Mies lahjoo poikaa lukioon

Poikaani lahjotaan

Poika ei halua lukioon vaan amikseen, häntä ei kiinnosta lukeminen.
Pojan isä on luvannut pojalle moottoripyörän, johon isällä ei ole edes varaa, jos poika menee lukioon.
Nyt poika on menossa lahjonnan seurauksena lukioon.
Mitä voin äitinä tehdä tässä tilanteessa?

45

2015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Poikaani lahjotaan

Kuulostaapa kurjalta tilanteelta tuo lukioon lahjominen. Onko poikanne siis yläkoulunsa jo lopettanut ja tehnyt valintansa ammattikoulun puolesta ja olisi vaihtamassa lukioon isänsä toiveen takia? Jos hän on vielä yläkoulussa ja valinta vasta edessä, yritä saada mies ymmärtämään ettei lukioon kannata lahjoa lastaan. Jos poika tietää jo mille alalle tahtoisi kouluttautua, mistä on kiinnostunut, hänen voi tosiaan olla vaikea motivoitua opiskelemaan lukiossa, jonne vastentahtoisesti menee. Jos lukion käy huonosti läpi ja saa huonot todistukset, niistä ei ole hyötyä jatkossa. Mitä hän sitten tekee lukion jälkeen? Jatko-opintoihin on vaikea päästä huonolla y/lukiotodistuksella.

Miksi miehellesi on niin tärkeätä, että poika menisi lukioon? Joku syy asiaan lienee, liittyykö se hänen omaan koulutustaustaansa vai siihen "mitä muut ajattelevat" vai eikö hän itse arvosta ammattikoulusta saatua ammattia? Sinun kannattaisi näitä pohtia miehesi kanssa. Oikeastaan ainoa mitä voit tehdä, on vaikuttaa mieheesi. Ja tietysti voit kertoa pojallesi juuri sen, että lukio pitäisi sitten saada läpikäytyä ainakin kohtuullisin arvosanoin - ja se vaatii työtä ja lukemista.

Hyvää kesän jatkoa,
      Pirkko-pappi

• Suutari lestiinsä

On kerrrassaan omituista että kirkon viranhaltijat virka-ajalla jakelevat diletanttisia neuvoja ja sekaantuvat perheiden asioihin, jopa lasten koulutukseen. Mistä Pirkko-pappi tietää pojan parhaan paremmin kuin lapsen isä ????

Olisi parempi, että jätettäisiin kommentoimatta, jos ei ole mitään asiaa....

• Ykoeee

Ei aloittaja sanonut, että pojan isä olisi hänen miehensä, joten älä ala neuvomaan mitä aloittajan kannattaa miettiä miehensä kanssa. Et voi tietää.

• yksi akateeminen
        Suutari lestiinsä kirjoitti:

On kerrrassaan omituista että kirkon viranhaltijat virka-ajalla jakelevat diletanttisia neuvoja ja sekaantuvat perheiden asioihin, jopa lasten koulutukseen. Mistä Pirkko-pappi tietää pojan parhaan paremmin kuin lapsen isä ????

Olisi parempi, että jätettäisiin kommentoimatta, jos ei ole mitään asiaa....

Pirkko-papin kirjoitus oli täyttä asiaa. Akateemisilla aloilla on nykyään paljon työttömyyttä. Kilpailu yliopistoissa on nykyään kovaa ja raakaa. Mikäli haluaa tehdä tieteellistä uraa, joutuu jo opiskelujen alkuvaiheista lähtien osallistumaan tieteellisiin projekteihin ja arvosanojen täytyy olla huippuhyvät. Muuten uhkaa akateeminen työttömyys.

Itse tunnen rakennusalalta useita n. 40-50 vuotiaita, jotka ovat tienanneet alalla huippuomaisuuden. Ovat nyt miljonäärejä ja aloittaneet aikoinaan tyhjästä. Omistavat esim. lukuisia kiinteistöjä ja asunto-osakkeita. Osalla on takanaan rakennusalan opintoja mutta yhdellä rikkaalla tuttavallani ei ole muita opintoja kuin peruskoulu ja taitavat kädet.

Monet ystävistäni kävivät aikoinaan lukion ja opinnot jäivät siihen. Jatko-opintoihin eivät päässeet ja nykyään ovat sitten työttömiä tai tekevät jotain hanttihommia silloin tällöin.

Itse arvostan kovasti ammattitutkinnon suorittaneita ihmisiä, jotka rakentavat taloja, valmistavat päivittäin ruokaa kouluissa ja vanhainkodeissa jne.

Akateemisia, turhanpäiväisiä "jäkäläntutkijoita" on Suomessa pilvin pimein työttöminä. He kirjoittelevat blogeja siitä, "miten yhteiskunnalla on varaa pitää huippukoulutettuja jäkäläntutkijoita työttöminä". Miten yhteiskunta on epäoikeudenmukainen.

• Kokeilkaa edes

Jatko opintoihin ei ole vaikea päästä huonolla todistuksella. Ainakaan ei kannata jättää hakematta! Itse aikoinaan en uskonut omiin kykyihini/pääseväni korkeakouluun, koska lukioaika meni koulua vältellessä ja lintsatessa, mutta kun myöhemmin hain niin pääsinkin vähällä kertauksella helposti sisään. Tietysti parhaimpiin paikkoihin tarvitaan jo vahvempaa osaamista, mutta ei kannata jättää hakematta ja käymättä kokeessa!

• DI 46 Tre
        yksi akateeminen kirjoitti:

Pirkko-papin kirjoitus oli täyttä asiaa. Akateemisilla aloilla on nykyään paljon työttömyyttä. Kilpailu yliopistoissa on nykyään kovaa ja raakaa. Mikäli haluaa tehdä tieteellistä uraa, joutuu jo opiskelujen alkuvaiheista lähtien osallistumaan tieteellisiin projekteihin ja arvosanojen täytyy olla huippuhyvät. Muuten uhkaa akateeminen työttömyys.

Itse tunnen rakennusalalta useita n. 40-50 vuotiaita, jotka ovat tienanneet alalla huippuomaisuuden. Ovat nyt miljonäärejä ja aloittaneet aikoinaan tyhjästä. Omistavat esim. lukuisia kiinteistöjä ja asunto-osakkeita. Osalla on takanaan rakennusalan opintoja mutta yhdellä rikkaalla tuttavallani ei ole muita opintoja kuin peruskoulu ja taitavat kädet.

Monet ystävistäni kävivät aikoinaan lukion ja opinnot jäivät siihen. Jatko-opintoihin eivät päässeet ja nykyään ovat sitten työttömiä tai tekevät jotain hanttihommia silloin tällöin.

Itse arvostan kovasti ammattitutkinnon suorittaneita ihmisiä, jotka rakentavat taloja, valmistavat päivittäin ruokaa kouluissa ja vanhainkodeissa jne.

Akateemisia, turhanpäiväisiä "jäkäläntutkijoita" on Suomessa pilvin pimein työttöminä. He kirjoittelevat blogeja siitä, "miten yhteiskunnalla on varaa pitää huippukoulutettuja jäkäläntutkijoita työttöminä". Miten yhteiskunta on epäoikeudenmukainen.

Nimimerkille "yksi akateeminen"

Sanot, että tunnet monia ilman lukiokoulutusta miljonääreiksi päätyneitä. Tunnet myös niitä, jotka ovat käyneet lukion, mutta eivät koskaan hankkineet mitään ammattia.

Minusta se miljonääriksi päätyminen ei välttis tarvitse olla elämän tarkoitus eikä pyhä ja kyseenalaistamaton päämäärä. Minä tunnen monia lukion käyneitä ja akateemisesti kouluttautuneita, jotka näyttävät pärjäävän oikein hyvin taloudellisesti - joskaan heidän mahdollisista miljoonistaan en ole selvillä. Tunnen myös useita ammattikoulun käyneitä, joilla on jatkuvasti todella tiukkaa taloudellisesti ja vielä v-umainen työ ja työnantajakin.

Sanot arvostavasi ammattitutkinnon suorittaneita. Minä puolestani arvostan kaikkia niitä, jotka tekevät työtään hyvin ja sydämellään. Heidän joukossaan on koulusiivoojia, rekkakuskeja, kampaajia, kieltenopettajia, raksamiehiä, dippainssejä, neurologeja, puutarhureita - ja jopa jäkäläntutkijoita!

Sanot, että yhdellä rikkaalla tuttavallasi ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta, mutta taitavat kädet. En minä sitä epäile, mutta hän on harvinainen poikkeusyksilö. Kyllä se koulutus yleensä auttaa huomattavasti siinä, että löytää paikkansa yhteiskunnassa. Useimmiten ne, jotka jo yläasteella laiminlyövät opiskelua, syrjäytyvät (usein) enemmän tai (harvoin) vähemmän.

Yhteiskunta on ja tulee aina olemaan epäoikeudenmukainen. Ihan jo sen vuoksi, että osalle meistä on geeneissä annettu huomattavan niukasti niitä resursseja, joilla on mahdollista saavuttaa yhteiskunnassa joko taloudellisesti tai sosiaalisesti menestynyt asema.

• "yksi akateeminen"
        DI 46 Tre kirjoitti:

Nimimerkille "yksi akateeminen"

Sanot, että tunnet monia ilman lukiokoulutusta miljonääreiksi päätyneitä. Tunnet myös niitä, jotka ovat käyneet lukion, mutta eivät koskaan hankkineet mitään ammattia.

Minusta se miljonääriksi päätyminen ei välttis tarvitse olla elämän tarkoitus eikä pyhä ja kyseenalaistamaton päämäärä. Minä tunnen monia lukion käyneitä ja akateemisesti kouluttautuneita, jotka näyttävät pärjäävän oikein hyvin taloudellisesti - joskaan heidän mahdollisista miljoonistaan en ole selvillä. Tunnen myös useita ammattikoulun käyneitä, joilla on jatkuvasti todella tiukkaa taloudellisesti ja vielä v-umainen työ ja työnantajakin.

Sanot arvostavasi ammattitutkinnon suorittaneita. Minä puolestani arvostan kaikkia niitä, jotka tekevät työtään hyvin ja sydämellään. Heidän joukossaan on koulusiivoojia, rekkakuskeja, kampaajia, kieltenopettajia, raksamiehiä, dippainssejä, neurologeja, puutarhureita - ja jopa jäkäläntutkijoita!

Sanot, että yhdellä rikkaalla tuttavallasi ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta, mutta taitavat kädet. En minä sitä epäile, mutta hän on harvinainen poikkeusyksilö. Kyllä se koulutus yleensä auttaa huomattavasti siinä, että löytää paikkansa yhteiskunnassa. Useimmiten ne, jotka jo yläasteella laiminlyövät opiskelua, syrjäytyvät (usein) enemmän tai (harvoin) vähemmän.

Yhteiskunta on ja tulee aina olemaan epäoikeudenmukainen. Ihan jo sen vuoksi, että osalle meistä on geeneissä annettu huomattavan niukasti niitä resursseja, joilla on mahdollista saavuttaa yhteiskunnassa joko taloudellisesti tai sosiaalisesti menestynyt asema.

"Kyllä se koulutus yleensä auttaa huomattavasti siinä, että löytää paikkansa elämässä". Olen samaa mieltä- nimittäin ammattiin johtava koulutus: kirvesmies, talonrakentaja, lääkäri, opettaja, lähihoitaja.

Sen sijaan pelkkä lukiokoulutus ei enää nykyään auta työllistymisessä mitenkään. Kuten Pirkko-pappi kirjoitti, huonot lukion paperit voivat olla este jatko-opinnoille. Kaveripiirissäni on käynyt niinkin, että henkilö olisi päässyt peruskoulun jälkeen erinomaisilla papereilla terveydenhuolto-oppilaitokseen. Mutta huonoilla lukion papereilla ovet eivät enää avautuneet. Moni ei nimittäin tajua, että lukiossa opiskelu on huomattavasti vaativampaa kuin peruskoulussa. Yhden fysiikan tehtävän ratkaisemiseen voi kulua tunti aikaa!

Akateeminen työttömyys on kovassa kasvussa. Itse tunnen useita, jotka ovat opiskelleet yliopistotutkinnon jälkeen uuden tutkinnon, koska eivät ole työllistyneet ensimmäisellä yliopistotutkinnolla. Lukio yliopistotutkinto uusi tutkinto= 15-20 vuotta.

Yliopiston tutkijoilla on kova kilpailu apurahoista, jotta uraa voi jatkaa. Väitöskirja on lähes pakollinen useilla aloilla. Aina ei riitä edes yhden alan paperit. Jos toisella kaverilla on kahden alan paperit, hän on toki parempi kandidaatti avoinna olevaan työtehtävään. Yksityissektorilla on hyvin vähän työpaikkoja tarjolla esim. jäkäläntutkijoille.

Näillä rikkailla, rakennusalalla menestyneillä ystävilläni menee oikein hyvin, esim. vaimoehdokkaita riittää jostain syystä jonoksi asti!

Jos itse olisin nuori, suorittaisin rakennusalan perustutkinnon ja perustaisin heti oman yrityksen jonkun kaverini kanssa. Tekisin hurjasti töitä ja suurentaisin firmaa. 40-vuotiaana alkaisin elämään koroilla -toki tekisin töitä silloin tällöin omaksi huvikseni- etupäässä vain nautiskelisin elämästä ja vapaa-ajasta.

• Kirjat mukaan

Eikö amiksessa lueta?
      Taitaa olla huonot tiedot koulutuksen tasosta.

• YO kampaaja

Samaa minäkin mietin, lukiosta ei valmistu vielä mihinkään , kuitenkin on se ammatti saatava ja huonoilla yo todistuksella ei sitte mennä , muuta kun taas sinne amikseen, ei ole mihinkään yliopistoon mitään asiaa.
        Sitte on tää kaksoistutkinto siinä tulee ammatti ja valkolakki

• näin menee
        YO kampaaja kirjoitti:

Samaa minäkin mietin, lukiosta ei valmistu vielä mihinkään , kuitenkin on se ammatti saatava ja huonoilla yo todistuksella ei sitte mennä , muuta kun taas sinne amikseen, ei ole mihinkään yliopistoon mitään asiaa.
        Sitte on tää kaksoistutkinto siinä tulee ammatti ja valkolakki

Ammattikoulun jälkeen voi suorittaa ammattikorkeakoulussa jatkotutkinnon ja hakea ihan yhtälailla yliopistoon.

• öpigiulh
        näin menee kirjoitti:

Ammattikoulun jälkeen voi suorittaa ammattikorkeakoulussa jatkotutkinnon ja hakea ihan yhtälailla yliopistoon.

Jep, monilla aloilla voi tehdä niin. Mutta aikaa se vie paljon enemmän.

• Kannatetaan

Jollei pojalla ole 100 % selvillä, mitä hän aikoo tehdä isona, lukio on hyvä vaihtoehto. Lukion jälkeen hän voi mennä ammattikorkeaan ja valmistua ammattiin oikaisemalla amisvaiheen kokonaan. Aika monet amiksen käyneet päätyvät kuitenkin jatkamaan ammattikorkeaan.

Lukion käynneillä on kuitenkin AINA parempi yleissivistys, kuin peruskoulusta amikseen siirtyvillä (paitsi jos on sitä tyyppiä, että lukee ja ottaa selville asioista vapaa-ajallaan, jota tosi harvat amishemmot ja -mimmit viitsii oikeasti tehdä) :)

• nippelitieto.

Saman kolme vuotta menee sinne ammattikorkeeseen, kävi sitte lukion tai amiksen, ei se lukio mitään oikase, aika on sama.
        Sairaanhoitopuolella ainakin on enempi hyötyä, jos on käynyt amiksessa lähihoitajan tutkinnon, sillon tietää jo hoiva-alasta enempi, kun lukiosta tullut, mutta ihmisestä se on kiinni ja millainen on luonteeltaan.
        Sillä yleissivistyksellä ei kaikilla aloilla ole mitään merkitystä, mutta hyväähän se tietty on silti.

• Kannatetaan
        nippelitieto. kirjoitti:

Saman kolme vuotta menee sinne ammattikorkeeseen, kävi sitte lukion tai amiksen, ei se lukio mitään oikase, aika on sama.
        Sairaanhoitopuolella ainakin on enempi hyötyä, jos on käynyt amiksessa lähihoitajan tutkinnon, sillon tietää jo hoiva-alasta enempi, kun lukiosta tullut, mutta ihmisestä se on kiinni ja millainen on luonteeltaan.
        Sillä yleissivistyksellä ei kaikilla aloilla ole mitään merkitystä, mutta hyväähän se tietty on silti.

Oikaisee, mutta en nähtävästi osannut selittää miksi.
        Otetaan uusiksi:
        Moni peruskoulusta amikseen menevä ei ole ihan varma ammatinvalinnastaan ja joutuu kouluttautumaan ammattiin uudelleen ehkä amiksen kautta, jolloin kolme vuotta on hukattu ja ollaan edelleen "vain" amiksen käyneitä.

• tykkään työstäni
        Kannatetaan kirjoitti:

Oikaisee, mutta en nähtävästi osannut selittää miksi.
        Otetaan uusiksi:
        Moni peruskoulusta amikseen menevä ei ole ihan varma ammatinvalinnastaan ja joutuu kouluttautumaan ammattiin uudelleen ehkä amiksen kautta, jolloin kolme vuotta on hukattu ja ollaan edelleen "vain" amiksen käyneitä.

Mikä amiksessa on vikana, kun sitä pidetään niin huonona vaihtoehtona, ammattiin sieltä valmistutaan ja nyt monet käsityöalat vetää hyvin ja töitäkin löytyy, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle.
        Minä aikoinani aloitin lukion, mutta jätin sen ekan vuoden jälkeen, kun mulle selvisi mitä haluun tehdä ja hain yhteishaussa amikseen ja minusta tuli laborantti ja sain heti vakipaikan ja olen ollut työssä samassa paikassa jo 20v.

• Kannatetaan
        tykkään työstäni kirjoitti:

Mikä amiksessa on vikana, kun sitä pidetään niin huonona vaihtoehtona, ammattiin sieltä valmistutaan ja nyt monet käsityöalat vetää hyvin ja töitäkin löytyy, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle.
        Minä aikoinani aloitin lukion, mutta jätin sen ekan vuoden jälkeen, kun mulle selvisi mitä haluun tehdä ja hain yhteishaussa amikseen ja minusta tuli laborantti ja sain heti vakipaikan ja olen ollut työssä samassa paikassa jo 20v.

Amis ei ole lainkaan huono valinta, jos peruskoulun jälkeen on 100% varma mitä aikuisena tekee. Jos käy amiksen/amista 2-3 kertaa, se alkaa jo olla huonompi valinta.

• alaa vaihtanut
        Kannatetaan kirjoitti:

Amis ei ole lainkaan huono valinta, jos peruskoulun jälkeen on 100% varma mitä aikuisena tekee. Jos käy amiksen/amista 2-3 kertaa, se alkaa jo olla huonompi valinta.

Moni joutuu nykyisin lukeen kaksi ammattia, yleensä siinä keski-iässä joko joutuu työttömäksi, tai koko työ loppuu, tai vaan kyllästyy, niin haluaa vielä jotain muuta ennen eläkeikää .
        Ihminen muuttuu ja ajattelee asioista myöhemmin aikuisena erilailla kun nuorena, vaikka nuorena tuntui se opiskeltu ammatti omalta.

• GamerGirl91
        tykkään työstäni kirjoitti:

Käsityöalat vetää todellakin hyvin jos tietää mitä tekee ja varsinkin jos pistää putiikin nettiin ulkomaita varten pystyyn.

Ainiin, Suomen ALV... 24% jokaisesta tuotteesta valtion kassaan. Ei paljoa huvita. Saksassa esim. 14%

Itse olen tekstiilialalla, ja jos tekisin kuten saksalaiset käsityöläiset, että myisin itse valmistamia lateksi BDSM tuotteita (joista maksetaan satoja euroja kappaleelta) niin en Suomessa eläisi sillä, mitä jää käteen. Saksassa saa sentään rahaa asuntoon, ruokaan ja laskuihin noissa hommissa...

Olen suorittanut tekstiilialan perustutkinnon, YO tutkinnon ja nyt suritan datanomiopintoja ammattikoulun kauppiksessa. Tarkoituksena jatkaa korkeakouluun pelialalle.

• mek

Voi olla prempi yleissivistys mutta lukion käunyt inssi jolla ei ole riittävästi käytännön komeusta ovat aika pihalla hommsita ja muustakin kun se kautännön kokemus puuttuu ja se siitä. Ei sillä yleissivistyksella mihinkään pärjätä jos ei tiedetä msitääbn mitään. Pitäisi olla samat ehdot kuin -80 luvulla eli kaäytännön kokemusta alata 2-5 vuotta niin hyvä tulee.

• Emex1

Jos ei tiedä mitä tahtoo isona eikä ole lukuhaluja, kannattaa katsoa sellainen ala jolla on hyvin töitä (niitä on!) ja hankkia ammatti. Sitten vain töihin, ehkäpä se tulevaisuus sitten selviää. Ja aina on homma mihin palata. Meillä oli lukiossa niitä joita ei lukeminen kiinnostanut pätkääkään, ja heiltä meni kolme vuotta ihan hukkaan. Eivät saaneet juuri yleissivistystä eikä sellaista todistusta että sillä juuri minnekään olisi päässyt, eivät kaikki saaneet minkäänlaista todistusta.

Nyt työelämässä on tavannut paljon tosi osaavia ihmisiä jotka ovat alkaneet ammattikoulusta, hankkineet kokemusta töissä ja pikkuhiljaa kouluttautuneet eteenpäin.

• Kannatetaan
        alaa vaihtanut kirjoitti:

Moni joutuu nykyisin lukeen kaksi ammattia, yleensä siinä keski-iässä joko joutuu työttömäksi, tai koko työ loppuu, tai vaan kyllästyy, niin haluaa vielä jotain muuta ennen eläkeikää .
        Ihminen muuttuu ja ajattelee asioista myöhemmin aikuisena erilailla kun nuorena, vaikka nuorena tuntui se opiskeltu ammatti omalta.

No en tarkoittanut nyt ihan tuotakaan, kun keskustellaan peruskoulunsa päättävistä nuorista. Suinulta jäi aiemmat kommentit kai lukematta?

• Isä huolehtii

Äitinä sinun kannattaa olla miehellesi kiitollinen. Hän näkee parahaiten, mitä työelämä ja yleissivistys ihmiseltä vaativat.

• Mimierkki 116

Kyllä isä saattaa olla ihan oikeassakin - tai sitten ei. Monet pojat kasvavat peruskoulun jälkeisenä kesänä ihan yhtäkkiä vastuullisiksi nuoriksimiehiksi.

Vaikka peruskoulussa ei lukeminen olisikaan erityisesti maittanut, voi poika motivoitua lukio-opiskeluun. Pärjääminen lukiossa on kuitenkin mahdollista ainoastaan, jos peruskoulun lukuaineet ovat edes kohtalaisesti hallinnassa.

Vanhat ja hyviksi koetut kasvatusmenetelmät: uhkailu, kiristys, lahjonta ja katteettomat lupaukset. ;-)

Tiedän todella monia peruskoululaisia, joilla ei muuten olisi pahemmin haluja opiskella täysillä, mutta jos vanhemmat antavat jokaisesta kiitettävästä koearvosanasta rahaa, viitsii ne ruotsin sanatkin opetella viimeisen päälle. Hyvästä todistuksesta palkitseminen on myös motivoivaa, joskin peruskoululainen yleensä elää lyhyellä tähtäimellä ja jaksotodistustenkin väli saattaa olla hänen aikakäsityksessään ikuisuus.

Väliäkös sillä, millä konstilla vanhemmat pystyvät koululaistaan motivoimaan, kunhan lopputulos on todistus (=tiedot ja taidot!), jolla on mahdollista päästä haluamaansa jatko-opiskelupaikkaan - ja pärjätä siellä.

Kolmannen asteen opinnoissa pärjääminen on toki mahdollista amispohjaltakin, mutta kyllä kelvollisesti suoritettu lukio antaa paljon paremmat valmiudet.

• anna mennä

Varmaan isä toivoo että pojalla olisi vielä ne lukiovuodet aikaa kypsyä ennen ammatin valitsemista. Välttämättä tuossa iässä ei vielä osaa valita itselle sopivinta alaa, ja halu siirtyä amikseen voi olla vain kyllästymistä koulunkäyntiin. Lukiosta ei ole ainakaan haittaa, siinä saa hyvää yleissivistystä ja laajemman pohjan valita myöhemmin jatko-opinnot ja ammatti useammastakin vaihtoehdosta.

Eihän nuorella ole mitään kiirettä lopulliseen ammatinvalintaan ja valmistua opiskelusta (paitsi poliitikkojen mielestä...). Mitä enemmän tulee opiskeluvuosia, sitä enemmän myös elämässä tarvittavat tiedot ja taidot karttuvat, oli lopullinen ammatti sitten mitä tahansa. Siinä jokapäiväisessä työpaikassa ehtii kyllä olla tulevina vuosina ihan tarpeeksi ja uuvuksiinkin asti.

Jos hän on itse päättänyt mennä lukioon, lienee hänellä nyt myös motivaatiota opiskella siellä. En pitäisi lahjomistakaan tässä erityisen pahana. Jos se on yhteinen sopimus josta tulee motivaatiota opiskeluun, niin ok. Opiskelu ja mieluisan alan löytäminen on koko loppuelämälle hyvin tärkeä asia, ja on hyvä jos poika ei tee valintaa hätiköiden siinä vaiheessa kun murrosikäinen on ehkä tilapäisesti kyllästynyt kouluun. Myös ammattikouluun voi mennä lukionkin jälkeen, mutta silloin on paremmat mahdollisuudet jatkaa eteenpäin tai vaihtaa alaa myöhemmin, jos siltä tuntuu.

• dfghjklöäölkiuy

Ihan ensiksikin, sapettaa tuon kirkon tädin vastaus. Ei hitustakaan ajatusta takana kommentille.

Ongelma poikasi tapauksessa on vain se, että häntä lahjotaan sellaisella, mihin ei ehkä ole rahaa. Oletko varma, ettei lapsen isällä ole varaa moottoripyörään? Mikäli poikaa huijataan, se on kasvatuksellisesti todella väärin. Se opettaa vääriä arvoja, eikä todellakaan motivoi opiskelemaan lukiossa.

Toisekseen, koska poika ei selvästikään ole vakaasti suuntautunut johonkin tiettyyn alaan, vaan haluaa amikseen koska "ei kiinnosta lukeminen", niin lukiossa vietetyt kypsyttävät vuodet tekevät varmasti hyvää. Lukion jälkeen voi sitten jatkaa mihin haluaa. Sellaiselle alalle, joka kiinnostaa. Amis sitoo, ja sillä alalla kannattaa sitten pysyä... Myös esimerkikis jatkamisen yliopistoon suoraan amiksesta on mahdotonta. Nyt teini-ikäistä ei ehkä kiinnosta lukeminen, mutta tilanne voi hyvin muuttua pojan kypsyessä!

Enkä minäkään ole ikinä ollut lukutoukka... Niin silti valmistuin kauppakorkeakoulusta, enkä ole katunut. Joskus sellainenkin työ kannattaa, mikä ei tunnu oikein miellyttävältä omalle luonteelle. Se mitä työelämä sitten on, ratkaisee elämänuran miellyttävyyden.

Ja jos poikaa ei kiinnosta yhtään lukea, niin ei kannata mennä amikseenkaan... Eiköhän sielläkin jotain pidä lukea ja päntätä!

Lapsen isä on ehdottomasti oikeassa siitä, että poika kannattaa houkutella lukioon. Tue lapsen isää siinä asiassa. Mutta pitäkää huoli siitä, että lupaatte vain sellaista, mitä voitte pitää. Jos moottoripyörä on luvattu, niin se pitää saada viimeistään yo-lahjaksi (mikäli se on diili.)

• toiveammatti

Mihin poika haki yhteishaussa, hakiko hän ensisijaisesti lukioon ja pääsi, täytyyhän hänellä sitte olla aika hyvä peruskoulun päättötorkka, vaikka ei niin lukumiehiä olekaan.

Minun tyttäreni haki viime vuonna ensisijaisesti amikseen lähihoitajan linjalle, mutta ei päässyt sinne ja toisena hällä lukio, johon sitte pitkin hampain meni, mutta joutui toiseen kuntaan kouluun, kun huonolla torkalla ei päässyt lähilukioon, koska sinne olis tarvinnut olla paljon parempi torkka, nyt eka vuosi käyty, mutta ei mitenkään loistosuorituksin.
      Tyttäreni haluaa silti lukion jälkeen lähihoitajaksi.

• ajatteleppa ite

ajattelepa ite kummosia tolloja koulutetaan hoitamaan ihmisiä

• toiveammatti
        ajatteleppa ite kirjoitti:

ajattelepa ite kummosia tolloja koulutetaan hoitamaan ihmisiä

Tyttäreni ei ole mikään tollo, vaan hyvin empaattinen ja palvelualtis ihminen, hän sopii hyvin hoitajaksi.

• kokemuksen äänitorvi
        toiveammatti kirjoitti:

Tyttäreni ei ole mikään tollo, vaan hyvin empaattinen ja palvelualtis ihminen, hän sopii hyvin hoitajaksi.

Tyttäresi kannattaa harkita vielä kerran, lähihoitaja ei todellisuudessa ole kuin haittaa empaattisuudesta ja palvelualttiudesta. Todellisuudessa hoitajalla pitää olla runsaasti perittyä varallisuutta tai matala älykkyysosamäärä ettei matala palkka häiritse, yksinäisen suden luonne sillä vuorotyö ei sovi perheen tai ystävien pidolle, härän fysiikka ettei selkä katkea mummeleita nostellen ja kova nahka juoruavia työkavereita ja ilkeitä potilaita vastaan. Käytännöllistä on myös kyetä nukkumaan sikeästi mihin päivän aikaan tahansa, sillä kolmivuorotyöläisestä lähtee mehut äkkiä jos ei sitä osaa.

Entäs jos vielä harkitaan sitä lukioo?

• Karu totuus
        toiveammatti kirjoitti:

Eniten peloittaa se, että lähihoitajiksi ja muille hoitoaloille pyrkii nuoria, jotka eivät osaa laskea. Alle kasin peruskoulun matikalla ei saisi ottaa KETÄÄN millekään hoitoalalle, vaikkei lähihoitajien tarvitsekaan lääkkeitä annostella.

Itse kyllä toivon, ettei hoitoalalle pääsisi muita kuin empaattisia ja ystävällisiä ihmisiä! Ne muut minä lasken tolloiksi.

Tällä hetkellä hoitajilla todellakin on usein matala älykkyysosamäärä, siitä johtuu myös matala palkka. Tähän tulisi korjausta, jos koulutuksesta tehtäisiin vaativampi, jolloin myös ammattitaito ja työn arvostus paranisi. Fysiikka hoitajilla on runsaista sairaspoissaoloista päätellen huono. Työmotivaatio olematon. Heillä on myös ongelmaksi asti päihteiden käyttöä. Moni hoitsu on narkki ja lääkkeiden väärinkäyttäjiä.

• torvesta sontaa
        kokemuksen äänitorvi kirjoitti:

Tyttäresi kannattaa harkita vielä kerran, lähihoitaja ei todellisuudessa ole kuin haittaa empaattisuudesta ja palvelualttiudesta. Todellisuudessa hoitajalla pitää olla runsaasti perittyä varallisuutta tai matala älykkyysosamäärä ettei matala palkka häiritse, yksinäisen suden luonne sillä vuorotyö ei sovi perheen tai ystävien pidolle, härän fysiikka ettei selkä katkea mummeleita nostellen ja kova nahka juoruavia työkavereita ja ilkeitä potilaita vastaan. Käytännöllistä on myös kyetä nukkumaan sikeästi mihin päivän aikaan tahansa, sillä kolmivuorotyöläisestä lähtee mehut äkkiä jos ei sitä osaa.

Entäs jos vielä harkitaan sitä lukioo?

"Entäs jos vielä harkitaan sitä lukioo?"

Johan se meni sinne, saatanan lukutaidoton ääliö!

• 232323

sano pojalle että amiksessa voi lukea myös kaksoistutkinnon eli tässä paras vaihtoehto teidän tapaukseen. Amis ja lukio samalla kertaa.

• Miehesi.

On erittäin fiksu, kun haluaa poikansa lukioon. Harvoin enään tapaa näin fiksua vanhempaa. Kyllä opiskeluun kannattaa käyttää positiivista lahjontaa, sillä saa paremman tuloksen kuin kepillä.

• riippuu&roikkuu

Anna mennä lukioon, voit koettaa tukea poikaasi lukemisessa ja tenteissä ym. parhaasi mukaan, sillä lukiopohja on kuitenkin arvostetumpi kuin mikään amis. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että pojan intohimo jollekin alalle on selvää ja siihen riittää amis koulutuksena, niin siinä tapauksessa jarruja, miehelle täytyy takoa järkeä päähän.

• tue poikaa

Äidin kannattaa tukea pojan lukiovalintaa vaikka se toteutuisikin lahjomalla. Pojan mieli voi muuttua myönteiseksi ajan kuluessa ja kun ymmärtää, että voihan sitä lukion jälkeenkin mennä ammattikouluun. Lukiossa kuitenkin opetetaan tehokkaammin kieliä, äidinkieltä ja matematiikkaa. TUE SINÄ ÄITI MYÖS POJAN LUKIONKÄYNTIÄ.

• 10 pisteen neuvo

Lupaa ostaa pojallesi moottoripyörä, jos hän menee ammattikouluun!

• 15+5

Jos pojalla ei ole lukuhaluja eikä hän edes halua lukioon, niin ei hänen paikka kyllä lukiossa ole.

Voihan poikasi silti kokeilla lukiossa opiskelua, hän voi sen keskeyttää jos ei siellä pärjää. Menee sitten myöhemmin ammattikouluun ja kulkee koulumatkansa isänsä ostamalla moottoripyörällä. :)

• 20+15

Miksi lukio on mielestäsi huono vaihtoehto? Oletko itse käynyt lukion vai amiksen?
      Amis on hyvä vaihtoehto, jos nuori tietää mitä hän haluaa aikuisena tehdä. Ikävä kyllä olen nähnyt amiksessa myös sellaisia oppilaita, joita ammattiin opiskelu ei oikeasti kiinnosta ja haettu on vain siksi, että siellä pääsisi helpolla. Tosiasia on, että amiksessakin täytyy opiskella ja lukea, jos siellä aikoo pärjätä. Lisäksi alasta täytyy olla oikeasti kiinnostunut, muuten työharjoittelu menee huonosti.

• neliö kolmio

Ammattikoulunkin jälkeen voi hakea yliopistoon opiskelemaan, mutta ongelmana on se, että lukiossa saadaan vankka kielitaito esim. suomen ja englanninkielen osalta. Käytännössä pitää hankkia tavalla tai toisella vankka suomenkielen taito tuottaa kirjallista tekstiä, joka on kieliopillisesti (riittävän) oikeaa. Myös englanninkielen sujuva taito on käsittääkseni kaikilla aloilla käytännössä pakollista, koska esim. tenttikirjat saattavat olla sellaisia, joita ei ole edes käännetty suomeksi.

Esikoiseni kävi ammattikoulun ja hän itsekin sanoi, että amiksen kieltenopetus oli vaatimatonta, vaikka hän valitsi alan, johon oli vaikea päästä. Jos siis oikeasti haluaisi amispohjalta korkeakouluun, niin pitäisi sitä kielitaitoa kohentaa jossakin muualla.

Minusta ammattikoulu ja lukio ovat yhtä hyviä vaihtoehtoja. Jos teillä on varaa kouluttaa nuortanne 3 vuotta ylimääräistä, niin lukio voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Minusta kannattaisi kuitenkin jutella miehen kanssa, että eikö opiskelupaikan valinta pitäisi olla nuoren oma valinta eikä vanhempien valinta?

Minusta on aika hurjaa, jos isä lupaa pojalle moottoripyörän pelkästään sen vuoksi, että poika hakee lukioon ja pääsee sinne sisälle. Pojallahan on siis mahdollisuus keskeyttää lukio heti sinne päästyään. Onko pojalla ajatusta siitä, että mitä hän haluaisi tehdä ammattikoulun tai lukion jälkeen? Onko miehesi miettinyt, että mitä sitten, jos poika käy lukion, saa huonot paperit eikä saa paikkaa yliopistosta? Miten hän suhtautuu siihen, jos poika meneekin ammattikouluun lukion jälkeen?

Itse olen käynyt lukion ja sen jälkeen ammattikorkean, mutta mieheni on käynyt vain ammattikoulun. Mieheni on koko työuramme ajan saanut parempaa palkkaa kuin minä Tulot eivät siis välttämättä ole riippuvaisia koulutustasosta, kunhan vain on ammattitaito johonkin. Yrittäjyys on myös tavallisempaa esim. rakennusalalla kuin vaikkapa humanistisella alalla.

• järkevää

Lukion jälkeen hänellä on enemmän valinnanvapautta. Minusta miehesi on järkevä. Ei tuossa iässä voi tietää mitä haluaa kun se on myöhemminkin vaikeaa. Minä tein väärän valinnan vielää lukion jälkeen. Pari vuotta olin yliopstossa ollut kun tajusin, että olen väärällä alalla. Mutta en enää osannut vaihtaa alaa.

• 4:n äiti ja onnellin

Ei missään nimessä kuulu vanhemille, kumman valitsee. Ite tietää varmasti mikä parempi. Mun nuorin poika olisi varmaan pärjänny lukiossa, mutta kävi sähköalan ammattikoulun, valmistu ja on töissä ja nyt haki insinöörikouluun ja rahaakin on, eikä velkaa. Jos lukio menee huonosti ni turhaan kuluttanut koulunpenkkiä. Isukille terveiset sano, et herra on hyvä ja menee itse...lukee vaik diblomi-insinööriks. Kamalia isiä siisus.

• ylioppilas

Pisti etusivulta tämä aihe silmiin ja oli ihan pakko kommentoida, sen verran läheltä liippasi omaa elämää n.10v sitten :)

Minun isä halusi myös että käyn lukion, hinnalla millä hyvänsä. Ensin yritti lahjoa, sitten seuraava vaihe oli että kotiin ei ole enää asiaa jos lähden ammattikouluun lukion sijasta. Tottakai sitten 16v pojankloppina oli pakko valita lukio ja käydä se..

Vedin kaiken niin rimaa hipoen ja keskittymättä kuin vain mahdollista, jollain ihmeen tuurilla sain yo-kirjoituksista ihan keskiverto arvosanat ja päättötodistuksen keskiarvoksi taisi jäädä 7,7.. Ei noilla papereilla mihinkään pääse mutta eipä ole käynyt mielessä edes hakea.

Joka ikinen päivä sen kolmen vuoden ajan mulla v*tutti olla sielä kun "tiesin" että sei ei johda mihinkään ja en ollut sielä omasta tahdostani.
      Valkolakin saamisen (ja armeijan) jälkeen amikseen ja sieltä paperit nopealla kaavalla ulos, ja töitä on riittänyt tähän päivään asti.
      Ja niitä töitä on kerennyt tekemään tähänkin ikään mennessä ihan riittävästi vaikka sen 3v istuinkin lukion penkillä.

Nyt monta vuotta jälkeenpäin ajateltuna siitä lukiosta ei todellakaan ollut haittaa, jotain sieltä jäi väkisinkin päähän (matikka ja englanti lähinnä ne tärkeimmät) ja tuolla iällä ei todellakaan ole kiire työelämään!
      Päivääkään en antaisi pois mutta päivääkään en ottaisi takaisin.

• DI-isä

Oma tyttäreni on menestynyt ihan hyvin yläasteella, mutta myös välillä puhunut ammattikouluun menosta. Sekin on ihan ok, jos tietää jo tuossa vaiheessa mitä haluaa. Mutta toisaalta tuo kolme vuotta lukiossa lisää yleissivistystä.
        Tulevaisuudessa voi ammattia ja alaakin joutua useampaankin kertaan vaihtamaan ja silloin kielitaito, matematiikka ja yleensäkin systemaattisen opiskelun taidot ovat tärkeitä.

• Kunnioittavaisä

Jos poika tietää, mille alalle haluaa, sehän on hienoa. Törkeätä vanhemman vaikuttaa ja jopa pakottaa tekemään sellaista, mikä ei tee onnelliseksi. Tärkeintä on kuitenkin, että opiskelee olipa se missä tahansa. Nykyään on tie auki amiksen jälkeen korkeammallekin, jos tahtoo. Ja jos valitsee nyt amiksen ja myöhemmin huomaa tarvitsevansa lukion oppeja, ilta- ja verkkolukioita on ihan mistä valita - vaikka sen työn ohessa, minkä amiksen tutkinnolla sai. Miksi isä ei kunnioita poikansa tahtoa?

• Anonyymi

11 vuotta myöhässä mutta jos pärjää lukiossa ja päätä löytyy niin sitten kannattaa mennä tai no monen takia kannattaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      93
      11922
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      106
      9040
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      117
      4959
    4. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      101
      4178
    5. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      38
      4157
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      7
      3933
    7. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      71
      3770
    8. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3709
    9. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      40
      3593
    10. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      29
      3551
    Aihe