Iltalehti kertoi tänään, että Trafi on laittanut katsastusasemat paremmuujärjestykseen (tässä linkki juttuun: http://www.iltalehti.fi/autot/2014062718444734_au.shtml).
Yksi asia mikä tuossa Iltalehden jutussa pisti silmään on tämä: "Pisteytys kertoo Trafin mukaan kuluttajalle siitä kuinka hyvin katsastuksessa havaitaan ajoneuvon turvallisuuteen vaikuttavat asiat. Mitä parempi arvosana, sitä huolellisemmin työ tehdään".
Toisin sanoen autoa ei kannata viedä katsastusasemille jotka ovat saaneet korkeat pisteet. Monessa paikassa (eli niissä "paremmissa") autosta etsitään vaikka väkisin jotain vikaa. "Huonoimmillakin" asemilla kyllä kerrotaan ne viat ja ongelmat jotka oikeasti vaikuttavat ajoturvallisuuteen.
Katsastusasemat paremmasta huonoimpaan
26
1774
Vastaukset
- mossekooda
Kyllä tässä on havaittavissa uusi aika ja eun tuoma sokeus. Tarkistin oma
"katsastusaseman" ja ei kuulunut raffin suosikkeihin.
Kotteroni on katsastettu joka kerta erinomaisin arvosanoin, siis katsastajan työ.
Pari kertaa hylätty, muutaman kerran moittien hyväksytty. Siis autoja katsotaan
kunnoltaan ammattimiehen toimesta.
Jo on prle aikoihin eletty. - käänteinen järjestys
Trafin lista on koostettu pääasiassa katsastusasemien hylkäysprosenttien perusteella.
Täyden kympin saaneilla asemilla hylätään auto pienimmästäkin syystä ja huonoimman arvosanan saaneilla asemilla normaalikuntoinen auto on helpompi saada kerralla läpi.- xxx-mies123
--- pienemmästäin syystä ...
Minulla löytyi hylkäämisen todellisia syitä, mutta myös kaksi vikaa, joista ei todellakaan pienempien pistemäärien asemilla hylätä.
Katsastusmies keräsi olemattomia vikoja, jotta ko. katsastusaseman löytämien vikojen lukumäärä olisi korkeampi kuin oikeasti.
Toinen noista vioista johtui selvästi katsastajan mokasta. Siinä "viassa" hain suoran ja selkeän avun avun käyttäjän käsikirjasta (sumuvalokaitkaisijan toiminrta).
Voisin tarjota tästä juttua Iltalehdelle. Näin vedätetää'n kats.asemien pisteitä.
Paikka jossa kävin on Suomen 10 "parhaan" aseman joukossa (Helsingissä). - viisitoista
xxx-mies123 kirjoitti:
--- pienemmästäin syystä ...
Minulla löytyi hylkäämisen todellisia syitä, mutta myös kaksi vikaa, joista ei todellakaan pienempien pistemäärien asemilla hylätä.
Katsastusmies keräsi olemattomia vikoja, jotta ko. katsastusaseman löytämien vikojen lukumäärä olisi korkeampi kuin oikeasti.
Toinen noista vioista johtui selvästi katsastajan mokasta. Siinä "viassa" hain suoran ja selkeän avun avun käyttäjän käsikirjasta (sumuvalokaitkaisijan toiminrta).
Voisin tarjota tästä juttua Iltalehdelle. Näin vedätetää'n kats.asemien pisteitä.
Paikka jossa kävin on Suomen 10 "parhaan" aseman joukossa (Helsingissä).olen samaa mieltä Plus katsastus /Vantaa kaveri pisti hylkyyn korjattavaksi asian mitä ei autossani ole alunpitäen ollutkaa. Merkkihuollon huoltoselvityspaperia ei tämä katsastusmies suostunut katsomaan vaan oli hylkäämässä jälleen uusinnassa. Asiakas on aika toivottomassa tilanteessa tuolloin, itse ratkaisin sen niin, että pakotin katsastusinsinöörin kuuntelemaan puhelimessa merkkihuollon asiantuntijan selvityksen miten ko autossa ei kyseistä korjauskohdetta edes ole.
- 11111111112
Tuskinpa millään katsastusasemalla olisi vuoden seurantajaksolla 20000 määräaikaiskatsastusta jos siellä katsastettaisiin väärin. n. 20000 kpl asemia hyvällä arvosanalla on useita.
Te jotka kyttäätte jotain tilastoja ja valitsevat niiden perusteella aseman ette toivottavasti tule meille, vaikka ei tuossa tilastossa hyvin pärjättykään, koska hylkäysprosenttimme ovat Trafin suorituskykymittarin mukaan liian korkeat. - autoilija6
Ohessa suora linkki (kannattaa ottaa talteen)
http://www.trafi.fi/filebank/a/1403847540/6a7fa9e3cbabdff7cb4ea35861ef5026/15021-katsastus2013.pdf
Siis: eniten pisteitä saaneissa paikoissa autoja hylätään suurimmalla todennäköisyydellä. "Huonot", joissa autoja ei hylätä saavat vähiten pisteitä.
Kiitos trafi. Nyt tiedetään, että autoilijan kannattaa välttää seuraavia "parhaiten" hylkääviä katsastusasemia:
- Tattarisuon Autokatsastus Helsingissä
- A-Katsastus Tammisto Vantaalla
- A-Katsastus Kehä III
- Konalan K1 Katsastajat Helsingissä
- Kunnon Katsastus Vantaalla.
Juttua aiheesta myös
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/06/27/suomen-katsastusasemat-jarjestykseen-viisi-taydellista/20149043/304?&n=4#commentsHere- Wanhempi-mies
A-katsastus Aleksiskivenkatu Helsinki myös ihan kärkipäässä. Tänä kesänä tulikin sitten vikoja paljon, oli oikein mulkku katsatusmies.
Vinkki: Älkää viekö A-katsastuksen ale-aikoina autoa (pitää varata ja maksaa etukäteen).
Tuntuu siltä, että katsastusmies kostaa jonkun "hyppytuntinsa" menetyksen kun ale-ajat houkuttelevat asiakkaita niin, että koko päiväksi riittää töitä.
A-katsastus Ilmala: En katsonut pistesijoitusta, mutta siellä kävin 1-2 v sitten. Paikka oli sen näköinen, että katsastettiin pääasiassa raskasta kalustoa. Henkilöautoille oli vain yksi pieni halli, välttämätön paha tuntui olevan. Siellä olin myös halvalla ale-maksun ajalla. Vanhempi katsastaja taisi olla vittuuntunut kun joku häiritsi hänen "hyppytunti"-rauhaansa. Pitihän siitä jollain tavalla muista... Naapurin akalla oli myös ollut jotain vähän vastenmielisiä kokemuksia katsurista tuolla.
- Joku lehti tms. vois
Joku lehti tms. voisi tehdä vastaavan testin,
Eli otetaan uudehko auto, mihin tehdään seuraavat "viat"
- Ohjauslukko ei toimi
- Avaimen saa pois koneen käydessä
- Varoituskolmio puuttuu sen kotelosta
- Oikean takapenkin tuvavyön lukko ei toimi
- Vasemmassa takapenkin turvavyössä pieni halkeama
- Runkonumerossa 1 numero väärin
- Akun kiinnitys löysällä
- Vetokoukun sähköpistokkeen suojaläppä lohjennut
- Lohkeama tuulilain vasemmassa yläkulmassa
Sitten vain koitettaisi katsastusta usealla eri asemalla... Mikään asema tuskin huomaisi kaikkia vikoja, jotkut asemat saattaisi huomata muutaman noista- seuraavaaaaaa
Kuulostaa ihan Trafin "laatutestiltä" :D..
- kaikki toimi hyttisi
seuraavaaaaaa kirjoitti:
Kuulostaa ihan Trafin "laatutestiltä" :D..
Paitsi että trafi(kaan) ei ole tehnyt tuollaista testiä... olisi liian rajua luettavaa
- seuraavaaaaaa
kaikki toimi hyttisi kirjoitti:
Paitsi että trafi(kaan) ei ole tehnyt tuollaista testiä... olisi liian rajua luettavaa
Mutta tuohon ne aina pyrkii :D..
- 10+9
Onneksi on tuo lista. Niitä katsastusasemia, jotka hylkäävät useimmat autot kannattaa välttää. Katsastukseen pitää tulla järkeä ja simputuksen pitää loppua.
Autonkuljettajat: jos viette autonne oheisille katsastusasemille niin Trafin mukaan AUTONNE HYLÄTÄÄN:
- Tattarisuon Autokatsastus Helsingissä
- A-Katsastus Tammisto Vantaalla
- A-Katsastus Kehä III
- Konalan K1 Katsastajat Helsingissä
- Kunnon Katsastus Vantaalla.
Kannattaa siis KATSASTAA MUUALLA- törkeen hyvä lukija
Kertakaikkiaan mainion listan ovat rustanneet meiile tarkoille lukijoille. Kaikkia listan alkupään asemia kannattaa siis varoa ja käydä muualla.
Varmaankin 50 kärkeen sijoittunutta paikkaa on syytä kiertää kaukaa ja kaikki a-asemat sekä k1-asemat, koska niihin maksetuteurot vilahtavat veroparatiiseihin. Niistä roposista mitä suomeen vää ei paljon kannata huudella. - corolla3
törkeen hyvä lukija kirjoitti:
Kertakaikkiaan mainion listan ovat rustanneet meiile tarkoille lukijoille. Kaikkia listan alkupään asemia kannattaa siis varoa ja käydä muualla.
Varmaankin 50 kärkeen sijoittunutta paikkaa on syytä kiertää kaukaa ja kaikki a-asemat sekä k1-asemat, koska niihin maksetuteurot vilahtavat veroparatiiseihin. Niistä roposista mitä suomeen vää ei paljon kannata huudella.Voin kompata tuota listaa. Varatkaa katsastus muualta kuin "kympin hylkäjiltä". A- ja K1 rahastusasemia kannattaa välttää. Toivottavasti menevät konkkaan tai ainakin potkivat simputtaja tarkastajat pois.
- cccwwww
Suurin osa Helsingin katsastusasemista, katsokaa nyt vaikka top 30 listaa!!!
- heijaa syrjäkylät
Olen katsastuttanut joitakin autoja ja noilla hyvilläkin asemilla.
-autossa liian kovat jarrupalat,hylky. Eikös kasuri olisi voinnu sanoa, rosentit vaatii.
-kuukauden väli syynissä ja raidetangonnivel väljä, hylky. Ajoa 360km.
-laakeri ongelma, iäkkäämmissä autoissa voi laakereita säätää, 3 erihylkyä,
kun ylioppilasinsinööri ei ymmärrä toleranssia. Nämä ongelmat tuli myös
kalliiksi, kun raffi haluaa olla eu-malli- liikennevirasto.
-ruiskuauton seisottaminen aseman pihassa. 4hylkyä ainakin. Hkin yoins
ei ymmärrä moottorin jäähtyvän aika nopeasti ja päästöt on korkeat.
-jarruputki vedetään käsin "mutka auki" jolloin se murtuu Hylky. Kyllä voisi
raffin miehet edes ajatella ajoneuvo tekniikkaa. Mutta toimii katsastus!
Täällä syrjäkylillä katsastaja on itsekkin automies ja nämä p-kaupungin
ongelmat hän kehoittaa korjaamaan. Jarruputket käskee vaihtamaan
liian rupisina, mikäli ei jo dynamolla katkennut.
Väittäisin näiden huonompien asemien tekevän ihmisläheistä katsastusta.- zzz-123
Näin juuri. Asun lähellä A-katsastuksen konttoria Helsingissä. Enpä taida ikinä viedä ruiskuautoani sinne pakokaasutesteihin. Hommaan todistuksen etukäteen kesämökkimatkan varrelta olevilta korjaamoilta. Konekin on lämmin kun ajaa kymmeniä kilometreja. Toisin on katsastusasemalla. Auto on seissyt vaikka yli 1/2 tuntia, koska olen jonossa selvästi ennen konttorin avautumista. Lisäksi ajomatka katsastukseen on hyvin lyhyt. Miten ihmeessä joku saa tietyt autonsa läpi vaikka kone on vanhana vielä huippukunnossa. Sen todistaa asiallisesti moottori lämpimaänä tehty pakokaasutestaus.
- K.atsastaja
Voitko juntti opetella kirjoittamaan!! Tossakaan tekstissä ei ollut mitään järkeä!!
- jäminki
"Liian kovat jarrupalat". Ei löydy arvosteluperusteista.
"Raidepää väljä kuukauden jälkeen". Helppo todeta onko, vai eikö.
"Laakeriongelma, joka voidaan säätää". No sitten säädetään.
"Ruiskuauton seisottaminen pihassa". Kaikki autot ovat olleet ruiskuja jo 20 vuotta. Eiköhän tuo tiedetä.
"Jarruputki murretaan käsin". Ei taida onnistua. Vaatii jonkinlaisen työkalun.
"Jarruputket käsketään korjaamaan rupisina". Umpiruostuneet putket saattavat vaatia niiden uusimisen. Koskee lähinnä yli 20 vuotiaita autoja.
Summa summarum. Koko kirjoitus pelkkää puppua.
- Joensuussa..
Halvalla ei saa hyvää.
- 118.30000
Yksi Suomalainen katsastusasema suostui jopa muutoskatsastamaan 5000 kiloisen irtikorillisen kuorma-auton 3500 kiloiseksi matkailuautoksi...
Jotkut asemat taas ei suostu kokonaispainon pudotukseen millään.... - hyvä näin
Kyllä on hyvä ketju. Olen valmis maksamaan kunnollisesta katsastuksesta mutta nämä "kympin katsastusasemat" ovat pelkkää v**tuilua ja simputusta.
Muut asemat toimivat asiallisemmin.
Onneksi voi valita. Haistattakaa autoilijat pitkät niille jotka hylkäävät teidän autonne.- katsastus yes
Jarrujen kunnon "näkee" itsekkin ja renkaiden kunnon, toki katsastus tarvitaan, mutta mikään katsastus ei poista suurinta riskiä,,,,kuljettajan käyttäytymistä liikenteessä, ylinopeus yksi suurimmista onnettomuuden aiheuttajista, ja väsyneenä ajaminen, ym kuskin virheet. Joten listojen laatiminen katsastusasemista on Trafin henkilökunnan keksimää työllistävää touhua, jolla pyritään saamaan vaihtelua tylsään työpäivään?
- PertsaTaasTäällä
Ajattelin itsekin tuota hylkyprosenttimäärää. Hiemen ihmetyttää se että tuo "paras katsastusasema", Tattarisuon Autokatsastus, on tsekannut autojani jo monta vuotta ja kertaakaan ei ole tullut asiatonta huomautusta. Eli kaikki viat ovat oikeasti olleet autossa jaasiallisesti vielä huomautettu esim että "iskunvaimentimet ovat nyt hyväksyttävässä kunnossa mutta kannattaa tarkkailla niitä ja todennäköisesti ovat vaihtokunnossa seuraavalla kerralla". Tuo on mielestäni sangen asiallista toimintaa.
Nimimerkki "Joku lehti tms. vois" kirjoitti aika hyvin. Tuollainen testi voisi olla aika hyvä. Voisi tietty viat olla kaikki sellaisia että niillä on turvallisuuden kanssa tekemistä eli nivelet, iskarit jne.- Vanhavolvo
Minä taas olen katsastuttanut viimeiset toistakymmentä vuotta "huonolla" asemalla. Kerran on hylätty ja kyllähän se raidetangon pää olikin väljä. Pari kertaa on myös varoitettu loppuaan lähestyvistä osista. Muilla kerroilla kunnossa oleva auto on mennyt iästään huolimatta läpi. Jos hyvät autot tekevät asemasta huonon, arvosteluperusteissa on jotain vikaa.
- HansK
Ei niissä ole vikaa. Tuskinpa voit osoittaa sieltä yhtäkään kohtaa, mikä ei pitäisi paikkaansa. Vai voitko?
Hyvä asema toimii suunnilleen niiden mukaan. Joskus jotain sovelletaan, esim. neljästä korjauskehotuksesta tiputetaan yksi pois, että saadaan auto hyväksyttyä. Tai rajamailla oleva asia tulkitaan asiakkaan eduksi. Paras esimerkki tästä on tuulilasi.
Huono asema välittää vähät arvosteluperusteista, tai ylipäätään mistään. Potkaisee joskus takaisin, kun poka on mennyt saman tien myymään autonsa jollekin Kyöstille. Kyösti on ihmetellyt suuresti, miten tämmöinen paska voi olla juuri katsastettu. Tästä ei ole asemille sanktioita tullut, paitsi huomautus. Ovat huomanneet, ettei niillä ole paskankaan merkitystä. Rahat vaan pois, ja auto pihalle.
Uusi laki mahdollistaa myös varoituksen antamisen suoraan katsastajalle, ei ainoastaan asemalle. Saas nähdä, tuoko sekään mitään muutosta asiaan. Ainakin Trafin testiautot vuonna 2015 menivät erittäin surkeasti asemilla
Monilla asemilla autoja ei tarkasteta oikeasti. Ajetaan vaan hallista läpi. Ollaan tutkivinaan, mutta se viimeinen sivallus puuttuu. Jos näin jatkuu, voidaan koko toiminta lopettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791