Hävettää - joudun vuodeksi lukemaan fysiikkaa yliopistolle

halusin lääkikseen

Miten selviän ensi vuodesta? Kurssikaverit tulevat olemaan fyssahörhöjä - jätkiä, joiden vapaa-aika koostuu lasermiekoilla leikkimisestä ja ohjelmoinnista tietokoneella. Miten tällainen lääkikseen haluava nuori tyttönen sinne sopeutuu? Olisinpa edes päässyt lukemaan kemiaa. Ensi vuosi tulee olemaan kidutusta.

22

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • good luck next year

      miten lähellä olit päästä? Mikset harkitse ulkomailla (Eu) opiskelua?

    • Onnea matkaan

      Älä pelkää, varmaan puolet luonnontieteiden fukseista on samanlaisia luusereita kuin sinä jotka eivät päässeet haluamaansa kouluun ja ovat vuoden tai pari kemialla/matikalla/fysiikalla pitämässä välivuotta. Porukka on suurimmalta osin 3krt/viikko bileissä ravaavia tusinateinejä jotka jaksavat ulista jatkuvasti siitä kuinka ovat hakemassa lääkikseen/tutalle/alalle-X . Ihmiset eivät siis todellakaan ole mitään savantautistlasermiekkalarppaajia. Näitä näkee lipastolla joo enemmän kuin muualla, mutta pahimmat tapaukset käy lähinnä vain tenteissä.

      Ensi vuotesi tulee olemaan kidutusta siksi, koska opinnot ovat erittäin vaikeat eikä siksi, koska siellä on nörttejä. Jos et päässyt lääkikseen, etkä edes kemialle niin tuskin tulet pärjäämään fysiikan opinnoissa.

      t. matikkaa sivuaineena lukenut sekä muutamia fysiikan peruskursseja käynyt

      • Manson

        Samaa mieltä.

        Jos tää lääkikseen yrittäny ei pääse edes kemiaa lukemaan, ni aika heikoilla vesillä on fysiikan kanssa. Parempi olisi ollut hakea vaikka AMK-sairaanhoitajalinjalle. Suurempi hyöty siitä olisi ollut lääkikseen pyrkiessä.
        Paras neuvo olisi varmaan ollut käydä avoimena lääkisluentoja, farmasiaa tai kemiaa?
        Voihan tuo suoraan alkaa lukemaan vaikka teoreettista fyssaa, mutta tyhmää se on alkaa opiskelemaan lineaarialgebraa, topologiaa, kvanttimekaniikka, kosmologiaa yms. Ei koko lääkisopinnoissa taideta missään vaiheessa mennä edes kahden muuttujan funktioihin tai osittaisdifferentiaaleihin, mitkä taas fyssassa oletetaan hallitsevan melkeinpä laitoksen ovista fuksina jo sisääntultaessa tai viikon opiskelun jälkeen.
        Onnea kuitenkin hänen yritykselleen myös täältäkin.

        t. MA:L, FY:L, KE:L, BI:L, ENA:E, AI:E


      • älkäänythämmentykö

        hehhheehhee vittu tollaselle yo-pisteille ei yleensä naureta vs. tää kommentti… oikeesti jos sä haluut sinne lääketieteelliseen, niin käyppä avoimessa yliopistossa lukee kefyma perusopinnot. Toi laudaturin kirjoittaja pääsee sinne luonnontieteelliseen tietysti ilmankin niitä. Lääketiede on sitten vähän eri asia, kuin se luonnontiede.


      • adjkl

        olen samaa mieltä


    • Panomees

      Voit sit hengaa mun kaa. Olisin päässyt suoravalinnalla lukemaan matematiikkaa, fysiikkaa tai kemiaa. Olisin päässyt lääkikseenkin. Olisin myös päässyt teknillistieteelliselle joka ikiselle alalle todistusvalinnalla. Halusin erityisesti lukemaan fysiikkaa yliopistolle. Tämän lisäksi en leiki lasermiekoilla. Sen sijaan syön, dokaan, juhlin ja panen enemmän kuin Ron Jeremy.

    • kokenut2

      Kyllä se siitä

      • joooo1

        Kyllä minuakin hävettäisi. Mitä fysiikalla tekee?


      • Mitä sillä tekee
        joooo1 kirjoitti:

        Kyllä minuakin hävettäisi. Mitä fysiikalla tekee?

        Mulla olis helppo vastaus mutta ei mahdu tähän marginaaliin.


      • afasdsa

        Kyllähän tuo asia tuubbaa aika lailla hävettämään. En kyllä tohtisi ääneen mainita fysiikan opiskelusta mitään. Parempi olla hiljaa


    • Fysiikka<3

      Mä kerron teille fysiikan laitoksesta valittaville oman tarinani:

      Minäkin halusin lääkikseen, mutta "jouduin" lukemaan fysiikkaa. Minulla oli ihan samanlaisia ajatuksia kuin teilläkin. Mutta kuinkas kävikään: vuosi fysiikan laitoksella oli varmaankin elämäni mahtavin. Voi sitä bileiden ja uusien kavereiden määrää! Nyt opiskelen jo lääkiksessä, mutta edelleen ikävöin usein mukavaa vuotta fysiikalla. Kun opiskelusta ei tarvinnut siellä stressata (koska tiesin alusta asti että fyysikkoa minusta ei tule), kaiken energian pystyi käyttämään uusiin mahtaviin tyyppeihin tutustumiseen ja bilettämiseen! Ja sinne mahtuu monenlaista porukkaa, ei kaikki ole mitään "fyssahörhöjä" (vaikka he vasta hyviä tyyppejä ovatkin)! Ja siellä tosiaan on paljon lääkikseen hakijoita, joista saa sitten vertaistukea seuraavana keväänä kun pääsykokeeseen lukeminen ahdistaa. :)

      Joten nyt pää pystyyn ja nauti tulevasta vuodesta ja nuoruudesta! Lääkiksessä ehtii opiskella myöhemminkin. Mä ainakin olen todella todella kiitollinen fysiikkavälivuodestani, sen vuoksi sain monia hyviä ystäviä joiden kanssa yhä pidetään yhteyttä, ja vaikka kuinka paljon ihania muistoja!

      Mihin kaupunkiin menette opiskelemaan? :)

    • Nyt iha oikeesti.

      Toivon todella, että tämä oli provo.

      Jos sinulla on noin ahdas ja vastenmielinen asenne fysiikanopiskelijoita kohtaan, suosittelen lämpimästi, ettet edes näytä naamaasi tällä laitoksella.

    • lääkisläinen

      Itsekkin menin monien muiden tapaan fysiikalle kun lääkiksen ovet eivät ensimmäisellä kerralla avautuneet. Minulle se oli loppujenlopuksi erittäin avartava vuosi. En seurannut mitään opetussuunitelmaa vaan otin itselleni mielenkiintoisia ja/tai lääkiksen pääsykokeen kannalta hyödyllisiä kursseja fysiikalta, kemialta, biologialta, kauppatieteiltä ja humanistisestä tiedekunnasta. Mihinkään tutkintoon opintoni eivät olleet johtamassa, joka lisäsi vähän menestyspaineita lääkiksen valintakokeessa. Toisaalta, en nähnytkään muita vaihtoehtoja itselleni kuin lääkiksen.

      Jokatapauksessa, nauti tulevasta "vapaasta" vuodestasi(tai vuosista) ja ota siitä kaikki irti. Lääkiksessä opiskelu on koulumaisempaa, eikä lukujärjestys ole enää samalla tavalla muokattavissa.

      Mitä tulee kanssaopiskelijoihin, kuten täällä onkin jo toistettu monesti, on lähes puolet luonnontieteiden opiskelijoista myös hakemassa lääkiseen. Et siis ole yksin.

      • Tuleva tohtori

        Ja lähes puoletko on näitä, joiden vapaa-aika koostuu lasermiekoilla leikkimisestä ja ohjelmoinnista tietokoneella ja muista hikareista? En kyllä lähde mihinkään vaan pidän vapaavuoden ja yritän seuraavana vuonna uudelleen.


      • fysiikanopiskelija
        Tuleva tohtori kirjoitti:

        Ja lähes puoletko on näitä, joiden vapaa-aika koostuu lasermiekoilla leikkimisestä ja ohjelmoinnista tietokoneella ja muista hikareista? En kyllä lähde mihinkään vaan pidän vapaavuoden ja yritän seuraavana vuonna uudelleen.

        Ei vaan puolet hakee muualle kuin lääkikseen tai eivät hae mihinkään. Vapaavuosi kotona on huono vaihtoehto ellet halaja uraa peräkammarin tyttönä.


      • Ongelmia päänsisällä
        Tuleva tohtori kirjoitti:

        Ja lähes puoletko on näitä, joiden vapaa-aika koostuu lasermiekoilla leikkimisestä ja ohjelmoinnista tietokoneella ja muista hikareista? En kyllä lähde mihinkään vaan pidän vapaavuoden ja yritän seuraavana vuonna uudelleen.

        Ei tuollaisen henkilön kannata edes yliopistoon hakea, jos asenteet ja ennakkoluulot muita ihmisiä kohtaan ovat tuollaisia "tulevalla tohtorilla".


    • LiianTyhmäFysiikalle

      Sinuna en häpeäisi yhtään, päinvastoin. Fysiikka on luonnontieteiden kuningaslaji, kun taas lääketiede on enemmänkin vain soveltavaa biologiaa. Kaikki maailman tunnetuimmat tiedemiehet ovat fyysikoita. Yritä nimetä yksikin maailmankuulu lääkäri. Niinpä, ja Dr.Phil ei ole oikea lääkäri.

      Se että fysiikalle pääsee helposti sisään ei tarkoita etteikö ala tai opinnot olisi haastavia. Uskaltaisin väittää, että fysiikka on mahdollisesti jopa haastavin aine yliopistossa. Tenteistä kyllä pääsee lävitse varmasti lähes jokainen, mutta ne ovatkin vain pintaraapaisua fysiikan moniulotteisesta ja kompleksisesta maailmasta.

      Itseäni kiinnosti fysiikka, mutta koin etten ollut tarpeeksi älykäs ja matemaattisesti lahjakas, jotta olisin voinut luoda itselleni menestyksekkään uran sen parissa. Stephen Hawkingsin isäkin halusi aikanaan pojastaan itsensä tavoi lääkäriä, mutta Stephen koki lääketieteen liian rajoittuneeksi tieteeksi ja valitsi fysiikan. Itse kuljin päinvastaisen reitin kuin Stephen: fysiikalta lääkikseen, täysin samasta syystä.

    • the force is with me

      Minulle kävi kuten aloittajalle. En päässyt lääkikseen, joten lähdin opiskelemaan teoreettista fysiikkaa. Olin aluksi ennakkoluuloinen lasermiekkaleikkejä ja ohjelmointia kohtaan, kunnes eräänä iltana elämäni muuttui. Eräs kurssikaverini pyysi minua mukaan Star Wars-larppausiltaan. Olin ottanut pari olutta, joten päätin piruuttani mennä katsomamaan ja nauramaan nörteille.

      Hämmästyin kuitenkin tapahtumassa vallitsevaa mahtavaa ilmapiiriä ja kaikkialla vallitsevaa toveruutta ja välittämistä. Otin jopa lopulta osaa lasermiekkasotaan! Aloin käydä tapahtumissa säännöllisesti. Tätä on nyt jatkunut kolme kolme kuukautta, ja olen jopa ostanut oman lasermiekan! Sen lisäksi ilmoittauduin tammikuussa alkavalle ohjelmoinnin perusteet I -kurssille.

      En enää halua lääkäriksi, tiedän että minusta tulee fyysikko!

      • Ihan uteliaisuutta

        Missä yliopistossa tämä tapahtui?


    • abdfa

      Ajattele positiivisesti; fyssa ei ole sentään tktl.

      t. käpistelijä.

    • jeejee83289

      Eihän lääkiksen tuloksetkaan o tullu viel? On fysiikalla muitakin tytteleitä kuin sinä.

    • meikkasavantautisti

      Mieletäni tärkeää lääkisopiskelijoille oliskin syventyä vuodeksi fysiikkaan ja matematiikkaan. Saisivat vähän ammatissa tarvittavaa nöyryyttä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe