Miten hyväksyä itsensä HSV2:na?

luovuttaja

Tuntuu välillä todella rankalta, kun on tutustunut mukavaan mieheen. Herpesuutiseen on sitten jäänyt suhde, kaverina kyllä edelleen, jos törmätään ja saattavat kysellä mitä kuuluu ja rupatella kyllä, mutta se siinä.

Nyt en jaksa enää tutustua kehenkään ja jos joku ehdottaa tapaamista, niin käyttäydyn ikäänkuin en kuulisi koko kysymystä (vähän outoa), sillä tavalla olen selvinnyt.Sitten ne rasittavat tutut sun muut, jotka jaksavat ihmetellä miten en ole tavannut ketään.

En vaan jaksa kenellekään enää kertoa ja pettyä taas kerran. Kuitenkin kaipaan ihmistä kenen kanssa jakaa arkea jne.

17

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50% kantajia

      Tuo on kuule yleisempää kuin luuletkaan. Suurimmalla osalla ihmisistä on herpes jossain päin kroppaa, huulessa, alapäässä, selässä, rinnalla, kenellä missäkin.. ja sekä HSV1, että HSV2 voi tarttua yhtälailla yläpäähän, kuin alapäähänkin. Käytä siitä mieluummin termiä herpes (ihan oikea termi), niin ei kuulosta niin pelottavalta. HSV2 särähtää monen korvaan suunnilleen HIV:ltä!

      • luovuttaja

        Joo, olen sanonut että minulla on herpes, genitaaliherpes. En käytä tuota kirjain-termiä, koska se ei noin yleensä kerro ihmisille mitään. Mutta silti, en halua sitä kenellekään. Itsellä nykyään noin kaksi kertaa vuodessa pari rakkulaa, jotka menevät ohi itsestään, ehkä1-2 pv vaivaavat ja huomaan että on. Eli itselle ei lainkaan ongelma siinä suhteessa, mutta en voi tietää mitä toiselle tulisi. Jotenkin vaan alan heti välttelemään, jos huomaan jonkun kiinnostuvan. Edelliset pettymykset alkavat heti ahdistamaan eli mielen ongelma siis.


    • ei ole helppoa ei

      Niillä miehillä ei ole ehkä kaikilla ollut riittävää tietoa herpeksestä. Tosiaan ihmiset eivät tajua kuinka yleinen herpes on. On paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä saaneensa genitaaliherpestä, koska ovat oireettomia. Herpes ei aina oireile rakkuloina, voi olla pelkkää ajoittaista kutinaa, joten naiset saattavat luulla sen olevan hiivaa tai jotain. Jännä kuinka moni joilla on ns. huuliherpes, eivät tajua, että ihan heiltäkin voi sen saada alapäähän. Silloinkin, kun ei huulessa/kasvoilla näy herpestä.

      Mutta joo, tiedän omasta kokemuksesta kuinka henkisesti raskasta on saada genitaaliherpes ja olla tietoinen siitä itse, miten rankaa on kertoa siitä. Pelätä torjutuksi tulemista. Kenellekään kaverilla ei tätä ole, en ainakaan ole tietoinen. Enkä edes tahdo omaa ongelmaani jokaiselle paljastaa, ei pysty kertomaan oikeaa syytä miksi on allapäin.

      Olen kuitenkin tavannut ihmisiä joille tämä ok, joten vaikka aloittaja oletkin tullut torjutuksi, niin älä luovuta, usko pois, löytyy ihmisiä, jotka eivätä herpestä pelkää.

      • Mies 38v

        No mulla on ollut herpes riivaamassa jo 18 vuotta, eikä sitä ole kyllä missään vaiheessa kukaan ikinä selvittänyt, että onko kyse HSV1 vai HSV2 tyypistä... eikä sillä ole mulle mitään merkitystä edes, yhtä ärsyttävä ja riivaava se on jokatapauksessa, kun se sille päälle sattuu. Ensimmäiset 10v ne rakkulat uusiutu jopa 2-3 kertaa kuukaudessa, eli edelliset ei kerenny parantua, kun seuraavat jo iski viereen, tai toiseen kohtaan kroppaa (aina vasemmalle puolelle). Tuolloin elämä oli toki hyvin stressaavaa.. sitten pääsin viimein irti narsisti-exän terrorismista ja kas, herpeskin helpotti heti kummasti, viime vuosina ollut ehkä 2-3 kertaa vuodessa! Zovirax auttaa, jos auttaa. Parisuhteissa on tullut elettyä tuon sekopaattiexän jälkeen useampaan kertaan, useampia vuosia, eikä ongelmaa =)


      • 897986
        Mies 38v kirjoitti:

        No mulla on ollut herpes riivaamassa jo 18 vuotta, eikä sitä ole kyllä missään vaiheessa kukaan ikinä selvittänyt, että onko kyse HSV1 vai HSV2 tyypistä... eikä sillä ole mulle mitään merkitystä edes, yhtä ärsyttävä ja riivaava se on jokatapauksessa, kun se sille päälle sattuu. Ensimmäiset 10v ne rakkulat uusiutu jopa 2-3 kertaa kuukaudessa, eli edelliset ei kerenny parantua, kun seuraavat jo iski viereen, tai toiseen kohtaan kroppaa (aina vasemmalle puolelle). Tuolloin elämä oli toki hyvin stressaavaa.. sitten pääsin viimein irti narsisti-exän terrorismista ja kas, herpeskin helpotti heti kummasti, viime vuosina ollut ehkä 2-3 kertaa vuodessa! Zovirax auttaa, jos auttaa. Parisuhteissa on tullut elettyä tuon sekopaattiexän jälkeen useampaan kertaan, useampia vuosia, eikä ongelmaa =)

        no miksi edes selvittää kumpaa, koska molempia voi esiintyä ympäri kehoa......

        tosiaan jos se oireilee useammin, niin silloin immuunipuolustus ei ole kunnossa ja esim.stressihän laskee sitä.


      • Mullahsv2
        897986 kirjoitti:

        no miksi edes selvittää kumpaa, koska molempia voi esiintyä ympäri kehoa......

        tosiaan jos se oireilee useammin, niin silloin immuunipuolustus ei ole kunnossa ja esim.stressihän laskee sitä.

        No kyllähän se kannattaa selvittää kumpi virustyyppi on kyseessä. Jos tapaa kumppanin jolla myös herpes niin on hyvä tietää kannat että voiko tarttua ristiin. Huuliherpes voi olla myös tyyppiä 2 ja alapäässä voi olla tyyppi 1.


      • Ei mitään väliä
        Mullahsv2 kirjoitti:

        No kyllähän se kannattaa selvittää kumpi virustyyppi on kyseessä. Jos tapaa kumppanin jolla myös herpes niin on hyvä tietää kannat että voiko tarttua ristiin. Huuliherpes voi olla myös tyyppiä 2 ja alapäässä voi olla tyyppi 1.

        Ristiin taikka rastiin, ei niitä arvauskeskuksessa sen kummemmin tutkita. Zovirax-reseptin saa automaattisesti, kannattaa tahtoa se isokokoisin tuubi, ne pienet ei riitä mihinkään


    • ÄläLuovuta

      Vaikutat kirjoituksesi perusteella tosi fiksulta (mikäli sitä nyt näin lyhyestä tekstistä voi päätellä ;)). Helppo mun tietenkin sanoa... mutta yritä unohtaa koko juttu, oikeasti toi ei ole paha asia. Tietty tosi kurjaa jos alkava suhde on tohon kariutunut mutta ihan yhtä hyvin se voi kariutua muustakin syystä, tohon on ehkä helppo vedota. Ja jos oikeasti kolahtaa niin ei tolla olisi väliä. Ehkä 20-25 % kantaa tota virusta. Häntä pystyyn :)

    • luovuttaja

      Kiitos kaikki kommenteista ja kannustuksesta. Ai että fiksu, no kiitoksia, mutta fiksuutta on ihan monenlaista, yhden kerran en ainakaan ollut fiksu, sain herpeksenkin. Olen ihan tavallinen naikkonen : ) Kyllä varmasti voi kariutua monesta syystä, suhteet ovat ah niin ihanan vaativia, samalla kyllä antoisia ja oppii aina itsestäkin jotakin uutta sitä kautta. Mutta kyllä se kirpaisee, jos herpekseen jää, toki yritän sitten pelastaa itseni sillä, että no mitähän se mies oikeasti halusi ja olisiko ollut millään tavalla kestävällä alustalla se suhde. Silti, jotenkin en nyt uskalla enää, en tiedä mikä on? Ok, mutta nautitaan nyt sitten alkavasta kesästä kaikin muin tavoin...

      Silti mietin, miten muut hyväksyvät itsensä ja menevät eteenpäin?

    • ....................

      Hyvin hyväksyn itseni ja jos joku ei hyväksy, niin se on hänen ongelmansa. Ainakin minulla on sukupuolitaudeista oikeaa tietoa enemmän kuin osalla ihmisistä. Eikä se ole mitään omaa typeryyttä jos herpeksen saa, se on tuuristakin kiinni. Ei pidä välittää niistä, jotka puhuvat pahasti sukupuolitaudeista, jonakin päivänä se naureskelija/kauhistelija saattaa itse olla samassa tilanteessa. Kasvatat vain oikeaa asennetta. Sukupuolitaudeilla on oma leimansa, ihan turhaan. Tekevälle sattuu eikä ne ole aina maailman loppu. Herpes ei ole kuitenkaan hiv, eli huonomminkin voi käydä.

      Kirjoitus hesarista. Seksiin kuuluu tautiriski, se on jokaisen otettava jos sitä tahtoo harrastaa. Niin se vain menee, että kaikki eivät vieläkään muista kuinka taudit leviävät. Helpottaa, kun ymmärtää kuinka monella on genitaalialueella herpes.......... Se on Suomessakin n.25%:lla. Eli mieti joskus istuessasi vaikkapa täydessä linja-autossa kuinka monella sielläkin istuvista voi olla genitaaliherpes, noin joka neljännellä matkustajalla.

      http://www.hs.fi/terveys/Kuinka monen kanssa pit%C3%A4%C3%A4 keskim%C3%A4%C3%A4rin harrastaa seksi%C3%A4 jotta saa sukupuolitaudin/a1404876629706?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage&

      • luovuttajako

        Näinhän se tietysti on, kun ajattelee tarkemmin. Ehkä ongelmana on enemmän omat voimat, ei jaksa pettyä, siksi ei edes anna mahdollisuutta tutustumiseen kenellekään. Ja ihmisiin on vaikea tutustua, mukavan oloisia näkee/kuulee kaupan kassajonossa, pyöräillessä, kävellessä, puistopicnikillä, lounaalla - mutta et voi noin vain mennä juttelemaan. Kapakoissa en viihdy, paitsi hyvässä seurassa ok. Netin kautta tutustuminen tuntuu minusta vieraalta. No, katsotaan.

        Ikävä oli lukea jonkun kovinkin hankalista oireista, olisi aika kamalaa, jos ihastuisi, rakastuisi ja sitten hän saisi minulta sellaisia oireita. Tästä vinkkelistä ymmärrän, että ne pari miestä eivät ole halunneet minua naisystäväksi, aina on mukavampia, kauniimpia ja vieläpä ilman herpestä.

        Kirjoittaja ...... annaoit ajattelemisen aihetta, näen kaukana kaukana melkein toivonpilkahduksen, vai oliko se vain radiomaston vilkku?


      • ....................
        luovuttajako kirjoitti:

        Näinhän se tietysti on, kun ajattelee tarkemmin. Ehkä ongelmana on enemmän omat voimat, ei jaksa pettyä, siksi ei edes anna mahdollisuutta tutustumiseen kenellekään. Ja ihmisiin on vaikea tutustua, mukavan oloisia näkee/kuulee kaupan kassajonossa, pyöräillessä, kävellessä, puistopicnikillä, lounaalla - mutta et voi noin vain mennä juttelemaan. Kapakoissa en viihdy, paitsi hyvässä seurassa ok. Netin kautta tutustuminen tuntuu minusta vieraalta. No, katsotaan.

        Ikävä oli lukea jonkun kovinkin hankalista oireista, olisi aika kamalaa, jos ihastuisi, rakastuisi ja sitten hän saisi minulta sellaisia oireita. Tästä vinkkelistä ymmärrän, että ne pari miestä eivät ole halunneet minua naisystäväksi, aina on mukavampia, kauniimpia ja vieläpä ilman herpestä.

        Kirjoittaja ...... annaoit ajattelemisen aihetta, näen kaukana kaukana melkein toivonpilkahduksen, vai oliko se vain radiomaston vilkku?

        Siis tottakai tämä vaikuttaa itsetuntoon ja välillä hirvittää kertoa, kun ei etukäteen tiedä mitä toinen vastaa. Mihinkään suhteeseen en edes suostuisi mikäli toinen herpestä pelkäisi. On itsekin tullut ajateltua huonoina päivinä miksi joku minut tahtoisi, kun on niitä taudittomiakin naisia tarjolla, mut ei auta kuin yrittää pakottaa itsensä ajattelemaan, että on arvoltaan ihan samalla viivalla ja jos toinen rakastaa, niin herpes ei ole ongelma. Onpahan vähän lisäjännitystä elämään. :D Jos mies valitseekin jonkun toisen, niin voikin yllätyksekseen saada siltä naiselta vaikkapa kondylooman. Sekin voi olla veemäinen.

        Siellä bussissa istuessa voi myös ajatella, että lähes kaikilla on herpes jossain eli melkein kuka vaan voi aiheuttaa toiselle genitaaliherpeksen. Silloin, kun masennus meinaa kiskaista rotkon pohjalle, pyrin miettimään tuota. Netistä on mulle ainakin ollut sen verran apua, että on voinut huomata, että kohtalotovereita on oikeasti olemassa, muuten kun ei tästä kenellekään enää tahdo avautua, vaikka en pelkääkään juoruilua. Juoruilijat itse paljastavat oman typeryytensä.

        Eipä tässä oikein muuta voi, kun kannustaa sua, jonakin päivänä mies voikin vastata, että ei kuule haittaa yx herpes. Niitä miehiä on olemassa, jotka ei tätä kammoksu, kokemuksen syvällä rintaäänellä täältä kailotan :) Ja jos joskus tuntuu, että sen oman majakan valo hiipuu, meinaa vojata epätoivoon, jostain varmasti löytyy ihminen, joka sen saa taas loistamaan. Kirjoitit, ettei noin vaan voi mennä juttelemaan. Noh, tiedät varmasti, että aivan taatusti voit. Hitosti vaan vaatii rohkeutta, täytyy kasvattaa itsestään vahvempi, ettei hajoa pieniksi palasiksi jos uusi tuttavuus ei lämpenekään herpeksen vuoksi. On muuten helppo ladella toiselle neuvoja, vaikka tietää, ettei se ole niin yksinkertaista :)


    • Herpez

      Ihan turhaan pelkäät, herpes on tosi monella. Mä en ole edes sekstaillut niin paljon eri ihmisten kanssa, niin mullakin on herpes. Tartutin sen myös pitkäaikaiseen kumppaniin ja hän ymmärsi asian, ei ongelmia. Oliskos niin että herpes on 40% väestöllä.

      • ZZZZZZ

        "Oliskos niin että herpes on 40% väestöllä."

        Väärin. HSV-1-virusta kantaa lähes 90 % aikuisväestöstä, HSV-2-tyypin vasta-aineita on 25 %:lla aikuisväestöstä. Eli monelta sen voi saada jostain tai moni sitä kantaa tietämättään.


      • luovuttaja
        ZZZZZZ kirjoitti:

        "Oliskos niin että herpes on 40% väestöllä."

        Väärin. HSV-1-virusta kantaa lähes 90 % aikuisväestöstä, HSV-2-tyypin vasta-aineita on 25 %:lla aikuisväestöstä. Eli monelta sen voi saada jostain tai moni sitä kantaa tietämättään.

        nyt kun on aikaa ollut miettiä, niin ajattelin ensin, että se on vain hyväksyttävä on sitten itsellä diabetes, astma tai mikä vaan, vaikka sitten tämä herpes. Mutta noissa muissa ei ole sitä tartuntavaaraa, siksi ne tulee helpommin osaksi itseä. Herpeksessä on ikään kuin vastuussa toisen vahingoittamisesta, se ei tunnu kivalta. Jotenkin tuntuu paremmalta elää, ilman että aiheuttaa harmia toiselle. En vaan pääse tästä dilemmasta nyt eteenpäin. Mutta hyvä lukea eri kommentteja ja pohtia.

        Jotenkin haluaisi myös puhua asiasta äidinkin kanssa, mutta hänellä jo ikää lähes kahdeksankymmentä, niin ei viitsi vaivata. Rasittaa ne kommentit, että kohta se meidän plikka tuo jonkun miehen näytille.


    • Anonyymi

      Ikuisuuden vanha ketju, mutta jotenkin hankalaa löytää vertaistukea tähän herpes asiaan. Minulla täysin uusi. Olen heti tehnyt selväksi kumppani ehdokkaille että voin harrastaa vain petting seksiä, eli seksi ilman yhdyntää.. jos jollekkin se sopii niin ehkä helpompi ottaa herpes puheeksi.. kuitenkin tapasin miehen jolle olin kertonut riskit, ja halusikin ottaa riskin. Yllätyin että kuinka koville se itselläni ottaa. Tunnen itseni likaiseksi ja pelkään että toinen saa. Tekisi mieli työntää pois mun elämästä, mutta yritän opetella ylipäätään puhumaan hankalastakin aiheista ja pitää lähellä.. aktin jälkeen minulla meinasi tulla itku, toinen silitteli ja piti sylissä. Taitaa olla pitkä tie oppia hyväksymään tämä sairaus ja elää sen kanssa seksin saralla. Ruokavaliota olen muuttanut, suosin L-lysiiniä ja vältän agriinia tai miten kirjoitetaankaan. Stressin hallintaan aloitin meditaation. Terveellisempi ruokavalio ja lisäksi ravintolisiä mitkä nostavat vastustuskykyä. Näiden pitäisi ennaltaehkäistä uusimista.

      • Anonyymi

        Näin se vaan on valitettavasti, pitkä tie edessä. Itselläni jo kohta 10 v mutta edelleen asia todella hankala hyväksyä. Ruokavaliot ravintolisät ym ei juurikaan vaikuta. Pahaa stressiä olllut eikä mitään oireita, mutta taas stressittömässä vaiheessa oireita, ihan sattumaa milloin tulee.


    Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe