Verinen kuoha

femaleficarum

Kävin äskettäin eräällä yksityisellä tallilla ja siellä ratsastettiin hevosella joka yskähteli hivenen. Ratsastuksen jälkeen yski enemmänkin ja suupieliin tuli veristä kuohaa. Hevosella oli varmaankin puhkuri, mutta osaako joku tietävämpi kertoa miten vakava tuo tila oli ja pitäisikö sitä hoitaa jollakin tavalla?

5

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosenhoitaja

Hevonen, jolla on puhkuri pitää lopettaa. Sitä ei enää kuntoon saa ja oireet pahenevat koko ajan, varsinkin talvipakkasilla eläin kärsii jatkuvasta, kivuliaasta hengittämisestä ihan paikallaan ollessaankin.

• Iceage

Ei nyt sentään -riippuu siitä miten paha puhkuri.
        Olen nähnyt useamman TÄYSIN oireettoman puhkuritapauksen (kaikki tosin pihatoissa). Herätys hei, lääkäriä paikalle -puhkuriin on saatavissa lääkitystä.
        Sitten jos puhkuri on niin paha ettei hevonen pysty enään syömään ja hengitys vinkuu on aika päästää se vihreille laitumille. Muutoin se on verrattavissa ihmisten astmaan ja usein hoidettavissa.
        ja hevosenhoitajalle -serkullani on astama, pitääkö hänetkin lopettaa?

• femaleficarum
        Iceage kirjoitti:

Ei nyt sentään -riippuu siitä miten paha puhkuri.
        Olen nähnyt useamman TÄYSIN oireettoman puhkuritapauksen (kaikki tosin pihatoissa). Herätys hei, lääkäriä paikalle -puhkuriin on saatavissa lääkitystä.
        Sitten jos puhkuri on niin paha ettei hevonen pysty enään syömään ja hengitys vinkuu on aika päästää se vihreille laitumille. Muutoin se on verrattavissa ihmisten astmaan ja usein hoidettavissa.
        ja hevosenhoitajalle -serkullani on astama, pitääkö hänetkin lopettaa?

Näin minäkin ajattelin siis, että tämän kyseisen hevosen käyttö ratsastuksessa on arveluttavaa sen sairauden vakavuuden takia. Toki olen aiemmin ratsastanut puhkurihevosella jolla taudin hoito on ollut kondiksessa. Ja ei minuakaan saa lopettaa astmani takia ;-)) Hmmm mitenköhän nyt sitten etenisi tämän asian kanssa? Nimittäin tallilla käy 2 nuorta tyttöä ratsastamassa ja heillä ei ollut hajuakaan puhkurin oireista eli esim siitä, että tämä hevonen voi kuolla ratsastajan alle, sieltäpä onkin sitten kiva mönkiä pois jos itse keikahtaa jotenkin ensimmäisenä alas.....

• Iceage
        femaleficarum kirjoitti:

Näin minäkin ajattelin siis, että tämän kyseisen hevosen käyttö ratsastuksessa on arveluttavaa sen sairauden vakavuuden takia. Toki olen aiemmin ratsastanut puhkurihevosella jolla taudin hoito on ollut kondiksessa. Ja ei minuakaan saa lopettaa astmani takia ;-)) Hmmm mitenköhän nyt sitten etenisi tämän asian kanssa? Nimittäin tallilla käy 2 nuorta tyttöä ratsastamassa ja heillä ei ollut hajuakaan puhkurin oireista eli esim siitä, että tämä hevonen voi kuolla ratsastajan alle, sieltäpä onkin sitten kiva mönkiä pois jos itse keikahtaa jotenkin ensimmäisenä alas.....

Hmm, useimmissa puhkuri tapauksissa KEVYT liikunta tekee hyvää (paino sanalla kevyt kuten ehkä huomasit). Tytöille kannattaisi varmaan kertoa että hoitamattomana tila tulee pahenemaan varmasti -sehän on totuus. Neuvoa että tilaavat eläinlääkärin -samoin netistä voi etsiä tietoa puhkurista ja sen hoidosta. (heinät pitää kostuttaa, mahdollisimman paljon ulkona jne)

Noin muuten -olen minä nähnyt kilpaileviakin puhkuri hevosia. Riippuu ihan minkätyyppinen puhkuri että paljonko tauti rajoittaa. Hevosella tosin ei koskaan ollut kohtauksia -vaan lievä puhkuri ilmeni jatkuvana kuivana yskänä ja laihtumisena. Tämä hevonen pysyi/pysyy kunnossa käytönnössä runsaalla ulkona pidolla, kosteilla rehuilla ja pari kertaa vuodessa pahimpina pölyaikoina määrättävällä lääkekuurilla.

• femaleficarum

muuten tämä talli sijaitsee kausalassa, ja huom. muut hevoset näyttivät kyllä hyväkuntoisille eli vielä en mihinkään eläinrääkkäys syytöksiin ala paikkaa kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      103
      6673
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      5037
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3289
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      31
      3158
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2338
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1696
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1331
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1282
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1196
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      964
    Aihe