Masennus

Kokemusta on...

Muistutus!!
Sellaisen henkilön, joka ei itse ole kärsinyt vakavasta masennuksesta, on turha sanoa että "Otapa itseäsi niskasta kiinni!" Vakavasti masentunut EI kykene "ottamaan itseään niskasta kiinni". Lievästi masentunut vielä saattaa kyetä siihen (mikäli tätä "niskasta kiinni"-ilmaisua halutaan tässä yhteydessä käyttää), vakavasta masennuksesta kärsivä ei. Masennus ei ole tahdonvoiman asia, niin kuin - valitettavasti - monet ihmiset kuvittelevat (eihän heillä tietenkään voi olla siitä tietoa, ei sen puoleen, eikä myöskään ymmärrystä, itse kokemattomana). Usein hyvää tarkoittavat "ota itseäsi niskasta kiinni"-heitot vain pahentavat vaikeasti masentuneen mielialaa. En tiedä sitten yrittävätkö ihmiset vain jotenkin "lohdutella" vai mitä?

41

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman arvoisia

      " Olen kärsinyt masennusoireista ja sosiaalisesta ahdistuksesta teini-iästä lähtien ja nyt päälle parikymppisenä alkanut käymään terapiassa pakon edestä. Sen verran hankalalta tuntuu itsensä kanssa oleminen. Eli alussa ollaan vielä täälläkin.

      Tsemppiä kaikille ja muistakaa, että saman arvoisia me oikeesti ollaan vaikka elämä jännittäiskin!"

      • Ihmiset eivät ymmär

        Minä ymmärrän sen että ihmiset haluavat auttaa mutta ongelmana on aina ollut se, etteivät nuo muut ihmiset yritä edes ymmärtää minua. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun joku tulee sanomaan esim. "kyllä kaikki vielä kääntyy hyväksi." tai jotain muuta vastaavaa. Asia EI OLE NIIN! Miten hitossa muka muuttuu paremmaksi?! ei ole koskaan muuttunut vaan sitä samaa ****** ollut koko elämän ajan! ei ole ollut lääkkeistä, ei terapiasta eikä mistään muustakaan mitään hyötyä ja nuo ihmiset jotka haluavat "auttaa", eivät vain tajua sitä ETTEN HALUA kuulla niitä "Elämä hymyilee vielä.
        Minä olen aina ollut tällainen joten antakaa tällaistenkin kukkien kukkia!

        ps. näillä foorumeillakin liikkuu sellaisia ihmisiä joten olkaa kiltti, älkääkä tulko tänne kannustamaan koska se vain pahentaa asioita. YMMÄRTÄKÄÄ se!


      • Mitä tehdä

        Kärsiikö kukaan muu joulunajan jälkeisesta masennuksesta, alakuuloisuudesta tai ahdistuksesta? Itsellä tämä alkaa aina vuodenvaihteen jälkeen ja se on pahimmillaan kun siivotaan joulukoristeet, kuuset ja valot pois. Tänä viikonloppuna meillä siivottiin joulutavarat pois ja nyt on tosi ahdistunut olo kun harmaa tylsä arki alkaa.


    • hämmästelijäkö

      Onko näistä masentuneista kirjoittajista joku hirvensalmelainen?

    • Hämmästyitkö

      Eiköhän meitä ole Hirvensalmella, kuten ympäristö paikkakunnilla ja koko maassa,
      etenkin siellä missä on paljon yt-neuvottelujen tuloksena jäänyt työttömäksi.

    • II pullinen

      Kuten Pullinen toteaa "tse asun täällä. Kyllä nää ihmiset ovat hyvin yksinäisiä ja alkoholisoituneita. En ole kuin muutamia vuosia ollut täällä, mutta aika onnetonta. Juoruilla eletään, ja toisten rahoilla juodaan ja syödään.
      Hyväksi käyttöä on heti, jos annat sille mahdollisuuden. Mielenterveys ongelmia on paljon. Kaikkiko kasaantuneet juuri tänne?
      Ollaan edessä kavereita ja samantien takana haukutaan ja valehdellaan. Jotta saisi toisten hyväksynnän.
      Itse elän lähes muista eristäytyneenä, ja mietin ja tutkin tarkkaan, kenen kanssa voi edes vähän kaveerata. Ja niitä laskiessa ei tarvitse edes viittä sormea".

    • masentuako?

      Joillekin masentuneille elämäntuskan purkaminen palstalle kuin palstalle tuntuu olevan elämäntapa. Sama pätee eri paikkakuntien haukkumiseen ilman, että on mitään konkreettista yhteyttä parjaamisen kohteeseen. Masentumisorientoitunut masentuu missä vaan. Se ei ole paikkakunnan vika, se. Nyt on tosin jo ilmaantunut hihhuleita soittelemaan ovikelloa, vaan ei siitäkään pidä masentua, Ilo irti!

    • masentuako

      masentuako?


      Joillekin masentuneille elämäntuskan purkaminen palstalle kuin palstalle tuntuu olevan elämäntapa. Sama pätee eri paikkakuntien haukkumiseen ilman, että on mitään konkreettista yhteyttä parjaamisen kohteeseen. Masentumisorientoitunut masentuu missä vaan. Se ei ole paikkakunnan vika, se. Nyt on tosin jo ilmaantunut hihhuleita soittelemaan ovikelloa, vaan ei siitäkään pidä masentua, Ilo irti!

    • Muuanne Anne

      Hirvensalmella masentuu vain lisää.Muuttakaa muuanne.

    • "työongelmainen"

      Masennus on sairaus, jonka syyt ovat usein moninaiset: perhe- ja työongelmat ovat yleisiä, terveys saattaa reistailla

    • ei koskaan tiedä

      Sellaisen henkilön, joka ei itse ole kärsinyt vakavasta masennuksesta, on turha sanoa että "Otapa itseäsi niskasta kiinni". Se on tosi loukkaavaa. Kuten edellä
      oleva kirjoitus kertoo: perhe- ja työongelmat ovat yleisiä, terveys saattaa reistailla,
      paremmissakin perheissä ja koskettaa siten monia myös yksilöinä.

    • turha ketju

      Avaajan argumentointi liittyy hyvin rajallisesti Hirvensalmeen. Se, miksi alustus on yleensä Hirvensalmen palstalla, ei ilmene. Tämä ketju lienee syytä lopettaa, eikö?

    • Hävettääkö!

      Eiköhän meillä ole Hirvensalmelakin tätä kansasairautta, ja siitä tulee puhua ja henkilöiden joila on ongelmia rohkaista hakeutumaan saamaan hoitoa.
      Et tiedä, josko huomenna sinulla ilmenisi oikeita - joita en tosin toivo.

    • turha ketju

      Höpö höpö! On musta se diagnoosi tehty 90-luvun alussa, vaan luettuani medikalisoitumisen perusteet ja puoltavat argumentit sekä jumalauskoisten apuohjeet, päädyin luontoon ja löysin polun. Miksei se polku jollekin voisi olla elämäntuskan purkaminen nettipalstoille. Kyse on hyvin tapauskohtaisista ongelmanratkaisuista. Hirvensalmen taso ei tarjonne ammattiratkaisua. Se tuotetaan Mikkelin tasolla. Luonnon ratkaisut on Hirvensalmen tasolla toki mahtavat!

      En usko, että valtakunnan tasolla ongelman ratkaisut keskittyy Hirvensalmeen.

    • Hanna-.

      Olen masentunut,enkä edes halua parantua.Elän kelan,sossun ja diakonin tuilla.
      En näe tässä väärää.Kiitos koulukiusaajien ja muidenkin kiusaajien,että olen nyt elätti.

      • turha ketju

        Ole onnellinen valitsemallasi uralla, mutta miksi kirjoitat siitä Hirvensalmen palstalle? Masentuneena joutunet taivaltamaan kylää pidemmälle päästäksesi diekonien helmoihin.


      • Muistutus!!
        turha ketju kirjoitti:

        Ole onnellinen valitsemallasi uralla, mutta miksi kirjoitat siitä Hirvensalmen palstalle? Masentuneena joutunet taivaltamaan kylää pidemmälle päästäksesi diekonien helmoihin.

        Muistutus!!
        Sellaisen henkilön, joka ei itse ole kärsinyt vakavasta masennuksesta, on turha sanoa että "Otapa itseäsi niskasta kiinni!" Kuten turha-ketju(ilia) vähättelee sai-
        rautta, joka voi koskettaa häntä itseään tai läheistään, muistaisi sitten ainakin
        vähätelleensä keljussa olevien kertomuksia.


    • turha ketju

      Nimim. Muistutus!! on näköjään kopiointitaitoinen, mutta lukeminen ei enää ilmeisimmin onnistu.

      • turhal ketjuilijalle

        Kyllä lekeminen ja kirjoittaminen onnistuu - älä huolestu!


      • turhal ketjuilijall
        turhal ketjuilijalle kirjoitti:

        Kyllä lekeminen ja kirjoittaminen onnistuu - älä huolestu!

        Korjaus edel. kyllä lukeminen ja kirjoittaminen onnistuu - älä huolestu!


    • turha ketju

      No sitten vika on luetun ymmärtämisessä, mikä luonnollisesti masentaa.

    • Potku perseeseen

      Hirvensalmi on yksi Suomen sisäsiittoisimmista paikkakunnista, joten ei ihme, että paikkakunnalla on paljon mielenterveyspotilaita. Valitettavasti parannusta ei ole näköpiirissä. Koulutoimikaan ei pysty juuri varhaislapsuudessa ja murrosiässä asiaa korjaamaan, sillä sokea on sokeaa taluttamassa. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat molemmat erityisopettajat.

      Mielestäni mielenterveyspotilaille pitäisi yksinkertaisesti antaa potku perseeseen ja jos ei siitä tokene, niin vielä kovempi perään. Poikkeuksen tekevät nämä geneettisesti häiriintyneet, joille ei valitettavasti tahdo löytyä apua.

      Luonto, raitis ilma (happi), terveellinen ravinto ja liikunta auttavat aina - lääkkeet hyvin harvoin.

    • kannatetaan

      Näytti tänään olleen hautajaiset. Naisia näkyi paljon siksi asianmukaisessa vaatetuksessa. En osaa ottaa kantaa sisäsiittoisuuteen, kun en ole täällä siittänyt. Näkyy pojat ja tytöt muuttavan opiskelupaikkakunnilleen. Lastenvainuja työnnellään silti. Lapsia lisää! Se on elon merkki.

    • turha ketju

      Savon kauniainen pärjää kivasti. Talous on plussalla, mikä on kadehdittavaa. Jos kakarat ymmärtäisi etunsa, täältä kannattaisi käydä töissä, vaikka Mikkelissä. Ei tarvitsisi asua yksiössä.

    • turhalle ketju:lle

      turha ketju:lle
      Olkoonkin Hirvensalmi sit`Savolaisten Kauniainen tai mikä hyvänsä loistopaikka,
      asua mutta samoja sairauksia tapaa Kauniaisissa kuten Hirvensalmella, eikä se
      ole leikinpaikka. Toivon, ettei kelleen omaiselle tai itsellesi ko. sairautta, joka on monen vienyt jopa itsetuhoisiin ajatuksiin ja tekoihin. Otetaan ja tuetaan toisiemme,
      sillä yksin emme toimeen tuu!

      • turha ketju

        Jos et osaa lukea, tai ymmärtää lukemaasi, ei synny älyllistä debattia. Hirvensalmi tämän asian spesifinä keskustelun kohdealueena ei ole oikein valittu, joten pysyn nimimerkkini valinnassa.


    • Ei aina ymmärretä.

      Masennus on vakavasti otettava sairaus, eikä siitä kärsivää saa mollata eikä haukkua. Masennuspotilaat tarvitsevat tukea eivätkä pilkkaa. Itse olen vakavan masennuksen takia ollut jo 5 kertaa osastohoidossa. Masennus on sitä että välillä jaksaa paremmin ja välillä huonommin. Huonot päivät ovat usein myös turhauttavia, koska ei jaksa tehdä kaikkee mitä pitäs.

    • Tuntematon potilas

      Mielenterveysongelmaisten pilkkaamisesta voi olla hetkellinen apu oman itsetunnon pönkittämiselle...
      pitemmän päälle saatat huomata kuinka pieni ja heikko todellisuudessa olet.
      ja myös sen kuinka vähän oikeasti tiedät.
      Kuvitteletko todellakin olevasi mieleltäsi terve?

    • höhlä häirikkö

      Jos ei ole enää lukutaitoinen, kannattaisi lopettaa se kirjoittaminenkin.

    • aleks4

      Jos jonkun mielipide perustuu toisen ihmisen alentamiseen tai satuttamiseen(erityisesti jos nämä ovat heikommassa asemassa), niin minä en ainakaan arvosta sellaisia mielipiteitä.

    • oppimaan

      Lukutaidottomuus on kyllä omiaan johtamaan heikohkoon asemaan -siis Suomessa.

    • khhk

      Masentuneita mollaavat ovat varmasti lääketieteellisiä ihmeitä.

      Hampaassa on reikä: mitä valitat, ota itseäsi niskasta kiinni ja pane paikka. Jalka polvesta poikki: mitä valitat, ota itseäsi niskasta kiinni ja mene metsään veistelemään lasta. Umpisuoli tulehtunut: mitä valitat, ota itseäsi niskasta kiinni ja rupea leikkelemään. Kyllä minäkin fileerausveitsellä ja uistelusiimalla hoisin asian.

      Jos on vaikeuksia jo luetun ymmärtämisessä, ei pitäisi esittää kaikkien alojen maisteria. Vai onko serkku Hesassa impotentti, ihan peruskoulupohjalta...

    • Oon ite muutamii vuo

      Oon ite muutamii vuosia asunut täällä. Paikkakunta ihan ok vaikka palveluja vähän. Mutta mutta nää ihmiset. Tosiaan, jos annat käyttää itteesi mitenkäänpäin hyväksi, niin tapahtuu. Varsinkin jos oot yksinäinen ja osoitat sen. Sen tähden olenkin onnellinen vain omasta seurastani. Parempi yksin kuin huonossa seurassa, eikös?
      Ja nää naapurit.. Haisevaa juoppo porukkaa, jotka huutaa ja metelöi, oli sit joulu tai juhannus. Yö tai päivä. Oma koti turvallinen, ja ystävät ihan muualla kuin täällä.
      Te Hirvensalmelaiset, miksi olette niin ikävää ja hämärää porukkaa, epäluotettavaa ja välinpitämätöntä?

    • olli-mari

      Olen täällä oppinut että omissa oloissa oleminen on turvallisempaa. Älä puhu muille asioistasi. Älä lainaa rahaa vaikka surusilmäinen naapuri pyytää. Älä osallistu mihinkään ja vältä keskustelua. Silloin pysyt ihmisenä.

    • ammattineuvoja

      Masentunut on ensisijaisesti itse vastuussa paranemisestaan, mutta voit auttaa häntä kuuntelemalla. Pysähdy kuuntelemaan, mitä ihmiselle oikeasti kuuluu.
      Kuultuasi älytöntä, itsesääliin keskittyvää jorinaa, kerro siitä reilusti mielipiteesi tyyliin ”ootsä ihan dille?”.

      Masentunutta ei tarvitse pelätä. Masentuneen järki on tallella, ja hänelle voi puhua ihan samalla tavalla kuin kenelle tahansa.
      Puhumisen voi aloittaa vaikka toteamuksella ”taitaa olla turha koputtaa nyt sua ottaan. Ei tunnu kukaan olevan kotona”.

      Älä tee masennuksesta vain lääkkeillä korjattavaa ongelmaa.
      Muista myös ulkoilu, urheilu ja viina. Hyvä viini ja vaikka konjakki virkistää joskus kummasti. Rommi taas on tarpeen, jos jäällä kuntoillessa on tullut kylmä.

      Muista, että kuka hyvänsä voi masentua. Vrt. edellinen!

      • turha ketju

        Dilleparaati se vaan pyrkii jatkamaan tätä ketjua Hirvensalmen palstalla, vaikka Hirvensalmi ei asiayhteyteen mitenkään kuulu.

        Avohoitopotilas keksii avoterapiamuotonsa ja tarkoitus lienee aiheuttaa muille sitä mielipahaa, jotta oma kohtalo tulisi tutuksi.


    • II Pulliainen

      Kuten Pullinen toteaa "tse asun täällä. Kyllä nää ihmiset ovat hyvin yksinäisiä ja alkoholisoituneita. En ole kuin muutamia vuosia ollut täällä, mutta aika onnetonta. Juoruilla eletään, ja toisten rahoilla juodaan ja syödään.
      Hyväksi käyttöä on heti, jos annat sille mahdollisuuden. Mielenterveys ongelmia on paljon. Kaikkiko kasaantuneet juuri tänne?
      Ollaan edessä kavereita ja samantien takana haukutaan ja valehdellaan. Jotta saisi toisten hyväksynnän.
      Itse elän lähes muista eristäytyneenä, ja mietin ja tutkin tarkkaan, kenen kanssa voi edes vähän kaveerata. Ja niitä laskiessa ei tarvitse edes viittä sormea".

    • turha ketju

      Parempi se "pulliaisten" elääkin toisista eristäytyneinä, kun käsitys hirvensalmelaisista on noin väärä. Seitsemättä vuotta asun osa-aikaisesti paikkakunnalla, mikä tarkoittaa, että olen siellä käytännössä useamman vuorokauden joka viikko.

      Mun kustannuksella ei ole pyrkinyt elämään kukaan. Alkoholisoituminen on toki suhteelinen käsite ja riippuvainen havainnointiympäristöstä. Tuskin kirkossa ja kuntosalissa paljon humalaisia näkee. Juottokuppiloissa on normimeno.

      Mitään syytä ei ole liittää Hirvensalmea masennukseen. Sitä luultavimmin on keskiveropaikkakuntia vähemmän. Talous kun porskuttaa.

      Joten ulkopaikkakuntalaisten, kateellisten kirjoitukset Hirvensalmen palstalla ovat turhia.

    • trolli mikä trolli

      Näiden trollikirjoitusten takana on sama taho, kuin ajoittaisten hinttikirjoitustenkin. Mitään asiapohjaa ei vuodatuksilla ole.

    • fyrkat veks

      Tässä voisi olla Hirvensalmelle sauma! Kaikki Suomen masentuneet, käykää Hirvensalmella ja parantukaa. Voisi Satulinnakin vihdoin nousta uuteen kukoistukseen. Hoitolahan se on aina ollut, tavalla tai toisella.

      Loiri laulamaan Leppään, Matti seuraavalla viikolla. Olisi kiito kylässä jo huolestuttavalla tasolla.

      Rauhottavia, ensi hätään, voisi jaella väliaikaisesti apteekiksi muutetulta Rantamakasiinilta. Tä?

    • psykeDiagnoosis

      Ketjuun osallistuneet eivät ole ymmärtäneet, että kyseessä on epävarmalle psykiatrian opiskelijalle tarjottu metodi. Masennusdiagnoosi on vaikea tehdä, joten kaiken maailman hinttapulit on pyrkineet sillä reseptillä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tuossa:

      "Otapa itseäsi niskasta kiinni!" pyritään antamaan vaan työväline psykiatrian ammattilaiselle.

      Vakavasti masentunut EI kykene "ottamaan itseään niskasta kiinni". Lievästi masentunut vielä saattaa kyetä siihen, vakavasta masennuksesta kärsivä ei

      joten, jos diagnosoitava pystyy ottamaan itseään niskasta kiinni, niin ei saikkua, vaan töihin vaan. Siellä jo työpaikkakiusaajat odottaa. Homeopaatit oottaa ja ottaa pattiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe