Venlafaxin

Kskdkxkxl

Hei, kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihe liittyvästä todella ärsyttävästä punastumisesta ja hikoilusta. Sain tähän vaivaan tätä lääkettä, joka on kuitenkin mielialalääkettä. Haluaisin siis tietää että onko tämä lääke auttanut ketään millään tavalla. Olen kyllä lukenut että jollain helpottaisi hieman tai jopa huomattavasti, mutta haluaisin kysyä nyt vähän lisää.

Kiitos

16

4089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkitse vielä

      Venlafaxinia kun alat käyttää niin hikoilet kahta kauheammin! Etkä saa nukuttua.

      • Zzccxzzx.

        Okei?.. Ootko kauan käyttänykki


    • Njähhh

      Hmmm... Minäkin vähän ihmettelen että miksi Venlaa, jos kärsit ilman sitäkin hikoilusta. Minullakin se lisäsi hikoilua.

      Oikean kokoisella annoksella Venla voi auttaa sosiaalisiis pelkoihin. Minä ainakin huomasin että jonkin aikaa lääkkeen aloituksesta puhuin paljon avoimemmin työkavereiden kanssa ja jopa aloitin itse keskusteluja, vaikka se ei umpiujona ole tapaistani.

      Nukkumisesta. Lääke on yleensä depottikapseli, josta lääkeainetta vapautuu vähitellen pitkän ajan kuluessa. Aika on muistaakseni 12h. Lääke on aktivoiva, eli piristää. Jos siis lääkkeen ottaa myöhemmin päivällä, niin voi olla illalla vaikeuksia saada unta.

      • Zxxcxxxxx

        Kiitos vastauksestasi, lääkäri määräsi tätä nyt äkillisesti koska menen lomalle muutaman viikon päästä ja halusin itse epätoivoisesti saada edes jotakin helpotusta tähän, 6kk oli tarkotus vetästä, aloitin tänään aamulla ottamisen ja nyt klo 15:00 iski kauhea väsymys ja huokaileminen, mut ei kuitenkaa pahaa oloa, ainakaan vielä. 2viikon jälkeen kuulemma suurimmalla osalla alkaa näkyä positiiviset vaikutukset

        Lääkärin mukaan tämä sos-fobia johtuu jollain tapaa kilpirauhasestani, ja olen tutkiskellut asiaa niin kyllä uskon sen pitävän paikkansa, mutta sen hoito on niin hidasta että oli pakko tyytyä lääkkeisiin, vaikka en ole lääkkeiden ystävä, ovat ne kuitenkin auttaneet moneen vaivaan.


      • harkitse vielä
        Zxxcxxxxx kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, lääkäri määräsi tätä nyt äkillisesti koska menen lomalle muutaman viikon päästä ja halusin itse epätoivoisesti saada edes jotakin helpotusta tähän, 6kk oli tarkotus vetästä, aloitin tänään aamulla ottamisen ja nyt klo 15:00 iski kauhea väsymys ja huokaileminen, mut ei kuitenkaa pahaa oloa, ainakaan vielä. 2viikon jälkeen kuulemma suurimmalla osalla alkaa näkyä positiiviset vaikutukset

        Lääkärin mukaan tämä sos-fobia johtuu jollain tapaa kilpirauhasestani, ja olen tutkiskellut asiaa niin kyllä uskon sen pitävän paikkansa, mutta sen hoito on niin hidasta että oli pakko tyytyä lääkkeisiin, vaikka en ole lääkkeiden ystävä, ovat ne kuitenkin auttaneet moneen vaivaan.

        Minulla on sellainen käsitys että jos kärsit kilpirauhasen liika/vajaatoiminnasta niin masennuslääkkeet vain pahentaa oloasi. Tyroksiini on oikea lääke ja olet oikeassa siinä että tyroksiinilääkityksen kohdilleen saaminen voi viedä kuukausia.
        Veikkaan että olet kohta hakemassa unilääkereseptiä.Sitten kun lääkäri kirjoittaa sinulle Ketipinor-neuroleptin unettomuuteen niin matkasi maanpäälliseen helvettiin on alkamassa.2-3 vuoden päästä kirjoittelet näille palstoille kitkeränraivoisia mielipiteitä psykiatriasta.


    • Henkka -93

      Mulla on ollut venlafaksiini ollut käytössä vuoden alusta asti. Olen syönyt sitä paniikkihäiriön, pelkotilojen ja tunne-elämän epävakauden takia. Ensinnäkin kun lääke alkoi vaikuttaa, tuntui ettei enää tarvinnut kulkea sumussa. Kaikki jotenkin selkiytyi ja mielialat rupesivat pysymään aisoissa. Omanarvontunto ja itsevarmuus lisääntyivät. Sain ensinnäkin apua paniikkitiloihin, jotka ovat hiljaksiin laantuneet tai poistuneet kokonaan. Kaupan kassa oli joskus kauhun paikka, mutta nyt voin jopa nauttia kaupassakäynnistä kun tiedän minulla olevan siihen oikeudet. Olen varmempi sosiaalisissa tilanteissa eikä tarvitse jännittää. Tosin elämääni on vaikuttanut merkittävästi asuinpaikan vaihto kaupungin keskustaan :)

      Venlafaksiini on ollut mulle ainakin hyvä lääke.

      • Ap'.,.,'.

        Hei, millaisia oireita ja pelkotiloja sinulla oli, punastuitko tai hikoilitko sosiaalisissa tilanteissa. Kauan sinulla kesti että lääke alkoi vaikuttamaan ja mitä oireita sinulla oli, minkälaisilla annoksilla lähti paranemaan?.

        Kiitos positiivisesta vastauksestasi, itsekin toivon tuollaista helpotusta, kaikkea hyvää sulle.


      • Henkka -93
        Ap'.,.,'. kirjoitti:

        Hei, millaisia oireita ja pelkotiloja sinulla oli, punastuitko tai hikoilitko sosiaalisissa tilanteissa. Kauan sinulla kesti että lääke alkoi vaikuttamaan ja mitä oireita sinulla oli, minkälaisilla annoksilla lähti paranemaan?.

        Kiitos positiivisesta vastauksestasi, itsekin toivon tuollaista helpotusta, kaikkea hyvää sulle.

        Kiitos! :-) Vastaillaanpa...

        Joskus yläasteella mulla oli punastumispelkoa. Tuo johtui kiusaamisesta ja luulen, että orastava paniikkihäiriö rupesi itämään tuolloin...Onneksi pääsin siitä sillä kerralla ohi. Esiintymistilanteet kouluhistoriassa aivan kauheita. Lopulta rupesin rämpimään sosiaalisten tilanteiden pelossa "toivuttuani" "maanisesta psykoosista". Rupesin pelkäämään kaikkia tilanteita, joissa koin joutuvani arvioinnin ja mittauksen kohteeksi. Ajattelin, että mitä jos tärisen ja paljastun, rupeanko änkyttämään, punastunko jne...Useimmiten kaikista pahin oire oli värinä (musta tuli ihmisvibra) ja hallitsemattomuuden tunne. Esim. muistan, etten kerran pystynyt muiden läsnä ollessa juomaan kahvia täydestä kupista. Nämä kaikki tuli useimmiten vuorovaikutustilanteissa ja kaupan kassalla. Kassapelko oli eräässä vaiheessa todella paha, en voinut opetella käyttämään korttia koska pelkäsin hajoavani siihen paikkaan enkä pysyväni koossa. Jännittämisen seurauksena olen tilanteen laantuessa saanut yleensä myös päänsärkykohtauksia koska verenpaine nousee äkillisesti.

        Avauduin läheisilleni ongelmasta ja kerroin siitä myös lääkärille mielenterveyskeskuksessa. Sain tammikuussa lääkitykseksi venlafaksiinin kolmanneksi muiden rinnalle. Ja sitten eräs kaunis päivä (vai ilta?) löysin tämän... http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kahvihuoneen_kammo_45485.html#media=45488

        Todella hyvä ohjelmapätkä! Se sai ajattelemaan, että...

        a) En ole yksin tämän ongelman kanssa
        b) Mitä sitten vaikka jännitän? ("mulla on oikeus jännittää")
        c) Mitä pahaa tapahtuisi jos paljastun? (ja onko sillä niin väliä)
        d) Maailma ei ole paha vaan pelkoni (pelko on suurimmaksi osaksi omaa harhaluuloa)

        Venlafaksiini alkoi vaikuttaa mulla siinä 2-3 vko:n sisällä ja annostukseni on 37 mg. Kerran lääkäri määräsi vahingossa 75:ta, mutta se oli liian vahva. Lääke on hyvä perusturva, mutta suuremman työn saa ehkä itse tehdä omien ajatusten kanssa. Äidinpuoleinen suku on ollut myös tukenani. Kuitenkin pelosta toipuminen on (valitettavasti) hidas prosessi...Pelko on muistuttanut mua muutamia kertoja itsestään, mutta koen olevani aika hyvin toipunut ja voiton puolella.

        Paljon tsemppiä kaikille jännittäjille! :)


    • ygixpgipxgpyiuö

      Ei pitäisi lähteä vetämään aineita punastelun tai hikoilun takia. Omasta mielestäni omien aivojen lobotomoiminen esimerkiksi venlafaksiinilla (SNRI) ei ole mitään järkeä, kun huomioidaan merkittävät riskit ja suhteutetaan ne kyseenalaiseen "hyötyyn". Ei muuta kuin terapiaan opettelemaan sietämään sosiaalisia tilanteita ja sitä kautta totut niihin. Ongelma katoaa altistumisen myötä. Venlafaksiniinkin käyttöön liittyy merkittävä pysyvien aivovaurioiden riski, joka voi aiheuttaa sinulle todella valtavia ongelmia ja koukuttaa sinusta aineen vakiokäyttäjän samalla vieden elämänlaatusi vuosien mittaa yhä kauemmas siitä mihin voisit pystyä, jos vain opettelisit hallitsemaan jännitystäsi luonnollisin keinoin.

      • ..,,'.'xnx

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kun juttu on niin, että tästä ei parane siedätyshoidolla, seon monta kertaa sanottu. Näille tilanteille altistuminen vain pahentaa ongelmaa. Tiedän sen koska olen jo 2v kärsinyt tästä ja on vain pahentunut, ymmärrän myös snri- lääkkeen riskit, mutta minulla ei ole vaihtoehtoa, haluan nauttia tulevasta lomastani edes jotenkin.

        Olin ennen todella sosiaalinen ja jopa huomionhakuinen rellestäjä, voi kun saisi vanhan elämän takas...


      • jamppa93
        ..,,'.'xnx kirjoitti:

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kun juttu on niin, että tästä ei parane siedätyshoidolla, seon monta kertaa sanottu. Näille tilanteille altistuminen vain pahentaa ongelmaa. Tiedän sen koska olen jo 2v kärsinyt tästä ja on vain pahentunut, ymmärrän myös snri- lääkkeen riskit, mutta minulla ei ole vaihtoehtoa, haluan nauttia tulevasta lomastani edes jotenkin.

        Olin ennen todella sosiaalinen ja jopa huomionhakuinen rellestäjä, voi kun saisi vanhan elämän takas...

        Oletkl kokeillut ssri lääkkeitä? Onko näillä paljonkin eroa. Itse aloitin cipralexin pitkän harkinnan jälkeen. Pakkohan se on pystyä opiskelemaan. Paraneekohan tästä koskaan ennalleen vai onko elettävä tämän pelon kanssa?


    • Kunhan muistutan.

      Haluan muistuttaa että venlafaxin/efexor aiheuttaa sitten todella pahoja vieroitusoireita. Auttoi toki sosialisten tilanteiden pelkoon, mutta suurimmalle osalle ei kerrota riittävästi sivuoireita/vieroitusoireista.
      Oireet toki ovat jokaisella erilaiset, mutta ns. sähköiskuihin ovat kaikki ilmeisesti päässeet tutustumaan kyseisen lääkkeen aikana. Myös sairaanloinen yöhikoilu, tunteiden häviäminen kaikilta osin ja painon nousu ovat hyvin vakioita.
      Tosin se sosiaalisten tilanteiden pelkojen väheneminen/häviäminen auttaa parantamaan elämänlaatua kummasti.

      • 1+2

        Tuokin on yksilöllistä.
        Minulla meni 225mg vakavaan masennukseen muutaman kuukauden. Odotin kamalia vieroitusoireita, ei tullut kuin jonkinlaisia lieviä humahduksia ja ehkä kuukauden päästä olin siitä kuivilla.
        225mg oli kyllä aivan liian iso hevosen annos minulle, joka en ole ikinä käyttänyt lääkkeitä. 37,5 olisi ollut parempi. Siitä vieroittautuminen lienee vielä helpompaa.


    • Tontsa889

      Itte ollut nyt viikon ilman ja tulihan niitä vajaa 2vuotta käytettyä, 75mg oli max annos ja sitä pienentämällä eroon,aluksi pelkäsin eroon pääsyä koska ihmisten kokemukset kuulosti hirveiltä,mutta nyt on mennyt hyvin välillä pieniä sähkiskuja lukuunottamatta, jos jatkuu olo hyvänä niin en voi antaa kuin positiivista palautetta tästä mikä helpotti elämääni ja niitä ahdistuksia:)tsemppiä hyvät ihmiset

    • 2535114

      Mulla kanssa masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko. En tiedä onko lääkitys oikea, mutta tällä hetkellä lääkkeenä on Venlafaxin ja Pregabalin.

      • Kemppa_

        Samat herkut mullaki =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1778
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1251
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe