinänsä. Itse olin täyttämässä yhdeksän (ja olen nyt kohta 30), mutta toisaalta äitini oli harrastanut hevosia koko ikänsä ja oli koko ajan apunani. Yksin en olisi ikinä pärjännyt! Ratsastustaito olisi kyllä riittänyt, tunsin koko joukon sairauksia oireineen ja hallitsin ensiavun, mutta poni oli ensin alkuun todella hankala käsitellä.

        Mitä teetkin, toivotan onnea ja menestystä!

        vaikka minun äidin mielestä olet erittäin hyvä hevosten kanssa ja että osaan myös paljon hevosista hän sanoo että hevonen maksaa liikaa:( olen aina halunnut hevosen mutta en tiedä milloin saan.. toisaalta ymmärrän äitiä ja ajattelen välillä että olenko valmis ottamaan haasteen vastaan ja jäisikö se aikanaan äidin hommaksi hoitaa sitä.. mutta tahtoisin kovasti ottaa yhteisen hevosen yhden ystäväni kanssa.
        ajon vuokrata vielä ponin katsoakseni jaksanko todella hoitaa hevosta.

        Kiitos kun kerroit mielipiteen!:)
        mietin vielä asiaa vaikka en saisikaan hevosta!


    • olen ratsastanut vain puolitoista vuotta ja kun alotin niin halusin heti oman hevosen tai ponin. vanhemmat eivät tietysti suostuneet ja silloin tajusin että kannattaa luopua ajatuksesta koska en todellakaan ollut tarpeeksi kokenut. haluan edelleen omaa hevosta, mutta siinä olisi ihan hirveä työ hoitaa sitä!½

      • vuonohevonen on muutes mun lemppari hevosrotu. olisko se sopiva ekaksi hevoseksi vaiikka en heti sitä hankkisikaan!


    • katrioona

      älä todellakaan hanki hevosta vielä ainakaan kahteen vuoteen!!!!

    • ;) Horses

      Oon ratsatanu vast 2 ja puol vuotta enkä siltikää ois likimainkaa valmis ottaa täyttä vastuuta hevoseta vuosi on nii lyhyt aika et ei kannata!! Jos on patti tilanne nii harkitsee mieluummi vuokra hevosta vaik siihenki tarviis enemmän kokemusta!!

    • olen 8v ja haluaisin oman ponin, olen ratsastanut 8 vuotta mikä poni rotu sopis mulle?? tiiän oikeesti aika paljo hevosista!

      • Anonyymi

        Vaikka olet ratsastanut 8v se ei tarkota osaatko hoitaa ponia/hevosta esim mistä tiedät ontuuko hevonen tao onko sillä kipuja


    • Polle3

      Hei mun mielestä oot ratsastunut tarpeeks mutta riipuu ootko kiinostunut poneista vai hevosista. Mut jos poneista suositelen vuonnonhevosta tai shetlanninponia
      mut jos hevosta nii sitte suomen tai jotain muuta aika isoa hevosta.

    • tiuu123

      Säästä ja ratsasta viel vuosi tai vuosi ja puol ja katso mikä on silloin tilanne:) ja ota kesäksi vuokraan niin tiedät millaista se on:) Saan itekki vasta kahen vuoden päästä päästä oman ponin. Ja jos oot edelläkin sitä mieltä et haluut ponin puolentoista vuoden päästä niin muistahan käydä lääkintäkurssi!:) harkitse pitkään kaikkia puolia ei vain pelkästään hyviä. Niin määki tein. Ja oletko ihan varma sit valmis siihen? Ja jos vaikka pelkäät pimeetä niin se on sit pakko käydä yksin siellä ei aina kaveri tai vanhemmat tuu sunkaa sinne tai ainakin yleesä 0-12 vuotiaat pelkäävät pimeää mut enhän oo susta varma joten en ruve sanomaa enempää semmosia asioita:) Ja muista käyt JOKA päivä hoitamassa ponias aamuin, päivin ja illoin jopa yli 15 vuotta! ja melkein/ joka päivä käyt liikuttamassa sen. !!!

    • n4m

      Miten osaat ratsastaa? tai mitä osaat? osaatko ruokkia, hoitaa, loimittaa jne? Et vaikuta järin kokeneelta.....

    • miiiissuuu

      Mielestäni olet valmis mikäli osaat hoitaa hevosta ja ratsastaa. Poni saattaisi olla sinulle hyvä vaihtoehto, esimerkiksi newforestinponi. Suomenhevonenkin olisis hyvä rotu sinulle. Tsemppiä!

      • missssuuuu

        Ja siis nii, kannattaa ottaa heppa koeajalle jos on mahollista niin saat vähä tuntumaa hepan pitoon, ja tietäisit pystytkö siihen


    • orhg4å3++943

      Minun mielestä, et ole valmis ottamaan ponia. Ainakaan tuolla viestillä, josta muutenkin on monta vuotta aikaa. Mutta suosittelen että jos on omaa ponia hankkimassa niin ehtoina olisi: vähintään kolme vuotta ratsastustunneilla käyntiä, perusmerkki, tietoa ja taitoa hevosista (myös kokemuksia), hoitohevonen pitäisi olla ollut ja vuokraheppaakin ois hyvä testata, että voit katsoa pärjäisitkö oman kanssa. Mieti vaikka, että olisi lauantai aamu, harmaa ilma ja vesisade. Poni odottaa liikutusta ja ruokintaa. Jaksaisitko lähtä tallille? (: Suosittelen että mietit tarkkaan ennen kuin harkit omaa pollea! Mieti esim. mitä tekisit jos ponisi saisi haavan jalkaan, tai vaikka ähkyn tms. Älkää myöskään tehkö hevoskauppoja ilman osaavan ammattilaisen apua!

    • joku

      Voi olla että olet valmis ottamaan oman hevosen koska toi viesti on lähetetty vuonna 2004.

    • Kokenut(ko?)

      Heipä hei! Täällä kirjottelee 32vuotias nainen.
      Omistan 2 omaa hevosta. Ja en suosittele sitä!
      Kaikki pitää tehdä itse! Ellei sitten omista naapurintyttöjä, tai omia avuliaita lapsia.
      Asun syrjäsellä seudulla, ja eikä lapsia ole. Mies mulla kyllä on, mut mitäs luulet auttaako se muo? Eipä auta ei..

      Kannattaa ottaa paljon huomiota rahoihin. Rahaa nimittäin menee! Liikaakin.
      Jos laittaa ratsastuskoululle, niin helpottaahan se, et ei tarvi itse ruokkia..
      Muuten se ruokinta maksaa , kun rehuista pitää maksaa. Ja heinästä. Ja hevonenhan syö sitä heinää! :) Sanoisinko että vuodessa hevoseen menee rahaa n. 8000 tonnia. Kuulostaa aika paljolta. Siihen sisältyy mm. Eläinlääkärin rokotukset ; matolääkkeet jne.
      Kengitys 6-8 viikon välein.
      Heinät&rehut. Tallivuokra, joka voi olla sen 5000
      Ja kaikki muutkin perusjutut mitä hevosella voikaan olla.
      Se on kyllä halvempaa pitää omalla pihalla, niin kun mulla on. Ja siis mun pihasta löytyy talli, hiekkakenttä ja 2 isoa laidunta.Ja sitten on 3 erikseen, kesälaidun.

      En 11vuotiaalle menis suosittelee hevosta, jos vaan on 1 vuoden ratsastanut. Kerääs vähän vielä kokemusta, niin sitten vois jopa toive toteutua.

    • Aada 9v

      Oon 141cm. 9.v ratsastanut 3 vuotta.

      Oonko valmis omaan hevoseen/poniin?
      Ja mikä ois hyvä rotu?

      • hepohöpö

        älä kysele tyhmiä, sama vastaus kuin aloittajalle :D


    • ghjn

      Kuuntele äitiäsi, hän on nero.

    • pontsu1

      Kiitos vinkeistä! Ehkä minun kannattaa vielä vuokrata oma hoitoponi :) Vai kannattaako?

    • PennyGirl

      Mäkin haluisin oman hevosen ja perin mummiltani maaseudun kun se kuolee:(
      Oon ratsastanu puol vuotta(noloo kertoo) mut heinäkuus meen leirille ja saan oman hoitsun♥ En osaa vielä varustaa hevosia,mutta ystäväni tulee meille yöksi viikonloppuna,ja pääsee kanssani tallille auttamaan minua varustamisessa.Mutta,kun olen iso ja perinyt maaseudun(äiti ja isä kuollut)muutan sinne ja nyt kysyn teiltä PITÄISIKÖ minun ostaa ikioma hevonen?(Osaan jo laittaa varusteet)Nyt asun kaupungissa.Kiitos ehdotuksista!=)

    • heppa4

      mä oon ratsastanut 7 vuotta ja mulla on oma hevonen mä oon nyt 13 vuotta mä sain mun hevosen vasta 11 vuotiaana

    • muumi3

      mäki haluaisin hevosen vaikka äiti sano että saan sit kun oon aikuinen:(

    • Villi-Hevonen

      Aada 9.v/
      Ei kantti hommata hevosta vielä, ellei vanhempasi osaa käsitellä hevosta. Vuokraamista kannataa koittaa.

    • Heppatyttö94

      Itse olen 18 vuotias, minulla on tällä hetkellä 16 v lv-ori itselläni. Sen pitäminen ei ole mitään halpaa (olen opiskelija, ei ole töitä & maksan kaiken itse) 280 e/kk tallivuokraan (kuuluu heinät, väkkärit kuivikkeet, itse hoidan), 50-60 e/2kk kengitys, varusteisiin mennyt ~ 400 - 500 euroa (osa varusteista tuli hevosen mukana sain halvan satulan), ell maksuihin mennyt ~150 euroa, madotukseen ~50 euroa. Että ei mitään halpaa lystiä ole. Kannattaa miettiä ottaako hevosta vai ei, koska siihen oikeasti uppoaa rahaa todella paljon.
      Ja siellä tallilla käydään vähintään se 3 krt/pvä. Ruokitaan hevonen, siivotaan karsina, putsataan ruoka-ja juomakupit, lakaistaan lattiat, putsataan varusteet, tarkastetaan hevonen, liikutetaan se oli keli mikä keli (paitsi vapaapäivinä) yms. pitää myös osata tuntea sairaudet (jos hevosella vaikka ähky, kavikuume tms.)

    • Heppatyttö94

      Itse olen 18 vuotias, minulla on tällä hetkellä 16 v lv-ori itselläni. Sen pitäminen ei ole mitään halpaa (olen opiskelija, ei ole töitä & maksan kaiken itse) 280 e/kk tallivuokraan (kuuluu heinät, väkkärit kuivikkeet, itse hoidan), 50-60 e/2kk kengitys, varusteisiin mennyt ~ 400 - 500 euroa (osa varusteista tuli hevosen mukana sain halvan satulan), ell maksuihin mennyt ~150 euroa, madotukseen ~50 euroa. Että ei mitään halpaa lystiä ole. Kannattaa miettiä ottaako hevosta vai ei, koska siihen oikeasti uppoaa rahaa todella paljon.
      Ja siellä tallilla käydään vähintään se 3 krt/pvä. Ruokitaan hevonen, siivotaan karsina, putsataan ruoka-ja juomakupit, lakaistaan lattiat, putsataan varusteet, tarkastetaan hevonen, liikutetaan se oli keli mikä keli (paitsi vapaapäivinä) yms. pitää myös osata tuntea sairaudet (jos hevosella vaikka ähky, kavikuume tms.)

      • horse lover

        itse kyllä ostaisin hevosen tai ponin jonka laittaisin pihattoon tai tarhaan päiväks ja talliin yöks kävisin ratsastamassa sillä sillon tällön.se tulee ennen pitkää paljon edullisemmaksi kuin hevonen jota pidetään tallissa


    • tallityttö

      voit antaa jollekkin hoitsu vuoroja omalla hevosellas ja muut maksaa sulle josta saat rahaa!

    • möö123

      Tuttuni oli ratsastanut vuoden, kun osti villin ja huonosti koulutetun hevosen. Käsittääkseni kyseinen hepo ostettiin, koska tätä rotua ei ole suomessa paljon saatavilla ja hintakin oli suht edullinen. Heppa on ollut hänellä nyt muutamia vuosia ja vaikka alku oli hankala, saatiin hänestä kiltti polle. Tuttuni itse koulutti (jotenkin?) hevosta ja nyt heppa on menestynyt ihan ok kilpailuissa ja on aivan älyttömän kiltti.

    • rellu xD

      heippa minäkin olen 11vuotias tyttö olen ratsastanut 3vuotta minun pitäisi löytää joku noin 15vuotias shettis omalle suokilleni seuralaiseksi olisiko kellään ideaa mistä saisi niin vanhan ja aika halvan shettiksen?? :// siis ei ole tulossa ratsastus käyttöön koska olen hieman liian pitkä shettikselle :DD

    • moumou3

      muistakaa et tää on aika vanha ilmotus et kyllä sillä varmaan on jo oma poni tai hevonen :DDDD

    • Heppacover

      moikka:)
      mäkin haluun oman ponin tai hevosen,mut ku oon ratsastanu vast niinku jotain yli 8 kuukautta ja muutenki mun hoitoponi on mulle jo ihan tarpeeks rankka kosk kun laitan sille häntäremmii se kääntyy kattoo mua ja potkasee kerran ku se potkas se osu muhun mut ei pahasti, mut rakastan sili mn hoitoponii♥♥♥

    • horse lover

      oon ratsastanu 4 vuotta.haluisin hevosen tai ponin,ottaisin aluks jonkun ponin mutta tietenkin EHKÄ vuokraisin aluks sen.meidän niinku melkei ihan naapurissa on talli minne voisin laittaa sen ja tiedän aika paljo yleisit sairauksist yms. pitäisin sitä niinku "ulkona ympäri vuoden" mut tietenki toisin sen sisälle yöks ja ratsastelisin sil joskus.sinne tallille pääsee kävellen. sit haluisin kaks kanii.

      pliis! kertokaa olisko se hyvä idea!?

      P.S......

    • niin5

      mulla on oma hevonen ja mä oon tosi hyvä ratsastaja vaikka oon ratsasttanut puol vuotta että silleen

      • hevoshullu20133

        aika tyhmää puhetta tyypiltä joka on ratsastanu vast n.5-6 kk!


      • asdfg99
        hevoshullu20133 kirjoitti:

        aika tyhmää puhetta tyypiltä joka on ratsastanu vast n.5-6 kk!

        No elä vaaa..!


    • Symppis <3

      Sun iälläsi ei ole väliä!! Sillä on, että osaatko ja jaksatko hoitaa sitä.
      Ja sun kannattaa olla ridannu(ratsastanu) jotain 3-4 vuotta.(Itse olen 12.v. ja oon alottanu hevosurheilun jo 4.w.) Mä saan oman ponin synt.lahj. ehkä welsh-ponin tai issikan. En viittii ottaa shettistä/pikkuponia koska en halua, että se jää pieneksi.

      Kannattaako mun ottaa joku 2-3.w. vai vanhempi?(4-8.w.?)

    • Ehkävieläjokupäivä..

      2-3v??? No nyt taitaa neiti hevostietäjällä olla vähän luvut hukassa... Ensihevokseksi hyvön ikäinen olisi noin 8v ---> hyvin koulutettu hevonen/poni.

      Itse todennäköisesti saamassa 8 vuoden ratsastus- ja ravikokemuksella, vuokrahevosen omistaneena jnejne omaa lämppäriä :) Hevonen itse saadaan ilmaiseksi mutta maalla kun asutaan, on lähin kunnon tallikin 15 km päässä... Niin että oma talli pihaan vaan hepskukkuu! Joo, mikäs siinä kun lotossa olis voittanut :)
      Vielä kuitenkin jatketaan keskusteluja vanhempien kanssa, ja toivotaan parasta.
      Ja niin, ei se hevonen omistaminen aina tosiaan ole sitä ruusuilla tanssimista, löytyy hyviä, huonoja ja hyvin huonoja aikoja ja kaikkea niiden väliltä. Itse lukion ensi vuonna aloittavana ei organisaatiokyvyistänikään taida haittaa olla :)
      Unelmia täytyy aina olla, mutta niiden toteuttamisessa kannattaa pitää järki ja muiden hyvät neuvot tiukasti mielessä :)

    • tällänen :DDD

      Kiinalainen juttu: Tämä on aika merkillistä, mutta
      kannattaa kokeilla, jos on uhrata 3 minuuttia aikaa.

      Lohikäärmeen vuosi, joka toivottaa sinulle menestystä
      ja onnea!

      NOUDATA TARKASTI SÄÄNTÖJA – JOS FUSKAAT, TÄMÄ EI TOIMI
      JA TOIVOT ETTÄ ET OLISI KOSKAAN TEHNYT SITÄ!!!
      Vain 3 minuuttia ja tulet
      hämmästymään! Henkilö, joka lähetti minulle tämän
      kertoi,että hänen
      toiveensa toteutui jo 10 minuutin kuluttua. MUTTA ÄLÄ
      FUSKAA!!!
      Älä lue etukäteen, noudata vain sääntöjä järjestyksessä.
      Ota esille kynä ja paperia:
      Kun sinua pyydetään valitsemaan nimi,
      valitse sellaisten henkilöiden nimiä, jota oikeasti tunnet
      ja laita mitä tulee ensimmäisenä mieleen!

      1. Kirjoita ensin numerot 1-11 allekkain.

      2. Kirjoita numeroiden 1 ja 2 viereen ihan mitkä
      tahansa luvut mitä päähän pälkähtää.

      3. Kirjoita numeroiden 3 ja 7 viereen kahden
      vastakkaisen sukupuolen henkilön nimeä.

      4. Kirjoita numeroiden 4, 5 ja 6 viereen kenen tahansa
      nimet(esim.ystävät, perhe jne.).

      5. Kirjoita neljän musiikkikappaleen nimet numeroiden
      8, 9,10 ja 11viereen.

      6. Ja nyt, toivo jotain.

      Tulokset tulossa!

      Tässä avain tähän kaikkeen:

      1. Sinun pitää kertoa tästä viestistä niin monelle
      henkilölle kuin kohdassa 2 lukee.

      2. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 3, on se jota
      rakastat.

      3. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 7 on joku josta
      pidät kovasti mutta et
      oikein ota hänestä selvää

      4. Se kenestä välität eniten on kohdassa 4.

      5. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 5 tuntee sinut
      erittäin hyvin.

      6. Henkilö, jonka nimi on kohdassa! 6 tuo sinulle
      onnea.

      7. Kohdan 8 melodia kuuluu yhteen kohdan 3 henkilön
      kanssa.

      8. Kohdan 9 melodia taas on henkilölle kohdassa 7.

      9. Melodia kohdassa 10 kertoo luonteestasi ja
      ajatuksistasi.

      10. Ja kohdan 11 melodia on se joka kertoo asenteestasi
      elämään.

      Lähetä tämä viesti eteenpäin 10 henkilölle tunnin
      kuluessa siitä, kun
      olet sen itse lukenut. Silloin toiveesi toteutuu. Ellet
      lähetä käy päinvastoin kuin mitä toivoit.
      Erittäin merkillistä,
      mutta se tuntuu
      toimivan!!!

      • Tällänen:DDD

        Joo... En suna ehkä ottais NOIN NUORENA omaa ponii tai mtn... oot noin lyhyt jne. Ajattele tää tilanne mitä teet. ? Ponis/hevoses saa ontuman . Mitä teet? Ja kun olet käynyt ratsastamassa tarviiko hevosesi jtn tiettyjä lääkkeitä esim . Kylmät kuumat? Noi ei oo kyl lääkkeit mut ihan sama... Mut joo oon ratsastanu sellasesta 3w. asti ja oon nyt 13 ... mut hevosten kans oon ollu koko ikäni... niin eikä mulla oo vielkään omaa hevosta vaan ihana Fiiffel Russssss


    • kokemustaon.

      No musta ainaki oot ihan liian nuori siihen.. ootkos kysyny vanhempiesi mielipidettä siiihen...? Sellasen ylläpitokin maksaa paljon ja omalla kokemuksella tiedän, kun minulla nuorempana oli oma hevonen, että aika äkkiä siihenkin kyllästyi kun aina ei ollut aikaa eikä tahtoa hoitaa tallia ymsyms..No sinusta en tiedä kyllästytkö sinä niin helposti mutta kuitenkin.. Anteeksi vain.

    • Ninjailija

      Mäkin hirveen kauan halusin ikioman hepan - alotin ratsastamisen ja muutenkin heppailun 5-vuotiaana ja nyt ikää on 13, syksyllä 14. Joka vuosi tähän asti purnattiin siskon kanssa omaa hevosta, koska tosiaan vilpittömästi uskottiin, että tiedetään kaikki tarpeellinen ja osataan toimia sen kanssa. Sun ei kannata vielä hankkia hevosta - voi olla, että luulet tietäväsi kaiken tarpeellisen, mutta harvoin se on niin. Ja vaikka tietäisitkin paljon ja toimisitkin oikein, voi olla että vastuu alkaa painamaan tai että tallilla ei jaksakkaan käydä joka päivä! Elämään tulee niin paljon sisältöä enemmän jo iän karttuessa, miten sitten, kun haluais mennä kavereitten kanssa ulos, mutta ei pääse, kun pitää mennä tallille? Potuttaisiko jo?

      Mulla ja siskolla on puoliylläpidossa suokki, ja voin myöntää, että joskus ärsyttää mennä tallille, kun on huono sää. Eihän mulla mitään suurta hevosenomistajan kokemusta nyt oo, kun vuoroviikoin käydään omistajan kanssa tallilla, mutta silti. Neuvoisin että vietät tallilla aikaa ja ratsastelet vielä muutaman vuoden.

      • Vuonna 2004

        ... Tuo ensimmäinen viesti on laiettu vuonna 2004, uskon että hän on nyt sen ponin jo ostanut ;) Ei enää kannata tulla tänne valittaaan mistään...


    • PONIHALUKAS

      Kanssisko mun ottaa mun oma poni kun oon ridannu ridaus koulussa kohta puol vuotta. Osaan laitta satulan mut en osaa laittaa suitsia koska ne on tosi vaikeita laittaa. osaan ruokkia ja hoitaa hevosen. ELi kanssiiko ottaa TARVIIN VASTAUKSII PIAN KUN PITÄÄ PÄÄTTÄÄ

    • ei kannata

      AIVOT KÄTEEN; PONIHALUKAS! Hei, miten meinasit oman ponin ostaa, jos et osaa laittaa suitsia? Entäs kun olet ratsastanut vasta puoli vuotta? Mien toimit jos ponisi sitten saisikin ähkyn? Miten tunnistat, jos ponisi olisi sairas? Miten ruokit sen? Monta kertaa päivässä? Kengitys, hampaitten hoito, rokotukset yms.. Kannataa ridata vielä 5-6 vuotta, ennenkuin hankit oman ponin... Mieti tarkkaan, mitä pitää tietää, opettele laittamaan suitset.. jne. Itse en vielä pitkiin aikoihin hankkisi omaa ponia, olen nyt ratsastanut päälle 5 vuotta.

    • PONIHALU

      MOI MÄ ON NICOLE

    • EN NYT TIIÄ

      Säästän rahaa omaan hevonen (50e kuukaudessa koska kotityöt) Olen nyt 11w. Aion käydä kaikki mahdolliset kurssit. Säästän rahaa ja 16-vuotiaana ostan oman hevosen(tai 13, 15 tai 14 v.) Elätykseen pitää myös riittää rahaa rutkasti.

    • friesian2

      Heips!
      Ei sillä ole väliä kuinka vanha on tai montavuotta on ratsastanut tai ollut hevosten parissa vaan kyse on siitä onko valmis ottamaan vastuun huolehtimaan ja hoivaamaan hevosta, sekä onko tarpeeksi tietämystä, ostin ekan hevoseni oman varsan Friisiläisen 17 vuotiaana, kuitenkin olen ollut hevosen kans lapsesta pitäen, enkä minäkään saanut silloin lapsena hevosta vaikka halusin, mutta kun olin itse säästänyt rahat ja tunsin itse olevani valmis niin ostin hevosen,ja pito on kallista, sen jälkeen myin varsan hyvin koulutettuna, mutta sillä oli periytyvä jalkavika joka ilmeni vasta 2 vuotiaana joutui uusi omistaja laittamaan neitini pilvien päälle ;'(
      Nyt olen 19 ja olen ostanut taas omillarahoillani ihanan Friisilaisen joka on 5 vuotias koska kouluttamiseen menee paljon aikaa ja rahaa niin halusin toiseksi vähän pitemmälle viedyn hevosen. Mutta mikään ei olisi onnistunut ilman työtä, ja omaa taloa. Eli KANNATTAA ODOTTAA, että kasvaa ja ymmärtää vastuunsa.

    • Gate Cabin

      Siis ette ole tosissanne! Jos on ratsastanut vuoden niin et voi tietää läheskään kaikkea! Minäkin olen ratsastanut jo 4vuotiaasta ja olen nyt 12v en en tiedä läheskään kaikkea hevosista! Minulla on oma hevonen ja ei se mitään helppoa hommaa ole! Sinun arkipäiväsi muuttuvat iha erilaisiksi (myös vapaa ajat). Sinun pitää aamulla viedä aamu ruuat, päivällä päivä ruuat ja illalla ilta ruuat! Jos teillä ei ole automaattista juomakuppia niin vaihtaa vedet. Et voi jättää tätä kaikkea vanhemmillesi mutta et voi kaikkea hoitaa yksinkään! Talli ei myöskään saisi olla sotkuinen ja se pitäisi sitten aina sotkun tullessa siivota. Ja kun lattia on likainen niin lakaista. Hevonen ei ole lelu! Et voi olla noin varma että haluat hevosen jos se sinua on vasta vuoden kiinnostanut! Odota kärsivällisesti kunnes olette vanhempiesi kanssa 100% varmoja että voitte kaikki huolehtia siitä ja valmiit maksamaan hoito, ruoka ja muut kulut. Sori jos tuli vähän tiukka mutta minun mielestäni asia näin nyt vain on!(:

    • Aikuinen hevostelija

      Se on niin, että aloittelijat ymmärtää itsekin, ettei ne tiedä paljon mitään hevosista. Sitten muutavan vuoden päästä kun aletaan jo tietää jotain, kuvitellaan että "mähän tiedän oikeestaan kaiken hevosista!" Kunnes vielä vähän aikaa touhuilee lisää, ja voikin todeta, että en tiedäkään juuri mitään ja opittavaa olisi vaikka kuinka!

      Lopuksi tulee vaihe, että tajuaa, ettei kaikkea voi koskaan edes oppia, ja suurimmat tähtiratsastajatkin oppivat hevosista joka päivä jotain uutta.

      Ensimmäisen kerran halusin omaa ponia jo 4 vuotiaana, pyysin äitiä ja isää ostamaan minulle ponin leikkimökkiin =) Kuitenkin nyt vasta harkitsen ostavani oman hevosen 27 vuotiaana, 21 vuotta ratsastaneena ja hevosten kanssa touhunneena. Siltikin hirvittää, mahdanko pärjätä joka tilanteessa, osaanko hoitaa hevoseni niin, että se kokee hyvän, terveellisen ja onnellisen elämän?

      Taloudellinen puoli onneksi on kunnossa, koulut on käyty, on vakituinen työ ja oma talo.

      Miettikää nyt vielä lapset sitä hevosen omistamista, se ei ole vain mukavaa hevosen rapsuttelua ja mukavaa ratsastelua. Se on työtä, vastuuta, rahanmenoa ja aikaavievää. Te ette ehkä ymmärrä sitä (kun toivotte saavanne isänne maksamaan) mutta rahan eteen on tehtävä paljon töitä ja hevoseen se raha hyvin pitkälti uppoaakin. Oletko valmis tinkimään omista mukavuuksistasi? Jäämään pois reissuilta jos hevoselle ei olekaan hoitajaa?

    • mimu2

      Mä saan oman ponin sitten kun opin käytäytymään koton aja olemaan nätisti pikkusiskolle. Oon 11 ja oon ratsastanut 7 vuotta oonn käyny 4 vuotta estetunneilla eli 2 kertaa viikossa ja nt puoli vuotta käynyt vuokraamassa kahta ponia 1 kerran viikossa ja 2 kert.. viikossa ratsastuskoululla oon ollu kisoissa ja ratsastanut tapahtumissa. käyn tallilla noin. 5 kertaa viikossa ja käyn 5 kertaa myös jäähallilla jos saan oman ponin en kävis aenää jäähallilla ja sillee. Oon vuokrannut 2 kesänä viikon verran poneja

    • Aazu001

      Moi,
      kantisko hankkii oma heppa tai poni?
      Olen ratsastanut 3 vuotta olen 10
      141cm pitkä ja painan 33 kg? ja jos niin minkä rotunen?

    • Tyttö

      riksu_93// olet hyvin lyhyt :D
      oon kymmenen ja pituudeltani 145cm

    • heppa hullu123456789

      mul ois kyssäri oot aika nuori ostaa omaa hevosta tai ponii sä oot ratsastanu vasta vuoden joten vähemmänku mä oon sun ikänen ja harrastanu 3-4vuotta ratsastusta enkä saa ees shettistä äiti on oikees siitä pitää kantaa niin iso vastuu että se ei oo niin yksinkertasta. mieti sitä kun oot vähän isompi ja vastuullissempi!!!!

      • joku123456789

        kannattaisko mun hankkii oma poni?? oon 10.v ja harrastanu ratsastusta yli 2vuotta. olen 150cm pitkä ja painan 42 kg


      • ihan vaa vastaan
        joku123456789 kirjoitti:

        kannattaisko mun hankkii oma poni?? oon 10.v ja harrastanu ratsastusta yli 2vuotta. olen 150cm pitkä ja painan 42 kg

        Riippuu hieman minne hepan laittaisit kaikki nuo rahakulut. En suosittele. Odota vaikka vielä vuosi ja kysy opeltasi!


    • Joku. Vaa:D

      No kanttis ottaa semmonen pieni poni:3 oon ite 138cm :D ja oon sua vuoden nuorempiXD

    • ponifani

      Ei ratsastus taidoilla oe väliä vaan sillä pidätkö siitä huolen.

    • Jeeeejokuvaaa

      Itse olen harrastanut ratsastusta säännöllisesti 7 vuotta ja olen 11-vuotias. Olemme jo äitin kanssa harkinneet oman hevosen/ponin hankkimista ja osaan kaikki perusasiat, eli ruokinnan, hoitamisen ja ratsastuksen. Kävin viime vuonna lääkintäkurssin ja tiedän mitä tehdä hätätilanteissa, osaan soittaa eläinlääkärin ja antaa oman diagnoosin.

      Silti itsestäni tuntuu vieläkin, että jos vaikka odottelisin pari vuotta ja kartuttaisin hevostietoani vielä lisää, jotta varmasti oppisin mahdollisimman hyvin kaikki tarvittavat jutut. Suosittelen siis aloittajaa hankkimaan enemmän tietoa hevosista, sillä olen vanhempiesi kannalla. Ota hevonen vasta joskus 13-15 vuotiaana! En välttämättä itsekkään vielä hevosta halua. :)

      Kysyit, että miten paljon hevosen pitäminen maksaa:
      HYVIN PALJON! Joillakin ihmisillä voi mennä vuodessa jopa 7000-9000€! Kannattaa siis harkita tarkkaan minne heppasi laitat.

      Mielestäni sinulle sopisi paremmin poni, koska olet aika lyhyt. Ensimmäiseksi poniksi voi mieluiten valita sellainen kiltti ja rauhallinen opetusponi. Voit kysyä esim. ratsastuksenopettajalta neuvoja. Toivottavasti näistä oli hyötyä. Onnea hepan omistukseen! :)

    • jäbä-leissön

      mut jos hankii ponin minä olen 8 ja minulla on shettis ja voin kertoa kokemuksestani eli kunme haetiin maalin niin sitten se tuntu kivalta mutta nyt minua ärsyttää maalin koska pitää siivota poksi ja ratsastaa ja mys mulla on toinen hoito poni se on poni ja nimi on caapo elämä on raskasta

    • Endika

      Oon harrastanut 4 vuotta ja mul on vuokral poni ja oon 10v joten kai se on oma asia mut se maksaa aika paljon joten kannattaa aluks vuokrata tai ostaa ylläpitoon poni niin tietää sitten mitä se on.

    • Pony_02

      Ota vaikka kesän ajaksi ylläpito poni teille :)

    • Hevoset ovat ihkuja!

      Hei! Mä oon ite ratsastanut kuusi vuotta ja elokuussa minulla alkaa seittemäs vuosi ja kyllä olen kymmenen. Jankutan ponista varmaan puolet ajastani! Mutta äiti ja isä sanoo ettei tällä hetkellä ole rahaa:( Mutta he sanovat että jos mä pystyn huolehtimaan ponista koko kesän ( silloin kun saan ylläpito ponin) ja silloin kun on rahaa mä saan ehkä oman ponin! Olen ihan tyytyväinen siihen etten saa ponia vielä koska en tunne itseäni vielä niin kokeneeksi! Jan kanssa kaikki muuttuu;)

    • ponin omistaja

      Olet ratsastanut aika vähän aikaa.....
      Ota huomioon mitä teet jos poni tulee sairaaksi, pidätkö sitä omalla tallilla jos et niin joissain ratsastuskouluissa tallivuokra voi olla aika suurikin, varusteet maksavat paljon suitsien keskimääräinen hinta taso on noin 50-150 euroa mutta halvemmallakin saa, Käytettyjä hyväkuntoisia satuloita saa noin 250 eurolla mutta uudet ovat kalliimpia, Loimet ovat kalliita Halvinpia ovat fleeseloimet joiden yleinen hinta on noin 20-30 euoroa mutta talliloimet, ulkoloimet, sadeloimet, ötökkäloimet, hikiloimet, talviloimet ja ratsastusloimetkin ovat jo 40-350 euroa mutta huippuloimet voivat olla jopa 600 euroa, eikä se heinäkään mitään ilmaista oo kun pienpaali (noin 10,kiloa)
      maksaa joissain halvoissa paikoissa joissa on jäänyt ylimäiräistä omalta tilalta niin 2,eurollakin saa, mutta isot paalit ovat noin 35-50 euroa per paali,
      ponien ja hevosten hinta riippuu paljon kilpailumenestyksestä, koulutuksesta, iästä ja onko hevosella tai ponilla kesäihottumaa (eli että ei pysty olemaamaan auringossa) tai otain muuta ongelmaa,
      Mutta halvimmat ponit ja ponit ovat noin 500-900 euroa mutta usein miten ponilla voi olla joku ongelma esim: jalka vika tai sairaus joten en suosittele niin halpaa ponia, mutta hyvät hevoset ja ponit maksavat noin 2500-5000 euroa.
      Ja ponin tai hevsen hankkiminen ei ole mikään pikku juttu ja uskon että tiedätkin sen.
      Mutta juttele vanhempiesi kanssa asiasta ja suosittelen että ensimmäiseksi poniksi voisit ottaa ylläpitoon jonkin aikaa ponin tai hevosen:)

      • ponin omistaja

        tuo mun vieti tuli ensimmäiselle kirjoittajalle


      • oma hevppa
        ponin omistaja kirjoitti:

        tuo mun vieti tuli ensimmäiselle kirjoittajalle

        Mul on oma hevonen


    • ponin omistaja

      Tarviiko tulla kehumaan jos on oma hevonen tai poni.
      Meillä on heppoja ja entä sitten en ylvästele sillä yhtään.

    • Ashleight

      Ratsastusvuosilla ei ole mitään väliä, niillä on loppujen lopuksi vain pieni merkitys. Hevosen kanssahan sitä kehitytään eteenpäin, varsinkin jos käy tunneilla. Tärkeintä on se, että osaa huolehtia hevosesta. Ensimmäistä ponia / hevosta suositellaan täysihoitoon läheiselle tallille, koska tallihenkilökunta ja muut tallilaiset voivat auttaa sinua tarvittaessa ja hevonen kengitetään yms. muun tallin mukana.

      Tietenkin täytyy myös olla varaa hevosen ylläpitoon, sillä siihen hurahtaa helposti se 8000 euroa vuodessa.

    • Villihevonen

      Moi!
      Haluaisin oman hevosen tai ponin! Mutta epäröin aika paljon kannattaako kun olen ratsastanut ööö... 3-5 vuotta olen hypänny vähän killtillä shettiksellä (ratsastus tunneilla). Olen vasta 9v joten en ole varma pitäisikö hinkua omaa hevosta asun sitä paitsi kaupunngissa (ajattelin sioitta hevosen jollekkin tallille) eivätkä vanhemma anna... Ja sitteen vielä jos en ole valmis hoitamaan OMAA hevosta niin olisiko hoito poini/hevonen ehdotuksia (jyväskylässä) no heippa!

    • Suitset XD En ossaa

      Minusta ei kannata ottaa hevosta vielä.
      Minäkin olen harrastanut sitä vasta vuoden, enkä todellakaan ole valmis ottamaan edes hoitopollea, koska en saa suitsia laitettua hevoselle...

    • minävaa

      Hei ihan oikeesti kenenkään alaikäsen EI KANNATA ottaa oma hevosta/ponia!! Meidän pihassa omassa tallissa on hevosia ja mä oon 13 vuotias ja ratsastanu 10 vuotta ja mä en itekkää ois varmaan valmis huolehtimaan yksin mistään hevosesta/ponista koska nyt ku meillä on hevosia niin hoidetaan ne äitin kanssa yhessä. Miettikää jos teidän vanhemmat ei oo hevosihmisiä niin: Jos ootte sairaita, meette hoitamaan ja liikuttamaan hevosen, jos teidän pitää lukee kokeisiin, meette talliin, jos ulkona on 30 astetta pakkasta, meette talliin, jos ette jaksa, meette talliin silti! Joten ihan tosi ei oo järkeä ottaa omaa hevosta. Te ootte vastuussa siitä, ette voi alkaa kavereita usein, ette voi lähteä lomamatkoille paitsi jos palkkaatte hoitajan. HEVONEN EI OLE LELU!!! Osaatteko hoitaa hevosen kuntoon jos se sairastuu? Entä jos tulee jalkavika? Miettikää AINAKIN 100 kertaa jos edes harkitsette ottaa hevosen!!!

      • minävaa

        Ja sitten vielä ne maksut! Rehut, varusteet, itse hevonen, kuivikkeet, vesilasku, sähkölasku, kengitys, hampaiden raspaus, tallin lämmitys.... Ja hevonen on laumaeläin joten sillä pitää olla kaveri, Hevonen ei ole onnellinen yksin!!


      • minävaa
        minävaa kirjoitti:

        Ja sitten vielä ne maksut! Rehut, varusteet, itse hevonen, kuivikkeet, vesilasku, sähkölasku, kengitys, hampaiden raspaus, tallin lämmitys.... Ja hevonen on laumaeläin joten sillä pitää olla kaveri, Hevonen ei ole onnellinen yksin!!

        Ja jos ei oo omaa tallia nii vuokramaksut on 200-800e luokkaa kuukaudes...


    • Kahdenponinomistaja

      Sinulle ja kaikille muillekin hevosta harkinneille:

      Kerron ensimmäiseksi itsestäni (jotta tiedätte että kyseessä kokenut hevosihminen). Olen 12-vuotias tyttönen, jolla on kaksi ponia (Prinssi, 8-vuotias connemaranponiruuna ja Puro, 6-vuotias risteytysponitamma), sekä KOULUTUKSESSA OLEVA viisivuotias ruuna. Kisaan aktiivisesti esteitä molemmilla hevosilla. Olen ratsastanut sinua 10 vuotta enemmän.

      Hevosen omistus on todella kallista. Tallipaikka (300-600e/kk), kengitys (40-60e kerta), raspaus (n. 200 e), eläinlääkärikulut (100 eteenpäin, niistä voi tulla yhtäkkiä yllättävänkin suuria) ja sinun valmennuksesi (20-50e kerta) Onko sinulla sisaruksia? Mikä perheesi rahatilanne on? Hyvä hevonen/poni maksaa yli 3000e. TUNNEILLA käymistä EI SAA lopettaa, oli sinulla oma heppa tai sitten ei.

      Et ole tarpeeksi kokenut hevosenomistaja! Entä jos hevosesi teilaa itsensä tarhassa, laitumella tai karsinassa? Entä jos heppasi alkaa yhtäkkiä piehtaroimaan ja hirnumaan levottomasti? Mikä on sinun diaknoosisi kun eläinlääkäri sitä mahdollisesti kysyy?

      Karsinan siivous ja ratsastus ovat pieniä asioita hevosten kanssa puuhaillessa. Lisäksi hevonen rikkoo vahingossa paljon tavaraa, esim. riimuja, loimia. Uuden satulankin voi joutua ostamaan ihan yhtäkkiä! NM. Ratsastaja, jonka hevonen kaatui kerran niin, että satulan takakaari katkesi

    • katsokaa

      Joo no tää ilmoitus on laitettu 2004 että se oli sen ajan murhe ;)

    • viola123

      Jos viellä harrastat ratsastusta niin nyt voisin suositella omaa hevosta kun olet 21-vuotta ja voit kantaa hevosesta vastuun. Itse oken 12 ja olen harrastanut ratsastusta 5vuotta. Minulla on vuokrahevonen jolla kisaan ja saan käydä ratsastamassa, joitamassa yms aina kun ehdin. Pidän sitä niinkuin omana eli en viellä tarvitse omaa hevostavaikka sitä haluaisinkin.:) ollaan kyllä ostamassa kaverini omaan talliin minishettis jolla kärryilen käyn näyttelyissä ja poniagilityssä :D ja kun se on kokematon nuori ori niin itse pääsisin kouluttamaan sitä kun muutenkin hevostenkouluttamisesta minulla on kokemusta. Ja kaikille ketkä ovat ratsastaneet vähintään 2-vuotta niin en suosittele omaa hevosta/ponia koska hevosessa on todella suuri vastuu.

    • okok1

      "Kerron ensimmäiseksi itsestäni (jotta tiedätte että kyseessä kokenut hevosihminen)"

      Ei hyvänen aika XD Kokenut hevosihminen joku 12v :D Luulet vaa olevas... Ja ei sitä voi ratsastukseksi kutsua jos sää kaksivuotiaana istut hepan selässä ja sua talutetaan :D

      Mää oon 12v kans ja hevosia meillä on ollu koko ikäni. Joo, kyllä oon istunu ponin selässä ku mua talutetaan yksvuotiaasta asti mutta en mää sitä ratsastukseksi kutsu :D Enkä TODELLAKAAN sano olevani "kokenut hevosihminen" vaikka hevosten keskellä kasvanu oonki ja käyn valmennuksissa joka viikko :D

    • röhöm

      Ei sun vielä kannata edes melkeimpä vuokraponia ottaa. Mielummin käyt tunneilla ensin ja sitten kun oot useemman vuoden harrastanut ja oppinut hevosista enemmän. Niin sitten voit harkita omaa /yp,mutta vielä ei omaa kannata haaveilla.

    • 2poninOmistaja

      Oon 12 vuotta ja oon ratsastanu suunnilleen 4 vuotta sain 2 omaa shettistä viime vuonna eikä vielä oo ilmenny selladta tilannetta jossa oisin toiminu jotenki väärin heppoja kohtaan. Mun mielestä esim vaan vuodenki ratsastanut voisi ottaa oman hevosen kunhan on osaavampi hevosihminen auttamassa (niiku mulla oli alussa mun äiti). Voit ihan hyvin hankkia oman pollen jos joku on auttamassa sua. :)

    • Hevosenomistaja

      Haluun vaan sanoa että noin lyhyelläkin kokemuksella voi pärjätä jos esim. joku äiti tai vaikka sisko auttaa sen ponin tai hevosen hoidossa. Itse olen 13-vuotias ja mulla on kaksi hevosta. Äitini on harrastanut koko ikänsä ratsastusta ( eli noin 40 vuotta) ja omistanu hevosen. Oon ratsastanut 3 vuotta ja omistanu noi hevoset vuoden. Ja tosiaan hevoset asuvat ihan meidän omassa pihassa, omassa tallissa. Ja hyvin mulla on noiden hevosten kanssa mennyt. Kummatkin hevoset siis ruunia.Toinen on 15-vuotias ex-ravuri, toinen taas 8-vuotias suffolkinhevonen. Myös mun pikkusiskolla on oma hevonen. Mun pikkusisko on 7-vuotias. Sen poni on 14-vuotias newforestinponitamma.

      Eli kyllä noin pienellä kokemuksellakin VOI pärjätä.

      • Hevosenomistaja

        Niin, ja vielä lisään, että myös äidilläni on tällä hetkellä kaksi hevosta, 2- vuotias suomehevonen,tamma, ja 7-vuotias hannoverinhevosori.


    • Moikkelis_

      Kannattaisi odottaa kunnes olet ratsastaun 6-8 vuotta ja et ole vällttämättä valmis koska sinun pitää opetella ratsastamaan monella ERI hevosella /ponilla että tietää olevansa valmis ja vaikka entä jos sinua pyydetään hoitamaan toista hevosta et sitten välttämättä osaa

    • enkommentoi14

      Moi, entiiä onko mitään järkeä enää laitttaa tähän mitään, mutta minä itse olen 14 vuotias tyttö ja olen ollut ikäni hevosten ja ponien parissa. Ratsastusta harrastanut 9-10 vuotta ja ensimmäisen hevosen sain ristiäislahjaksi, siitö en tietenkään silloin itse huolehtinut. Nyt olen siirtynyt ravipuolelle ja tallissamme on 10 suokkia, 2lämminveristä. Kaikki ravureita siis. Olen todella kauan halunnut omaa ponia, mutta tiennyt itsekkin etten ole ns. täysin valmis siihen vaikka kokemusta olisikin. Nyt 2016 jouluna sain kaksi omaa ponia ja olen siis poniohjastaja kohta 3v ollut. En väitä että tietäisin kaikkea hevosista mutta nyt mielestäni olen täysin "kypsä" hevosen/ponin omistaja. Täytyy sanoa että aikamoinen matka tämä on ollut, ja hyvää kannattaa odottaa!

    • Ufotyud

      Huoh ihmiset, teillö on kyllä väärä käsitys jos hevosen laittaa pihattoon niin sitä heppaa ei oo pakko käydä ridaa jokapäivä ja sul jää aikaa muuhunkin. Ja jos sillä on vapaa heinä ja juoma-automaatti niin sulle jää vain jokapäivä pihaton siivous ja tietenkin sun täytyyy tietää tärkeimmät asiat hevosesta sitä hevos tietoa tulisi vuosien varrella kokoajan oppii lisää eikä kaikkea tarvitse tietää hepasta

    • NeaKorhonen

      moi! Oon11 vuotta ja 1vutiaana aloin jo serkun mini shettiksel ratsastaa vanhempien taluttamana ja must pidetiin kiinni. Oon siis yhteensä 10 vuotta ratsastanu ja mu lon ollu siis yks suomenhevos ori kesällä hoidossa ja paljonon vuokraponi kokemusta ja joo. Nyt kun pihalla on pihattorakennus tarha ja kesällä vuokraisin laidunta ja on minitalli johon menis sit varusteet yms...ja koska viikon loput vapaa ajat ja lomat ponini pääsee serkkujen jätti talliin jossa on 5heppa ja 2shetlanninponii. Joten kertokaa oonko valmis ja mikä rotu. ps intohimona on esteet! hinta luokka enintään 1000e ja oon 136cm pitkä ja paino 29kg kertokaa jos tiiätte jonun ponin.

    • Anonyymi

      Mä oon harrastanut 7vuotta mut äiti ei osta oon nyt 9

    • Anonyymi

      Ei kannata se maksaa rahaa ka sul ei tarpeeksi kokemusta:)

    • Anonyymi

      Hei! Olen 12.v n.4 vuotta epäsäännöllisesti harrastanut heppatyttö, olen aina unelmoinut omasta hevosesta ja tiedän tasan tarkkaan että en ole vielä valmis, mutta haluaisin kysyä kuinka voi kehittyä ratsastuksessa jos ei löydä sopivaa tallia? Olen perusmerkkitasoinen ratsastaja ja osaan vähän enemmänkin juttuja tiedän että hevoset osaa olla jääräpäisiä elukoita😂ja että jos jokin menee pieleen niin hevosen pelkääminen tai nurkassa itkeminen ei kyllä hyödytä yhtään,mutta olisiko teillä neuvoja kuinka löytää sopiva talli, vaikka jos joku täällä asuu jyväskylässä tai toivakassa tai siinä alueella osaisi vaikka esim ehdottaa jos tietäisi hyvän paikan? 🐴😂

      • Anonyymi

        ...


    • Anonyymi

      Hei! Olen 14v tyttö olen ratsastanut viisivuotiaasta eräällä shettistallilla mutta alan olla jo liian pitkä shetlanninponeille se on ainoa talli 50 km säteellä kannattaisiko hankkia oma iso hevonen/poni? laitan nyt tälle palstalle kun en halua aloittaa uutta

    • Oon ratsastanut melkein koko ikäni ja saan ensivuonna oman hevosen. Ja äidilläni vahva Hevos tausta. Miettisin sinuna monta kertaa ennen ku edes harkitsisin hevosen ottoa ikäisenäsi. Voin luvata että et sä haluis joka aamu sinne tallille lähtee. Toi ois parempi idea jos sun vanhemmat ois mukana tossa jutussa. Kaikki jotka on sanonut että Hevos omistaminen maksaa, ja ne kaikki on ihan oikeassa, ja se maksaa enemmän ku luuletkaan. Ja sulla on sit aika paljon käsissäsi vastuuta, jos mokaat jotain sen hevosen kanssa niin siitä ei aina niin helpolla pääse. Sun pitäs suunnilleen 5 - 6 viikon välein soitella kengittäjä ja vielä maksaa se.
      Entä sitten kaikki varusteet, kaikki aineet sille, lisäravinteet, rehut ja kaikki.
      Sun pitäs samalla olla eläinlääkäri ja diagnosoida äkilliset sairastelutkin.

      Mieti tarkkaan.

    • Anonyymi

      Hei oon 11:v tyttö täytän tänä vuonna 12:v ja olen ratsastanut 4,5 vuotta ja säästän poniin mutta onko järkeä hankkia ponia olen valmennus ryhmässä toista vuotta osaan katsoa jos hevonen on jotenkin erikoinen/eri piirteinen olen käynyt 3 leirillä 1 kesä-kurssilla myös 2 kertaa varuste kurssilla mulla on hoitoponi tiedän paljonko hevonen maksaa kk sekä itse hevonen osaan hoitaa varustaa taluttaa ratsastaa ja paljon kaikkea muuta hevosten kanssa mutta itse hevosen saisin aikaisintaan 1,5 vuoden päästä ja sitten ollen paljon kokeneempi sekä ratsastanut 6,5 vuotta ja vanhemmat ovat asiasta tietoisia joten kantaako ostaa poni????!!!

    • Anonyymi

      Voiko 16 vuotias hommaa hevosen jos on harrastanu 6 vuot?

    • Anonyymi

      Sanoisin että kannattaa haaveilla omasta ponista/hevosesta vasta vähintään neljän vuoden kuluttua koska se että oot ratsastanut vuoden ei tarkota että osaat hoitaa hevosta tosi tilanteessa.

      Ite oon nyt 17v ja harrastanut hevosia ehkä noin 10 vuotta. Mulla on kaks siskon ja mun yhteistä hevosta ja saatiin ne kun olin 12v ja sillon olin ihan varma et osaan hoitaa hevosta mut ei se todellakaan mennyt niin. Onneksi mun serkku ja sisko oli vähän kokeneempia (sillon 14 ja 15).
      Oon tällä hetkellä töissä yhellä ratsastuskoululla ja osaan jo ihan hyvin hevos asiat. Tasolta oon joku abaut re 110 ja helppo A.
      Mun hevoset on siis toinen kiva 14v monitoimiponi ja toinen jonka sain kolme vuotta sitten kun myytiin se toinen meidän ensiponi niin se on sellanen aika iso 10v pv ruuna.

    • Anonyymi

      Aada
      Seppälä
      7v

    • Anonyymi

      Mä tahtoisin oman ponin mut tiiän että en oo viä valmis ottaan niin suurta vastuuta:( Mun vanhemmat ei suostu ottaan ylläpito/vuokrahevosta:((( Ja pääsen ratsastaan tyyliin kerran kahes viikos tai jotai. Sielläkin vaa ravataan ja mennään käyntii jossain maantiellä ku siä on vaa kaks heppaa ja se on vaa meiän tuttu ja siä ei oo kenttää tai maneesii.:/ Mitä mun pitäs tehä että saan enemmän kokemusta hevosista?! Oon ollu vaan kaks kertaa kisoiss😕 Kommatkaa

    • Anonyymi

      Moi Riksu! Mun mielestä sun pitäis olla vähän vanhempi, koska sit sun pitää ihan ite hoitaa sun hevosta putsata satulat, ja antaa rehut jne. Joten pysy vaan hoitohevosessa. ite oon vasta 9-10 mutta mun kummitädillä on talli niin tiedän aika paljon. Mutta kannatais ehkä sit hankkii oma hevonen ku oot noin 12-13v. T:Vivvelskon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe